Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del Bilag 154
Offentligt
2365312_0001.png
Nordisk Tidsskrift for Kriminalvidenskab
nr. 1/2021
Disciplinærretlig skyld
og straf i danske fængsler
1
Hans Jørgen Engbo, cand.jur., tidligere fængselschef i Danmark og direktør for Kriminal-
forsorgen i Grønland. Medlem af den rets- og kriminalpolitiske tænketank Forsete.
Hans Jørgen Engbo
Abstract
This article describes disciplinary sanctions applied to imates in Danish
prisons. The aricle begins with an explanation of the purpose of dis-
ciplinary punishment and of the legal basis for its use. The article then
provides an analysis of administrative practices illustrated by descrip-
tions of a few representative disciplinary cases decided by the prisons
and appelate cases decided by the courts and the Department of
Prisons and Probation. In relation to legal bases, the analysis reveals
significant shortcomings regarding both the provision and the as-
sessment of evidence as well as the choice of sanction. The article
concludes with a series of recommendations to the authorities.
Keywords
Prison, disciplinary liability and sentencing, solitary confinement, legality, proportionality.
Fængsel, disciplinærretligt ansvar, sanktionsudmåling, isolation, legalitet, proportionalitet.
1.
Indledning
Den danske straffuldbyrdelseslov (sfbl.) hjemler fængselsmyndighederne
adgang til at anvende isolation (kaldet
strafcelle)
som disciplinærstraf over for
indsatte, som begår disciplinbrud. Brugen af isolation som disciplinærstraf
har givet anledning til en del kritik både internt i Danmark og fra internatinale
kontrolorganer. Kritikken har blandt andet handlet om isolationens helbreds-
skadende virkninger, negligering af internationale anbefalinger, dobbelt-
bestrafning og skrøbelige processuelle retssikkerhedsgarantier (se bl.a. Engbo
& Smith 2012, Smith m.fl. 2013, Dignity 2017 b og c, Verland & Christoffersen
2017, Kessing 2019, Engbo 2019 og Folketingets Ombudsmand 2020).
Målet med denne artikel er
– at klarlægge retsgrundlaget for ansvarspålæggelse og sanktionsudmåling
i disciplinærsager i fængslerne, navnlig i sager, som fører til anvendelse af
strafcelle,
1.
Title in English: Disciplinary responsibility and punishment in Danish penal institutions
Disciplinærretlig skyld og straf i danske fængsler
Hans Jørgen Engbo
136
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Henvendelse af 13/1-21 fra Hans Jørgen Engbo, Nykøbing Sjælland, vedrørende artikel om disciplinærstraffe i fængslerne
2365312_0002.png
Nordisk Tidsskrift for Kriminalvidenskab
nr. 1/2021
– at analysere håndteringen i praksis af disse led i behandlingen af discipli-
nærsager, og
– at pege på muligheder for styrkelse af sagsbehandlingen på de nævnte
områder.
Artiklen er baseret på traditionel retsdogmatisk metode med en indledende
redegørelse for det officielle formål med disciplinærstraf i fængslerne og en
gennemgang af retsgrundlaget for anvendelse af disciplinærstraf. Dernæst
følger en kritisk analyse af den administrative praksis i fængslerne og i Di-
rektoratet for Kriminalforsorgens afgøreler i klagesager med særlig fokus på
ansvarsspørgsmålet, herunder tilvejebringelse og bedømmelse af beviser, og
sanktionsudmålingen. Isolationens helbredsskadende virkninger vil ikke blive
behandlet i denne artikel.
2
Væsentlige processuelle aspekter er kritisk belyst
af Kessing (2019) og Folketingets Ombudsmand (2020) og vil kun i begrænset
omfang blive berørt i artiklen. Enkelte steder er retstilstanden i andre nordiske
lande inddraget i analysen.
2.
Disciplinærstraffenes formål og karakter
2.1
Formålet med disciplinærstraf
Disciplinærstraffesystemet er i forarbejderne til straffuldbyrdelsesloven ka-
rakteriseret som »en afgørende forudsætning dels for kriminalforsorgens
muligheder for at løse sine sikkerheds- og ordensmæssige opgaver [og] for
tilvejebringelsen af en rimelig hverdag i institutionerne. Det tilføjes, at disci-
plinærstraffesystemet i fængslerne ligesom det almindelige straffesystem
er begrundet i hensyn til repression samt general- og specialprævention
(betænkning nr. 1181/89, s. 239). Denne karakteristik er også brugt af Rentz-
mann m.fl. (2003, s. 163) og Schiøler & Dragsted (2017, s. 349), som begge
tillige opstiller en definition af disciplinærstraf som »en administrativ, pønal
reaktion over for indsatte på en ikke tilladt adfærd«.
3
Senest har Justitsministeriet i en lovbemærkning karakteriseret strafcelle
som »et nødvendigt redskab til at sikre orden og sikkerhed i kriminalforsorgens
institutioner« (FT 2018/19 (1. samling), tillæg A, s. 22).
Medens Rentzmann m.fl. og Schiøler & Dragsted således i deres definition
særligt har fokuseret på disciplinærstraffens pønale karakter, har lovforarbej-
derne lagt hovedvægten på disciplinærstraffens funktion som sikkerheds- og
ordensredskab med fremadsrettet sigte. Der kan være gode grunde til at ned-
2.
3.
Isolationens helbredsskadende virkninger er grundigt dokumenteret. Se nærmere
Engbo & Smith (2012 s. 125 ff.) og Smith & Koch (2019 s. 109 ff.) om isolationens virk-
ninger.
Denne definition ses ikke at have grundlag i straffuldbyrdelseslovens forarbejder og
står derfor som forfatternes egen forståelse af disciplinærstraffens væsen og funktion.
Det bemærkes, at alle tre forfattere på udgivelsestidpunkterne var chefer i DfK.
Disciplinærretlig skyld og straf i danske fængsler
Hans Jørgen Engbo
137
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Henvendelse af 13/1-21 fra Hans Jørgen Engbo, Nykøbing Sjælland, vedrørende artikel om disciplinærstraffe i fængslerne
2365312_0003.png
Nordisk Tidsskrift for Kriminalvidenskab
nr. 1/2021
tone det pønale element, således som det er sket i de nævnte lov forarbejder,
og som Norges Høyesterett klart og tydeligt har markeret med disse ord: »Selv
om disiplinærreaksioner (…) har en allmenn- og individualpreventiv virkning,
er formålet ikke først og fremst av pønal karakter, men å opprettholde ro og
orden innenfor fengslet« (Norsk Rettstidende 2003, s.1100).
2.2 Disciplinærstraffenes art og karakter
Straffuldbyrdelsesloven hjemler brug af tre former for disciplinærstraf: advar-
sel, bøde og strafcelle (sfbl. § 68, stk. 1).
Advarsel
skiftede ved straffuldbyrdelseslovens ikrafttræden i 2001 status
fra at være et mere eller mindre uformelt alternativ til en disciplinærstraf til at
blive den mildeste form for disciplinærstraf. Sigtet hermed var, at de retssik-
kerhedsgarantier, som er forbundet med ikendelse af disciplinærstraffe også
skal finde anvendelse i sager, der afgøres med en advarsel.
4
En
bøde
kan højst udgøre et beløb svarende til en uges beskæftigelses-
vederlag (2020-niveau: 400 DKK) og kan inddrives ved modregning i den
indsattes beskæftigelsesvederlag (sfbl. § 69).
Ordet »strafcelle« betegner, trods ordlyden, ikke en celle, men derimod
en disciplinær sanktion bestående i højst fire ugers tidsbestemt
isolation
(»udelukkelse fra fællesskab«), som gennemføres i en almindelig celle/stue,
enten den indsattes egen eller en celle i en særlig (isolations)afdeling (sfbl.
§ 70).
5
Praktiske hensyn og skånsomhedshensyn – men ikke pønale hensyn –
er bestemmende for valget af anbringelsesform. Strafcelle er en mindre ind-
gribende form for isolation end den kollusionsforebyggende isolation under
varetægtsfængsling, idet strafcelle alene griber ind i fællesskabsretten. Den
indsatte har principielt fortsat ret (og pligt) til beskæftigelse og bevarer også
retten til at kommunikere med omverdenen gennem ukontrolleret brevveks-
ling, telefonering, besøg og udgang. En eller flere af disse rettigheder kan
dog samtidig være frataget ved særskilt afgørelse, hvis forebyggende hensyn
gør dette nødvendigt.
3.
Retsgrundlag for anvendelse af disciplinærstraf
Disciplinærretten hører hjemme i krydsfeltet mellem strafferet, forvaltnings-
ret og menneskeret. En disciplinærstraf er grundlæggende et
forvaltnings-
retligt
indgreb, som kræver iagttagelse af forvaltningsrettens spilleregler,
herunder proportionalitetsgrundsætningen og officialprincippet.
6
Indgre-
bets karakter af straf medfører, at også grundlæggende
strafferetlige
prin-
cipper anvendes i sagsbehandlingen. Det gælder bl.a. legalitetsprincippet
4.
5.
Betænkning nr. 1181/1989, s. 240.
Betegnelserne »celle« og »stue« bruges i daglig tale i henholdsvis lukkede og åbne
fængselsafdelinger som betegnelser for den indsattes værelse, som i loven noget
misvisende benævnes »opholdsrum«.
