Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del Bilag 119
Offentligt
UDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af straffeloven
(Strafskærpelse for forbrydelser med baggrund i offerets handicap)
§1
I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1650 af 17. november 2020 foreta-
ges følgende ændring:
1
I
§ 81, nr. 6,
indsættes efter »tro,«: »handicap,«.
§2
Loven træder i kraft den 1. april 2021.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
1
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 119: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Strafskærpelse for forbrydelser med baggrund i offerets handicap), fra justitsministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Dette lovforslag har til formål at styrke det strafferetlige værn mod forbry-
delser begået med baggrund i offerets handicap.
Som en del af arbejdet med styrkelse af indsatsen mod hadforbrydelser har
justitsministeren været i dialog med en række relevante interesseorganisa-
tioner, herunder Institut for Menneskerettigheder, om mulige tiltag på had-
forbrydelsesområdet. Instituttet har i den forbindelse bl.a. peget på, at for-
brydelser, der har baggrund i offerets handicap, ikke i dag anses for hadfor-
brydelser i straffelovens forstand. Instituttet har anbefalet en ændring heraf.
Med henblik på at styrke det strafferetlige værn mod forbrydelser, der begås
med baggrund i offerets handicap, foreslås det således, at ordet »handicap«
tilføjes til straffelovens § 81, nr. 6, således, at det bliver en strafskærpende
omstændighed, hvis en kriminel gerning har baggrund i offerets handicap.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Gældende ret
Straffelovens 10. kapitel indeholder de almindelige regler om straffens fast-
sættelse, herunder regler om skærpende og formildende omstændigheder.
Straffelovens §§ 80-82 vedrører udmåling af straf inden for den straffe-
ramme, der er foreskrevet for den pågældende forbrydelse. Bestemmelserne
har både betydning for udmåling af fængselsstraf og bødestraf. Endvidere
har bestemmelserne betydning for valget mellem fængselsstraf og bødestraf
og mellem ubetinget og betinget dom.
Straffelovens § 80 regulerer strafudmålingen inden for strafferammen og
angiver de hovedhensyn, som i almindelighed skal indgå ved straffastsæt-
telsen.
Efter straffelovens § 80, stk. 1, skal der ved straffens fastsættelse under hen-
syntagen til ensartethed i retsanvendelsen lægges vægt på lovovertrædelsens
grovhed og på oplysninger om gerningsmanden.
2
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 119: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Strafskærpelse for forbrydelser med baggrund i offerets handicap), fra justitsministeren
UDKAST
Efter straffelovens § 80, stk. 2, skal der ved vurderingen af lovovertrædel-
sens grovhed tages hensyn til den med lovovertrædelsen forbundne skade,
fare og krænkelse samt til, hvad gerningsmanden indså eller burde have ind-
set herom. Ved vurderingen af oplysninger om gerningsmanden skal der ta-
ges hensyn til dennes almindelige personlige og sociale forhold, dennes for-
hold før og efter gerningen samt dennes bevæggrunde til gerningen.
Straffelovens §§ 81 og 82 supplerer § 80 ved vægtningen af hensynet til lo-
vovertrædelsens grovhed og gerningsmandens person. I bestemmelserne op-
regnes således en række forhold, som i almindelighed skal indgå henholds-
vis som skærpende og formildende omstændigheder ved strafudmålingen.
Efter straffelovens § 81, nr. 6, skal det i almindelighed indgå som en skær-
pende omstændighed ved straffens fastsættelse, at en gerning har baggrund
i andres etniske oprindelse, tro, seksuelle orientering eller lignende. Det føl-
ger af bestemmelsens forarbejder, jf. Folketingstidende 2003-04, tillæg A,
spalte 3322, at bestemmelsen sigter på tilfælde, hvor forbrydelsens motiv
helt eller delvis kan tilskrives disse forhold. Opregningen er ikke udtøm-
mende, jf. ordene ”eller lignende”. Ifølge forarbejderne, jf. samme sted, skal
anvendelsesområdet forstås i overensstemmelse med anvendelsesområdet
for straffelovens § 266 b, stk. 1.
