Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del Bilag 159
Offentligt
2321547_0001.png
NOTAT
NOTA
Dato:
Sagsbeh.:
J.nr.:
15. januar 2021
Sonja Ponikowski
21/00369
Orientering om domstolenes initiativer i lyset af COVID-19-situati-
onen og de udmeldte restriktioner den 5. januar 2021
Domstolsstyrelsens direktør aktiverede efter aftale med Domstolsstyrelsens bestyrelsesformand en
krisestab i efteråret 2020. Krisestaben er sammensat af Domstolsstyrelsens direktion, udvalgte
stabschefer samt retspræsidenterne for Vestre Landsret, Københavns Byret, Retten i Herning, Ret-
ten i Lyngby og Dommerforeningens formand. Krisestaben kan komme med anbefalinger og vejled-
ninger, men det er op til den enkelte ret og dommer at beslutte, hvordan sagsafviklingen håndteres
lokalt.
I lyset af den aktuelle COVID-19-situation, som de skærpede tiltag og restriktioner, der blev udmeldt
på pressemødet i Statsministeriet den 5. januar 2021 er udtryk for, udsendte domstolenes krisestab
den 5. januar 2021 en række anbefalinger til retterne om gennemførelse af sager.
Domstolenes krisestab anbefalede ud fra et forsigtighedsprincip retterne, at der til og med den 17.
januar 2021 eller indtil der foreligger en fornyet sundhedsfaglig vurdering af retternes forhold, kun
gennemføres sager, hvor kravet om to meters afstand kan overholdes. Da afstandskravet kan gøre
det vanskeligt at gennemføre alle sager, anbefalede krisestaben, at retterne prioriterer de sager, der
efter rettens vurdering findes mest kritiske.
Ved vurderingen af, hvilke sager der anses for at være de mest kritiske, anbefalede krisestaben, at
retten kan tage udgangspunkt i sagens hastende eller indgribende karakter eller i, at sagen som
følge af det hidtidige forløb ikke kan tåle (yderligere) udsættelse. Det kan f.eks. være grundlovsfor-
hør, arrestantsager, hastende familieretlige sager, domsmandssager eller andre sager, som af sær-
lige grunde ikke bør udsættes eller aflyses.
Videre anbefalede krisestaben retterne at aflyse eller udsætte ikke-hastende mindre sager efter en
konkret vurdering.
Derudover anbefalede krisestaben, at retterne som udgangspunkt fortsætter med at afvikle notarial-
forretninger. Lokale forhold ved den enkelte ret kan dog betyde, at kun særlig hastende notarialfor-
retninger kan gennemføres.
Endelig anbefalede krisestaben, at retterne
med mindre der foreligger helt særlige omstændighe-
der
i samme periode ikke afvikler retsmøder uden for retsbygningen, hvis det ikke kan sikres, at
retsmøderne kan afholdes sundhedsmæssigt forsvarligt.
DOMSTOLSSTYRELSEN
STORE KONGENSGADE 1-3
1264 KØBENHAVN K
TELEFON 70 10 33 22 - [email protected]
CVR-NR. 21659509
EAN.NR. 5798000161184
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 159: Orientering om domstolenes initiativer i lyset af Covid-19-situationen og de udmeldte restriktioner, fra justitsministeren
Styrelsen for Patientsikkerhed har herefter den 7. januar 2021 foretaget en fornyet sundhedsfaglig
gennemgang af forholdene i Københavns Byret og ved Retten i Roskilde med henblik på at vurdere,
i hvilket omfang det
i lyset af de nye restriktioner og baggrunden for dem
er forsvarligt at opret-
holde sagsafviklingen ved retterne.
I forbindelse med disse besigtigelser tilkendegav Styrelsen for Patientsikkerhed blandt andet, at fy-
sisk afskærmning i form af plastik eller glas fortsat vurderes at have en beskyttende virkning og kan
fungere som et alternativ i de tilfælde, hvor afstandskravet ikke kan overholdes. Dette betyder kon-
kret, at det fortsat vurderes sundhedsmæssigt forsvarligt, at der fx mellem dommer og domsmænd
er mindre end to meters afstand, hvis der er opsat den nødvendige fysiske afskærmning.
