Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del Bilag 165
Offentligt
2324406_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
26. januar 2021
Nordatlantkontoret
Nikolai Pindstrup
2021-490-0269
1815019
UDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af lov om ændring af kriminallov for Grønland og rets-
plejelov for Grønland (Ophævelse af ophørsklausul for foranstaltninger til
at forebygge og inddæmme smitte med covid-19 m.v.)
§1
I lov nr. 1056 af 30. juni 2020 om ændring af kriminallov for Grønland og
retsplejelov for Grønland (Foranstaltninger til at forebygge og inddæmme
smitte med covid-19 m.v.) foretages følgende ændring:
1.
§ 4, stk. 2,
ophæves.
§2
Loven træder i kraft den 30. december 2021.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/14
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 165: Til orientering: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om ændring af kriminallov for Grønland og retsplejelov for Grønland (Ophævelse af ophørsklausul for foranstaltninger til at forebygge og inddæmme smitte med covid-19 m.v.), fra justitsministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning .............................................................................................. 3
2. Lovforslagets hovedpunkter ................................................................. 3
2.1. Gældende ret ................................................................................ 4
2.2. Justitsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning ......... 6
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige ................................................................................................... 11
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
................................................................................................................... 11
5. Administrative konsekvenser for borgerne ...................................... 11
6. Miljømæssige konsekvenser ............................................................... 11
7. Forholdet til EU-retten ....................................................................... 12
8. Hørte myndigheder og organisationer mv. ....................................... 12
9. Sammenfattende skema ...................................................................... 12
Side 2/14
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 165: Til orientering: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om ændring af kriminallov for Grønland og retsplejelov for Grønland (Ophævelse af ophørsklausul for foranstaltninger til at forebygge og inddæmme smitte med covid-19 m.v.), fra justitsministeren
1. Indledning
Folketinget vedtog den 25. juni 2020 lov nr. 1056 af 30. juni 2020 om æn-
dring af kriminallov for Grønland og retsplejelov for Grønland (Foranstalt-
ninger til at forebygge og inddæmme smitte med covid-19 m.v.).
Formålet med loven var at overføre epidemilovens § 12 d, stk. 3, som den
var affattet, da lovforslaget blev fremsat og vedtaget i Folketinget, til Grøn-
land på navnlig kriminallovens og retsplejelovens område. Herved sikredes
det, at myndighederne i Grønland på Justitsministeriets område, f.eks. kri-
minalforsorgen, havde de nødvendige redskaber til at forebygge og mod-
virke yderligere udbredelse af covid-19 mest muligt. Samtidig sikredes det,
at der skete en harmonisering af lovgivningen for Grønland, således at de
tiltag, der kan indføres i medfør af lovens bemyndigelse, kan følge de tiltag,
som iværksættes af Grønlands Selvstyre i medfør af den grønlandske epide-
milovgivning.
Det følger af lovens § 4, stk. 2, at § 264 a i kriminallov for Grønland, som
affattet ved lovens § 1, nr. 1, og § 707 a i retsplejelov for Grønland, som
affattet ved lovens § 2, nr. 1, samt lovens § 3 ophæves den 31. december
2021.
Denne ophørsklausul indebærer, at justitsministeren fra den 31. december
2021 ikke længere kan fastsætte regler om bl.a. fravigelse af forpligtelser
for det offentlige og privates rettigheder over for det offentlige fastsat i eller
i medfør af kriminalloven, retsplejeloven og lov nr. 1718 af 27. december
2018 om lov om ændring af retsplejelov for Grønland og kriminallov for
Grønland (Anbringelse af forvaringsdømte m.v.) for bl.a. at forebygge al-
ment farlige sygdomme.
Det er Justitsministeriets vurdering, at rigsmyndighederne i Grønland også
fremadrettet bør være rustet til og have de nødvendige redskaber til at fore-
bygge og modvirke udbredelsen af covid-19 og andre alment farlige syg-
domme i Grønland mest muligt.