Jf. vejl. nr. 9084 af 30.01.2019 (disciplinærstrafvejledningen), punkt 1.2, 2. afsnit.
6.
Disciplinærretlig skyld og straf i danske fængsler
Hans Jørgen Engbo
138
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Henvendelse af 13/1-21 fra Hans Jørgen Engbo, Nykøbing Sjælland, vedrørende artikel om disciplinærstraffe i fængslerne
2365312_0004.png
Nordisk Tidsskrift for Kriminalvidenskab
nr. 1/2021
og principper for tilvejebringelse og bedømmelse af beviser. Endelig rum-
mer de mest indgribende former for disciplinærstraf nogle
menneskeretlige
aspekter, som må kræves iagttaget i den disciplinærretlige praksis. Nogle
af de vigtigste menneskeretlige spørgsmål er behandlet af Kessing (2019)
og vil derfor ikke blive omtalt her. I denne artikel vil dansk ret blive holdt
op imod anbefalinger fra Europarådets Ministerkomité (De Europæiske
Fængselsregler) og fra FN’s generalforsamling (Nelsom Mandela Rules).
Desuden vil bestemmelser i Den Europæiske Menneskerettighedskonven-
tion (EMRK) samt enkelte afgørelser fra Den Europæiske Menneskerettig-
hedsdomstol (EMD) blive inddraget i beskrivelsen af retsgrundlaget og
senere i analysen af praksis.
3.1. Disciplinærstrafbare gerninger
I overensstemmelse med det strafferetlige
legalitetsprincip
(jf. straffelovens
§ 1) må anvendelse af disciplinærstraf forudsætte, at det i loven – eller i ad-
ministrative forskrifter udstedt i henhold til loven – udtrykkeligt er angivet,
hvilke nærmere bestemte former for adfærd, som kan medføre disciplinær-
straf. En sådan bestemmelse skal søges formuleret så præcist som muligt.
7
I straffuldbyrdelsesloven er det bestemt, hvilke gerninger (handlinger eller
undladelser), som skal medføre disciplinærstraf (sfbl. § 67).
8
Loven overlader
med (for?) bred bemyndigelse både til justitsministeren og til de lokale
kriminalforsorgsmyndigheder at fastsætte regler om anvendelse af disci-
plinærstraf for overtrædelse af bekendtgørelser og lokalt fastsatte regler
(§ 67, stk. 8 og stk. 9). De lokale regler herom skal behørigt kundgøres for
de indsatte (sfbl. § 123 a, stk. 2). De såkaldte normalreaktionsskemaer er
vejledninger for forhørslederne og kan ikke samtidigt optræde som ordens-
regler for de indsatte, med mindre de tydeligt er formuleret og kundgjort
som sådanne for de indsatte.
Det kan diskuteres, om legalitetskravet er opfyldt i bestemmelsen om, at
disciplinærstraf kan anvendes ved overtrædelse af straffelovgivningen, »når
overtrædelsen tillige indebærer en selvstændig krænkelse af orden eller sik-
kerhed i fængslet« (sfbl. § 67, nr. 7). Det er næppe i tilstrækkelig grad forudsi-
geligt for de indsatte, hvilken adfærd, som efter en forhørsleders opfattelse
vil krænke orden eller sikkerhed. Det burde specificeres i loven, hvilke delikter
i straffelovgivningen, som (tillige) kan medføre disciplinærstraf.
3.2. Disciplinærretligt ansvar
Det er i dansk retspraksis og i den juridiske litteratur lagt til grund, at anven-
delse af disciplinære sanktioner forudsætter, at den indsatte kan pålægges
7.
Jf. justitsministerens svar på. spørgsmål nr. 13 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om ændring af straffeloven og forskellige andre love (L 139-2018/19, 1.
samling). Se også De Europæiske Fængselsregler (Europarådet 2020), regel 57-2 a, jf.
bemærkningerne hertil i Ministerkomitéens dokument af 20. februar 2020, CM(2020)17-
add2, og Mandela-reglerne (FN 2018), rule 37 (a).
Jf. betænkning nr. 1181/89 om en lov om fuldbyrdelse af straf mv. s. 241.
8.
Disciplinærretlig skyld og straf i danske fængsler
Hans Jørgen Engbo
139
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Henvendelse af 13/1-21 fra Hans Jørgen Engbo, Nykøbing Sjælland, vedrørende artikel om disciplinærstraffe i fængslerne
2365312_0005.png
Nordisk Tidsskrift for Kriminalvidenskab
nr. 1/2021
disciplinært ansvar efter de almindelige strafferetlige principper (Greve 2002,
s. 109; Engbo 2005, s. 244 f; Schiøler & Dragsted 2017, s. 355; FOB 2020-14).
Betingelserne for at pålægge en indsat disciplinært ansvar er herefter, at det
anses for bevist,
1. at den indsatte har foretaget en
gerning,
som efter straffuldbyrdelsesloven
kan medføre disciplinærstraf,
2. at gerningen kan
tilregnes
den indsatte som forsætlig eller uagtsom (der
skal foreligge skyld),
3. at den indsatte ikke var
utilregnelig
i gerningsøjeblikket, og
4. at der ikke forelå
objektive straffrihedsgrunde
(nødværge, nødret, samtykke
mv.).
Bevishåndteringen forudsættes som nævnt at foregå på samme måde som
i straffesager, hvor
tilvejebringelsen
af beviserne foregår efter principperne
om bevisumiddelbarhed og mundtlighed.
Bedømmelsen
af beviserne sker
efter grundsætningen om bevisbedømmelsens frihed (jf. retsplejelovens
§ 896, 2. pkt.), som indebærer, at forhørslederen frit skal kunne vurdere vær-
dien af det bevismateriale, som er tilvejebragt under forhøret; dette gælder
såvel vægten af hvert enkelt bevis i sagen som den samlede afvejning af alle
de fremlagte beviser. Ved
beviskrav
forstås den grad af sikkerhed, som på
grundlag af bevis førelsen skal være opnået, for at et bestemt forhold kan
anses for bevist. Det må kræves, at den indsattes skyld er sandsynliggjort i
en sådan grad, at der ikke består nogen rimelig tvivl herom. Hvis der efter
bevisførelsen og bevisbedømmelsen består en rimelig tvivl om indsattes
skyld, skal der således ske frifindelse (in dubio pro reo).
9
Det afgørende er
ikke, om forhørslederen selv føler sig overbevist om den indsattes skyld.
Der må ikke objektivt set være rimelig tvivl om den indsattes skyld i det
indberettede forhold.
3.3. Valg og udmåling af disciplinærstraf
3.3.1. Strafferetlig proportionalitet
Disciplinærstraf skal udmåles under hensyn til overtrædelsens art og om-
fang (sfbl. §§ 69, stk. 1, og 70, stk. 1). Bestemmelsen er udtryk for det
straf-
feretlige proportionalitetsprincip,
hvorefter straffens strenghed skal stå i
forhold til forbrydelsens grovhed. Straffen skal i den forstand opleves som
retfærdig.
Det er fastsat i lovens § 68, stk. 2, hvilke gerninger, som kan føre til anven-
delse af strafcelle. Legalitetsmæssigt svækkes bestemmelsen noget ved en
upræcis formuleret hjemmel til at bruge strafcelle ved »andre grove eller
oftere gentagne forseelser« (nr. 7). Det er ikke særlig forudsigeligt, hvad en
9.
Se eksempelvis Justitsministeriets redegørelse i høringssvar vedrørende Kommissio-
nens grønbog om uskyldsformodningen af 11. oktober 2006, jf. Folketingets Retsud-
valgs bilag 29 (alm. del) 2006-07.
Disciplinærretlig skyld og straf i danske fængsler
Hans Jørgen Engbo
140
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Henvendelse af 13/1-21 fra Hans Jørgen Engbo, Nykøbing Sjælland, vedrørende artikel om disciplinærstraffe i fængslerne
2365312_0006.png
Nordisk Tidsskrift for Kriminalvidenskab
nr. 1/2021
forhørsleder vil vurdere som en »grov« forseelse. Bestemmelsens betydning
er (modsætningsvis) at fastslå, at alle andre forseelser end de oplistede kun
kan straffes med advarsel eller bøde, med mindre de gentages oftere (dvs.
to eller flere gange).
Varigheden af strafcelle fastsættes efter sfbl. § 70, stk. 1, til højst fire uger.
Omfatter en disciplinærsag flere forhold, anvendes det strafferetlige princip
om
modereret kumulation,
jf. strl. § 88, stk. 1, 1. pkt., hvorefter retten i sådanne
tilfælde fastsætter en fælles straf for alle lovovertrædelserne inden for den
foreskrevne strafferamme eller, hvis flere strafferammer kommer i betragtning,
den strengeste af disse. I modsætning hertil står absolut kumulation, som
indebærer, at straffen fremkommer ved sammenlægning af straffe udmålt
for hvert enkelt forhold. Direktoratet for Kriminalforsorgen (DfK) har oplyst til
Folketingets Ombudsmand (FO), at der ved fastsættelse af disciplinærstraf
for flere forhold ikke anvendes absolut kumulation (FO 2020, s. 20 f.).
