Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del Bilag 763
Offentligt
2442223_0001.png
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 16.11.2015
C(2015) 8150 final
Vedr.:
Statsstøtte–Danmark
SA.41782 (2015/N)
Støtte til bevaring af husdyrgenetiske ressourcer
Hr. udenrigsminister
Europa-Kommissionen ("Kommissionen") skal hermed meddele Danmark, at den efter
gennemgang af oplysningerne fra de danske myndigheder om ovennævnte
statsstøtteordning har besluttet ikke at modsætte sig denne ordning, da den er forenelig
med det indre marked efter artikel 107, stk. 3, litra c), i traktaten om Den Europæiske
Unions funktionsmåde ("TEUF").
Kommissionens afgørelse bygger på følgende betragtninger:
1.
(1)
S
AGSFORLØB
Ved brev af 5. maj 2015, der blev registreret i Kommissionen samme dag,
anmeldte Danmark den ovennævnte støtteordning i overensstemmelse med artikel
108, stk. 3, i TEUF. De danske myndigheder fremsendte supplerende oplysninger
den 12. juni 2015, som blev registreret i Kommissionen den 15. juni 2015.
Kommissionen fremsendte den 27. juli 2015 en anmodning om yderligere
oplysninger, som Danmark indsendte ved brev af 2. oktober 2015, der blev
registreret i Kommissionen den 5. oktober 2015.
B
ESKRIVELSE
2.1.
(2)
Titel
2.
Støtte til bevaring af husdyrgenetiske ressourcer
2.2. Formål
(3)
Formålet med den af de danske myndigheder anmeldte ordning er at bevare gamle
danske husdyrracer, som er i fare for at gå tabt for landbruget. Ordningen skal
således fremme landbrugsmetoder, som bidrager til at opfylde miljøpolitiske mål i
relation til genoprettelse, bevarelse og fremme af den biologiske mangfoldighed.
Udenrigsminister Kristian JENSEN
Udenrigsministeriet
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Commission européenne/Europese Commissie, 1049 Bruxelles/Brussel, BELGIQUE/BELGIË; Tlf. +32 2 299.11.11
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 763: Henvendelse fra Det rådgivende Bevaringsudvalg For Danske Husdyrgenetiske Ressourcer om støtte til bevaring af husdyrgenetiske ressourcer
2442223_0002.png
2.3. Retsgrundlag
(4)
Ordningen har hjemmel i
a) § 24 i Lov om hold af dyr, jf. lovbekendtgørelse nr. 466 af 15. maj 2014
b) Bekendtgørelse om tilskud til bevaring af husdyrgenetiske ressourcer for 2015
("bekendtgørelsen")
2.4. Varighed
(5)
(6)
Fra datoen for Kommissionens afgørelse og indtil den 31. december 2020.
De danske myndigheder har givet tilsagn om ikke at udbetale nogen støtte, før
Kommissionen har godkendt ordningen.
2.5. Budget
(7)
Ordningen har et samlet budget for hele perioden på 11,6 mio. DKK (ca. 1,6 mio.
EUR), som finansieres med nationale midler. Det anslåede budget for 2015 er på
1,6 mio. DKK (ca. 215 000 EUR) og for årene 2016-2020 på 2 mio. DKK årligt
(ca. 268 000 EUR).
2.6.
(8)
Støttens form
Direkte tilskud.
2.7. Støttemodtagere
(9)
Støttemodtagerne er virksomheder, der holder bestemte gamle danske
husdyrracer, som er i fare for at gå tabt for landbruget, samt sammenslutninger af
sådanne virksomheder. Store virksomheder
1
har ikke adgang til ordningen.
Antallet af støttemodtagere anslås til mellem 100 og 120 for dyretilskud og til 11
for tilskud til avls- og raceforeninger.
2.8.
Beskrivelse af støtteordningen
(10)
(11)
Formålet med denne støtteordning er at sikre bevaring af gamle danske
husdyrracer, der er udryddelsestruede, fordi de ikke længere anvendes i
produktionslandbrug. Der fokuseres især på disse racers kulturelle og historiske
betydning, men der er også en interesse i at bevare dem som produktionsdyr, fordi
de rummer kombinationer af arvelige genetiske egenskaber, der er gået tabt i de
moderne racer.
I bevaringsarbejdet satses der hovedsagelig på at bevare levedygtige populationer
af disse racer. Danmark stiler mod for 13 gamle danske husdyrracer inden for fem
dyrearter (heste, kvæg, får, geder og svin) at nå op på de
mindstepopulationsstørrelser, der er anbefalet i Interlaken-deklarationen, som
(12)
1
Store virksomheder er virksomheder, der ikke opfylder kriterierne i bilag I til Kommissionens
forordning (EU) nr. 702/2014 af 25. juni 2014 om forenelighed med det indre marked efter artikel 107
og 108 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde af visse kategorier af støtte i landbrugs-
og skovbrugssektoren og i landdistrikter (EUT L 193 af 1.7.2014, s. 1).
2
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 763: Henvendelse fra Det rådgivende Bevaringsudvalg For Danske Husdyrgenetiske Ressourcer om støtte til bevaring af husdyrgenetiske ressourcer
2442223_0003.png
blev vedtaget inden for rammerne af FAO's Globale Handlingsplan for
Forvaltning af Husdyrgenetiske Ressourcer. Populationer på under 1 000 hundyr
og 20 handyr betragtes som enten truede eller udryddelsestruede.