Det foreslås derfor at ophæve ophørsklausulen, således at justitsministeren
også efter den 31. december 2021 kan fastsætte regler om bl.a. fravigelse af
forpligtelser for det offentlige og privates rettigheder over for det offentlige
fastsat i eller i medfør af kriminalloven, retsplejeloven og lov nr. 1718 af
Side 3/14
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 165: Til orientering: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om ændring af kriminallov for Grønland og retsplejelov for Grønland (Ophævelse af ophørsklausul for foranstaltninger til at forebygge og inddæmme smitte med covid-19 m.v.), fra justitsministeren
27. december 2018 om lov om ændring af retsplejelov for Grønland og kri-
minallov for Grønland (Anbringelse af forvaringsdømte m.v.) for bl.a. at
forebygge alment farlige sygdomme.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Gældende ret
Lov nr. 1056 af 30. juni 2020 om ændring af kriminallov for Grønland og
retsplejelov for Grønland (Foranstaltninger til at forebygge og inddæmme
smitte med covid-19 m.v.) trådte i kraft den 1. juli 2020.
Det følger af lovens § 1, nr. 1, at justitsministeren i medfør af kriminallovens
§ 264 a kan fastsætte regler om fravigelse af forpligtelser for det offentlige
og privates rettigheder over for det offentlige fastsat i kriminalloven, i med-
før af kriminalloven eller i afgørelser truffet af det offentlige i medfør af
kriminalloven for bl.a. at forebygge alment farlige sygdomme.
Det følger videre af lovens § 2, nr. 1, at justitsministeren i medfør af rets-
plejelovens § 707 a, stk. 1, kan fastsætte regler om fravigelse af forpligtelser
for det offentlige og privates rettigheder over for det offentlige fastsat i rets-
plejeloven, i medfør af retsplejeloven eller i afgørelser truffet af det offent-
lige i medfør af retsplejeloven for bl.a. at forebygge alment farlige syg-
domme. Det bemærkes dog, at der i medfør af retsplejelovens § 707 a, stk.
2, ikke kan fastsættes regler om den dømmende magts udøvelse, jf. grund-
lovens § 61, 1. pkt.
Det følger endelig af lovens § 3, at justitsministeren kan fastsætte regler om
fravigelse af forpligtelser for det offentlige og privates rettigheder over for
det offentlige fastsat i § 4 i lov nr. 1718 af 27. december 2018 om ændring
af retsplejelov for Grønland og kriminallov for Grønland, i medfør af § 4 i
lov nr. 1718 af 27. december 2018 eller i afgørelser truffet af det offentlige
i medfør af § 4 i lov nr. 1718 af 27. december 2018 for bl.a. at forebygge
alment farlige sygdomme.
Ifølge bestemmelserne kan fravigelse kun ske i tre nærmere angivne til-
fælde.
Det drejer sig for det første om tilfælde, hvor fravigelse er nødvendig for at
forebygge eller inddæmme udbredelse af en alment farlig sygdom her i riget.
Side 4/14
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 165: Til orientering: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om ændring af kriminallov for Grønland og retsplejelov for Grønland (Ophævelse af ophørsklausul for foranstaltninger til at forebygge og inddæmme smitte med covid-19 m.v.), fra justitsministeren
For det andet drejer det sig om tilfælde, hvor fravigelse er påkrævet som
følge af tiltag til at forebygge eller inddæmme udbredelsen af en alment far-
lig sygdom her i riget, og de pågældende forpligtelser og rettigheder i den
sammenhæng må anses for at være af mere underordnet betydning.
For det tredje drejer det sig om tilfælde, hvor opfyldelse af de pågældende
forpligtelser og rettigheder bliver umulig eller uforholdsmæssigt vanskelig
som følge af foranstaltninger, som har været nødvendige for at forebygge
eller inddæmme udbredelse af en alment farlig sygdom her i riget.
Selv om loven tager sigte på situationen med covid-19, kan bestemmelserne
også anvendes i forhold til andre alment farlige sygdomme.
