Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del Bilag 105
Offentligt
2300168_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
8. december 2020
Strafferetskontoret
Henrik Overgaard Mor-
sing
2020-731-0071
1712069
Forslag
til
Lov om ændring af lov om straffeloven, retsplejeloven og udlændinge-
loven
(Udskydelse af solnedgangsklausul)
§1
I lov nr. 349 af 2. april 2020 om ændring af straffeloven, retsplejeloven og
udlændingeloven (Skærpet straf for lovovertrædelser med baggrund i eller
sammenhæng med covid-19 og blokering af hjemmesider, hvorfra der begås
visse lovovertrædelser, som har baggrund i eller sammenhæng med covid-
19) foretages følgende ændring:
1.
I
§ 4, stk. 4,
ændres
»1. marts 2021« til »1. januar 2022«.
§2
Loven træder i kraft ved bekendtgørelsen i Lovtidende.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 105: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven og udlændingeloven (Udskydelse af solnedgangsklausul)
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
2.1.1. Straffelovens § 81 d
2.1.2. Retsplejelovens § 791 d, stk. 1, 2. pkt., og stk. 6
2.1.3. Udlændingelovens § 22, nr. 9
2.2. Justitsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
Det følger af § 4, stk. 4, i lov nr. 349 af 2. april 2020 om ændring af straffe-
loven, retsplejeloven og udlændingeloven (Skærpet straf for lovovertrædel-
ser med baggrund i eller sammenhæng med covid-19 og blokering af hjem-
mesider, hvorfra der begås visse lovovertrædelser, som har baggrund i eller
sammenhæng med covid-19), at straffelovens § 81 d, retsplejelovens § 791
d, stk. 1, 2. pkt., retsplejelovens § 791 d, stk. 6, og udlændingelovens § 22,
nr. 9, som disse blev affattet ved ændringsloven, ophæves den 1. marts 2021.
Straffelovens § 81 d sikrer en markant skærpelse af straffen for lovovertræ-
delser med baggrund i eller sammenhæng med covid-19-epidemien i Dan-
mark. Retsplejelovens § 791 d, stk. 1, 2. pkt., og stk. 6, giver politiet mulig-
hed for på en effektiv måde at iværksætte blokeringer af hjemmesider, hvor-
fra der begås visse lovovertrædelser, som har baggrund i eller sammenhæng
2
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 105: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven og udlændingeloven (Udskydelse af solnedgangsklausul)
med covid-19-epidemien i Danmark. Udlændingelovens § 22, nr. 9, inde-
bærer, at udlændinge, der idømmes en ubetinget frihedsstraf fastsat efter str-
afskærpelsesbestemmelsen i straffelovens § 81 d, kan udvises, medmindre
det med sikkerhed vil være i strid med Danmarks internationale forpligtel-
ser.
Danmark befinder sig på nuværende tidspunkt fortsat i en covid-19-epidemi.
Sundhedsmyndighederne vurderer, at der er en høj grad af uforudsigelighed
om epidemiens videre udvikling og dermed også tidshorisonten for epide-
miens afslutning. I januar, februar og marts 2021 forventes det stadig, at en
stor del af befolkningen er modtagelig for smitte. Alt andet lige er det fra
december-marts, hvor den største udfordring for sundhedsvæsenet iflg. Sta-
tens Serum Institut kan forventes. Tidshorisonten for covid-19-epidemien
afhænger af en række uforudsigelige forhold, som for eksempel hvornår
covid-19-vaccinerne ankommer til Danmark, i hvilken kadence og mængde
de ankommer, hvilken vaccinationstilslutning der opnås i befolkningen,
vaccinernes sikkerhed og effekt samt varigheden af denne effekt. Alt andet
lige forventer Statens Serum Institut på nuværende tidspunkt, at coronavirus
stadig vil være i omløb i Danmark i efteråret 2021.
Der har i efteråret 2020 kunnet konstateres en alvorlig stigning i antallet af
dagligt nye bekræftede covid-19-smittede i Danmark i forhold til sommeren
2020. Den stigende smittespredning har nødvendiggjort, at regeringen lø-
bende har måttet indføre nye covid-19-tiltag.
