Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del Bilag 89
Offentligt
2273906_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 4. november 2020
Sagsnummer: 2020-646
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering
samlenotat for uformelt videomøde for EU’s landbrugs-
og
fiskeriministre den 16. november 2020.
Med venlig hilsen
Mogens Jensen
/
Jesper Wulff Pedersen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 89: Samlenotat til uformelt videomøde for EU's landbrugs- og fiskeriministre den 16. november 2020
2273906_0002.png
EU og Internationalt
Den 3. november 2020
MFVM 157
________________________________________________________________
SAMLENOTAT
Uformelt videomøde
for EU’s landbrugs-
og fiskeriministre
den 16. november 2020
________________________________________________________________
1.
Markedssituationen for landbrugsvarer
- Præsentation og udveksling af synspunkter
KOM-dokument foreligger ikke
Side 2
2.
Kommissionens forslag til Rådets forordning om fastsættelse af EU-fiskerifartøjers
fiskerimuligheder for visse dybhavsbestande for 2021 og 2022
– Sagen er ikke på dagsordenen for det uformelle videomøde for EU’s
landbrugs-
og fiskeriministre den 16. november 2020, men forslaget forventes vedtaget på et
kommende rådsmøde
KOM (2020) 666
side 5
Kommissionens henstilling med henblik på Rådets afgørelse om bemyndigelse af
Kommissionen til på Den Europæiske Unions vegne at indlede forhandlinger om
indgåelse af en fiskeriaftale med Det Forenede Kongerige Storbritannien og Nordir-
land og Kongeriget Norge
– Sagen er ikke på dagsordenen for det uformelle videomøde for EU’s landbrugs-
og fiskeriministre den 16. november 2020, men forslaget forventes vedtaget på et
kommende rådsmøde.
KOM (2020) 637
side 9
3.
1.
2.
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 89: Samlenotat til uformelt videomøde for EU's landbrugs- og fiskeriministre den 16. november 2020
2273906_0003.png
NOTAT OM
UFORMELT VIDEOMØDE FOR EU’S LANDBRUGS-
OG
FISKERIMINISTRE
Den 16. november 2020
1.
Markedssituationen for landbrugsvarer
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat.
Resumé
Covid-19 pandemien har i vidt omfang påvirket markedssituationen for de væsentligste landbrugs-
produkter i EU. Der blev derfor i første halvår 2020 iværksat en række hjælpeforanstaltninger, som
medvirkede til at stabilisere markedet. Sagen er på dagsordenen for det uformelle videomøde for
EU’s landbrugs-
og fiskeriministre den 16. november 2020 med henblik på udveksling af synspunk-
ter.
Baggrund
Den generelle markedssituation for landbrugsvarer drøftes cirka hvert kvartal i Rådet (landbrug og fi-
skeri).
Sagen er på dagsordenen for det uformelle videomøde
for EU’s landbrugs-
og fiskeriministre den 16.
november 2020 med henblik på orientering fra Kommissionen og udveksling af synspunkter.
Formål og indhold
Markedssituationen for mælk og mejeriprodukter
For mælk og mejeriprodukter har Covid-19 pandemien været en udfordring for markedet. Pandemien
og de omfattende begrænsninger af bevægelsesfriheden, der blev indført i medlemsstaterne, medførte
et fald i efterspørgslen efter visse produkter i mælke- og mejerisektoren. Spredningen af sygdommen
og de trufne foranstaltninger begrænsede adgangen til arbejdskraft, hvilket især gik ud over produktio-
nen, indsamlingen og forarbejdningen af mælk. Desuden har lukning af butikker, udendørs markeder,
restauranter og andre lignende foretagender standset driften af hotel- og restaurationsbranchen, hvil-
ket medførte betydelige ændringer i efterspørgselsmønstret for mælk og mejeriprodukter. Alt efter
produktet tegner hotel- og restaurationsbranchen sig normalt for forbruget af ca. 10-20 % af EU’s pro-
duktion af mælk og mejeriprodukter. Dertil kommer, at købere i EU og på verdensmarkedet opsagde
kontrakter og forsinkede indgåelsen af nye kontrakter i forventning om yderligere prisfald. Det med-
førte, at indvejede mælkemængder, især blev anvendt til fremstilling af smør og mælkepulver, der kan
lagres. Den udvikling medførte et prisfald på smør fra 361 €/100 kg medio februar 2020 til 281 €/100
kg primo maj 2020. Der var mindre prisfald for øvrige mejeriprodukter.