(13)
Den overordnede koordination af arbejdet med genetiske ressourcer i den danske
husdyrbestand udføres af Bevaringsudvalget for Danske Husdyrgenetiske
Ressourcer hos oprindelige danske husdyrracer ("Bevaringsudvalget"). Den
anmeldte støtteordning vil blive administreret af NaturErhvervstyrelsen.
Den anmeldte ordning indgår ikke i Danmarks landdistriktsprogram for 2014-
2020. De danske myndigheder har oplyst, at støtte til bevaring af husdyrgenetiske
ressourcer ikke hører blandt de prioriterede mål i landdistriktsprogrammet, men at
den anmeldte ordning stadigvæk er udformet på en sådan måde, at den stemmer
overens med forordning (EU) nr. 1305/2013
2
og landdistriktspolitikkens
målsætninger. Støtteordningen bidrager i særdeleshed til virkeliggørelse af EU's
prioriterede mål for udvikling af landdistrikter, jf. artikel 5, stk. 4, litra a), i
forordning (EU) nr. 1305/2013 i relation til genoprettelse, bevarelse og forbedring
af biodiversiteten.
NaturErhvervstyrelsen udvælger de støtteberettigede truede racer på basis af
anbefalinger fra Bevaringsudvalget. Følgende racer er støtteberettigede:
Heste:
Den Jydske Hest
Frederiksborghesten
Knabstrupperhesten
Kvæg:
Rød Dansk Malkerace anno 1970
Sortbroget Dansk Malkerace anno 1965
Dansk Korthorn
Jysk kvæg
Ø-kvæg/Agersø-kvæg
Får og geder:
Dansk Landfår
Hvidhovedet Marskfår
Dansk Landrace Ged
Svin:
Dansk Landrace Svin anno 1970
Sortbroget Landrace Svin
Ovenstående racer står på FAO's raceliste, der er udarbejdet under den globale
strategi for forvaltning af husdyrgenetiske ressourcer.
(14)
(15)
2
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1305/2013 af 17. december 2013 om støtte til
udvikling af landdistrikterne fra Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne
(ELFUL) (EUT L 347 af 20.12.2013, s. 487).
3
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 763: Henvendelse fra Det rådgivende Bevaringsudvalg For Danske Husdyrgenetiske Ressourcer om støtte til bevaring af husdyrgenetiske ressourcer
2442223_0004.png
(16)
Støtteordningen indeholder to typer støtte: tilskud til ejere af truede racer
("dyretilskud") og tilskud til avls- og raceforeninger, som bidrager til bevaring af
gamle danske husdyrracer.
For at kunne modtage tilskud skal støttemodtagerne påtage sig en frivillig
forpligtelse til at forblive i avlsprogrammet i fem år. Det gøres i form af en
samarbejdsaftale indgået med Bevaringsudvalget.
De danske myndigheder har bekræftet, at alle tilskudsansøgninger skal være
indgivet inden forpligtelsesperiodens begyndelse og indeholde ansøgerens navn
og identifikationsoplysninger, en beskrivelse af de berørte dyr/aktiviteter, de
relevante støttebeløb samt forpligtelsesperiodens begyndelse og ophør.
De danske myndigheder har oplyst, at støtteordningen ikke vil få nogen negative
miljøvirkninger, og at det er en betingelse for at modtage tilskud, at den
pågældende opfylder bestemmelserne i nitratdirektivet
3
.
Støtte til avlere af truede racer (dyretilskud)
(17)
(18)
(19)
(20)
Dyretilskud ydes som et årligt tilskud til avlere af gamle danske husdyrracer på
betingelse af, at de af NaturErhvervstyrelsen er godkendt som værende en del af
det koordinerede avlsarbejde for bevarelse af den pågældende race.
De danske myndigheder har bekræftet, at der kun ydes dyretilskud til opdræt af
lokale husdyrracer, der er genetisk tilpassede til et eller flere traditionelle
produktionssystemer eller miljøer i landet, og som er i fare for at gå tabt for
landbruget. Tilskudsmodtagerne skal fremlægge dokumentation for
afstamningsforhold både for dyret selv og dets afkom.
De relevante obligatoriske standarder i kapitel I i afsnit VI i forordning (EU) nr.
1306/2013
4
, de relevante kriterier og minimumsaktiviteter, der er nævnt i artikel
4, stk. 1, litra c), nr. ii) og iii), i forordning (EU) nr. 1307/2013
5
samt andre
relevante obligatoriske standarder i national lovgivning skal overholdes.
Bevarelse af truede lokale racer hører ikke direkte ind under disse obligatoriske
krav, men består i at holde racer med lavere ydelse end moderne racer og bidrager
dermed til biodiversiteten.
De danske myndigheder har forsikret, at ansøgerne om tilskud fra denne ordning
vil få den viden og de oplysninger, der er nødvendige for at opfylde deres
forpligtelser. Denne opgave varetages af NaturErhvervstyrelsen og dens netværk
af faglige samarbejdspartnere, bl.a. VikingGenetics (rådgivning om reproduktion
hos kvæg), Nørlund Hestehospital (rådgivning om reproduktion hos heste) og
Aarhus Universitet. De officielt godkendte organer for stambogsføring i Danmark
har til opgave at rådgive og sikre, at reglerne overholdes. Desuden afholdes der
(21)
(22)
(23)
3
4
5
Rådets direktiv 91/676/EØF af 12. december 1991 om beskyttelse af vand mod forurening forårsaget
af nitrater, der stammer fra landbruget (EFT L 375 af 31.12.1991, s. 1).
