Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del Bilag 825
Offentligt
2455322_0001.png
UDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af lov om aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af
mink
1
(Forlængelse af det midlertidige forbud mod hold af mink)
§1
I lov om aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af mink, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 1211 af 7. juni 2021, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 1, stk. 1
og
2,
ændres »31. december 2021« til: »31. december 2022«.
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2022.
1
Loven har i udkast været notificeret i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2015/1535/EU om en informationsprocedure med hensyn til tekniske for-
skrifter samt forskrifter for informationssamfundets tjenester (kodifikation) (informations-
proceduredirektivet).
1
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 825: Lovudkast: Udkast til lovforslag om hold af mink
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Forlængelse af det midlertidige forbud mod hold af mink
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Den politiske aftale om erstatning mv.
2.1.3. Statens Serum Instituts sundhedsfaglige vurdering af risiko for den
humane sundhed ved en evt. genoptagelse af minkhold efter 2021
2.1.4. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris overvejelser og den
foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det of-
fentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Klimamæssige konsekvenser
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
10. Sammenfattende skema
2
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 825: Lovudkast: Udkast til lovforslag om hold af mink
UDKAST
1. Indledning
Med lov om aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af mink blev hold
af mink med virkning fra 1. januar 2021 forbudt frem til og med 31. decem-
ber 2021.
Formålet med dette lovforslag er at forlænge det midlertidige forbud mod
hold af mink med yderligere et år.
Sundhedsmyndighederne vurderer, at hold af mink i Danmark efter 2021
kan medføre en sundhedsrisiko for mennesker af ukendt størrelse. Det frem-
går af Statens Serum Instituts opdaterede risikovurdering af 14. juni 2021
”Sundhedsfaglig vurdering af
risiko for den humane sundhed ved evt. gen-
optagelse af hold af mink efter 2021”.
Det fremgår desuden af risikovurderingen den 14. juni 2021, at denne usik-
kerhed alt andet lige mindskes over tid og må forventes at være særligt udtalt
på kort sigt, indtil Danmark og resten af verden har opnået en større vacci-
nationsdækning samt erfaring omkring varighed af immunitet efter vaccina-
tion, effekt af vaccination over for nye virusvarianter og evt. behov for re-
vaccination. Statens Serum Institut vurderer, at det er relevant at opnå større
erfaring med sæsonvariationen hen over endnu et efterår og vinter i en del-
vist vaccineret befolkning, og at det derfor også må forventes, at der i løbet
af 2022 generelt vil være et bedre vidensgrundlag for risikovurderingen end
på nuværende tidspunkt.
Statens Serum Institut har på et møde den 28. september 2021 givet Folke-
tingets partier en mundtlig opdatering af sin risikovurdering fra 14. juni
2021. Statens Serum Institut har forud for mødet oplyst, at det er Statens
Serum Instituts vurdering, at konklusionerne i den sundhedsfaglige vurde-
ring af risiko for den humane sundhed ved en evt. genoptagelse af minkhold
efter 2021 af den 14. juni 2021 fortsat er gældende.
Det foreslås på den baggrund at forlænge det midlertidige forbud mod hold
af mink til og med den 31. december 2022.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Forlængelse af det midlertidige forbud mod hold af mink
2.1.1. Gældende ret
Det fremgår af § 1, stk. 1, i lov om aflivning af og midlertidigt forbud mod
hold af mink, jf. lovbekendtgørelse nr. 1211 af 7. juni 2021, at hold af mink
ikke er tilladt til og med den 31. december 2021.
3
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 825: Lovudkast: Udkast til lovforslag om hold af mink
UDKAST
Det fremgår endvidere af lovens § 1, stk. 2, at det til og med den 31. decem-
ber 2021 er forbudt at ind og udføre levende mink til og fra Danmark og til-
og fraføre levende mink mellem besætninger i Danmark.
Desuden fremgår det af lovens § 1, stk. 3, at forbuddet mod hold af mink
som udgangspunkt ikke omfatter, hold af mink i zoologiske haver, dyrepar-
ker og lignende, hold af mink i cirkus, forlystelsesparker og lignende virk-
somheder, privates hold af domesticerede former af mink, dog maksimalt
fem mink.
Herudover fremgår det af lovens § 1, stk. 4, at ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri kan tillade, at der holdes mink, herunder tillade tilførsel
af mink, med henblik på tekniske og videnskabelige undersøgelser, der ud-
føres under tilsyn af Dyreforsøgstilsynet. Der kan fastsættes vilkår for så-
danne hold af mink.
Endelig er ministeren efter lovens § 1, stk. 5, bemyndiget til at fastsætte
regler om, at de undtagne dyrehold med mink, jf. lovens § 1, stk. 3 og 4, kan
omfattes af forbuddet, hvis der senere kommer nye risikovurderinger i for-
hold til disse former for minkhold.