Afregningsprisen til producenterne blev kun marginalt påvirket af prisfaldene. Kommissionen indførte
primo maj 2020 støtte til privat oplagring af smør, skummetmælkspulver og ost. Der kunne oplagres i
perioden fra 7. maj 2020 til 30. juni 2020. Der nåede at blive oplagret 20.138 tons skummetmælkspul-
ver, 67.739 tons smør og 47.739 tons ost. I Danmark blev oplagring for ost klargjort på baggrund af til-
bagemeldinger fra erhvervet, men der var efterfølgende ikke interesse for anvendelse af ordningen. Si-
den da har markedssituationen generelt set været stabil, hvor mælkeprisen i august 2020 lå på 33.0
cent/kg, hvor den i maj 2020 var 33,1 cent/kg. I oktober 2020 ligger prisen på skummetmælkspulver
2
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 89: Samlenotat til uformelt videomøde for EU's landbrugs- og fiskeriministre den 16. november 2020
på 217 €/100 kg, hvor den i juli var på 214 €/100 kg og smør ligger på 345 €/100 kg, hvor den i maj
2020
var 281 €/100 kg. Dette kan ændre sig med den nuværende smittesituation og nye nedlukninger.
Markedssituationen for grisekød
EU' s marked for grisekød kom forholdsvis stabilt gennem følgerne af Covid-19 pandemien. Ikke desto
mindre har priserne været faldende, men fra et meget højt udgangspunkt i 2019 og de første måneder
af 2020. Prisniveauet er således for indeværende (ultimo oktober 2020) ca. 20 % under niveauet fra
samme tid i 2019. Det gælder også den danske notering. Noteringen lå i uge 10 i 2020 på 14,30 øre/kg
og er sidenhen løbende faldet og har siden uge 38 ligget stabilt på 10,30 øre/kg. En udfordring for svi-
neslagterierne har været udbrud af covid-19 på slagterier i både Tyskland og Danmark. En anden bety-
delig udfordring er, at svinesygdommen Afrikansk Svinepest i september 2020 bredte sig fra Polen,
hvor sygdommen er vidt udbredt, til Tyskland, hvor der nu er fundet over 90 tilfælde blandt vildsvin i
de sydøstlige dele af delstaten Brandenburg. Det har medført, at en række vigtige eksportlande herun-
der Kina har lukket for import af grisekød fra Tyskland, der udgør 24 % af EU’s samlede eksport af gri-
sekød, der i 2019 nåede op på 4,6 mio. tons.
Markedssituationen for oksekød
Produktionen af oksekød og kalvekød faldt i perioden januar-juni 2020 2,5 % i forhold til samme peri-
ode af 2019. I begyndelsen af 2020 var prisen for de bedste kategorier (ungtyre, stude og kalve) let fal-
dende, men efter covid-19 pandemiens start i marts 2020 faldt prisen. Siden maj 2020 og frem til uge
40 i 2020 har prisniveauet været stabilt med et gennemsnit omkring 352,2 €/100 kg, hvilket er 2,3 %
lavere end samme tid sidste år. Prisniveauet er desuden noget under gennemsnittet for de seneste tre
år. EU’s eksport faldt 6,0 % i perioden
januar-juli 2020 i forhold til samme periode af 2019. Importen
til EU faldt i samme periode med ikke mindre end 20,6 %.
På grund af Covid-19 pandemien indførte Kommissionen i foråret/sommeren 2020 en række hjælpe-
foranstaltninger til landbrugssektoren, navnlig fordi nedlukningerne i praksis lukkede hotel- og re-
staurationssektoren helt ned. Det gjaldt især for dyrere produkter, som visse oksekødsudskæringer,
der fortrinsvis spises på restaurant. Den manglende efterspørgsel blev ikke modsvaret af øget efter-
spørgsel i detailleddet. Der blev derfor indført støtte til privat oplagring af oksekød. Der kunne indlag-
res fra 7. maj 2020, indtil ordningen blev ophævet 17. juli 2020. Ordningen blev anvendt i ni medlems-
stater, hvor der nåede at blive oplagret i alt 2.215 tons, hvilket er ret beskedent omfang. Muligheden
for privat oplagring blev gjort klar i Danmark, men der blev ikke modtaget ansøgninger.
Markedssituationen for fjerkrækød
Fjerkræsektoren oplevede også et vist prisfald efter starten på covid-19 pandemien. Prisen rettede sig
dog, og ligger i oktober på 181,67 €/100 kg, hvilket er 2,1 % lavere end samme tid sidste år. EU er fort-
sat nettoeksportør af fjerkrækød målt både i mængde og værdi.
Markedssituationen for frugt og grønt
Frugt og grønt sektoren har klaret sig relativt godt igennem covid-19 ved hurtigt at omdirigere produk-
tionen til de detailhandlen, som fortsat var åben, og der har af samme årsag ikke været tydelig mangel
på fødevarer. For visse basisprodukter med længere holdbarhed som æbler, pærer og citrusfrugter, har
der endda været fordele ved krisen, da andelen af disse i handlen har set en lille forøgelse. Disse pro-
dukter omfatter blandt andet citrusfrugter, gulerødder, æbler, pærer og hvidløg. Andre produkter som
asparges, agurker, bær, præ-hakket salat og spirer har derimod været hårdt ramt af markedets usik-
kerhed og manglende afsætning til blandt andet hotel- og restaurationsbranchen. Alt i alt er markedet
stabiliseret med et pænt prisniveau for de fleste varer, og det største problem for sektoren er nu til-
trækning af sæsonarbejdere grundet genindførte restriktioner på grund af stigende smitte.
