Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del Bilag 132
Offentligt
2311728_0001.png
ÅRLIG REDEGØRELSE 2019
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 132: Årlig PET-redegørelse, fra justitsministeren
2311728_0002.png
2
3
FORORD
Det danske samfund er baseret på en stærk samfundsforståelse og et historisk stærkt fællesskab,
som både er grundfæstet i grundloven og i vores demokrati og fælles retsprincipper. Dette er en
grundlæggende sammenhængskraft, som vi værner om, og som vi som borgere i Danmark er stol-
te af. Beskyttelsen af dette fundament er PET’s opgave. Som Danmarks nationale sikkerheds- og
efterretningstjeneste er PET sat i verden til at beskytte Danmark, den danske befolkning og vores
demokrati mod udefra eller indefra kommende trusler.
I mange år har den alvorlige trussel fra militant islamistisk terror været styrende for PET’s opgave-
løsning og selvom gruppen, der kalder sig Islamisk Stat (IS), ikke længere råder over territorium i
Syrien/Irak, er der fortsat militante islamistiske sympatisører i Danmark og i udlandet, som udgør
en terrortrussel mod Danmark. Dette stod klart for alle i december 2019, hvor en række politikredse
i samarbejde med PET gennemførte en større koordineret aktion på tværs af landet for at afværge
planlagt terror.
Men 2019 viste os også, at det trusselsbillede, PET kigger ind i, er under forandring blandt andet
fra højreekstremister, der i 2019 iværksatte flere antisemitiske aktioner i vores nabolande, blandt
andet inspireret af det alvorlige moské-angreb i Christchurch, New Zealand, i marts 2019. Danmark
oplevede også højreekstremisme, da danske højreekstremister i november 2019 begik groft hær-
værk og skænding af jødiske gravpladser.
ÅRLIG REDEGØRELSE 2019
POLITIETS EFTERRETNINGSTJENESTE
Spionagetruslen markant større
Også på spionageområdet skaber geopolitiske udviklinger og den teknologiske udvikling et nyt
trusselsbillede. Spionagetruslen mod Danmark og den øvrige del af rigsfællesskabet er markant
større og mere alvorlig end for blot få år siden og stiller andre krav til PET’s opgaveløsning. Afsættet
for fremmede magters ageren på dansk jord bunder overordnet i et ønske om at indhente kritisk
viden og information fra myndigheder, virksomheder og organisationer for på sigt at være i stand
til at destabilisere det fundament, som vi som samfund og tjeneste i fællesskab værner om. Af de
årsager er PET’s kontra-spionageindsats blevet styrket i 2019. Vi kan med vores indsats konstatere
samme tendens, som vi også ser i vores nabolande, hvor en stigende spionagetrussel primært,
men ikke udelukkende, udgår fra stater som Rusland, Kina og Iran. Styrkelsen af området har derfor
været nødvendig for at påbegynde imødegåelse af spionage, misinformations- og påvirkningsvirk-
somhed udført af fremmede stater i Danmark og den øvrige del af rigsfællesskabet.
Foto: Ulrik Jantzen
Et værn mod de trusler Danmark står overfor
For at imødegå trusler mod Danmark er det PET’s vision at være en analytisk baseret sikkerheds- og
efterretningstjeneste med høj grad af beredskabs- og operationsparathed, som med præventiv
rådgivning til samfundskritiske institutioner og virksomheder og nødvendige operative tiltag er
beredt til at håndtere de udfordringer og trusler, som Danmark står over for.
God læselyst!
Med venlig hilsen
Finn Borch Andersen
Chef for Politiets Efterretningstjeneste
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 132: Årlig PET-redegørelse, fra justitsministeren
2311728_0003.png
3
FORORD
1
8
8
PET’S ORGANISATION
PET’s direktion
2
9
9
RAMMEN FOR PET’S ARBEJDE
PET’s bevilling og regnskab
Indhold
3
12
12
13
13
14
UDVIKLINGEN I BUDGETPERIODEN
PET’s beredskab og operationsparathed
Styrkelse af samarbejdet med øvrige myndigheder
Øget fokus på forbedret datakvalitet og analyse
Informationssikkerhed
4
15
16
16
16
17
FREMTRÆDENDE SAGER I PET 2019
Koordineret anholdelsesaktion i december 2019
Hvervning og træning til Islamisk Stat
Skud mod billeder af fremtrædende danskere
PET-sager, hvor der er faldet dom i 2019
5
20
21
21
22
24
24
26
26
TRUSLEN FRA SPIONAGE 2019
Rusland, Kina og Iran udgør de største trusler
Særlige mål for fremmede efterretningstjenester
Metoder anvendt af statslige aktører
Masseødelæggelsesvåben og ulovlig anskaffelsesvirksomhed
Forhindre påvirkning af meningsdannelsen og den politiskebeslutningsproces
PET’s bidrag til den nationale strategi for cyber- og informationssikkerhed
Rådgivning om spionagetruslen
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 132: Årlig PET-redegørelse, fra justitsministeren
2311728_0004.png
6
27
27
29
30
32
33
33
34
34
TERRORTRUSLEN MOD DANMARK I 2019 OG PET’S KONTRATERRORINDSATSER
Den væsentligste terrortrussel mod Danmark
Truslen fra fremmedkrigere
Løsladelser af terrordømte og andre radikaliserede indsatte
Stigende trussel fra højreekstremister
Begrænset trussel fra venstreekstremister
Forebyggelse af ekstremisme og radikalisering
En styrkelse af civilsamfundets modstandskraft
Terrorfinansiering, pengespor og hvidvaskning
7
36
36
36
36
38
38
38
PET’S SIKKERHEDSOPGAVER
Personsikkerhed
Sikkerhedsvurderinger
Personbeskyttelse
Bevogtnings- og beskyttelsesopgaver
Antiterrorberedskab
Forhandlergruppen
8
39
39
TILSYNET MED EFTERRETNINGSTJENESTERNE
TET’s årsredegørelse 2018
9
40
41
41
42
42
42
43
43
SAMARBEJDSPARTNERE
Internationalt samarbejde
Nationale samarbejdspartnere
Samarbejde med politiet
Kriminalforsorgen
Forsvarets Efterretningstjeneste
Nationalt beredskab – Den Nationale Operative stab (NOST)
Samarbejde med Udenrigsministeriet
Foto: Scanpix
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 132: Årlig PET-redegørelse, fra justitsministeren
2311728_0005.png
8
9
1. PET’S ORGANISATION
PET’s direktion
PET´s direktion består af chefen for PET, den operative chef, den juridiske chef, stabschefen og afde-
lingscheferne for Kontraterrorisme, Indhentning, Kontraspionage og Sikkerhed.
PET’s organisation blev justeret i december 2019 og er i dag organiseret, som det fremgår af figur 1.
2. RAMMEN FOR PET’S ARBEJDE
Det er afgørende, at PET, som en del af et demokratisk retssamfund, er under-
lagt klare og tidssvarende regler og en betryggende kontrol.
De juridiske rammer for PET’s virksomhed er fastlagt i PET-loven med tilhørende bekendtgørelser
samt i bl.a. retsplejeloven og straffeloven. PET-loven giver en samlet regulering i forhold til PET’s
virksomhed, herunder en angivelse af PET’s opgaver med at forebygge, efterforske og modvirke
forbrydelser omfattet af straffelovens kapitel 12 og 13 samt bestemmelser om, hvornår PET lovligt
kan indsamle, behandle og videregive oplysninger.
PET-loven suppleres bl.a. af en bekendtgørelse om PET’s behandling af oplysninger om fysiske og
juridiske personer mv. Bekendtgørelsen indeholder regler om, hvordan PET skal lagre personop-
lysninger, og supplerende regler om fastsættelsen af slettefrister for personoplysninger. Bekendt-
gørelsen indeholder også regler om PET’s egenkontrol, PET’s forpligtelse til at underrette Tilsynet
med Efterretningstjenesterne (TET) om diverse forhold og om forholdet mellem PET-lovens regler
om sletning og arkivregler om bevaring og kassation.
PET’s virksomhed er generelt undtaget fra databeskyttelsesloven og databeskyttelsesforordnin-
gen (GDPR) . PET’s persondatabehandling er reguleret i PET-loven og bekendtgørelsen om sikker-
hedsforanstaltninger til beskyttelse af oplysninger om fysiske og juridiske personer.
PET-loven regulerer ligeledes tilsynet med PET, som varetages af TET. Tilsynet er et uafhængigt
kontrolorgan, som fører tilsyn med PET’s behandling af oplysninger
1
.
CHEF FOR PET
POLITIETS EFTERRETNINGSTJENESTE
FINN BORCH ANDERSEN
C TA
ÅRLIG REDEGØRELSE 2019
JURIDISK AFDELING
OPERATIV CHEF
STABSAFDELING
AFDELING FOR
KONTRATERRORISME
Figur 1
INDHENTNINGSAFDELING
AFDELING FOR
KONTRASPIONAGE
SIKKERHEDSAFDELING
Der pågår et arbejde med at evaluere og revidere PET-loven, som PET løbende bidrager til.
PET’s bevilling og regnskab
De økonomiske rammer for PET fastlægges i de politiske flerårsaftaler for politiet og anklagemyn-
digheden. Ved indgåelse af flerårsaftalen for 2012-2015 fik PET for første gang sin egen bevilling på
finansloven. PET’s bevilling blev i 2019 dækket af flerårsaftalen for perioden 2016-2019, som blev
indgået i 2015.
Som følge af terrorangrebene i København i februar 2015 var der bred politisk opbakning til at
styrke indsatsen med at imødegå terrortruslen, blandt andet ved at afsætte midler til en større ef-
terretningskapacitet, et udbygget antiterrorberedskab samt en øget sikkerhedsindsats i forhold til
at beskytte truede personer og objekter. Det blev bevilget i den efterfølgende flerårsaftale.
Bevillingen for 2020 er en forlængelse af bevillingen fra 2019 med mindre justeringer blandt andet
pris- og lønregulering. Fra 2021 forventes der indgået en ny politisk flerårsaftale for politiet og an-
klagemyndigheden, herunder for PET.
Af tabel 1 på side 10 fremgår PET’s bevilling på finansloven i årene 2018-2020 og i tabel 2 det regn-
skabsmæssige årsresultat for 2019.
1_ Se kapitel 8 Tilsynet med Efterretningstjenesterne
Center for Terroranalyse (CTA) er et fusionscenter, hvis medarbejdere stammer fra fem danske
myndigheder (PET, Forsvarets Efterretningstjeneste, Udenrigsministeriet, Beredskabsstyrelsen og
Rigspolitiets Nationale Efterforskningscenter). CTA beskæftiger sig med analyse og vurdering af
terrortruslen mod Danmark og mod danske interesser i udlandet.
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 132: Årlig PET-redegørelse, fra justitsministeren
2311728_0006.png
10
11
Tabel 1:
Bevillinger til PET i perioden 2018 til 2020
Total
Total
Total
2018
840,5 mio. kr.
2019
879,8 mio. kr.
2020
890,2 mio. kr.
Lønsum 558,9 mio. kr.
Øvrig drift 281,6 mio. kr.
Lønsum 589,0 mio. kr.
Øvrig drift 290,8 mio. kr.
Lønsum 596,5 mio. kr.
Øvrig drift 293,7 mio. kr.
Tabel 2:
Årsresultat for PET for 2019
Mio. kr.