Det midlertidige forbud blev indført med baggrund i en risikovurdering af
3. november 2020 fra Statens Serum Institut. Det fremgik heraf, at fortsat
minkavl under en igangværende COVID-19 epidemi indebar en betydelig
risiko for folkesundheden, herunder for mulighederne for at forebygge CO-
VID-19 med vacciner. Det fremgik desuden, at fortsat minkavl under epi-
demien indebar en betydelig risiko for gentagelse af smittespredning blandt
mink og mennesker, som var set i Vestdanmark i 2020. Statens Serum In-
stitut vurderede, at dette indebar en stor risiko for folkesundheden, både ved
at medføre større sygdomsbyrde blandt mennesker, og ved at et stort virus-
reservoir i mink øgede risikoen for, at der opstod nye virusmutationer, som
vacciner ikke gav optimal beskyttelse imod. Statens Serum Institut vurde-
rede, at den flokimmunitet, der ville blive opnået ved vaccination eller over-
stået infektion, samlet set kunne risikere at blive svækket eller udeblive, og
at det samtidig måtte forventes at betyde en væsentlig forringelse af mulig-
hederne for at bevare epidemikontrol i Danmark.
Det fremgår af lovens § 8, at ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
fastsætter regler om erstatning og kompensation som følge af aflivningen og
forbuddet mod hold af mink, herunder erstatning og kompensation til visse
følgeerhverv.
4
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 825: Lovudkast: Udkast til lovforslag om hold af mink
UDKAST
Bestemmelsen er indtil videre udmøntet i bekendtgørelse nr. 165 af 3. fe-
bruar 2021 om forskud på erstatning og tempobonus ved aflivning af mink
som følge af COVID-19 og bekendtgørelse nr. 1781 af 7. september 2021
om endelig skinderstatning m.v. ved aflivning af mink som følge af COVID-
19. Endvidere er regler om erstatning og kompensation til minkvirksomhe-
der og følgeerhvervsvirksomheder for permanent nedlukning af minkrelate-
ret virksomhed og kompensation til minkvirksomheder for midlertidig ned-
lukning (dvalekompensation) under udarbejdelse.
2.1.2. Den politiske aftale om erstatning mv.
Den 25. januar 2021 blev der indgået en aftale mellem regeringen, Venstre,
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Liberal Alliance om erstatning
mv. til minkavlerne og følgeerhverv berørt af COVID-19. Aftalepartierne er
enige om, at der ydes fuldstændig erstatning til minkavlere og minkaf-
hængige følgeerhverv, uanset om der juridisk set er tale om ekspropriation
efter grundlovens § 73 eller ej.
Det fremgår af den politiske aftale, at det skal være muligt for de avlere, der
ønsker at blive i minkavlererhvervet, at lægge deres produktion i dvale til
og med 31. december 2021, indtil det igen er muligt og sundhedsfagligt for-
svarligt at drive minkavl i Danmark. Disse avlere skal modtage kompensa-
tion for deres faste omkostninger inkl. uundgåelige driftsomkostninger til
vedligehold og service af produktionsfaciliteter i dvaleperioden, ligesom de
vil modtage en driftstabserstatning for avlsdyr, såfremt denne ikke er ydet
som del af erstatningen i forbindelse med aflivning.
Det er en forudsætning for at få kompensation, at der har været minkavl på
farmen frem til udbruddet af COVID-19 ramte minkerhvervet, og at der har
været de relevante miljøtilladelser mm. til de producerede mink.
Det fremgår endvidere af den politiske aftale, at såfremt det viser sig nød-
vendigt at forlænge perioden med forbud mod hold af mink, vil aftaleparti-
erne inden udgangen af 2021 træde sammen og drøfte muligheden for, at
avlere, der har valgt dvalemodellen, kan forlænge perioden. Det er en for-
udsætning i den politiske aftale, at dvaleordningen højst kan forlænges med
yderligere et år. Avlerne kan vælge at træde helt ud af erhvervet og modtage
fuldstændig erstatning, dog fraregnet allerede modtaget kompensation for
faste omkostninger (dvalekompensation).
5
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 825: Lovudkast: Udkast til lovforslag om hold af mink
UDKAST
Nedlukningserstatning
Minkavlere, som vælger at nedlukke deres minkproduktion permanent som
følge af det midlertidige forbud, ydes fuldstændig erstatning for tabet af de-
res minkvirksomhed. Erstatningen skal udmåles af en erstatnings- og taksa-
tionskommission.
Den aftalte erstatningsordning indebærer, at minkavlere, som har haft mink-
produktion i 2020, kan vælge at værdiansættelsen af minkvirksomheden
skal ske på baggrund af den ”skemalagte model”, dvs.
tabt fremtidig indtje-
ning i perioden 2022-2030 tilbagediskonteret til 2021 og den forventede
restværdi af kapitalapparatet, herunder stalde, bure mm., i 2030 tilbagedis-
konteret til 2021, eller værdiansættelse efter en opgørelsesmetode baseret på
værdien i
”handel og vandel”, dvs. en vurdering baseret på markedsværdien.
