Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del Bilag 91
Offentligt
2274162_0001.png
Dispensationer til
vandværker
4. november 2020
Departementet
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 91: Præsentationer fra den tekniske gennemgang den 4/11-20, af sagen om dispensationer i strid med drikkevandsdirektivet
2274162_0002.png
Problemstilling
1. Drikkevandsdirektivets implementering i drikkevandsbekendtgørelsen
er mangelfuld
2. Der er givet dispensationer til vandværker om bl.a. at overskride
kravværdien til pesticider i drikkevandet. Det har vist sig at være i strid
med EU-reglerne at give dispensationer efter 2012 for overskridelse af
kravværdier, der direkte er omfattet af direktivet.
3. Kommissionen har på flere møder, hvor Miljøstyrelsen har deltaget,
forklaret, hvordan reglerne i drikkevandsdirektivet skal forstås, men
den viden er ikke blevet bragt videre, og de danske regler er ikke blevet
bragt i overensstemmelse med EU-reglerne.
4. Miljøstyrelsen har ikke notificeret dispensationerne til EU-
Kommissionen i tide efter de danske regler. Der er dog ikke et problem
efter direktivets regler, da det er dispensationer for nationale
kravværdier.
2 / Miljø- og Fødevareministeriet
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 91: Præsentationer fra den tekniske gennemgang den 4/11-20, af sagen om dispensationer i strid med drikkevandsdirektivet
2274162_0003.png
Regler om dispensationer til drikkevand
Drikkevandsdirektivet fra 1998 indeholder kravværdier som drikkevandet
skal overholde efter en overgangsperiode på 5 år.
(dvs. fra 25. dec. 2003)
Dispensationsmulighed fra direktivets krav om kemiske stoffer(bilag I B)
1. dispensation gives for højst 3 år. Dispensationer til større vandværker (> 1.000
m
3
/dag) skal altid notificeres til kommissionen.
2. dispensation kan gives for højst 3 år efter en revision og alle dispensationer skal
notificeres til kommissionen.
3. dispensation kan gives for højst 3 år, hvis kommissionen godkender dispensationen.
Efter 9 år dvs. i dec. 2012 kan der ikke dispenseres fra kravværdierne i
direktivet.
Drikkevandsbekendtgørelsen
- Der er fortsat dispensationsmuligheder (3x3 år)
- Det fremgår ikke, at der skal notificeres ved 2. dispensation af bekendtgørelsen,
men af vejledningen til bekendtgørelsen.
- Ud over sprøjtemidler og relevante nedbrydningsprodukter er ikke-relevante
nedbrydningsprodukter omfattet, ligesom ved godkendelser af pesticider.
- Dispensationsmulighed fra flere krav
bilag a-c.
(fysiske og kemiske værdier)
3 / Miljø- og Fødevareministeriet
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 91: Præsentationer fra den tekniske gennemgang den 4/11-20, af sagen om dispensationer i strid med drikkevandsdirektivet
2274162_0004.png
Regler om dispensationer til drikkevand
Mulige undtagelsesbestemmelser udmeldt fra Kommissionen:
Ved nyligt opståede udfordringer, kan medlemsstaterne ifølge udtalelser
fra EU foretage ”sene dispensationer” efter 2012, hvis der er tale om:
Et nyt indvindingsopland til indvinding af drikkevand
Et nyt stof, der ikke er omfattet af direktivet og en ny (lavere)
kravværdi til et stof, der allerede er omfattet
En ny forureningskilde
Der skal være tale om behørigt begrundede tilfælde, hvor det ikke
indebærer en potentiel fare for menneskers
sundhed. Disse ”sene
dispensationer” er i hovedtræk indarbejdet i det nye drikkevandsdirektiv,
men den juridiske ramme herfor i det gældende drikkevandsdirektiv er pt.
uklar. Dette kræver derfor afklaring med Kommissionen.
Medlemslandene kan dispensere fra nye stoffer fastsat gennem
direktivets Art. 5. stk. 3, der nævner værdier fastsat for at beskytte
menneskers sundhed.
4 / Miljø- og Fødevareministeriet
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 91: Præsentationer fra den tekniske gennemgang den 4/11-20, af sagen om dispensationer i strid med drikkevandsdirektivet
2274162_0005.png
Direktivets omfang
Hvordan er forskellige stoffer med dispensationer omfattet af
direktivet?
På direktivets bilag IB:
Pesticider og relevante
nedbrydningsprodukter (f.eks.
Bentazon, DMS)
Nitrat,
Arsen,
Fluorid
På direktivets bilag IA og IC:
Kimtal ved 22°C
Mangan
Nationale kravværdier
(Ikke pga. sundhed):
Ikke-relevante
nedbrydningsprodukter (f.eks.