Justitsministeren har i medfør af de ovenfor nævnte bemyndigelsesbestem-
melser udstedt bekendtgørelse nr. 1174 af 30. juni 2020 om forebyggelse og
inddæmmelse af udbredelse af covid-19 på Kriminalforsorgen i Grønlands
område. Bekendtgørelsen trådte i kraft den 24. juli 2020 og er blevet for-
længet flere gange senest ved bekendtgørelse nr. 1981 af 15. december
2020, hvorved bekendtgørelsens ophørsklausul blev forlænget til den 1.
marts 2021.
Kriminalforsorgen i Grønland kan bl.a. i medfør af bekendtgørelsen helt el-
ler delvist afskære indsattes ret til fællesskab og besøg m.v., hvis dette er
nødvendigt f.eks. for at forebygge eller inddæmme udbredelse af covid-19 i
kriminalforsorgens institutioner.
Kriminalforsorgen i Grønland kan endvidere afskære overførsel og tilbage-
førsel af forvaringsdømte, hvis dette er nødvendigt for at forebygge eller
inddæmme udbredelse af covid-19 i kriminalforsorgens institutioner i Grøn-
land eller Danmark, hvis det er påkrævet som følge af tiltag til at forebygge
eller inddæmme udbredelsen af covid-19 i kriminalforsorgens institutioner
i Grønland eller Danmark, og overførsel eller tilbageførsel af forvarings-
dømte i den sammenhæng må anses for at være af mere underordnet betyd-
ning, eller hvis gennemførelse af overførsel eller tilbageførelse af forva-
ringsdømte bliver umulig eller uforholdsmæssig vanskelig som følge af for-
anstaltninger, som har været nødvendige for at forebygge eller inddæmme
udbredelse af covid-19 i Grønland eller Danmark.
Side 5/14
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 165: Til orientering: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om ændring af kriminallov for Grønland og retsplejelov for Grønland (Ophævelse af ophørsklausul for foranstaltninger til at forebygge og inddæmme smitte med covid-19 m.v.), fra justitsministeren
Justitsministerens udnyttelse af bemyndigelsen til at udstede en bekendtgø-
relse indebærer ikke i sig selv et indgreb i den enkeltes rettigheder eller fra-
vigelse af det offentliges forpligtigelser. En udnyttelse af bemyndigelsen har
alene til formål at tilvejebringe det fornødne grundlag for, at myndighederne
i Grønland på Justitsministeriets område får de nødvendige redskaber
f.eks. muligheden for at afskære indsattes ret til besøg
med henblik på at
kunne forebygge og modvirke udbredelse af covid-19 mest muligt.
Kriminalforsorgen i Grønland har oplyst, at kriminalforsorgen i et enkelt
tilfælde har anvendt hjemmelsgrundlaget i bekendtgørelse nr. 1174 af 30.
juni 2020 om forebyggelse og inddæmmelse af udbredelse af covid-19 på
Kriminalforsorgen i Grønlands område. I medfør af bekendtgørelsens § 21,
stk. 1, har man således på grund af selvstyrets nedlukning af indrejse til
Grønland besluttet at udskyde en planlagt overførsel af en grønlandsk for-
varingsdømt, som pt. er anbragt i Herstedvester Fængsel i Danmark. Den
pågældende skulle ultimo januar 2021 have været overført til forvaringsaf-
delingen i Anstalten i Nuuk i medfør af reglerne i § 4, stk. 1, i lov nr. 1718
af 27. december 2018 om ændring af retsplejelov for Grønland og kriminal-
lov for Grønland (Anbringelse af forvaringsdømte m.v.) og bekendtgørelse
nr. 747 af 1. juli 2019 om overførsel til forvaringsafdeling eller åben afde-
ling under Kriminalforsorgen i Grønland af personer, der efter kriminallo-
ven er dømt eller overført til anbringelse i forvaring i Danmark m.v.
Justitsministeriets myndigheder i Grønland har ikke herudover benyttet sig
af det angivne hjemmelsgrundlag, og det er derfor ikke muligt at foretage
en egentlig vurdering af bestemmelsernes anvendelse, effekter og konse-
kvenser for retssikkerheden, som det i lov nr. 1056 af 30. juni 2020 er for-
udsat at skulle foretages i tilfælde af forlængelse eller ophævelse af ophørs-
klausulen. Kriminalforsorgen har imidlertid oplyst, at det fortsat er krimi-
nalforsorgens vurdering, at det er vigtigt og nødvendigt, at kriminalforsor-
gen i Grønland også efter den 31. december 2021 har mulighed for at fore-
bygge og inddæmme smitte med covid-19 og andre alment farlige syg-
domme i Grønland på samme vis som hidtil.
