Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del Bilag 93
Offentligt
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Spørgsmål
Tale til samråd d. 5. november 2020 om
målsætningen i de kommende vandplaner og
konsekvenserne for landbruget
Miljøministerens besvarelse af samrådsspørgsmål
K-M stillet efter ønske fra Erling Bonnesen (V),
Jacob Jensen (V), René Christensen (DF), Lise Bech
(DF), Henrik Dahl (LA), Orla Østerby (KF), Peter
Seier Christensen (NB) og Egil Hulgaard (KF) den 1.
oktober 2020.
Samrådsspørgsmål K
Vil ministeren redegøre for den oprindelige
målsætning i vandmiljøplanerne om udledning af
kvælstof til vandmiljøet på 44.700 ton, som hidtil er
blevet udskudt fra planperiode til planperiode, da
der ikke hidtil har været opfundet virkemidler, der
kan opfylde målsætningen, uden at lukke
størstedelen af dansk landbrug? Og vil ministeren
redegøre for, hvordan ministeren vil håndtere sagen
i de kommende vandplaner, da der ikke er lagt op til
flere fremtidige vandplanperioder, eller om
ministeren reelt vil lukke størstedelen af dansk
landbrug?
Samrådsspørgsmål L
Hvordan vil ministeren forklare, at en opfyldelse af
den dansk fastsatte målsætning i vandmiljøplanerne
på 44.700 ton kvælstof reelt forudsætter et
1
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 93: Miljøministerens talepapir fra samrådet 5/11-20 om målsætningen i de kommende vandplaner og konsekvenserne for landbruget
TALEPAPIR
Danmark, der kun er svagt berørt af menneskelige
aktiviteter, og hvordan vil ministeren håndtere
udfordringerne i tilknytning til de kommende
vandmiljøplaner?
Samrådsspørgsmål M
Forventer ministeren en væsentlig ændring af den
oprindelige målsætning på 44.700 ton kvælstof i
vandmiljøplanerne i forbindelse med den
igangværende genberegning af målsætningen, så det
bliver muligt at opretholde og fortsat drive
eksportorienteret landbrug og fødevaresektor med
mange arbejdspladser i Danmark, der udgør en
vigtig del af lokalsamfund, landdistrikter og gode
store fødevarevirksomheder?
Svar
Tak for samrådsspørgsmålene.
Det er afgørende, at vi passer på naturen og
biodiversiteten. Vandmiljøet er et vigtigt levested for
dyr og planter og har en stor rekreativ og
naturmæssig værdi for danskerne.
Tilstanden i det danske vandmiljø er desværre
stadig slet ikke god nok. Kun ganske få
vandområder lever i dag op til målet om god
økologisk tilstand. At nå de mål, vi har forpligtet os
til i vandrammedirektivet, kræver stadig et stort
arbejde.
2
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 93: Miljøministerens talepapir fra samrådet 5/11-20 om målsætningen i de kommende vandplaner og konsekvenserne for landbruget
TALEPAPIR
Tilførslen af næringsstoffer til vandmiljøet er fortsat
for høj. Og vi har ikke set det fald i udledningen som
var forudsat i forbindelse med Landbrugspakken.
Den primære kilde til næringsstoffer i de danske
kystvande er landbrugsdriften, som står for ca. 70%
af den samlede tilførsel af kvælstof til kystvande.
Spildevand udgør ca. 10% på landsplan og resten er
baggrundsbidrag. Landbruget står for den største
andel af udledningen af næringsstoffer, og derfor er
det også afgørende, at landbruget bidrager
væsentligt til at nedbringe belastningen.
Samrådsspørgsmål K
Jeg er blevet indkaldt i samråd af partierne bag
Fødevare- og Landbrugspakken om målsætningerne
i vandområdeplanerne
dem som vedrører
kvælstof. Målbelastningen på 44.700 tons, som der
refereres til i spørgsmålet, henviser til den
belastning, der fører til, at der kan opnås god
økologisk tilstand i de danske kystvande. Det var
den målbelastning, der var udgangspunktet for
indsatsbehovet i de nuværende vandområdeplaner.
Kvælstofudvalgets afrapportering fra tidligere i år
viste, at Landbrugspakken ikke har leveret det fald i
kvælstofudledningen, som var forudsat, og
indsatsen i vandmiljøet derfor går langsommere end
ventet. Der er stadig behov for, at udledningen af
kvælstof reduceres mærkbart, hvis Danmark skal nå
målet om god økologisk tilstand i vandmiljøet i
2027.
3
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 93: Miljøministerens talepapir fra samrådet 5/11-20 om målsætningen i de kommende vandplaner og konsekvenserne for landbruget
TALEPAPIR
Regeringen har taget ansvaret på sig og har skærpet
kvælstofkravene for at gøre op med det efterslæb,
som de blå partier efterlod. De igangsatte tiltag var
nødvendige for at rette op på forudsætningerne bag
Landbrugspakken, som jo viste sig ikke at holde.
Regeringen ønsker en ambitiøs natur- og
miljøpolitik. Og agter at leve op til direktiverne og
Danmarks internationale miljøforpligtelser.
Regeringen ser frem til med Folketingets partier at
drøfte, hvordan en grøn omstilling af landbruget vil
kunne gribes an. Der er ingen tvivl om, at det vil
kræve en stor indsats, når der skal ydes bidrag til
målsætningen om 70 pct. klimareduktion. Og vi skal
også udvikle grundlaget, så vi tager højde for målene
for vandmiljøet. Det er vigtigt, at vi gør indsatserne
klogt. Regeringen vil lægge vægt på, at vi også i
fremtiden skal have et landbrug, der bidrager til
velfærden i samfundet og leverer fødevarer af høj
kvalitet.