3
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 89: Samlenotat til uformelt videomøde for EU's landbrugs- og fiskeriministre den 16. november 2020
2273906_0005.png
Markedssituationen for sukker
Sukkerprisen på verdensmarkedet er faldet en smule de sidste par måneder og ligger nu på niveau med
tidligere år på 314 €/t. Den faldende pris vurderes at skyldes, at det tidligere estimerede deficit i
2019/2020 på 9,3 mio. tons siden er reduceret til 0,1 mio. tons, herunder som følge af en reduktion af
det forventede forbrug grundet virkningerne af covid-19 pandemien på 2,7 mio. tons. Produktion og
forbrug af sukker på verdensmarkedet forventes at ramme 170 mio. tons i 2019/2020. Produktionen
forventes at stige med ca. 3,9 mio. tons (2,29%) i 2020/2021. Forbruget forventes at stige med ca. 4,5
mio. tons (2,63%) og dermed øge deficit på verdensmarkedet til ca. 0,7 mio. tons. Prisen på hvidt suk-
ker i EU faldt i juli 2020 med 1 € til 278 €/tons. Prisen i region 1, som omfatter Danmark, er siden maj
2020
faldet med 6 €/tons og ligger nu på niveau med EU gennemsnittet på 278 €/tons.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
Nærhedsprincippet
Der redegøres ikke for nærhedsprincippet, idet der ikke er tale om stillingtagen til konkrete forslag.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i § 2-udvalget, hvor der er indkommet følgende bemærkninger:
Landbrug & Fødevarer bemærker til markedssituationen for mælk og mejeriprodukter, at udover øget
sikring og omstilling i produktionen som følge af Covid-19
pandemien, så giver afslutningen på UK’s
transitionsperiode i forbindelse med Brexit den 31. december 2020 enorme bekymringer for hele den
europæiske mejerisektor. Et nyt studie fra LSE estimerer en nedgang i mejerieksporten fra EU til UK
med 18 % i et FTA-scenarie og helt op til 94 % i tilfælde af et no-deal scenarie. UK er et af den danske
mejerisektors vigtigste eksportmarkeder, og skal sektoren opretholde den britiske handel, så er det af-
gørende, at partnerne bliver enige om en aftale uden told og kvoter, så man undgår en situation med
WTO-toldsatser.
For så vidt angår markedssituationen for oksekød bemærker Landbrug & Fødevarer, at årsagen til at
oplagringsordningen ikke blev anvendt fra dansk side ligger til grund for de vilkår, der var opstillet for
ordningen. Kravet om at oplagre en hel (opskåret) bagfjerding i en foruddefineret tidsperiode på 3-5
måneder var, ud fra et markedsperspektiv, ikke attraktivt. I foråret var det muligt at afsætte dele af
bagfjerdingen, og hvis producenterne kiggede 3-5 måneder frem i tiden, som ordningen lød på, vil man
kun komme nærmere et Brexit. Lige netop Brexit med et endnu usikkert udfald, presser afsætnings-
mulighederne og øger behovet for nye afsætningsmuligheder. Et Brexit med et no-deal scenarie vil give
anledning til stor bekymring om, hvortil det irske oksekød, der i dag går til UK, skal afsættes fremover.
Landbrug & Fødevarer henviser vedrørende markedssituationen for fjerkrækød til, at fjerkræsektoren
også oplevede et markant prisfald efter starten på covid-19 pandemien med prisfald i EU på 20-30 %
samtidig med at indsætningen af daggamle kyllinger faldt tilsvarende i en længere periode som følge af
nedlukningen af food service. Til trods for en delvis tilpasning af produktionen i en periode, og i lyset
af en fortsat import af fjerkrækød fra Brasilien og Thailand, der ikke er faldet tilsvarende, er der sket
en væsentlig lageropbygning af fjerkrækød på de europæiske frysehuse, der forstærker prisfaldet. Over
sommeren er der igen sket en stigning i produktionen i EU, uden at lagrene er væsentligt nedbragt.
Der må derfor forventes et fortsat markedspres i retning af fortsat lave og faldende priser, indtil der
igen sker en åbning af food service særligt inden for turisme og restaurant. Landbrug & Fødevarer be-
mærker, at EU fortsat er nettoeksportør af fjerkrækød målt både i mængde og værdi, men bemærker,
at eksportens enhedspris er væsentlig lavere end for importen, hvilket skyldes, at EU importerer dyre
4
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 89: Samlenotat til uformelt videomøde for EU's landbrugs- og fiskeriministre den 16. november 2020
2273906_0006.png
udskæringer, mens EU eksporterer billige udskæringer og kød til forarbejdning. Det bemærkes endvi-
dere, at EU's eksport det seneste år har været hårdt ramt af handelsbarrierer i en række tredjelande
både i form af øget toldforanstaltninger, tekniske barrierer og uretmæssige sundhedsmæssige- og phy-
tosanitære barrierer, som følge af udbrud af fugleinfluenza i en række lande. Disse tiltag har desuden
medvirket til øget pres på EU's indre marked, hvor varerne alternativt er forsøgt afsat.