Løn
Øvrig drift
I alt
Bevilling (indtægter)
589,0
290,8
879,8
Omkostninger
636,2
283,7
919,9
Resultat
-47,2
7,1
-40,1
Det er PET’s mission
at identificere,
forebygge, efterforske
og imødegå trusler
mod friheden,
demokratiet og
sikkerheden i det
danske samfund.
POLITIETS EFTERRETNINGSTJENESTE
ÅRLIG REDEGØRELSE 2019
PET havde i løbet af 2019 en række længerevarende operationer, som medførte en stigning i over-
arbejde, udbetaling af merarbejdstimer, udskudt ferieafholdelse samt øvrige lønomkostninger
2
.
Dette medførte et samlet merforbrug i forhold til bevillingen på 40,1 mio. kr.
Da PET fra de første år af flerårsaftaleperioden havde et akkumuleret mindreforbrug og derved en
opsparing, er merforbruget i 2019 primært finansieret fra denne periode.
2_ Disse lønomkostninger er blandt andet forbundet med aflønning af de timer, som PET’s medarbejdere har lagt uden for almindelig
arbejdstid.
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 132: Årlig PET-redegørelse, fra justitsministeren
2311728_0007.png
12
13
3. UDVIKLINGEN I BUDGETPERIODEN
Ved udgangen af 2019 afsluttede PET en fireårig strategiperiode.
Strategiperioden blev indledt i 2016 med afsæt i trusselsbilledet
og de læringspunkter, som terrorangrebene i København i
februar 2015 medførte for PET, samt flerårsaftalen vedrørende
politi og anklagemyndighedens økonomi 2016-2019.
De tiltag og initiativer, som PET har gennemført
i strategiperioden, betyder, at PET i 2019 var
væsentligt bedre rustet til at håndtere et stadig
mere komplekst og foranderligt trusselsbillede
end tidligere.
PET har igennem de seneste år arbejdet med
at styrke indsatsen for at imødegå trusler sær-
ligt fra militant islamistisk terror. I løbet af stra-
tegiperioden udviklede trusselsbilledet sig på
andre af PET’s kerneområder, hvilket førte til, at
PET ligeledes styrkede indsatsen i forhold til at
imødegå trusler relateret til spionage og misin-
formations- og påvirkningsvirksomhed.
PET’s beredskab og
operationsparathed
PET har i strategiperioden
styrket operationsparathe-
den, informationssikkerhe-
den og den analytiske ind-
sats. Siden idriftsættelsen
af Det Strategiske Informa-
tions- og Operationscenter
(SIOC) har PET gennemført
en række operationer, der
alle har vist, at etablerin-
gen af SIOC har medført en
øget og styrket operations-
parathed i PET. De seneste
år har PET med afsæt i SIOC
gjort PET’s samlede bered-
skab mere agilt, således at
operative funktioner og
operationsunderstøttende
funktioner arbejder tættere
sammen.
Den daglige drift i SIOC har vist, at de grund-
læggende kommunikationslinjer og dataud-
vekslingen mellem SIOC og de øvrige situa-
tions- og operationscentre i resten af dansk
politi
3
fungerer. PET arbejder på at optimere
operationsparatheden og tilpasser løbende
styringen af operationerne i forhold til evalue-
ring og læring. Det gælder både internt i PET
og i forhold til samarbejdet med de øvrige situ-
ations - og operationscentre.
POLITIETS EFTERRETNINGSTJENESTE
ÅRLIG REDEGØRELSE 2019
PET har i sidste del af strategiperioden fokuse-
ret på at robustgøre rutinerne i det operative
beredskab og samtidigt styrke og udvikle de it-
og analysekapaciteter, som understøtter PET’s
operative virksomhed.
Foto: Scanpix
PET’s Strategiske Informations- og
Operationscenter (SIOC) er i dag det
centrale omdrejningspunkt for tjenestens
operative virke og understøtter den
samlede koordination på tværs af
organisationen både ved uvarslede
hændelser og planlagte operationer.
Styrkelse af samarbejdet med øvrige
myndigheder
Et andet væsentligt strategisk indsatsområde
er samarbejdet mellem PET og andre myndig-
heder. PET har over en årrække oparbejdet et
tæt samarbejde med relevante myndigheder,
som har styrket værnet mod terror og andre
udefrakommende trusler. Det sker blandt
andet med kommuner via ”infohuse”, hvor poli-
ti og kommuner arbejder med forebyggelse af
kriminelle handlinger med ekstremistisk motiv
og kriminalforsorgen i forhold til fængselsra-
dikalisering samt løsladelse af tidligere terror-
dømte mv.
Øget fokus på forbedret datakvalitet og
analyse
Sideløbende med indsatsen for at styrke ope-
rationsparatheden har PET arbejdet med at
fremtidssikre organisationen som en analytisk
baseret sikkerheds- og efterretningstjeneste.
På grund af den generelle digitalisering af sam-
fundet får PET adgang til stadigt stigende data-
mængder. Det stiller større krav til behandlin-
gen af data og informationer. Data skal kunne
behandles systematisk, hurtigt og præcist for
at kunne indgå i aktuelle efterretningsoperati-
oner, efterforskninger og analytiske produkter.
3_ Det nationale NSIOC i Rigspolitiet og de to regionale RSIOC Ø og RSIOC V i henholdsvis Københavns Politi og Østjyllands Politi.
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 132: Årlig PET-redegørelse, fra justitsministeren
2311728_0008.png
14
15
4. FREMTRÆDENDE SAGER I PET 2019
Som et led i PET’s øgede fokus på forbedret
datakvalitet og analyse tog PET i 2018 en ana-
lyseplatform i anvendelse i en række operative
centre. Anvendelsen af platformen er i 2019
gradvist blevet udbygget under hensyntagen
til fortsat opretholdelse af PET’s operative pa-
rathed. Anvendelsen af analyseplatformen
viser, at den på sigt vil bidrage til at hæve PET’s
analytiske niveau ved at gøre eksisterende data
og information lettere tilgængeligt i analysear-
bejdet. I 2019 er arbejdet påbegyndt med at
forbinde PET med det åbne politis analyseplat-
form.
Informationssikkerhedsstyringen i PET sker i
tæt samarbejde mellem Center for Intern Sik-
kerhed
4
, Det Forberedende Informationssik-
kerhedsudvalg, Informationssikkerhedsudval-
get og Tilsynet med Efterretningstjenesterne
(TET).
PET’s implementering af
ISO 27001-standarden er
planlagt til at løbe over tre
faser. I 2019 afsluttedes før-
ste fase og anden fase fulgte
planen ved årets afslutning.
Implementeringen forløber
således i overensstemmelse
med den fastlagte plan, og
Tilsynet med Efterretnings-
tjenesterne (TET) udtrykker
tillid hertil. PET og TET fort-
sætter den tætte dialog på
dette område.
Af andre iværksatte tiltag
på området for informa-
tionssikkerhed i 2019 kan
nævnes, at der internt i PET
i 2019 er sket en styrkelse
af PET’s informationssikker-
hedsstyring. Det er bl.a. sket
gennem en bred inddragel-
se af PET’s medarbejdere
samt analyser af en omfat-
tende dataindsamling.
Som led i en fortsat styrket indsats for at imødegå trusler fra terror og spionage
har PET i løbet af 2019 gennemført en række efterforskninger og operationer.
Dette er et kort udsnit af sager, der har været omtalt i offentligheden.
POLITIETS EFTERRETNINGSTJENESTE
Informationssikkerhed
Det er af afgørende betydning for PET’s arbej-
de, at eksterne aktører ikke utilsigtet får kend-
skab til PET’s kapaciteter, arbejdsmetoder og
aktiviteter. Det skyldes, at en kompromittering
af disse informationer kan få store konsekven-
ser for PET’s evne til at imødegå trusler mod det
danske samfund, herunder have betydning for
PET’s samarbejde med partnertjenester. Det er
således centralt, at PET, som national sikker-
heds- og efterretningstjeneste, er i stand til at
beskytte tjenestens informationer. Dette sikres
ved:
et fortsat optimalt sikkerhedsniveau i
forhold til trusselsbilledet og opgaveva-
retagelsen
overholdelse af gældende lovgivning og
krav fra myndigheder
efterlevelse af best practice
håndtering af informationer på en måde,
som muliggør løbende justeringer af infor-
mationssikkerheden i en verden under kon-
stant forandring
ÅRLIG REDEGØRELSE 2019
Foto: Scanpix
4_ I 2019 blev Center for Intern Sikkerhed etableret som et led i en strategisk prioritering af området. Formålet var at sikre, at de rette kom-
petencer fortsat er til rådighed til at imødegå og håndtere udviklingen i trusselsbilledet som følge af ændringerne i den geopolitiske situation
og truslerne fra nye teknologier. Center for Intern Sikkerhed håndterer både den rammesættende informationssikkerhed, fysisk sikkerhed,
informations- og kommunikationsteknologi og personalesikkerhed.
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 132: Årlig PET-redegørelse, fra justitsministeren
2311728_0009.png
16
17
Koordineret anholdelsesaktion i decem-
ber 2019
Den 11. december 2019 gennemførte syv poli-
tikredse i samarbejde med PET en koordineret
aktion med ransagninger af mere end 20 adres-
ser landet over og anholdelse af 22 personer.
Den koordinerede aktion var iværksat på bag-
grund af en intensiv efterretningsoperation
vedrørende et angiveligt forestående angreb
mod et mål i Danmark eller udlandet.
Det var PET’s og politiets opfattelse, at flere af de
formodede gerningspersoner i forening skulle
have et militant islamistisk motiv til et forestå-
ende terrorangreb. Det var endvidere PET’s vur-
dering, at flere af de 22 anholdte personer både
havde intention og kapacitet til at begå terror.
Aktionen førte til varetægtsfængsling af syv
personer for mistanke om overtrædelse af straf-
felovens terrorbestemmelser i tre forskellige
sager. Aktionen understregede samtidig, at mi-
litante islamister også i 2019 udgjorde en væ-
sentlig terrortrussel mod Danmark.
I den ene sag blev to mænd og en kvinde sig-
tet for forsøg på terrorisme efter straffelovens §
114, stk. 1, nr. 6 og 7, jf. § 21, ved at have for-
søgt at anskaffe komponenter til fremstilling af
sprængstoffet TATP til brug for terrorhandlinger.
I den anden sag blev tre mænd sigtet for forsøg
på terrorisme efter straffelovens § 114, stk. 1, nr.
1, jf. § 21, ved at have forsøgt at finansiere og
købe pistoler med tilhørende ammunition til at
begå terrorhandlinger.
I den tredje sag blev en mand sigtet for forsøg
på terrorisme efter straffelovens § 114, stk. 1, nr.
1, nr. 6 og nr. 7, jf. § 21, ved at være i besiddel-
se af et USB-stik med instruktioner på drab og
fremstilling af sprængstoffer med henblik på
udførelse af terrorhandlinger. Han blev endvi-
dere sigtet for forsøg på at skaffe midler til en
terrororganisation efter straffelovens § 114 b,
stk. 1, jf. § 21, ved at have tilbudt at overføre
penge til terrororganisationen, der kalder sig
Islamisk Stat (IS).
PET-sager, hvor der er faldet dom i 2019
Der blev i 2019 afsagt dom i en række sager
vedrørende overtrædelser af straffelovens ka-
pitel 12 og 13. Ved udgangen af 2019 er der
sket domsfældelse i 16 sager
5
. En række af disse
sager har været profileret i danske medier. Det
gælder blandt andet sagerne vedrørende:
Sag om planlægning af terrorangreb i Kø-
benhavn, november 2016
Den 20. maj 2019 blev en mand med syrisk
statsborgerskab, født i 1987, ved Køben-
havns Byret idømt 12 års fængsel samt ud-
vist af Danmark med et indrejseforbud for
bestandigt for terror efter straffelovens §
114, stk. 1, nr. 1, nr. 2 og nr. 7, jf. § 21. Han
blev fundet skyldig i, at han i forening med
en anden person, som blev dømt i Tyskland
i 2017, planlagde et terrorangreb i Køben-
havn i november 2016. Sagen er anket til
landsretten.