Hvor stor en kvælstofudledning, der er forenelig
med at opnå en god tilstand i vandmiljøet, er lige nu
ved at blive genberegnet. Det sker efter at
beregningsmodellerne har gennemgået en grundig
international evaluering
på den baggrund er det
faglige grundlag blevet videreudviklet og forbedret,
og der regnes mere specifikt på de enkelte
vandområder.
4
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 93: Miljøministerens talepapir fra samrådet 5/11-20 om målsætningen i de kommende vandplaner og konsekvenserne for landbruget
TALEPAPIR
Når forskningsinstitutionerne er færdige med at
beregne det mål, der skal anvendes i de kommende
vandområdeplaner, vil der skulle tages stilling til
indsatsbehovet for de enkelte vandområder.
Uanset hvad beregningerne måtte bringe; ét kan jeg
sige allerede nu
der bliver ikke tale om at lukke
dansk landbrug, heller ikke med de kommende
vandområdeplaner.
Danmark skal også i fremtiden have et stærkt
landbrug, og jeg vil gerne kvittere for den store
indsats, som landbruget allerede har leveret. Det
viser, at der er en vilje til at skabe balance mellem et
produktivt landbrug, et sundt vandmiljø, et godt
klima og en rig natur.
Men der er fortsat et godt stykke vej til at nå målene
for vandmiljøet, og der er det selvfølgelig en fordel,
hvis både landbruget og samrådsspørgerne går
konstruktivt ind i at lykkes med at nå i mål, så vi kan
lave en bred aftale.
Det er store udfordringer landbruget står med, og vi
skal finde effektive, langsigtede og holdbare
løsninger for landbruget, så rammebetingelserne for
erhvervet er kendt mange år ud i tiden. Jeg håber, at
oppositionen vil sætte handling bag ordene og vise,
at der er vilje til at indgå aftaler, som sikrer miljøet.
Hvis visionen om en langsigtet løsning skal føres ud
i livet, er der behov for at tænke på en ny måde. Vi
5
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 93: Miljøministerens talepapir fra samrådet 5/11-20 om målsætningen i de kommende vandplaner og konsekvenserne for landbruget
2274398_0006.png
TALEPAPIR
skal finde synergier mellem indsatser i forhold til
vandmiljø, klima og natur, og den fremtidige
regulering skal sikre, at de synergier opnås. På den
måde kan vi understøtte et dansk landbrug med et
langt mindre aftryk på klima, miljø og luft, der
samtidig er konkurrencedygtigt og viser vejen for
andre lande.
Samrådsspørgsmål L
Jeg vil lægge ud med at opklare en misforståelse i
samrådsspørgsmålet. Kvælstofmålsætningen er ikke
ensbetydende med, at de danske vandområder skal
have ingen eller kun meget ubetydelige tegn på
menneskelig påvirkning.
Det er korrekt, at når indsatsbehovet for kvælstof
opgøres til brug for de kommende
vandområdeplaner, så er der brug for at fastlægge
en referencetilstand.
En referencetilstand er defineret som en situation i
et vandområde, som svarer til uberørte forhold med
ingen eller kun meget ubetydelige tegn på
menneskelig påvirkning. Men referenceværdien er
ikke målet. Referenceværdien er det udgangspunkt
på målestokken, som man fastsætter grænsen for
god/moderat økologisk tilstand ud fra.
Referencebelastningen er tidligere i VP2 blevet
fastlagt til 17.000 tons kvælstof. Som bekendt var
målbelastningen 44.700 tons kvælstof i VP2, så det
6
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 93: Miljøministerens talepapir fra samrådet 5/11-20 om målsætningen i de kommende vandplaner og konsekvenserne for landbruget
TALEPAPIR
illustrerer den forskel, der er mellem referencen og
målet.
Afstanden fra referenceværdier til grænsen for
god/moderat tilstand er fastlagt i EU-
Kommissionens interkalibrering mellem landene.
På den måde arbejdes der med ensartede niveauer
mellem landene.
Samrådsspørgsmål M
Som tidligere nævnt er arbejdet med at fastlægge
målbelastningen endnu ikke afsluttet. Det faglige
grundlag er ved at blive opdateret, så vi får det
bedste grundlag for at vurdere, hvilke indsatser, der
er nødvendige for at opnå god tilstand i vandmiljøet.
Jeg ved at interessenterne
både de grønne men i
høj grad også erhvervets organisationer
følger
dette faglige arbejde meget engageret og nøje, og de
er tæt involveret i det faglige grundlag for
beregningerne.
Når vi kender indsatsbehovet, vil der blive fastlagt et
indsatsprogram. Jeg vil arbejde for et
indsatsprogram, der også på lang sigt udnytter de
synergier, der er mellem de forskellige områder,
som vi skal levere på.
Regeringen ønsker et grønt landbrug i førersædet og
en klog regulering, hvor vi imødekommer de
udfordringer, som landbruget står over for
det
7
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 93: Miljøministerens talepapir fra samrådet 5/11-20 om målsætningen i de kommende vandplaner og konsekvenserne for landbruget
TALEPAPIR
handler både om klima og næringsstoffer. Og det
handler om at bruge vores arealer på den bedst
mulige måde og om at producere fødevarerne med
de grønneste teknologier.
Vi håber, at de blå partier vil bidrage konstruktivt til
at virkeliggøre denne vision. Så vi sammen kan
forbedre naturen og miljøet og samtidig kan
langtidssikre et innovativt, konkurrencedygtigt og
grønt dansk landbrug.
8