Efter straffelovens § 266 b, stk. 1, straffes den, der offentligt eller med for-
sæt til udbredelse i en videre kreds fremsætter udtalelse eller anden meddel-
else, ved hvilken en gruppe af personer trues, forhånes eller nedværdiges på
grund af sin race, hudfarve, nationale eller etniske oprindelse, tro eller
seksuelle orientering. Strafferammen for overtrædelse af § 266 b, stk. 1, er
bøde eller fængsel indtil 2 år.
Bestemmelsen i straffelovens § 266 b, stk. 1, omfatter således ikke trusler,
forhånelse eller nedværdigelse på grund af en persons handicap. Det er på
den baggrund Justitsministeriets vurdering, at ordene ”eller lignende” i
straffelovens § 81, nr. 6, ikke omfatter kriminelle gerninger, der har bag-
grund i andres handicap.
Efter straffelovens § 81, nr. 11, skal det i almindelighed indgå som en skær-
pende omstændighed ved straffens fastsættelse, at gerningsmanden har ud-
nyttet forurettedes værgeløse stilling. Denne bestemmelse sigter navnlig til
kriminalitet, som begås over for udsatte persongrupper, f.eks. børn, handi-
cappede og ældre personer.
3
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 119: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Strafskærpelse for forbrydelser med baggrund i offerets handicap), fra justitsministeren
UDKAST
Ifølge bemærkningerne til bestemmelsen omfatter bestemmelsen bl.a. vold
mod et spædbarn, salg af narkotika til små børn og tricktyveri, tasketyveri
og lignende over for ældre personer. Bestemmelsen kan også være anven-
delig i andre tilfælde, hvor omstændighederne bevirker, at forurettede er
værgeløs. Bestemmelsen vil således bl.a. kunne finde anvendelse, hvis en
gerningsmand har udnyttet en handicappet persons værgeløse tilstand til at
begå tyveri eller udnytte vedkommende økonomisk.
Det er Justitsministeriets vurdering, at bestemmelsen også vil kunne omfatte
tilfælde, hvor en handicappet person udsættes for vold. Der ses imidlertid
ikke at forelægge trykt retspraksis herom.
2.2. Justitsministeriets overvejelser
Institut for Menneskerettigheder har som led i justitsministerens arbejde
med styrkelse af indsatsen mod hadforbrydelser peget på, at kriminelle ger-
ninger, der har baggrund i offerets handicap, ikke i dag anses for en hadfor-
brydelse i straffelovens forstand. Instituttet har på den baggrund anbefalet
en ændring af straffelovens § 81, nr. 6, således at det fremadrettet bliver en
strafskærpende omstændighed, hvis en kriminel gerning har baggrund i of-
ferets handicap.
Som straffelovens § 81, nr. 6, er formuleret i dag, skal det indgå som skær-
pende omstændighed, når domstolene udmåler straffen, hvis den kriminelle
gerning har baggrund i andres etniske oprindelse, tro, seksuelle orientering
eller lignende. Bestemmelsen omtaler således ikke handicap, og det er som
nævnt ovenfor i afsnit 2.1 Justitsministeriets vurdering, at ordene ”eller lig-
nende” ikke omfatter forbrydelser, der har baggrund i andres handicap.
Det er endvidere Justitsministeriets vurdering, at forbrydelser, der har bag-
grund i andres handicap, efter omstændighederne kan være omfattet af str-
afskærpelsesgrunden i straffelovens § 81, nr. 11, om udnyttelse af
forurette-
des
værgeløse stilling. Det vil typisk være tilfældet ved f.eks. vold rettet mod
handicappede personer. Omvendt vil f.eks. hærværk eller trusler rettet mod
handicappede personer ikke nødvendigvis være en udnyttelse af en foruret-
tedes værgeløse stilling og dermed omfattet af § 81, nr. 11.
På den baggrund vurderer Justitsministeriet, at der i dag kan være tilfælde,
hvor kriminelle gerninger, som er begået med baggrund i forurettedes han-
4
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 119: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Strafskærpelse for forbrydelser med baggrund i offerets handicap), fra justitsministeren
UDKAST
dicap, ikke vil være omfattet af § 81, nr. 11, fordi det ikke kan anses for en
udnyttelse af forurettedes værgeløse tilstand.