Sag om fremme af terrorvirksomhed
Den 6. december 2019 blev tre personer ved
Københavns Byret dømt for overtrædelse af
straffelovens § 114 e. De blev fundet skyldi-
ge i at have fremmet
terror virksomhed
ved at have indkøbt
og videregivet dro-
nedele og andet
materiale, som skul-
le anvendes i IS’ dro-
neprogram. De tre
personer blev idømt
fængselsstraffe på
henholdsvis 3 år og
6 måneder, 2 år og 6
måneder og 4 år. En
af de dømte, en 31-
årig tyrkisk statsbor-
ger, blev ligeledes
udvist med indrejseforbud for bestandigt.
Sagen er anket til landsretten. Ankesagen
er afgjort.
Sag om deltagelse i væbnet konflikt og
ophold i konfliktområde
Ved Højesterets dom af 27. august 2019 blev
der afsagt endelig dom i en sag, hvor en 41-
årig mand, i perioden fra november 2016 til
foråret 2017, op mod 25 gange var rejst til
konfliktområdet al-Raqqa-distriktet i Syrien
og i flere tilfælde havde deltaget i væbnede
konflikter for den kurdiske bevægelse YPG
mod Islamisk Stat. Højesteret fandt, at straf-
felovens terrorbestemmelse § 114 j, som
gør det ulovligt at indrejse og opholde sig
i et konfliktområde uden et anerkendelses-
værdigt formål, også omfatter tilfælde, hvor
en person rejser til et konfliktområde for at
kæmpe mod en terrororganisation. Man-
den blev herefter idømt 6 måneders ube-
tinget fængsel efter straffelovens § 114 j.
Hvervning og træning til Islamisk Stat
I juni 2019 blev en mand, født i 1992, vare-
tægtsfængslet og sigtet for at have hvervet
eller forsøgt at hverve flere personer til at til-
slutte sig terrororganisationen Islamisk Stat.
Det skyldtes, at den sigtede blandt andet plan-
lagde rejser til Syrien og formidlede kontakt
mellem aktører omkring indrejse til Syrien. Han
blev også sigtet for i forening med en medger-
ningsmand, at have ladet medgerningsman-
den træne og blive instrueret eller på anden
måde være blevet oplært til at begå terror-
handlinger.
POLITIETS EFTERRETNINGSTJENESTE
ÅRLIG REDEGØRELSE 2019
Skud mod billeder af fremtrædende
danskere
I november 2019 blev en mand, født i 1991, va-
retægtsfængslet for at true med at begå terro-
risme efter straffelovens § 114, stk. 3, jf. stk. 1,
nr. 1, ved i en video at have skudt til måls efter
billeder af en række fremtrædende danskere,
herunder politikere. Videoen, som blev lagt på
internettet, henvendte sig til den danske be-
folkning. Manden blev derfor ligeledes sigtet
for at medvirke til offentligt at tilskynde til en
forbrydelse efter straffelovens § 136, stk. 1, jf. §
23. Han blev endvidere sigtet for overtrædelse
af straffelovens § 114 j, idet han fra sommeren
2016 til vinteren 2017 havde opholdt sig i kon-
fliktområdet al-Raqqa-diskriktet i Syrien uden
danske myndigheders tilladelse. Senere blev
han endvidere sigtet for at have tilsluttet sig
en væbnet konflikt mod den danske stat efter
straffelovens § 101 a, stk. 1.
Foto: Scanpix
5_ PET har i en længere årrække arbejdet målrettet på at understøtte effektiv efterforskning og strafforfølgning af sager vedrørende terror
og spionage.
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 132: Årlig PET-redegørelse, fra justitsministeren
2311728_0010.png
18
19
POLITIETS EFTERRETNINGSTJENESTE
Sagen om ASMLA
6
PET har siden 2018 haft en omfattende
efterforskning i en meget usædvanlig og
alvorlig sag, der vedrører iransk efterret-
ningsvirksomhed og planlægning af et at-
tentat mod mindst én person med iransk
baggrund bosiddende i Danmark. I slutnin-
gen af september 2018 resulterede dette i
en større politiaktion, hvor PET i samarbej-
de med det øvrige politi den 28. september
2018 mobiliserede meget omfattende res-
sourcer for at afværge det, der blev opfattet
som et muligt igangværende attentat.
Iransk efterretningsaktivitet på dansk jord
De danske myndigheder var efter et stør-
re efterforskningsarbejde den 21. oktober
2018 i stand til at anholde én norsk stats-
borger af iransk oprindelse, som blev vare-
tægtsfængslet i isolation den 22. oktober
2018. Den pågældende blev sigtet for at
have sat en iransk efterretningstjeneste i
stand til at virke i Danmark samt for at have
taget del i forberedelsen af et attentatfor-
søg mod en række herboende enkeltperso-
ner tilknyttet ASMLA. Den 26. juni 2020 blev
der afsagt dom ved byretten i Roskilde og
den norske statsborger blev kendt skyldig
i tiltalen for overtrædelse af straffelovens §
108, stk. 1 (spionage), og medvirken til for-
søg på manddrab efter straffelovens § 237,
jf. § 21, jf. § 23. Straffen blev på syv års fæng-
sel samt udvisning og livsvarigt indrejsefor-
bud for forsøg på manddrab og spionage.
Sagen er anket til landsretten.
Billigelse af terror
PET indledte i 2018 en efterretningsmæs-
sig undersøgelse af, om lederen af ASMLA
i Danmark, lederens bror og talsmanden
for ASMLA kunne havde haft en rolle i et
angreb i Iran rettet mod en militærparade
samt deres mulige billigelse af terror. Ef-
terforskningen førte til, at Midt- og Vest-
sjællands Politi med assistance fra PET i
november 2018 sigtede de tre medlemmer
af ASMLA for billigelse af terror jf. straffelo-
vens § 136, stk. 2.
Efterfølgende udvikling i sagen
Spionagesigtelse
De tre herboende ledende medlemmer af
ASMLA blev på ny anholdt den 3. februar
2020 mistænkt for at have overtrådt straf-
felovens § 108, stk. 1 (spionage), ved i pe-
rioden fra 2012 til 2018 fra blandt andet
forskellige adresser i Ringsted i forening at
have sat en saudiarabisk efterretningstje-
neste i stand til eller hjulpet denne til umid-
delbart eller middelbart at virke inden for
den danske stats område, idet de sigtede i
perioden indsamlede oplysninger om en-
keltpersoner og virksomheder i Danmark og
i udlandet og videregav disse oplysninger
til en saudiarabisk efterretningstjeneste. De
blev alle fremstillet i grundlovsforhør den 4.
februar 2020 ved Retten i Roskilde. De blev
fængslet i sagen jf. retsplejelovens § 762,
stk. 1, nr. 1 og nr. 3. De har været varetægts-
fængslet siden den 4. februar 2020.
Yderligere skærpelse af sigtelser
Mens de tre ledende medlemmer af ASMLA
har været varetægtsfængslet, er der foregå-
et en videre efterforskning i sagen på bag-
grund af det meget omfattende materiale,
som også lå til grund for anholdelserne den
3. februar 2020. I den fortsatte efterforsk-
ning blev der dannet grundlag for yderli-
gere sigtelser relateret til straffelovens be-
stemmelser om medvirken til terror i form af
terrorfinansiering (§ 114 b) og øvrig fremme
af terrorvirksomhed (§ 114 e) samt en udvi-
delse af sigtelsen vedrørende spionage, så-
ledes at den ikke kun dækker straffelovens §
108, stk. 1, men også 108, stk. 2.
Hvad er spionage?
Når statslige aktører bedriver spionage, forsøger de ved hjælp
af en række skjulte metoder at skaffe adgang til ikke-offent-
ligt tilgængelige oplysninger. En fremmed efterretningstjeneste
kan også forsøge at øve indflydelse på for eksempel beslut-
ningstagere eller meningsdannere for at fremme egne interes-
ser på bekostning af danske interesser. Det overordnede mål
med spionage er at opnå en viden eller skabe en situation, som
giver den fremmede magt mulighed for at styrke sin egen posi-
tion og sikkerhed, eksempelvis i forhandlinger, under en krise
eller i en konflikt.
ÅRLIG REDEGØRELSE 2019
6_ Arab Struggle Movement for the Liberation of Ahwaz
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 132: Årlig PET-redegørelse, fra justitsministeren
2311728_0011.png
20
21
5. TRUSLEN FRA SPIONAGE 2019
PET har igennem de seneste år styrket kontraspionageindsatsen, da Danmark
og det øvrige rigsfælleskab - ligesom andre vestlige lande – står over for en
markant stigning i forhold til fremmede staters spionage- og påvirkningsvirk-
somhed. PET’s kontraspionageindsats omfatter arbejdet med at forebygge,
efterforske og modvirke spionage udført af statslige aktører i Danmark, i den
øvrige del af rigsfællesskabet og mod danske interesser i udlandet.
Rusland, Kina og Iran udgør de største
trusler
Hvis fremmede efterretningstjenester får ad-
gang til klassificerede og beskyttelsesværdige
oplysninger, kan det risikere at skade Dan-
marks nationale sikkerhed. Oplysninger om
Danmarks forhold til andre lande kan bruges
både mod Danmark og mod de lande, som vi
samarbejder med. PET vurderer, at spionage-
truslen primært udgår fra Rusland, Kina og Iran.
PET kan konstatere, at disse lande i 2019 blandt
andet anvendte trænede
efterretningsofficerer
til
at indhente beskyttelses-
værdige oplysninger om
Danmark og til at overvåge
egne statsborgere i Dan-
mark.
Danske interesser i udlandet, herunder diplo-
matiske repræsentationer og tilrejsende dele-
gationer, er særligt udsatte mål for spionage.
I nogle lande har de fremmede efterretnings-
tjenester meget vide rammer såvel juridisk,
politisk som teknisk til at kunne foretage ran-
sagninger, aflytning af tele- og datatrafik, tilba-
geholdelser, midlertidig inddragelse af elektro-
nisk udstyr eller lignende.
PET kan konstatere, at der udgår en spionage-
trussel mod kritisk infrastruktur i hele rigsfæl-
lesskabet (Danmark, Grønland og Færøerne).
Truslen omfatter dels spionage mod institu-
tioner og virksomheder, der besidder teknisk
viden og særlig indsigt, dels den strategisk-po-
litiske problemstilling, der er ved udenlandske
investeringer i eller ejerskab af virksomheder,
hvis drift og udvikling er kritisk for vores sam-
fund.
Danmark er på en række områder førende i at
udvikle og producere ny viden og teknologi.
Fremmede stater – såkaldte statslige aktører
– forsøger at indhente højteknologisk viden
og forskningsresultater fra danske virksomhe-
der og forskningsinstitutioner. PET vurderer, at
truslen særligt udgår fra lande, der er underlagt
internationale sanktioner og/eller arbejder på
at udvikle masseødelæggelsesvåben og vå-
benprogrammer.
