Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del Bilag 801
Offentligt
2449840_0001.png
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, hvilke nye tiltag
regeringen agter at foreslå eller gennemføre for at
sikre grundvandet og drikkevandet mod pesticider
og andre uønskede stoffer i lyset af de seneste tal for
forureningen af grundvandet og på baggrund af
opfordringen fra Dansk Vand- og
Spildevandsforening (DANVA), Danske Vandværker
og Danmarks Naturfredningsforening til, at der bl.a.
hurtigst muligt bliver etableret grundvandsparker
for at sikre en grundvandsvenlig arealanvendelse, jf.
MOF alm. del
bilag 730.
Svar
Tak for spørgsmålet.
Det er fuldstændigt naturligt for os danskere, at vi
kan åbne for hanen og drikke vandet. Og det skal det
også være fremover
både for os selv og for
fremtidens generationer. Men det har vist sig, at det
grundvand, vi går og er så stolte af, er under pres.
Det er nu fire år siden, stoffet desphenyl-
chloridazon dukkede op og viste sig at udgøre en
meget omfattende forurening af grundvandet. Siden
dukkede DMS op, der ud over at kunne stamme fra
sprøjtemidler bl.a. også kan komme fra
træbeskyttelsesmidler. Disse to stoffer er i 2020
målt i hhv. 31 og 30 % af vores grundvandsboringer
og i hhv. 26 og 33 % af vandværkernes
1
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 801: Talepapir fra åbent samråd den 23/9-21 om grundvands- og drikkevandsbeskyttelse (samråddspm. BW)
2449840_0002.png
TALEPAPIR
drikkevandsboringer. Og det er et klart signal om, at
vi skal sikre beskyttelsen af vores drikkevand.
Vi har i Danmark besluttet, at vi ikke vil have rester
af sprøjtemidler i vores drikkevand, og vi har derfor
en skrappere regulering end i resten af EU. Andre
lande tillader højere koncentrationer af bl.a. disse to
stoffer, men i Danmark benytter vi samme lave
kravværdi for alle sprøjtemiddelrester, og det er et
rigtigt godt udgangspunkt.
Hovedparten af de stoffer vi finder i dag stammer
fra midler, der ikke længere er godkendte. Jeg er
meget bevidst om, at vi ikke skal begå de samme fejl,
som man har gjort tidligere, og vi har da heldigvis
også et helt andet vidensgrundlag at stå på.
Godkendelsesordningen for sprøjtemidler er vigtig,
da den sikrer en generel beskyttelse af grundvandet.
Og her er det vigtigt for mig at understrege, at den
ordning vi har i dag er blevet strammet godt og
grundigt op, siden de stoffer, vi finder i dag, blev
godkendt.
Vi er de mest restriktive i EU, når det gælder
godkendelser af sprøjtemidler. Ud over at have
skrappere kravværdier, er vi også mere restriktive i
de grundvandsmodeller, der bruges til at vurdere,
om stoffer udvasker. Vi står fast på et
forsigtighedsprincip, der sikrer en høj beskyttelse af
grundvandet, og vi har som noget helt unikt dansk -
de såkaldte VAP-marker, hvor vi kontrollerer, om
2
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 801: Talepapir fra åbent samråd den 23/9-21 om grundvands- og drikkevandsbeskyttelse (samråddspm. BW)
2449840_0003.png
TALEPAPIR
stofferne nu også rent faktisk holder sig under
kravværdierne.
Ud over en restriktiv godkendelsesordning har vi
også en målrettet beskyttelse af særligt sårbare
arealer. Mit udgangspunkt er, at hvis der er et fagligt
grundlag for at beskytte arealer, der skal bruges til
drikkevandsindvinding, og som ikke er beskyttet
tilstrækkeligt i dag, så skal vi sikre, at det sker.
Regeringen har for nyligt indgået en aftale sammen
med Radikale Venstre, SF og Enhedslisten, hvor vi
vil reducere brugen af sprøjtemidler mest muligt på
private og offentlige arealer. Med et forbud på
befæstede og stærkt permeable områder går vi så
langt, som vi kan, inden for EU-retten. Forbuddet
dækker områder, hvor der er en særlig risiko for, at
sprøjtemidler og rester heraf kan sive ned til
grundvandet. Det drejer sig eksempelvis om
indkørsler og terrasser, som netop er den type
arealer, der typisk bliver sprøjtet hos private.