Herudover ydes minkavleren erstatning for uudnyttet kapacitet efter opgø-
relsesmetoden baseret på værdien i
”handel og vandel”, og erstatning for
tabt indtjening i 2021 fra produktionen af mink i 2020.
Den aftalte erstatningsordning indebærer, at minkavlere, som ikke har haft
produktion i 2020, men som har haft produktion i 2019 og/eller 2018, ydes
erstatning efter opgørelsesmetoden baseret på værdien i
”handel og vandel”.
Aflivningen af alle mink i Danmark har ikke kun betydning for minkavlerne,
men også for en række følgeerhverv. En række fodercentraler, pelserier og
minkforarbejdningsvirksomheder samt minkauktionshuse er således også
afhængige af minkavl for at kunne drive deres forretning.
I henhold til den politiske aftale fastlægges erstatningen til følgevirksomhe-
der ved en vurdering af virksomhedens værdi i
”handel og vandel”.
Den politiske aftale faslægger kriterier for, hvilke følgeerhverv, der er kom-
pensationsberettigede. Det følger således af den politiske aftale, at der ydes
erstatning til følgeerhverv, der opfylder følgende kriterier:
- Over halvdelen af virksomhedens omsætning i 2017-19 skal hidrøre fra
handel med danske minkproducenter.
- Virksomhedens produktion kan ikke umiddelbart omlægges til anden ak-
tivitet.
Kravet om, at over halvdelen af virksomhedens omsætning skal hidrøre fra
handel med dansk minkproduktion fraviges i to tilfælde: udlejning af stald-
kapacitet og pelserier.
6
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 825: Lovudkast: Udkast til lovforslag om hold af mink
UDKAST
2.1.3. Statens Serum Instituts sundhedsfaglig e vurdering af risiko
for den humane sundhed ved en evt. genoptagelse af minkhold ef-
ter 2021
Statens Serum Institut konkluderer i ”Sundhedsfaglig vurdering af risiko for
den humane sundhed ved en evt. genoptagelse af minkhold efter 2021” af
14. juni 2021, at hold af mink i Danmark efter 2021 kan medføre en sund-
hedsrisiko for mennesker af ukendt størrelse. Vurderingen er koordineret
med Sundhedsstyrelsen og Styrelsen for Patientsikkerhed. Derudover har
der været dialog med Københavns Universitet.
Statens Serum Institut har på et møde den 28. september 2021 givet Folke-
tingets partier en mundtlig opdatering af sin risikovurdering fra 14. juni
2021. Statens Serum Institut har forud for mødet oplyst, at det er Statens
Serum Instituts vurdering, at konklusionerne i den sundhedsfaglige vurde-
ring af risiko for den humane sundhed ved en evt. genoptagelse af minkhold
efter 2021 af den 14. juni 2021 fortsat er gældende.
Statens Serum Institut vurderer overordnet, at reetablering af minkhold prin-
cipielt vil kunne medføre tre typer af risici for mennesker: For det første en
erhvervsrisiko i form af gennembrudsinfektioner for eksponerede medarbej-
dere i det genetablerede minkerhverv, herunder pelserier. For det andet et
smittereservoir, der kan give anledning til yderligere samfundssmitte blandt
ikke-vaccinerede personer, personer der ikke har responderet tilstrækkeligt
på vaccinen og evt. personer, der har aftagende immunitet efter vaccination.
For det tredje kan der opstå flere varianter af SARS-CoV-2 i samfundet, idet
sandsynligheden for nye varianter hænger direkte sammen med omfanget af
virusreplikation i de værter, som smittes. Dette kan i værste tilfælde påvirke
muligheden for at forebygge COVID-19 med de eksisterende humane vac-
ciner.
Statens Serum Institut forventer, at SARS-CoV-2 fortsat vil være endemisk
blandt mennesker i de kommende år, og mink vil derfor uden tilstrækkelig
forebyggelse forventeligt også kunne blive smittet og udgøre et zoonotisk
reservoir af SARS-CoV-2. Statens Serum Institut konstaterer, at idet mink
kan smitte mennesker, kan kontrollen af COVID-19 også potentielt blive
udfordret fra et nyt minkreservoir, og at smitte mellem mennesker og mink
samtidig vil kunne give ophav til nye virusvarianter.
Statens Serum Institut vurderer, at risikoen for den humane sundhed vil va-
riere efter omfang og den konkrete tilrettelæggelse af minkhold samt udvik-
lingen i den humane epidemi. Statens Serum Institut konkluderer videre, at
7
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 825: Lovudkast: Udkast til lovforslag om hold af mink
UDKAST
i forhold til udviklingen i den humane epidemi vil risikoen variere efter,
hvor godt den humane smittespredning er kontrolleret.
Statens Serum Institut konstaterer, at der fortsat mangler mere viden om
vaccinationsdækning, vaccinernes effekt i særlige sårbare grupper og deres
varighed, herunder behov for evt. revaccination, samt viden om egenska-
berne ved de kommende, cirkulerende SARS-CoV-2 varianter, herunder de-
res smitsomhed, evne til at give alvorlig sygdom og muligheden for at fore-
bygge nye varianter med eksisterende vacciner. Statens Serum Institut kon-
kluderer, at det derfor ikke vides, hvor stor en effekt en delvist vaccineret
human population vil kunne have på graden af smitte mellem mink og men-
nesker.
