Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del Bilag 135
Offentligt
2311783_0001.png
RIGSADVOKATEN
FREDERIKSHOLMS KANAL 16
1220 KØBENHAVN K
TELEFON: 7268 9000
FAX: 7268 9004
E-MAIL: [email protected]
www.anklagemyndigheden.dk
DATO: 17. november 2020
JOURNAL NR.
RA-2019-3200504-27
SAGSBEHANDLER: MKT/
Rigsadvokatens afrapportering på tilsynet med handlingsplan for
nedbringelse af sagsbeholdningen og sagsbehandlingstiden i sager om
personfarlig kriminalitet (juli
september 2020)
1. Indledning
I Rigspolitiets og Rigsadvokatens fælles handlingsplan af 15. august 2019 er der fastsat
mål for politikredsenes nedbringelse af beholdning, alder og sagsbehandlingstid i sager
om personfarlig kriminalitet ved udgangen af 2020 samt fastsat bestemmelser om
kredsenes prioritering af disse sager i den daglige sagsvisitation. Endvidere er der fastsat
retningslinjer for politikredsenes underretning af forurettede.
Handlingsplanen indeholder tillige på følgende punkter bestemmelser om de regionale
statsadvokaters tilsyn med politikredsens implementering af handlingsplanen:
Statsadvokaterne skal føre et nyt særligt tilsyn med sager om personfarlig
kriminalitet, hvor der er rejst sigtelse, men efter 12 måneder endnu ikke
truffet afgørelse.
Statsadvokaterne skal føre et skærpet tilsyn med anmeldelser om personfarlig
kriminalitet, hvor der ikke er sket sigtelse efter lang tid.
Statsadvokaterne skal føre et tilsyn med, at politikredsene underretter
forurettede om sagens forløb, hvis der er forløbet 6 måneder fra anmeldelsen
af en sag om personfarlig kriminalitet, uden at der er truffet afgørelse i
sagen.
Rigsadvokaten har i forbindelse med handlingsplanens ikrafttræden drøftet
udmøntningen af statsadvokaternes tilsyn med statsadvokaten i København og
statsadvokaten i Viborg.
I forlængelse heraf har de regionale statsadvokater udarbejdet en plan for deres tilsyn
med handlingsplanen, der blev udsendt til politikredsene den 8. oktober 2019.
1
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 135: Afrapportering på handlingsplan til nedbringelse af sagsbehandlingstider i sager om personfarlig kriminalitet (oktober 2020), fra justitsministeren
Statsadvokaternes tilsynsplan har til formål at sikre tilstrækkelig fremdrift i
behandlingen af de konkrete sager om personfarlig kriminalitet i kredsene samt at påse,
at underretningen af de forurettede finder sted.
Statsadvokaternes tilsynsplan fastsætter, at hver politikreds hver måned skal indsende
et overblik over
sager med sigtelser,
hvor der efter 12 måneder fra sigtelsestidspunktet
endnu ikke er truffet afgørelse (tiltale eller påtaleopgivelse), og et overblik over
sager
uden sigtelser,
hvor der er forløbet mere end 12 måneder fra anmeldelsestidspunktet,
til den regionale statsadvokat. For sager med sigtelse, der umiddelbart kan
sagsbehandles, gælder der endvidere et krav om, at disse skal anføres på et særligt
skema, hvor politikredsen nærmere redegør for den enkelte sag, herunder hvad sagen
beror på, tidshorisont for afgørelse, om sagen ønskes drøftet med statsadvokaten mv.
