Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del Spørgsmål 1256
Offentligt
2373538_0001.png
Miljø- og Fødevareudvalget
Til:
Dato:
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
15. april 2021
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:
MOF alm. del
Spørgsmål 1256
I Greenpeace’ rapport ”Marketing Meat - How EU promotional funds favour meat and
dairy” fra april 2021 dokumenteres det, at EU i perioden 2016-21 gav knap 1,9 milliarder
kroner til reklamer for kød og mælkeprodukter, og at EU i perioden 2016-19 gav over 76
millioner kroner til reklamer for kød og mælkeprodukter i Danmark. Et af casestudierne i
rapporten er den danske ”Glad for gris”-kampagne, der har som formål at få danske unge
til at spise mere svinekød. Landbrug & Fødevarer har modtaget ca. 23 millioner kroner i
offentligt tilskud til kampagnen, heraf 18,4 millioner kroner fra Europa-Kommissionen og
de resterende 20 pct. fra Svineafgiftsfonden, der administreres af Ministeriet for Fødeva-
rer, Landbrug og Fiskeri. Samtidig har regeringen for nylig med de offentlige kostråd aner-
kendt, at vi skal spise mindre kød af hensyn til klima og sundhed. Vil ministeren stoppe al
offentlig/statslig støtte til reklamer, der fremmer forbruget af kød og mejeriprodukter?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Sikandar Siddique
(UFG).
Svar bedes sendt elektronisk til spørgeren på [email protected] og til [email protected].
På udvalgets vegne
René Christensen
formand
1/1