Fremmede efterretningstjenester har også
fokus på diaspora-grupperinger
7
, der blandt
andet tæller dissidenter og flygtninge. For-
målet er at indhente informationer om disse
individers politiske tilhørsforhold, at udøve
pression eller at hverve dem som meddelere,
eventuelt ved trusler om repressalier mod dem
selv eller mod pårørende, der stadig befinder
sig i hjemlandet.
POLITIETS EFTERRETNINGSTJENESTE
ÅRLIG REDEGØRELSE 2019
Særlige mål for frem-
mede efterretningstje-
nester
Fremmede efterretnings-
tjenester er særligt interes-
serede i mål som politikere
og embedsmænd i cen-
traladministrationen, ek-
sempelvis i ministerier og
institutioner, der varetager
udenrigs-, forsvars- og sik-
kerhedspolitik, eller områ-
det vedrørende energi og
råstoffer. Danmarks delta-
gelse og arbejde i diverse
internationale samarbejds-
fora såsom EU og NATO er
også i fokus. Det samme er
tilfældet for spørgsmål om
Arktis og rigsfællesskabet.
Foto: Scanpix
7_ Diaspora er betegnelsen for et folk eller befolkningsgrupper, der frivilligt eller ufrivilligt lever spredt uden for deres respektive hjemland.
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 132: Årlig PET-redegørelse, fra justitsministeren
2311728_0012.png
22
23
Metoder anvendt af statslige aktører
Statslige aktører har ofte en høj kapacitet og
evne, og de udvikler løbende nye fremgangs-
måder. Efterretningsofficererne er trænede i at
undgå at blive afsløret i at gennemføre efter-
retningsaktiviteter.
Efterretningsofficerer vil typisk forsøge at skaf-
fe sig oplysninger gennem sociale medier. Der
er også eksempler på, at udenlandske efterret-
ningstjenester under dække af at være eksem-
pelvis en tænketank eller et rekrutteringsfirma
forsøger at tage kontakt på internettets net-
værksplatforme såsom eksempelvis LinkedIn.
Statslige aktører anvender fortsat efterret-
ningsofficerer, der blandt andet kan arbejde
under dække af at være diplomater eller jour-
nalister. Efterretningsofficererne er trænede i at
opbygge fortrolige kontakter til personer med
direkte eller indirekte
adgang til klassificere-
de og beskyttelsesvær-
dige informationer. Der
vil ofte være tale om et
kontaktforsøg, der virker
legitimt eller tilfældigt,
eksempelvis i forbin-
delse med en offentlig
begivenhed, en kon-
ference eller lignende.
Kontaktforsøg kan også
ske i ikke-arbejdsrelate-
rede sammenhænge. I
nogle tilfælde vil efter-
retningsofficeren forsø-
ge at hverve en kontakt
til at blive kilde, eksem-
pelvis ved at tilbyde
økonomisk kompensati-
on eller ved at afpresse
personen.
Fremmede efterretningstjenester kan også
bruge mellemled til at skaffe klassificerede og
beskyttelsesværdige oplysninger. Det kan f.eks.
være virksomheder eller lobbyister, som be-
vidst eller ubevidst anvendes til at fremskaffe
klassificeret og beskyttelsesværdig informati-
on til en statslig aktør eller til at påvirke beslut-
ningsprocesser.
Fremmede efterretningstjenester benytter
også cyberspionage i forsøget på at skaffe sig
adgang til klassificerede og beskyttelsesvær-
dige oplysninger fra danske myndigheder og
virksomheder. Der kan også være tale om de-
struktive cyberangreb, hvis primære formål er
sabotage af en myndighed eller virksomhed.
Fremmede efterretningstjenester udvikler lø-
bende deres kapacitet til at aflytte tele- og da-
tatrafik.
POLITIETS EFTERRETNINGSTJENESTE
ÅRLIG REDEGØRELSE 2019
Hvad siger loven?
Spionage og påvirkning er omfattet af straffelovens kapitel
12 (§§ 107-109). Ifølge straffeloven er det strafbart at
indhente eller videregive information om forhold, som
af hensyn til den danske stat eller det danske samfunds
interesser skal holdes hemmelige, til personer, der virker i
fremmed magts eller organisations tjeneste. Det forstås også
som spionage, hvis man røber eller videregiver information
om regeringens fortrolige forhandlinger, drøftelser eller
beslutninger i sager, der har betydning for statens sikkerhed
eller rettigheder i forhold til fremmede stater, eller hvis
emnet vedrører betydelige samfundsøkonomiske interesser
over for udlandet. Det er endvidere strafbart at hjælpe
eller sætte en fremmed efterretningstjeneste i stand til at
foretage påvirkningsvirksomhed inden for den danske stats
område for at påvirke beslutningstagning eller den almene
meningsdannelse.
Foto: Scanpix
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 132: Årlig PET-redegørelse, fra justitsministeren
24
25
Masseødelæggelsesvåben og ulovlig
anskaffelsesvirksomhed
Et vigtigt område for PET’s kontraspionageaf-
deling er aktivt at modvirke, at terrororgani-
sationer eller statslige aktører skulle skaffe sig
viden, teknologi eller produkter fra Danmark,
der kunne gøre dem i stand til at producere
og anvende masseødelæggelsesvåben eller på
andre måder bryde internationale sanktioner
og aftaler om eksportkontrol. I forsøget på at
omgå sanktionerne, benytter de sanktionsram-
te lande frontfirmaer for at skjule det egentlige
modtagerland af de sanktionsbelagte produk-
ter.
Det kan eksempelvis være produkter, der kan
anvendes i udvikling af våben, eller teknologi,
der kan bruges til spionage eller andre kritiske
formål. I 2019 modtog PET 499 høringer om
eksporttilladelse og behandlede 254 henven-
delser fra virksomheder, der ønsker at vide om
der findes kritiske oplysninger på en konkret
virksomhed, inden de går videre med en en
eventuel handel med den pågældende virk-
somhed.
Lovgivningen omfatter også mæglervirksom-
hed eller ulovlig transport, der kan medføre, at
produkter i sidste led kan ende hos en kritisk
slutbruger. PET har derudover fokus på at mod-
virke ulovlig overførsel af viden fra danske uni-
versiteter og forskningsinstitutioner. Det drejer
sig eksempelvis om højteknologisk viden, der
kan bruges til at udvikle masseødelæggelses-
våben eller missilsystemer.
Aktører, der er involveret i ulovlig anskaffelses-
virksomhed, benytter sig ofte af frontvirksom-
heder og ruter med mellemdestinationer i flere
lande for at skjule den egentlige slutmodtager
for leverandørerne.
PET indgår i tæt samarbejde med danske og
udenlandske myndigheder for at sikre, at dan-
ske virksomheder eller organisationer ikke
uforvarende kommer til at medvirke til ulovlig
vareeksport, videndeling eller ulovlige service-
ydelser.
Ulovlig anskaffelsesvirksomhed er blandt andet
omfattet af straffelovens kapitel 12 (§ 110 c) og
kapitel 13 (§ 114 h), samt i lovgivningen om
ikke-spredning af masseødelæggelsesvåben.
Forhindre påvirkning af meningsdannel-
sen og den politiske beslutningsproces
Gennem de seneste år har begreber som ”fake
news” og misinformationskampagner vundet
frem i offentligheden. Dette er ofte sket i for-
bindelse med valghandlinger i Vesten, men
også på andre områder ses reelle forsøg på
misinformation fra forskellige statslige aktører.
PET arbejder aktivt på at afdække og imødegå
truslen fra statslige aktørers forsøg på at påvir-
ke meningsdannelsen og den politiske beslut-
ningsproces i Danmark.
I 2019 fokuserede PET blandt andet på at be-
skytte folketingsvalget mod russisk påvirkning.
Det skete i regi af regeringens koordinerende
task-force på området med deltagelse af en
række myndigheder.
Truslen fra påvirkningsvirksomhed består fort-
sat, for påvirkningen foregår også mellem valg
og ikke kun under en valgkamp. Eksempelvis
blev et forfalsket brev fra en grønlandsk mini-
ster til en amerikansk senator delt på internet-
tet i november 2019.
PET vil også fremover have fokus på at afdække
udenlandsk påvirkning af Danmark, der blandt
andet kan udøves via påvirkningsagenter, so-
ciale medier og cyberoperationer.
POLITIETS EFTERRETNINGSTJENESTE
Vi ruster samfundet
mod påvirknings-
virksomhed
PET bidrog i 2019 til at ruste danske medier og
politiske partier til at modgå truslen fra russisk
påvirkningsvirksomhed i forbindelse med valgene til
Folketinget og Europa-Parlamentet. Forud for valgene
briefede PET sammen med Forsvarets Efterretningstjeneste
(FE) de opstillingsberettigede partier og flere medier om
truslen og mulige modforanstaltninger. FE, PET og Center
for Cybersikkerhed (CFCS) orienterede også Folketingets
Administration og partiorganisationer om emnet. PET og
CFCS rådgav ligeledes Indenrigsministeriets valgkontor.
ÅRLIG REDEGØRELSE 2019
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 132: Årlig PET-redegørelse, fra justitsministeren
2311728_0014.png
26
6. TERRORTRUSLEN MOD DANMARK I 2019 OG PET’S
KONTRATERRORINDSATSER
PET’s bidrag til den nationale strategi
for cyber- og informationssikkerhed
PET bidrager også til at udmønte den nationale
strategi for cyber- og informationssikkerhed og
har ansvaret for flere af initiativerne i strategi-
en.
I 2019 nedsatte PET en arbejdsgruppe med det
formål at skabe et overblik over beskyttelses-
værdige informationer med betydning for nati-
onale sikkerhedsinteresser samt udvikle et råd-
givningskoncept, der er målrettet beskyttelsen
af disse informationer (initiativ 3.7 i strategien).
Alle statslige myndigheder blev inddraget i
dette arbejde i form af en spørgeskemaunder-
søgelse.
Endvidere har PET i regi af den nationale strate-
gi for cyber- og informationssikkerhed udviklet
kurset ”God Sikkerhedskultur i Staten” (initiativ
2.5 i strategien). Kurset er målrettet medarbej-
dere i centraladministrationen og skal bidrage
til at udvikle sikkerhedskulturen på statslige
arbejdspladser. PET har siden efteråret 2020 til-
budt kurser på dette område.
27
Rådgivning om spionagetruslen
På baggrund af den styrkede kontraspionage-
indsats er PET i højere grad blevet i stand til at
målrette forebyggelses- og modvirkningstiltag,
som har til formål at beskytte Danmark og det
øvrige rigsfællesskab mod trusler fra statslige
aktører.
PET iværksatte i 2019 rådgivningskampagnen
op til folketings- og europaparlamentsvalgene
i 2019 med rådgivning til danske medier og
politiske partier om påvirkningsvirksomhed
fra statslige aktører. For at højne sikkerheds-
bevidstheden i centraladministrationen lance-
rede PET i foråret 2019 ligeledes en kampagne
om identificering og beskyttelse af følsomme
oplysninger over for statslige aktører målrettet
ledere og sikkerhedsmedarbejdere.
Samtidig har PET i 2019 fortsat udbygget sam-
arbejdet med relevante myndigheder og virk-
somheder i Grønland og på Færøerne i forhold
til rådgivning og opmærksomhed om truslen
fra fremmede magter.
PET’s indsats på kontraterrorområdet er forankret i afdelingen for kontrater-
rorisme, der indbefatter et udvalg af tiltag inden for både forebyggelse og ef-
terforskning, såvel som efterretning og analyse. Afdelingen for kontraterroris-
me havde i 2019 primært opmærksomheden rettet mod militant islamistiske og
politiske ekstremistiske miljøer i Danmark, hvor der kan være vilje til at anven-
de vold til at fremme en politisk dagsorden.
