Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del Bilag 140
Offentligt
2313329_0001.png
Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del - Bilag 373
Offentligt
Status for implementering af iværksatte tiltag som opfølgning på teledata-sagen
Nr.
Delinitiativ
Status
Bemærkning
Ansvarlig
Tværgående tiltag
1
Nyt uafhængigt tilsyn med brugen af tekniske
efterforskningsmidler og beviser
Der etableres et uafhængigt tilsyn med brugen
af tekniske efterforskningsmidler og beviser.
Tilsynet skal medvirke til at sikre, at der ved
behandlingen af tekniske efterforsknings-
midler altid er fuldt fokus på, at disse udgør
potentielle beviser i en straffesag, og at de
usikkerheder, der konkret måtte knytte sig til
det pågældende efterforskningsmiddel, frem-
lægges åbent gennem hele straffesagskæden.
Justitsministeren fremsætter et lovforslag
herom i indeværende samling.
Forsinket
Justitsministeriet har udarbejdet et udkast til lovforslag, som har været sendt i
høring hos en række myndigheder og organisationer i perioden fra den 21. februar
2020 til den 20. marts 2020. Der henvises til udkast til lovforslag, som blev sendt til
Retsudvalgets orientering den 21. februar 2020 (Alm. del – Bilag 263).
I lyset af den alvorlige situation med covid-19, som Danmark befinder sig i, har
regeringen foretaget en prioritering af, hvilke lov- og beslutningsforslag der bør
behandles i Folketinget i denne samling, og hvilke der kan udskydes til den
kommende samling. Regeringen har således valgt at udskyde 39 lovforslag til næste
folketingsår svarende til 4 ud af 10 planlagte lovforslag, heraf 28 lovforslag der
allerede er fremsat for Folketinget. Denne prioritering skal sikre, at
folketingsarbejdet kan slutte senest med udgangen af juni måned.
Fremsættelsen af lovforslaget er på den baggrund udskudt til næste samling, hvor
det forventes fremsat i åbningsugen.
Planmæssig
fremdrift
Den eksterne undersøgelse af politiets og anklagemyndigheden datahåndtering er
blevet igangsat i efteråret 2019.
Undersøgelsen blev indledt med en afklaringsfase, der havde til formål at fastlægge
klare kriterier for, hvilke af myndighedernes systemer, der skal være omfattet af
undersøgelsen (forventeligt 400-450 systemer) samt at kvalificere undersøgelsens
metode. De fleste afklaringsaktiviteter blev afsluttet i februar 2020.
Det er i afklaringsfasen besluttet, at selve undersøgelsesarbejdet gennemføres i fire
bølger. Den første bølge har til formål at teste metoden for undersøgelsesarbejdet
og eventuelt justere denne inden gennemførelsen af de efterfølgende bølger. Den
første bølge blev sat i gang i februar 2020 og ventes afsluttet senest 1. juli 2020.
Det er hensigten, at der efter hver bølge laves en delrapportering til en styregruppe
bestående af repræsentanter fra Justitsministeriet, Rigspolitiet og Rigsadvokaten.
Delrapporteringen skal beskrive de særligt kritiske fund i den pågældende bølge
samt anbefalinger til håndteringen af disse.
Justitsministeriet,
Rigspolitiet og
Rigsadvokaten
Justitsministeriet
2
Systematisk kulegravning af over 400 it-
systemer i politiet og anklagemyndigheden
Politiets og anklagemyndighedens data-
håndtering har i flere tilfælde vist sig at være
udfordret. Der er iværksat en ekstern
undersøgelse af datahåndteringen hos politiet
og anklagemyndigheden, som indebærer en
kulegravning af over 400 it-systemer.
Undersøgelsen skal medvirke til at sikre, at
borgerne kan have tillid til, at myndighederne
håndterer data korrekt og sikkert, fra de bliver
indsamlet, til de skal slettes.
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 140: Orientering om status for implementering af tiltag i teledata-sagen, fra justitsministeren
2313329_0002.png
Nr.
