Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del Bilag 15
Offentligt
2260950_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
9. oktober 2020
Kontoret for Organiseret
Kriminalitet
Kristoffer Aagren
2020-0092-3027
1637754
Notat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Retsud-
valg om afgivelse af indlæg i de forenede præjudicielle sager
for EU-Domstolen C-215/20 og C-222/20, Bundesrepublik
Deutschland m.fl.
1. Indledning
Verwaltungsgericht Wiesbaden i Tyskland har i hver af de to sager C-215/20
og C-222/20, der er blevet forenet, forelagt 5 præjudicielle spørgsmål for
EU-Domstolen, som hovedsageligt omhandler forskellige aspekter af ind-
samlingen, opbevaringen og anvendelsen af PNR-oplysninger
1
i lyset af
Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder (herefter
Chartret). Det er vurderingen, at navnlig første, andet (litra a), b), e), f), g)
og h)) tredje og fjerde spørgsmål i sag C-215/20 er af dansk interesse.
Det første og andet spørgsmål i sag C-215/20 går på, om PNR-direktivet i
sin helhed og den heraf følgende
generelle indsamling, overførsel, behand-
ling og opbevaring
af PNR-oplysninger vedrørende alle flypassagerer
uden
undtagelse
er forenelig med bl.a. Chartrets bestemmelser om respekt for pri-
vatliv og familieliv og beskyttelse af personoplysninger.
Det tredje spørgsmål i sag C-215/20 vedrører
videregivelse
af PNR-oplys-
ninger til
tredjelande.
Det fjerde spørgsmål i sag C-215/20 angår, om PNR-direktivet yder en til-
strækkelig beskyttelse mod behandling af
særlige kategorier af personop-
lysninger
i henhold til databeskyttelsesreglerne.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
1
Jf. direktiv (EU) 2016/681 (Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2016/681 af
27. april 2016 om anvendelse af passagerlisteoplysninger (PNR-oplysninger) til at fore-
bygge, opdage, efterforske og retsforfølge terrorhandlinger og grov kriminalitet)
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 15: Orienteringsnotat vedrørende regeringens afgivelse af indlæg i EU-Domstolens forenede sager C-215/20 og C-222/20, fra justitsministeren
2. Sagens faktiske omstændigheder
De præjudicielle spørgsmål i sag C-215/20 er stillet i anledning af et søgs-
mål mod den tyske stat, hvor sagsøgeren har nedlagt påstand om, at oplys-
ningerne om vedkommendes flyvninger med luftfartsselskabet Lufthansa
fra Frankfurt am Main (Tyskland) til Bogota (Colombia) den 28. april 2019
og fra Rio de Janeiro (Brasilien) tilbage til Frankfurt am Main den 7. maj
2019 skal slettes.
I sag C-222/20, der også vedrører et søgsmål mod den tyske stat, har en
italiensk statsborger med hjemsted i Bruxelles nedlagt påstand om, at be-
handlingen af oplysningerne om vedkommendes flyvninger fra Bruxelles
(Belgien) til Berlin (Tyskland) den 2. november 2019 og fra Berlin til
Bruxelles den 5. november 2019 var ulovlig, og at oplysningerne herom skal
slettes.
Den forelæggende ret har konstateret, at afgørelsen af de to sager afhænger
af, om PNR-direktivet helt eller delvist tilsidesætter traktaten om EU’s funk-
tionsmåde og Chartret.
Hvis det er tilfældet, finder den tyske lov om passageroplysninger ikke an-
vendelse, da den omstridte databehandling er ulovlig, og kravet om sletning
skal tages til følge.
3. Regeringens interesse i sagen
PNR-direktivet er omfattet af det danske retsforbehold og er derfor ikke bin-
dende for eller finder anvendelse i Danmark. Den danske PNR-lov spejler
imidlertid PNR-direktivet, og den danske PNR-ordning svarer i vid udstræk-
ning til ordningen efter PNR-direktivet.
Regeringen vil derfor afgive indlæg i sagen, da en eventuel underkendelse
af den tyske PNR-lov og dermed ordningen efter PNR-direktivet vil kunne
have direkte betydning for den danske PNR-ordnings overensstemmelse
med Chartret. Det vil blandt andet medføre, at den danske PNR-enhed ikke
længere vil kunne udveksle PNR-oplysninger med andre medlemsstater.
Det bemærkes i den forbindelse, at Danmark har afgivet indlæg i den verse-
rende belgiske præjudicielle sag C-817/19, Ligue des droits Humains, og de
verserende forenede præjudicielle sager C-148/20-C-150/20, Deutsche
Lufthansa m.fl., der alle rejser tilsvarende spørgsmål om PNR-direktivets
forenelighed med Charteret.
2
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 15: Orienteringsnotat vedrørende regeringens afgivelse af indlæg i EU-Domstolens forenede sager C-215/20 og C-222/20, fra justitsministeren
4. Regeringens synspunkter i sagen
Regeringens argumentation i sagen baserer sig på følgende argumenter:
-
PNR-direktivet lever op til kravet om, at regler, der gør indgreb i
retten til respekt for privatlivet og i retten til beskyttelse af perso-
noplysninger, skal være præcise og klare.
En begrænset dataindsamling, der alene knytter sig til bestemte per-
soner eller kategorier, er uegnet til at opnå formålet med at fore-
bygge terror eller grov kriminalitet, henset til denne type kriminali-
tets dynamiske karakter.
PNR-direktivet lægger en række begrænsninger ned over behandlin-
gen af PNR-oplysninger, sådan at f.eks. søgninger i oplysninger er
begrænset til personer, der konkret er mistænkt for at have begået en
strafbar handling.
Den systematiske, forudgående dataanalyse, der følger af PNR-di-
rektivets artikel 6 er i overensstemmelse med Chartrets artikel 7 og
8 og opfylder dermed proportionalitetskravet.
Den femårige opbevaringsperiode er udtryk for en passende afvej-
ning mellem hensynet til den registreredes rettigheder over for øn-
sket om at forebygge grov kriminalitet og terror.
Sagens spørgsmål bør vurderes i lyset af de garantier, som EU-retten
samlet set underkaster behandlingen af PNR-oplysninger i medlem-
sstaterne.
Udveksling af PNR-oplysninger med tredjelande er afgørende for at
kunne opfylde EU’s generelle forpligtelse til at samarbejde med
tredjelande i kampen mod trusler om terrorisme og grov grænseover-
skridende kriminalitet.
PNR-direktivet indeholder et udtrykkeligt forbud mod, at PNR-myn-
dighederne behandler følsomme oplysninger. Medlemsstaternes
PNR-enheder må herefter ikke behandle PNR-oplysninger, der an-
giver en persons race eller etniske oprindelse, politiske anskuelser,
religiøse eller filosofiske overbevisning, medlemskab af en fagfore-
ning, sundhed, seksualitet eller seksuelle orientering.
-
-
-
-
-
-
-
3