Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del Bilag 779
Offentligt
2445900_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 15. september 2021
Sagsnummer: 2021-606
./.
Til udvalgets orientering fremsendes hermed samlenotat om Kommissionens forslag til ændring af Rå-
dets forordning (EU) 2019/440 om fordeling af fiskerimuligheder i henhold til partnerskabsaftalen om
bæredygtig fiskeri mellem Den Europæiske Union og Kongeriget Marokko og den tilhørende gennem-
førselsprotokol, KOM (2021) 0377.
Rasmus Prehn
/
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri • Slotsholmsgade 12 • 1216
København K
Tlf. 38 10 60 00
• CVR 41956011 • EAN 5798000880016 • [email protected] • www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 779: Samlenotat om EU-Marokko fiskeripartnerskabsaftalen
2445900_0002.png
EU og Internationalt
Den 14. september 2021
FVM 089
________________________________________________________________
SAMLENOTAT
Folketingets Europaudvalg den 23. september 2021
________________________________________________________________
1.
Kommissionens forslag til ændring af Rådets forordning (EU) 2019/440 om forde-
ling af fiskerimuligheder i henhold til partnerskabsaftalen om bæredygtig fiskeri mel-
lem Den Europæiske Union og Kongeriget Marokko og den tilhørende gennemfør-
selsprotokol
KOM (2021) 377
side 2
1.
2.
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 779: Samlenotat om EU-Marokko fiskeripartnerskabsaftalen
2445900_0003.png
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Den 23. september 2021
1.
Kommissionens forslag til ændring af Rådets forordning (EU) 2019/440 om for-
deling af fiskerimuligheder i henhold til partnerskabsaftalen om bæredygtig fi-
skeri mellem Den Europæiske Union og Kongeriget Marokko og den tilhørende
gennemførselsprotokol
KOM (2021) 377
Nyt notat.
Resumé
Kommissionen har fremsat et forslag om fordeling af de fiskerimuligheder, som Storbritannien tidli-
gere havde under EU’s fiskeriaftale om bæredygtigt fiskeri med Marokko. Med Storbritanniens ud-
træden af EU skal disse kvoteandele fordeles til andre medlemsstater. Det foreslås, at fiskerimulighe-
derne fordeles forholdsmæssigt til de medlemsstater
1
, der allerede har fiskerimuligheder i den pågæl-
dende kategori ”Industrielt pelagisk fiskeri”. Danmark har ikke tidligere haft kvoter under aftalen med
Marokko. En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2021) 377 fremlagt forslag om ændring af Rådets forordning (EU)
2019/440 om fordeling af fiskerimuligheder i henhold til partnerskabsaftalen om bæredygtig fiskeri
mellem Den Europæiske Union og Kongeriget Marokko og den tilhørende gennemførselsprotokol. For-
slaget er modtaget i dansk sprogudgave den 9. juli 2021.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 43, stk. 3 og kan vedtages af Rådet med kvalificeret
flertal.
Forslaget forventes vedtaget på et kommende rådsmøde.
Formål og indhold
EU og Marokko indgik i 2019 en ny fiskeripartnerskabsaftale og tilhørende 4-årig
protokol om EU’s
adgang til fiskeri ud for Marokko og Vestsahara.
I Rådets forordning (EU) 2019/440, hvori fordelingen af fiskerimulighederne fastsættes, omfatter fiske-
rimulighederne for 2019-2022 i øjeblikket Storbritannien. Da Storbritannien trådte ud af EU den 31.
januar 2020 og overgangsperioden udløb den 31. december 2020, har Storbritannien ikke længere ad-
gang til disse fiskerimuligheder.
Storbritannien har frem til deres udtræden af EU haft kvoteandele i kategorien ”Industrielt pelagisk
fiskeri”. Kategorien omfatter blandt andet makrel og hestemakrel. I 2021 var Storbritanniens kvote på
5.656,3 tons. I Kommissionens forslag foreslås Storbritanniens fiskerimuligheder omfordelt til de med-
lemsstater, der har fået tildelt fiskerimuligheder i samme kategori (Nederlandene, Litauen, Letland,
1
Tyskland, Letland, Litauen, Nederlandene, Irland, Portugal, Spanien, Polen og Frankrig.
2
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 779: Samlenotat om EU-Marokko fiskeripartnerskabsaftalen
2445900_0004.png
Tyskland, Polen, Irland, Frankrig, Portugal og Spanien) i en størrelsesorden, der er proportionalt med
medlemsstaternes tildelinger. Danmark har ikke aktuelt fiskerimuligheder under aftalen med Marokko.
En forholdsmæssig fordeling af Storbritanniens fiskerimuligheder i andre partnerskabsaftaler er tidli-
gere anvendt i aftalen med Grønland og Mauretanien og i overensstemmelse med relativ stabilitet.
Kommissionens forslag finder anvendelse med tilbagevirkende kraft fra den 1. januar 2021.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Nærhedsprincippet
Forslaget er et led i gennemførelsen af den fælles fiskeripolitik, hvorfor nærhedsprincippet er tilgodeset.
Gældende dansk ret
Ikke relevant.
Konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
Da der ikke er danske fiskerimuligheder i det fremsatte forslag, er der ikke erhvervsøkonomiske konse-
kvenser. Forslaget ændrer ikke de betingelser for fiskeriet, der er fastsat i fiskeripartnerskabsaftalen
mellem EU og Marokko.
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i §5- udvalget (fiskeri).
Danmarks Fiskeriforening (DFPO) og Danmarks Pelagiske Producentorganisation (DPPO) er grundlæg-
gende tilfredse med, at EU’s fiskerimuligheder ikke reduceres som følge af Storbritanniens udtræden af
EU. DFPO og DPPO mener, at det er meget beklageligt, at aftalen om fiskerimuligheder mellem EU og
Marokko ikke lægger op til, at andre medlemsstater end dem, der allerede fisker på aftalen, kan få ad-
gang til kvoterne. Særligt i lyset af Brexit, hvor danske fiskere har måtte afgive kvoter. DFPO og DPPO
har fortsat interesser i at få adgang til fiskeriet i Marokko-aftalen, særligt efter små pelagiske arter.
DFPO og DPPO har forståelse for, at EU ikke ønsker at udfordre princippet om relativ stabilitet i aftalen,
da det kan føre til at andre medlemsstaterne ønsker at åbne andre aftaler. Omvendt argumenterer DFPO
og DPPO for, at Kommissionen de facto ændrer den relative stabilitet imellem alle medlemsstater, når
Storbritanniens kvoter kun fordeles til medlemsstater, der allerede fisker på aftalen. Generelt mener
DFPO og DPPO at denne aftale havde været en oplagt mulighed for at kompensere for det tab, som
danske fiskere har lidt som følge af Brexit.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være opbakning til forslaget i Rådet.
3
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 779: Samlenotat om EU-Marokko fiskeripartnerskabsaftalen
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter Kommissionens forslag til fordeling af fiskerimuligheder i fiskeripartnerskabsaftalen
mellem EU og Marokko.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Indgåelsen af partnerskabsaftalen om bæredygtigt fiskeri mellem EU og Marokko blev forelagt Folke-
tingets Europaudvalg den 8. november 2018, jf. samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den
1. november 2018. Notatet er ligeledes oversendt til Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg.
4