I tilsynet med underretningspligten skal statsadvokaterne ifølge tilsynsplanen løbende
følge op på politikredse, der ikke foretager underretning af forurettede 6 måneder efter
anmeldelsen. Tilsynet foretages på grundlag af oplysninger fra Rigspolitiet om de i den
enkelte politikreds registrerede underretninger i politiets sagsbehandlingssystem
POLSAS. Det bemærkes i den forbindelse, at politikredsene siden den 5. november 2019
i POLSAS via anvendelse af en såkaldt dispositionskode har kunnet registrere på sagen,
at underretning er gennemført. Fra og med 1. kvartal 2020 har statsadvokaterne via
Rigspolitiets ledelsesinformationssystem om politikredsenes underretninger ført et mere
intensivt tilsyn med underretningspligten, hvilket ikke var muligt i 4. kvartal 2019.
Det kan oplyses, at politikredsene i medfør af tilsynsplanen indtil nu fra primo november
2019 til primo november 2020 har indsendt månedlige oversigter over sager om
personfarlig kriminalitet med og uden sigtelser til statsadvokaterne, jf. ovenfor. De
regionale statsadvokater har hver måned efter modtagelse af oversigterne gennemgået
udviklingen i sagsbehandlingen af sager om personfarlig kriminalitet med hver
politikreds, herunder i detaljer gennemgået de enkelte sager i skemaet over sager med
sigtelser, der umiddelbart kan sagsbehandles.
Det kan endvidere oplyses, at Rigsadvokaten og Rigspolitiet siden handlingsplanens
ikrafttræden har afholdt fælles videomøder med politikredsene og statsadvokaterne,
hvor relevante temaer af betydning for en korrekt, tilstrækkelig og hurtig
implementering af handlingsplanen drøftes. På videomøderne er udmøntningen af og
opfølgningen på statsadvokaterne tilsyn tillige drøftet indgående med politikredsene. I
3. kvartal 2020 har der alene været afholdt videomøde den 27. august på grund af
hjemsendelse af medarbejdere i politiet og anklagemyndigheden som følge af situationen
med Covid-19.
Rigsadvokaten har aftalt med de regionale statsadvokater, at de kvartalsvis afrapporterer
resultatet af deres tilsyn med handlingsplanen til Rigsadvokaten. Der redegøres i den
forbindelse for statsadvokaternes 4. afrapportering for perioden juli til og med
september 2020 under punkt 2 nedenfor.
Der henvises samtidig til Rigsadvokatens tidligere afrapporteringer på tilsynet med
handlingsplanen, der er fremsendt til Justitsministeriet, og som denne afrapportering er
udarbejdet i forlængelse af.
2
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 135: Afrapportering på handlingsplan til nedbringelse af sagsbehandlingstider i sager om personfarlig kriminalitet (oktober 2020), fra justitsministeren
2311783_0003.png
2. Resultatet af statsadvokaternes tilsyn med handlingsplanen for perioden juli til
og med september 2020
2.1. Tilsynet med
sager, hvor der er rejst sigtelse, men efter 12 måneder endnu ikke
truffet afgørelse
Det fremgår af statsadvokaternes 4. afrapportering til Rigsadvokaten, at antallet af sager
med sigtelser, hvor der efter 12 måneder ikke er truffet afgørelse og som umiddelbart
kan sagsbehandles i perioden juli til og med september 2020 ligger på niveau med antallet
af sager ved udgangen af 2. kvartal 2020. Det fremgår endvidere, at antallet af denne
type sager ultimo september måned 2020 er mere end halveret, siden tilsynet blev
iværksat i oktober 2019. Der henvises til tabel 1 nedenfor, der viser politikredsens
indberetninger til statsadvokaterne af sager, som umiddelbart kan sagsbehandles i
oktober 2019 samt i juli, august og september 2020.
