Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del Bilag 142
Offentligt
2315479_0001.png
Side10
Dato: 16. december 2020
Afrapportering på handlingsplan for nedbringelse af
sagsbeholdningen på personfarlig kriminalitet i politiet og
anklagemyndigheden
november 2020
I forbindelse med besvarelsen af samrådsspørgsmål D den 27. august 2019 i Folketingets
Retsudvalg fremlagde justitsministeren Rigspolitiets og Rigsadvokatens handlingsplan for
nedbringelse af sagsbeholdning og sagsbehandlingstid på personfarlig kriminalitet.
Personfarlig kriminalitet omfatter bl.a. vold, voldtægt, drab, brandstiftelse,
blufærdighedskrænkelse, røveri og trusler.
På kort sigt er formålet med handlingsplanen at sikre, at
alle
sager om personfarlig
kriminalitet konsekvent tildeles den højeste prioritet, og at forurettede underrettes om
behandlingen af deres sag. Handlingsplanens initiativer skal samtidig reducere den
historisk høje sagsbeholdning i politi og anklagemyndighed og sikre, at der fremover
skabes et balanceret gennemløb i sagsbehandlingen, sådan at sagsophobningen på
personfarlig kriminalitet bremses, de nuværende sagsbunker og de ældste sager håndteres,
og sagsbehandlingstiden på området nedbringes.
Varige nedbringelser af sagsbeholdningen og sagsbehandlingstiden forudsætter en
langsigtet og konsekvent prioritering af både den personfarlige kriminalitet og
straffesagsområdet generelt, hvilket i handlingsplanen er konkretiseret i følgende
elementer:
Med udgangen af 2020 er beholdning, alder og sagsbehandlingstid i sager om
personfarlig kriminalitet i politiet og anklagemyndigheden reduceret med 20 pct. i
forhold til første halvår 2019
Personfarlig kriminalitet prioriteres konsekvent højest i den daglige visitation af
indkomne anmeldelser og i håndteringen af ældre sager
Politikredsene er forpligtede til at holde den forurettede borger underrettet
senest
seks måneder efter anmeldelse af en sag om personfarlig kriminalitet skal borgeren
underrettes om status og videre forløb.
Rigspolitiet og Rigsadvokaten præsenterer i nærværende notat en status på
handlingsplanens fremdrift med udgangen af november 2020
både centralt hos
Rigspolitiet og Rigsadvokaten, hos de regionale statsadvokater samt decentralt i
politikredsene. Rigspolitiet og Rigsadvokaten afrapporterede status på handlingsplanen
første gang ved udgangen af oktober 2019, jf. notat af 5. november 2019 om
”Afrapportering på handlingsplan for nedbringelse af sagsbeholdningen på personfarlig
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 142: Orientering om opfølgning for november på Rigspolitiets og Rigsadvokatens handlingsplan for nedbringelse af sagsbehandlingstiden i sager om personfarlig kriminalitet, fra justitsministeren
2315479_0002.png
kriminalitet i politiet og anklagemyndigheden
oktober
2019”,
og de månedlige
afrapporteringer findes på Rigspolitiets og Rigsadvokatens hjemmeside. Status på
statsadvokaternes tilsyn med handlingsplanen afrapporteres særskilt hvert kvartal, og
senest har Rigsadvokaten afgivet 4. afrapportering på tilsynet med handlingsplanen den 26.
november 2020 for perioden juli
september 2020. Næste afrapportering på tilsynet med
handlingsplanen for 4. kvartal 2020 afgives samtidig med den afsluttende afrapportering
for handlingsplanen i januar 2020.