2.2. Justitsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Baggrunden for lov nr. 1056 af 30. juni 2020 var, at regeringen ønskede at
sikre, at rigsmyndighederne i Grønland er rustet til og har de nødvendige
redskaber til at forebygge og modvirke udbredelse af covid-19 i Grønland
mest muligt.
Side 6/14
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 165: Til orientering: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om ændring af kriminallov for Grønland og retsplejelov for Grønland (Ophævelse af ophørsklausul for foranstaltninger til at forebygge og inddæmme smitte med covid-19 m.v.), fra justitsministeren
Baggrunden for, at loven ophæves den 31. december 2021, er lovens sam-
menhæng med Inatsisartutlov nr. 1 af 1. april 2020 om ændring af lands-
tingsforordning om civile foranstaltninger mod smitsomme sygdomme, der
tillige ophæves den 31. december 2021. Naalakkersuisut har imidlertid op-
lyst, at der arbejdes på et forslag til ny epidemilov, der skal erstatte den nu-
værende lov, når den ophæves den 31. december 2021, og at en sådan lov
vil tage udgangspunkt i det forslag til ny epidemilov, som blev fremsat for
Folketinget i december 2020. Loven forventes således at indeholde mulig-
hed for at iværksætte tiltag i det grønlandske samfund, der minder om de
tiltag, som kan iværksættes i medfør af den gældende Inatsisartutlov.
Det kan ikke udelukkes, at det også i forbindelse med håndteringen af covid-
19 eller andre alment farlige sygdomme efter den 31. december 2021 vil
være nødvendigt at fravige regler i lovgivningen i Grønland på Justitsmini-
steriets område for at forebygge eller inddæmme udbredelsen af sygdom.
Det er på den baggrund Justitsministeriets vurdering, at de oprindelige for-
mål med lov nr. 1056 af 30. juni 2020 fortsat gør sig gældende. Det er såle-
des vigtigt at sikre, at myndighederne i Grønland på Justitsministeriets om-
råde, f.eks. kriminalforsorgen, fortsat har de nødvendige redskaber til at fo-
rebygge og modvirke yderligere udbredelse af covid-19 eller andre alment
farlige sygdomme mest muligt, ligesom det fortsat er vigtigt at sikre, at der
hos myndighederne i Grønland på Justitsministeriets område er mulighed
for at følge de tiltag, som iværksættes af Grønlands Selvstyre i medfør af
den grønlandske epidemilovgivning for bl.a. at forebygge udbredelse af en
alment farlig sygdom.
Det er således Justitsministeriets opfattelse, at lovgivningen i Grønland på
Justitsministeriets område, der skal supplere den grønlandske epidemilov,
bør være udformet, så den er bedst muligt i harmoni med den grønlandske
ordning, idet formålet bl.a. er at følge de tiltag, som iværksættes af Grøn-
lands Selvstyre. Det er samtidig Justitsministeriets opfattelse, at det er vig-
tigt at sikre, at ministeriets lovgivning vedvarende er i kraft, så der i alle
tilfælde er mulighed for at iværksætte nødvendige tiltag.
Naalakkersuisut har oplyst, at forslaget til ny epidemilovgivning for Grøn-
land fremsættes for Inatsisartut i efteråret 2021 med henblik på ikrafttræden
inden ophævelsen af den nuværende lovgivning den 31. december 2021.
