Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del Bilag 809
Offentligt
2451053_0001.png
Hirtshals Havn
Hirtshals, 24. september 2021
Til medlemmerne af Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
EU Kommissionens implementering af Brexit kan koste investeringer, udvikling og
arbejdspladser i Hirtshals
Hirtshals havn og den tilknyttede nordjyske "lakseklynge" der forarbejder, foræ dler, pakker og
transporterer laks til resten af E uropa, risikerer at miste investeringer, udvikling og arbejdspladser
som følge af E U Kommissionens implementering af Brexit. Hirtshals Havn opfordrer til hurtig
løsning og på peger Brexit-reserven som mulig finansiering af tilrettelæ ggelse og indretning af en
opgraderet kontrolpost, som bå de tilgodeser høj fødevaresikkerhed og lokal udvikling.
Sagen kort
Det norske rederi, Hav Line AS, henter opdrætslaks i Norge og Skotland. Fiskene slagtes straks, de
kommer ombord og opbevares i havvand omkring frysepunktet i såkaldte RSW-tanke. I Hirtshals
sorteres de på en af verdens mest avancerede lakseterminaler, hvor de pakkes og straks afsendes.
En skånsom proces, der sikrer højeste fødevaresikkerhed, produktkvalitet og lavt klimaaftryk. At
benytte Hirtshals som genvej til EU sparer klimaet for op til 7000 lastvognstog årligt alene fra
Norge. Hav Line har landet laks i Hirtshals for 2,6 mia. kr. siden slutningen af 2019. Et bidrag, der
får Danmark til at tangere Polen som verdens største importør og re-eksportør af laks.
Efter Brexit er der opstået et problem, som Hirtshals Havn håber at Miljø- og Fødevareudvalget vil
være med til at løse bedst muligt: Grænsekontrolposten i Hirtshals er ikke EU-godkendt til at
modtage de ferske, slagtede opdrætslaks, som i kontrol-sprog kaldes "uemballerede fiskevarer"
eller "bulk" fra lande udenfor EU/EØS. Skotland er nu et tredje-land i kontrolmæssig forstand.
Så længe der ikke er en EU-godkendt kontrolpost i Hirtshals, er Hav Line afskåret fra at hente laks i
Skotland, som er et væsentligt potentielt vækstmarked for Hav Line. Dermed går Nordjylland og
Hirtshals Havn glip af et vigtigt vækstpotentiale. Pt. er ingen andre kontrolposter i EU/EØS
godkendt til at modtage denne type produkter fra 3. lande. Hav Line er nemlig første eksempel på
import af kombinationen af ferske opdrætsfisk som bulk. I øvrigt kan Hav Line ikke lande laksen
andre steder end i den specialbyggede terminal, der ligger på bedste beliggenhed i Hirtshals Havn.
I virkeligheden handler sagen ikke så meget om Brexit som om den måde, vi risikerer, at EU-
Kommissionen kræver Brexit implementeret på i Danmark.
At der skal være kontrol med import fra tredje-lande bakker Hirtshals Havn og Hav Line op om. Det
er Fødevarestyrelsen, der håndterer sagen og har kontakten til EU-Kommissionen. Hirtshals Havn
kender Hav Line som en særdeles samarbejdsvillig og professionel partner, der er indstillet på at
finde den bedste løsning. Virksomheden stiller et fast kontor på lakseterminalen til rådighed som
kontrolpost og er åben for indretning af kontrolpostens laboratoriefaciliteter.
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 809: Henvendelse af 24/9-21 fra Hirtshals Havn om EU-Kommissionens krav til implementering af Brexit koster vækst i Hirtshals
2451053_0002.png
Hirtshals Havn
Terminalen er i forvejen toldzone, og det vil være muligt for grænsekontrollen at inspicere den
fulde last efter at den er sorteret. Hav Line er det eneste rederi, der anvender terminalen. Når Hav
Lines skib ankommer til terminalen, er den tom, og der vil således ikke være risiko for
sammenblanding af forskellige laster. I Øvrigt er der fuld sporbarhed på alle laster.
Det vil være stærkt problematisk for Hav Line, hvis EU-Kommissionen f.eks. kræver, at lasten skal
opbevares på kontrolposten i sin fulde volumen — eksempelvis ved at pumpe lasten til et
tankanlæg på land - inden frigivelse til terminalen. Foruden en stor omkostning til etablering og
drift af et sådant anlæg, herunder energiforbrug til køling, vil dette medføre en så forringet
produktkvalitet, at Hav Line afskæres permanent fra at hente ferske opdrætsfisk som bulk fra
tredje-lande. Ikke desto mindre tyder sagsbehandlingen på, at dette kan blive EU-kravet. Dermed
vil Hirtshals Havn og Nordjylland gå glip af en betydelig vækst i importen af laks til re-eksport.
Set fra Hirtshals Havns vil et EU-krav om implementering af Brexit, der fører til et stop for laks fra
Skotland være meningsløst. Ikke mindst fordi de skotske laks opdrættes under præcis de samme
veterinærregler, som gælder i EU: Storbritannien har efter Brexit overtaget EU's veterinære krav.
Reglerne gjaldt også før Brexit. Når nu det er de samme veterinærregler, der håndhæves på begge
sider af Nordsøen, så burde indretningen af en EU-grænsekontrolpost kunne ske på en måde, der
ikke afskærer Nordjylland fra at være en del af en branche i markant vækst.
Derfor denne appel til Miljø- og Fødevareudvalget om at tage sagen op.
Hav Line må ofte afvise skotske kunder, der gerne vil have sejlet laks til Hirtshals. Efter at have
været afskåret fra skotske laks i næsten tre kvartaler i 2021, så haster det med en løsning.
Hirtshals Havn er bekendt med, at Arne Boelt, borgmester i Hjørring Kommune, har opfordret
Rasmus Prehn, minister for fødevarer, landbrug og fiskeri til at nedsætte en hurtigt arbejdende
"task-force" i Fødevarestyrelsen, der kan finde de bedste løsninger med alle relevante parter.
Den såkaldte Brexit-reserve synes at være en potentiel finansieringskilde til task-forcen og til
opgraderingen af grænsekontrolposten. Brexit-reserven har jo blandt andet til formål at afbøde
økonomiske konsekvenser af eksempelvis kontrolforanstaltninger i forbindelse med
implementeringen af Brexit. Under alle omstændigheder: Økonomisk set vil en task-force og
indretningen af en kontrolpost være en overskuelig investering set i forhold til Brexit-reservens
størrelse. En investering i fortsat vækst i Nordjylland.
I håb om at Miljø- og Fødevareudvalget vil bakke op om en løsning.
Med venlig hilsen
Hirtshals Havn
Anker Laden-Andersen, Formand
Per Holm NØrgaard, CEO