Resultatet for november 2020 viser, at politikredsene samlet set er godt på vej i forhold til
målopfyldelse ved udgangen af 2020. Fire ud af fem målsætninger er opnået ved udgangen
af november måned 2020. Det drejer sig om en 20 pct. reduktion af: sagsbehandlingstid fra
anmeldelse til afgørelse af tiltalespørgsmålet, antallet af anmeldelser uden sigtelser samt
antallet af sigtelser uden afgørelse af tiltalespørgsmålet og endelig alderen på sigtelser uden
afgørelse af tiltalespørgsmålet. Det bemærkes, at alderen på anmeldelser uden sigtelser er
steget med 6 dage siden oktober 2020 til 165 dage i november 2020, hvilket er 18 dage
mere end målsætningen for udgangen af 2020. Det er således ikke længere forventningen,
at denne målsætning vil kunne indfries inden udgangen af 2020.
Rigsadvokaten og Rigspolitiet vil fortsat have fokus på at sikre ambitionen om en samlet
nedbringelse med 20 pct. ved udgangen af 2020, og sagsbehandlingen af personfarlig
kriminalitet vil fortsat have høj prioritet.
I det følgende gennemgås handlingsplanens enkelte elementer samt den foreløbige status
på fremdrift på implementering og målopfyldelse.
Side 2
Mål for sager vedrørende personfarlig kriminalitet
Handlingsplanen fastslår, at politiets og anklagemyndighedens sagsbeholdning og
sagsbehandlingstid i sager om personfarlig kriminalitet med udgangen af 2020 skal være
reduceret med 20 pct.
Status på målopfyldelsen for politi og anklagemyndighed fremgår nedenfor.
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 142: Orientering om opfølgning for november på Rigspolitiets og Rigsadvokatens handlingsplan for nedbringelse af sagsbehandlingstiden i sager om personfarlig kriminalitet, fra justitsministeren
2315479_0003.png
Tabel 1: Målopfyldelse for november 2020
Sagsbehandlingstid (dage)
Anmeldelse til afgørelse af tiltalespørgsmål
Mål
dec. 2020
Difference mellem mål og status
1. halvår
2014
3.207
2015
4.605
2016
2017
2018
9.009
2019
9.096
1. halvår
2014
134
2015
137
2016
143
2017
151
2018
149
2019
242
Side 3
Januar-
november 2020
168
194
26
Sagsbeholdning (antal)
Sager uden sigtelse
Mål
dec. 2020
Difference mellem mål og status
Sigtelser uden tiltale
Mål
dec. 2020
Difference mellem mål og status
Ultimo
november 2020
5.519
7.277
1.758
7.491 11.171
-
-
5.621
6.235
11.188
8.986
6.625
7.189
564
Alder på sagsbeholdning (dage)
Sagsbeholdning uden sigtelse
Mål
dec. 2020
Difference mellem mål og status
Sigtelser uden tiltale
Mål
dec. 2020
Difference mellem mål og status
1. halvår
2014
158
2015
140
2016
146
2017
164
2018
172
2019
184
Ultimo
november 2020
165
147
-18
-
-
126
140
213
184
141
147
6
Note:
Data for 2014 - 1. halvår 2019 er fra det berigtigede faktaark pr. 27. september 2019. Data for status pr. november 2020 er fra den
5. december 2020.
Sagsbehandlingstiden fra anmeldelse til afgørelse af tiltalespørgsmål er faldet fra 242 dage
i gennemsnit i 1. halvår 2019 til 168 dage i gennemsnit i perioden januar til november 2020,
jf. tabel 1.
Det er 26 dage under målsætningen for udgangen af 2020. Det bemærkes, at den
gennemsnitlige sagsbehandlingstid i 1. halvår 2019 var længere end normalt, da de fleste
af de såkaldte Umbrella-sager afventede en afgørelse i Højesteret (som faldt i januar 2019),
før der blev rejst tiltale.
Beholdningen af verserende anmeldelser uden sigtelse er faldet fra 9.096 sager i 1. halvår
2019 til 5.519 sager i november 2020. Det er 1.758 sager under målsætningen for udgangen
af 2020. Den gennemsnitlige alder på sagsbeholdningen uden sigtelser er siden oktober
2020 steget med 6 dage til 165 dage i november 2020, hvilket er 18 dage mere end
målsætningen for udgangen af 2020.