3
Delinitiativ
Review af it-systemer, der opbevarer og
behandler tekniske efterforskningsmidler og
beviser
Justitsministeren har iværksat et review af
opbevaring og behandling af tekniske
efterforskningsmidler og beviser (f.eks. DNA-
profiler og fingeraftryk) i politiets og
anklagemyndighedens it-systemer.
Status
Planmæssig
fremdrift
Bemærkning
Reviewet af de it-systemer, der opbevarer og behandler tekniske
efterforskningsmidler og beviser, blev igangsat primo 2020. Reviewet gennemføres
i en række bølger af en ekstern leverandør.
De første bevismidler og dertilhørende it-systemer, der undersøges som et led i
reviewet, er DNA, fingeraftryk og våbenspor.
I forlængelse af hver bølge laves der en delrapportering til en styregruppe
bestående af repræsentanter fra Rigspolitiet, herunder PET, og Rigsadvokaten.
Justitsministeriet er ligeledes repræsenteret som observatør i styregruppen.
Delrapporteringen skal beskrive risikoen for teknisk forvanskning i forhold til det
enkelte bevismiddel og give eventuelle anbefalinger til tiltag, der kan styrke politiets
og anklagemyndighedens håndtering heraf.
Ansvarlig
Rigspolitiet og
Rigsadvokaten
4
Opfølgning på og læring af teledata-sagen i
hele Justitsministeriets koncern
Justitsministeren har bedt departementet om
at følge op på, at hele Justitsministeriets
koncern drager den fornødne læring af sagen.
Let forsinket
fremdrift, men
forventet
planmæssig
afslutning
Læringen af teledata-sagen har kontinuerligt været genstand for drøftelser på
møder i departementets direktion og ledelse. Derudover har læring af teledata-
sagen været en rød tråd i departementets løbende dialog med ledelsen i myndig-
hederne på Justitsministeriets område. Samtidig har det været afgørende, at
departementets medarbejdere forstår departementets opgave i et ministerstyre
med fokus på ministeransvar og tilsynspligt. Dette var bl.a. temaet for
departementets seneste personalekonference. Der er efterfølgende blevet fulgt op
på disse drøftelser på afdelingsmøder i departementet i løbet af efteråret 2019.
Justitsministeriets departement har på et ledelsesseminar i januar 2020 og et
fællesmøde i februar 2020 fulgt yderligere op på departementets læring af teledata-
sagen. Pt. afdækkes risici i håndtering af processerne, hvorefter der skal ske en
drøftelse med eksterne peers, som skal give input til informationshåndteringen.
Læringen heraf skal efterfølgende drøftes systematisk i hele departementet.
Tilsvarende har teledata-sagens konkrete elementer, herunder læringen, været
drøftet på ledelsesniveau i Justitsministeriets styrelser, ligesom de arbejder på en
risikoafdækning.
Den koncernfælles læring af teledata-sagen er forankret i Justitsministeriets
Koncernledelse og vil bl.a. fokusere på kompetenceudvikling vedrørende it og tek-
nologi, helhedsorienteret problemløsning med inddragelse af alle relevante faglig-
heder samt det tværgående samarbejde i Justitsministeriets koncern. Herudover vil
der være fokus på ansvaret for i hver enkelt del af samarbejdskæden at sikre fokus
på retsstatens grundlæggende principper og på it som central del af kerneopgaven.
Justitsministeriet –
i samarbejde med
resten af
koncernen
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 140: Orientering om status for implementering af tiltag i teledata-sagen, fra justitsministeren
2313329_0003.png
Nr.
Delinitiativ
Status
Bemærkning
Ansvarlig
Tiltag rettet specifikt mod teledata
5
Oplysning om fejl og usikkerheder i teledata
Deloitte har, i forlængelse af sin undersøgelse
af Rigspolitiets håndtering af historiske
teledata, udarbejdet et uvildigt notat – en
såkaldt "varedeklaration" – der redegør for de
særlige punkter, som politi, anklagere,
forsvarere
og
dommere
bør
være
opmærksomme på, når historiske teledata
anvendes i efterforskningen og som bevis i
straffesager.
"Varedeklarationen" vil – når den har været i
høring hos de relevante interessenter –
fremover indgå i alle straffesager, der
indeholder teledata.