Under covid-19-epidemien i Danmark er der desværre set en række eksemp-
ler på kriminalitet, som har baggrund i eller sammenhæng med epidemien.
Det gælder ikke mindst svigagtig udnyttelse af hjælpepakkerne, hvor myn-
dighederne modtager et stadigt stigende antal anmeldelser. Dette indebærer
efter Justitsministeriets opfattelse, at det danske samfund grundlæggende
stadig ser ind i et kriminalitetsbillede, som svarer til det, der i foråret 2020
nødvendiggjorde lov nr. 349 af 2. april 2020.
Det hverken kan eller skal accepteres, at borgere og virksomheder på denne
måde udnytter covid-19-epidemien til at begå strafbare handlinger. Justits-
ministeriet finder derfor, at der fortsat – også efter 1. marts 2021 – er behov
for en lovgivningsmæssig ramme, som giver mulighed for en effektiv og
markant strafforfølgning af kriminelle, der begår lovovertrædelser med bag-
grund i eller sammenhæng med covid-19-epidemien i Danmark. Det gælder
ikke mindst i forhold til hjælpepakkerne, hvor det er afgørende, at disse ikke
udnyttes svigagtigt.
3
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 105: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven og udlændingeloven (Udskydelse af solnedgangsklausul)
Justitsministeriet foreslår på denne baggrund, at solnedgangsklausulen i
lovens § 4, stk. 4, udskydes til den 1. januar 2022. Dette vil medføre, at
straffelovens § 81 d, retsplejelovens § 791 d, stk. 1, 2. pkt., og stk. 6, og
udlændingelovens § 22, nr. 9, automatisk ophæves den 1. januar 2022, med-
mindre Folketinget beslutter at forlænge gyldighedsperioden.
Nærværende lovforslag skal ses i sammenhæng med, at regeringen forud for
fremsættelsen af nærværende lovforslag har fremsat et forslag om at ophæve
revisionsbestemmelsen i § 4, stk. 3, i lov nr. 349 af 2. april 2020.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
Lov nr. 349 af 2. april 2020 om ændring af straffeloven, retsplejeloven og
udlændingeloven (Skærpet straf for lovovertrædelser med baggrund i eller
sammenhæng med covid-19 og blokering af hjemmesider, hvorfra der begås
visse lovovertrædelser, som har baggrund i eller sammenhæng med covid-
19) trådte i kraft den 2. april 2020.
Det følger af lovens § 4, stk. 4, at straffelovens § 81 d, retsplejelovens § 791
d, stk. 1, 2. pkt., og stk. 6, samt udlændingelovens § 22, nr. 9, som disse
bestemmelser er affattet ved lovens § 2, nr. 1, § 2, nr. 2, og § 3, nr. 1, ophæ-
ves den 1. marts 2021. Det forudsættes i forarbejderne til bestemmelsen, at
der forud for en eventuel videreførelse af loven foretages en vurdering af,
om det på baggrund af den faktiske situation i relation til covid-19-epide-
mien i Danmark er relevant at videreføre lovens bestemmelser, jf. Folke-
tingstidende 2019-20, A, L 157 som fremsat, side 11.
2.1.1. Straffelovens § 81 d
2.1.1.1.
Det følger af straffelovens § 81 d, stk. 1, at den straf, der er fore-
skrevet i straffelovens §§ 119-122, 133-134 b, 135, 144, 161 og 163, § 172,
jf. § 171, stk. 1, § 189, § 247, stk. 2, § 263, stk. 1 og stk. 3, jf. stk. 1, § 263
a, § 285, stk. 1, jf. §§ 276, 276 a, 278, 279, 279 a, 280, 281, 282 og 283, §
286, jf. §§ 276, 276 a, 278, 279, 279 a, 280, 281, 282 og 283, § 287, stk. 1,
jf. §§ 276, 276 a, 278, 279, 279 a, 280, 281, 282 og 283, samt §§ 288-290,
290 a og 293, § 299, stk. 2, og §§ 300 a, 301 og 303, kan forhøjes indtil det
dobbelte, hvis lovovertrædelsen har baggrund i eller sammenhæng med
covid-19-epidemien i Danmark. Bestemmelsen omfatter primært formue-
4
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 105: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven og udlændingeloven (Udskydelse af solnedgangsklausul)
forbrydelser, idet en række lovovertrædelser, der vedrører forbrydelser mod
den offentlige myndighed mv. samt den offentlige orden og fred, dog også
er omfattet.