Som et vigtigt led i PET’s indsats mod terror
og ekstremisme gennemfører PET løbende
et større antal efterforskninger rettet mod
grupper, netværk og enkeltpersoner i Dan-
mark eller udlandet, der mistænkes for at ud-
gøre en sikkerhedsmæssig risiko.
I 2019 var de mest sandsynlige mål for et mi-
litant islamistisk terrorangreb i Danmark fort-
sat ubeskyttede civile mål, såsom offentligt
befærdede steder, større arrangementer eller
såkaldte symbolmål, herunder personer, insti-
tutioner og begivenheder, der kunne opfattes
som islamkrænkende. Andre mulige mål var
jødiske mål, politi og militær – særligt i forbin-
delse med bevogtningsopgaver – visse offent-
lige myndigheder samt udvalgte politikere. Mi-
litante islamister havde også fortsat fokus på at
ramme transportsektoren, særligt international
flytrafik.
Der var også i 2019 en terrortrussel fra militan-
te islamister mod danske interesser i udlan-
det. Truslen rettede sig både mod beskyttede
mål, såsom diplomatiske repræsentationer, og
mindre beskyttede mål, såsom virksomheder,
NGO’er og turister. Eksempelvis blev et hotel i
Sri Lanka i april 2019 ramt af et stort terroran-
POLITIETS EFTERRETNINGSTJENESTE
ÅRLIG REDEGØRELSE 2019
Den væsentligste terrortrussel mod
Danmark
Militante islamister udgjorde også i 2019 den
væsentligste terrortrussel mod Danmark.
Som i de foregående år udgik truslen først og
fremmest fra personer og mindre grupper i
Danmark med sympati for internationale mi-
litant islamistiske grupper, herunder gruppen
Islamisk Stat (IS). Det drejede sig primært om
personer med tilknytning til visse islamistiske
miljøer i Danmark, hvor der foregik aktiviteter,
fysiske såvel som online, der kunne have en
radikaliserende indvirkning på deltagerne, og
som i nogle tilfælde inspirerede enkelte perso-
ner eller mindre grupper til at have intention
om at begå terrorhandlinger.
Ud over truslen fra de etablerede miljøer udgik
terrortruslen fra militante islamister også fra
personer og mindre grupper uden for miljøer-
ne, som på anden vis havde gennemgået et ra-
dikaliseringsforløb, eksempelvis via forskellige
onlineaktiviteter. Endvidere udgik truslen fra
personer, der var eller havde været udrejst til
konfliktzonen i Syrien/Irak, samt fra terrordøm-
te og andre radikaliserede indsatte i de danske
fængsler og arresthuse. Truslen udgik både
fra personer i Danmark og personer fra andre
lande, herunder Danmarks nabolande.
Foto: Scanpix
Center for Terroranalyse (CTA) har an-
svaret for at vurdere terrortruslen mod
Danmark og danske interesser i udlan-
det. CTA’s trusselsvurderinger og strate-
giske analyser er med til at sætte rammen
for PET’s arbejde på kontraterrorområ-
det og bidrager til den øvrige danske ef-
terretnings-, sikkerheds- og beredskabs-
mæssige indsats mod terror.
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 132: Årlig PET-redegørelse, fra justitsministeren
2311728_0015.png
28
29
fokuserer på lokale dagsor-
dener inden for rammerne
af en global vision. En af de
væsentligste trusler mod
Vesten fra AQ udgår fra Sy-
rien, hvor AQ-tilknyttede
grupper er til stede i det
nordvestlige Syrien, sær-
ligt i Idlib-provinsen.
Militante islamister har
siden
”tegningesagen”
anskuet Danmark som en
nation, der krænker islam.
Selvom det efterhånden
er mere sjældent, at Dan-
mark fremhæves konkret
i den militant islamiske
propaganda, havde PET
i 2019 stadig fokus på,
om Danmarks omdøm-
me som ”krænkernation”
atter kunne blusse op, hvis
forhold eller handlinger i
Danmark eller i udlandet,
der kunne opfattes som
krænkende over for islam,
blev spredt nationalt og/
eller internationalt.
hvilket har resulteret i, at både kvantiteten og
kvaliteten af propagandaen er blevet reduce-
ret. Samlet set har denne udvikling i det globa-
le trusselsbillede medvirket til, at terrortruslen
mod Danmark fra IS blev reduceret i 2019.
Ligesom IS havde Al-Qaida (AQ) også i 2019
fortsat ambitioner om at ramme mål i Vesten.
AQ råder dog ikke længere over de samme ka-
paciteter som tidligere, hvorfor AQ-tilknyttede
grupper i de senere år primært har angrebet lo-
kale mål i lande i Afrika, Mellemøsten og Asien,
hvor gruppen har opbygget og konsolideret et
internationalt netværk af underafdelinger, som
Den globale udvikling angående militant isla-
misme afspejlede sig i, at antallet af afværgede
og gennemførte militant islamistiske terroran-
greb i Vesten faldt i 2019 og nærmede sig ni-
veauet for årene inden IS annoncerede etable-
ringen af et ”kalifat” i 2014.
sig i et tredjeland. Den mulige trussel fra udrej-
ste og hjemvendte personer er ikke begrænset
til eventuel angrebsplanlægning, men vedrører
også radikalisering af andre personer, propa-
gandavirksomhed, logistisk støtte, terrorfinan-
siering eller anden terrorrelateret virksomhed.
PET vurderer, at mindst 159 personer siden
sommeren 2012 er udrejst fra Danmark til kon-
fliktzoner i Syrien/Irak for at tilslutte sig militant
islamistiske grupper. Af disse er knap halvdelen
på nuværende tidspunkt enten vendt tilbage til
Danmark eller har taget ophold i et tredjeland.
Omkring en tredjedel af det samlede antal ud-
rejste er i henhold til PET’s oplysninger om-
kommet i konfliktzonen. I slutningen af 2019
opholdt knap en femtedel af de 159 udrejste
fra Danmark sig fortsat i Syrien/Irak eller de om-
kringliggende lande. Ifølge PET’s oplysninger
er ingen personer fra Danmark lykkedes med at
udrejse til Syrien/Irak med henblik på at tilslut-
te sig militant islamistiske grupper siden 2016.
De fleste af de omkring 5.000 udrejste fra Euro-
pa, der siden 2012 har tilsluttet sig IS eller andre
militant islamistiske grupper i Syrien og Irak, er
enten omkommet, taget til fange eller vendt
tilbage til de lande, de oprindeligt udrejste fra.
I 2019 var de tilfangetagne udrejste fra Europa
fortrinsvist tilbageholdt i lejre og fængsler i det
nordøstlige Syrien. Dette gjaldt også godt halv-
delen af de tilbageværende voksne udrejste fra
Danmark med dansk statsborgerskab.
Forholdene i de kurdiske lejre i det nordøstlige
Syrien, hvor der fortsat befinder sig personer
udrejst fra Danmark, er vanskelige og kan øge
radikaliseringen af de tilbageholdte personer.
PET har oplysninger om, at ca. 30 af de ca. 50
børn af danske udrejste befinder sig i det nord-
østlige Syrien, primært i de kurdiske lejre. Langt
størstedelen af de ca. 30 børn af danske udrej-
ste er under ni år, og kun et enkelt barn er over
12 år.
POLITIETS EFTERRETNINGSTJENESTE
ÅRLIG REDEGØRELSE 2019
Foto: Scanpix
greb, hvor angriberne havde erklæret troskab
til Islamisk Stat, som også tog ansvar for an-
grebet. Blandt ofrene ved dette angreb var tre
danske statsborgere.
Blandt de væsentligste udviklinger i det globale
trusselsbillede i 2019 var IS’ tab af territorium i
Syrien/Irak samt drabet på gruppens leder, Abu
Bakr al-Baghdadi. Selvom IS ikke har opgivet
sin kamp for at etablere et ”kalifat”, har grup-
pens tab af territorium mindsket dens evne til
at gennemføre komplekse, dirigerede terroran-
greb i Vesten, herunder i Danmark. Også IS’ of-
ficielle propagandamaskine er blevet svækket,
Truslen fra fremmedkrigere
I 2019 udgik der fortsat en trussel mod Dan-
mark fra personer, der er eller har været udrejst
fra Danmark til konfliktzonen i Syrien/Irak. Trus-
len udgik både fra udrejste, der fortsat ophol-
der sig i konfliktzonen, og fra hjemvendte, der
er returneret til Danmark, eller som opholder
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 132: Årlig PET-redegørelse, fra justitsministeren
2311728_0016.png
30
31
PET vurderer, at det er vanskeligt for de tilbageværende udrejste at vende til-
bage til Danmark på egen hånd. De tyrkiske myndigheder begyndte dog efter
indledningen af en tyrkisk militær intervention i det nordøstlige Syrien i okto-
ber 2019 at returnere udrejste personer, der har været i tyrkisk varetægt, til de
lande, hvorfra de i sin tid var udrejst. I denne forbindelse blev en dansk stats-
borger i november 2019 udleveret til Danmark på baggrund af en international
retsanmodning.
PET vurderer, at størstedelen af de danske udrejste, der stadig opholder sig i
konfliktzonen, vil blive retsforfulgt, hvis de indrejser i Danmark.
Løsladelser af terrordømte og andre radikaliserede indsatte
POLITIETS EFTERRETNINGSTJENESTE
I den seneste Vurdering af Terrortruslen mod Danmark (VTD) vurderede CTA,
at radikaliserede indsatte i danske fængsler kan udgøre en terrortrussel under
deres afsoning og efter deres løsladelse. Truslen kan både udgå fra personer,
der er dømt for terrorrelaterede forbrydelser, og fra andre voldsparate personer,
der påbegynder eller fortsætter en radikaliseringsproces under deres afsoning.
I 2019 var der på europæisk plan et historisk højt antal indsatte, der var dømt
i terrorrelaterede sager med relation til militant islamisme. I Danmark var der
i slutningen af 2019 i alt 25 personer, der enten afsonede straf eller sad vare-
tægtsfængslet eller domsanbragt i en terrorrelateret sag med relation til mi-
litant islamisme. Når disse personer løslades, kan de udgøre en terrortrussel i
såvel afsoningslandet som i andre europæiske lande.
I perioden fra januar 2015 til udgangen af 2019 har CTA kendskab til fire ger-
ningsmænd, som begik terrorangreb i Europa i forbindelse med udgang fra
fængslet eller inden for de første seks måneder efter deres løsladelse. En af
disse gerningsmænd var danske Omar Abdel Hamid el-Hussein, der gennem-
førte et terrorangreb i København ca. 14 dage efter sin løsladelse fra fængslet
den 30. januar 2015.
Siden terrorangrebet i København i februar 2015 har PET intensiveret den ef-
terretningsmæssige indsats rettet mod at afdække og imødegå fængselsradi-
kalisering. I forbindelse med denne indsats har PET løbende modtaget oplys-
ninger, der indikerer, at der blandt indsatte i danske fængsler findes et antal
personer, der udviser sympati for militant islamistisk ideologi og/eller kendte
terrorgrupper. Disse personer inkluderer både personer, der er dømt eller sigtet
for terrorrelaterede aktiviteter, samt andre indsatte, som Kriminalforsorgen har
bekymringskategoriseret på baggrund af mistanke om radikalisering.