Lovens angivelse af en maksimumstraf bliver delvis illusorisk, når flere
strafcellekendelser fuldbyrdes i forlængelse af hinanden. De Europæi-
ske Fængselsregler (Europarådet 2020, regel 60.6.e), siger om sådanne
situationer:
»Where a punishment of solitary confinement is imposed for a new disciplinary offence
on a prisoner who has already spent the maximum period in solitary confinement, such
a punishment shall not be implemented without first allowing the prisoner to recover
from the adverse effects of the previous period of solitary confinement.«
Den danske regering har imidlertid – som det eneste af Europarådets med-
lemslande – i en fodnote til reglerne forbeholdt sig retten til ikke at efter-
komme anbefalingen om en sådan recover-pause mellem flere strafcelle-
fuldbyrdelser. Der er således ikke noget loft over den samlede varighed af
strafcelleafsoning, hvilket den danske regering også udtrykkeligt har markeret
i fodnoten.
10
Dansk ret er i denne sammenhæng i klar strid med Mandela-reg-
lerne (FN 2018, regel 43-1 [b]), som anbefaler forbud mod isolation i mere end
15 sammenhængende dage.
3.3.2. Normalreaktioner
Siden 1988 har de danske fængsler i indbyrdes samarbejde udfærdiget
skemaoversigter over vejledende normalreaktioner i henholdsvis åbne og
lukkede fængsler. I skemaerne angives niveauet for disciplinærstraffe i typiske
tilfælde, men det er understreget, at disciplinærstraffen altid skal udmåles
efter en konkret vurdering af omstændighederne i den enkelte sag (Engbo
2005, s. 264; Schiøler & Dragsted 2017, s. 354f).
De vejledende normalreaktioner blev i sin tid fastlagt af fængslerne for at
undgå en tættere styring af praksis fra DfK, som havde fundet det betænke-
10. Note 1 i Recommendation Rec(2006)2-rev of the Committee of Ministers to member
States on the European Prison Rules, 1. juli 2020. Se også Folketingets Ombudsmand
2020, s. 12.
Disciplinærretlig skyld og straf i danske fængsler
Hans Jørgen Engbo
141
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Henvendelse af 13/1-21 fra Hans Jørgen Engbo, Nykøbing Sjælland, vedrørende artikel om disciplinærstraffe i fængslerne
2365312_0007.png
Nordisk Tidsskrift for Kriminalvidenskab
nr. 1/2021
ligt, at praksis havde udviklet sig forskelligt fra fængsel til fængsel.
11
Senere
har direktoratet – politisk bestemt – flere gange blandet sig i styringen af
normalreaktionerne ved at diktere skærpelser af reaktionerne for bestemte
forseelser. Det skete i 2002 angående udeblivelse fra udgang,
12
i 2004 angå-
ende narkotikaforseelser mm.,
13
i 2016 angående indsmugling og besiddelse af
mobiltelefoner mm.
14
og i 2017 angående »upassende sprogbrug og adfærd«,
jf. omtalen heraf nedenfor. I 2004 blev det pålagt fængslerne at anvende straf-
celle i stærkt udvidet omfang (Engbo 2005, s. 241 f; Smith m.fl. 2013, s. 184),
og historien gentog sig i 2016 som led i en skærpet indsats mod uretmæssig
besiddelse af mobiltelefoner.
15
I 2017 blev normalreaktionerne for upassende sprogbrug og adfærd – af
DfK også betegnet »grimt sprog og dårlig opførsel« – skærpet efter indstil-
ling fra en taskforce nedsat af justitsministeren.
16
Som eksempler på adfærd,
som skal medføre strafcelle, nævner DfK bl.a. »at give nogen fingeren, at rulle
med øjnene eller slå hårdt i bordet for at understrege en pointe«. Loven in-
deholder ikke direkte hjemmel til at anvende disciplinærstraf i disse tilfælde,
og det synes usikkert, i hvilket omfang der er udsendt lokale regler, som i
sammenhæng med sfbl. § 67, nr. 9, kan hjemle disciplinærstraf. Ikendelse af
strafcelle kræver tillige, at forseelsen konkret bedømmes som grov eller oftere
gentagen, jf. § 68, stk. 2, nr. 7. Sanktionering af upassende sprogbrug kan efter
omstændighederne være i strid med EMRK art. 10 om ytringsfrihed. I sagen
Yankov v. Bulgaria (2003)
fandt EMD, at det havde været uberettiget at ikende
en indsat syv dages isolationsstraf for at have betegnet fængselsbetjente som
»velnærede dovendyr« (well-fed idlers) og »enfoldige bønderkarle« (simple
villagers). Domstolen udtalte bl.a., at »[t]he need to ensure that civil servants
enjoy public confidence in conditions free of undue perturbation can justify an
interference with the freedom of expression only where there is a real threat
in this respect.«
17
En finger eller rullende øjne kan måske ses som en lettere
intimiderende opførsel, men næppe som en reel trussel mod den offentlige
tillid til fængselspersonalet. Det burde i øvrigt yde tilstrækkelig beskyttelse
for fængselspersonalet – som det gør for alle andre offentligt ansatte – at strfl.
11. Se nærmere betænkning nr. 1181/89 om en lov om fuldbyrdelse af straf mv. s. 238 f.
12. Jf. DfK’s skrivelse af 28. februar 2002, j.nr. JUR 02-129-2.
13. Notat af 21.10.2004 om normalreaktioner på områderne narkotika, ulovlige doping-
midler og vold og trusler mod personalet, j.nr. JUR 04-034-108.
14. Jf. to skrivelser af 15.04.2016 fra DfK til områdekontorerne om skærpelse af praksis i
henholdsvis åbne og lukkede fængsler, sagsnr. 16-740-0007.
15. Jf. lovforslag nr. L 186/2015-16, s. 4, samt Justitsministeriets pressemeddelelse af 4.
marts 2016 med tilhørende faktaark.
16. Jf. indstillingen »Anbefalinger til initiativer som kan styrke sikkerheden for medarbejdere
i Kriminalforsorgen«, afgivet den 27. april 2017 af en taskforce om medarbejdersikker-
hed, nedsat af justitsministeren i februar 2017. Indstillingen førte til en skrivelse af 26.
juni 2017 (med bilag) fra DfK til kriminalforsorgsområderne mm. vedrørende ændring
af normalreaktioner i sager om vold og trusler om vold samt upassende sprogbrug og
adfærd, sagsnr. 17-40-0114.
17. Yankov v. Bulgaria, dom 11.12.2003, app.nr. 39084/97, § 142.
Disciplinærretlig skyld og straf i danske fængsler
Hans Jørgen Engbo
142
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Henvendelse af 13/1-21 fra Hans Jørgen Engbo, Nykøbing Sjælland, vedrørende artikel om disciplinærstraffe i fængslerne
2365312_0008.png
Nordisk Tidsskrift for Kriminalvidenskab
nr. 1/2021
§ 121 hjemler straf til »den, som med hån, skældsord eller anden fornærmelig
tiltale overfalder [en offentligt ansat] under udførelsen af hans tjeneste eller
hverv«.
3.3.3. Lovbunden disciplinærstraf
Ved en lovændring i 2016 overgik disciplinærstraf fra at være et indgreb,
som
kunne
anvendes, til at være et indgreb, som
skal
anvendes.
18
Denne
ændring strider fundamentalt mod disciplinærstraffens væsen. Der vil altid
forekomme tilfælde, hvor en forhørsleder finder det unødvendigt at ikende
disciplinærstraf for en forseelse, men efter lovændringen er der ingen vej
udenom; der
skal
ikendes unødvendige disciplinærstraffe. På det principielle
plan har ændringen ikke den store betydning, idet en sag altid vil kunne af-
gøres med en advarsel. Men i praksis synes lovændringen i kombination med
den reviderede vejledning om normalreaktioner at være opfattet nærmest
som en tjenstebefaling om i nærmere bestemte tilfælde at anvende
strafcelle,
også selv om sagen langt fra har den exceptionelle karakter, som efter De
Europæiske Fængselsregler kræves for anvendelse af strafcelle (Europarådet
2020, regel 60.6.c).
Gennem denne ændring og gennem de gentagne pålæg til Kriminalfor-
sorgen om at skærpe disciplinærstraffene har politikerne ændret discipli-
nærstraffens funktion fra at være et fængselsfagligt redskab til at være et
politisk redskab, som reelt tjener til skærpelse af den straf, som idømmes af
retten (idet de fleste strafcellesager vedrører forhold, som tillige behandles
som straffesager). Disciplinærstraffen får herved karakter af en administrativt
fastsat tillægsstraf, som det fra politisk side er pålagt fængslerne at idømme
uden nogen konkret fængselsfaglig vurdering af behovet for at anvende di-
sciplinærstraf eller for disciplinærstraffens strenghed.