Konsekvenser
Drøftelsen har ikke i sig selv statsfinansielle, lovgivningsmæssige og erhvervsøkonomiske konsekven-
ser eller konsekvenser
for EU’s budget.
Såfremt sagen måtte afføde konkrete forslag fra Kommissionen
vil forslagets økonomiske mv. konsekvenser blive vurderet i forbindelse med regeringens stillingtagen
hertil.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det kan forventes, at de fleste medlemsstater finder, at markedssituationen har forbedret sig i takt
med genåbningen, mens nogle medlemsstater forventes at ville efterspørge yderligere støtte.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen arbejder for at underbygge en markedsorienteret og konkurrencedygtig landbrugssektor
og et velfungerende indre marked.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg skriftligt den 16. juli 2020 forud for råds-
mødet (landbrug og fiskeri) den 20. juli 2020, jf. samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg
den 9. juli 2020.
Notatet er ligeledes oversendt til Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg.
2.
Kommissionens forslag til Rådets forordning om fastsættelse af EU-fiskerifartø-
jers fiskerimuligheder for visse dybhavsbestande for 2021 og 2022
KOM (2020) 666
Nyt notat.
Resumé
Forslaget vedrører EU-fiskerfartøjers fiskerimuligheder for visse dybhavsbestande for 2021 og 2022.
På baggrund af den biologiske rådgivning foreslår Kommissionen en reduktion af den samlede til-
ladte fangstmængde (TAC) for 3 bestande i 2021, og derefter en fastholdelse af dette fangstniveau i
2022. Hertil kommer de bestande, som Kommissionen endnu ikke har fremlagt forslag til. Sagen er
ikke på dagsordenen for det uformelle videomøde for EU’s landbrugs-
og fiskeriministre den 16. no-
vember 2020, men forslaget forventes vedtaget på et kommende rådsmøde.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2020) 666 af 22. oktober 2020 fremsendt forslag til Rådets forordning
om fastsættelse af EU-fiskerfartøjers fiskerimuligheder for visse dybhavsbestande for 2021 og 2022.
Forslaget er oversendt til Rådet den 22. oktober 2020 i dansk sprogudgave.
Forslaget fremsættes med hjemmel i TEUF artikel 43, stk. 3, og kan vedtages af Rådet med kvalificeret
flertal.
5
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 89: Samlenotat til uformelt videomøde for EU's landbrugs- og fiskeriministre den 16. november 2020
Sagen er ikke på dagsordenen for
det uformelle videomøde for EU’s landbrugs-
og fiskeriministre den
16. november 2020, men forslaget forventes vedtaget på et kommende rådsmøde.
Formål og indhold
Kommissionens forslag indeholder fiskerimuligheder for visse dybhavsbestande for 2021 og 2022.
Dybhavsbestande er fiskebestande, der fanges i farvande uden for de vigtigste fiskepladser på konti-
nentalsoklen. De fleste af arterne vokser langsomt og lever meget længe. Det gør dem særligt sårbare
over for fiskeriaktiviteter. Fiskeriet har i EU været reguleret siden 2003 for at genopbygge sådanne
nedfiskede, langsomt voksende bestande.
Kommissionens forslag bygger på videnskabelig rådgivning fra Det Internationale Havundersøgelses-
råd (ICES) under hensyntagen til principperne for TAC-fastsættelse, som fremgår af Kommissionens
meddelelse om høring om fiskerimuligheder for 2021 (Kommissionens politikerklæring - KOM (2020)
248). Kommissionen anfører, at der er taget hensyn til landingsforpligtelsen, hvor det er relevant.
For alle de bestande, der er omfattet af dette forslag, gælder det, at de foreliggende oplysninger ikke
har gjort det muligt at foretage en fuldstændig videnskabelig vurdering af bestandenes tilstand,
hverken med hensyn til bestandenes størrelse eller fiskeridødeligheden. Der er flere grunde til dette:
De pågældende arter lever som nævnt ovenfor ofte meget længe og vokser langsomt, og det gør det
yderst vanskeligt at inddele bestanden i aldersklasser og at vurdere, hvilken virkning fiskeriet har på
bestanden ud fra ændringer i fiskenes længde eller aldersfordelingen i fangsterne. Rekrutteringsfre-
kvensen for unge fisk til bestandene kendes ikke. Bestandene er fordelt på et stort område og på
dybder, som af praktiske grunde er svære at undersøge. Ofte er der ingen data fra videnskabelige
undersøgelser, da bestandene ikke har den store kommercielle betydning, eller data dækker ikke hele
det område, hvor bestandene forekommer. Endvidere er fiskeriaktiviteterne sommetider kun delvis
rettet mod disse arter.