I både 2018 og 2019 blev der løsladt flere personer efter endt afsoning af
domme for at have begået eller planlagt at begå terrorangreb i Danmark. End-
Foto: Scanpix
ÅRLIG REDEGØRELSE 2019
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 132: Årlig PET-redegørelse, fra justitsministeren
2311728_0017.png
32
33
POLITIETS EFTERRETNINGSTJENESTE
videre blev tre personer løsladt i 2019 efter at
have afsonet domme relateret til udrejse til
konfliktzonen Syrien/Irak. Det er sandsynligt, at
nogle af de løsladte personer fortsat sympati-
serer med militant islamisme og kan udgøre en
terrortrussel efter deres løsladelse. PET foreta-
ger altid en vurdering af, om løsladte personer
med domme for udrejse eller terror udgør en
sikkerhedsrisiko efter endt afsoning. I denne
afdækning indgår vurderingen af rettidige og
relevante handlemuligheder, for eksempel om
der er grundlag for en forebyggende indsats.
Denne indsats består af individuelt tilpassede
forløb, hvor man gennem trusselsreducerende
relationsarbejde fastholder et fokus på de løs-
ladtes udvikling i samarbejde med politikredse
samt i koordination med relevante enheder i
PET.
Endelig er der flere eksempler på, at personer i
Danmark, der har været dømt for andre terror-
relaterede forbrydelser end angrebsplanlæg-
ning, efterfølgende dømmes i lignende sager.
Det drejer sig eksempelvis om sager vedrøren-
de offentlig billigelse af terror, bombetrusler,
terrorfinansiering og udrejse til en konfliktzone
for at tilslutte sig militant islamistiske grupper.
Stigende trussel fra højreekstremister
Udover truslen fra militant islamisme udgår
der også en terrortrussel fra højre- og ven-
streekstremister i Danmark. CTA vurderede
i 2019, at terrortruslen fra højreekstremister
er stigende. Der var i 2019 flere antisemitiske
aktioner i Danmarks nabolande, og i novem-
ber 2019 begik danske højreekstremister groft
hærværk og gravskænding af jødiske symboler
og grave omkring døgnet for årsdagen for Kry-
stalnatten. Retten i Randers idømte i oktober
2020 en 39-årig mand et års fængsel for hær-
værk mod den jødiske gravplads.
Der blev i 2019 gennemført en række højreeks-
tremistiske motiverede terrorangreb i Vesten af
soloaktører, hvis radikaliseringsproces primært
var foregået på forskellige online-fora. Det dre-
jer sig blandt andet om et omfattende angreb
i Christchurch, New Zealand, i marts 2019, der
bidrog til at inspirere til efterfølgende høj-
reekstremistiske angreb udført af soloaktører i
blandt andet USA, Norge og Tyskland. Angre-
bene i 2019 viste, at virtuelle platforme og me-
dier på internettet i stort omfang anvendes til
at sprede højreekstremistisk propaganda og til
radikalisering.
Danske højreekstremister har en række poli-
tiske mål, hvoraf de primære er at bekæmpe
udbredelsen af islam i Danmark, at begrænse
indvandring og at konfrontere politiske mod-
standere, særligt venstreorienterede politikere
og grupper. Et højreekstremistisk terrorangreb
vil derfor primært kunne rettes mod muslimer
og moskeer, asylansøgere og asylcentre, jøder
og synagoger samt personer af anden etnisk
oprindelse, herunder lokaliteter, hvor sådan-
ne personer vurderes at samles. Øvrige mulige
mål er politiske modstandere, især venstreeks-
tremister, homoseksuelle samt myndigheder
og udvalgte politikere, herunder særligt dem,
der opfattes som ansvarlige for ikke-vestlig
indvandring til Europa.
Det mest sandsynlige højreekstremistiske ter-
rorangreb i Danmark er et angreb, der udføres
af en soloterrorist eller en lille gruppe, der be-
finder sig i periferien af eller uden for et høj-
reekstremistisk miljø.
Forebyggelse af ekstremisme og radika-
lisering
Forebyggelse af radikalisering og voldelig eks-
tremisme er en prioriteret opgave i PET.
PET har siden 2007 haft et forebyggelsescenter,
som er ansvarlig for at iværksætte og gennem-
føre initiativer og projekter, der i samarbejde
med relevante aktører sigter efter, så tidligt
som muligt, at forebygge voldelig ekstremis-
me og radikalisering. Det gælder blandt andet
i forhold til personer, der er i risiko for at ville
rejse til konfliktzoner, tidligere terrordømte og
personer, som under afsoning er blevet indbe-
rettet for mistanke om mulig radikalisering.
Som led i samarbejdet med andre myndighe-
der om at forebygge radikalisering, har PET har
undervist frontpersonale på til at imødegå og
håndtere radikaliseringsudfordringer. Front-
personalet kan for eksempel være skolelære-
re, gadeplansmedarbejdere, politi og forsvar,
fængselsbetjente og medarbejdere på asyl- og
udrejsecentre. I 2019 blev knap 1.300 ledere og
medarbejdere opkvalificeret til dette arbejde af
PET.
Den danske forebyggelsesmodel nyder stor in-
ternational opmærksomhed. PET er igen i 2019
blevet inviteret til at dele viden og erfaringer
om det stærke tværsektorielle myndigheds-
samarbejde med lande i og uden for Europa
blandt andet i Kenya, hvor PET siden 2013 – på
opfordringer af de kenyanske myndigheder og
med støtte fra Freds- og Stabiliseringsfonden
– har uddannet kenyanske sikkerhedsmyndig-
heder og andre relevante institutioner i at fore-
bygge radikalisering og voldelig ekstremisme
gennem myndighedssamarbejde og EXIT-sam-
taler. Programmet har været en succes. Kenya-
nerne har i 2019 selv overtaget det og videre-
udviklet EXIT-indsatsen i Kenya med PET som
rådgiver.
ÅRLIG REDEGØRELSE 2019
Begrænset trussel fra venstreekstremister
Vurderingen af terrortruslen fra venstreekstre-
mister har ikke ændret sig nævneværdigt de
senere år. Den ændrede sig således heller ikke i
2019. Truslen fra venstreekstremister retter sig
primært mod højreekstremistiske personer og
grupper. Derudover kan der være en trussel
rettet mod myndighederne, især politiet.
Det mest sandsynlige venstreekstremistiske
terrorangreb i Danmark er et angreb, der udfø-
res af personer, der har kontakt til eller er med-
lemmer af en venstreekstremistisk gruppe. Høj-
reekstremistiske terrorangreb i Danmark kan
inspirere personer med sympati for venstreeks-
tremisme i Danmark til at begå angreb.
Foto: Scanpix
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 132: Årlig PET-redegørelse, fra justitsministeren
2311728_0018.png
34
35
En styrkelse af civilsamfundets mod-
standskraft
I mere end ti år har PET afholdt ’PET Dialogfo-
rum’ som en del af Outreach-indsatsen. Dét, der
startede som en dialog med og mellem religiø-
se aktører, har i dag udviklet sig til at omfatte
en bred kreds af civilsamfundsaktører med ind-
sigt og indflydelse i lokalmiljøer, der har været
berørt af voldelig ekstremisme, eller risikerer
at blive det. Kredsen favner repræsentanter
fra boligsociale organisationer, medarbejdere
i idrætsforeninger, sociale initiativer, religiøse
institutioner m.fl.
I 2019 har PET gennem Dialogforum sat fokus
på civilsamfundets rolle i vejen ud af ekstreme
miljøer. PET har støttet civile aktører gennem
forskellige typer af netværks-, brobygnings- og
kapacitetsopbygningsaktiviteter. Dialogen er
med til at styrke lokale kræfters vilje og evne
til at gribe ind over for eksempelvis forsøg på
radikalisering af unge. I 2019 har fokus også
været på tryghed og sikkerhed i særligt religi-
øse miljøer.
PET´s Outreach-indsats er i 2019 blevet eva-
lueret af Oxford Research. Evalueringen viser,
at indsatsens målsætninger er indfriet, og det
fremhæves blandt andet, at samarbejdspart-
nere og modtagere har en oplevelse af, at PET
står til rådighed for dem, at de kan bruge PET
til at understøtte deres egne forebyggende
initiativer, og at de kan få adgang til relevante
netværk gennem PET.
Derudover har PET sammen med en række
samarbejdspartnere og fonde arbejdet for
forebyggelse af radikalisering og ekstremisme
i partnerskabet ”National alliance mod on-
line-radikalisering” (@lliancen), der blev lance-
ret i 2018. I @lliancen kan organisationer søge
støtte til initiativer, der bidrager til at forebygge
radikalisering og ekstremisme. Indtil nu har
@lliancen støttet 30 forebyggende initiativer,
hvoraf de syv kom til i 2019.
Udover @lliancen har PET fokus på at iden-
tificere og fjerne terrorrelateret og voldeligt
ekstremistisk indhold på nettet samt på at blo-
kere udenlandske terrorrelaterede domæner
(hjemmesider). PET samarbejder i øvrigt med
tech-industrien og flere myndigheder, herun-
der EU’s internetforum og EU-kriseprotokollen,
vedrørende bekæmpelse og fjernelse af ind-
hold på nettet.
og vurdere de risici, der gør sig gældende på
henholdsvis terrorfinansierings- og hvidvask-
området i Danmark. Hvidvasksekretariatet hos
Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og Inter-
national Kriminalitet (SØIK) har ansvaret for ud-
givelsen af risikovurderingen for hvidvask. PET
har det overordnede ansvar for udarbejdelse af
den nationale risikovurdering for terrorfinan-
siering i Danmark. Begge vurderinger udkom-
mer hvert fjerde år, og PET udgav risikovurde-
ringen for terrorfinansiering i januar 2020.
PET deltager i stigende grad i arrangementer
for at dele viden og rådgive på området, men
også som led i at styrke det samlede danske be-
redskab til at identificere, forebygge og mod-
virke terrorfinansiering i Danmark.
POLITIETS EFTERRETNINGSTJENESTE
Den nationale strategi har rammesat samarbej-
det i regi af Hvidvask Forum. I november 2019
nedsatte regeringen et Operativt Myndigheds-
forum med deltagelse af blandt andet PET,
SØIK, Rigspolitiet, Finanstilsynet, Hvidvaskse-
kretariatet, Skattestyrelsen og Spillemyndig-
heden. I det forum har myndighederne mulig-
hed for at dele operative oplysninger og drøfte
muligheder og løsninger i fællesskab. PET har
store forventninger til, at samarbejdet i dette
forum kan bidrage til arbejdet med at identi-
ficere personer og virksomheder relateret til
terrorfinansiering.
ÅRLIG REDEGØRELSE 2019
Terrorfinansiering, pengespor og hvid-
vaskning
I de senere år har der været et stort nationalt
og internationalt fokus på at bekæmpe sam-
fundsundergravende økonomisk kriminalitet
og terrorfinansiering. PET’s indsats over for
terrorfinansiering samt identificeringen af ter-
rormistænktes finansielle spor er derfor de se-
neste år blevet styrket. PET deltager i forebyg-
gende initiativer, i det tværgående samarbejde
om bekæmpelse, og bidrager til implemente-
ringen af den nationale strategi. Endvidere del-
tager PET i internationalt samarbejde omkring
bekæmpelse af terrorfinansiering og hvidvask.
I efteråret 2018 blev den daværende regerings
”Nationale Strategi til bekæmpelse af hvidvask
og terrorfinansiering 2018-2021” lanceret, og
den har været central for PET’s arbejde på om-
rådet i 2019. Af strategien fremgår, at indsatsen
mod hvidvask og terrorfinansiering er en sam-
fundsopgave, der skal løftes og løses af myn-
digheder og den private sektor i fællesskab.
