Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del Bilag 106
Offentligt
UDKAST
UDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af straffeloven
(Skærpet straf for flugtbilisme)
§1
I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1650 af 17. november 2020, foreta-
ges følgende ændringer:
1.
I
§ 253, stk. 2,
ændres »som« til: »der«.
§2
Loven træder i kraft den 1. marts 2021.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 106: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af straffeloven (Skærpet straf for flugtbilisme)
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1 Skærpelse af straffen for flugtbilisme
2.1.1 Gældende ret
2.1.2 Justitsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Klima- og miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
9. Sammenfattende skema
2
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 106: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af straffeloven (Skærpet straf for flugtbilisme)
UDKAST
1. Indledning
Det er regeringens opfattelse, at det gældende strafniveau for flugtbilisme,
dvs. hvor en trafikant forsætligt undlader at hjælpe en person, der i forbin-
delse med et færdselsuheld er blevet tilføjet betydelig personskade, jf. straf-
felovens § 253, stk. 2, ikke i tilstrækkelig grad afspejler forbrydelsens alvor.
Det foreslås derfor, at straffen for overtrædelser af denne bestemmelse for-
højes med det halve i forhold til det gældende strafniveau.
2. Lovforslaget hovedpunkter
2.1. Skærpelse af straffen for flugtbilisme
2.1.1 Gældende ret
Efter straffelovens § 253, stk. 1, straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år
den, som, uagtet det var ham muligt uden særlig fare eller opofrelse for sig
selv eller andre, undlader efter evne at hjælpe nogen, der er i øjensynlig
livsfare, eller at træffe de foranstaltninger, som af omstændighederne kræ-
ves til redning af nogen tilsyneladende livløs, eller som er påbudt til omsorg
for personer, der er ramt af skibbrud eller anden tilsvarende ulykke. Med
fængsel indtil 2 år straffes den, som overtræder stk. 1 i forbindelse med flugt
fra et færdselsuheld, hvorved nogen er tilføjet betydelig personskade, jf. stk.
2.
Det følger af forarbejderne til § 253, stk. 2, at flugt fra et færdselsuheld skal
forstås således, at den pågældende trafikant enten ikke er standset eller nok
er standset, men herefter har forladt uheldsstedet uden at yde hjælp til den
eller de tilskadekomne, jf. Folketingstidende 2007-08 (2. samling), tillæg A,
side 5705.
Det følgerne endvidere af forarbejderne, samme sted, at der ved betydelig
personskade forstås dels situationer, hvor den tilskadekomne er i øjensynlig
livsfare eller tilsyneladende livløs, jf. § 253, stk. 1, nr. 1 og 2, 1. led, dels
situationer, hvor den tilskadekomne (i øvrigt) er pådraget betydelig skade
på legeme eller helbred, jf. § 253, stk. 1, nr. 2,2. led, jf. færdselslovens § 9,
stk. 2, nr. 1.
Begrebet
”betydelig
skade på legeme eller helbred” skal herved forstås i
overensstemmelse med det skadesbegreb, der har udviklet sig i praksis efter
straffelovens § 249 om uagtsom legemsbeskadigelse. Straffelovens § 253,
stk. 2, omfatter således f.eks. typisk skader, der medfører varigt men, kra-
niebrud og lårbensbrud, men ikke f.eks. ukomplicerede armbrud.
3
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 106: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af straffeloven (Skærpet straf for flugtbilisme)
UDKAST
Det følger endvidere af forarbejderne samme sted, at det for bestemmelsens
anvendelse kræves, at gerningsmanden har haft det fornødne forsæt. Det
fornødne forsæt kan f.eks. foreligge, hvis gerningsmanden har vidst, at en
person, der var indblandet i uheldet, har pådraget sig betydelig skade (f.eks.
i tilfælde, hvor gerningsmanden standser og konstaterer, at der er tale om
alvorlige skader, og herefter forlader uheldsstedet uden at yde hjælp), eller
hvis gerningsmanden som følge af omstændighederne ved uheldet må have
anset dette for overvejende sandsynligt.
Det er ikke en forudsætning for anvendelsen af bestemmelsen, at færdsels-
uheldet kan tilregnes gerningsmanden som uagtsomt, således at denne tillige
kan straffes for overtrædelse af straffelovens § 241 og/eller § 249.