Landingsforpligtelsen er nu indført for alle fiskerier efter kvoterede arter. Når landingsforpligtelsen for
en fiskebestand indføres, skal fiskerimulighederne fastsættes under hensyntagen til, at de i stedet for
at afspejle landingerne nu skal afspejle fangsterne, jf. grundforordningen 1380/2013.
Den overgangsperiode, der er fastsat i udtrædelsesaftalen mellem EU og Storbritannien, udløber ved
udgangen af 2020. De bestande, som Kommissionen skal konsultere Storbritannien om med hensyn til
kvoteandele af fiskerimulighederne for 2021 og 2022, som følge af at det er bestande, der som
udgangpunkt findes i begge parters farvande, er derfor anført som pro memoria (’pm’). De endelige
fiskerimuligheder afventer således resultatet af de igangværende forhandlinger om samarbejdet om
disse bestande, herunder fiskerimuligheder, kvoteandele og gensidig farvandsadgang.
For andre bestande eller fiskerimuligheder, som deles med andre tredjelande, foreligger tallene endnu
ikke, da konsultationerne med disse lande endnu ikke er afsluttet. Når disse konsultationer er afsluttet,
suppleres forslaget
med Kommissionens forslag til fiskerimuligheder via ’non-papers’.
Forslaget indeholder endvidere forbud mod at fiske efter, beholde om bord, omlade eller lande orange
savbug og dybvandshajer i en række i EU-farvande og internationale farvande.
Kommissionen foreslår tre TAC'er med nedsættelser for 2021 og en videreførelse ("roll-over") af disse
for 2022.
6
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 89: Samlenotat til uformelt videomøde for EU's landbrugs- og fiskeriministre den 16. november 2020
2273906_0008.png
Tabel med Kommissionens forslag for TAC/kvoter for dybhavsbestande for 2021/2022:
Kommissionens Kommissionens
Arter
ICES zoner
TAC 2020
tons
TAC
forslag 2021
tons
EU-farvande
og internatio-
Sort sabelfisk
nale farvande
i CECAF
34.1.2
Sort sabelfisk
Sort sabelfisk
5, 6, 7, 12
8, 9, 10
2.470
2.832
pm
2.113
(-25%)
ICES rådgiver efter forsigtighedsprincippet
Berycider
3, 4, 5, 6, 7, 8,
9, 10, 12, 14
252
pm
pm
med anvendelse af tilgang for data-begræn-
sede bestande, om maksimale fangster på 224
tons i 2021 og 2022.
pm
2.113
Fastsat af
Portugal
Skal fastsættes
Skal fastsættes
TAC
forslag 2022
tons
ICES rådgiver, efter anvendelse af tilgang for
data-begrænsede bestande, om maksimale
fangster på 4.506 tons i 2021 og 2022. Rådgiv-
ningsområdet er større end forvaltningsområ-
det.
Videnskabelig rådgivning
(kun til bifangster) (kun til bifangster)
ICES rådgiver om, at der fastsættes nulfangst.
Skolæst
1
3
5
50
(-90%)
5
Der er alene i området tale om en bifangst-
kvote. Den danske udnyttelse af kvoten er nor-
2020).
ICES rådgiver efter forsigtighedsprincippet
(kun til bifangst) (kun til bifangst) malt lav (under 2 tons årligt i perioden 2012 til
Skolæst
5b, 6, 7
2.558
pm
pm
om maksimale fangster på 3.177 tons i 2021 og
2022. Rådgivningen dækker flere forvaltnings-
områder.
ICES rådgiver ikke for særskilt for forvalt-
Skolæst
Spidstandet
blanksten
8, 9, 10, 12, 14
2.281
pm
pm
ningsområdet. Rådgivningen dækker flere for-
valtningsområder.
6, 7, 8
105
pm
pm
ICES rådgiver efter forsigtighedsprincippet
(kun til bifangst) (kun til bifangst) om, at der fastsættes nulfangst.
ICES rådgiver, efter anvendelse af tilgang for
Spidstandet
blanksten
9
149
119
(-20%)
119
data-begrænsede bestande, om maksimale
fangster på 119 tons i 2021 og 2022.
Spidstandet
blanksten
10
553
pm
pm
ICES rådgiver efter forsigtighedsprincippet
om maksimale fangster på 610 tons i 2021.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
7
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 89: Samlenotat til uformelt videomøde for EU's landbrugs- og fiskeriministre den 16. november 2020
2273906_0009.png
Nærhedsprincippet
Forslaget er et led i gennemførelsen af den fælles fiskeripolitik, hvorfor nærhedsprincippet ikke finder
anvendelse.
Gældende dansk ret
Ikke relevant.
Konsekvenser
Forslaget har ikke i sig selv lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller administrative konsekvenser.