På andre retsområder, f.eks. i relation til forskelsbehandling på arbejdsmar-
kedet, sidestilles handicap med hudfarve, religion eller tro.
Det er Justitsministeriets vurdering, at forbrydelser, der har baggrund i an-
dres handicap, dvs. hvor forbrydelsens motiv helt eller delvis kan tilskrives
dette forhold, bør anses for hadforbrydelser på lige fod med kriminelle ger-
ninger, der har baggrund i andres etniske oprindelse, tro, seksuelle oriente-
ring eller lignende. Det har således efter Justitsministeriets opfattelse betyd-
ning for den almindelige retsfølelse, at disse forbrydelser behandles som
hadforbrydelser.
2.3. Den foreslåede ordning
Med lovforslaget foreslås det at udvide anvendelsesområdet for straffe-
lovens § 81, nr. 6, til også at omfatte kriminelle gerninger, der har baggrund
i andres handicap.
Begrebet handicap skal forstås i overensstemmelse med definitionen i be-
kendtgørelse af FN’s konvention om rettigheder for personer med handicap,
som trådte i kraft for Danmark den 23. august 2009. Der følger af konven-
tionens artikel 1, at personer med handicap omfatter personer, der har en
langvarig fysisk, psykisk, intellektuel eller sensorisk funktionsnedsættelse,
som i samspil med forskellige barrierer kan hindre dem i fuldt og effektivt
at deltage i samfundslivet på lige fod med andre.
Den foreslåede udvidelse indebærer, at det i almindelighed skal tillægges
strafskærpende betydning, hvis en forbrydelse har baggrund i andres handi-
cap. Dette vil være tilfældet, hvis forbrydelsens motiv helt eller delvis kan
tilskrives den forurettedes handicap. Udvidelsen medfører derved, at forbry-
delser som f.eks. hærværk eller trusler rettet mod handicappede personer
helt eller delvis pga. deres handicap fremover vil være omfattet af straffe-
lovens § 81, nr. 6. Det bemærkes, at bestemmelsen finder anvendelse i for-
hold til enhver form for forbrydelse, som har baggrund i andres handicap.
3. De økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for
det offentlige
5
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 119: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Strafskærpelse for forbrydelser med baggrund i offerets handicap), fra justitsministeren
UDKAST
Lovforslaget vurderes at medføre begrænsede merudgifter på kriminal-
forsorgens område. Merudgifterne vil blive afholdt inden for Justitsministe-
riets eksisterende økonomiske rammer.
Lovforslaget har ikke implementeringsmæssige konsekvenser for det of-
fentlige.
4. De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative konsekvenser for er-
hvervslivet.
5. De administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
6. De klima- og miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har hverken klima- eller miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den XX til den XX været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer mv.:
Østre Landsret
Vestre Landsret
Samtlige byretter
Advokatrådet
Advokatsamfundet
Amnesty International
Danske Advokater
Danske Regioner
Den Danske Dommerforening
Det Kriminalpræventive Råd
Dommerfuldmægtigforeningen
Domstolsstyrelsen
6
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 119: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Strafskærpelse for forbrydelser med baggrund i offerets handicap), fra justitsministeren
2307791_0007.png
UDKAST
Foreningen af Offentlige Anklagere
Forsikring og Pension
Institut for Menneskerettigheder
Justitia
KL
Landsforeningen af Forsvarsadvokater
Politiforbundet
Retspolitisk Forening
Rigsadvokaten
Rigspolitiet
Danske Handicaporganisationer
9. Sammenfattende skema
Positive konsekven-
ser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv om-
fang)
Økonomiske
konse- Ingen
kvenser for stat, kom-
muner og regioner
Administrative konse- Ingen
kvenser
for
stat,
kommuner og regioner
Økonomiske
konse- Ingen
kvenser for erhvervsli-
vet
Administrative konse- Ingen
kvenser for erhvervsli-
vet
Administrative konse- Ingen
kvenser for borgerne
Klima- og miljømæs- Ingen
sige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de fem
principper
for implementering af
erhvervsrettet
Negative konsekven-
ser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang)
Ingen af betydning
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter
Ja
Nej
X
7
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 119: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Strafskærpelse for forbrydelser med baggrund i offerets handicap), fra justitsministeren
2307791_0008.png
UDKAST
EU-regulering/
Går videre end mini-
mumskrav
i EU-regulering (sæt X)
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1.