Tabel 1 - Sager som umiddelbart
Kreds
Oktober Juni
2019
2020
Nordjylland
12
5
Østjylland
13
5
Midt-
og 10
4
Vestjylland
Sydøstjylland 35
16
Syd-
og 20
12
Sønderjylland
Fyn
35
10
København
164
40
Københavns
1
0
Vestegn
Nordsjælland 18
14
Midt-
og 9
7
Vestsjælland
Sydsjælland
8
1
og Lolland-
Falster
Bornholm
0
0
I alt
325
114
kan sagsbehandles
Juli
August September
2020 2020
2020
5
7
3
3
3
6
4
3
4
14
12
9
28
0
10
11
0
9
13
12
37
1
13
10
1
6
14
15
42
3
13
6
1
0
96
0
109
0
113
*
Det bemærkes, at differencen mellem antallet af sager i oktober 2019 og september 2020 ikke udgør
antallet af behandlede sager i perioden, idet der løbende tilgår nye sager.
Som det fremgår af tabel 1, er antallet af sager, som umiddelbart kan sagsbehandles, på
landsplan faldet fra 114 sager ultimo juni 2020 til 113 sager ultimo september 2020
svarende til et fald på 1 %. Det fremgår samtidig, at et mindre fald i antallet af sager i
begyndelsen af 3. kvartal 2020 er vendt til en mindre stigning i august og september
måned 2020. Det fremgår endvidere, at alle politikredse ultimo september måned 2020
har reduceret antallet af sager, som umiddelbart kan sagsbehandles, siden tilsynet blev
iværksat. Københavns Politi har reduceret sagsbeholdningen med 74 %.
Det fremgår af statsadvokaternes afrapportering til Rigsadvokaten, at statsadvokaterne
i deres månedlige statusgennemgang med politikredsene af de enkelte konkrete sager,
der umiddelbart kan sagsbehandles, har bedt kredsene om at fremme sagerne i det
omfang, statsadvokaterne har vurderet, at der var grundlag herfor. Statsadvokaterne har
i den forbindelse bl.a. drøftet sagernes materielle behandling med kredsene - herunder
3
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 135: Afrapportering på handlingsplan til nedbringelse af sagsbehandlingstider i sager om personfarlig kriminalitet (oktober 2020), fra justitsministeren
2311783_0004.png
efterforskningsmæssige tiltag, tidshorisonten for afgørelse af tiltalespørgsmålet,
prioritering
og herunder anført, at sagen bør færdiggøres eller at næste skridt i
sagsbehandlingen bør iværksættes inden næste indberetning.
Det fremgår også af statsadvokaternes afrapportering, at de henset til den generelle
fremdrift i sagerne ikke har fundet anledning til at indkalde konkrete sager til nærmere
gennemgang i perioden juli til og med september 2020, men i to sager har statsadvokaten
bedt om en nærmere redegørelse for sagsforløbet og prioritering af sagen.
Statsadvokaterne har endvidere oplyst, at de har fokus på de få politikredse, der ikke
reducerer sagsbeholdningen væsentligt. Det bemærkes i den forbindelse, at der på
kredsniveau er tale om et begrænset antal sager.
I statsadvokaternes afrapportering til Rigsadvokaten er der endvidere redegjort for
politikredsenes sager med sigtelser, hvor der efter 12 måneder ikke er truffet afgørelse
og som afventer, at sigtede er efterlyst, svar fra andre myndigheder eller
mentalundersøgelse. For så vidt angår antallet af sager, som beror på de nævnte forhold,
henvises til tabel 2 nedenfor.
Tabel 2 - Sager som afventer, at sigtede er efterlyst, svar fra andre myndigheder eller
mentalundersøgelse
Kreds
Nordjylland
Østjylland
Midt-
og
Vestjylland
Sydøstjylland
Syd-
og
Sønderjylland
Fyn
København
Københavns
Vestegn
Nordsjælland
Midt-
og
Vestsjælland
Sydsjælland
og Lolland-
Falster
Bornholm
I alt
Oktober
2019
9
18
51**
22
9
17
59
7
10
9
13
Juni
2020
6
10
21
11
9
34
41
5
6
8
13
Juli
2020
7
9
21
12
11
26
43
5
6
5
2
August
2020
8
9
23
15
12
23
39
6
6
5
12
September
2020
6
8
21
15
11
20
44
8
5
6
12
0
224
0
164
0
147
0
158
0
156
*
Det bemærkes, at differencen mellem antallet af sager i oktober 2019 og september 2020 ikke udgør
antallet af behandlede sager i perioden, idet der løbende tilgår nye sager.