Forslaget har ingen konsekvenser for EU-budgettet.
Forslaget vurderes ikke at have nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser. Danske fartøjer er
ikke involveret i direkte dybhavsfiskeri. Der er for danske fartøjer alene tale om meget begrænsede
fangster af dybhavsarter (skolæst) som bifangster i ICES underområde 3, der dækker Skagerrak/Katte-
gat og Østersøen.
Høring
§ 5-udvalget (fiskeri) er blevet hørt, hvilket gav anledning til følgende bemærkninger:
Danmarks Fiskeriforening, Producent Organisation (DFPO) bemærker, at så længe man ikke må have
et direkte fiskeri på arterne (skolæst), så er der ingen grund til at have en TAC.
Danmarks Pelagiske Producent Organisation (DPPO) noterer, at 5 tons skolæst lyder faretruende lavt,
hvis det har konsekvenser for andet fiskeri. DPPO er yderligere tilfredse med, at der arbejdes for
20.000 tons ekstra sperling.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at nogle medlemsstater vil være skeptiske over for størrelsen af visse reduktioner af fi-
skerimulighederne, mens andre medlemsstater vil lægge vægt på en effektiv beskyttelse af sårbare dyb-
havsbestande.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er generelt positiv over for forslaget, idet der lægges vægt på effektiv beskyttelse af sårbare
dybhavsbestande.
Regeringen støtter Kommissionens forslag om fiskerimuligheder for skolæst i Skagerrak/Kattegat for
at beskytte bestanden, og det foreslåede niveau for fiskerimulighederne vurderes endvidere ikke at på-
virke muligheden for, at der fortsat kan finde et fiskeri sted efter andre arter i Skagerrak/Kattegat un-
der landingsforpligtelsen.
På rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 19.-20. oktober 2020 blev der fastsat foreløbige fiskerimulig-
heder for sperling i Nordsøen og Skagerrak/Kattegat for perioden den 1. november-31. december
2020. Kvoteåret for sperling er forskudt i forhold til kalenderåret, og er normalt fra 1. november til 31.
oktober. Grundet de igangværende konsultationer mellem EU og Storbritannien om det fremtidige for-
hold på fiskeriområdet støttede Kommissionen imidlertid kun, at fiskerimulighederne blev fastsat for
perioden november-december 2020. EU's fiskerimuligheder for perioden er fastsat til 30.000 tons.
Fra regeringens side har man imidlertid rejst, at dette niveau af fiskerimuligheder vil kunne være be-
grænsende for det danske fiskeri efter arten. På den baggrund arbejder man for, at fiskerimulighe-
derne efter sperling øges med 20.000 tons for den nævnte periode på et kommende rådsmøde eller i
8
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 89: Samlenotat til uformelt videomøde for EU's landbrugs- og fiskeriministre den 16. november 2020
2273906_0010.png
skriftlig procedure. Forøgelsen vil til fulde være inden for rammerne af den videnskabelige rådgivning
fra ICES.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3.
Kommissionens henstilling med henblik på Rådets afgørelse om bemyndigelse
af Kommissionen til på Den Europæiske Unions vegne at indlede forhandlinger
om indgåelse af en fiskeriaftale med Det Forenede Kongerige Storbritannien og
Nordirland og Kongeriget Norge
KOM (2020) 637
Nyt notat.
Resumé
Kommissionen har fremsendt henstilling om bemyndigelse af Kommissionen til at indlede forhand-
linger om indgåelse af en fiskeriaftale med Storbritannien og Norge, med henblik på at tage højde
for, at Storbritannien fra 1. januar 2021 bliver en selvstændig kyststat, hvorved en fiskeriaftale skal
danne rammen om forvaltningen af de fælles bestande i Nordsøen mellem EU, Norge og Storbritan-
nien.
Sagen er ikke på dagsordenen for det uformelle videomøde for EU’s landbrugs-
og fiskerimini-
stre den 16. november 2020, men forslaget forventes vedtaget på et kommende rådsmøde.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2020) 637 af 7. oktober 2020 fremsendt henstilling med henblik på Rå-
dets afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til på Den Europæiske Unions vegne at indlede for-
handlinger om indgåelse af en fiskeriaftale med Det Forenede Kongerige Storbritannien og Nordirland
og Kongeriget Norge. Henstillingen er oversendt til Rådet den 7. oktober 2020 i dansk sprogudgave.
Henstillingen fremsættes med hjemmel i TEUF artikel 218, stk. 3 og 4, og kan vedtages af Rådet med
kvalificeret flertal.
Sagen er ikke på dagsordenen for
det uformelle videomøde for EU’s landbrugs-
og fiskeriministre den
16. november 2020, men forslaget forventes vedtaget på et kommende rådsmøde.