I straffelovens § 81 lovfæstes en række forhold, som i almindelighed skal
indgå som skærpende omstændigheder ved fastsættelse af straffen.
Efter bestemmelsen i § 81, nr. 6, skal det ved straffens fastsættelse i almin-
delighed indgå som en skærpende omstændighed, at gerningen har baggrund
i andres etniske oprindelse, tro, seksuelle orientering eller lignende. Bestem-
melsen sigter på tilfælde, hvor forbrydelsens motiv helt eller delvis kan til-
skrives disse forhold. Opregningen er ikke udtømmende, jf. ordene ”eller
lignende”.
Det foreslås at ændre straffelovens
§ 81, nr. 6,
så det fremgår af bestemmel-
sen, at det ved straffens fastsættelse i almindelighed ligeledes skal indgå
som en skærpende omstændighed, at forbrydelsen har baggrund i andres
handicap.
Begrebet handicap skal forstås i overensstemmelse med definitionen i be-
kendtgørelse af FN’s konvention om rettigheder for personer med handicap,
som trådte i kraft for Danmark den 23. august 2009. Der følger af konven-
tionens artikel 1, at personer med handicap omfatter personer, der har en
langvarig fysisk, psykisk, intellektuel eller sensorisk funktionsnedsættelse,
som i samspil med forskellige barrierer kan hindre dem i fuldt og effektivt
at deltage i samfundslivet på lige fod med andre.
Den foreslåede ændring indebærer, at der fastsættes et yderligere forhold,
som i almindelighed skal tillægges vægt som en skærpende omstændighed
ved straffastsættelsen. Bestemmelsen finder anvendelse i forhold til enhver
form for forbrydelse, som har baggrund i den forurettedes handicap. En for-
8
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 119: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Strafskærpelse for forbrydelser med baggrund i offerets handicap), fra justitsministeren
UDKAST
brydelse har baggrund i andres handicap, hvis forbrydelsens motiv helt eller
delvis kan tilskrives dette forhold.
Ændringen medfører derved, at forbrydelser som f.eks. hærværk eller trus-
ler, der er motiveret af forurettedes handicap, fremover vil være omfattet af
straffelovens § 81, nr. 6.
Den foreslåede ændring har ikke til hensigt at ændre på, hvornår en forbry-
delse har baggrund i den forurettedes værgeløse stilling, og dermed vil være
omfattet af straffelovens § 81, nr. 11.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. april 2021.
Loven finder anvendelse på lovovertrædelser, der er begået efter lovens
ikrafttræden, jf. straffelovens § 3.
Til § 3
Den foreslåede bestemmelse vedrører lovens territoriale gyldighed og fast-
slår, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland.
Færøerne har pr. 1. marts 2010 overtaget lovgivningskompetencen på det
strafferetlige område. For Grønland gælder en særlig kriminallov. Der er
derfor ikke foreslået hjemmel til at sætte loven i kraft for Færøerne og Grøn-
land.
9
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 119: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Strafskærpelse for forbrydelser med baggrund i offerets handicap), fra justitsministeren
2307791_0010.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 976 af 17. september 2019, som
senest ændret ved lov nr. 968 af 26.
juni 2020, foretages følgende æn-
dringer:
§ 81.
Det skal ved straffens fastsæt-
telse i almindelighed indgå som
skærpende omstændighed,
1-5) ---
6) at gerningen har baggrund i an- I
§ 81, nr. 6,
indsættes efter »seksu-
dres etniske oprindelse, tro, seksu- elle orientering«: », handicap«.
elle orientering eller lignende,
7-12) ---
10