6
Nye retningslinjer og vejledninger om
anvendelse og præsentation af teledata
Rigspolitiet og Rigsadvokaten vil, i forlængelse
af den eksterne undersøgelse af Rigspolitiets
håndtering af historiske teledata, udarbejde
nye retningslinjer og vejledninger, der tager
højde for de usikkerheder, som er identificeret
i den eksterne undersøgelse. De skal
indeholde nationale retningslinjer for
Telecenterets og politikredsenes håndtering
og kvalitetssikring af teledata, og samtidig tage
højde for
fremlæggelse af ”vare-
deklarationen” og ”oversættelsesguiden” over
teleudbydernes forskellige formater og rådata
i retten.
Gennemført
Rigsadvokaten offentliggjorde den 16. oktober 2019 et nyt
Rigsadvokatmeddelelsen om anvendelse af teledata i straffesager.
afsnit i
Rigspolitiet og
Rigsadvokaten
Gennemført
Deloitte har den 15. oktober 2019 udfærdiget et uvildigt notat om anvendelse af
historiske teledata i straffesager. Notatet vedlægges, når teledata indgår i en
straffesag.
Notatet har været i høring hos Landsforeningen af Forsvarsadvokater,
Advokatrådet, Danske Advokater, Domstolsstyrelsen og den uafhængige kontrol- og
styregruppe i teledata-sagen.
Rigspolitiet og
Rigsadvokaten
Rigspolitiet udsendte den 25. oktober 2019 en vejledning for håndtering og
kvalitetskontrol af teledata samt en skabelon til en kvalitetskontrolrapport
vedrørende anvendelse af teledata i straffesager til relevante medarbejdere.
Rigspolitiet udsendte en revideret vejledning den 30. oktober 2019 som følge af, at
datapakkerne fra Deloitte skulle kvalificeres yderligere.
Retningslinjer og vejledninger revideres fremover løbende efter behov.
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 140: Orientering om status for implementering af tiltag i teledata-sagen, fra justitsministeren
2313329_0004.png
Nr.
7
Delinitiativ
Akkreditering og certificering af kvalitets-
kontroller
Rigspolitiet vil indføre faste, dokumenterede
procedurer og interne kontroller i den daglige
drift. Procedurerne skal efterleve relevante
eksterne kvalitetsstandarder, og Telecenteret
skal underlægges uvildig ekstern kontrol af, at
disse standarder overholdes. Det skal sikre, at
Rigspolitiet kan opnå en certificering af
Telecenterets kvalitetskontroller. Målet er på
sigt at opnå akkreditering efter en
internationalt anerkendt kvalitetsstandard.
Status
Planmæssig
fremdrift
Bemærkning
Rigspolitiet har nedsat en arbejdsgruppe, der skal indføre faste, dokumenterede
procedurer og interne kvalitetskontroller i den daglige drift i Telecenteret.
Rigspolitiet har igangsat arbejdet med at implementere udvalgte procedurer og
kvalitetskontroller med afsæt i kvalitetsstandarden ISO27001. Procedurerne og
kontrollerne forventes implementeret inden udgangen af 2020. Indledningsvist vil
procedurerne være centreret om følgende områder:
Logisk sikkerhed og brugeradministration
Udviklings- og ændringsprocesser
Driftssikkerhed
Ansvarlig
Rigspolitiet
På den lange bane vil Rigspolitiet arbejde hen mod certificering efter en
internationalt anerkendt standard af alle de relevante arbejdsgange og processer,
som indgår i Telecenterets håndtering af historiske teledata.
Gennemført
Den eksterne kontrol af Rigspolitiets konvertering af historiske teledata er etableret
og idriftsat ultimo april 2020, således at Telecenteret periodisk fremadrettet
modtager uvildige valideringsrapporter på alle udførte konverteringer af historiske
teledata.
Rigspolitiet
8
Ekstern kontrol af Rigspolitiets konvertering
Indtil certificeringen er på plads, og der er
etableret en mere professionel it-
understøttelse til behandling af historiske
teledata, skal der etableres en ekstern, teknisk
kontrol med konverteringen af rådata.
Rigspolitiet vil indgå aftale med en uvildig
tredjepart herom. Der vil tillige blive indført
udvalgte manuelle stikprøvekontroller af
konverteringen.