Formål og indhold
Fiskerisamarbejdet mellem EU og Norge er baseret på en rammeaftale fra 1980. Parterne indgår under
rammeaftalen to årlige kvote-aftaler
(”protokoller”) for fiskeriet på fælles bestande i Nordsøen og i
Skagerrak. Der er tale om aftaler, som sikrer en fælles forvaltning af de vigtigste bestande i de to far-
vande. Derudover sker en afbalanceret udveksling af kvoter for en række ikke fælles forvaltede eller
eksklusive bestande i Nordsøen, i vestlige farvande, ved Grønland samt i Barentshavet og Norskehavet.
Efter Storbritanniens udtræden af EU kan en række af de fiskebestande i Nordsøen, der i dag forvaltes
under EU/Norge aftalen, ikke længere anses for at være bilaterale bestande mellem EU og Norge
alene. I stedet findes bestandene i både EU-farvande, i norske og i britiske farvande. De syv bestande,
som er fælles for alle tre parter og som i dag forvaltes i fællesskab i Nordsøen er: torsk, kuller, sej, hvil-
ling, rødspætte, sild og makrel.
I overensstemmelse med artikel 63, stk.
1 i FN’s Havretskonvention
bør der derfor etableres et samar-
bejde på fiskeriområdet mellem de tre parter med henblik på et fortsat fiskeri på de fælles bestande i
9
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 89: Samlenotat til uformelt videomøde for EU's landbrugs- og fiskeriministre den 16. november 2020
Nordsøen i overensstemmelse med princippet om at sikre den langsigtede bevarelse og bæredygtige
udnyttelse af havets biologiske ressourcer.
Kommissionen har til det formål fremsat henstilling til Rådet om bemyndigelse til at indlede forhand-
linger med Storbritannien og Norge med henblik på indgåelse af en fiskeriaftale mellem de tre parter.
Kommissionen fremfører, at i overensstemmelse med målene i Europa-Parlamentets og Rådets forord-
ning (EU) nr. 1380/2013 om den fælles fiskeripolitik
(’grundforordningen’)
bør aftalen fastsætte en
ramme for forvaltningen af de fælles fiskebestande samt betingelser for adgang til farvande og ressour-
cer. Bestemmelserne om fiskeri bør dertil omfatte samarbejde om udviklingen af tekniske foranstalt-
ninger samt foranstaltninger til undgåelse af udsmid. Foranstaltningerne bør følge en videnskabeligt
baseret tilgang med henblik på at opnå et maksimalt bæredygtigt udbytte (MSY) af de omfattede be-
stande. Aftalen bør i tillæg hertil omfatte bestemmelser vedrørende samarbejde om kontrol og hånd-
hævelse, dataindsamling og videnskabelig rådgivning.
Kommissionen foreslår, at en trilateral aftale bør bibeholde EU's traditionelle fiskeaktiviteter, som
fastsat i rammeaftalen om fiskeri mellem EU og Norge, og derfor bør:
1) bibeholde fortsat gensidig adgang
2) bibeholde stabile kvoteandele, som kun kan justeres med de direkte berørte parters samtykke
3) omfatte retningslinjer for overførsel og udveksling af kvoter og for fastsættelse af årlige eller
flerårige samlede tilladte fangstmængder eller indsatsbegrænsninger på grundlag af langsig-
tede forvaltningsstrategier
4) fastsætte retningslinjer for at opnå fiskeritilladelser, samt bestemmelser, der skal sikre lige be-
handling og overholdelse, herunder fælles kontrol- og inspektionsaktiviteter
5) fastlægge en passende institutionel ramme for samarbejde om bevarelse og forvaltning af fæl-
les fiskebestande
6) indgås rettidigt, så den kan anvendes til at fastsætte fiskerimulighederne for det første år efter
udløbet af overgangsperioden i henhold til udtrædelsesaftalen. Det vil sige fra 2021.
I tillæg til den fremsatte henstilling forventes Kommissionen også snarest at fremsætte en henstilling
om bemyndigelse til at indlede forhandlinger om indgåelse af en fiskeriaftale mellem EU og Norge.
Denne rammeaftale vil erstatte den nuværende rammeaftale fra 1980 og være i tillæg til, men ikke
overlappende med en kommende fiskeriaftale mellem EU, Norge og Storbritannien. En sådan aftale
forventes at indeholde målsætninger og principper for samarbejdet på fiskeriområdet. Hertil forventes
aftalen at dække forvaltningen af de bestande i Skagerrak, der er fælles forvaltede mellem EU og Norge
alene. Disse er torsk, kuller, hvilling, rødspætte, rejer, sild og brisling. Dertil vil aftalen dække over
overførsel og udveksling af kvoter i Nordsøen samt andre farvande (blandt andet ved Grønland, i Nor-
skehavet samt i Barentshavet) bilateralt mellem EU og Norge, som en del af en balanceret aftale. Fi-
skeriaftalen mellem EU og Norge vil derfor både blive opdateret i lyset af, at Storbritannien bliver en
selvstændig kyststat, samt forventeligt undergå en modernisering/opdatering i forhold til 1980-afta-
len.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om sagen. Europa-Parlamentet skal godkende afgørelsen om
indgåelse af aftalen.