**Midt- og Vestjylland har primo november 2019 fejlagtigt opgjort antallet af sager på forholdsniveau og ikke
på sagskompleksniveau.
Det fremgår af tabel 2, at antallet af sager, som afventer, at sigtede er efterlyst, svar
fra andre myndigheder eller mentalundersøgelse på landsplan er faldet fra 164 sager
ultimo juni 2020 til 156 sager ultimo september 2020 svarende til et fald på 5 %.
4
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 135: Afrapportering på handlingsplan til nedbringelse af sagsbehandlingstider i sager om personfarlig kriminalitet (oktober 2020), fra justitsministeren
2311783_0005.png
Tabel 3 nedenfor viser, hvordan sagerne med sigtelser over 12 måneder fordeler sig på
henholdsvis afventer, at sigtede er efterlyst, svar fra andre myndigheder og
mentalundersøgelse.
Tabel 3 - Fordelingen mellem sager som afventer, at sigtede er efterlyst, svar fra
andre myndigheder og mentalundersøgelse
Oktober
2019
68
Juni
2020
62
Juli
2020
59
August
2020
59
September
2020
65
Afventer
at
sigtede
er
efterlyst
Afventer
svar
fra
andre
myndigheder
Afventer
mentalunder-
søgelse
I alt
51
35
33
27
21
105*
67
55
72
70
224
164
147
158
156
*Midt- og Vestjylland har primo november 2019 fejlagtigt opgjort antallet af sager på forholdsniveau og ikke på
sagskompleksniveau.
Det fremgår af tabel 3, at faldet i antallet af sager med sigtelser over 12 måneder, som
afventer et af de nævnte forhold, skyldes et fald i sager, som afventer svar fra andre
myndigheder. For sager som afventer, at sigtede er efterlyst og som afventer
mentalundersøgelse, ses en mindre stigning.
Det kan supplerende oplyses, at det fremgår af statsadvokaternes afrapportering til
Rigsadvokaten, at det er i de vest-danske politikredse, at der er langt det største antal
sager, der afventer mentalundersøgelse, mens kun få sager afventer mentalundersøgelse
i de øst-danske politikredse. I den forbindelse har Statsadvokaten i Viborg bedt de vest-
danske politikredse om i relevant omfang at følge op på fremdriften i
mentalundersøgelserne over for de retspsykiatriske afdelinger. Herudover har
statsadvokaterne med henvisning til det samlede fald i sagsantallet på landsplan ikke
fundet anledning til at iværksætte særlige tiltag over for antallet af sager, som afventer,
at sigtede er efterlyst, svar fra andre myndigheder eller mentalundersøgelse i perioden
juli til og med september 2020.
2.2. Tilsynet med
anmeldelser, hvor der ikke er sket sigtelse efter lang tid
Det fremgår af statsadvokaternes 4. afrapportering til Rigsadvokaten, at der i perioden
juli til og med september 2020 er sket en reduktion i antallet af sager uden sigtelse, hvor
der er forløbet mere end 12 måneder fra anmeldelsen. Det fremgår endvidere, at antallet
af sager ultimo september måned 2020 er mere end halveret, siden tilsynet blev
iværksat. Der henvises til tabel 4 nedenfor, der viser politikredsenes indberetninger til
statsadvokaterne i oktober 2019 samt i juni, juli, august og september 2020.
