Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del Bilag 781
Offentligt
2446065_0001.png
FORSKNINGSBASERET
MYNDIGHEDSBETJENING ER AFGØRENDE
FOR DEN GRØNNE OMSTILLING
Årlige besparelser som følge af omprioriteringsbidraget har udhulet rammebevillingerne til de forsk-
ningsmiljøer, som skal muliggøre en grøn omstilling af Danmark. Den samlede bevilling er i 2021 omkring
138 mio. kr. mindre end i 2009. Rammebevillingerne er en forudsætning for at fastholde og udbygge
forskningsekspertisen og de nødvendige forskningsfaciliteter.
En genopretning af
basismidlerne til forskningen er en forudsætning for at forskerne kan søge
tilstrækkelige fondsmidler og programpakker.
Danmark har forpligtet sig til leve op til målsætninger om klimaneutralitet, miljø
og biodiversitet. Vi står over for en enorm udfordring, som kræver en grøn
omstilling i hele samfundet og herunder landbrug og fødevareproduktion. Det
er en omstilling, som kan indebære tab af arbejdspladser, eksportindtægter
og et fattigere samfund.
Vi har imidlertid også mulighed for at skabe et vidensmæssigt grundlag,
som kan gøre virksomheder og myndigheder markedsledende inden for
systemer og teknologi i den grønne omstilling. Via rettidige og målrettede
investeringer i forskning og innovation kan den grønne omstilling vendes til
globale konkurrencefordele.
Politiske mål og strategier
bag den grønne omstilling
Klimaloven: Klimaneutralitet i 2050,
klimagasudslip sænkes med 70 procent i 2030
EU’s biodiversitetsstrategi for 2030: 30 procent
land og hav som beskyttede naturområder
EU’s vandrammedirektiv: Væsentlig reduktion
af kvælstofudledning til havet for at sikre
vandmiljø i god økologisk tilstand
Forskningsbaseret myndighedsbetjening er målrettet forskning
Aarhus Universitet (AU) har siden fusionen med sektorforskningen i 2007 betjent
primært Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri og Miljøministeriet med forsk-
ningsbaseret myndighedsbetjening inden for landbrug, fødevareproduktion, klima,
miljø og natur. Som følge af aftalen mellem ministerierne og AU er der forskningsmiljøer
ved AU, som arbejder målrettet på, at landbruget og fødevaresektoren kan nå klima- og
miljømålene samtidig med at produktion og arbejdspladser bevares.
Herudover giver forskningen på naturområdet redskaber til
sikring af biodiversitet samt overvågning og udpegning af
naturområder. På miljøområdet bidrager forskningen ek-
sempelvis til overvågning af luftkvalitet, estimering af udslip
af forurenende stoffer og modellering af spredning, hvilket
muliggør sammenhængende beregninger af luftforurenings
betydning for samfundet både helbredsmæssigt og økono-
misk. Disse forskningsbidrag er forudsætning for, at kunne
vise at den grønne omstilling rent faktisk virker.
Det målrettede arbejde har medvirket til, at forskningsmiljø-
erne ved AU er i verdensklasse jf. internationale rankings og
er eftertragtede samarbejdspartnere i international sam-
menhæng.
Roadmap for de kommende års forskning
Efterspørgslen på forskningsbaseret viden, som kan sikre
den grønne omstilling, vil stige yderligere. Miljøministeriet
og Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har på
baggrund af politiske målsætninger formuleret et Road map
for forskning i de kommende ti år. Forskning ved AU er en
væsentlig forudsætning for at opnå tilstrækkelig viden på en
række centrale områder for grøn omstilling:
• Mindre klimabelastende landbrug, fødevareproduktion og
kostvaner gennem udvikling af produktionssystemer og
miljøteknologi til lav klimabelastning
• Metoder til udtagning af lavbundsjorde, som maksimerer
klimaeffekt, miljøeffekt og øger biodiversitet
• En 40 procent reduktion af miljø- og sundhedsbelastnin-
gen fra pesticider i forhold til belastningen i 2011 gennem
muligheder for reduktion af anvendelse af pesticider samt
alternativer til pesticider
• Forbedring af luftkvaliteten frem mod 2030, herunder
55 procent reduktion af partikelemission og 24 procent
reduktion af ammoniakemission i 2030
• Vandmiljøet bringes i god tilstand i 2027 gennem bl.a. ud-
vikling af værktøjer til prioritering af arealanvendelse og
effekt af forskellige typer og placeringer af vådområder
• Bidrage til FN-mål om at standse tilbagegangen i biodi-
versiteten gennem bl.a. udvikling af omkostningseffektive
metoder til monitering af biodiversitet og metoder til inte-
gration af biodiversitetshensyn på arealer med produktion
• Mindske pres på natur og biodiversitet fra landbrug, her-
under øget omlægning til økologisk drift
Bæredygtig og ressourceeffektiv landbrugs- og fødeva-
reproduktion, reduktion af madspild med 50 pct. samt
optimeret udnyttelse af restprodukter og sidestrømme i
den cirkulære bioøkonomi
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 781: Henvendelse af 14/9-21 fra Esben Øster Mortensen og Jim Rasmussen, Institut for Agroøkologi, Aarhus Universitet om stop for de årlige nedskæringer i basisbevillingen til myndighedsbetjeningen på klima- og miljøområdet
2446065_0002.png
• Plantebaserede fødevarer og cellebaserede produkter
som alternativer til f.eks. kød
• Udvikling og opskalering af nye proteinkilder herunder
af lokalt producerede plantebaserede proteinkilder til
foder og fødevarer samt processer/teknologier til for-
arbejdning og bioraffinering samt in-vitro produktion af
funktionelle proteiner
Bæredygtig husdyrproduktion med færre effekter på
mennesker, natur og klima og mere dyrevelfærd, samt
reduktion af antibiotika-forbrug
• En række af disse vidensbehov og teknologispring kan
desuden kun realiseres ved forbedrede forskningsme-
toder, herunder metoder til måling af emissioner og til
karakterisering af nye proteinkilder på fysisk-kemisk og
molekylært niveau samt basal forståelse af fx betyd-
ningen af mave-tarmkanalens og jord-plante systemets
mikrobiom for sundhed og modstandsdygtighed
På alle disse områder har AU en hovedrolle og forventes
opbygge og vedligeholde den nødvendige forskningsbase,
som muliggør forskning og grøn innovation. Forskningsba-
sen er infrastruktur og kompetencer i form af verdensklasse
forskere, laboranter og forsøgsteknikere, som arbejder i
felten eller i laboratorier, marker, stalde, og tekniske anlæg.