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1306/2013 af 17. december 2013 om finansiering,
forvaltning og overvågning af den fælles landbrugspolitik og om ophævelse af Rådets forordning
(EØF) nr. 352/78, (EF) nr. 165/94, (EF) nr. 2799/98, (EF) nr. 814/2000, (EF) nr. 1290/2005 og (EF)
nr. 485/2008 (EUT L 347 af 20.12.2013, s. 549).
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1307/2013 af 17. december 2013 om fastsættelse
af regler for direkte betalinger til landbrugere under støtteordninger inden for rammerne af den fælles
landsbrugspolitik og om ophævelse af Rådet forordning (EF) nr. 637/2008 og Rådet forordning (EF)
nr. 73/2009 (EUT L 347 af 20.12.2013, s. 608).
4
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 763: Henvendelse fra Det rådgivende Bevaringsudvalg For Danske Husdyrgenetiske Ressourcer om støtte til bevaring af husdyrgenetiske ressourcer
2442223_0005.png
hvert år en "avlerdag", hvor avlerne udveksler erfaringer, og der afholdes
ligeledes andre ad hoc-møder, hvor forskere og andre eksperter deltager.
(24)
De danske myndigheder har fremlagt statistikker, der viser antallet af avlshundyr
på nationalt plan, som er registreret af attesteringsorganet og godkendt til at
modtage tilskud i 2014:
Art
Heste
Heste
Heste
Kvæg
Kvæg
Kvæg
Kvæg
Kvæg
Får
Får
Geder
Svin
Svin
(25)
Race
Antal
avlshundyr
Den Jydske Hest
152
Frederiksborghesten
79
Knabstrupperhesten
51
Rød Dansk Malkerace anno 1970 120
Sortbroget Dansk Malkerace anno 74
1965
Dansk Korthorn
32
Jysk kvæg
256
Ø-kvæg/Agersøkvæg
33
Dansk Landfår
279
Hvidhovedet Marskfår
115
Dansk Landrace Ged
42
Dansk Landrace Svin anno 1970
18
Sortbroget Landrace Svin
110
Attesterende organ:
SEGES
SEGES
SEGES
SEGES
SEGES
SEGES
SEGES
SEGES
SEGES
SEGES
SEGES
NaturErhvervstyrelsen
NaturErhvervstyrelsen
Antallet af avlshundyr og deres truede status attesteres for hestes, kvægs, fårs og
geders vedkommende af SEGES
6
, som er Landbrug & Fødevarers
7
videnskabelige
rådgivningsorgan. SEGES har også ansvaret for stambogsføring af heste, kvæg,
får og geder. SEGES er officielt godkendt af den danske stat. For svins
vedkommende
varetages
attesteringen
og
stambogsføringen
af
NaturErhvervstyrelsen. De danske myndigheder har forsikret, at både SEGES og
NaturErhvervstyrelsen har den nødvendige kompetence og viden til at identificere
dyr af de truede arter og desuden har et bredt fagligt netværk. Officielt anerkendte
stambogsførende raceforeninger vil kunne fastlægge yderligere betingelser for at
anerkende det pågældende dyr til avl. Disse krav skal være godkendt af de danske
myndigheder.
Dyretilskuddet ydes som kompensation for de ekstraomkostninger og de
indkomsttab sammenholdt med et normalt husdyrhold, der følger af at holde
truede racer. Transaktionsomkostninger dækkes ikke. Beregningerne af
støtteberettigede omkostninger og maksimale støttebeløb er foretaget på basis af
tal og data indsamlet i 2015 af Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet på
Københavns Universitet. Dataene stammer hovedsagelig fra SEGES' beregninger
8
og publikationen "Danske husdyrgenetiske ressourcer"
9
. Beregningsmetoderne er
forskellige for de forskellige racer på grund af forskelle i produktionsøkonomiske
parametre og disponible statistikker.
(26)
6
7
8
9
http://www.seges.dk
Erhvervsorganisation for danske landmænd og fødevarevirksomheder, med forenings-, virksomheds-
og branchemedlemmer (http://www.lf.dk.)
SEGES (2015), https://farmtalonline.dlbr.dk/Kalkuler.
Sørensen, L. H., & Nielsen, V. H. (2015). Danske Husdyrgenetiske Ressourcer. DCA Rapport nr. 054.
Aarhus Universitet
5
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 763: Henvendelse fra Det rådgivende Bevaringsudvalg For Danske Husdyrgenetiske Ressourcer om støtte til bevaring af husdyrgenetiske ressourcer
2442223_0006.png
(27)
For heste er ekstraomkostningerne og indkomsttabene beregnet på basis af
indkomsttabet ved salg af et føl (tendensen er, at føl af truede racer indbringer en
langt lavere pris) eller for hingstes vedkommende indkomsttabet ved salg af sæd.
De relevante priser for truede racers vedkommende blev sammenholdt med
priserne for den mere almindelige hesterace Dansk Varmblod.
For kvægs vedkommende er ekstraomkostningerne og indkomsttabene beregnet
på basis af forskellene i bruttoavance og omkostninger for produktion af mælk
med moderne malkekvæg (Dansk Holsterin) i forhold til de truede malkekoracer,
for hvilke der findes valide ydelsesregistreringer (Rød Dansk, Sortbroget Dansk
og Jysk).