5
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 135: Afrapportering på handlingsplan til nedbringelse af sagsbehandlingstider i sager om personfarlig kriminalitet (oktober 2020), fra justitsministeren
2311783_0006.png
Tabel 4 - Sager uden sigtelse, hvor der er forløbet mere end 12 måneder fra
anmeldelsen
Kreds
Nordjylland
Østjylland
Midt-
og
Vestjylland
Sydøstjylland
Syd-
og
Sønderjylland
Fyn
København
Københavns
Vestegn
Nordsjælland
Midt-
og
Vestsjælland
Sydsjælland
og Lolland-
Falster
Bornholm
I alt
Oktober
2019
23
29
31
14
14
52
978
8
130
98
17
Juni
2020
8
14
16
14
22
54
375
10
109
29
31
Juli
2020
8
9
17
13
22
48
340
10
105
32
25
August
2020
7
9
17
12
24
44
315
12
111
33
30
September
2020
11
11
18
9
18
40
302
13
107
28
30
0
1.394
0
682
0
629
0
614
0
587
*
Det bemærkes, at differencen mellem antallet af sager i oktober 2019 og september 2020 ikke udgør
antallet af behandlede sager i perioden, idet der løbende tilgår nye sager.
Som det fremgår af tabel 4, er antallet af sager uden sigtelse, hvor der er forløbet mere
end 12 måneder fra anmeldelsen på landsplan, faldet fra 682 sager ultimo juni 2020 til
587 sager ultimo september 2020 svarende til et fald på 14 %. Københavns Politi har i
hele perioden har haft markant flest anmeldelser uden sigtelser, men også i denne kreds
er der sket en stor reduktion i antallet.
2.3. Tilsynet med
underretningspligten
Statsadvokaternes tilsyn med politikredsenes pligt til at underrette forurettede, hvor der
er forløbet mere end 6 måneder fra anmeldelsen af personfarlig kriminalitet, uden at
der er truffet afgørelse i sager, har med virkning fra januar 2020 bestået af følgende:
-
-
et tilsyn med antallet af gennemførte underretninger i verserende anmeldelser
et tilsyn med verserende anmeldelser, hvor kredsene via dispositionskoden for
underretning har registreret, at der ikke er en relevant forurettet at underrette
(eksempelvis anmeldelser, hvor forurettede ikke kan identificeres, er død eller
andet)
Fra marts måned 2020 har tilsynet endvidere bestået af:
-
et tilsyn med antallet af manglende underretninger i verserende anmeldelser
Statsadvokaternes
tilsyn
føres
baggrund
af
Rigspolitiets
månedlige
ledelsesinformation vedrørende politikredsenes underretninger, som Rigspolitiet har
etableret fra og med januar 2020. Dog har ledelsesinformationen vedrørende de
manglende underretninger i verserende anmeldelser først været tilstrækkelig valid fra
6
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 135: Afrapportering på handlingsplan til nedbringelse af sagsbehandlingstider i sager om personfarlig kriminalitet (oktober 2020), fra justitsministeren
marts måned 2020, hvilket har bevirket, at statsadvokaterne først fra dette tidspunkt
har ført tilsyn hermed, jf. ovenfor. Fra maj 2020 har andelen af gennemførte
underretninger i de underretningspligtige sager været opgjort i ledelsesinformationen,
og opgørelsen heraf fremgår af Rigspolitiets og Rigsadvokatens fælles månedlige
afrapporteringer på handlingsplanen.
For at sikre, at politikredsene underretter de forurettede i overensstemmelse med
handlingsplanen, har statsadvokaternes tilsyn været udført på den måde, at
statsadvokaterne løbende har videreformidlet den relevante ledelsesinformation
vedrørende antallet af gennemførte og manglende underretninger til hver enkelt
politikreds og i den forbindelse fulgt op over for de kredse, der er registreret med de
laveste antal gennemførte underretninger/det højeste antal manglende underretninger.
Tilsynet med underretning af forurettede i alle de relevante tilfælde har været udført
på den måde, at statsadvokaterne via en omfattende stikprøvekontrol har gennemgået
politikredsenes registreringer af, ”at der ikke er en relevant forurettet at underrette”.