DPC, methyl-DPC, BAM,
CGA109806)
pH lavere end direktivets krav
Nationale kravværdier
(pga. sundhed):
Ingen dispensationer
DMS=dimethylsulfamid, DPC-desphenylchloridazon
5 / Miljø- og Fødevareministeriet
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 91: Præsentationer fra den tekniske gennemgang den 4/11-20, af sagen om dispensationer i strid med drikkevandsdirektivet
2274162_0006.png
Forvaltning af dispensationer
Oversigt
Siden 1.1. 2013 er der givet 65 dispensationer til vandværker (>10m
3
/dag samt
vandværker < 10m
3
/dag med kommerciel eller offentlig aktivitet)
22 er til stoffer på direktivets bilag IB
36 er til ikke relevante nedbrydningsprodukter
7 er til kravværdier på andre bilag i direktivet, herunder kvalitetskrav, som
påvirker ledningsnettet, smag, lugt mm,
Status per 20. oktober 2020
31 dispensationer er stadig gældende
12 af disse overtrædelser af efter direktivets bilag IB (pesticider og
relevante nedbrydningsprodukter)
Notificering til kommissionen
Ingen notificeringer af dispensationer er sendt til tiden efter de danske regler
5 dispensationer for nationalt fastsatte krav er sendt for sent, men de skal ikke
notificeres efter direktivets regler.
6 / Miljø- og Fødevareministeriet
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 91: Præsentationer fra den tekniske gennemgang den 4/11-20, af sagen om dispensationer i strid med drikkevandsdirektivet
2274162_0007.png
Konsekvenser af dispensationer
For pesticider gælder direktivets krav kun for relevante
nedbrydningsprodukter.
For alle dispensationer gælder at kommunen skal indhente en udtalelse
fra Styrelsen for Patientsikkerhed. Der kan ikke gives en dispensation,
hvis der er en risiko for menneskers sundhed. Borgerne skal informeres
om dispensationen.
Der er ikke en sundhedsrisiko forbundet med dispensationerne.
7 / Miljø- og Fødevareministeriet
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 91: Præsentationer fra den tekniske gennemgang den 4/11-20, af sagen om dispensationer i strid med drikkevandsdirektivet
2274162_0008.png
Hvordan kunne det ske?
Forvaltningen:
Fortolkningen af direktivet er udmeldt fra Kommissionen på flere møder i
den tekniske ekspert komite siden 2013, i serviceeftersynet på
drikkevandsdirektivet fra dec. 2016 og på Kommissionens hjemmeside.
Notifikationer efter de danske regler er ikke sket til tiden.
Kommissionens fortolkning er ikke videregivet til departementet før
september 2020.
Implementering af reglerne
Den danske bekendtgørelse fra 2001 og frem indeholder ikke en
overgangsbestemmelse. Kommunerne har derfor fulgt reglerne i
bekendtgørelsen.
Den danske bekendtgørelse indeholder ikke et krav om en revision
inden 2. gangs dispensationen gives.
Der skelnes i reglerne om dispensation ikke mellem mulighederne i
forhold til direktivets krav og nationalt fastsatte kravværdier.
8 / Miljø- og Fødevareministeriet
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 91: Præsentationer fra den tekniske gennemgang den 4/11-20, af sagen om dispensationer i strid med drikkevandsdirektivet
2274162_0009.png
Oversigt på forløbet
Nov. 1998
Sept. 2001
25. dec. 2003
25. dec. 2012
Drikkevandsdirektivet vedtages
Drikkevandsbekendtgørelsen implementerer direktivet
Kravene i direktivet skal være overholdt
De 3x3 års mulighed for dispensation udløber
Jan. 2013
Dec. 2016
Feb. 2020
Juli 2020
Kommissionen orienterer om at tidsfristen er udløbet
Serviceeftersyn af drikkevandsdirektivet
Liste over dispensationer sendes til MOF
Brev fra EU Kommissionen
Sept. 2020
30. okt. 2020
30. okt. 2020
Departementet orienteres, sagen undersøges
Ministeren orienteres med en foreløbig vurdering af sagen
Telefonmøde med jurist i Kommissionen
9 / Miljø- og Fødevareministeriet
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 91: Præsentationer fra den tekniske gennemgang den 4/11-20, af sagen om dispensationer i strid med drikkevandsdirektivet
2274162_0010.png
Handlemuligheder i forhold til gældende dispensationer
Dispensationer til nationalt fastsatte krav for ikke relevante
nedbrydningsprodukter kan fortsætte. Emnet belyses i forbindelse
med den igangværende kortlægning af udfordringer for grundvand
og beskyttelse af drikkevandet.
Der
mangler afklaringer af undtagelsesmulighederne
for
dispensationer efter direktivet, herunder betydning for de 12
gældende dispensationer til stoffer på bilag IB.
Gældende dispensationer er givet af Kommunerne og de skal
derfor tage stilling til, hvordan de håndterer disse sager.
10
/ Miljø- og Fødevareministeriet /
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 91: Præsentationer fra den tekniske gennemgang den 4/11-20, af sagen om dispensationer i strid med drikkevandsdirektivet
2274162_0011.png
Fremadrettede initiativer
Reglerne:
Nye dispensationer, der ikke er i overensstemmelse med EU
reglerne skal stoppes
MST sender brev til alle kommuner
Drikkevandsbekendtgørelsen skal ændres
Vandværkerne skal finde alternative løsninger for at sikre
vandforsyningen, herunder rensning.
Forvaltningen:
Redegørelse fra
Miljøstyrelsens direktion
Yderligere juridisk afklaring af udestående spørgsmål, der skal
afklares med Kommissionen.
Ekstern revision af drikkevandsområdet, herunder
implementering af reglerne, forvaltning af dispensationer mm.
11 / Miljø- og Fødevareministeriet