Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del Bilag 14
Offentligt
2260943_0001.png
Folketinget Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
9. oktober 2020
Koncerndigitaliserings-
enheden
Sagsbeh: Kristian Nexøe Klitgaard
Sagsnr.: 2020-0110-0259
Dok.:
1621586
Dato:
Kontor:
Orientering om afslutning af den første del af undersøgelsen af data-
håndtering hos politi og anklagemyndighed
Den daværende justitsminister iværksatte i 2018 en grundig undersøgelse af
datahåndteringen hos politi, anklagemyndighed og PET som opfølgning på
gennedsættelsen af Tibetkommissionen. Retsudvalget er tidligere blevet ori-
enteret om denne undersøgelse ved brevene
”Orientering
om opprioritering
af informationssikkerhed og start på forundersøgelse”,
2018-19
(1. samling)
REU Alm. del, Bilag 112 og
”Orientering
om igangsættelse af undersøgelse
af datahåndtering”
2018-19
(1. samling) REU Alm. del, Bilag 266. Efter
gennemførelse af nogle foranalyser, besluttede jeg i efteråret 2019 at iværk-
sætte selve undersøgelsen, hvilket Retsudvalget blev orienteret om, jf.
”Ori-
entering om tildeling af undersøgelsen af datahåndtering”
2019-20
REU
Alm. del, Bilag 26.
Formålet med undersøgelsen er at afdække mangler i myndighedernes data-
håndtering og at få anbefalinger til korrekt og sikker datahåndtering. Her-
under er det et særligt fokusområde, hvordan medarbejderne kan støttes
bedst muligt i at behandle data korrekt.
Der blev indledningsvist med ekstern bistand fastlagt et undersøgelsesde-
sign. Det tager udgangspunkt i myndighedernes it-systemer og omfatter i
denne undersøgelse ca. 450 systemer. Undersøgelsen afdækker, hvilke data
der ligger i systemerne, og hvordan brugerne fremdrager, håndterer og slet-
ter disse data. Herudover gennemføres der uddybende analyser af enkelte
systemer, ligesom der sker en afdækning af eventuelle tværgående problem-
stillinger.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 14: Orientering om datahåndtering hos politi og anklagemyndighed, fra justitsministeren
Selve undersøgelsen gennemføres i samarbejde med PwC og er opdelt i fire
bølger. Undersøgelsen forventes afsluttet i 1. kvartal 2021. Undersøgelsen
gennemføres samlet for politi og anklagemyndighed, mens der gennemføres
en særskilt undersøgelse af PETs datahåndtering.
Den første bølge, som nu er afsluttet, afrapporterer på et repræsentativt ud-
snit af politiets systemer. Et enkelt system blev udtaget til uddybende ana-
lyse, og der er givet 12 konkrete anbefalinger til forbedringer, som politiet
nu arbejder videre med.
Derudover er der identificeret fire tværgående problemstillinger, som kræ-
ver yderligere analyse og kvalificering i de kommende bølger. Der er dog
allerede for flere af problemstillingerne iværksat nogle første forbedrende
tiltag.
De identificerede problemstillinger drejer sig om følgende:
Systemoverblikket er ikke fuldt dækkende
Her er gennemført et arbejde med henblik på at få et entydigt og
opdateret overblik over systemporteføljen
Governance vedrørende visse sikkerhedsmæssige arbejdsopgaver er
i visse tilfælde uklar
Til dette punkt er iværksat et arbejde med entydig identifikation af
systemejere.
Brugerne mangler i visse tilfælde viden om korrekt data-håndtering
Når der er bredere viden om udfordringerne på dette felt, vil en
række tiltag blive iværksat.
Brugerstyringen er ikke altid tilstrækkeligt afgrænset
Her er iværksat nogle første tiltag for en endnu bedre styring af bru-
geradgangen til politiets systemer. Der vil i 2022 blive implemente-
ret en digital løsning, som giver mulighed for løbende og detaljeret
styring af brugeradgangen.
Det er ikke overraskende, at der er fundet nogle problemstillinger, som bl.a.
relaterer sig til mangelfuldt overblik over systemerne og mangelfuld bruger-
styring. Jeg er naturligvis ikke tilfreds med de mangler, der er fundet, men
det er godt, at arbejdet har ført til de første anbefalinger, og at der allerede
er blevet handlet på dem med konkrete forbedringer.
Efterhånden som undersøgelsen skrider frem, vil de tværgående problem-
stillinger blive kvalificeret og konkretiseret. Jeg vil ved afslutningen af hver
2
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 14: Orientering om datahåndtering hos politi og anklagemyndighed, fra justitsministeren
bølge orientere Retsudvalget om konklusioner og anbefalinger og de tiltag,
som tages som opfølgning herpå.
Nick Hækkerup
/
Charlotte Münter
3