Side 7/14
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 165: Til orientering: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om ændring af kriminallov for Grønland og retsplejelov for Grønland (Ophævelse af ophørsklausul for foranstaltninger til at forebygge og inddæmme smitte med covid-19 m.v.), fra justitsministeren
Justitsministeriet har sammen med Naalakkersuisut overvejet, hvordan det
bedst sikres, at lovgivningen i Grønland på Justitsministeriets område er i
kraft, inden den nuværende ophørsklausul får virkning den 31. december
2021. Ønsket om at sikre bedst mulig harmoni mellem den grønlandske lov-
givning og lovgivningen i Grønland på Justitsministeriets område tilsiger,
at begge lovforslag bør behandles af Inatsisartut samtidigt. Idet lovgivnin-
gen i Grønland på Justitsministeriets område efter godkendelse af
Inatsisartut skal fremsættes for og vedtages af Folketinget inden ikrafttræ-
den, og idet forslaget til den grønlandske lovgivning først behandles af
Inatsisartut i efteråret 2021, indebærer en sådan fremgangsmåde, at der er
stor risiko for, at det vil være nødvendigt med parallel behandling af Justits-
ministeriets lovforslag i Inatsisartut og Folketinget. Med henblik på at undgå
parallel behandling finder Justitsministeriet og Naalakkersuisut det mest
hensigtsmæssigt, at Justitsministeriets udkast til lovforslag behandles for
Inatsisartut allerede i foråret 2021.
En sådan fremgangsmåde har imidlertid den konsekvens, at lovgivningen i
Grønland på Justitsministeriets område ikke fuldt ud på forhånd kan tilpas-
ses den kommende grønlandske epidemilovgivning. Som det fremgår oven-
for, har Naalakkersuisut imidlertid oplyst, at det forslag til ny epidemilov
for Grønland, der er under udarbejdelse i Naalakkersuisut, vil tage udgangs-
punkt i det forslag til ny epidemilov, der blev fremsat for Folketinget i de-
cember 2020. Som det også fremgår ovenfor i pkt. 1, var formålet med lov
nr. 1056 af 30. juni 2020 at overføre den gældende epidemilovs § 12 d, stk.
3, til Grønland på navnlig kriminallovens og retsplejelovens område, og idet
det forslag til ny epidemilov, der blev fremsat for Folketinget i december
2020, indeholder en bestemmelse i § 56, der med enkelte justeringer og præ-
ciseringer viderefører den gældende § 12 d, stk. 3, finder Justitsministeriet,
at der i lovgivningen for Grønland på Justitsministeriets område fortsat skal
tages udgangspunkt i de bestemmelser, som blev indført ved lov nr. 1056 af
30. juni 2020.
Forslaget til den nye danske epidemilovs § 56 indeholder i forhold til de
bestemmelser, der i medfør af lov nr. 1056 af 30. juni 2020 blev indført for
Grønland, den præcisering, at de regler, der kan fastsættes om fravigelse af
forpligtelser for det offentlige og privates rettigheder over for det offentlige,
kan gælde for
hele eller dele af landet.
Idet udnyttelse af bemyndigelsen til
at udstede en bekendtgørelse som nævnt oven for i pkt. 2.1 ikke i sig selv
indebærer et indgreb i den enkeltes rettigheder eller fravigelse af det offent-
liges forpligtelser, men alene har til formål at tilvejebringe det fornødne
Side 8/14
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 165: Til orientering: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om ændring af kriminallov for Grønland og retsplejelov for Grønland (Ophævelse af ophørsklausul for foranstaltninger til at forebygge og inddæmme smitte med covid-19 m.v.), fra justitsministeren
grundlag for, at myndighederne i Grønland på Justitsministeriets område får
de nødvendige redskaber for at kunne forebygge og modvirke udbredelse af
en alment farlig sygdom mest muligt, er det forudsat i denne mulighed, at
den kun vil blive anvendt i det omfang, det er nødvendigt, og dermed kun i
de dele af Grønland, hvor det er nødvendigt. Det fremgår således af bemærk-
ningerne til kriminallovens § 264 a, retsplejelovens § 707 a og § 3 i lov nr.
