Oplæg til foretræde for Retsudvalget 21. januar 2021
Mike
Tak til REU for sin indsats vedrørende høring, samrådet samt nu foretræde i dag.
Men sagen skal opklares, og netop efterforskningen af ejer og forsikringsforholdene er indgangsnøglen til
dette. Støtteforeningens primære interesse er opklaring af sagen og fokus på det fremadrettede.
Men sagen kræver særlig opmærksomhed for opklaring, idet mange hensyn er i spil. Hensyn til en effektiv
opklaring, særlig hensynet til de mange forurettede og pårørende, og det samfundsmæssige hensyn, da
sagen er nordens største og uopklaret mordbrandssag.
Thomas og Iben er og har været hårdt arbejdende ressourcepersoner til støtte for støtteforeningens mål
om opklaring. Thomas vil forklare lidt om efterforskningen, mens iben vil forklare om den af
støtteforeningen foreslåede og afgørende Task Force.
Thomas
Powerpoint
1. Ejerforhold er basal efterforskning, i denne sag er ejerforholdene meget komplicerede, men også
afgørende for at udfinde de juridiske enheder, som kunne have et økonomisk motiv.
2. Ejerforholdet er også afgørende for at få be- eller afkræftet de hidtige rederoplysninger.
3. Forsikringsforholdene er basal efterforskning. Her vil tidligere skader skulle indgå. Her i denne sag
er der mange tidligere store forsikringsskader, også en brand med 2 dræbte.
4. REU har altid fået oplyst, at de 3 dømte i den danske sag ”blev tiltalt og dømt”. Men når man læser
dommen, så blev de altså kun delvist dømt. Det skyldes, at retten lagde vægt på, at skibet havde
nye og rene certifikater, hvorfor de mange sikkerhedsmangler på skibet ikke kunne pådømmes
skibets kaptajn. Men myndighederne fulgte aldrig sporet.
5. Det primære skibscertifikat var falskt, og blev brugt til bedrageri og dokumentfalsk. Anvendt
overfor køberne, Lloyds?, US Coast Guard, SE Bank, Skuld, Fjerde Sø, Erik Stein, Cierpinski, danske
og norske myndigheder, herunder domstolene i Danmark.
6. Brandene og yderligere 3 hændelser tyder alle sammen på forsikringssvig
a) Seaescape ansat ses ved hydraulikolierør før brandene
b) slagsiden
c) fremdrift på skibet slået fra
d) første lille brand, hensigt opstart af evakuering
e) hovedbrand, meget voldsom og organiseret for maksimal ødelæggelse af skibet
f) Hydraulikoliebranden, voldsom ødelæggende for skibet. Kun brandfolk og få Seaescape folk var
om bord, ca. 12 timer efter hovedbranden.
g) 2 mindre anlagte brande med madrasser.
h) sidste store brand i Lysekill, 2 fra Seaescape var ombord på skibet igen. Branden er meget
voldsom, der må være tilført brandbart materiale.