Nærhedsprincippet
Forslagene er et led i gennemførelsen af den fælles fiskeripolitik, hvorfor nærhedsprincippet er tilgode-
set.
10
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 89: Samlenotat til uformelt videomøde for EU's landbrugs- og fiskeriministre den 16. november 2020
2273906_0012.png
Konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Væsentlige ændringer
i EU's nuværende andel af fiskerimulighederne samt i den nuværende farvandsadgang og betingel-
serne herfor vil have erhvervsøkonomiske konsekvenser for fiskerierhvervet, idet danske fiskere fanger
en betydelig del af de danske EU-kvoter i både norske og britiske farvande. Da der endnu ikke forelig-
ger en aftale mellem EU og Storbritannien om det fremtidige forhold på fiskeriområdet forventes be-
tydningen af at kunne fiske i norsk zone, herunder på de fælles bestande, at stige i lyset af, at Storbri-
tannien nu er blevet et tredjeland.
Høring
§ 5-udvalget (fiskeri) er blevet hørt, hvilket gav anledning til følgende bemærkninger:
Danmarks Pelagiske Producent Organisation (DPPO) er positive over, at der bliver arbejdet på at få
rammerne på plads i forhold til et fremtidigt fiskerisamarbejde. DPPO er dog bekymrede for, den fort-
satte balance i EU/Norge aftalen, og udtrykte bekymring for, om Danmark kunne komme til at betale
en større del af aftalen i fremtiden med blandt andet industriarter. Det er vigtigt, at der findes en til-
gang til betalingen som en del af en balanceret aftale mellem EU og Norge, efter Storbritanniens ud-
træden.
Danmarks Fiskeriforening, Producent Organisation (DFPO) er positive over, at man fra dansk side ar-
bejder på at sikre, at Skagerrak kan separeres ud som en del af en kommende EU/Norge aftale. DFPO
er desuden bekymrede for, hvordan Kommissionen har tænkt sig at håndtere godkendelsen af en af-
tale. Det er vigtigt, at det ikke tager for lang tid, så det påvirker muligheden for at indgå aftaler for de
kommende år.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at andre medlemsstater vil støtte mandatet om en aftale mellem EU, Storbritannien og
Norge, men lægge vægt på, at EU og Storbritannien bør være længere fremme i forhandlingerne om en
fiskeriaftale, før konsultationer om en kommende trilateral fiskeriaftale iværksættes. Denne holdning
forventes også at gælde konsultationer om en revision og opdatering af fiskeriaftalen mellem EU og
Norge.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen lægger vægt på, at forvaltningen af de fælles bestande fortsat vil foregå i overensstemmelse
med målsætningerne i den fælles fiskeripolitik, herunder princippet om maksimalt bæredygtigt ud-
bytte (’MSY’). På den baggrund støtter regeringen, at der fastlægges en rammeaftale mellem henholds-
vis de tre parter i Nordsøen, samt de to parter i Skagerrak, der fastlægger de overordnede principper
for fiskeriforvaltningen, samt er med til at understøtte, at fastsættelsen af fiskerimuligheder for de fæl-
les bestande sker i overensstemmelse med disse principper. Ligeledes skal sådanne rammeaftaler give
mulighed for udveksling af fiskerimuligheder, som led i en balanceret aftale.
Hertil lægger regeringen vægt på, at sådanne rammeaftaler vil indeholde bestemmelser om blandt an-
det samarbejde vedrørende fiskerikontrol, dataindsamling og tekniske foranstaltninger for fiskeriet.
En rammeaftale forventes ikke at indeholde en fordeling af fiskerimulighederne mellem parterne. Dog
bør en rammeaftale indeholde målsætninger om stabile kvoteandele, samt principper om aftale af gen-
sidig farvandsadgang på niveau med det nuværende.
11
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 89: Samlenotat til uformelt videomøde for EU's landbrugs- og fiskeriministre den 16. november 2020
Regeringen arbejder for, at der fastlægges en bilateral aftale mellem EU og Norge for Skagerrak, der vil
danne ramme for fastsættelse af fiskerimulighederne i Skagerrak, samt tillade samarbejde på en række
områder inden for fiskeriforvaltningen uafhængigt af kommende rammeaftaler for fiskeriforvaltningen
i Nordsøen.
I betragtning af, at der endnu ikke foreligger en fiskeriaftale mellem EU og Storbritannien, og givet
vigtigheden af denne for det danske fiskerierhverv, samt den mulige spillover herfra på andre relatio-
ner med tredjelande på fiskeriområdet, herunder særligt Norge, støtter regeringen, at konsultationer
om en fremtidig trilateral aftale mellem EU, Norge og Storbritannien, samt en bilateral aftale mellem
EU og Norge først påbegyndes, når resultatet af forhandlingerne med Storbritannien kendes.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
12