1056 af 30. juni 2020, at indgreb vil forfølge vægtige hensyn til den offent-
lige sundhed, herunder hensynet til at forebygge eller inddæmme smitte med
alment farlige sygdomme her i riget, og ikke vil gå videre, end hvad der er
nødvendigt for at varetage dette hensyn. Det forudsættes i den forbindelse
navnlig, at indgrebene alene vil blive fastsat i det omfang og den tidsmæs-
sige udstrækning m.v., som efter en konkret vurdering er nødvendig for at
beskytte hensynet til den offentlige sundhed, jf. Folketingstidende 2019-
2020, A, L 192 som fremsat side 7-9. Hertil kommer, at der ikke er noget til
hinder for efter lov nr. 1056 af 30. juni 2020 at udstede en bekendtgørelse,
der kun gælder for visse dele af Grønland. Virkningen af lovgivningen kan
således begrænses til dele af Grønland. Justitsministeriet finder på den bag-
grund samt i en situation, hvor det præcise indhold af den kommende epi-
demilov for Grønland ikke kendes, ikke på nuværende tidspunkt grundlag
for at ændre bemyndigelserne i lov nr. 1056 af 30. juni 2020, således at det
udtrykkeligt fremgår, at reglerne kan fastsættes for hele eller dele af Grøn-
land.
Forslaget til den nye danske epidemilovs § 56 indeholder i forhold til de
bestemmelser, der i medfør af lov nr. 1056 af 30. juni 2020 blev indført for
Grønland, endvidere den justering, at det er en betingelse for anvendelse af
bemyndigelserne, at der er tale om en samfundskritisk sygdom. Ved en sam-
fundskritisk sygdom forstås en alment farlig sygdom, hvis udbredelse med-
fører eller risikerer at medføre alvorlige forstyrrelser af vigtige samfunds-
funktioner. Kategoriseringen af en sygdom som samfundskritisk afhænger
ikke alene af sundhedsfaglige vurderinger af sygdommen, men også af po-
litiske vurderinger af sygdommens samfundsmæssige konsekvenser. Denne
justering skal ses i lyset af, at det vil være en betingelse for udmøntning af
bemyndigelsen i bestemmelsen, at der foreligger en indstilling fra Epidemi-
kommissionen om, hvorvidt der bør fastsættes regler efter bestemmelsen.
Samtidig vil bemyndigelsesbestemmelsen være omfattet af en ny ordning
for parlamentarisk kontrol, hvorefter vedkommende minister vil skulle fo-
relægge de regler, som ønskes udstedt, for et udvalg, som Folketinget har
nedsat, sammen med indstillingen fra Epidemikommissionen.
Side 9/14
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 165: Til orientering: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om ændring af kriminallov for Grønland og retsplejelov for Grønland (Ophævelse af ophørsklausul for foranstaltninger til at forebygge og inddæmme smitte med covid-19 m.v.), fra justitsministeren
Justitsministeriet har sammen med Naalakkersuisut overvejet, om der bør
indføres en tilsvarende proces i Grønland, herunder med indstilling fra Epi-
demikommissionen samt parlamentarisk kontrol i form af forelæggelse af
udkast til bekendtgørelser for et udvalg, som Inatsisartut har nedsat. Naalak-
kersuisut har i den forbindelse oplyst, at det i mange tilfælde vil være prak-
tisk umuligt at forelægge et udkast til bekendtgørelse for et udvalg i
Inatsisartut inden for den korte tidshorisont, som der ofte vil være i forbin-
delse med udstedelse af bekendtgørelser efter bemyndigelsesbestemmel-
serne, og at det ikke forventes, at det grønlandske forslag til ny epidemilov
vil indeholde en ordning med en lignende parlamentarisk kontrol. På den
baggrund findes det ikke hensigtsmæssigt, at der er krav om en sådan proces
i lovgivningen for Grønland på Justitsministeriets område. Samtidig kan det
fremhæves, at udstedelse af bekendtgørelser, der udelukkende gælder for
Grønland, i medfør af selvstyrelovens § 18, stk. 2, skal afvente en udtalelse
fra selvstyret. Denne bestemmelse sikrer således en politisk proces i Grøn-
land, og det afhænger af de interne beslutninger i Grønland, hvordan denne
proces tilrettelægges. Der er således mulighed for, at Grønland
inden for
de tidsmæssige rammer, som udstedelse af bekendtgørelsen vil være under-
lagt
tilrettelægger den politiske proces, som Grønland måtte ønske, herun-
der med eventuel høring af Epidemikommissionen. På samme baggrund ses
der endvidere ikke på nuværende tidspunkt, hvor det ikke vides, om begre-
bet ”samfundskritiske sygdomme” overføres til den nye grønlandske
epide-