Det forudsættes i forarbejderne til bestemmelsen, at strafniveauet for over-
trædelse af de i straffelovens § 81 d, stk. 1, nævnte lovovertrædelser som
udgangspunkt skal forhøjes til omkring det dobbelte i forhold til den straf,
der ville være fastsat af domstolene for tilsvarende overtrædelser, der ikke
har baggrund i eller sammenhæng med covid-19-epidemien i Danmark, jf.
Folketingstidende 2019-20, A, L 157 som fremsat, side 13.
Bestemmelsens anvendelse forudsætter, at lovovertrædelsen helt eller delvis
skal have været motiveret af eller have til formål at udnytte den situation,
som covid-19-epidemien i Danmark har medført. Det vil ifølge forarbej-
derne bero på en konkret vurdering af den begåede lovovertrædelse, herun-
der særligt overtrædelsens karakter, formål og kontekst, om betingelsen er
opfyldt. Det må dog i almindelighed antages, at betingelsen er opfyldt, hvis
overtrædelsen vedrører hjælpepakker til imødegåelse af skadevirkninger
ved covid-19-epidemien eller værnemidler såsom håndsprit og mundbind
eller andre knappe ressourcer i den konkrete situation.
Det vil derimod have formodningen imod sig, at f.eks. overtrædelser vedrø-
rende værnemidler, der ikke udgør en knap ressource i den konkrete situa-
tion, vil være motiveret af eller have til formål at udnytte situationen. Det
blotte forhold, at der stjæles værnemidler i en sådan situation, vil således
ikke indebære, at overtrædelsen vil være omfattet af strafskærpelsen i straf-
felovens § 81 d, stk. 1, jf. bl.a. justitsministerens besvarelse af 30. marts
2020 af spørgsmål nr. 85 fra Folketingets Retsudvalg til L 157.
Efter straffelovens § 81 d, stk. 2, kan straffen forhøjes således, at den bliver
fire gange så høj, såfremt en af de i stk. 1 nævnte lovovertrædelser har fundet
sted under sådanne omstændigheder, at der uberettiget er opnået eller søgt
opnået lån, kredit, støtte, tilskud eller lignende kompensation fra hjælpepak-
ker til imødegåelse af skadevirkninger ved covid-19-epidemien.
Ved udmåling af tillægsbøde efter straffelovens § 50, stk. 2, i forbindelse
med overtrædelser omfattet af straffelovens § 81 d, stk. 2, skal der lægges
vægt på den opnåede eller tilsigtede vinding, jf. § 81 d, stk. 3.
Det forudsættes i forarbejderne til bestemmelsen, at strafniveauet for over-
trædelser omfattet af straffelovens § 81 d, stk. 2, skal være fire gange så højt
5
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 105: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven og udlændingeloven (Udskydelse af solnedgangsklausul)
i forhold til den straf, der ville være fastsat af domstolene for tilsvarende
overtrædelser, der ikke har baggrund i eller sammenhæng med covid-19-
epidemien i Danmark, jf. Folketingstidende 2019-20, A, L 157 som fremsat,
side 15. Det er endvidere forudsat, at tillægsbøden efter straffelovens § 81
d, stk. 3, skal skærpes tilsvarende.
Bestemmelsen omfatter ifølge forarbejderne »hjælpepakker til imødegåelse
af skadevirkninger ved covid-19-epidemien«, hvilket dækker over de er-
hvervs- og jobrettede tiltag mv., som regeringen har lanceret med henblik
på at afbøde de negative økonomiske konsekvenser af spredningen af covid-
19 for danske lønmodtagere, arbejdspladser og virksomheder. Det bemær-
kes, at begrebet herved er dynamisk og omfatter hjælpepakker, uanset om
disse er vedtaget før eller efter lovens vedtagelse.