Statens Serum Institut konstaterer, at denne usikkerhed alt andet lige mind-
skes over tid og må forventes at være særligt udtalt på kort sigt, dvs. indtil
Danmark og resten af verden har opnået en større vaccinationsdækning samt
erfaring omkring varighed af immunitet efter vaccination, effekt af vaccina-
tion over for nye virusvarianter og evt. behov for revaccination. Statens Se-
rum Institut vurderer, at det er relevant at opnå større erfaring med sæson-
variationen hen over endnu et efterår og vinter i en delvist vaccineret be-
folkning, og at det derfor også må forventes, at der i løbet af 2022 generelt
vil være et bedre vidensgrundlag for risikovurderingen.
2.1.4. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris overvejel-
ser og den foreslåede ordning
Efter lov om aflivning af og forbud mod hold af mink er det forbudt at holde
mink til og med den 31. december 2021. En forlængelse af forbuddet skal
således ske ved en lovændring.
Det fremgår af risikovurderingen
”Sundhedsfaglig
vurdering af risiko for
den humane sundhed ved en evt. genoptagelse
af minkhold efter 2021”,
at
Statens Serum Institut forventer, at der i løbet af 2022 generelt vil være et
bedre vidensgrundlag for risikovurderingen.
På baggrund af vurderingen fra Statens Serum Institut, jf. afsnit 2.1.3, fore-
slås det at forlænge forbuddet mod hold af mink til og med den 31. december
2022.
Med lovforslaget foreslås det at forlænge det forbud mod hold af mink, der
blev indført ved lov nr. 2185 af 29. december 2020 om aflivning af og mid-
lertidigt forbud mod hold af mink, til og med den 31. december 2022. Det
foreslås endvidere at forlænge forbuddet mod ind- og udførsel af levende
8
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 825: Lovudkast: Udkast til lovforslag om hold af mink
UDKAST
mink til og fra Danmark. Forbuddet mod hold af mink gælder fortsat ikke
privates hold af domesticerede mink, hold af mink i zoologiske haver, dyre-
parker og lignende eller mink, der holdes med henblik på tekniske og viden-
skabelige undersøgelser, jf. lovens § 1, stk. 3 og 4.
Det fremgår af bemærkningerne til forslaget til lov nr. 2185 (Folketingsti-
dende 2020-21, A, L 77, som fremsat, side 8) bl.a., at det er vurderingen, at
det foreslåede midlertidige forbud mod hold af mink ikke i almindelighed
vil udgøre et ekspropriativt indgreb over for de erhvervsdrivende, men at
det imidlertid ikke kan udelukkes, at den foreslåede ordning vil kunne ud-
gøre et ekspropriativt indgreb over for konkrete erhvervsdrivende. Det be-
mærkes i den forbindelse navnlig, at der knytter sig en vis usikkerhed til
omstændighederne efter udløbet af den pågældende dvaleperiode, herunder
om det i praksis kan vise sig uforholdsmæssigt vanskeligt eller umuligt for
nogle af de erhvervsdrivende, som på dette tidspunkt ønsker at genoptage
erhvervet, at genetablere virksomheden inden for en rimelig tidshorisont ef-
ter ophør af dvaleperioden.
Det er vurderingen, at tilsvarende gør sig gældende for den forlængelse af
forbuddet mod hold af mink, der foreslås med nærværende lovforslag.
Som det fremgår af den politiske aftale fra 25. januar 2021 om erstatning til
minkavlerne og følgeerhverv berørt af COVID-19 vil aftalepartierne inden
udgangen af 2021 træde sammen og drøfte muligheden for, at avlere, der
ønsker at genoptage produktionen, også i en forlænget periode med forbud
mod hold af mink kan modtage kompensation for deres faste omkostninger
inkl. uundgåelige driftsomkostninger til vedligehold og service af produkti-
onsfaciliteter i dvaleperioden.
Fødevareministeriet lægger desuden op til, at minkavlere, som vælger at
nedlukke minkproduktionen midlertidigt, og således modtager dvalekom-
pensation, har mulighed for at vælge at nedlukke produktionen permanent
og i stedet modtage erstatning for permanent nedlukning af minkvirksom-
heden. Ministeriet lægger op til, at avlerne kan vælge i stedet at modtage
nedlukningserstatning senest den 31. december 2022. Der skal ske en mod-
regning af allerede udbetalt dvalekompensation, dersom avleren senere væl-
ger nedlukningserstatning.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
I forbindelse med den politiske aftale om erstatning mv. til minkavlerne og
følgeerhverv berørt af COVID-19 er der afsat 60 mio. kr. til dvalekompen-
sation i 2021. Det følger af aftalen, at parterne skal træde sammen inden
9
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 825: Lovudkast: Udkast til lovforslag om hold af mink
UDKAST
udgangen af 2021 og drøfte muligheden for, at avlere, der ønsker at genop-
tage produktionen, også i en forlænget periode med forbud mod hold af
mink i 2022 kan modtage dvalekompensation. En forlængelse af ordningen
med udbetaling af dvalekompensation i 2022 forventes at betyde en tilsva-
rende udgift på ca. 60 mio. kr. i 2022.