For søers vedkommende er ekstraomkostningerne og indkomsttabene beregnet på
basis af den lavere produktivitet for truede racer (i forhold til moderne LYD-
slagtesvin), og for orners vedkommende på basis af standardomkostningerne ved
at have en orne i forhold til, hvad det koster at købe ornesæd fra en ornestation.
For fårs vedkommende er ekstraomkostningerne og indkomsttabene beregnet på
basis af det indkomsttab, der skyldes, at lam af truede racer har en lavere
slagtepris på grund af højere fedtsætning (i forhold til de mere almindelige racer
som f. eks. Texel og Dansk Shropshire) samt meromkostningerne i forbindelse
med den obligatoriske stambogsføring. For væddere er meromkostningerne
beregnet på basis af omkostningerne ved den obligatoriske stambogsføring og
nødvendigheden af at holde flere væddere i de truede racer end i de moderne racer
for at undgå indavl.
For geders vedkommende er ekstraomkostningerne og indkomsttabene beregnet
på basis af det indkomsttab, der skyldes en lavere mælkeydelse fra truede racer (i
forhold til mere almindelige racer som Saanen) samt meromkostningerne ved den
obligatoriske stambogsføring. For bukke er meromkostningerne beregnet på basis
af omkostningerne ved den obligatoriske stambogsføring og nødvendigheden af at
holde flere bukke i de truede racer end i de moderne racer for at undgå indavl.
Det samlede resultat af de beregninger af ekstraomkostninger og indkomsttab
samt maksimale støttebeløb, som de danske myndigheder har fremlagt, er
følgende:
Ekstraomkostninger Maksimalt Enhed
og indkomsttab
støttebeløb
Den Jydske Hest
14 000
1 500 kr. pr.
hoppe
Frederiksborghesten
17 000
1 500 kr. pr.
hoppe
Knabstrupperhesten
11 000
1 500 kr. pr.
hoppe
Hingste af truede racer
3 000
3 000 kr. pr.
hingst
Rød Dansk Malkerace anno
3 709
3 000 kr. pr. ko
1970
Sortbroget Dansk Malkerace
5 110
3 000 kr. pr. ko
anno 1965
Dansk Korthorn
4 451
3 000 kr. pr. ko
6
(28)
(29)
(30)
(31)
(32)
Race
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 763: Henvendelse fra Det rådgivende Bevaringsudvalg For Danske Husdyrgenetiske Ressourcer om støtte til bevaring af husdyrgenetiske ressourcer
2442223_0007.png
Jysk kvæg
Ø-kvæg/Agersøkvæg
Avlstyre af truede racer
Sortbroget Landrace Svin
Dansk Landrace Svin anno 1970
Orner af truede racer
Dansk Landfår
Hvidhovedet Marskfår
Væddere af truede racer
Dansk Landrace Ged
Bukke af truede racer
(33)
4 535
4 451
3 200
8 624
9 293
4 000
532
532
726
589
696
3 000
3 000
3 200
1 500
1 500
1 800
450
450
726
450
696
kr. pr. ko
kr. pr. ko
kr. pr. tyr
kr. pr. so
kr. pr. so
kr. pr. orne
kr. pr.
moderfår
kr. pr.
moderfår
kr. pr.
vædder
kr. pr.
moderged
kr. pr. buk
De maksimale støttebeløb, de danske myndigheder ønsker godkendt, overstiger
200 EUR pr. dyreenhed
10
, men det er fastsat i det nationale retsgrundlag
(bekendtgørelsen), at støttebeløbet ikke kan overstige de meromkostninger og de
indkomsttab, der følger af at holde de pågældende truede racer.
De danske myndigheder har begrundet nødvendigheden af højere støttebeløb med
den store indtjeningsforskel, der er mellem at holde moderne produktive racer og
truede gamle racer. De relativt høje omkostninger inden for danske landbrug
modsvares af høje udbytter og ydelser, og derfor vil driftstabet for de lavere
ydende racer være særligt stort. For at virkeliggøre målet med den anmeldte
ordning og sikre et tilstrækkeligt stort antal dyr af hver af de truede racer er det
derfor nødvendigt at forhøje støttebeløbet for at give et incitament til at holde
sådanne racer.
Tilskud til avls- og raceforeninger
(34)
(35)
Der ydes tilskud til avls- og raceforeninger, som bidrager til bevaring af gamle
danske husdyrracer, og som arbejder med én bestemt race, som defineret af en
racebeskrivelse. Racebeskrivelsen fastlægger, hvilke kriterier et dyr skal opfylde
for at blive henregnet til den pågældende race.
Tilskuddet ydes årligt til afholdelse af arrangementer som avlermøder og
etablering af stambog. Følgende omkostninger er støtteberettigede:
gebyrer for registrering og vurdering af dyr
udgifter til prøvetagning og kryokonservering af sæd og embryoner
udgifter til overvågning af bestandsstrukturen
udgifter til oplysningsvirksomhed
udgifter til afholdelse af møder for avlere af gamle racer.
(36)
10
Ifølge satserne for omregning af dyr til storkreaturer ("dyreenheder") i bilag II til Kommissionens
gennemførelsesforordning (EU) nr. 808/2014 af 17. juli 2014 om fastlæggelse af regler for
anvendelsen af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1305/2013 om støtte til udvikling
af landdistrikterne fra Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af landdistrikterne (ELFUL)
(EUT L 227 af 31.7.2014, s. 18).