3.3.4. Proportionalitet med fremadrettet sigte
Det strafferetlige proportionalitetsprincip er bagudrettet, idet det relaterer til en
begået strafbar gerning. Proportionalitet kan også anskues med fremadrettet
sigte ved at relatere til indgrebets formål (Greve 2008, s. 12). I loven fremhæves
dette udtrykkeligt i forbindelse med udelukkelse af indsatte fra fællesskab på
ubestemt tid som forebyggende indgreb. Indgrebet skal være
nødvendigt,
og det må ikke foretages, »hvis det efter dets formål og den krænkelse og det
ubehag, som indgrebet må antages at forvolde, ville være et
uforholdsmæssigt
indgreb« (sfbl. § 63, stk. 1, og stk. 6). Tilsvarende formuleringer ses i lovbestem-
melser om andre integritetskrænkende indgreb (magtanvendelse, håndjern,
sikringscelle mm.).
19
Endvidere er der for disse indgreb lovfæstet et
skånsom-
hedsprincip,
som fastslår, at indgrebene skal gennemføres så skånsomt, som
omstændighederne tillader. Principielt har disse lovbestemmelser begrænset
18. Sfbl. § 67 som ændret ved lov nr. 641/2016.
19. Sfbl. § 60, stk. 4 (undersøgelse), § 62, stk. 3 (magtanvendelse), § 65, stk. 2 (håndjern) og
§ 66, stk. 2 (sikringscelle).
Disciplinærretlig skyld og straf i danske fængsler
Hans Jørgen Engbo
143
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Henvendelse af 13/1-21 fra Hans Jørgen Engbo, Nykøbing Sjælland, vedrørende artikel om disciplinærstraffe i fængslerne
2365312_0009.png
Nordisk Tidsskrift for Kriminalvidenskab
nr. 1/2021
selvstændig betydning, idet de blot markerer, hvad der i forvejen er gældende
i kraft af den
forvaltningsretlige grundsætning om proportionalitet
(inkl. skån-
somhed), som stiller krav om netop nødvendighed, forholdsmæssighed og
skånsomhed (Mortensen 2009, s. 4; Westerhäll 2006, s. 185; Schiøler 2012, s. 110
ff; Schiøler & Dragsted 2017, s. 291; Fenger 2018, s. 361). Det er i den forvaltnings-
retlige litteratur fremhævet, at grundsætningen har stor praktisk betydning i
forhold til afgørelser, der indeholder et element af sanktion over for en borger
(Christensen 1997, s. 201; Andersen 2007, s. 112), og dette element er jo selve
kernen i disciplinærstraffen.
Den samme anvendelse af proportionalitetsprincippet gælder i strafferets-
plejen og i menneskeretten.
20
EMRK beskytter i art. 8 retten til respekt for
privatliv, hvortil efter EMD’s praksis bl.a. hører retten til at etablere og udvikle
relationer til andre mennesker.
21
Indgreb i denne ret, fx ved tvangsmæssig
udelukkelse af en person fra samvær med andre mennesker, kan dog efter
artiklens stk. 2 foretages, hvis det sker i overensstemmelse med loven og er
nødvendigt i et demokratisk samfund af hensyn til bl.a. den offentlige tryg-
hed, forebyggelse af uro eller forbrydelse, beskyttelse af sundheden eller
sædeligheden eller beskyttelse af andres ret og frihed.
Mandela-reglerne (FN 2018, regel 36) kræver, at disciplin og orden skal
håndhæves »with no more restriction than is necessary to ensure safe custody,
the secure operation of the prison and a well ordered community life«. Den
Europæiske Torturforebyggelseskomité (CPT 2011, afsnit 55d) fremhæver li-
geledes nødvendighed som et afgørende krav bag brugen af isolation.
I Norge har Sivilombudsmannen (2019, s. 16) stillet krav om, at adgangen
til fællesskab kun begrænses »i samsvar med prinsipper om lovmessighet,
nødvendighet og forholdsmessighet«.
DfK har i Kriminalforsorgens principprogram (1993) fremhævet den for-
valtningsretlige grundsætning om proportionalitet i form af et princip om
mindst mulig indgriben,
som betyder, at der ikke må anvendes mere magt
eller flere restriktioner end nødvendigt. I disciplinærstrafvejledningen har DfK
udtrykkeligt understreget, at almindelige forvaltningsretlige grundsætninger
indgår i retsgrundlaget for anvendelse af disciplinærstraf.
22
Selv om straffuldbyrdelseslovens markering af den forvaltningsretlige pro-
portionalitetsgrundsætning af ukendte årsager ikke er medtaget i lovens afsnit
om disciplinærstraf, må proportionalitetsgrundsætningen anses for gældende
med samme styrke som ved de øvrige indgreb. Man kan ikke vælge at se bort
fra en rodfæstet forvaltningsretlig grundsætning, som tillige er gældende i
menneskeretlig sammenhæng, og som understreges i internationale anbe-
falinger. Det ville tage sig besynderligt ud at operere med en praksis, hvor-
efter en bestemt »normalreaktion«
skal
ikendes, selv om den konkret skønnes
20. Hvad angår strafferetsplejen, henvises til retsplejelovens § 770 b og til strafferetsple-
jeudvalgets betænkning nr. 1358/1998 om varetægtsfængsling i isolation, afsnit 8.3.3.
21. Jf. eksempelvis Pretty v. UK, dom 29.04.2002, app. nr. 2346/02, § 61.
22. Jf. vejl. nr. 9084 af 30.01.2019 (disciplinærstrafvejledningen), punkt 1.2, 2. afsnit.
Disciplinærretlig skyld og straf i danske fængsler
Hans Jørgen Engbo
144
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Henvendelse af 13/1-21 fra Hans Jørgen Engbo, Nykøbing Sjælland, vedrørende artikel om disciplinærstraffe i fængslerne
2365312_0010.png
Nordisk Tidsskrift for Kriminalvidenskab
nr. 1/2021
unødvendig som redskab til at sikre orden og sikkerhed i fængslet og/eller
fremstår som et uforholdsmæssigt indgreb.
Forhørslederen i en disciplinærsag bør således ud fra disse udlægninger af
proportionalitetsgrundsætningen kun vælge den mest indgribende discipli-
nærstraf – strafcelle – hvis der i den enkelte sag foreligger overbevisende ar-
gumenter for, at dette er nødvendigt for at sikre orden og sikkerhed i fængslet.
De fastsatte normalreaktioner blev ved deres tilblivelse i slutningen af
1980’erne tænkt som
maksimumreaktioner.
I Kriminalforsorgen har man
imidlertid udlagt de seneste skærpelser sådan, at man nu skal arbejde med
minimumreaktioner
for visse forseelser, jf. Kriminalforsorgens udviklingsplan
2018-21: »De seneste skærpelser har medført
minimumsstraffe
for at have
mobiltelefoner eller andet kommunikationsudstyr, for at udøve vold eller true
med det og for at overtræde det indendørs rygeforbud.«
23
En sådan tolkning
ses ikke at have hjemmel i loven.
Det skal tilføjes, at almindelige strafudmålingshensyn, jf. straffelovens kap.
10, efter praksis vil kunne indgå ved udmålingen af disciplinærstraf (Engbo
2005, s. 264; Schiøler & Dragsted 2017, s. 360; FO 2020, s. 20). Forhørslederen
bør bl.a. tage hensyn til særlige forhold hos den indsatte (alder og helbreds-
forhold, herunder fysisk og psykisk skrøbelighed), som kan gøre det særlig
belastende at være anbragt i isolation.
Når det gælder
fuldbyrdelse
af strafcelle, bør skånsomhedsprincippet in-
debære, at sanktionen som udgangspunkt fuldbyrdes i den indsattes egen
celle/stue og ikke i en fremmed celle på en særlig isolationsafdeling, idet
loven tillader begge disse fuldbyrdelsesmåder (sfbl. § 70, stk. 2). Skånsomhed
kan også fremmes ved at lade den indsatte opholde sig i cellen/stuen med
åbenstående dør; der er i loven intet krav om indelåsning (jf. eksempel fra
Norge: Nytrøen 2019, s. 200).
4.
Strafcelle i praksis
4.1. Kvantitativ brug af strafcelle
I praksis har fængslerne i de senere år øget brugen af isolation som discipli-
nærstraf. Fra 2001 til 2019 blev det årlige antal kendelser vedrørende ubetinget
strafcelle mere end tredoblet (se illustration 1).
23. Tryg på arbejde – stolt hjem. Kriminalforsorgen i udvikling 2018-21. Publikation ud-
givet af DfK om Kriminalforsorgens udviklingsplan 2018-21, s. 23. Link: https://www.
kriminalforsorgen.dk/wp-content/uploads/2018/10/udviklingsplan-2018-21.pdf (læst
27.10.2020). Kursiveret her.