milov, at være behov eller grundlag for, at bemyndigelsesbestemmelserne
efter lov nr. 1056 af 30. juni 2020 indsnævres til kun at omfatte samfunds-
kritiske sygdomme. Det bemærkes i den forbindelse, at bemyndigelsesbe-
stemmelserne tilsigter at skabe mulighed for, at myndighederne i Grønland
på Justitsministeriets område kan følge de tiltag, som iværksættes af Grøn-
lands Selvstyre i medfør af den grønlandske epidemilovgivning. En ind-
snævring af, hvilke sygdomme bestemmelsen kan anvendes i forhold til, ses
ikke at være nødvendig for at sikre politisk kontrol med anvendelsen af be-
myndigelsesbestemmelsen. Baggrunden herfor er, at udstedelse af en be-
kendtgørelse som nævnt ovenfor skal afvente Grønlands Selvstyres udta-
lelse. Grønlands Selvstyre har i den forbindelse mulighed for at udtale sig
om, hvorvidt der skal udstedes en bekendtgørelse i forhold til en sygdom,
som der efter politisk beslutning i Grønland ikke iværksættes tiltag mod,
fordi sygdommen eventuelt ikke betragtes som samfundskritisk.
På den baggrund finder Justitsministeriet ikke på nuværende tidspunkt, hvor
det nærmere indhold af den nye grønlandske epidemilov endnu ikke kendes,
grundlag for at justere bemyndigelsesbestemmelserne i lov nr. 1056 af 30.
Side 10/14
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 165: Til orientering: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om ændring af kriminallov for Grønland og retsplejelov for Grønland (Ophævelse af ophørsklausul for foranstaltninger til at forebygge og inddæmme smitte med covid-19 m.v.), fra justitsministeren
juni 2020, og det er således Justitsministeriets opfattelse, at bestemmelserne
skal forblive i kraft uændret. Det bemærkes i den forbindelse, at Justitsmi-
nisteriet
hvis der på et senere tidspunkt i lyset af den nye grønlandske
epidemilov viser sig behov for justering af bemyndigelserne
straks vil tage
initiativ hertil, med henblik på at det sikres, at bemyndigelserne harmonerer
med reglerne i den grønlandske epidemilov.
Det foreslås derfor alene at ophæve ophørsklausulen i § 4, stk. 2, i lov nr.
1056 af 30. juni 2020. Det bemærkes, at bemyndigelsesbestemmelserne i
givet fald vil gælde, indtil loven ophæves ved en ny lov. Det bemærkes i
den forbindelse, at ophørsklausulen i den gældende lovgivning hænger sam-
men med en tilsvarende ophørsklausul i både dansk og grønlandsk epidemi-
lovgivning begrundet i hastelovgivning relateret til situationen med spred-
ning af covid-19. Naalakkersuisut har oplyst, at det er forventningen, at for-
slaget til ny epidemilov for Grønland ikke vil indeholde en ophørsklausul.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser og implementeringskon-
sekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget giver mulighed for, at justitsministeren efter den 31. december
2021 kan fastsatte regler om fravigelse af forpligtelser for det offentlige og
privates rettigheder over for det offentlige på navnlig kriminalloven og rets-
plejelovens område for bl.a. at forebygge alment farlige sygdomme. Derved
kan lovforslaget have visse administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
Side 11/14
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 165: Til orientering: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om ændring af kriminallov for Grønland og retsplejelov for Grønland (Ophævelse af ophørsklausul for foranstaltninger til at forebygge og inddæmme smitte med covid-19 m.v.), fra justitsministeren
2324406_0012.png
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 26. januar 2021 til den 16.
februar 2021 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisati-
oner m.v.:
Grønlands Landsret, Retten i Grønland, Advokatrådet, Danske Advokater,
Den Danske Dommerforening, Det Grønlandske Hus, Direktoratet for Kri-
minalforsorgen, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, For-
eningen af Offentlige Anklagere, Forsvarerforeningen i Grønland, Fæng-
selsforbundet, Grønlands Politiforening, Grønlandske Advokater, Grøn-
lands Råd for Menneskerettigheder, Institut for Menneskerettigheder,
Kredsdommerforeningen, Kriminalforsorgen i Grønland, Landsforeningen
af Forsvarsadvokater, Landsforeningen KRIM, Landsforsvareren for Grøn-
land, Politiforbundet i Danmark, Politimesteren i Grønland, Retspolitisk
Forening, Rigsadvokaten og Rigspolitiet.