Det følger herudover af straffelovens § 81 d, stk. 4, at det ved fastsættelse
af straf for lovovertrædelser, som ikke er omfattet af bestemmelsens stk. 1
eller 2, i almindelighed skal indgå som en skærpende omstændighed, hvis
lovovertrædelsen har baggrund i eller sammenhæng med covid-19-epide-
mien i Danmark.
2.1.1.2.
Rigsadvokaten har oplyst, at der i perioden fra den 2. april 2020,
hvor bestemmelsen trådte i kraft, og frem til den 14. november 2020 ses at
være afsagt 32 domme, hvor strafskærpelsesbestemmelsen i straffelovens §
81 d er anvendt. 25 af disse domme vedrører straffelovens § 81 d, stk. 1,
mens to vedrører straffelovens § 81 d, stk. 2, og fem domme er uspecifice-
rede. Det bemærkes, at opgørelserne er baseret på tal fra politiets sagssty-
ringssystem (POLSAS), som bygger på politikredsenes manuelle registre-
ringer af anvendelsen af straffelovens § 81 d. Opgørelserne er derfor behæf-
tet med en vis usikkerhed, idet POLSAS er et journaliserings- og sagssty-
ringssystem og ikke et egentligt statistiksystem. Således vil der kunne ske
ændringer afhængigt af tidspunktet for udtrækket af oplysningerne i opgø-
relsen, idet der f.eks. kan forekomme efterregistreringer, ligesom dommene
kan være anket.
Som eksempel på en dom, hvor strafskærpelsesbestemmelsen i straffelovens
§ 81 d er anvendt, kan der henvises til Østre Landsrets dom af 26. oktober
2020 i en sag vedrørende svindel med hjælpepakker. Tiltalte blev i landsret-
ten idømt 2 år og 3 måneders fængsel samt en tillægsbøde på 1.275.000 kr.
for overtrædelse af straffelovens § 289 a, ved under særdeles skærpende om-
stændigheder at have indsendt ansøgninger om lønkompensation til Er-
hvervsstyrelsen med henblik på at få udbetalt
427.500 kr. i henhold til løn-
6
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 105: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven og udlændingeloven (Udskydelse af solnedgangsklausul)
kompensationsordningen til virksomheder i økonomisk krise i forbindelse med
covid-19-epidemien, selvom han vidste, at hans virksomhed ikke var berettiget
hertil. Tiltalte blev endvidere efter sin erkendelse fundet skyldig i to tilfælde af
dokumentfalsk af særlig grov beskaffenhed efter straffelovens § 171, jf. § 172,
stk. 2, ved i forbindelse med ansøgningen om lønkompensation at have gjort
brug af falske ansættelseskontrakter. Samtlige forhold blev henført under straf-
felovens § 81 d, stk. 2, jf. stk. 1.
Landsretten skærpede herved Københavns Byrets dom af 19. august 2020,
hvorved tiltalte i 1. instans var idømt 1 år og 6 måneders fængsel samt en
tillægsbøde på 1.000.000 kr. Landsretten lagde herved vægt på det i forar-
bejderne til straffelovens § 81 d anførte om baggrunden for og formålet med
bestemmelsen,
herunder at der med bestemmelsen er tilsigtet en markant skær-
pelse af straffen for lovovertrædelser, der har baggrund i eller sammenhæng
med covid-19-epidemien i Danmark, sammenholdt med de almindelige regler
om straffens fastsættelse i straffelovens 10. kapitel.
Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet (SØIK)
har endvidere oplyst, at der pr. 12. november 2020 er modtaget i alt 145
anmeldelser om svig i forbindelse med covid-19 hjælpepakkerne. Anmel-
delserne vedrører et samlet beløb på ca. 50.000.000 kr., mens der samlet er
beslaglagt ca. 8.900.000 kr. Størstedelen af anmeldelserne vedrører lønkom-
pensationsordningen, hvor der bl.a. er blevet ansøgt om kompensation for
fiktive og tidligere medarbejdere.
2.1.2. Retsplejelovens § 791 d, stk. 1, 2. pkt., og stk. 6
2.1.2.1.