To af de helt centrale værktøjer i den nationale
risikobaserede indsats mod hvidvask og ter-
rorfinansiering er de nationale risikovurderin-
ger, der har til formål at identificere, analysere
Foto: Scanpix
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 132: Årlig PET-redegørelse, fra justitsministeren
2311728_0019.png
36
37
7. PET’S SIKKERHEDSOPGAVER
PET har på sikkerhedsområdet en lang række kapaciteter, som forebygger og
modvirker trusler mod Danmarks nationale sikkerhed. Disse strækker sig fra
sikkerhedsrådgivning til personbeskyttelsesopgaver og antiterrorberedskab.
De afdelinger i PET, der beskæftiger sig med sikkerhedsområdet følger løben-
de udviklingen i det eksisterende trusselsbillede og den teknologiske udvikling
generelt.
Tabel 3:
Oversigt over opgaver, antal og samarbejdspartnere
Oversigt over opgaver, antal og samarbejdspartnere
År
Sikkerhedsundersøgelser:
Forsvaret
Politi
Udenrigsministeriet
Ministerier og øvrige
2.385
1.138
925
856
3.819
2.073
1.102
1.022
7.163
2.576
1.275
1.189
13.464
2.536
1.106
1.934
14.048
3.273
1.195
2.051
15.197
4.004
1.883
2.866
15.983
4.953
1.818
4.005
15.959
4.870
1.459
4.921
17.139
7.202
1.343
5.517
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
I alt
5.304
8.016
12.203
19.040
5.740
20.567
5.003
23.950
7.442
26.759
7.674
27.209
6.524
31.201
7.808
POLITIETS EFTERRETNINGSTJENESTE
PET’s sikkerhedsafdeling udførte i 2019 en lang
række opgaver – både faste opgaver inden for
personbeskyttelse, sikkerhedsrådgivning og
indsættelse af Aktionsstyrken i særlige indsat-
ser. PET’s sikkerhedsafdeling løste også regel-
mæssigt tilbagevendende opgaver som at stå
for sikkerheden ved folketingsvalget og euro-
paparlamentsvalget i 2019 og det efterfølgen-
de regeringsskifte som også betød en tilpas-
ning og omlægning af eksisterende rutiner og
opgaver i forhold til de eksisterende arbejdsop-
gaver.
Sikkerhedsvurderinger
PET anvender viden fra efterretningsindsatsen
til at identificere kritiske og sårbare mål i for-
hold til terrorhandlinger. Et komplekst og dy-
namisk trusselsbillede kræver uopsættelig og
effektiv handling for at PET kan være i kontrol
med truslerne i form af etablering af passende
sikkerhedsforanstaltninger.
Til brug for planlægning og gennemførelse af
sikkerhedsopgaverne udarbejdes sikkerheds-
og risikovurderinger samt operationsbefa-
linger. Disse danner tilsammen grundlag for
vurderingen og håndteringen af det samlede
sikkerhedsbehov.
Sikkerhedsvurderingerne
udsendes til landets politikredse sammen
med PET’s sikkerhedsanbefalinger, således at
kredsene kan iværksætte de nødvendige sik-
kerheds- og politimæssige beskyttelses- og
modforanstaltninger relateret til det konkrete
arrangement.
Af tabel 4 fremgår antallet af sikkerhedsvurde-
ringer udsendt af PET i den seneste årrække.
Antallet af sikkerhedsvurderinger er siden ter-
rorangrebene i København i februar 2015 næ-
sten fordoblet på fem år.
Registreringer
I alt
Sikkerhedsgodkendelser
pr. 31.12
53.934
55.892
59.688
24.780
65.090
25.570
76.176
31.392
84.658
34.433
96.857
33.733
104.483
39.009
ÅRLIG REDEGØRELSE 2019
111.777
Tabel 4:
Sikkerhedsvurderinger afgivet af PET 2014-2019
År
Antal sikkerhedsvurderinger (indekstal)
2014
100
2015
135
2016
158
2017
178
2018
179
2019
192
Personsikkerhed
PET gennemfører på vegne af offentlige myn-
digheder sikkerhedsundersøgelse af personer,
der skal have indsigt i klassificeret information
eller beskæftige sig med information, som er af
beskyttelsesmæssig interesse i øvrigt.
I tabel 3 fremgår det, at antallet af sikkerheds-
undersøgelser, som PET har gennemført, er
steget med næsten 15 pct. fra 2018 til 2019.
Dermed fortsætter udviklingen i antallet af sik-
kerhedsundersøgelser, som PET gennemfører
hvert år. Der er samlet set tale om en seksdob-
ling på otte år. PET vurderer, at det skyldes et
fortsat øget fokus på sikkerhed hos myndighe-
derne blandt andet på baggrund af PET’s inten-
siverede rådgivnings- og awareness-indsats.
Ifølge sikkerhedscirkulæret er det de enkelte
myndigheder, der beslutter, om personer ansat
i myndighederne skal sikkerhedsundersøges.
Personbeskyttelse
PET’s Livvagtsstyrke har ansvaret for alle nati-
onale personbeskyttelsesopgaver i Danmark.
Sikkerhedsopgaverne i relation til personbe-
skyttelse er hovedsageligt relateret til medlem-
mer af Kongehuset, regeringen, Folketinget,
det øvrige officielle Danmark, herværende
udenlandske repræsentationer samt særligt
truede personer. Der planlægges og gennem-
føres endvidere sikkerhedsopgaver forbundet
med større officielle besøg såsom statsbesøg
og politiske konferencer samt andre større
begivenheder, der kan sidestilles hermed. Det
gælder også sikkerheden i forbindelse med
regeringens rejser i højrisikoområder, sikkerhe-
den ved folketingsvalg, kommunalvalg og regi-
onsrådsvalg samt sikkerheden omkring eksem-
pelvis danske idrætsudøveres deltagelse ved
større begivenheder i udlandet. Sikkerhedsaf-
delingen er årligt involveret i ca. 150 indkomne
stats- og regeringsbesøg.
PET har over en årrække styrket PET’s kapacitet
til personbeskyttelse, herunder investeringer i
bedre og mere materiel til bevogtning, indsats
og beskyttelse. Terrorangrebet i København i
2015 afstedkom endvidere en øget opgave-
portefølje for Livvagtsstyrken og afledte en
generel opgradering af beskyttelseskoncepter,
materiel til Livvagtsstyrken og rekruttering af
nye livvagter. Af samme årsag er der indgået
en aftale med Forsvaret om en strategisk liv-
vagtsreserve bestående af Forsvarets perso-
nel, som PET kan trække på som støtte ved
afholdelse af særligt store arrangementer eller
afledt af uvarslede hændelser. Folketingsvalget
i maj-juni 2019 udgjorde en af de større opga-
ver for Livvagtsstyrken, hvor denne strategiske
livvagtsreserve blev bragt i anvendelse.
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 132: Årlig PET-redegørelse, fra justitsministeren
2311728_0020.png
38
39
8. TILSYNET MED EFTERRETNINGSTJENESTERNE
opgaver, men tilbyder
også rådgivning for så
vidt angår uddannelse,
planlægning af fælles
øvelser mv.
Aktionsstyrken samar-
bejder med specialen-
heder fra Forsvaret, der
yder assistance med
både personel- og ma-
terielstøtte i løsning af
operative opgaver og
i forbindelse med ud-
dannelse. Blandt andet
i form af et helikopter-
beredskab som en del
af det nationale antiter-
rorberedskab og støtte til indsættelse af Akti-
onsstyrken i hele styrkens opgaveportefølje.
Derved kan Aktionsstyrken hurtigt indsættes
fra luften i en antiterroroperation eller andre
varslede/uvarslede operationer. Derudover er
der nedsat arbejdsgrupper for samordning af
viden, teknik og taktik, der anvendes i forbindel-
se med operative opgaver og uddannelse, hvor
Forsvaret yder støtte til Politiet.
Tilsynet med Efterretningstjenesterne (TET) er et særligt kontrolorgan, der fører
kontrol med, at PET, FE og CFCS behandler oplysninger om fysiske og juridiske
personer i overensstemmelse med de nærmere bestemmelser herom i lov om
Politiets Efterretningstjeneste (PET), lov om Forsvarets Efterretningstjeneste
(FE) og lov om Center for Cybersikkerhed (CFCS) samt regler udstedt i medfør
heraf
8
. TET udøver sine funktioner i fuld uafhængighed og afgiver redegørelser
om sin virksomhed vedrørende PET til justitsministeren.
POLITIETS EFTERRETNINGSTJENESTE
TET’s årsredegørelse for 2018
TET afgav i juni 2019 årsredegørelse for 2018
vedrørende PET. Tilsynets kontroller i 2018
viste, at PET i alle tilfælde havde overholdt lov-
givningens bestemmelser om tilvejebringelse
og videregivelse af oplysninger samt PET-lo-
vens § 11 om lovlig politisk virksomhed.
TET foretog endvidere kontrol af PET’s informa-
tionssikkerhed som viste, at implementeringen
af ISO 27001 i PET forløb planmæssigt, ligesom
TET konkluderede, at PET’s interne kontrol var
tilrettelagt og gennemført tilfredsstillende.
Endvidere viste kontroller af PET’s interne be-
handling af oplysninger, at PET generelt havde
overholdt behandlingsreglerne.
TET’s kontroller i redegørelsen for 2018 gav
dog også anledning til kritik, herunder kritik af
PET’s håndtering af passageroplysninger, hvor
TET fandt, at PET ikke hurtigt nok havde slet-
tet eller anonymiseret oplysninger. Endvidere
fandt tilsynet, at PET ikke i tilstrækkeligt om-
fang havde overholdt slettefristerne i PET-be-
kendtgørelsen. Endelig udtalte TET kritik af, at
PET ikke med fornøden hurtighed havde gen-
nemført revisionsprojektet vedrørende materi-
ale klassificeret YDERST HEMMELIGT.
Bevogtnings- og beskyttelsesopgaver
Sikringsstyrken varetager primært stationære
bevogtnings- og personbeskyttelsesopgaver
såsom sikringen omkring særligt udvalgte lo-
kationer i Danmark. Herudover varetager Sik-
ringsstyrken bevogtning af PET’s egne facilite-
ter samt ad hoc-bevogtningsopgaver.
Antiterrorberedskab
Aktionsstyrken har til opgave at opretholde det
operative antiterrorberedskab i Danmark og
medvirke til bekæmpelse af alvorlige former
for organiseret kriminalitet ved tilvejebringelse
af forsvarlige løsninger i vanskelige indsatsop-
gaver for politiet, hvor den almindelige politi-
uddannelse og -udrustning ikke er tilstrække-
lig.
Aktionsstyrkens opgaver omfatter blandt
andet gidselredning, terrorbekæmpelse, særlig
personbeskyttelse, særlige observationsopga-
ver og personbeskyttelse i højrisikoområder
samt planlægning, styring og udførelse af
vanskelige indsatsopgaver.
Aktionsstyrken yder løbende bistand til andre
dele af PET og til politikredsene i konkrete
Forhandlergruppen
I dansk politi varetages forhandlerkoordina-
tionen af PET ved Aktionsstyrkens forhandler-
koordinatorer, der organiserer og koordinerer
uddannelse, træning og operationer med alle
landets forhandlere. Forhandlerne er organi-
seret i henholdsvis PET og politikredsene og
håndterer nationale såvel som internationa-
le operationer, hvor forhandling er en del af
strategien for opgavens løsning. I 2019 indgik
Forhandlergruppen i ca. 213 sager, der fordelte
sig i kategorierne: forskansning og anholdelse
af farlig gerningsmand, håndtering af bevæb-
nede psykisk syge, kidnapninger og selvmord-
struede.