Derudover har et udkast til lovforslag været forelagt Grønlands Selvstyre til
udtalelse.
Grønlands Selvstyre har den […] afgivet udtalelse om […].
9. Sammenfattende skema
Positive konsekven-
ser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv om-
fang/Hvis nej, anfør
»Ingen«)
Økonomiske konsekvenser Ingen
for stat, kommuner og regio-
ner
Implementeringskonse-
Ingen
kvenser for stat, kommuner
og regioner
Økonomiske konsekvenser Ingen
for erhvervslivet
Negative
konse-
kvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv om-
fang/Hvis nej, anfør
»Ingen«)
Ingen
Ingen
Ingen
Side 12/14
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 165: Til orientering: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om ændring af kriminallov for Grønland og retsplejelov for Grønland (Ophævelse af ophørsklausul for foranstaltninger til at forebygge og inddæmme smitte med covid-19 m.v.), fra justitsministeren
2324406_0013.png
Positive konsekven-
ser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv om-
fang/Hvis nej, anfør
»Ingen«)
Administrative konsekven- Ingen
ser for erhvervslivet
Administrative konsekven- Ingen
ser for borgerne
Negative
konse-
kvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv om-
fang/Hvis nej, anfør
»Ingen«)
Ingen
Lovforslaget
kan
have visse admini-
strative konsekven-
ser for borgerne.
Ingen
Miljømæssige konsekvenser Ingen
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de
fem principper for
implementering af
erhvervsrettet EU-regule-
ring
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
Ja
Nej
X
Side 13/14
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 165: Til orientering: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om ændring af kriminallov for Grønland og retsplejelov for Grønland (Ophævelse af ophørsklausul for foranstaltninger til at forebygge og inddæmme smitte med covid-19 m.v.), fra justitsministeren
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Det følger af § 4, stk. 1, i lov nr. 1056 af 30. juni 2020, at loven træder i
kraft dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende.
Det følger videre af lovens § 4, stk. 2, at § 264 a i kriminallov for Grønland,
som affattet ved lovens § 1, nr. 1, og § 707 a i retsplejelov for Grønland,
som affattet ved lovens § 2, nr. 1, samt lovens § 3 ophæves den 31. december
2021, medmindre Folketinget
efter udtalelse fra Grønlands Selvstyre
forinden har vedtaget at forlænge gyldigheden af de nævnte bestemmelser.
Det foreslås at ophæve ophørsklausulen, således at ændringerne af krimi-
nallov for Grønland og retsplejelov for Grønland samt § 3 i lov nr. 1056 af
30. juni 2020 forbliver i kraft efter den 31. december 2021.
Dette indebærer, at bemyndigelserne i lov nr. 1056 af 30. juni 2020 for
justitsministeren til at fastsætte regler om bl.a. fravigelse af forpligtelser for
det offentlige og privates rettigheder over for det offentlige fastsat i eller i
medfør af kriminalloven, retsplejeloven og lov nr. 1718 af 27. december
2018 om lov om ændring af retsplejelov for Grønland og kriminallov for
Grønland (Anbringelse af forvaringsdømte m.v.) for bl.a. at forebygge al-
ment farlige sygdomme også kan anvendes efter den 31. december 2021.
Til § 2
Ophørsklausulen i § 4, stk. 2, i lov nr. 1056 af 30. juni 2020 har virkning
fra den 31. december 2021. Den foreslåede ophævelse af ophørsklausulen
bør derfor ske inden dette tidspunkt.
Det foreslås derfor, at loven træder i kraft den 30. december 2021.
Side 14/14