2. SAMMENFATNING
I rapporten påpeger vi forskellige kritiske forhold vedrørende den hidtidige håndtering af
drikkevandsområdet, herunder navnlig vedrørende håndteringen af dispensationer fra kvalitetskravene i
drikkevandsbekendtgørelsen, ligesom vi har fundet anledning til at påpege visse kritiske forhold
vedrørende den aktuelle håndtering af området. Der er dog ikke fremkommet afgørende nye forhold, som
giver anledning til nævneværdigt at skærpe den kritik af Miljøstyrelsen, der allerede blev udtrykt af
Miljøministeriets departement i dets notits af 26. november 2020 om Miljøstyrelsens redegørelse for
hændelsesforløbet vedrørende sag om drikkevandsdirektivet. Vi uddyber imidlertid i rapporten
hændelsesforløbet, hvilket kan give grundlag for en mere nuanceret læring med henblik på den
fremadrettede håndtering af området.
Endvidere bemærkes det, at der under udarbejdelsen af rapporten har været en løbende dialog mellem os,
Miljøstyrelsen og Miljøministeriets departement, og at myndighederne som konsekvens af den dialog på
visse punkter har tilpasset gældende procedurer mv. eller givet udtryk for en hensigt om at gøre dette. Der
har således været en særdeles konstruktiv tilgang fra myndighedernes side til at forbedre og optimere den
fremadrettede håndtering af drikkevandsområdet.
Hvad angår de fem spørgsmål, som fremgår af det aftalte kommissorium, kan følgende fremhæves:
Kommissoriets spørgsmål 1 angår, om EU-lovgivningen på drikkevandsområdet er korrekt implementeret.
Spørgsmålet er behandlet i rapportens kapitel 3, og som det anføres heri er det vores konklusion, at
drikkevandsdirektivet i dag er korrekt implementeret i nationale regler. Det bemærkes i den forbindelse, at
den drikkevandsbekendtgørelse, der var gældende, da vores undersøgelse blev iværksat i januar 2021
beke dtgørelse r.
af . ove ber
”
-beke
dtgørelse ” , ikke i deholdt e korrekt
implementering af drikkevandsdirektivets artikel 9 (som omhandler dispensationer), men at den nye
drikkevandsbekendtgørelse (bekendtgørelse nr. 1
af . aj
”
-beke
dtgørelse ” , so
trådte i kraft den 1. juli 2021, indebærer en sådan ændring af bekendtgørelsen, at direktivets artikel 9 nu
må betragtes som korrekt implementeret. Det bemærkes i øvrigt, at vores vurdering er behæftet med det
naturlige forbehold, at vi ikke har vurderet, om implementeringen er korrekt, i det omfang en sådan
vurdering afhænger af faglige, ikke-juridiske vurderinger (f.eks. sundhedsfaglige vurderinger).
Kommissoriets spørgsmål 2 angår, om der er udarbejdet korrekt administrationsgrundlag for danske regler
på drikkevandsområdet. Spørgsmålet er behandlet i rapportens kapitel 4, der indeholder en omfattende
gennemgang af de opgaver, hvor Miljøstyrelsen er tillagt myndighedskompetence i henhold til regler på
drikkevandsområdet. Generelt er det vores opfattelse, at der er udarbejdet administrationsgrundlag for de
områder, hvor det er relevant at udarbejde sådanne grundlag. For en række områder er der imidlertid ikke
udarbejdet administrationsgrundlag, men på disse områder er det som det altovervejende udgangspunkt
vores vurdering, at der ikke er behov for administrationsgrundlag. Vurderingen er begrundet i, at styrelsen
har få eller ingen sager inden for områderne, eller i at myndighedsopgaven ikke har en sådan karakter, at et
administrationsgrundlag er påkrævet. Hvad angår de udarbejdede administrationsgrundlag, har vi fremsat
anbefalinger til nogle af administrationsgrundlagene. F.eks. har vi til procedurebeskrivelse for behandling af
sager efter drikkevandsbekendtgørelsens § 4, stk. 2, anført, at den kan forstås således, at
beslutningskompetencen er delegeret fra Miljøstyrelsen til Fødevarestyrelsen, hvilket ville være uhjemlet.
Derfor foreslås en omformulering, se nærmere afsnit 4.3.2.3. Endelig skal nævnes, at vi fremsætter visse
anbefalinger til proceduren for udarbejdelse af afrapportering på EU-møder i ekspertgrupper, komitéer og
lignende, som skal medvirke til at sikre, at viden fra sådanne møder videreformidles i tilstrækkeligt omfang,