Beholdningen af verserende sager med sigtelser uden tiltale er faldet fra 8.986 sager i 1.
halvår 2019 til 6.625 sager i november 2020, hvilket er 564 sager under målsætningen for
udgangen af 2020. Den gennemsnitlige alder på sagsbeholdningen af sager med sigtelse
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 142: Orientering om opfølgning for november på Rigspolitiets og Rigsadvokatens handlingsplan for nedbringelse af sagsbehandlingstiden i sager om personfarlig kriminalitet, fra justitsministeren
2315479_0004.png
uden tiltale er 141 dage i november 2020, hvilket er 6 dage under målsætningen for
udgangen af 2020.
Side 4
Figur 1: Anmeldelser, henlæggelser og sigtelser i 2019- Figur 2: Tiltaler, bøder og øvrige afgørelser i 2019-
2020 fordelt på måneder
personfarlig kriminalitet
2020 fordelt på måneder
personfarlig kriminalitet
Note: Figur 1 omfatter anmeldelser, sigtelser og henlæggelser opgjort som antal sager, og figur 2 omfatter tiltaler, øvrige
afgørelser, udenretlige bøder og den forenklede bødesagsproces (hvor sigtede ikke vedtager bøden, hvorefter den afgøres i
retten uden et retsmøde) opgjort som antal forhold. I afrapporteringen frem til juli 2020 blev udenretlige bøder og den
forenklede bødesagsproces rapporteret som bøder. Ændringen i rapporteringen skyldes, at processen og ressourceforbruget
knyttet til de to elementer, er forskellige. Samtidig er der forskel med hensyn til hvem der træffer den endelige afgørelse. For
udenretlige bøder er det politiet eller anklagemyndigheden, mens afgørelser efter den forenklede bødesagsproces foretages af
byretterne.
En sag svarer til et journalnummer i POLSAS, og et forhold svarer til en person sigtet på en sag. Der kan være flere personer
sigtet i en sag/flere forhold i en sag. Data er opgjort dynamisk, hvorfor efteropdateringer af sagerne i POLSAS kan påvirke
antallet af sager og forhold bagud i tid. Figurerne kan således ændre sig for de enkelte måneder som følge af efteropdateringer
af sagerne i POLSAS. Data er fra den 5. december 2020.
Antallet af anmeldelser vedrørende personfarlig kriminalitet er faldet fra oktober 2020 til
november 2020. Det bemærkes, at der generelt ses et fald i straffelovsanmeldelser i
perioden fra nedlukningen af en række samfundsinstitutioner som følge af covid-19-
situationen, når man sammenligner med samme periode sidste år. Derimod er antallet af
sager med sigtede samt antallet af henlæggelser steget en smule fra oktober 2020 til
november 2020,
jf. figur 1.
Ligeledes er antallet af tiltaler steget fra oktober 2020 til
november 2020,
jf. figur 2.
I tabel 2 nedenfor ses, at politikredsene på tværs af landet har reduceret i beholdningen af
anmeldelser uden sigtelse siden handlingsplanens ikrafttrædelse. De fleste kredse har også
reduceret beholdningen af sigtelser uden afgørelse af tiltalespørgsmål siden
handlingsplanens ikrafttrædelse. Østjyllands Politi har dog øget beholdningen af sigtelser
uden afgørelse af tiltalespørgsmålet og har ved udgangen af november måned 2020 en
sagsbeholdning på 357 sigtelser over kredsens målsætning for udgangen af 2020. Det beror
primært på en sag med ca. 275 sigtelser, der er under sagsbehandlingen i
anklagemyndigheden. Østjyllands Politi forventer at rejse tiltale i sagen inden udgangen af
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 142: Orientering om opfølgning for november på Rigspolitiets og Rigsadvokatens handlingsplan for nedbringelse af sagsbehandlingstiden i sager om personfarlig kriminalitet, fra justitsministeren
2315479_0005.png
2020, og politikredsen forventer endvidere at indfri kredsens målsætning om beholdningen
af sigtelser inden udgangen af 2020
.