Herefter har statsadvokaterne fulgt op over for de politikredse, hvor det i konkrete sager
og/eller sagsgrupper er forekommet påfaldende, at der ikke er nogen relevant forurettet
at underrette. Det bemærkes, at langt størstedelen af de sager, hvor politikredsene har
registreret, at der ikke er en relevant forurettet at underrette, vedrører anmeldelser om
børneporno, hvor der ofte ikke er en kendt forurettet.
Det fremgår af statsadvokaternes 4. afrapportering til Rigsadvokaten, at der i perioden
juli til og med september 2020 er sket en stigning i antallet af gennemførte
underretninger i verserende anmeldelser og et fald i antallet af manglende
underretninger.
I tabel 5 og 6 nedenfor findes en oversigt over antallet af henholdsvis gennemførte og
manglende underretninger i verserende anmeldelser. Det bemærkes i den forbindelse,
at Fyns Politi overfor Rigspolitiet har oplyst, at der den 31. august 2020 er sket en teknisk
opdateringsfejl i en sag med 180 forhold, hvor de gennemførte underretninger fejlagtigt
kun var registreret på ét forhold og ikke samtlige forhold i sagen. Fyns Politi har udbedret
opdateringsfejlen den 22. oktober 2020. Det betyder, at for september måned er Fyns
Politi angivet med for få gennemførte underretninger og for mange manglende
underretninger end det reelle antal underretninger, hvilket endvidere har en tilsvarende
virkning for antallet af underretninger på landsplan. Det bemærkes, at grundet dynamisk
data er det ikke muligt at trække tallene for gennemførte underretninger for september
måned i Fyns Politi igen.
7
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 135: Afrapportering på handlingsplan til nedbringelse af sagsbehandlingstider i sager om personfarlig kriminalitet (oktober 2020), fra justitsministeren
2311783_0008.png
Tabel 5
Antallet af gennemførte underretninger i verserende anmeldelser
Kreds
Nordjylland
Østjylland
Midt-
og
Vestjylland
Sydøstjylland
Syd-
og
Sønderjylland
Fyn
København
Københavns
Vestegn
Nordsjælland
Midt-
og
Vestsjælland
Sydsjælland og
Lolland-Falster
Bornholm
Alt
Juni
2020
263
342
335
251
426
536
1.396
213
421
315
469
15
4.982
Juli
2020
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
August
2020
268
365
383
251
582
504
1.166
169
464
261
391
16
4.820
September
2020
256
529
620
238
560
498
1.152
200
536
283
591
21
5.484
* Efter oplysning fra Rigspolitiet blev der på grund af sommerferie ikke udsendt ledelsesinformation vedrørende
underretninger i juli måned 2020.
Tabel 6 - Antallet af manglende underretninger i verserende anmeldelser
Kreds
Nordjylland
Østjylland
Midt-
og
Vestjylland
Sydøstjylland
Syd-
og
Sønderjylland
Fyn
København
Københavns
Vestegn
Nordsjælland
Midt-
og
Vestsjælland
Sydsjælland og
Lolland-Falster
Bornholm
I alt
Juni
2020
16
93
5
107
133
197
430
15
184
106
27
0
1.313
Juli
2020
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
August
2020
9
118
12
82
42
61
83
28
195
152
19
0
801
September
2020
10
16
6
50
55
183
89
7
83
112
3
0
614
* Efter oplysning fra Rigspolitiet er antallet af gennemførte underretninger i Rigspolitiets månedlige
ledelsesinformation fortsat behæftet med nogen usikkerhed.
* *Efter oplysning fra Rigspolitiet blev der på grund af sommerferie ikke udsendt ledelsesinformation vedrørende
underretninger i juli måned 2020.
