Hirtshals Havn
Hirtshals, 24. september 2021
Til medlemmerne af Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
EU Kommissionens implementering af Brexit kan koste investeringer, udvikling og
arbejdspladser i Hirtshals
Hirtshals havn og den tilknyttede nordjyske "lakseklynge" der forarbejder, foræ dler, pakker og
transporterer laks til resten af E uropa, risikerer at miste investeringer, udvikling og arbejdspladser
som følge af E U Kommissionens implementering af Brexit. Hirtshals Havn opfordrer til hurtig
løsning og på peger Brexit-reserven som mulig finansiering af tilrettelæ ggelse og indretning af en
opgraderet kontrolpost, som bå de tilgodeser høj fødevaresikkerhed og lokal udvikling.
Sagen kort
Det norske rederi, Hav Line AS, henter opdrætslaks i Norge og Skotland. Fiskene slagtes straks, de
kommer ombord og opbevares i havvand omkring frysepunktet i såkaldte RSW-tanke. I Hirtshals
sorteres de på en af verdens mest avancerede lakseterminaler, hvor de pakkes og straks afsendes.
En skånsom proces, der sikrer højeste fødevaresikkerhed, produktkvalitet og lavt klimaaftryk. At
benytte Hirtshals som genvej til EU sparer klimaet for op til 7000 lastvognstog årligt alene fra
Norge. Hav Line har landet laks i Hirtshals for 2,6 mia. kr. siden slutningen af 2019. Et bidrag, der
får Danmark til at tangere Polen som verdens største importør og re-eksportør af laks.
Efter Brexit er der opstået et problem, som Hirtshals Havn håber at Miljø- og Fødevareudvalget vil
være med til at løse bedst muligt: Grænsekontrolposten i Hirtshals er ikke EU-godkendt til at
modtage de ferske, slagtede opdrætslaks, som i kontrol-sprog kaldes "uemballerede fiskevarer"
eller "bulk" fra lande udenfor EU/EØS. Skotland er nu et tredje-land i kontrolmæssig forstand.
Så længe der ikke er en EU-godkendt kontrolpost i Hirtshals, er Hav Line afskåret fra at hente laks i
Skotland, som er et væsentligt potentielt vækstmarked for Hav Line. Dermed går Nordjylland og
Hirtshals Havn glip af et vigtigt vækstpotentiale. Pt. er ingen andre kontrolposter i EU/EØS
godkendt til at modtage denne type produkter fra 3. lande. Hav Line er nemlig første eksempel på
import af kombinationen af ferske opdrætsfisk som bulk. I øvrigt kan Hav Line ikke lande laksen
andre steder end i den specialbyggede terminal, der ligger på bedste beliggenhed i Hirtshals Havn.
I virkeligheden handler sagen ikke så meget om Brexit som om den måde, vi risikerer, at EU-
Kommissionen kræver Brexit implementeret på i Danmark.
At der skal være kontrol med import fra tredje-lande bakker Hirtshals Havn og Hav Line op om. Det
er Fødevarestyrelsen, der håndterer sagen og har kontakten til EU-Kommissionen. Hirtshals Havn
kender Hav Line som en særdeles samarbejdsvillig og professionel partner, der er indstillet på at
finde den bedste løsning. Virksomheden stiller et fast kontor på lakseterminalen til rådighed som
kontrolpost og er åben for indretning af kontrolpostens laboratoriefaciliteter.