Fra oktober 2020 til november 2020 oplever nogle kredse stigning i antallet af anmeldelser
uden sigtelser og/eller sigtelser uden afgørelse af tiltalespørgsmålet, men for størstedelens
vedkommende er der tale om mindre stigninger, der er udtryk for naturlige udsving, når
beholdningen er lav.
På landsplan stiger alderen på anmeldelser uden sigtelser med 6 dage fra oktober 2020 til
november 2020, hvilket er drevet af stigninger i fire kredse. På landsplan falder alderen på
sigtelser uden afgørelse af tiltalespørgsmålet med 2 dage fra oktober 2020 til november
2020, hvilket er drevet af fald i 8 kredse.
Side 5
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 142: Orientering om opfølgning for november på Rigspolitiets og Rigsadvokatens handlingsplan for nedbringelse af sagsbehandlingstiden i sager om personfarlig kriminalitet, fra justitsministeren
2315479_0006.png
Tabel 2 - Kredsvis målopfyldelse: Målopfyldelse fordelt på politikredse
Anmeldelser uden sigtelse
Kreds
Nordjyllands Politi
Østjyllands Politi
Midt- og Vestjyllands Politi
Sydøstjyllands Politi
Syd- og Sønderjyllands Politi
Fyns Politi
Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi
Midt- og Vestsjællands Politi
Nordsjællands Politi
Københavns Vestegns Politi
Københavns Politi
Bornholms Politi
Danmark i alt
Sigtelser uden afgørelse af tiltalespørgsmål
Kreds
Nordjyllands Politi
Østjyllands Politi
Midt- og Vestjyllands Politi
Sydøstjyllands Politi
Syd- og Sønderjyllands Politi
Fyns Politi
Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi
Midt- og Vestsjællands Politi
Nordsjællands Politi
Københavns Vestegns Politi
Københavns Politi
Bornholms Politi
Danmark i alt
Baseline
490
804
775
822
1.073
1.001
581
395
923
429
1683
10
8.986
Antal
Mål Status
335
346
594
951
543
450
637
646
858
683
716
650
464
435
316
377
565
482
300
301
1.236 1.284
6
20
6.570 6.625
Difference
-11
-357
93
-9
175
66
29
-61
83
-1
-48
-14
-55
Baseline
148
173
135
211
161
168
138
139
296
130
213
74
184
Baseline
363
639
419
311
456
899
572
834
934
553
3.095
21
9.096
Antal
Mål Status
235
193
511
432
311
259
227
200
323
307
681
619
398
301
466
496
730
722
443
433
2.462 1.550
9
7
6.796 5.519
Difference
42
79
52
27
16
62
97
-30
8
10
912
2
1.277
Baseline
112
133
143
109
128
164
129
156
202
123
253
78
184
Side 6
Alder (dage)
Mål Status
75
94
106
102
124
132
89
75
126
103
137
139
111
118
147
126
147
216
89
80
190
253
49
20
147
165
Difference
-19
4
-8
14
23
-2
-7
21
-69
9
-63
29
-18
Alder (dage)
Mål Status
117
115
147
133
137
119
147
166
147
124
135
124
88
98
96
149
122
141
85
95
170
191
128
59
147
141
Difference
2
14
18
-19
23
11
-10
-53
-19
-10
-21
69
6
Sagsbehandlingstid fra anmeldelse til afgørelse af tiltalespørgsmål
Baseline Mål Status
Kreds
Nordjyllands Politi
230 140
113
Østjyllands Politi
188 173
149
Midt- og Vestjyllands Politi
177 140
122
Sydøstjyllands Politi
192 176
148
Syd- og Sønderjyllands Politi
201 193
206
Fyns Politi
193 194
200
Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi
142 154
114
Midt- og Vestsjællands Politi
217 147
175
Nordsjællands Politi
408 286
199
Københavns Vestegns Politi
200 141
120
Københavns Politi
327 235
234
Bornholms Politi
73 37
55
Danmark i alt
242 194
168
Difference
27
24
18
28
-13
-6
40
-28
87
21
1
-18
26
Note til tabel 2: Baseline for 1. halvår er fastlagt ud fra datagrundlaget for udarbejdelsen af handlingsplanen, og målet er
fastsat og fordelt mellem politikredsene herefter. Status og difference er opdateret pr. 5. december 2020. Data er opgjort
dynamisk.