7
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 763: Henvendelse fra Det rådgivende Bevaringsudvalg For Danske Husdyrgenetiske Ressourcer om støtte til bevaring af husdyrgenetiske ressourcer
2442223_0008.png
(37)
Tilskuddet udbetales, efter at tilskudsmodtageren har fremlagt en opgørelse over
de afholdte støtteberettigede udgifter eller dokumentation for de støtteberettigede
aktiviteter.
Det maksimale tilskudsbeløb er på 25 000 DKK pr. race, og tilskuddet kan deles
mellem flere foreninger inden for en bestemt race. Tilskuddet kan imidlertid ikke
overstige 100 % af de støtteberettigede udgifter.
2.9. Kumulation
(38)
(39)
De danske myndigheder har bekræftet, at støtten ikke kan kumuleres med støtte
fra andre lokale, regionale eller nationale ordninger eller EU-ordninger til
dækning af de samme støtteberettigede omkostninger.
2.10. Andre tilsagn
(40)
De danske myndigheder har givet tilsagn om at offentliggøre de oplysninger, der
kræves offentliggjort i henhold til punkt 128 i EU-retningslinjerne for statsstøtte i
landbrugs- og skovbrugssektoren og i landdistrikter 2014-2020
11
("retningslinjerne"), inden for den i retningslinjernes punkt 131 fastsatte frist.
Det er fastsat i det nationale retsgrundlag (bekendtgørelsen), at der ikke kan ydes
støtte til kriseramte virksomheder som defineret i retningslinjernes punkt 35, nr.
15, og at udbetalingen af tilskud vil blive stillet i bero, hvis tilskudsmodtageren
stadigvæk råder over tidligere ulovlig støtte, som ved en kommissionsafgørelse er
erklæret uforenelig med der indre marked, indtil den pågældende har tilbagebetalt
eller på en spærret konto indbetalt det samlede ulovlige og uforenelige støttebeløb
med tillæg af tilbagebetalingsrenter.
V
URDERING
3.1.
Statsstøtte - artikel 107, stk. 1, i TEUF
(41)
3.
(42)
For at bestemmelserne i artikel 107, stk. 1, i TEUF finder anvendelse, skal
ordningen give en virksomhed en økonomisk fordel, som den ikke ville have
opnået ved sin normale virksomhed, støtten skal ydes til bestemte virksomheder,
fordelen skal ydes af en medlemsstat eller med statsmidler, og ordningen skal
kunne påvirke samhandelen mellem medlemsstater.
Den her omhandlede ordning giver modtageren en fordel, da den udelukkende
begunstiger danske avlere af gamle husdyrracer og styrker deres position på
markedet. Denne fordel gives med statsmidler. Ifølge Domstolens retspraksis
gælder, at alene det forhold, at en virksomheds konkurrencemæssige position
styrkes i forhold til andre konkurrerende virksomheder, hvis den får en
økonomisk fordel, som den ellers ikke ville have fået under normal udøvelse af
erhvervet, peger i retning af en mulig konkurrencefordrejning
12
.
I henhold til Domstolens retspraksis kan støtte til en virksomhed påvirke
samhandelen mellem medlemsstaterne, når denne virksomhed er aktiv på et
(43)
(44)
11
12
EUT C 204 af 1.7.2014, s. 1.
Domstolens dom af 17. september 1980, sag 730/79,
Phillip Morris Holland BV mod Kommissionen for De
Europæiske Fællesskaber,
ECLI:EU:C:1980:209.
8
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 763: Henvendelse fra Det rådgivende Bevaringsudvalg For Danske Husdyrgenetiske Ressourcer om støtte til bevaring af husdyrgenetiske ressourcer
2442223_0009.png
marked med samhandel inden for Fællesskabet
13
. Modtagerne af den støtte, der
ydes under den anmeldte ordning, opererer på et marked, hvor der foregår
samhandel mellem medlemsstater. Ifølge statistiske data udgjorde Danmarks
samhandel med andre EU-lande inden for de her omhandlede husdyr 828 mio.
EUR i eksport og 21,5 mio. EUR i import
14
. Denne sektor er åben for konkurrence
på EU-plan og kan derfor blive påvirket af enhver foranstaltning til fremme af
produktionen i en eller flere medlemsstater. Den anmeldte ordning kan følgelig
fordreje konkurrencen og påvirke samhandelen mellem medlemsstater.
(45)
I lyset af det ovenstående er betingelserne i artikel 107, stk. 1, i TEUF opfyldt.
Det kan derfor konkluderes, at den anmeldte ordning udgør statsstøtte som
defineret i denne artikel. Støtten vil derfor kun kunne anses for at være forenelig
med det indre marked, hvis en af undtagelsesbestemmelserne i TEUF kan finde
anvendelse.
3.2. Støttens lovlighed
Artikel 108, stk. 3, i TEUF
(46)
Støtteordningen blev anmeldt til Kommissionen den 5. maj 2015. Den blev ikke
iværksat forinden. Danmark har således opfyldt sine forpligtelser efter artikel 108,
stk. 3, i TEUF.
3.3. Støttens forenelighed
3.3.1.
(47)
Artikel 107, stk. 3, i TEUF
I henhold til artikel 107, stk. 3, litra c, i TEUF kan støtte anses for at være
forenelig med det indre marked, hvis den fremmer udviklingen af visse
erhvervsgrene eller økonomiske regioner, når den ikke ændrer
samhandelsvilkårene på en måde, der strider mod den fælles interesse.