Det fremgår af retsplejelovens § 791 d, stk. 1, 2. pkt., at der kan ske
blokering af en hjemmeside, hvis der er grund til at antage, at der fra hjem-
mesiden begås en overtrædelse af straffelovens §§ 161, 163, 171 eller 189,
§ 263, stk. 1, eller §§ 263 a, 276, 278-283, 289-290 a, 300 a, 301 eller 303,
som har baggrund i eller sammenhæng med covid-19-epidemien i Danmark.
Bestemmelsens anvendelse forudsætter, at hjemmesiden på blokeringstids-
punktet har et indhold, der udgør en overtrædelse af en af de i bestemmelsen
nævnte lovovertrædelser, jf. Folketingets Retsudvalg 2019-20, L 157, Bilag
7.
Efter retsplejelovens § 791 d, stk. 6, kan politiet træffe beslutning om blo-
kering i de tilfælde, hvor indgrebets øjemed i medfør af bestemmelsens stk.
1, 2. pkt., ville forspildes, hvis retskendelse skulle afventes. I så fald skal
politiet snarest muligt og senest inden 24 timer fra indgrebets iværksættelse
7
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 105: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven og udlændingeloven (Udskydelse af solnedgangsklausul)
forelægge sagen for retten. Retten afgør ved kendelse, om indgrebet kan
godkendes, og om det kan opretholdes. Burde indgrebet efter rettens opfat-
telse ikke have været foretaget, skal retten give meddelelse herom til Justits-
ministeriet.
Bestemmelsen indebærer, at politiet kan iværksætte indgrebet ud fra en øje-
medsbetragtning, når blokeringen sker efter retsplejelovens § 791 d, stk. 1,
2. pkt.
2.1.2.2.
Rigspolitiet har oplyst, at der i perioden fra den 2. april 2020, hvor
retsplejelovens § 791 d, stk. 1, 2. pkt., og stk. 6, trådte i kraft, og frem til
den 13. november 2020 er identificeret 214 anmeldelser vedrørende 39
hjemmesider, hvor der er sket blokering med hjemmel i retsplejelovens §
791 d, stk. 1, 2. pkt. 213 af disse anmeldelser vedrører phishing, mens én
anmeldelse vedrører overtrædelse af straffelovens §§ 189 og 279. Det be-
mærkes, at opgørelsen er baseret på tal fra politiets sagsstyringssystem
(POLSAS), hvor der er søgt på en kombination af journalkoder i kombina-
tion med phishing som søgenøgle. Opgørelserne er derfor behæftet med en
vis usikkerhed, idet POLSAS er et journaliserings- og sagsstyringssystem
og ikke et egentligt statistiksystem. Således vil der f.eks. kunne ske ændrin-
ger, hvis en sag ændrer karakter som følge af efterforskningen.
Syv af de 39 iværksatte blokeringer er iværksat efter rettens kendelse, mens
de resterende 32 blokeringer efter retsplejelovens § 791 d, stk. 6, er iværksat
ud fra en øjemedsbetragtning med efterfølgende forelæggelse for retten.
Det er Rigspolitiets opfattelse, at muligheden for blokering af hjemmesider
efter retsplejelovens § 791 d, stk. 1, 2. pkt., er et særdeles brugbart redskab
for politiet til at forebygge ny kriminalitet og forstyrre igangværende krimi-
nalitet. Endvidere er det af stor betydning for bestemmelsens praktiske an-
vendelighed, at politiet efter retsplejelovens § 791 d, stk. 6, har mulighed
for at iværksætte blokering på øjemedet med efterfølgende forelæggelse for
retten. Det er således Rigspolitiets vurdering, at retsplejelovens § 791 d, stk.
1, 2. pkt., og stk. 6, resulterer i færre fuldbyrdede forhold – både i forhold
til borgeren, der bliver udsat for phishing og i forhold til den afledte krimi-
nalitet i form af indbrud i netbank, misbrug af kortoplysninger mv.
2.1.3. Udlændingelovens § 22, nr. 9
2.1.3.1.
Det følger af udlændingelovens § 22, nr. 9, at en udlænding, som
har haft lovligt ophold her i landet i mere end de sidste 9 år, og en udlænding
8
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 105: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven og udlændingeloven (Udskydelse af solnedgangsklausul)
med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7 eller § 8, stk. 1 eller 2,
som har haft lovligt ophold her i landet i mere end de sidste 8 år, kan udvises,
hvis udlændingen idømmes en ubetinget frihedsstraf, der er fastsat efter
straffelovens § 81 d.