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 142: Orientering om opfølgning for november på Rigspolitiets og Rigsadvokatens handlingsplan for nedbringelse af sagsbehandlingstiden i sager om personfarlig kriminalitet, fra justitsministeren
2315479_0007.png
Personfarlig kriminalitet har højeste prioritet
Handlingsplanen fastslår, at den personfarlige kriminalitet skal prioriteres konsekvent
højest i den daglige visitation af indkomne anmeldelser og i håndteringen af ældre sager.
Derfor har politiet og anklagemyndigheden i handlingsplanen besluttet at iværksætte
følgende tiltag:
Politikredsene har et elektronisk værktøj (en såkaldt elektronisk
sagsstyringsreol), som skal sikre et dagligt overblik over antallet af sager, deres
respektive alder samt aktuelle status og placering. Dette gør, at politiet og
anklagemyndigheden altid har et aktuelt overblik, der understøtter den
konsekvente prioritering af sagerne om personfarlig kriminalitet.
Samtidig sikrer de eksisterende ambitiøse mål for sager om vold og voldtægt (jf.
målene for de såkaldte VVV-sager), at disse sager konsekvent prioriteres højest,
samt at de nytilkomne sager håndteres på trods af oprydningsindsatser på gamle
sager.
Som et nyt initiativ har de regionale statsadvokater indført et særligt tilsyn med
sager, hvor der har været rejst sigtelse i lang tid. Tilsynet skal sikre, at der i alle
tilfælde er tilstrækkelig fremdrift i behandlingen af sagerne. Ordningen indebærer
blandt andet, at politikredsene pålægges at orientere statsadvokaterne om alle
sager om personfarlig kriminalitet, hvor der er rejst sigtelse, men efter 12
måneder endnu ikke er truffet afgørelse om tiltalespørgsmålet. Politikredsene skal
i disse tilfælde forklare sagsforløbet, og statsadvokaten kan konkret bestemme, at
der skal tages nye sagsskridt for at sikre fremdrift i sagen.
De regionale statsadvokater har herudover skærpet det tilsynsmæssige fokus på
politiets behandling af anmeldelser om personfarlig kriminalitet, hvor der ikke er
sket sigtelse, selv om der er gået lang tid. Statsadvokaternes tilsyn med disse sager
vil blandt andet blive gennemført i form af målrettede tilsynsmøder og
stikprøvekontroller.
Side 7
Status på implementeringen af ovenstående initiativer er følgende:
Rigspolitiet og Rigsadvokaten har fortsat et stort fokus på handlingsplanens målsætninger
over for politikredsene. Planen drøftes løbende i Koncernledelsen for politi og
anklagemyndighed, ligesom Rigsadvokaten i fællesskab med Rigspolitiet har afholdt
månedlige videomøder med advokaturchefer i politikredsene og de regionale
statsadvokater for at sikre det rette fokus. Videomøderne er dog ikke blevet afholdt i flere
perioder i 2020 som følge af hjemsendelse af medarbejdere i politi og anklagemyndighed
på grund af situationen med Covid-19. I de perioder hvor videomøderne ikke har kunnet
afholdes, har Rigspolitiet og Rigsadvokaten skriftligt orienteret politikredsene om
fokuspunkter mv. i forhold til implementering af handlingsplanen.