Endelig fremgår det af forarbejderne samme sted, at det tilsigtes, at straffen
i sager om overtrædelse af straffelovens § 253, stk. 2, som udgangspunkt
skal være frihedsstraf i niveauet 2-3 måneders ubetinget fængsel. Straffen
kan dog efter omstændighederne gøres betinget, f.eks. hvis den pågældende
selv er kommet til skade og som følge af choktilstand forlader uheldsstedet
uden at yde den fornødne hjælp.
2.1.2 Justitsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Det er overordentligt vigtigt, at en person, der er tilføjet betydelig person-
skade i forbindelse med et færdselsuheld, hurtigst muligt får den hjælp, der
efter omstændighederne kan være af helt afgørende betydning for den til-
skadekomne.
Efter Justitsministeriets opfattelse afspejler det gældende strafniveau for
overtrædelse af straffelovens § 253, stk. 2, om flugtbilisme, ikke i tilstræk-
kelig grad, at det er en yderst alvorlig forbrydelse, når en trafikant, der har
været involveret i et færdselsuheld, forsætligt undlader at sikre, at et andet
menneske, der i den forbindelse er kommet til skade, hurtigst muligt får den
nødvendige hjælp.
På den baggrund foreslås det, at strafniveauet i sager om overtrædelse af
straffelovens § 253, stk. 2, forhøjes med det halve i forhold til den straf, der
i dag ville blive idømt for en tilsvarende overtrædelse.
Der lægges således op til, at en overtrædelse af bestemmelsen, der i dag ville
blive straffet med 2-3 måneders fængsel, fremover som udgangspunkt skal
straffes med 3-5 måneders fængsel.
4
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 106: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af straffeloven (Skærpet straf for flugtbilisme)
UDKAST
Fastsættelse af straffen vil fortsat bero på domstolenes konkrete vurdering i
det enkelte tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen, og det angivne
strafniveau vil kunne fraviges i op- eller nedadgående retning, hvis der i den
konkrete sag foreligger skærpende eller formildende omstændigheder, jf.
herved de almindelige regler om straffens fastsættelse i straffelovens kapitel
10.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget forventes at medføre økonomiske konsekvenser for det offent-
lige for ca. 0,6 mio. kr. årligt fuldt indfaset, hvilket kan henføres til merud-
gifter i kriminalforsorgen som følge af det skærpede strafniveau.
Lovforslaget har ingen implementeringskonsekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klima- og miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klima- eller miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget har ingen EU-retlige konsekvenser.
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den […] til den […] været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Advokatsamfundet, Amnesty International, Copenhagen
Business School (Juridisk Institut), Danske Advokater, Danske Regioner,
5
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 106: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af straffeloven (Skærpet straf for flugtbilisme)
2300183_0006.png
UDKAST
Datatilsynet, DIGST, Den Danske Dommerforening, Det Kriminalpræven-
tive Råd, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Foreningen
af, Offentlige Anklagere, Forsikring og Pension, Institut for Menneskeret-
tigheder, Justitia, KL, Københavns Universitet (Juridisk Fakultet), Lands-
foreningen af Forsvarsadvokater, Landsforeningen KRIM, Politiforbundet,
Retspolitisk Forening, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Samtlige byretter, Syd-
dansk Universitet (Juridisk Institut), Vestre Landsret, Østre Landsret, Aal-
borg Universitet (Juridisk Institut), Aarhus Universitet (Juridisk Institut).
9. Sammenfattende skema
Positive konsekven-
ser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv om-
fang/Hvis nej, anfør »In-
gen«)
Økonomiske konse-
kvenser for stat,
kommuner og regio-
ner
Negative konsekven-
ser/merudgifter
(hvis ja, angiv om-
fang/Hvis nej, anfør »In-
gen«)
Lovforslaget forventes at
medføre økonomiske kon-
sekvenser for det offentlige
for ca. 0,6 mio. kr. årligt
fuldt indfaset, hvilket kan
henføres til merudgifter i
kriminalforsorgen
som
følge af det skærpede straf-
niveau.