9
Øgede og rette kompetencer i Telecenteret
For at understøtte arbejdet med at
modernisere
og
professionalisere
Telecenterets arbejde, skal centeret styrkes
med flere og specialiserede kompetencer.
Planmæssig
fremdrift
Med henblik på at styrke såvel robustheden som specialistkompetencerne og for at
sikre driften og varetagelsen af teledata-sagens initiativer samt øvrige iværksatte og
kommende udviklingsprojekter skal Telecentret styrkes med flere medarbejdere.
Telecenteret er foreløbigt blevet styrket med to nye medarbejdere. Der forventes
at ske ansættelse af yderligere en medarbejder i 2020.
Rigspolitiet
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 140: Orientering om status for implementering af tiltag i teledata-sagen, fra justitsministeren
2313329_0005.png
Nr.
10
Delinitiativ
Styrket samarbejde med telebranchen
Der oprettes et nyt samarbejdsforum mellem
Rigspolitiet og telebranchen. Samarbejdet
skal både etableres på direktørniveau og
mellem operationelle arbejdsgrupper (fagligt,
it-teknisk og juridisk).
Status
Gennemført
Bemærkning
Der er oprettet et samarbejdsforum mellem Rigspolitiet og telebranchen.
Det første møde på direktørniveau blev afholdt den 30. oktober 2019, hvor der blev
opnået enighed om strukturen for samarbejdet, herunder deltagerkreds og
mødefrekvens.
De første møder i de to nedsatte arbejdsgrupper blev afholdt medio januar 2020,
og der er endvidere afholdt møder primo marts 2020.
Ansvarlig
Rigspolitiet
11
Markant uddannelsesindsats
Relevante efterforskere, analytikere og
anklagere skal have styrket uddannelse og
kompetenceudvikling i teledata.
Rigsadvokaten vil også gå i dialog med
forsvarere og domstole med henblik på at
understøtte øget undervisning også af
forsvarere og dommere.
Forsinket
De uddannelsestiltag, der er planlagt gennemført i 2020, herunder afholdelse af
tværfaglige temadage og ajourføring af specialistuddannelsen i teledata, er udskudt
som følge af covid-19-retningslinjerne.
Der vil blive fastlagt en ny tidsplan for gennemførsel af uddannelsestiltagene, når
de sundhedsfaglige retningslinjer tillader det.
Rigspolitiet og
Rigsadvokaten
12
Øget kvalitetskontrol og åbenhed
Efterforskere og anklagere skal i højere grad
selv kontrollere og efterprøve konverteret
data med rådata. Dette skal imødegå risikoen
for fejl i konverteret data. Som hjælp hertil har
Rigspolitiet udarbejdet en oversættelsesguide
(”terminologiskema”) over teleudbydernes
forskellige formater af rådata. Samtidig vil
anklagere i større omfang fremlægge rådata i
retten, når teledata har en væsentlig
bevismæssig betydning.
Enstrengede sagsgange om teledata
Der etableres ét enkelt kontaktpunkt i
samtlige politikredse mv. vedrørende teledata
for at sikre øget viden og fokus på området.
Gennemført
Terminologiskemaerne blev formidlet til politikredsene medio oktober 2019 i
forbindelse med udsendelse af Rigsadvokatmeddelelsen om anvendelse af teledata
i straffesager.
Procedurer for opfølgning på terminologiskemaerne, herunder formidling af de
reviderede terminologiskemaer, er udarbejdet medio december 2019.
Rigspolitiet og
Rigsadvokaten
13
Gennemført
Der er i første kvartal 2020 blevet oprettet en funktionspostkasse og udpeget et
kontaktpunkt vedr. teledata i alle politikredse og efterforskningsfællesskaber.
Til brug for den nye kontaktpunktsfunktion vedr. teledata er der udarbejdet en
funktionsbeskrivelse. Kontaktpunktsfunktionen skal være med til at sikre øget viden
og professionalisering af arbejdet med historiske teledata samt understøtte et
længerevarende strategisk fokus på området.
Rigspolitiet
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 140: Orientering om status for implementering af tiltag i teledata-sagen, fra justitsministeren
2313329_0006.png
Nr.