Disciplinærretlig skyld og straf i danske fængsler
Hans Jørgen Engbo
145
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Henvendelse af 13/1-21 fra Hans Jørgen Engbo, Nykøbing Sjælland, vedrørende artikel om disciplinærstraffe i fængslerne
2365312_0011.png
Nordisk Tidsskrift for Kriminalvidenskab
nr. 1/2021
Illustration 1: Antal årlige kendelser om ubetinget strafcelle. (Kilde: Kriminalforsorgens årlige
statistikberetninger)
Disse tal underdriver endda den reelle stigning i brugen af strafcelle, idet der
tillige, navnlig efter 2016-reformen, er sket en markant stigning i
varigheden
af de ikendte disciplinærstraffe. Således er antallet af kendelser om ubetinget
strafcelle i 15 dage eller mere steget eksplosivt i løbet af de seneste år fra syv
i 2015 til 705 i 2019 – en hundrededobling (!) på fire år:
Illustration 2: Antal årlige kendelser om ubetinget strafcelle i 15 dage eller mere. (Kilde: Kri-
minalforsorgens årlige statistikberetninger)
Isolation i mere end 15 sammenhængende dage betegnes i Mandela-reglerne
(FN 2018, regel 44) som
langvarig isolation,
som ifølge reglerne helt bør for-
bydes (regel 43-1 [b]). I straffuldbyrdelsesloven (§ 70, stk. 1) er der ikke desto
mindre hjemmel til som disciplinærstraf at udelukke indsatte fra fællesskab i
indtil fire uger, og det kan desuden forekomme, at to (eller flere) langvarige
strafcellekendelser fuldbyrdes i direkte forlængelse af hinanden (jf. ovenfor
afsnit 4.3.1).
4.2. Administrativ praksis
Administrativ praksis indgår i retskildehierarkiet, men på lavere trin end de
retskilder, som er omtalt ovenfor i hovedafsnit 3. Vejledningerne vedrørende
normalreaktioner har karakter af oversigter over administrativ praksis.
Disciplinærretlig skyld og straf i danske fængsler
Hans Jørgen Engbo
146
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Henvendelse af 13/1-21 fra Hans Jørgen Engbo, Nykøbing Sjælland, vedrørende artikel om disciplinærstraffe i fængslerne
2365312_0012.png
Nordisk Tidsskrift for Kriminalvidenskab
nr. 1/2021
Med henblik på at klarlægge administrativ praksis i disciplinærsagerne er
der søgt aktindsigt i
– forhørsprotokollater vedrørende de seneste 50 afholdte disciplinærforhør
i fængsler og arrester i Område Sjælland forud for den 8. november 2019,
– alle DfK’s klageafgørelser vedrørende disciplinærstraf i fem år frem til den
12. november 2019 – i alt 161 afgørelser og
– alle domstolskendelser vedrørende strafcelle siden straffuldbyrdelseslo-
vens ikrafttræden i 2001 – i alt 13 afgørelser.
En gennemgang af disse i alt 224 sager danner grundlag for en praksisanalyse,
hvis væsentligste resultater i kort form vil blive beskrevet nedenfor og holdt
op mod den ovenstående redegørelse for de højere rangerende retskilder.
Det kan være af interesse at vide, at før 1980 blev alle disciplinærforhør i
fængslerne ledet af juridisk uddannede fængsels- og vicefængselsinspektører.
I løbet af 1980’erne blev opgaverne i alle fængsler delegeret til etatsuddan-
nelse ledere af fængslernes sikkerhedstjeneste (ledende overvagtmestre),
og i de efterfølgende årtier er forhørsledelsen gradvis blevet delegeret til
etatsuddannelse enhedsledere og fængselsbetjente, som har gennemgået
et forhørslederkursus på Kriminalforsorgens Uddannelsescenter.
4.2.1. Tilvejebringelse af beviser
En disciplinærsag indledes på baggrund af en indberetning (eller flere) om
regelstridig adfærd – i praksis kaldet en »rapport«. Rapporten foreholdes
den indsatte under et disciplinært forhør. DfK’s disciplinærstrafvejledning
(punkterne 2 og 3) siger om gennemførelse af forhøret bl.a.:
»Forhørslederen afgør (…), om disciplinærsagen kan gennemføres på grundlag af
de foreliggende indberetninger, eller om det af hensyn til klarlæggelse af sagens
omstændigheder er påkrævet at indhente yderligere oplysninger eller foretage af-
høringer af personale eller indsatte. (…)
I nogle tilfælde vil det være påkrævet at indhente yderligere indberetninger eller
foretage afhøringer af personale eller medindsatte. Endvidere kan det i visse tilfælde
være nødvendigt at foretage genafhøring af såvel den indsatte som af vidner.«
Hvis den indsatte i det hele erkender rapportens rigtighed, afgør forhørsle-
deren normalt sagen på dette grundlag. Hvis den indsatte helt eller delvis
bestrider rapportens rigtighed, bør kravene om mundtlighed og bevisumid-
delbarhed føre til yderligere undersøgelser, herunder afhøring af rapport-
skriveren og eventuelle andre vidner. Dette sker imidlertid ikke i praksis at
dømme ud fra de analyserede sager. I nogle sager har forhørslederen noteret i
forhørsprotokollen, at han »har talt med« rapportskriveren eller et andet vidne
og refereret, hvad den pågældende har sagt, men dette er tilsyneladende
sagt under en uformel snak og dermed uden overværelse af det obligatoriske
forhørsvidne, og uden at den pågældende har godkendt referatet. Formelle
vidneafhøringer og kontraafhøringer forekommer ikke i en eneste af de 50
Disciplinærretlig skyld og straf i danske fængsler
Hans Jørgen Engbo
147
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Henvendelse af 13/1-21 fra Hans Jørgen Engbo, Nykøbing Sjælland, vedrørende artikel om disciplinærstraffe i fængslerne
2365312_0013.png
Nordisk Tidsskrift for Kriminalvidenskab
nr. 1/2021
undersøgte sager, og i mange tilfælde har forhørslederen afgjort sagen med
rapporten som eneste »bevis«, selv om en rapport alene burde have funktion
som grundlag for en sigtelse og ikke som bevismateriale. Til sammenligning
nævnes, at politirapporter som udgangspunkt ikke anerkendes som beviser
i en straffesag (Smith m.fl. 2005, s. 616; Toftegaard Nielsen 2020, s. 189).
Eksempel 1 (Storstrøm Fængsels afgørelse af 15.10.2019):
Under forhørsprotokollens rubrik »Bevisbedømmelse« henvises til, at »de mange
vidner til episoderne vægter tungt: fængselsbetjente, sygeplejerske og tandlæge,
der hver især beskriver de enkelte episoder og bekræfter indsattes højrøstede meget
krænkende sprogbrug« – dette til trods for at ingen vidner er afhørt under forhøret,
og ingen referater af uformelle samtaler med vidner findes i forhørsprotokollen.
Eksempel 2 (Jyderup Fængsels afgørelse af 09.10.2019):
I rapporten oplyses, at indsatte »flere gange har været et emne på de morgenmøder,
som afholdes på behandlingsafdelingen«, uden at det er nærmere oplyst, hvad der
er talt om på møderne. Under forhørsprotokollens rubrik »Bevisbedømmelse« er føl-
gende noteret: »Rapporten lægges til grund for disciplinærsagens behandling samt
udtalelser fra behandlerne og betjente på morgenmøderne på behandlingsafdelin-
gen«. Forhørslederen har imidlertid ikke afhørt – eller talt med – mødedeltagerne,
hvis nærmere identitet ikke er oplyst i forhørsprotokollen, og det er heller ikke oplyst,
hvad udtalelserne på møderne går ud på.
Det forekommer, at indsatte forklarer sin adfærd med psykiske problemer, fejl-
medicinering mv., men sådanne forklaringer har ikke givet forhørsledere anled-
ning til at indhente lægelige udtalelser eller afhøre sundhedspersonale med
henblik på at belyse tilregnelighed eller eventuelle personlige forhold af betyd-
ning for spørgsmålet om disciplinærretligt ansvar og for sanktionsudmålingen.
Spørgsmål om tilregnelse (forsæt eller uagtsomhed) og om objektive straf-
frihedsgrunde (nødværge, nødret, samtykke mv.) ses heller ikke at have været
genstand for bevisførelse. Ombudsmanden har i en klagesag vedrørende
strafcelle (FOB 2020-14) påpeget manglende opmærksomhed på spørgsmålet
om tilregnelse.
Forhørspraksis ses således at være i åbenbar strid med disciplinærstrafvej-
ledningen og med kravene om mundtlighed og bevisumiddelbarhed. DfK ses
ifølge klagebesvarelserne ikke at have fundet anledning til at påpege disse
mangler.
4.2.2. Bevisbedømmelse og beviskrav
Bevisbedømmelsen indskrænker sig i langt de fleste tilfælde, hvor der ikke
foreligger tilståelse, til en henvisning til rapporten. I forhørsprotokollen ses
følgende typiske – yderst kortfattede – notater under rubrikken »Bevisbe-
dømmelse« i sager, hvor indsatte har bestridt rapportens rigtighed:
– »Rapporten samt selve hashen.«
– »Rapporterne vedrørende sprogbrug og de nægtede urinprøver fra mo-
dulet, gentagelsesvirkning, lægges til grund.«
Disciplinærretlig skyld og straf i danske fængsler
Hans Jørgen Engbo
148
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Henvendelse af 13/1-21 fra Hans Jørgen Engbo, Nykøbing Sjælland, vedrørende artikel om disciplinærstraffe i fængslerne
2365312_0014.png
Nordisk Tidsskrift for Kriminalvidenskab
nr. 1/2021
– »Rapportens ordlyd. Ulovlige genstand som er vedhæftet rapporten.«
– »Det findes bevist gennem rapporter samt effekter.«
– »Ud fra rapportens ordlyd findes det bevist at indsatte har udvist upas-
sende sprogbrug samt adfærd. Samt at han i første omgang har indrømmet
at have sparket i transportbilen«.