Som det fremgår af tabel 5, er antallet af gennemførte underretninger på landsplan
steget fra 4.982 i juni 2020 til 5.484 i september 2020 svarende til en stigning på 10 %.
8
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 135: Afrapportering på handlingsplan til nedbringelse af sagsbehandlingstider i sager om personfarlig kriminalitet (oktober 2020), fra justitsministeren
Antallet af manglende underretninger er på i alt 614 på landsplan i september måned
2020, hvilket udgør et fald på 53 % i forhold til juni 2020, hvor antallet var 1.313, jf.
tabel 6. Af tabellen fremgår det også, at der er stor forskel på antallet af manglende
underretninger i de enkelte politikredse. Det bemærkes i den forbindelse, at det fremgår
af Rigspolitiets ledelsesinformation for november måned 2020, at der siden september
2020 og frem til 9. november 2020 er sket et meget betydeligt fald i antallet af
manglende underretninger i nogle politikredse og på landsplan.
Statsadvokaternes tilsyn med de verserende anmeldelser, hvor politikredsene har
registreret, at der ikke er en relevant forurettet at underrette, viser, at politikredsene i
hovedparten af sagerne har haft en fyldestgørende forklaring på den manglende
underretning. I få tilfælde har statsadvokaterne konstateret, at der burde være sket
underretning, hvilket politikredsene efterfølgende har fulgt op på. Det kan i den
forbindelse oplyses, at registreringerne på landsplan af, at der ikke er en relevant
forurettet at underrette, fordeler sig med 848 registreringer i august 2020 og 960
registreringer i september 2020.
3. Opsamling og Rigsadvokatens bemærkninger
Statsadvokaternes 4. afrapportering til Rigsadvokaten viser, at politikredsene i perioden
juli til og med september 2020 samlet set har reduceret antallet af de sager om
personfarlig kriminalitet, som statsadvokaterne i medfør af handlingsplanen har skullet
føre et særligt intensivt tilsyn med. Det gælder særligt anmeldelser, hvor der er forløbet
mere end 12 måneder fra anmeldelsestidspunktet uden at der er sket sigtelse, hvor
reduktionen i sagsbeholdningen i 3. kvartal 2020 udgør 14 %, men også i sager med
sigtelser over 12 måneder, som afventer svar fra andre myndigheder,
mentalundersøgelse eller hvor sigtede er efterlyst, ses en reduktion i sagsbeholdningen
på 5 %. I sager med sigtelser, hvor der efter 12 måneder ikke er truffet afgørelse og som
umiddelbart kan sagsbehandles, ligger sagsbeholdningen på godt 100 sager på landsplan
og er på niveau med beholdningen i 2. kvartal 2020.
Samlet set kan der således i 3. kvartal 2020 konstateres en reduktion i de ældste sager
om personfarlig kriminalitet, som statsadvokaten i medfør af handlingsplanen fører tilsyn
med. Den positive udvikling med en reduktion i hele perioden fra 4. kvartal 2019, hvor
tilsynet blev iværksat, er således fortsat i 3. kvartal 2020. Det bemærkes i tilslutning
hertil, at reduktionen er opnået på trods af, at medarbejdere i politi og
anklagemyndighed delvist har været hjemsendt fra marts måned 2020 som følge af den
særlige situation med Covid-19, hvilket kan have påvirket politiets og
anklagemyndighedens sagsbehandling af sager om personfarlig kriminalitet.
Det er efter Rigsadvokatens opfattelse meget positivt, at der i 3. kvartal er sket en
yderligere reduktion i anmeldelser, hvor der er forløbet mere end 12 måneder fra
anmeldelsestidspunktet uden at der er sket sigtelse, og at sagsbeholdningen nu er
reduceret til under halvdelen af beholdningens størrelse, da tilsynet blev iværksat i
oktober 2019. Også for sager med sigtelser over 12 måneder, som umiddelbart kan
sagsbehandles, er sagsbeholdningen reduceret til under halvdelen af beholdningens
størrelse, da tilsynet blev iværksat.