Et andet eksempel er det allerførste lovforslag, jeg
fremsatte som miljøminister, der omhandlede en
bedre beskyttelse af de boringsnære
beskyttelsesområder, som opfølgning på den brede
aftale om pesticidstrategien. Denne indsats er et
godt eksempel på en målrettet beskyttelse, hvor
godkendelsesordningen er blevet vurderet til ikke at
være nok.
3
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 801: Talepapir fra åbent samråd den 23/9-21 om grundvands- og drikkevandsbeskyttelse (samråddspm. BW)
2449840_0004.png
TALEPAPIR
Kommunerne er i fuld gang med at risikovurdere de
boringsnære beskyttelsesområder. Første status fra
oktober sidste år viste, at arbejdet ikke var så langt,
som man kunne have håbet. Det kan der være
mange årsager til, men behovet for fremdrift blev
efterfølgende understreget over for de relevante
aktører. Jeg har derfor store forventninger til de
næste indrapporteringer som kommer til oktober.
Det er en vigtig indsats, som Socialdemokratiet har
arbejdet længe for, og en indsats vi skal nå i mål
med.
Derudover har vi med pesticidaftalen sat gang i en
historisk massescreening, så vi kan få et bedre
billede af, hvad der gemmer sig i vores grundvand.
Vi har gennemført to ud af fire planlagte
screeninger, og allerede screenet for omkring 500
stoffer.
I 2019-screeningen blev der gjort fund af nogle
stoffer, der aldrig har været lovlige at anvende i
Danmark. Det er selvfølgelig fuldstændig
uacceptabelt. Miljøstyrelsen samarbejder med SKAT
og Toldstyrelsen om en målrettet kontrol af ulovlig
import af sprøjtemidler.
Den anden screening fra 2020 viste et udbredt fund
af stoffet trifluoreddikesyre, også kendt som TFA.
Den store udbredelse af TFA tyder på, at stoffet ikke
kun stammer fra anvendelse af sprøjtemidler. Det
understreger et behov for, at der også kigges bredere
4
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 801: Talepapir fra åbent samråd den 23/9-21 om grundvands- og drikkevandsbeskyttelse (samråddspm. BW)
2449840_0005.png
TALEPAPIR
end på sprøjtemidler, når vi ser på potentiel
forurening af vores grundvand.
Ift. dette har Miljøstyrelsen drevet en række
projekter om non-target analysemetoder, hvor der
også kan kigges efter andet end rester fra
sprøjtemidler. Non-target metoden er stadig under
udvikling og er på nuværende tidspunkt kun et
muligt supplerende værktøj til de eksisterende
overvågningsprogrammer.
Når alle fire massescreeninger er gennemført skal
indsatsen evalueres, og resultaterne skal drøftes
mellem parterne bag pesticidstrategien.
I Danmark har vi en meget ambitiøs pesticidstrategi
med bred politisk opbakning. Og når vi skal
forhandle den nye pesticidstrategi senere på
efteråret, er jeg generelt optaget af, at der sikres
tryghed om vores drikkevand.
Jeg har sat gang i en kortlægning af udfordringer ift.
Danmarks grundvand, så vi får et samlet
udfordringsbillede. Det fremgår også af vores
forståelsespapir, at den kortlægning skal være
udgangspunkt for nye skridt. Beskyttelsen af
grundvandet er et komplekst område, hvor der ikke
kun skal kigges på sprøjtemidler, men bredt på de
udfordringer vi står over for nu og i fremtiden.
Selvom arbejdet stadig pågår, tegner der sig nogle
tematikker, som vi er ved at kigge mere ind i. Nogle
5
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 801: Talepapir fra åbent samråd den 23/9-21 om grundvands- og drikkevandsbeskyttelse (samråddspm. BW)
2449840_0006.png
TALEPAPIR
af disse, der omhandler sprøjtemidler, vil være
naturlige at bringe ind i forhandlingerne om en ny
pesticidstrategi. Så er der andre elementer, der skal
undersøges nærmere.
Ift. henvendelsen fra DANVA, Danske Vandværker
og Danmarks Naturfredningsforening har jeg læst
denne såvel som SF's eget udspil vedrørende
drikkevand med stor interesse. Her er nogle af de
samme tematikker, der går igen, som dem vi
foreløbigt har identificeret i kortlægningen.
Tak for ordet.
6