Årsredegørelsen for 2018 behandlede endvi-
dere spørgsmålet om søgning i rådata. FE ind-
henter i forbindelse med sit virke rettet mod
udlandet større informationsmængder, beteg-
net som rådata. TET var bekendt med, at det var
praksis, at PET kunne anmode FE om søgninger
i rådata vedrørende hjemmehørende perso-
ner, og at dette ikke blev anset for at udgøre et
tvangsindgreb, som krævede retskendelse, da
FE allerede var i besiddelse af oplysningerne,
som var indhentet efter reglerne i FE-loven. I
juni 2018 meddelte TET imidlertid PET og FE, at
TET ikke fandt, at den hidtidige praksis lå inden
for de rammer, som er fastsat i lovgivningen.
PET indstillede herefter den hidtidige praksis,
således at PET fra dette tidspunkt indhentede
retskendelse forud for sådanne anmodninger
til FE. TET konstaterede i årsredegørelsen, at
PET og FE i overensstemmelse hermed ikke
efterfølgende havde foretaget søgning i råda-
ta mod i Danmark hjemmehørende personer
uden retskendelse.
ÅRLIG REDEGØRELSE 2019
Foto: Scanpix
8_ Der henvises til kapitel 9 i PET-loven, kapitel 7 i FE-loven og kapitel 9 i CFCS-loven.
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 132: Årlig PET-redegørelse, fra justitsministeren
2311728_0021.png
40
41
9. SAMARBEJDSPARTNERE
En stor del af de trusler, som PET imødegår, har en international vinkel. Derfor
er PET’s samarbejde med andre landes sikkerheds- og efterretningstjenester et
vigtigt element i PET’s arbejde, ligesom PET’s samarbejde med en lang række
nationale myndigheder er af afgørende betydning for PET’s virke.
Internationalt samarbejde
PET samarbejder internationalt med en lang
række samarbejdspartnere, hvor der foregår
løbende udveksling af informationer og erfa-
ringer.
De nordiske efterretningstjenester er blandt
PET’s tætteste samarbejdspartnere, fordi disse
efterretningstjenester grundlæggende ligner
hinanden med hensyn til organisation, tilgang
og værdier og ofte står over for de samme ud-
fordringer. Den tætte geografiske nærhed nød-
vendiggør endvidere et tæt samarbejde om
konkrete sager og operationer.
Også på det multilaterale område har PET
tætte samarbejdsrelationer. PET deltager ek-
sempelvis i relevante mødefora i både EU- og
NATO-regi.
Helt centralt står imidlertid PET’s involvering i
Counter Terrorism Group (CTG). CTG blev etab-
leret efter angrebene på USA den 11. septem-
ber 2001 med det formål at skabe et tættere
samarbejde på kontraterrorområdet i Europa.
Gruppen består af de indenlandske sikkerheds-
og efterretningstjenester fra EU-medlemslan-
dene samt Norge, Schweiz og Storbritannien.
Under CTG blev der i 2017 etableret en sam-
arbejdsplatform med forbindelsesofficerer
placeret i Nederlandene, som gør det muligt
at dele operative efterretnings- og efterforsk-
ningsrelaterede oplysninger hurtigere. Dette
samarbejde udnytter en multilateral tilgang
til løsning af kontraterrorrelaterede problem-
stillinger og yder dermed et væsentligt bidrag
til at kunne identificere og tilbageholde terro-
rister i Europa. Derudover har platformen vist
sig at være et effektivt redskab til at håndtere
efterretninger efter terroranslag, idet den gør
det muligt for de involverede tjenester hurtigt
at følge op på spor samt sikre opfølgning på
eventuelle forbindelser til andre europæiske
lande. PET har i 2019 bidraget aktivt til samar-
bejdsplatformen blandt andet ved at varetage
en koordinerende rolle.
Det seneste multilaterale initiativ, som PET
har taget del i, vedrører Danmarks deltagelse
i det europæiske efterretningsakademi, Intel-
ligence College in Europe (ICE). ICE blev lan-
ceret i 2017 af Frankrigs præsident Emmanuel
Macron, og blev officielt præsenteret i foråret
2019. Gennem afholdelsen af seminarer, kon-
ferencer og kurser er ICE’s formål at skabe en
fælles europæisk strategisk efterretningskul-
tur, styrke båndene mellem tjenesterne samt
øge offentlighedens forståelse for værdien af
efterretningstjenesternes arbejde. De euro-
pæiske efterretningstjenester udgør kernen i
ICE, derudover er målgruppen den akademiske
verden samt beslutningstagere på nationalt og
EU-niveau. ICE er ikke en selvstændig organisa-
tion, men udgør summen af de initiativer, som
medlemmerne af ICE initierer, faciliterer og fi-
nansierer.
POLITIETS EFTERRETNINGSTJENESTE
ÅRLIG REDEGØRELSE 2019
Nationale samarbejdspartnere
PET løser desuden sine opgaver i tæt samar-
bejde med en række nationale myndigheder,
herunder særligt det øvrige politi, Forsvaret og
Forsvarets Efterretningstjeneste (FE), herun-
der Center for Cybersikkerhed (CFCS). Dette
gensidigt afhængige samarbejde er af afgø-
rende betydning for PET’s arbejde og for hånd-
teringen af trusler mod Danmark og danske
interesser i udlandet. PET har endvidere tætte
bilaterale samarbejdsrelationer med centrale
ministerier og myndigheder, herunder Stats-
ministeriet, Justitsministeriet, Udenrigsmini-
steriet, Klima, Energi- og Forsyningsministe-
riet, Udlændinge- og Integrationsministeriet,
Udlændingestyrelsen, Kriminalforsorgen og
Erhvervsstyrelsen.
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 132: Årlig PET-redegørelse, fra justitsministeren
2311728_0022.png
42
43
Politiet
PET er en del af Rigspolitiet og indgår i den for-
bindelse i det overordnede strategiske arbejde
i dansk politi.
Samarbejdet mellem PET og politikredsene er
over de seneste år blevet udbygget og styrket
væsentligt, da et tæt samarbejde mellem PET
og politikredsene er afgørende for tilblivelsen
og fastholdelsen af en samlet operativ kapaci-
tet i forbindelse med at opretholde den nati-
onale sikkerhed og i forhold til at afdække og
modvirke potentielle trusler.
POLITIETS EFTERRETNINGSTJENESTE
andet gennem mentorprogrammer, opdagelse
af tegn på ekstremisme og radikalisering gen-
nem uddannelse af personalet, håndtering af
indberetninger og iværksættelse af socialfag-
lige og/eller sikkerhedsmæssige tiltag. Her er
der særligt fokus på myndighedssamarbejde,
herunder udveksling af oplysninger ved ind-
sættelse og løsladelse.
oner om forhold i udlandet af betydning for
Danmarks sikkerhed, mens PET’s opgave er at
modvirke trusler mod Danmark og den danske
befolkning.
Udenrigsministeriet
PET udfører, efter anmodning fra Udenrigs-
ministeriet, sikkerhedsrådgivning til danske
ambassader og repræsentationer i udlandet. I
samarbejde med de regionale sikkerhedsråd-
givere og Udenrigsministeriets sikkerheds- og
ejendomskontor gennemfører PET rådgiv-
ningsbesøg hos ambassader, konsulater, med-
arbejderboliger mv. PET udarbejder anbefa-
linger til, hvordan sikkerheden kan forbedres,
eller sikkerhedsniveauet kan hæves, hvis ek-
sempelvis situationen i de pågældende lande
er forværret.
PET gennemfører desuden sikkerhedsrådgiv-
ning til udenlandske repræsentationer i Dan-
mark efter anmodning fra de enkelte lande.
Der er alene tale om vejledning og rådgivning
ud fra ambassadens egen risikovurdering.
PET analyserer og vurderer den samlede sikker-
hed omkring Kongehuset, regeringen, Folke-
tinget, det øvrige officielle Danmark, indkomne
stats- og regeringsbesøg, politiske konferencer
samt andre lignende begivenheder. Hertil kom-
mer sikkerheden i forbindelse med regerin-
gens rejser i højrisikoområder og sikkerheden
omkring eksempelvis danske idrætsudøveres
deltagelse ved større begivenheder i udlandet.
Med afsæt i PET’s sikkerhedsvurderinger af
disse arrangementer, begivenheder og steder
i ind- og udland udsender PET anbefalinger til
arrangører eller deltagere til iværksættelse af
nødvendige fysiske sikkerheds- og beskyttel-
sesforanstaltninger.
Derudover udfører PET inspektioner på danske
ambassader og repræsentationer vedrørende
håndtering og opbevaring af klassificeret infor-
mation, jf. sikkerhedscirkulæret. Efterfølgende
udarbejder PET en rapport med krav og anbe-
falinger.
ÅRLIG REDEGØRELSE 2019
Nationalt beredskab – Den Nationale
Operative stab (NOST)
Den Nationale Operative Stab har som hoved-
opgave at varetage koordineringen i for-
bindelse med større hændelser, katastrofer
og sikkerhedsmæssige trusler, herunder ter-
rorhandlinger, der ikke kan løses af de enkelte
politikredse. Staben ledes af Rigspolitiet. En
række andre relevante myndigheder indgår
fast i staben, ligesom øvrige myndigheder ind-
kaldes efter behov.
Forsvarets Efterretningstjeneste
PET arbejder tæt sammen med Forsvarets Ef-
terretningstjeneste (FE) ud fra de to efterret-
ningstjenesters forskellige, men suppleren-
de, arbejdsområder og -opgaver. FE’s opgave
er således rettet mod udlandet, herunder at
indsamle, bearbejde og formidle informati-
PET og politikredsene samarbejder blandt
andet tæt, når sager skal efterforskes, og mis-
tænkte skal strafforfølges. I 2019 har PET og
kredsene samarbejdet om en lang række sager
på terrorområdet og spionageområdet. An-
holdelserne af 22 personer den 11. december
2019, er et eksempel herpå.
PET og politikredsene samarbejder desuden
med det kriminalpræventive område, hvor
PET løbende opkvalificerer politikredsene for
at styrke deres evne til at håndtere tegn på ra-
dikalisering og iværksætte nødvendige tiltag,
ligesom PET i 2019 har indledt et samarbejde
med Politiskolen om udviklingen af en EXIT-ud-
dannelse med det formål, at politikredsene i
højere grad bliver trænet i at gennemføre sam-
taler med radikaliserede personer.
PET bistår endvidere det øvrige politi ved sær-
lige politiindsatser, eksempelvis i forbindelse
med løsningen af gidselsituationer eller særligt
farlige anholdelser, ligesom PET bistår politi-
kredsene med diverse operative kapaciteter.
Kriminalforsorgen
Kriminalforsorgen arbejder med forebyggelse
af radikalisering i de danske fængsler og kri-
minalforsorgens øvrige institutioner, blandt
Foto: Scanpix
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 132: Årlig PET-redegørelse, fra justitsministeren
2311728_0023.png
Politiets Efterretningstjeneste
Årlig redegørelse 2019
Udgivelsesår: 2020
Oplag: 100
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 132: Årlig PET-redegørelse, fra justitsministeren
2311728_0024.png
POLITIETS EFTERRETNINGSTJENESTE
Klausdalsbrovej 1
2860 Søborg
45 15 90 07 • [email protected]
www.pet.dk