– »Ved rapportens indhold findes det bevist at indsatte har været i besid-
delse af væske og batterier til en E-cigaret i indsattes tobaksskab på af-
delingen.«
DfK har i klageafgørelserne ikke fundet anledning til at kritisere, at bevisbe-
dømmelsen er baseret alene på rapporten, hvilket har logisk sammenhæng
med, at man har godkendt, at der ikke foretages afhøringer og kontrafhøringer
af vidner, når den indsatte bestrider rapportens rigtighed.
Beviskravene
synes i den administrative praksis at være noget lempeli-
gere end tilsvarende inden for strafferetsplejen. Således er det i flere sager
oplyst, at politiet på grund af utilstrækkelige beviser har opgivet påtale
i anmeldte sager om vold og trusler begået af indsatte, men ikke desto
mindre har forhørslederen i disciplinærsagen fundet den indsatte skyldig i
den anmeldte lovovertrædelse. DfK har i flere klagesager godkendt denne
praksis med ordene: »Det forhold at politiet har valgt ikke at rejse tiltale i
sagen, mener vi ikke, kan føre til et andet resultat«.
24
En domstolsafgørelse
har med samme ordvalg godkendt en disciplinærstraf, selv om politiet
havde opgivet sigtelsen med den begrundelse, at det ikke kunne forventes,
at den pågældende ville blive fundet skyldig i sigtelsen.
25
I modsætning
hertil har områdekontoret i Hobro anset en disciplinærstraf af strafcelle i
7 dage for at være uberettiget:
»Henset til, at Østjyllands Politi den 12. marts 2018 besluttede at opgive sigtelsen for
forholdet begået natten til den 1. januar 2018 finder Områdekontoret at [den indsatte]
har været uberettiget placeret i en strafcelle i 7 dage.«
26
Under domstolsprøvelse af en disciplinærstraf, som en indsat var ikendt trods
frifindelse i en straffesag, argumenterede DfK for, at den indsatte godt kunne
være skyldig i den disciplinære forseelse, selv om han var blevet frifundet under
straffesagen. Retten fandt imidlertid at måtte lægge bevisvurderingen under
straffesagen til grund og fandt det herefter »ikke tilstrækkelig sikkert godtgjort,
at der var grundlag for at idømme [den indsatte] strafcelle i 8 dage«.
27
Der savnes således en klar linje i praksis angående bevis for strafbar adfærd,
som det øvrige retsvæsen ikke har funder tilstrækkeligt bevist.
24. Jf. eksempelvis DfK’s klageafgørelse af 16.05.2019 vedrørende Enner Mark Fængsels
afgørelse af 22.09.2019 (burde nok være 2018).
25. Kendelse afsagt den 27.09. 2019 af Retten i Horsens.
26. Områdekontor Midt- og Nordjyllands afgørelse af 28.02.2019.
27. Kendelse afsagt den 11.07.2013 af Retten i Glostrup.
Disciplinærretlig skyld og straf i danske fængsler
Hans Jørgen Engbo
149
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Henvendelse af 13/1-21 fra Hans Jørgen Engbo, Nykøbing Sjælland, vedrørende artikel om disciplinærstraffe i fængslerne
2365312_0015.png
Nordisk Tidsskrift for Kriminalvidenskab
nr. 1/2021
Som omtalt i afsnit 4.2. gælder det strafferetlige princip
in dubio pro reo
også i disciplinærsager. Hvis der efter bevisførelsen og bevisbedømmelsen
består en rimelig tvivl om indsattes skyld, skal der ske frifindelse. Ud fra formu-
leringerne i forhørsprotokollerne og i DfK’s klageafgørelser ses dette princip
ikke at blive tillagt større betydning i disciplinærsagerne. Eksempelvis kan det
undre, at den omstændighed, at politiet/anklagemyndigheden på grund af
bevisnød opgiver videre strafforfølgning, ikke synes at bringe en forhørsleder
eller en klagesagsbehandler i rimelig tvivl om, hvorvidt den indsatte er skyldig
i en lovovertrædelse.
Som påpeget af Folketingets Ombudsmand (2020, s. 25 ff.) er hjemmels-
angivelsen i disciplinærsagerne ofte mangelfuld, ikke mindst i de mange
sager, som har primær hjemmel i sfbl. § 67, nr. 8 og nr. 9, om disciplinærstraf
for overtrædelse af regler fastsat af henholdsvis justitsministeren og krimi-
nalforsorgsområdet, når det i disse reglerne er bestemt, at overtrædelse kan
medføre disciplinærstraf. Der savnes i afgørelserne en præcis henvisning til de
konkrete ministerielle eller lokale regler, som hjemler disciplinærstraffen. Den
samme mangel lider de fleste af DfK’s klageafgørelser af. En hyppigt brugt
hjemmelsformulering ser således ud: »Du og din klient kan læse reglerne om
disciplinærstraf for upassende adfærd i sfbl. § 67, nr. 9«.
28
Der savnes en sup-
plerende henvisning til den relevante lokale bestemmelse. I nogle tilfælde har
DfK tilføjet: »jf. husorden«, men uden en præcis angivelse af de(n) relevante
bestemmelse(r) i denne husorden.
29
DfK’s praksis kan undre, når det ifølge
direktoratets egen vejledning om behandling af sager om disciplinærstraf
mv. (punkt 9) kræves, at notatet i forhørsprotokollen bl.a. skal indeholde op-
lysning om, »[h]vilke bestemmelser der anses for overtrådt med angivelse af
loven, bekendtgørelsen og/eller den interne regel samt [en]
præcis angivelse
af paragraf, stykke, nummer eller litra«
(kursiveret her).
4.2.3. Valg og udmåling af disciplinærstraf
Det fremgår tydeligt af fængslernes og arresternes afgørelser og af DfK’s
klageafgørelser, at de fastsatte normalreaktioner følges nøje. Det er sjældent
at se afvigelser begrundet i skærpende eller formildende omstændigheder.
DfK har i forbindelse med klagesagsbehandling fastslået, at den lovfæstede
maksimale varighed af strafcelle (4 uger) relaterer til den enkelte forseelse og
ikke til den enkelte disciplinærsag og har samtidig anerkendt absolut kumu-
lation, således at en disciplinærsag, som vedrører flere forhold, kan resultere
i strafcelle med en samlet varighed, der overstiger fire uger.
Eksempel 4 (DfK’s klageafgørelse af 21.04.2017):
Københavns Fængsler ikendte den 3. oktober 2016 en indsat 32 dages strafcelle, heraf
3 dage betinget, ved absolut kumulation (simpel addition) af 21 dage for besiddelse
af ulovligt kommunikationsudstyr, 5 dage for besiddelse af ulovlig medicin, 3 dage for
28. DfK’s klageafgørelse af 09.07.2018 vedrørende Herstedvester Fængsels afgørelse af
23.10.2017.
29. DfK’s klageafgørelse af 09.05.2019 vedrørende Kolding Arrests afgørelse af 05.11.2018.
Disciplinærretlig skyld og straf i danske fængsler
Hans Jørgen Engbo
150
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Henvendelse af 13/1-21 fra Hans Jørgen Engbo, Nykøbing Sjælland, vedrørende artikel om disciplinærstraffe i fængslerne
2365312_0016.png
Nordisk Tidsskrift for Kriminalvidenskab
nr. 1/2021
ulovlig besiddelse af rygeredskaber og 3 dage (betinget) for ulovlig kommunikation
på gårdtur. De 3 dages betinget strafcelle blev den følgende dag gjort ubetinget
efter en ny ligeartet forseelse. Samtidig besluttede fængslet dog at ændre de to
afgørelser til samlet 28 dages strafcelle.
I DfK’s klageafgørelse hed det bl.a.: »Det fremgår af straffuldbyrdelseslovens § 70,
at der kan ikendes strafcelle som disciplinærstraf med en varighed af maksimalt 4
uger. Bestemmelsen regulerer det enkelte forhold, som der ikendes straf for. Der
kan således ikendes en disciplinærstraf på mere end 4 uger, hvis der er tale om, at
flere forskellige forhold behandles under samme forhør.« DfK kritiserede fængslets
efterfølgende korrigering af udmålingen fra 32 til 28 dage.
30
Der er også eksempler på anvendelse af absolut kumulation, men med sam-
tidig respekt for den generelle maksimumstraf på fire uger:
Eksempel 5 (DfK’s klageafgørelse af 20.12.2017):
Københavns Fængsler ikendte den 20. juni 2017 en indsat 28 dages strafcelle ved
sammenlægning af 14 dage for besiddelse 23,9 gram hash, 3 dage for besiddelse
af en tilvirket gaffel og 15 dage for besiddelse af mobiltelefon og oplader – i alt 32
dages strafcelle, som blev konverteret til 28 dage.
DfK fandt afgørelsen korrekt, idet »antallet af strafcelledage (…) er korrekt udmålt,
herunder i forhold til straffuldbyrdelseslovens § 70, stk. 1«.
Praksis angående kumulation har således været noget vaklende, men må
anses for afklaret med DfK’s seneste oplysning til ombudsmanden, om
at der ikke anvendes absolut kumulation i disciplinærsager (jf. ovenfor
afsnit 4.3.1).