Rigsadvokaten og Rigspolitiet arbejder videre med at tilpasse eksisterende
ledelsesinformation, så politikredsene har adgang til aktuel ledelsesinformation til
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 142: Orientering om opfølgning for november på Rigspolitiets og Rigsadvokatens handlingsplan for nedbringelse af sagsbehandlingstiden i sager om personfarlig kriminalitet, fra justitsministeren
2315479_0008.png
driftsstyring, underretning og løbende opfølgning på de sager og sigtelser, der er omfattet
af handlingsplanen.
For en uddybet status på tiltag implementeret i Rigspolitiet, hos Rigsadvokaten, hos de
regionale statsadvokater og politikredsene kan der henvises til afrapporteringen for oktober
måned 2019.
Side 8
Underretning af forurettede i sager om personfarlig kriminalitet
Handlingsplanen fastslår, at politikredsene er forpligtede til at holde den forurettede borger
underrettet. Senest seks måneder efter anmeldelse af en sag om personfarlig kriminalitet
skal borgeren således underrettes om status og sagens videre forløb. Derfor har politiet og
anklagemyndigheden besluttet at iværksætte følgende:
Der er indført en ordning, hvor politiet eller anklagemyndigheden, når der er
forløbet seks måneder fra tidspunktet for anmeldelsen i sager om personfarlig
kriminalitet, uden at der er truffet afgørelse i sagen, skal tage kontakt til den
forurettede borger og orientere om sagens forløb. I det omfang det er muligt, skal
politiet og anklagemyndigheden orientere den forurettede om det forventede
tidspunkt for sagens afgørelse og om andre forhold, der kan være relevante for den
forurettede. Orienteringen skal ske i alle tilfælde, hvor den forurettede ikke allerede
er orienteret om sagens forløb mv. af en kontaktperson i medfør af
kontaktpersonordningen.
I forhold til den konkrete behandling af straffesagerne er der i bekendtgørelse nr.
1108 af 21. september 2007 og afsnittet i Rigsadvokatens meddelelse om
vejledning af forurettede fastsat retningslinjer for politiets og
anklagemyndighedens pligt til at vejlede og orientere forurettede i straffesager og
til at udpege en kontaktperson for forurettede. Der er via de regionale
statsadvokater iværksat et tilsyn med, at disse retningslinjer og den nye
underretningsordning følges.
Status på implementeringen af ovenstående initiativer er følgende:
Rigspolitiet følger løbende op på, at underretningspligten overholdes. Politikredsene havde
på landsplan primo december 2020 gennemført underretning i 94 pct. af de sager, hvor der
skal ske underretning,
jf. tabel 3.
Tabellen viser den procentvise andel af foretagne
underretninger i de underretningspligtige sager. Der er tale om et øjebliksbillede, da der
hver dag tilgår nye sager, hvor der skal ske underretning samt nye, gennemførte
underretninger. Andelen af gennemførte underretninger har siden juni 2020 ligget på et
stabilt niveau på landsplan, men Rigspolitiet og Rigsadvokaten følger fortsat området tæt
især i de kredse med den laveste andel af gennemførte underretninger.
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 142: Orientering om opfølgning for november på Rigspolitiets og Rigsadvokatens handlingsplan for nedbringelse af sagsbehandlingstiden i sager om personfarlig kriminalitet, fra justitsministeren
2315479_0009.png
Tabel 3
Status på underretning i sager om personfarlig kriminalitet pr. 9. december
2020
Kreds
Nordjylland
Østjylland
Midt- og Vestjylland
Sydøstjylland
Syd- og Sønderjylland
Fyn
Sydsjælland og Lolland-Falster
Midt- og Vestsjælland
Nordsjælland
Københavns Vestegn
København
Bornholm
Danmark i alt
Andel af gennemførte underretninger
90 pct.
87 pct.
89 pct.
93 pct.
89 pct.
94 pct.
95 pct.
96 pct.
96 pct.
82 pct.
97 pct.
100 pct.
94 pct.
Side 9
KILDE: Rigspolitiet, QlikView, Udvidet personfarlig kriminalitet - underretning, dynamiske data. Data er trukket den 9. december 2020.