Tilsvarende kan udlændinge, der har haft lovligt ophold her i landet i mere
end de sidste 5 år, og udlændinge, der lovligt har haft lovligt ophold her i
landet i mindre end 5 år, udvises af de i udlændingelovens § 22, nr. 9, anførte
grunde, jf. henholdsvis udlændingelovens § 23, nr. 1, og § 24, nr. 1.
En udlænding vil således – uanset varigheden af udlændingens ophold her i
landet og uanset den pågældendes opholdsgrundlag – efter en konkret vur-
dering kunne udvises, hvis den pågældende idømmes ubetinget frihedsstraf,
der er fastsat efter strafskærpelsen i straffelovens § 81 d.
Efter udlændingelovens § 26, stk. 2, skal en udlænding således skulle udvi-
ses efter bl.a. §§ 22-24, medmindre dette med sikkerhed vil være i strid med
Danmarks internationale forpligtelser. For udlændinge, som er omfattet af
EU-reglerne, kan udvisning dog kun ske i overensstemmelse med de prin-
cipper, der efter EU-reglerne gælder for begrænsning af retten til fri bevæ-
gelighed, jf. udlændingelovens § 26 b.
2.1.3.2.
Rigsadvokaten har oplyst, at der i perioden fra den 2. april 2020,
hvor bestemmelsen trådte i kraft, og frem til den 16. november 2020 er sket
udvisning efter udlændingelovens § 22, nr. 9, i 11 sager. Der er herudover
nedlagt påstand om udvisning efter udlændingelovens § 22, nr. 9, i tre ver-
serende sager ved domstolene. Det bemærkes, at opgørelsen er baseret på
de regionale statsadvokaters manuelle optællinger.
2.2. Justitsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Som det nærmere fremgår under pkt. 1 ovenfor, vurderer sundhedsmyndig-
hederne, at Danmark på nuværende tidspunkt fortsat befinder sig i en covid-
19-epidemi, og at coronavirus alt andet lige må forventes stadig at være i
omløb i Danmark i efteråret 2021.
Der har i efteråret 2020 kunnet konstateres en alvorlig stigning i antallet af
dagligt nye bekræftede covid-19-smittede i Danmark i forhold til sommeren
2020. Den stigende smittespredning har nødvendiggjort, at regeringen lø-
bende har måttet indføre nye covid-19-tiltag.
9
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 105: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven og udlændingeloven (Udskydelse af solnedgangsklausul)
Som det endvidere nærmere fremgår under pkt. 2.1.1.2, 2.1.2.2 og 2.1.3.2
ovenfor, har straffelovens § 81 d, retsplejelovens § 791 d, stk. 1, 2. pkt., og
stk. 6, og udlændingelovens § 22, nr. 9, siden bestemmelsernes ikrafttræden
den 2. april 2020 været anvendt en række gange. Hertil kommer, at SØIK
pr. 12. november 2020 har modtaget i alt 145 anmeldelser om svig i forbin-
delse med hjælpepakkerne for et samlet beløb på ca. 50.000.000 kr. Der kan
således fortsat konstateres eksempler på kriminelle, som udnytter den alvor-
lige og ekstraordinære situation, Danmark som land befinder sig i, for egen
vindings skyld.
Justitsministeriets finder derfor, at der fortsat – også efter den 1. marts 2021
– er behov for en lovgivningsmæssig ramme, som sikrer en effektiv og mar-
kant strafforfølgelse af lovovertrædelser med baggrund i eller sammenhæng
med covid-19-epidemien i Danmark. Det gælder ikke mindst i forhold til
hjælpepakkerne, idet det er afgørende, at disse ikke udnyttes svigagtigt.