For at denne undtagelsesbestemmelse kan finde anvendelse, skal støtten opfylde
kravene i de relevante EU-statsstøtteregler.
3.3.2.
EU-retningslinjerne for statsstøtte i landbrugs- og skovbrugssektoren
og i landdistrikter 2014-2020
(48)
(49)
(50)
Den anmeldte støtteordning falder ind under bestemmelserne i del II, kapitel I,
afsnit 1.1.5.1. i retningslinjerne.
Ifølge punkt 207 i retningslinjerne vil Kommissionen anse støtte til miljø- og
klimavenligt landbrug for at være forenelig med det indre marked efter traktatens
artikel 107, stk. 3, litra c), hvis den stemmer overens med de fælles
vurderingsprincipper i retningslinjerne og opfylder betingelserne i afsnit 1.1.5.1 i
retningslinjerne.
3.3.2.1.
Betingelserne i afsnit 1.1.5.1 i del II i retningslinjerne
(51)
Ifølge betragtning 9 ovenfor er der tale om støtte til virksomheder, der holder
bestemte gamle danske husdyrracer, som er i fare for at gå tabt for landbruget,
13
Jf. navnlig Domstolens dom af 13.7.1988 i sag C-102/87,
Den Franske Republik mod Kommissionen for De
Europæiske Fællesskaber,
ECLI:EU:C:1988:391.
14
Kilde: EUROSTAT
9
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 763: Henvendelse fra Det rådgivende Bevaringsudvalg For Danske Husdyrgenetiske Ressourcer om støtte til bevaring af husdyrgenetiske ressourcer
samt sammenslutninger af sådanne virksomheder. Betingelsen i punkt 206 er
således opfyldt.
Støtte til avlere af truede racer (dyretilskud)
(52)
Af betragtning 17 og 22 ovenfor fremgår, at støtten vil blive ydet til
virksomheder, der på et frivilligt grundlag påtager sig miljø- og klimavenlige
forpligtelser på landbrugsjord. Støtten opfylder dermed betingelserne i punkt 208
i retningslinjerne.
Som beskrevet ovenfor i betragtning 3 og 11, tager støtteordningen sigte på
bevarelse af gamle danske husdyrracer, der er i fare for at blive udryddet, og den
bidrager derfor til biologisk mangfoldighed gennem bevarelse af husdyrgenetiske
ressourcer i landbruget. Betingelserne i punkt 209 i retningslinjerne er således
opfyldt.
I henhold til punkt 210 i retningslinjerne må støtten kun ydes til frivillige
forpligtelser, der er mere vidtgående end de relevante obligatoriske krav. Som
beskrevet i betragtning 22 ovenfor, har bevarelse af truede racer ingen direkte
forbindelse med de i retningslinjernes punkt 210 omhandlede obligatoriske krav,
men består i at holde racer med en lavere ydelse end moderne racer.
Kommissionen finder derfor, at betingelserne i punkt 210 i retningslinjerne er
opfyldt.
De danske myndigheder har oplyst (jf. betragtning 23), at ansøgerne vil få den
viden og de oplysninger, der er nødvendige, således som det kræves i punkt 211 i
retningslinjerne. Denne betingelse er således opfyldt.
Det fremgår af betragtning 17 ovenfor, at tilskudsmodtagerne vil forpligte sig i
fem år, hvilket betyder, at kravet i punkt 212 i retningslinjerne er opfyldt.
Punkt 213-215 i retningslinjerne er ikke relevante for denne støtteordning.
De danske myndigheder har bekræftet (jf. betragtning 21), at der kun ydes
dyretilskud til forpligtelser til opdræt af lokale husdyrracer, der er genetisk
tilpassede til et eller flere traditionelle produktionssystemer eller miljøer i landet,
og som er i fare for at gå tabt for landbruget, hvilket stemmer overens med punkt
216 i retningslinjerne.
De støtteberettigede arter i ordningen er kvæg, får, geder, heste og svin (jf.
betragtning 15), og betingelserne i punkt 217 i retningslinjerne er således opfyldt.
I henhold til punkt 218 i retningslinjerne anses lokale racer for at være i fare for at
gå tabt for landbruget, når følgende betingelser er opfyldt:
a) antallet af avlshundyr på nationalt plan er angivet
b) dette antal og de angivne racers truede status er attesteret af et behørigt
anerkendt, relevant videnskabeligt organ
c) et behørigt anerkendt, relevant teknisk organ varetager registrering og
ajourfører racestambogen.
(53)
(54)
(55)
(56)
(57)
(58)
(59)
(60)
10
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 763: Henvendelse fra Det rådgivende Bevaringsudvalg For Danske Husdyrgenetiske Ressourcer om støtte til bevaring af husdyrgenetiske ressourcer
d) de pågældende organer har den nødvendige kompetence og viden til at
identificere dyr af de truede racer.
I betragtning af oplysningerne fra de danske myndigheder (jf. betragtning 24 og
25) finder Kommissionen, at betingelserne i punkt 218 i retningslinjerne er
opfyldt.
(61)
Støtten skal kompensere modtagerne for de meromkostninger og indkomsttab, der
følger af de forpligtelser, de har indgået, og den vil blive ydet på årsbasis (jf.
betragtning 20 og 26). Betingelserne i punkt 221 i retningslinjerne er dermed
opfyldt.