14
Delinitiativ
Målretning
og
kvalitetssikring
indhentning af teledata
ved
Status
Planmæssig
fremdrift
Bemærkning
Der er gennemført en teknisk foranalyse, der beskriver de tekniske krav til indkøb
af specialudstyr. Der er i den forbindelse afholdt møde med en leverandør af udstyr
som et led i en markedsafdækning.
Der udestår fortsat kravspecificering og indkøb af specialudstyret.
Ansvarlig
Rigspolitiet
Rigspolitiet indkøber specialudstyr, der
konkret kan kortlægge de relevante
telemaster med henblik på at målrette
indhentningen af historiske teledata markant.
Udstyret skal også bruges til at efterprøve
mastedækningen og masteplaceringen.
15
Fokus på sletteregler
Rigspolitiet og Rigsadvokaten vil i fællesskab
sikre, at der er fastsat og efterleves ensartede
regler for sletning af teledata i Rigspolitiet og i
politikredsene.
Planmæssig
fremdrift
Den nedsatte arbejdsgruppe med deltagere fra Rigspolitiet, herunder PET, og
Rigsadvokaten, er påbegyndt arbejdet med at beskrive de gældende regler for
sletning af teledata og på baggrund heraf udarbejde interne retningslinjer.
De nye retningslinjer forventes implementeret i 2020.
Rigspolitiet og
Rigsadvokaten
16
Professionel
og
understøttelse
fremtidssikret
it-
Delvis forsinket
De første tiltag, der skal styrke driftsstabiliteten i de nuværende systemer, der
opbevarer og behandler historiske teledata, er gennemført.
De resterende tiltag, der skal gennemføres for at styrke driftsstabiliteten, herunder
implementering af fundamentale it-foranstaltninger, gennemføres i løbet af 2020.
Arbejdet med på længere sigt at anskaffe ny infrastruktur og software, der
adresserer alle elementer af it-driften for historiske teledata, indledes med en
foranalyse. Denne skulle være igangsat primo 2020, men er blevet forsinket på
grund af knaphed på projektledelsesressourcer. Foranalysen vil blive iværksat
snarest muligt.
Rigspolitiet
Rigspolitiet vil iværksætte initiativer for at
modernisere it-understøttelsen for de
systemer, som opbevarer og behandler
historiske teledata. Initiativerne på kort sigt vil
have fokus på driftsstabilitet og fundamentale
it-foranstaltninger.
På sigt anskaffes ny infrastruktur og software.
Der igangsættes således initiativer, der på
længere sigt adresserer alle elementer af it-
driften for historiske teledata.
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 140: Orientering om status for implementering af tiltag i teledata-sagen, fra justitsministeren
2313329_0007.png
Nr.
17
Delinitiativ
Rigsadvokaten fører et skærpet tilsyn med
brugen af tekniske beviser i straffesager
Justitsministeren har tilkendegivet over for
rigsadvokaten, at han har en klar forventning
om, at anklagemyndigheden, som led i
legalitets- og kvalitetssikringen i straffesager,
fremover har større opmærksomhed på og
fører et skærpet tilsyn med brugen af tekniske
beviser i straffesager.
Status
Gennemført
Bemærkning
Rigsadvokaten har udfærdiget en plan for skærpet tilsyn med brugen af tekniske
beviser i straffesager i 2020. I den forbindelse har Rigsadvokaten anmodet de
regionale statsadvokater om i forbindelse med deres tilsyn med politikredsene i
2020 at have skærpet fokus på politikredsenes brug af tekniske beviser i
straffesager.
Det skal dels ske ved statsadvokaternes udmelding til politikredsene om det
skærpede tilsyn, dels i forbindelse med statsadvokaternes ankesagsbehandling og
gennemgang af sager i øvrigt, herunder i forbindelse med statsadvokaternes
udfærdigelse af feedbacknotater til politikredsene.
De regionale statsadvokater skal derudover løbende overveje, om der – både i
forhold til kvaliteten og legaliteten – er behov for at drøfte brugen af de tekniske
beviser med en eller flere kredse.
Ansvarlig
Rigsadvokaten