Justitsministeriet er opmærksom på, at værnemidler såsom håndsprit og
mundbind ikke på nuværende tidspunkt udgør knappe ressourcer. Det vil
derfor have formodningen imod sig, at lovovertrædelser vedrørende så-
danne værnemidler vil være omfattet af strafskærpelsen i straffelovens § 81
d, stk. 1. Efter Justitsministeriets vurdering er der dog en risiko for, at disse
eller andre værnemidler eller f.eks. en fremtidig vaccine mod covid-19 vil
kunne blive knappe ressourcer, ligesom covid-19-epidemien fortsat vil
kunne afføde nye kriminalitetsformer, så længe Danmark befinder sig i en
alvorlig og sårbar situation.
Sammenfattende er det Justitsministeriets vurdering, at det danske samfund
i en overskuelig fremtid ser ind i et kriminalitetsbillede, som svarer til det,
der i foråret 2020 nødvendiggjorde lov nr. 349 af 2. april 2019. Efter mini-
steriets opfattelse er der således – i lyset af den fortsat usikre situation ved-
rørende covid-19 i Danmark – behov for foreløbigt at videreføre de regler,
der blev indført med loven.
Det foreslås på denne baggrund, at solnedgangsklausulen i lovens § 4, stk.
4, udskydes, således at bestemmelserne i straffelovens § 81 d, retspleje-
lovens § 791 d, stk. 1, 2. pkt., og stk. 6, og udlændingelovens § 22, nr. 9,
ophæves automatisk den 1. januar 2022.
Ved valget af denne dato lægger Justitsministeriet på den ene side vægt på,
at de omfattede bestemmelser ikke bør gælde i længere tid, end de faktiske
forhold i relation til covid-19-epidemien tilsiger. På den anden side lægger
10
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 105: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven og udlændingeloven (Udskydelse af solnedgangsklausul)
ministeriet vægt på, at situationen fortsat er usikker, og at Folketinget bør
have tid og reel mulighed for – inden for en ordinær folketingssamling – at
vurdere det fortsatte behov for bestemmelserne, herunder i lyset af en even-
tuel udvikling i efteråret 2021.
Ændringen vil have den effekt, at de pågældende bestemmelser vil være
gældende frem til den 1. januar 2022, hvor de automatisk ophæves, med-
mindre Folketinget forinden beslutter at forlænge gyldighedsperioden. Dette
indebærer, at Folketinget inden den 1. januar 2022 igen skal tage stilling til,
om covid-19-epidemien og kriminalitetsbilledet forsat vurderes at nødven-
diggøre en opretholdelse af lovens bestemmelser.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
[Udestår.]
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Udkastet til lovforslag er i perioden fra den 8. december 2020 til den 4. ja-
nuar 2021 sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer mv.:
Østre Landsret, Vestre Landsret, samtlige byretter, Advokatrådet, Akademi-
kerne, Amnesty International, Andelsboligforeningernes Fællesrepræsenta-
11
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 105: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven og udlændingeloven (Udskydelse af solnedgangsklausul)
2300168_0012.png
tion, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, BL – Danmarks Almene Boliger,
Copenhagen Business School (CBS) – CBS LAW – Institut for Ledelse,
Politik og Filosofi, Danmarks Jurist- og Økonomforbund, Danmarks Lejer-
foreninger, Danmarks Tekniske Universitet – DTU Diplom – Center for
Diplomingeniøruddannelse, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri,
Dansk Detail, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk IT, Dansk Journalist-
forbund, Danske Advokater, Danske Havne, Danske Udlejere, Datatilsynet,
Den Danske Dommerforening, Det Kriminalpræventive Råd, Direktoratet
for Kriminalforsorgen, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolenes Tje-
nestemandsforening, Domstolsstyrelsen, Ejendomsforeningen Danmark,
Erhvervslejernes Landsorganisation, Finans Danmark, Finans & Leasing,
Foreningen af Offentlige Anklagere, Foreningen af Statsadvokater, Forenin-
gen af Statsforvaltningsjurister, Foreningen Industriel Retsbeskyttelse,
Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd FTF, Færøernes Lands-
styre, Grønlands Selvstyre, Handelshøjskolen – Århus Universitet, HK, In-
stitut for Menneskerettigheder, IT-Branchen, IT-Politisk Forening, Justitia,
KL, Københavns Universitet – Det Juridiske Fakultet, Landsforeningen af
Forsvarsadvokater, Landsforeningen KRIM, Politidirektørforeningen, Poli-
tiforbundet, PROSA, Retspolitisk Forening, Rigsadvokaten, Rigspolitiet,
Rådet for Digital Sikkerhed, samtlige kommuner, SikkerhedsBranchen,
Syddansk Universitet – Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, Sø- og Han-
delsretten, Aalborg Universitet – Juridisk Institut – Det Samfundsvidenska-
belige Fakultet, Aarhus Retshjælp, Aarhus Universitet – Juridisk Institut.