Lovforslaget vurderes ikke at have implementeringskonsekvenser for det
offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Da lovændringen består i en forlængelse af det midlertidige forbud, skal
konsekvenserne ses i forhold til en situation, hvor minkavl kan genoptages
i 2022. Antallet og identifikationen af virksomheder, der ønsker at genåbne
i 2022, kendes ikke på nuværende tidspunkt. Minkavlerne skal indsende en
ansøgning om erstatning for permanent nedlukning af deres minkproduktion
eller kompensation for midlertidig nedlukning af deres minkproduktion.
Herefter kan Fødevarestyrelsen opgøre antallet af avlere, som omfattes af
dvaleordningen i 2021-2022. På grund af det midlertidige forbud mod hold
af mink, og fordi minkbranchen generelt oplever store udsving i skindpri-
serne, er de økonomiske konsekvenser for minkavlerne i relation til dvale-
perioden i 2022 vanskelige at vurdere. Skindprisen bliver formentligt højere
på kort sigt grundet det relativt lavere udbud, mens produktionsomkostnin-
gerne må forventes at kunne blive højere, da hele minkproduktionen har væ-
ret sat i stå. På lidt længere sigt kan udenlandske minkproducenter måske
opveje den produktion af minkskind, som Danmark leverede; alt andet lige
med prisfald til følge.
På det foreliggende grundlag kan størrelsesordenen af de erhvervsøkonomi-
ske konsekvenser ikke vurderes.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for borgere.
6. Klimamæssige konsekvenser
En forlængelse af det midlertidige forbud mod hold af mink til 31. december
2022 vurderes umiddelbart at have positive klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
En forlængelse af det midlertidige forbud mod hold af mink til 31. december
2022 vurderes umiddelbart at have positive miljø- og naturmæssige konse-
kvenser. Ifølge den seneste emissionsopgørelse var ammoniakudledningen
fra minkbedrifter på ca. 5.200 ton i 2019. Dette forventes at være faldet i
10
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 825: Lovudkast: Udkast til lovforslag om hold af mink
UDKAST
2020 som følge af et lavere antal dyr. Dog er det ud fra de givne forudsæt-
ninger rimeligt at antage, at en yderligere indstilling af produktionen vil
have positive miljø- og natureffekter som følge af en markant reduktion i
ammoniakudledning.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslagets forlængelse af det midlertidige forbud mod ind- og udførsel
af levende mink og forslagets midlertidige forbud mod hold af mink vil efter
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris opfattelse ligge inden for
rammerne af EUF-Traktatens artikel 34 om forbud mod kvantitative indfør-
selsrestriktioner såvel som alle foranstaltninger med tilsvarende virkning og
artikel 35 om forbud mod kvantitative udførsels-restriktioner såvel som alle
foranstaltninger med tilsvarende virkning. Der er således efter EUF-Trakta-
tens artikel 36 mulighed for at fravige disse forbud, hvis det er begrundet i
hensynet til bl.a. beskyttelse af menneskers liv og sundhed. Efter bestem-
melsen må sådanne restriktioner dog hverken udgøre et middel til vilkårlig
forskelsbehandling eller en skjult begrænsning af samhandlen mellem med-
lemsstaterne.
Lovforslagets forlængelse af det midlertidige forbud mod hold af mink vur-
deres også at være i overensstemmelse med EUF-traktatens regler om den
fri etableringsret i artikel 49. Som udgangspunkt er der efter EU-retten fri
adgang til at etablere sig som avler af mink i Danmark, og selv blot et mid-
lertidigt forbud herfor må anses som en hindring for den fri etableringsret.
Artikel 52 i EUF-traktaten giver imidlertid mulighed for, at medlemssta-
terne kan indføre undtagelser fra etableringsretten, som er begrundet i hen-
synet til den offentlige sundhed.
Da den foreslåede forlængelse af det midlertidige forbud mod hold af mink
og mod ind- og udførsel af levende mink netop er begrundet i hensynet til
menneskers sundhed, må de anses for at kunne begrundes med henvisning
til EUF-traktatens artikel 36 og 52. Efter EU-retten skal sådanne begræns-
ninger i den fri bevægelighed også overholde det EU-retlige proportionali-
tetsprincip. Dette betyder, at foranstaltningen skal være egnet til at forfølge
hensynet til den offentlige sundhed på en sammenhængende og systematisk
måde, og at den ikke må gå videre end nødvendigt for at opnå det tilsigtede
mål om sikring af menneskers sundhed. I dette tilfælde er forlængelsen af
det midlertidige forbud mod hold af mink og mod ind- og udførsel af le-
vende mink netop for at hindre risiko for udbredelse af COVID-19 i mink
af hensyn til folkesundheden, og forbuddene vurderes derfor egnede til at
11
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 825: Lovudkast: Udkast til lovforslag om hold af mink
UDKAST
forfølge hensynet til den offentlige sundhed. Forbuddene kan heller ikke an-
ses for at gå videre end nødvendigt, særligt fordi der alene er tale om et
midlertidigt forbud.