Det forvaltningsretlige proportionalitetsprincip, som kræver nødvendighed
og forholdsmæssighed i relation til formålet med et indgreb, spiller tilsyne-
ladende ikke nogen rolle i disciplinærsagerne bedømt ud fra de analyse-
rede afgørelser. Om en (streng) disciplinærstraf er nødvendig for oprethol-
delse af orden og sikkerhed i fængslet, kunne bl.a. overvejes i de – ikke helt
få – tilfælde, hvor den disciplinære forseelse har givet anledning til andre
indgribende foranstaltninger, fx overførsel til mere restriktivt regime, ud-
gangskarantæne og politianmeldelse. Sådanne indgreb kan der ifølge disci-
plinærstrafbekendtgørelsen »efter omstændighederne tages hensyn [til] ved
valget af disciplinærstraf«.
31
Der er herved ganske vist sket en stramning, idet
udgangspunktet før 2016 var det omvendte, da det hed i bekendtgørelsen, at
i disse tilfælde kan der »kun ikendes disciplinærstraf i det omfang, afgørende
ordens- eller sikkerhedsmæssige hensyn kræver det«.
32
Men selv med den
strammere formulering burde det være naturligt at overveje, om hensynet til
orden og disciplin i fængslet ikke var tilstrækkeligt tilgodeset ved de øvrige
(mærkbare) indgreb.
30. DfK’s klageafgørelse af 21. april 2017 vedrørende afgørelser truffet den 3. og 4. oktober
2016 i Københavns Fængsler.
31. Bkg. nr. 105 af 30.01.2019 § 4.
32. Bkg. nr. 426 af 09.04.2015 § 4.
Disciplinærretlig skyld og straf i danske fængsler
Hans Jørgen Engbo
151
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Henvendelse af 13/1-21 fra Hans Jørgen Engbo, Nykøbing Sjælland, vedrørende artikel om disciplinærstraffe i fængslerne
2365312_0017.png
Nordisk Tidsskrift for Kriminalvidenskab
nr. 1/2021
Eksempel 6 (Jyderup Fængsels afgørelse af 30.10.2019):
En indsat nægtede at afgive urinprøve og blev tillige fundet skyldig i indsmugling af
36,2 gram hash. Forhørsledeen besluttede, at den indsatte skulle overføres til lukket
regi, have tilbagekaldt sin udgangstilladelse i 6 måneder og politianmeldes med
henblik på strafforfølgning samt yderligere ikendes strafcelle i 10 dage.
Det kunne have været overvejet, om hensynet til at sikre orden og sikkerhed
i fængslet ikke var tilstrækkeligt tilgodeset med overførsel af den indsatte til
lukket regi, en lang udgangskarantæne og en ny straffesag, således at det
ikke havde været nødvendigt at tilføje 10 dages strafcelle.
Det kunne også diskuteres – generelt eller konkret – om det er nødvendigt
(og forholdsmæssigt) at både at ikende strafcelle og at konfiskere genstande,
som indsatte er i ulovlig besiddelse af i fængslet, men som er fuldt lovlige i det
frie samfund, fx mobiltelefoner og tilbehør hertil (bl.a. simkort), cigaretter og
lightere. Det ville måske være tilstrækkeligt af hensyn til orden og sikkerhed
i fængslet enten at nøjes med konfiskation eller at kombinere en disciplinær-
straf med inddragelse af genstandene og tilbagelevere dem til den indsatte,
når han forlader fængslet ved udgang eller løsladelse, jf. DfK’s udtalelse til
ombudsmanden:
»Det forudsættes (…), at afgørelse af spørgsmål om konfiskation navnlig sker under
iagttagelse af proportionalitetsgrundsætningen, så konfiskation undlades, hvis det
må anses for et uforholdsmæssigt indgreb. (…)
Medmindre afgørende ordens- og sikkerhedsmæssige hensyn i institutionen
kræver det, kan genstande og penge eventuelt i stedet (…) opbevares i institutionen
i overensstemmelse med reglerne i genstandsbekendtgørelsen.«
33
Det burde generelt overvejes, om det er nødvendigt – og rimeligt – at
dobbeltstraffe indsatte ved disciplinærretlig og strafferetlig forfølgning for
samme adfærd, som det i Danmark er praksis, bl.a. i sager om vold, trusler,
narkotikabesiddelse, undvigelse og besiddelse af mobiltelefon. I Norge er
udgangspunktet, at der ikke anvendes disciplinær reaktion samtidig med
politianmeldelse, selv om det efter norsk ret ikke er absolut udelukket at gøre
begge dele samtidigt (Storvik 2017, s. 312 ff.). I Sverige kan der i tilfælde, hvor
en politianmeldelse fører til tiltalerejsning (lagföring) højst tildeles den ind-
satte en disciplinær advarsel (varning).
34
I Danmark kan personale i forsvaret
ikke pålægges disciplinaransvar, hvis der er hjemmel til eller behov for straf,
jf. § 1, stk. 2, i den militære disciplinarlov.
De Europæiske Fængselsregler (Europarådet 2020, regel 63) fastslår, at
en indsat aldrig må straffes to gange for den samme handling eller adfærd. I
33. Folketingets Ombudsmands rapport om inspektion den 07.02.2001 af Arresthuset i
Aabenraa, s. 62.
34. Bemærkning til 12 kap. 2 § i Kriminalvårdens föreskrifter och allmänna råd om fängelse
beslutade den 10 januari 2011 (med senere ændringer).
Disciplinærretlig skyld og straf i danske fængsler
Hans Jørgen Engbo
152
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Henvendelse af 13/1-21 fra Hans Jørgen Engbo, Nykøbing Sjælland, vedrørende artikel om disciplinærstraffe i fængslerne
2365312_0018.png
Nordisk Tidsskrift for Kriminalvidenskab
nr. 1/2021
kommentaren til reglerne understreges, at forbudet også gælder anvendelse
af en disciplinær sanktion samtidig med en strafferetlig sanktion.
35
Kessing (2019, s. 55 og 58 ff.) og Smit & Snacken (2009, s. 303) har argu-
menteret for, at anvendelse af strenge disciplinære sanktioner (fx langvarig
isolation, eventuelt suppleret med andre intensive og restriktive foran-
staltninger) samtidig med strafferetlig forfølgning kan være omfattet af
begrebet straffesager i EMRK art. 6 og dermed også af forbuddet mod
dobbeltstraf (ne bis in idem) i konventions tillægsprotokol nr. 7, art. 4. Efter
EMD’s hidtidige praksis er kun disciplinære sanktioner, som forlænger
frihedsberøvelsen, anerkendt som straffesager og dermed også omfattet
af forbuddet mod dobbeltstraf.
5.
Konklusion og anbefalinger
5.1. Sammenfatning
Analysen af administrativ praksis har vist, at disciplinærsager, som ikke er
tilståelsessager, i reglen afgøres med en skriftlig indberetning (rapport) som
det vægtigste – eller eneste – bevis og dermed i strid med principperne
om bevisumiddelbarhed og mundtlighed. Afhøringer af rapportskrivere og
andre vidner forekommer ikke. DfK har i sine klageafgørelser blåstemplet
denne praksis, til trods for at direktoratet i vejledningen om behandlingen af
sager om disciplinærstraf peger på, at det i nogle tilfælde vil være påkrævet
at indhente yderligere indberetninger eller foretage afhøringer af personale
eller medindsatte, og at det i visse tilfælde kan være nødvendigt at foretage
genafhøring af såvel den indsatte som af vidner.
Spørgsmål om tilregnelighed, tilregnelse og objektive straffrihedsgrunde
ses ikke at have været genstand for bevisførelse i de undersøgte sager.
Udmåling af straffene sker efter de udarbejdede skemaer over normalre-
aktioner. Det er sjældent, at skærpende eller formildende omstændigheder
nævnes og tages i betragtning ved udmålingen. Forvaltningsretlige (formålsre-
laterede) proportionalitetshensyn indgår tilsyneladende ikke i overvejelserne
om sanktionsfastsættelsen. Der tages normalt heller ikke hensyn til, at den
konkrete forseelse giver anledning til andre mærkbare indgreb i afsonings-
forholdene (fx udgangskarantæne og tvangsoverførsel til mere restriktivt
regime), eller til at der sker politianmeldelse med henblik på strafforfølgning.
Det står i klar modsætning til praksis i vore nordiske nabolande (jf. ovenfor
afsnit 5.2.3) samt til disciplinærretlig lovgivning for forsvaret og til internati-
onale anbefalinger, at strafbare forhold begået af indsatte straffes dobbelt i
form af både disciplinærretlig og strafferetlig sanktionering.
35. Europarådets Ministerkomités dokument CM(2020)17-add2 (20.02.2020), s. 40.
Disciplinærretlig skyld og straf i danske fængsler
Hans Jørgen Engbo
153
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Henvendelse af 13/1-21 fra Hans Jørgen Engbo, Nykøbing Sjælland, vedrørende artikel om disciplinærstraffe i fængslerne
2365312_0019.png
Nordisk Tidsskrift for Kriminalvidenskab
nr. 1/2021
5.2. Anbefalinger
Strafcelle er en streng og indgribende disciplinærstraf, hvis anvendelse må
kræve et sikkert grundlag, jf. ombudsmandens bemærkning i en sag om
strafcelle: »I almindelighed antages det, at kravene til undersøgelsernes ud-
strækning og sikkerheden for de relevante oplysningers rigtighed øges, jo
mere betydningsfulde eller indgribende afgørelser der er tale om« (FOB
2020-14; Fenger 2018, s. 490). Den ovenfor refererede praksisanalyse afslører
et klart behov for justeringer i disciplinærprocessen med henblik på styrkelse
af både faktum og jus i sagsbehandlingen.