9. Sammenfattende skema
Positive
konsekven-
ser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv om-
fang/Hvis nej, anfør
»Ingen«)
Økonomiske
konse- Ingen
kvenser for stat, kom-
muner og regioner
Implementeringskonse- Ingen
kvenser
for
stat,
kommuner og regioner
Økonomiske
konse- Ingen
kvenser for erhvervsli-
vet
Negative konsekven-
ser/merudgifter
(hvis ja, angiv om-
fang/Hvis nej, anfør
»Ingen«)
[udestår]
Ingen
Ingen
12
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 105: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven og udlændingeloven (Udskydelse af solnedgangsklausul)
2300168_0013.png
Administrative konse- Ingen
kvenser for erhvervsli-
vet
Administrative konse- Ingen
kvenser for borgerne
Miljømæssige konse- Ingen
kvenser
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de
fem principper for
implementering af
erhvervsrettet EUregu-
lering
/Går
videre end
minimumskrav i
EU-regulering
(sæt X)
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspek-
ter.
JA
NEJ
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Det følger af 4, stk. 4, i lov nr. 349 af 2. april 2020 om ændring af straffe-
loven, retsplejeloven og udlændingeloven (Skærpet straf for lovovertrædel-
ser med baggrund i eller sammenhæng med covid-19 og blokering af hjem-
mesider, hvorfra der begås visse lovovertrædelser, som har baggrund i eller
sammenhæng med covid-19), at straffelovens § 81 d, retsplejelovens § 791
d, stk. 1, 2. pkt., og stk. 6, samt udlændingelovens § 22, nr. 9, som disse er
affattet ved loven, ophæves den 1. marts 2021.
Det foreslås, at bestemmelsen i lovens
§ 4, stk. 4,
ændres, således at straffe-
lovens § 81 d, retsplejelovens § 791 d, stk. 1, 2. pkt., og stk. 6, samt udlæn-
dingelovens § 22, nr. 9, i stedet ophæves den 1. januar 2022.
Ændringen vil have den effekt, at bestemmelserne vil være gældende frem
til den 1. januar 2022, hvor de automatisk ophæves, medmindre Folketinget
forinden beslutter at forlænge gyldighedsperioden.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
13
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 105: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven og udlændingeloven (Udskydelse af solnedgangsklausul)
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft ved bekendtgørelsen i Lovtidende.
Loven vil ikke gælde for Færøerne og Grønland. Færøerne har således pr. 1.
marts 2010 overtaget lovgivningskompetencen på det strafferetlige område,
mens der for Grønland gælder en særlig kriminallov.
14
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 105: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven og udlændingeloven (Udskydelse af solnedgangsklausul)
2300168_0015.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Lovforslaget
§1
I lov nr. 349 af 2. april 2020 om
ændring af straffeloven, retspleje-
loven og udlændingeloven (Skær-
pet straf for lovovertrædelser med
baggrund i eller sammenhæng med
covid-19 og blokering af hjem-
mesider, hvorfra der begås visse
lovovertrædelser, som har bag-
grund i eller sammenhæng med
covid-19) foretages følgende æn-
dring:
§ 4
[…]
1.
I
§ 4, stk. 4,
ændres
»1. marts
Stk. 4.
Straffelovens § 81 d som af-
2021« til »1. januar 2022«.
fattet ved denne lovs § 1, nr. 1, rets-
plejelovens § 791 d, stk. 1, 2. pkt.,
som affattet ved denne lovs § 2, nr.
1, retsplejelovens § 791 d, stk. 6,
som affattet ved denne lovs § 2, nr.
2, og udlændingelovens § 22, nr. 9,
som affattet ved denne lovs § 3, nr.
1, ophæves den 1. marts 2021.
Gældende formulering
15