Lovforslagets forlængelse af det midlertidige forbud mod ind- og udførsel
af levende mink vurderes at være omfattet af definitionen af en såkaldt tek-
nisk forskrift efter informationsproceduredirektivet (Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2015/1535/EU om en informationsprocedure med hensyn
til tekniske forskrifter samt forskrifter for informationssamfundets tjenester
(kodifikation)). Lovforslaget skal derfor notificeres til EU-Kommissionen.
Når en forskrift notificeres efter informationsproceduredirektivet, vil der
normalt indtræde en såkaldt stand-still periode. En stand-still periode inde-
bærer, at der som minimum skal forløbe tre måneder, før den tekniske for-
skrift kan vedtages.
Informationsproceduredirektivet giver imidlertid mulighed for, at en med-
lemsstat efter hasteproceduren kan vedtage en teknisk forskrift uden at iagt-
tage stand-still perioden, hvis det er nødvendigt af presserende grunde, der
skyldes en alvorlig, uforudsigelig situation, som vedrører beskyttelse af
menneskers og dyrs sundhed. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fi-
skeri vurderer, at lovforslaget opfylder de nævnte betingelser og derfor er
omfattet af denne undtagelsesmulighed. Lovforslaget er således ikke omfat-
tet af stand-still perioden, men notificeres i udkast inden vedtagelse for at
overholde notifikationspligten ifølge informationsproceduredirektivet. Er-
statningsordningen til minkavlerne, herunder visse følgeerhverv, som følge
af forbuddet mod hold af mink, er statsstøttenotificeret og godkendt af EU-
Kommissionen med en individuel godkendelse af 7. april 2021 (SA.61945).
Det fremgår af EU-Kommissionens statsstøttegodkendelse, at den omfatter
en eventuel forlængelse af kompensationsordningen for minkavlere, der
nedlukker minkproduktionen midlertidigt (dvalekompensation), med op til
et år, dvs. til og med 2022.
Det fremgår endvidere af den politiske aftale om erstatning mv. af 25. januar
2021, at såfremt det viser sig nødvendigt at forlænge perioden med forbud
mod hold af mink, vil aftalepartierne inden udgangen af 2021 træde sammen
og drøfte muligheden for, at avlere, der har valgt dvalemodellen, kan for-
længe perioden. Det er en forudsætning i den politiske aftale, at dvaleord-
ningen højst kan forlænges med yderligere et år. Avlerne kan vælge at træde
helt ud af erhvervet og modtage erstatning fuld erstatning, dog fraregnet al-
lerede modtaget kompensation for faste omkostninger.
12
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 825: Lovudkast: Udkast til lovforslag om hold af mink
UDKAST
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 4. oktober til den 20. oktober
2021 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Aalborg Universitet - Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Aarhus Uni-
versitet - Health, A/S Mortalin, Advokatrådet, Akademisk Arkitektforening,
Alternativfondet, ANIMA, Anticimex, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Astma-Allergi Forbundet, Bager- og Konditormestre i Danmark, Bech-
Bruun Advokatfirma, Bech Food
DinFødevarekonsulent, Biodynamisk
Forbrugersammenslutning, Brancheforeningen for farmaceutiske industri-
virksomheder i Danmark, Brancheforeningen for Kaffe og The (Niels
Gade)/Kaffe og Te importørforeningen, Brancheforeningen for Lægemid-
delvirksomheder i Danmark (LIF), Brancheforeningen SPT, Bryggerifor-
eningen, Bureau Veritas Denmark, Center for Miljø og Toksologi på DHI
Vand - Miljø
Sundhed, Chem Trust, Comida Fødevarerådgivning, Coop
Danmark, Dacopa, DAKA, DAKOFO, Danish Agro, Danish Seafood Asso-
ciation (DSA), Danmarks Apotekerforening, Danmarks Biavlerforening,
Danmarks civile Hundeførerforening (DcH), Danmarks Farve- og Lakindu-
stri, Danmarks Fiskeriforening, Danmarks Jægerforbund, Danmarks Natur-
fredningsforening, Danmarks Restauranter og Cafeer, Danmarks Skibs-
mæglerforening, Danmarks Sportsfiskerforbund, Danmarks Tekniske Uni-
versitet (dtu), Dansk Akvakultur, Dansk Akvarieunion, Dansk Erhverv (hø-
ring), Dansk Fåreavl, Dansk Galop, Dansk Gede Union, Dansk Hunderegi-
ster, Dansk Industri, Dansk Kennel Klub, Dansk Landbrugsrådgivning,
Dansk Pelsdyravlerforening/Danske Minkavlere, Dansk Planteværn, Dansk
Primat Sammenslutning, Dansk Rideforbund, Dansk Selskab for Almen