Eftersom der under ordningen ikke ydes støtte til transaktionsomkostninger (jf.
betragtning 26), finder punkt 223-225 i retningslinjerne ikke anvendelse.
I henhold til punkt 228 i retningslinjerne skal støtte til lokale racer, der er i fare
for at gå tabt for landbruget, principielt være begrænset til 200 EUR pr.
dyreenhed om året. Punkt 229 i retningslinjerne åbner imidlertid mulighed for at
forhøje loftet over støtten i behørigt begrundede tilfælde under hensyn til særlige
omstændigheder.
Som allerede anført i betragtning 33, overstiger det maksimale støttebeløb det
loft, der er fastsat i punkt 228 i retningslinjerne. Men da de danske myndigheder
har fremlagt oplysninger, der i overensstemmelse med punkt 229 i
retningslinjerne retfærdiggør en forhøjelse af det maksimale støttebeløb (jf.
betragtning 26-32 og 34), finder Kommissionen, at betingelserne angående de
maksimale støtteniveauer kan anses for at være opfyldt.
Tilskud til avls- og raceforeninger
(65)
I henhold til punkt 220 i retningslinjerne kan støtte til bevarelse af genetiske
ressourcer i landbruget ydes til aktiviteter, der ikke er omhandlet i punkt 208-219
i retningslinjerne. Denne bestemmelse finder anvendelse på den støtte til avls- og
raceforeninger, der er beskrevet i betragtning 16, 35 og 36.
De i betragtning 36 beskrevne støtteberettigede omkostninger er forbundet med
aktiviteter, der svarer til dem, der er nævnt i punkt 227, litra a), b) og c), i
retningslinjerne. De opfylder derfor de særlige betingelser for støtteberettigelse i
retningslinjerne.
Det er fastsat i bekendtgørelsen, at tilskud til avls- og raceforeninger ikke kan
overstige 100 % af de støtteberettigede omkostninger (jf. betragtning 38).
Betingelsen i punkt 230 i retningslinjerne angående den maksimale
støtteintensitet er således opfyldt.
På grundlag af det ovenstående har Kommissionen draget den konklusion, at
betingelserne i afsnit 1.1.5.1. i del II i retningslinjerne er opfyldt.
3.3.2.2.
De fælles vurderingsprincipper
(62)
(63)
(64)
(66)
(67)
(68)
Bidrag til et fælles mål
(69)
Som beskrevet i betragtning 3 og 11, tager den anmeldte ordning sigte på at
indføre en miljø- og klimavenlig landbrugsforanstaltning for at fremme
11
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 763: Henvendelse fra Det rådgivende Bevaringsudvalg For Danske Husdyrgenetiske Ressourcer om støtte til bevaring af husdyrgenetiske ressourcer
bevarelsen af gamle danske husdyrracer, der er i fare for at gå tabt for landbruget.
Ordningen bidrager således til et fælles mål i overensstemmelse med punkt 43 og
44 i retningslinjerne, da den fremmer bevarelsen af mangfoldigheden i de
husdyrgenetiske ressourcer i landbruget. Ordningen er en landdistriktslignende
foranstaltning, der ikke indgår i Danmarks landdistriktsprogram for 2014-2020.
Der er derfor ingen risiko for overlapning, og det er udelukket, at der kan ske
dobbeltfinansiering. Som beskrevet i betragtning 14, kan den anmeldte ordning
anses for at være indpasset i og i overensstemmelse med det danske
landdistriktsprogram for 2014-2020. Kommissionen finder derfor, at
betingelserne i punkt 47 i retningslinjerne er opfyldt, og at ordningen bidrager til
målene for landdistriktspolitikken.
(70)
Som beskrevet i betragtning 11, tager den anmeldte ordning sigte på at fremme
biodiversiteten. Det er desuden som anført i betragtning 20 en forudsætning for
tilskud, at modtageren opfylder betingelserne i nitratdirektivet. Der er derfor ikke
identificeret nogen negativ indvirkning på miljøet som omhandlet i punkt 52 i
retningslinjerne.
Behov for statslig indgriben - støttens egnethed
(71)
Da den anmeldte ordning opfylder de særlige betingelser i afsnit 1.1.5.1. i del II i
retningslinjerne (jf. betragtning 68), og da støtten til avls- og raceforeninger
opfylder de særlige krav til støttens form (jf. betragtning 26), finder
Kommissionen i relation til punkt 55, 57 og 60 i retningslinjerne, at støtten er
nødvendig, og at dens ydelse er et egnet politisk virkemiddel til virkeliggørelse af
målet af fælles interesse.
Tilskyndelsesvirkning og behov for støtte
(72)
Som anført i betragtning 17, skal støtteansøgningerne være indgivet før
forpligtelsesperiodens begyndelse, hvilket stemmer overens med punkt 70 i
retningslinjerne, og indeholde de oplysninger, der kræves i retningslinjernes
punkt 71. Kommissionen finder derfor, at betingelsen angående
tilskyndelsesvirkning er opfyldt. Punkt 72 i retningslinjerne finder ikke
anvendelse, da store virksomheder ikke kan modtage tilskud under ordningen (jf.
betragtning 9).