Det kan oplyses, at det har været nødvendigt at tilpasse registreringen af underretningen,
så politikredsene fortløbende kan følge de sager, som de skal underrette i. Derfor anvendes
disse dispositionskoder også til at registrere, hvis der ikke er en relevant forurettet at
underrette. Det kan eksempelvis være i tilfælde, hvor der er afsagt trusler, der ikke er
personhenførbare (for eksempel mod politiet mere generelt), hvor forurettede ikke kan
identificeres (typisk sager om børneporno) eller i sager, hvor forurettede er død, og der ikke
er relevante pårørende at underrette. Politikredsene har registreret, at der ikke er en relevant
forurettet at underrette 178 gange i november 2020 (opgjort pr. 9. december 2020). De
regionale statsadvokaters tilsyn med underretningspligten indebærer bl.a. et tilsyn med, at
der bliver underrettet i de rigtige sager
herunder om der er en relevant forurettet at
underrette.
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 142: Orientering om opfølgning for november på Rigspolitiets og Rigsadvokatens handlingsplan for nedbringelse af sagsbehandlingstiden i sager om personfarlig kriminalitet, fra justitsministeren
2315479_0010.png
Bilag 1
Opgørelse af udviklingen i anden kriminalitet
Prioriteringen af sager om personfarlig kriminalitet vil få betydning for behandlingen af
andre straffesager. Dette er særligt tilfældet i anklagemyndigheden, der med den
nuværende ressourcesituation ikke har mulighed for at behandle flere sager, men som alene
kan prioritere ressourcerne til forskellige typer af sager. Også i den anledning følger
Rigspolitiet og Rigsadvokaten løbende den generelle kriminalitetsudvikling. Figur 3 og 4
viser udviklingen i behandlingen af henholdsvis anmeldelser, sigtelser og henlæggelser
(figur 3) samt tiltaler, øvrige afgørelser og bøder (figur 4) i 2020 fordelt på måneder.
Figurerne omfatter al kriminalitet bortset fra personfarlig kriminalitet og færdselssager, da
antallet af færdselssager fylder meget antalsmæssigt sammenlignet med de resterende
straffesager.
Side 10
Figur 3: Anmeldelser, henlæggelser og sigtelser i 2019- Figur 4: Tiltaler, bøder og øvrige afgørelser i 2019-
2020 fordelt på måneder
al anden kriminalitet ekskl. 2020 fordelt på måneder
al anden kriminalitet
Færdsel
ekskl. Færdsel
Note:
Figur 3 omfatter anmeldelser, sigtelser og henlæggelser opgjort som antal sager, og figur 4 omfatter tiltaler, øvrige afgørelser,
udenretlige bøder og den forenklede bødesagsproces (hvor sigtede ikke vedtager bøden, hvorefter den afgøres i retten uden et
retsmøde) opgjort som antal forhold. I afrapporteringen frem til maj 2020 blev udenretlige bøder og den forenklede
bødesagsproces rapporteret som bøder. Ændringen i rapporteringen skyldes, at processen og ressourceforbruget knyttet til de
to elementer, er forskellige. Samtidig er der forskel med hensyn til hvem der træffer den endelige afgørelse. For udenretlige
bøder er det politiet eller anklagemyndigheden, mens afgørelser efter den forenklede bødesagsproces foretages af byretterne.
Det skal bemærkes, at i afrapporteringerne for juni og juli fremgik niveauet afgørelserne efter den forenklede bødesagsproces
ikke.
En sag svarer til et journalnummer i POLSAS, og et forhold svarer til en person sigtet på en sag. Der kan være flere personer
sigtet i en sag/flere forhold i en sag. Data er opgjort dynamisk, hvorfor efteropdateringer af sagerne i POLSAS kan påvirke
antallet af sager og forhold bagud i tid. Figurerne kan således ændre sig for de enkelte måneder som følge af efteropdateringer
af sagerne i POLSAS. Data er fra den 5. december 2020.