Vedrørende statsadvokaternes tilsyn med politikredsenes underretning af de forurettede
viser statsadvokaternes 4. afrapportering til Rigsadvokaten, at der er sket en stigning i
de gennemførte underretninger i verserende anmeldelser ved udgangen af 3. kvartal
9
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 135: Afrapportering på handlingsplan til nedbringelse af sagsbehandlingstider i sager om personfarlig kriminalitet (oktober 2020), fra justitsministeren
2020. Rigsadvokaten er tilfreds med denne udvikling. Rigsadvokaten finder endvidere, at
den markante reduktion i antallet af manglende underretninger i verserende anmeldelser
i 3. kvartal er tilfredsstillende, og lægger i den forbindelse også vægt på, at der efter 3.
kvartal er sket en yderligere større reduktion. Rigsadvokaten vil fremover sikre, at
statsadvokaterne fortsætter med at have fokus på, at antallet af manglende
underretninger reduceres i samtlige politikredse. På baggrund af statsadvokaternes tilsyn
med de verserende anmeldelser, hvor politikredsene har registreret, at der ikke er en
relevant forurettet at underrette, er det endvidere Rigsadvokatens opfattelse, at
politikredsene generelt får underrettet i de rigtige sager.
I forhold til hvorvidt statsadvokaterne i forbindelse med deres tilsyn med handlingsplanen
bør indkalde konkrete sager til nærmere gennemgang eller foretage stikprøvekontrol,
finder Rigsadvokaten ligesom statsadvokaterne, at der indtil nu ikke har været grundlag
herfor, men Rigsadvokaten vil sammen med statsadvokaterne fremadrettet løbende
vurdere behovet for dette.
Statsadvokaterne har i forbindelse med deres 4. afrapportering over for Rigsadvokaten
bemærket, at det er deres opfattelse, at politikredsenes månedlige statusindberetninger
samt statsadvokaternes drøftelser med og tilbagemeldinger til kredsene har været med
til at sikre fokus på at få behandlet sager med de ældste sigtelser og anmeldelser samt
på underretningspligten. Rigsadvokaten er enig i, at tilsynet har medvirket til at sikre
fremdrift i disse sager i politikredsene samt sikre kredsenes vedvarende fokus på at få
underrettet de forurettede.
Samlet set er det Rigsadvokatens vurdering, at statsadvokaterne i den 4.
afrapporteringsperiode har udøvet et tilfredsstillende tilsyn med handlingsplanen om
personfarlig kriminalitet.
Rigsadvokaten har over for statsadvokaterne tilkendegivet, at de som led i tilsynet fortsat
i nødvendigt omfang skal afholde møder med øverste ledelse og kvalitetsadvokaturchefer
i de politikredse, som er særligt udfordret med sagsbeholdningen af ældre sigtelser,
ældre anmeldelser eller med underretning af forurettet.
Rigsadvokaten kan oplyse, at Rigsadvokaten løbende drøfter tilsynet med
handlingsplanen med statsadvokaterne. Bl.a. er handlingsplanen et fast punkt på
dagsordenen på de kvartalsvise tilsynsmøder med de regionale statsadvokater.
Afslutningsvist skal det bemærkes, at Rigsadvokaten og Rigspolitiet i resten af 2020 vil
have fuldt fokus på, at handlingsplanen opfyldes.
For god ordens skyld skal Rigsadvokaten endvidere bemærke, at politikredsenes
målrettede indsats for at nedbringe antallet sager om personfarlig kriminalitet i 3.
kvartal 2020 kan have medført, at kredsene ikke har kunnet prioritere andre sagsområder
i samme omfang. Rigsadvokaten følger via afrapporteringen på handlingsplanen tillige de
øvrige sagsområder.
Med venlig hilsen
Henriette Rosenborg Larsen
10