Proportionalitet
(73)
I henhold til punkt 82 i retningslinjerne finder Kommissionen principielt, at
støttebeløbet ikke må overstige de støtteberettigede omkostninger, hvis støtten
skal kunne anses for at være proportional. I punkt 84 i retningslinjerne fastsættes
det, at proportionalitetskriteriet anses for at være opfyldt, når de støtteberettigede
omkostninger er korrekt beregnet, og de maksimale støtteintensiteter i del II i
retningslinjerne er overholdt. I henhold til punkt 228 og 229 i retningslinjerne er
det maksimale støttebeløb for støtte til lokale racer, der er i fare for at gå tabt for
landbruget, begrænset til 200 EUR, dog med mulighed for forhøjelse i behørigt
begrundede tilfælde.
Den støtte, der vil blive ydet under den anmeldte ordning, overstiger det
maksimale støttebeløb, der er fastsat i punkt 228 i retningslinjerne. De danske
myndigheder har imidlertid fremlagt tal, der viser, at en forhøjelse af dette beløb
er berettiget (jf. betragtning 26-32).
12
(74)
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 763: Henvendelse fra Det rådgivende Bevaringsudvalg For Danske Husdyrgenetiske Ressourcer om støtte til bevaring af husdyrgenetiske ressourcer
(75)
De maksimale støttebeløb er fastsat på basis af verificerbare standardantagelser
om meromkostninger og indkomsttab (jf. betragtning 26), der opfylder kravene i
punkt 93 i retningslinjerne.
Som bekræftet af de danske myndigheder (jf. betragtning 40), kan støtten ikke
kumuleres med støtte fra andre lokale, regionale eller nationale ordninger eller
EU-ordninger til dækning af de samme støtteberettigede omkostninger.
Betingelserne angående kumulation af støtte i punkt 99-107 i retningslinjerne
finder derfor ikke anvendelse på den anmeldte ordning.
På baggrund heraf anses proportionalitetskravet for at være opfyldt.
Undgåelse af uberettigede negative påvirkninger af konkurrence og samhandel
(76)
(77)
(78)
Den anmeldte ordning opfylder de relevante særlige betingelser i del II i
retningslinjerne, jf. vurderingen i afsnit 3.2.2.1 ovenfor, og støtten overstiger ikke
de relevante maksimale støtteintensiteter, der er fastsat i punkt 228 i
retningslinjerne, når der bortses fra forhøjelsen af det maksimale beløb for støtten
til avlere af truede arter. Da de danske myndigheder har dokumenteret, at denne
forhøjelse er berettiget (jf. betragtning 26-32 og 34), således som det kræves i
punkt 229 i retningslinjerne, finder Kommissionen, at den negative virkning for
konkurrence og samhandel er begrænset til et minimum, jf. punkt 113 i
retningslinjerne.
Gennemsigtighed
(79)
Danmark har afgivet tilsagn om at opfylde gennemsigtighedskravene i punkt 128
i retningslinjerne (jf. betragtning 40).
3.3.2.3.
Andre tilsagn
(80)
Kommissionen har noteret sig, at kriseramte virksomheder er udelukket fra
enhver støtte, hvilket stemmer overens med punkt 26 i retningslinjerne, og at
Danmark vil standse udbetaling af støtte, hvis modtageren stadigvæk råder over
tidligere ulovlig støtte, som ved en kommissionsafgørelse er fundet uforenelig
med det indre marked, og betingelserne i punkt 27 i retningslinjerne er således
også opfyldt (jf. betragtning 41).
3.3.2.4.
Støtteordningens varighed
(81)
Som anført i punkt 719 i retningslinjerne, godkender Kommissionen kun
ordninger, der har en begrænset varighed. Bortset fra ordninger samfinansieret
inden
for
rammerne
af
forordning
(EU)
nr.
1305/2013
og
gennemførelsesforordningen hertil bør støtteordninger ikke have en varighed på
mere end syv år. Det fremgår af betragtning 5, at dette krav er opfyldt.
K
ONKLUSION
4.
Kommissionen har følgelig besluttet ikke at modsætte sig den anmeldte støtte, da den er
forenelig med det indre marked efter traktatens artikel 107, stk. 3, litra c).
Hvis nogen del af dette brev er omfattet af tavshedspligt ifølge Kommissionens
meddelelse om tavshedspligt og ikke bør offentliggøres, bedes De senest femten
arbejdsdage efter modtagelsen underrette Kommissionen herom. Har Kommissionen ikke
13
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 763: Henvendelse fra Det rådgivende Bevaringsudvalg For Danske Husdyrgenetiske Ressourcer om støtte til bevaring af husdyrgenetiske ressourcer
2442223_0014.png
inden udløbet af denne frist modtaget en begrundet anmodning om fortrolig behandling,
vil Danmark blive anset for at have indvilliget i, at dette brev offentliggøres i sin fulde
ordlyd. Hvis Danmark ønsker visse oplysninger underlagt tavshedspligt, bedes De
markere de pågældende dele og for hver del give en begrundelse for, hvorfor de ikke
ønskes offentliggjort.
Anmodning herom sendes elektronisk via det sikrede e-mailsystem Public Key
Infrastructure (PKI) i overensstemmelse med artikel 3, stk. 3, i Kommissionens
forordning
(EF)
nr.
794/2004
15
til
følgende
adresse:
agri-state-aids-
[email protected]
På Kommissionens vegne
Phil HOGAN
Medlem af Kommissionen
15
Kommissionens forordning (EF) nr. 794/2004 af 21. april 2004 om gennemførelse af Rådets
forordning (EF) nr. 659/1999 om fastlæggelse af regler for anvendelsen af EF-traktatens artikel 93
(EUT L 140 af 30.4.2004, s. 1).
14