Besigtigelsen af retterne bekræftede desuden, at retterne var indrettet, så de overholder sundheds-
myndighedernes anbefalinger.
Domstolenes krisestab har herefter på grundlag af resultatet af den nye sundhedsfaglige gennem-
gang og tilkendegivelserne fra Styrelsen for Patientsikkerhed den 8. januar 2021 revideret sine an-
befalinger til retterne.
Krisestaben har således nu ændret anbefalingen om afstandskrav, så det anbefales, at retterne
foreløbig frem til og med den 17. januar 2021 alene gennemfører sager, hvor kravet om to meters
afstand kan overholdes, med mindre fysisk afskærmning fx med plexiglas anvendes som alternativ,
hvor afstandskravet ikke kan overholdes.
Hvis afstandskravet gør det vanskeligt at gennemføre alle sager, har krisestaben fortsat anbefalet,
at retterne prioriterer de sager, der efter rettens vurdering findes mest kritiske, jf. ovenfor.
Videre har krisestaben ændret anbefalingen om behandlingen af ikke-hastende mindre sager, så
det nu anbefales, at disse efter en konkret vurdering begrænses under hensyn til den enkelte rets
bygningsmæssige forhold, geografisk forhold og den øvrige aktivitet i retten.
Endelig har krisestaben tilføjet en ny anbefaling om, at retterne, hvis de fortsat gennemfører ikke-
hastende mindre sager, afsætter mere tid mellem hver sag, så der ikke er risiko for, at mange for-
samles i venteområder eller på gangarealer, og så der er tilstrækkelig tid mellem møder til rengøring
af overflader mv.
Krisestabens anbefalinger den 5. januar 2021 i forhold til afvikling af notarforretninger og retsmøder
uden for retsbygningen opretholdes uændret.
Det skal understreges, at det er den enkelte ret og de enkelte dommere, der beslutter, hvordan
sagsafviklingen skal håndteres i lyset af COVID-19-situationen.
De reviderede anbefalinger blev kommunikeret til retterne den 8. januar 2021 og til offentligheden
den 11. januar 2021 på Domstol.dk.
2
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 159: Orientering om domstolenes initiativer i lyset af Covid-19-situationen og de udmeldte restriktioner, fra justitsministeren
Efter regeringens forlængelse af restriktionsperioden frem til og med den 7. februar 2021 har krise-
staben den 14. januar 2021 besluttet og meldt ud til retterne, at krisestabens anbefalinger som be-
skrevet oven for nu gælder foreløbig indtil den 7. februar 2021. Dette er desuden oplyst til offentlig-
heden på Domstol.dk.
Krisestaben har samme dag anbefalet, at alle ansatte ved Danmarks Domstole, som møder fysisk
på arbejde, følger regeringens opfordring på pressemødet den 13. januar 2021 til at lade sig teste
mindst en gang om ugen.
Den 15. januar 2021 er der desuden på Domstol.dk blevet informeret om, at alle brugere (både
professionelle brugere og andre brugere som fx parter og vidner) opfordres til at lade sig teste inden
møde i retten.
Domstolsstyrelsen orienterede den 6. januar 2021 skriftligt Sektorpartnerskabet for en ansvarlig gen-
åbning af domstolene om anbefalingerne til retterne udmeldt den 5. januar 2021. Efterfølgende blev
der den 11. januar 2021 afholdt møde med Sektorpartnerskabet til drøftelse af den aktuelle COVID-
19-situation, og hvor styrelsen sammen med medlemmerne af domstolenes krisestab gjorde rede
for indholdet af og baggrunden for de revidere anbefalinger udmeldt den 8. januar 2021.
Det blev allerede den 5. januar 2021 kommunikeret på Domstol.dk, at det fortsat er udgangspunktet,
at man skal møde til en sag, man er indkaldt til, medmindre man får direkte besked om, at sagen er
aflyst.
Domstolenes krisestab følger udviklingen og situationen tæt og vurderer løbende, om situationen
giver anledning til, at krisestaben kommer med nye anbefalinger mv. til retterne.
3