Ingen
Ingen
Implementerings-
konsekvenser
for
stat, kommuner og
regioner
Økonomiske konse-
kvenser for er-
hvervslivet
Administrative kon-
sekvenser for er-
hvervslivet
Administrative kon-
sekvenser for bor-
gerne
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
6
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 106: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af straffeloven (Skærpet straf for flugtbilisme)
2300183_0007.png
UDKAST
Positive konsekven-
ser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv om-
fang/Hvis nej, anfør »In-
gen«)
Klima- og miljø-
mæssige
konse-
kvenser
Forholdet til EU-
retten
Er i strid med de
principper for im-
plementering
af
erhvervsrettet
EU-regulering/
Går videre end mi-
nimumskrav i EU-
regulering
(sæt X)
Ja
Ingen
Negative konsekven-
ser/merudgifter
(hvis ja, angiv om-
fang/Hvis nej, anfør »In-
gen«)
Ingen
Ingen
Nej
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af straffelovens § 253, stk. 1, at den, som, uagtet det var ham
muligt uden særlig fare eller opofrelse for sig selv eller andre, undlader efter
evne at hjælpe nogen, der er i øjensynlig livsfare, eller at træffe de foran-
staltninger, som af omstændighederne kræves til redning af nogen tilsyne-
ladende livløs, eller som er påbudt til omsorg for personer, der er ramt af
skibbrud eller anden tilsvarende ulykke, straffes med bøde eller fængsel ind-
til 2 år den. Med fængsel indtil 2 år straffes den, som overtræder stk. 1 i
forbindelse med flugt fra et færdselsuheld, hvorved nogen er tilføjet betyde-
lig personskade, jf. stk. 2.
Det foreslås at ændre ”som” til ”der” i straffelovens § 253,
stk. 2.
7
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 106: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af straffeloven (Skærpet straf for flugtbilisme)
UDKAST
Der er alene tale om en sproglig ændring af lovteksten, som har til formål at
give mulighed for i bemærkningerne at angive nærmere retningslinjer om
strafniveauet efter bestemmelsen.
Med lovforslaget forudsættes det, at straffen for flugtbilisme efter straffelo-
vens § 253, stk. 2, forhøjes med det halve i forhold til den straf, der i dag
ville blive idømt for en tilsvarende overtrædelse.
Forslaget indebærer således eksempelvis, at en overtrædelse af straffelovens
§ 253, stk. 2, der i dag ville blive straffet med 2 måneders fængsel, fremover
som udgangspunkt skal straffes med 3 måneders fængsel, og at en overtræ-
delse, der i dag ville blive straffet med 3 måneders fængsel, fremover som
udgangspunkt skal straffes med 5 måneders fængsel.
Fastsættelse af straffen vil fortsat bero på domstolenes konkrete vurdering i
det enkelte tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen, og det angivne
strafniveau vil kunne fraviges i op- eller nedadgående retning, hvis der i den
konkrete sag foreligger skærpende eller formildende omstændigheder, jf.
herved de almindelige regler om straffens fastsættelse i straffelovens kapitel
10.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. marts 2021.
Det følger af straffelovens § 3, at spørgsmålet om straf for handlinger, som
er foretaget før lovens ikrafttræden, efter lovens ikrafttræden skal afgøres
efter de nye regler, men at afgørelsen dog ikke må blive strengere end efter
de tidligere regler. De foreslåede strafskærpelser får derfor virkning for for-
hold begået efter lovens ikrafttræden.
Til § 3
Den foreslåede bestemmelse vedrører lovens territoriale gyldighed og fast-
slår, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland.
Færøerne har således pr. 1. marts 2010 overtaget lovgivningskompetencen
på det strafferetlige område, mens der for Grønland gælder en særlig krimi-
nallov.
8
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 106: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af straffeloven (Skærpet straf for flugtbilisme)
2300183_0009.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1650 af 17. november 2020, fo-
retages følgende ændringer:
1.
I
§ 253, stk. 2,
ændres » som« til:
§ 253 ---
Stk. 2.
Med fængsel indtil 2 år straf- »der«.
fes den, som overtræder stk. 1 i for-
bindelse med flugt fra et færdsels-
uheld, hvorved nogen er tilføjet be-
tydelig personskade.
9