Forskningsbasen er fundamentet for at kunne tiltrække og
udnytte midler fra målrettede forsknings- og innovations-
programmer og fra danske og internationale fonde.
Mulighederne for forskning i den grønne omstilling beskæres
Forskningsbasen finansieres primært via rammebevillingen
(basisbevillingen) til den forskningsbaserede myndig-
hedsbetjening. Det er rammebevillingen, som forskerne i
myndighedsbetjeningen bygger deres forskningsmiljøer op
omkring. Det er rammebevillingen, der er med til at betale
forskernes bygninger, laboratorier, IT-udstyr, regnskab og
meget andet – tilsammen kaldet overhead. Rammebevil-
lingen er en afgørende faktor for over tid at kunne opbyg-
ge og vedligeholde infrastruktur og forskningskompetencer.
De forskningsmiljøer på AU, der er centrale for den grøn-
ne omstilling, bliver nu beskåret. Det er en konsekvens af,
at rammebevillingen i perioden 2009-2021 er reduceret
med 138 mio. kr., fra 498 mio. kr. til 360 mio. kr. (se figur 1).
Rammebevillingen er reduceret og reduceres fortsat, fordi
fagministeriernes rammebevilling til universitetet hvert år be-
skæres med 2 procent. Dette ”omprioriteringsbidrag” er fjer-
net fra de øvrige basisbevillinger til universiteterne fra 2020.
Desuden er der ud af rammebevillingen i flere omgange
taget millionbeløb til andre formål, der er taget opgaver for
ca. 25 mio. kr. ud, og endelig kompenseres udviklingen i løn
og priser kun delvist. Indeksreguleres rammebevillingen efter
nettoprisindekset, svarer faldet i købekraft siden 2009 til 215
mio. kr. i nutidsværdi.
I starten af perioden kunne universitetet omtrent erstatte det
beskårne ved at hente ekstra midler fra eksterne fonde m.v.,
og universitetet har også selv finansieret en væsentlig del af
det tabte. Omkring 2016 nåede reduktionen et niveau, hvor
det ikke længere kunne lade sig gøre at hente tilstrækkelige
midler fra fonde m.v., og det samlede beløb, området kunne
drives for, faldt. Samtidig har medfinansieringen fra andre
dele af universitetet nået et niveau, der ikke er holdbart, og
dette interne tilskud må bringes i balance.
Basisbevillingen er en forudsætning for at tiltrække fonds-
midler
Reduktionen i rammebevilling kan ikke længere erstattes af
andre fondsmidler eller ny forskningspakker fra fx Forsk-
ningsreserven, fordi disse bevillinger stort set aldrig indehol-
der tilstrækkelig overhead. De koster simpelthen penge fra
basisbevillingen at hjemtage. Basisbevillingen, rammebevil-
lingen, er blevet for lille til fortsat at kunne opretholde alle de
forskningsmiljøer, der er grundlag for myndighedsbetjenin-
gen og som burde understøtte den grønne omstilling.
Der er akut behov for at stoppe de årlige besparelser, og
i stedet styrke den forskning, som skal sikre den grønne
omstilling af Danmark.
Rammebevilling, andre indtægter*, AU medfinansiering
Figur 1: Finansiering af AU’s myndighedsbetjening 2009-2020 samt rammebevilling 2021-2024.
*Andre indtægter omfatter konkurrenceudsatte midler fra offentlige og private fonde, særbevillinger, tilkøb til rammeaftale, ministeriernes ekstra køb af
rådgivning mm., dvs. midler, der ikke er omfattet af rammeaftalen. ¤: Tal for 2020 er foreløbige regnskabstal, idet regnskabsaflæggesen ikke er afsluttet.
Andre indtægter og AU medfinansiering er ikke opgjort for 2021-2024. 2022-2024 er fremskrivninger iht. Finansloven.