Medicin, Dansk Selskab for Patientsikkerhed, Dansk Skalddyrcenter, Dansk
Terrier Klub, Dansk Transport og Logistik (DTL), Dansk Travsports Cen-
tralforbund, Dansk Træforening, Dansk Veterinær Konsortium-KU, Danske
Advokater, Danske Erhvervsakademier, Danske Fugleforeninger, Danske
Kartofler, Danske Lammeproducenter, Danske Patienter, Danske Regioner,
Danske Seniorer, Danske Slagtermestre, Danske Speditører, Danske Svine-
producenter, Danske Universiteter,
Danske Ældreråd,
Datatilsynet, DAZA
(Danske Zoologiske Haver og Akvarier), DCA - Nationalt Center for Føde-
varer og Jordbrug, De Samvirkende Købmænd, Deanfood ApS, Den Danske
Brancheorganisation for Vitalmidler, Den Danske Dommerforening, Den
Danske Dyrlægeforening (DDD), Det Danske Fjerkræråd (JNL), Det Dan-
ske Minkerhverv, Det Dyreetiske Råd, Det Veterinære Sundhedsråd, DFO,
DLA Piper Denmark Advokatpartnerselskab, Dansk Flavour Organisation,
DHI A/S, DHI, Center for Miljø og Toksologi, DI Fødevarer, DI Handel,
Diabetesforeningen, DinSmiley, DOSO-DyreværnsOrganisationernes Sam-
arbejdsOrganisation, DTU-Fødevareinstituttet, DTU-Veterinærinstituttet,
13
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 825: Lovudkast: Udkast til lovforslag om hold af mink
UDKAST
Dyrefondet, Dyreforsøgstilsynet, Dyrenes Beskyttelse, Dyrenes Velfærd,
Dyreværnsforeningen Alle Dyrs Ret, E-Branchekoden ApS, ECSCOM/Kim
Iversen, EFSA
Effektiv Food Safety Advise, Elite-smiley, EMCON, eS-
miley, Eurofins Steins Laboratorium A/S, Faglig Fælles Forbund 3F, Fair
Dog, Fairtrade Mærket, FEHA, Felis Danica, Finans Danmark, Fokus på
Dyr, Food Consult Nordic, Food Diagnostics ApS, Foodcare, FoodEffici-
ency, Forbrugerrådet Tænk, Force Technology, Foreningen af Tilsynsfunk-
tionærer, Foreningen for Biodynamisk Jordbrug (biodynamisk), Foreningen
Frit Fjerkræ, Foreningen Muslingeerhvervet (FME), Frie Bønder Levende
Land, FS-C.dk (Food Safety Consult), FSR - danske revisorer, Færøernes
Landsstyre, Fødevare og Egenkontrol, FødevareDanmark, FødevareExper-
ten, Fødevaregruppen, Fødevarekonsulenten, Fødevarepaletten ApS, Føde-
varer til Medicinske Formål (FMF), Gigtforeningen, Greenpeace Danmark,
Grøn Hverdag, Hatting-KS A/S, Haveselskabet, HELSAM, Helsebranchens
Leverandørforening, Hestens Værn, Hjerteforeningen, Horesta, Høj-
markslaboratoriet A/S, International Transport Danmark, ISI Food Protec-
tion, Kantineledernes Landsklub, Kelsen Group, KGH CUSTOMS SER-
VICES Danmark, KGH CUSTOMS SERVICES Sverige, Kliniske Diæti-
ster, Kopenhagen Fur, Kommunernes Landsforening, Kontrolgruppen, Kos-
metik- og hygiejnebranchen, Kost & Ernæringsforbundet, Kost, Motion &
Sund fornuft (KMS), Kraftvaerk Foodtech ApS, Kræftens Bekæmpelse Hø-
ring, KU/IFRO, KU SUND/Institut for Veterinær- og Husdyrvidenskab,
Københavns Universitet, Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Landbrug
& Fødevarer, Landsforeningen af Danske Mælkeproducenter, Landsfor-
eningen for Bæredygtigt Landbrug, Landsforeningen Komitéen mod Dyre-
forsøg, Landskontoret for Heste, Lolex ApS, Lægeforeningen, Maistic Bio
Group, Marine Ingredients, Mejeriforeningen (ddb), Møllers Fødevareråd-
givning, Naalakkersuisut (Grønlands Selvstyre), Nemhygiejne, Ninkovich
Consult ApS, NOAHs Sekretariat (noah), NOPALAX, Nordic Petfood As-
sociation (NPFA), Nyt Hesteliv, Nærbutikkernes Landsforening, OASA,
Ostehandlerforeningen for Danmark, Patientforeningen, Patientforeningen i
Danmark, Pernod Ricard Denmark, Plantebranchen, Plastindustrien i Dan-
mark, QFish/Foreningen af Fiskeauktioner og Samlecentraler i Danmark,
QMS
Consult, Quality Consulting Denmark, Roskilde Universitet, Rådet
for Bedre Hygiejne, Salling Group, SAGA FURS A/S, SAMMARK, SE-
DAN, SEGES, Sills & Løndal Rådgivning ApS, Smiley-One, SMVdan-
mark, SPF-Danmark, Statens Seruminstitut, Stop Spild Af Mad, Sundheds-
rådet, Syddansk Universitet, Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Tekno-
logisk Institut, TOMO Fødevarerådgivning, VAREFAKTA, Videncenter
14
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 825: Lovudkast: Udkast til lovforslag om hold af mink
2455322_0015.png
UDKAST
For Svineproduktion, VikingGenetics, ViNordic
Veterinary Industry Nor-
dic, World Animal Protection Danmark, WWF Verdensnaturfonden, Würtz
QA, Yngre Læger, Ældresagen, Økologisk Landsforening.