Gennemgangen af retsgrundlaget i hovedafsnit 4 illustrerer, at
juridiske
vurderinger
er væsentlige i disciplinærretsprocessen. Som tidligere nævnt
var det indtil omkring 1980 altid jurister, som virkede som forhørsledere i
disciplinærsager. Det vil være ideelt at vende tilbage til denne praksis, men
mindre justeringer i den nuværende praksis kunne måske bringe praksis i
bedre harmoni med de juridiske fordringer. For det første må det kræves,
at nutidens forhørsledere bliver væsentligt
bedre uddannet
til varetagelsen
af de juridiske led i disciplinærstraffeprocessen, dvs. til gennemførelse
af disciplinærsagen i overensstemmelse med det foran beskrevne rets-
grundlag.
For det andet kunne der med fordel indføres en
ændret kompetenceord-
ning,
som bringer juridisk faglighed ind i processen. Forhørslederen kan
(fortsat) have til opgave gennemføre undersøgelsen (forhøret) og kan tillige
få beføjelse til at afgøre sagen med en advarsel eller en bøde. Hvis forhørs-
lederen finder, at sagen efter praksis bør afgøres med strafcelle, skal han/
hun afgive indstilling herom til en jurist, som træffer afgørelse i sagen efter
at have sikret sig, at sagen er behørigt oplyst.
Det anbefales, at DfK’s
vejledning
udbygges væsentligt. Den danske vejled-
ning fylder otte sider, medens eksempelvis den engelsk-walisiske vejledning,
»Prisoner discipline procedures (adjudications)«, fylder 87 sider (PSI 05/2018).
Da forhørslederopgaven lå hos en jurist, var det måske tilstrækkeligt at skrive i
vejledningen (punkt 2), at »[h]erudover gælder forvaltningsloven og almindelige
forvaltningsretlige grundsætninger«, men når opgaven nu er placeret hos for-
hørsledere uden juridisk uddannelse, er det nødvendigt nøje at beskrive de re-
levante retsgrundsætninger. Vejledningens beskrivelse af retsgrundlaget burde
også udbygges med oplysning om relevante strafferetlige principper, ikke mindst
princippet in dubio pro reo. I tidligere versioner af disciplinærstrafvejledningen
har DfK henvist til en huskeliste, som var udarbejdet for forhørsledere ii arresterne
på baggrund af en gennemgang af Folketingets Ombudsmands inspektioner.
36
En sådan huskeliste burde ajourføres og indarbejdes i vejledningen.
Den
elektroniske skabelon
til forhørsprotokollater burde kunne forbedres
og ledsages af en grundig vejledning med henblik på at gøre den mere
brugervenlig for forhørslederne og bedre egnet som redskab for en juridisk
forsvarlig gennemførelse af de disciplinærretlige forhør.
36. Senest i vejledning nr. 30 af 29.03.2012, punkt 1.1.
Disciplinærretlig skyld og straf i danske fængsler
Hans Jørgen Engbo
154
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Henvendelse af 13/1-21 fra Hans Jørgen Engbo, Nykøbing Sjælland, vedrørende artikel om disciplinærstraffe i fængslerne
2365312_0020.png
Nordisk Tidsskrift for Kriminalvidenskab
nr. 1/2021
Et oplagt forsøg på at
begrænse brugen af strafcelle
i danske fængsler
ville være at bringe dansk ret på linje med norsk og svensk ret og i harmoni
med disciplinærretlig lovgivning for forsvaret og med De Europæiske Fæng-
selsregler (Europarådet 2020, regel 63) ved at afskaffe dobbeltbestrafning af
strafbare gerninger. Overtrædelser som vold, trusler og besiddelse af narko-
tika, dopingmidler og mobiltelefoner anmeldes typisk til politiet og udløser
samtidig mange disciplinærstraffe, typisk af længere varighed. Hjemlen til at
ikende disciplinærstraffe for »upassende sprogbrug« kunne helt ophæves.
De alvorligere tilfælde vil være omfattet af straffelovens § 121 og bør politian-
meldes, medens de mildere tilfælde må anses for beskyttet af ytringsfriheden
efter EMRK art. 10. (Se Engbo 2019, s. 230 ff., om flere måder at reducere eller
mildne brugen af strafcelle på).
Kontaktoplysninger
Hans Jørgen Engbo:
[email protected].
Litteratur
Andersen. J. (2014). Forvaltningsret. København: Karnov Group.
Christensen, B. (1997). Forvaltningsret. Opgaver, hjemmel, organisation. København: DJØF
Forlag.
CPT (2011): 21st General Report of the European Committee for the Prevention of Turture
and Inhuman or Degrading Treatment or Punishment. Strasbourg: Council of Europe.
Engbo, H.J. (2005). Straffuldbyrdelsesret. København: DJØF Forlag.
Engbo, H.J. (2019): Normalisering og isolation. I: Rua, M. & P.S. Smith: Isolasjon. Et fengsel
i fengselet. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
Europarådet (2020): Recommendation Rec(2006)2-rev of the Committee of Ministers to mem-
ber States on the European Prison Rules. Adopted by the Committee of Ministers on 11
January 2006 at the 952nd meeting of the Ministers’ Deputies and revised and amended by
the Committee of Ministers on 1 July 2020 at the 1380th meeting of the Ministers’ Deputies.
Fenger, N. (2018): Forvaltningsret. København: DJØF Forlag.
FN (2018): United Nations Standard Minimum Rules for the Treatment of Prisoners (the Nelson
Mandela Rules). Resolution adopted by the General Assembly on 17 December 2015.
Folketingets Ombudsmand (2020): Temarapport 2019 – Strafceller. Afgivet 05.05.2020.
Greve, V. (2002): Straffene. København: DJØF Forlag.
Greve, V. (2008): Juridiske konflikter. Afskedsforelæsning 28. marts 2008. Københavns
Universitet.
Kessing, P.V. (2019): Strafcelle – isolation af indsatte i danske fængsler. I: Juristen, nr. 2, s. 51-61.
Mortensen, B.O.G (2009): Om proportionalitetsprincippet. I: Juridiske Emner 2009. Syddansk
Universitet.
Nytrøen, I. (2019): Bruken av isolasjon i fengsel – fra en fengselsbetjents perspektiv. I: Rua,
M. & P.S. Smith: Isolasjon. Et fengsel i fengselet. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
Rentzmann, W., J.K. Mikkelsen & A. Esdorf (2003): Straffuldbyrdelsesloven med kommen-
tarer, 1. udgave. København: DJØF Forlag.
Schiøler, J. (2012). Straffuldbyrdelseslovens bestemmelser om indgreb over for indsatte.
København: DJØF Forlag.
Schiøler, J. & A. Dragsted (2017). Straffuldbyrdelsesloven med kommentarer, 2. udgave.
København: DJØF Forlag.
Sivilombudsmannen (2019): Særskilt melding til stortinget om isolasjon og mangel på
menneskelig kontakt i norske fengsler. Dokument 4:3 (2018/19).
Disciplinærretlig skyld og straf i danske fængsler
Hans Jørgen Engbo
155
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 154: Henvendelse af 13/1-21 fra Hans Jørgen Engbo, Nykøbing Sjælland, vedrørende artikel om disciplinærstraffe i fængslerne
2365312_0021.png
Nordisk Tidsskrift for Kriminalvidenskab
nr. 1/2021
Smith, E., J. Jochimsen, M. Kistrup & J.L. Poulsen (2005): Straffeprocessen. København:
Forlaget Thomsen.
Smith, P.S., T. Horn, J.F. Nilsen & M. Rua (2013). Isolasjon i skandinaviske fengsler. I: Kritisk
juss 03-04 (Volum 39), s. 170-191. (På dansk i Social Kritik nr. 136/2013, s. 4-20.)
Smith, P.S. & I. Koch (2019): Isolationens følgevirkninger – fra 1800-tallet til i dag. I: Isolasjon
– Et fengsel i fengselet. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
Storvik, B.L. (2019): Straffegjenomføring. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
Toftegaard Nielsen, G. (2020): Straffesagens gang. København: DJØF Forlag.
Van Zyl Smit, D. & s. Snacken (2009): Principles of European Prison Law and Policy. Oxford:
Oxford University Press.
Verland, K. & J. Christoffersen (2017): Isolationsfængsling gør fanger syge. https://dignity.
dk/blog/isolationsfaengsling-goer-fanger-syge/ (læst 08.11.2020).
Westerhäll, L.V. (2006): Regel och skön i nordisk förvaltningsrätt. I: C. Henrichsen, s. Rønsholt
& P. Blume (red.): Forvaltningsretlige perspektiver. København: DJØF Forlag.
Disciplinærretlig skyld og straf i danske fængsler
Hans Jørgen Engbo
156