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an- (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
før »Ingen«)
Økonomiske
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
I forbindelse med den politiske aftale
om erstatning mv. til minkavlerne og
følgeerhverv berørt af COVID-19 er
der afsat 60 mio. kr. til dvalekompen-
sation i 2021.
Det følger af aftalen, at parterne skal
træde sammen inden udgangen af
2021 og drøfte muligheden for, at av-
lere, der ønsker at genoptage produk-
tionen, også i en forlænget periode
med forbud mod hold af mink i 2022
kan modtage dvalekompensation.
Hvis ordningen med dvalekompen-
sation forlænges i 2022 forventes de
offentlige økonomiske konsekvenser
at være tilsvarende ca. 60 mio. kr. i
2022.
Implemente-
Ingen
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Økonomiske
konsekvenser for
erhvervslivet
Ingen.
På det foreliggende grundlag kan
størrelsesordenen af de erhvervsøko-
nomiske konsekvenser ikke vurde-
res.
15
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 825: Lovudkast: Udkast til lovforslag om hold af mink
2455322_0016.png
UDKAST
Administrative
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative
konsekvenser for
borgerne
Miljømæssige
konsekvenser
Ingen.
Ingen.
Lovforslaget vurderes at kunne få po- Ingen
sitive miljømæssige konsekvenser.
Forholdet til EU- Lovforslaget vurderes at være i overensstemmelse med EU-rettens regler
retten
om den fri bevægelighed for varer og den fri etableringsret.
Lovforslaget notificeres i udkast inden vedtagelse i overensstemmelse med
informationsproceduredirektivet.
Er i strid med de
principper
for
implementering
af erhvervsrettet
EU-regulering/
Går videre end
minimumskrav i
EU-regulering
(sæt X)
Ja
Nej
X
16
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 825: Lovudkast: Udkast til lovforslag om hold af mink
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af § 1, stk. 1, i lov om aflivning af og midlertidigt forbud mod
hold af mink, jf. lovbekendtgørelse nr. 1211 af 7. juni 2021, at hold af mink
ikke er tilladt til og med den 31. december 2021.
Det fremgår endvidere af lovens § 1, stk. 2, at det til og med den 31. decem-
ber 2021 er forbudt at ind- og udføre levende mink til og fra Danmark og
til- og fraføre levende mink mellem besætninger i Danmark.
Forbuddet mod hold af mink gælder som udgangspunkt ikke privates hold
af domesticerede mink, hold af mink i zoologiske haver, dyreparker og lig-
nende eller mink, der holdes med henblik på tekniske og videnskabelige un-
dersøgelser, jf. lovens § 1, stk. 3 og 4.
Med den foreslåede ændring til
§ 1, stk. 1,
forlænges forbuddet mod hold af
mink til og med den 31. december 2022. Med den foreslåede ændring til
§
1, stk. 2,
forlænges forbuddet mod ind- og udførsel af levende mink til Dan-
mark, til- og fraførsel af levende mink mellem besætninger i Danmark og
tilførsel af mink i de i stk. 3 og 4 nævnte dyrehold, som er undtaget forbud-
det i lovens stk. 3, og stk. 4, til og med den 31. december 2022.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.4 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2022.
17
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 825: Lovudkast: Udkast til lovforslag om hold af mink
2455322_0018.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om aflivning af og midlerti-
digt forbud mod hold af mink, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1211 af 7.
juni 2021 foretages følgende æn-
dringer:
§ 1.
Hold af mink er ikke tilladt til
1.
I
§ 1, stk. 1
og
2,
ændres »31. de-
og med den 31. december 2021.
cember 2021« til: »31. december
Stk. 2. Det er til og med den 31. de- 2022«.
cember 2021 forbudt at
1) ind- og udføre levende mink til
og fra Danmark,
2) til- og fraføre levende mink mel-
lem besætninger i Danmark eller
3) tilføre mink til de i stk. 3 og 4
nævnte dyrehold.
Stk. 3. ---
Stk. 4. ---
Stk. 5. ---
18