Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del Bilag 759
Offentligt
Udkast
Forslag
til
Lov om ændring af lov om beskyttelse af havmiljøet
(Geologisk lagring af CO
2
under havbunden)
§1
I lov om beskyttelse af havmiljøet, jf. lovbekendtgørelse nr. 1165 af 25. november 2019,
som ændret ved § 4 i lov nr. 126 af 30. januar 2021, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 4, stk. 2,
indsættes efter » Ved dumpning forstås efter denne lov enhver bortskaffelse i
havet«: », på havbunden og under havbunden«.
2.
Efter overskriften til kapitel 9 indsættes før § 25 som overskrift:
»Forbud mod dumpning«.
3.
I
§ 25, stk. 1,
indsættes efter »bortset fra dumpning af optaget havbundsmateriale«: »og
geologisk lagring af CO
2
under havbunden«.
4.
I
§ 25, stk. 2,
indsættes efter »Det er ikke tilladt med henblik på dumpning, bortset fra
dumpning af havbundsmaterialer«: »og geologisk lagring af CO
2
under havbunden«.
5.
Før § 26 indsættes som overskrift:
»Dumpning af optaget havbundsmateriale«.
6.
Efter § 29 indsættes:
»Geologisk lagring af CO
2
under havbunden.
§ 29 a.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan efter orientering af miljøministeren
indgå aftaler med andre lande om transport af CO
2
til geologisk lagring under havbunden
uden for dansk havområde.
Stk. 2.
Klima-, energi- og forsyningsministeren fastsætter efter orientering af miljøministe-
ren regler om gennemførelsen af aftalerne efter stk. 1.«
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 759: Udkast til lovforslag om ændring af lov om beskyttelse af havmiljøet
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2022.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
2
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 759: Udkast til lovforslag om ændring af lov om beskyttelse af havmiljøet
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1.
2.
Indledning
.................................................................................................................... 4
Lovforslagets hovedpunkter
....................................................................................... 6
2.1.
2.1.1.
2.1.1.1.
2.1.1.2.
2.1.1.3.
2.1.1.4.
2.1.1.5.
2.1.2.
2.1.3.
2.2.
2.2.1.
2.2.1.1.
2.2.2.
2.2.3.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Dumpning af stoffer og materialer under havbunden
...................................... 6
Gældende ret ........................................................................................................... 6
Havmiljøloven..................................................................................................... 6
Undergrundsloven ............................................................................................... 7
Londonprotokollen .............................................................................................. 8
OSPAR-konventionen......................................................................................... 8
Helsingfors-konventionen ................................................................................... 9
Miljøministeriets overvejelser .............................................................................. 10
Den foreslåede ordning ......................................................................................... 11
Transport og eksport af CO
2
til geologisk lagring under havbunden.
.......... 11
Gældende ret ......................................................................................................... 11
Londonprotokollen ............................................................................................ 12
Miljøministeriets overvejelser .............................................................................. 13
Den foreslåede ordning ......................................................................................... 14
Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
15
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
................... 15
Administrative konsekvenser for borgerne
............................................................ 15
Klimamæssige konsekvenser
.................................................................................... 15
[Miljø- og naturmæssige konsekvenser]
.................................................................. 16
Forholdet til EU-retten
............................................................................................. 16
Hørte myndigheder og organisationer mv.
............................................................. 17
Sammenfattende skema
......................................................................................... 18
3
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 759: Udkast til lovforslag om ændring af lov om beskyttelse af havmiljøet
1. Indledning
Klimaudfordringerne er en global problemstilling, som berører alle verdens lande, og som
medfører behov for, at alle bidrager til at løse udfordringerne med bl.a. udledning af driv-
husgasser. Det er den danske regerings ambition, at Danmark skal være et foregangsland i
den internationale klimaindsats, som kan inspirere og påvirke resten af verden. I 2020 vedtog
et bredt flertal i Folketinget en klimalov. Formålet med klimaloven er, at Danmark skal re-
ducere udledningen af drivhusgasser i 2030 med 70 pct. i forhold til niveauet i 1990, og at
Danmark bliver et klimaneutralt samfund i senest 2050 med Parisaftalens målsætning om at
begrænse den globale temperaturstigning til 1,5 grader celsius for øje.
For at indfri målet om 70 pct. reduktion af drivhusgasudledningerne i 2030 har regeringen
sammen med Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enheds-
listen, Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance og Alternativet indgået en klimaaftale
i juni 2020 om bl.a. fangst, transport og lagring af CO
2
i Danmark samt transport af indfanget
CO
2
på tværs af landegrænser. Aftalen skal sikre, at der sættes skub i udviklingen af tekno-
logien med fangst, transport og lagring af CO
2
, og forudsætter at fangst, transport og lagring
af CO
2
sker under sikkerheds- og miljømæssige forsvarlige forhold.
CO
2
lagring i undergrunden kan finde sted, hvor der er mange velforbundne porerum af en
vis størrelse, og hvor der findes f.eks. sandsten, som er velegnet til CO
2
lagring. Det vurde-
res, at der på Danmarks område findes gode muligheder for geologisk lagring af CO
2
under
havbunden i bl.a. Nordsøen, Skagerrak og Kattegat.
Geologisk lagring af CO
2
i undergrunden reguleres af lov om anvendelse af Danmarks un-
dergrund (undergrundsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 1533 af 16. december 2019, som æn-
dret ved lov nr. 883 af 12. maj 2021. Tilladelse til geologisk lagring af CO
2
under havbunden
skal meddeles efter undergrundsloven. Undergrundslovens § 2 a bemyndiger endvidere
klima-, energi- og forsyningsministeren til at fastsætte regler eller træffe bestemmelser med
henblik på at gennemføre eller anvende internationale konventioner. Geologisk lagring af
CO
2
under havbunden er endvidere reguleret i bekendtgørelse nr. 1425 af 30. november 2016
om geologisk lagring af CO
2
m.v., (CCS-bekendtgørelsen), som sammen med undergrunds-
loven gennemfører Europa-Parlamentets og Rådets direktiv nr. 31 af 23. april 2009 om geo-
logisk lagring af kuldioxid (CCS-direktivet).
Undergrundsloven og CCS-bekendtgørelsen fastsætter de nærmere rammer for meddelelse
af tilladelse til geologisk lagring af CO
2
, herunder afgrænsningen af det område, hvor det er
tilladt at lagre CO
2
. Et konkret CO
2
-lagringsprojekt vil både i planlægningsfasen og i for-
bindelse med en tilladelse være underlagt reglerne om vurdering af virkninger på miljøet
4
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 759: Udkast til lovforslag om ændring af lov om beskyttelse af havmiljøet
efter lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM) (mil-
jøvurderingsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 973 af 25. juni 2020 med senere ændringer,
hvorefter de konkrete miljømæssige konsekvenser vil blive vurderet.
Havmiljøloven forbyder dumpning af affald og andre stoffer i havet, i havbunden og under
havbunden, undtagen dumpning af optaget havbundsmateriale. Forbuddet i havmiljøloven
mod dumpning omfatter også geologisk lagring af CO
2
under havbunden.
Bestemmelser om dumpning af stoffer og materialer under havbunden gælder endvidere i
henhold til de to regionale havkonventioner (OSPAR-konventionen og Helsingfors-konven-
tionen). OSPAR-konventionen omfatter havmiljøet i det nordøstatlantiske havområde, her-
under Nordsøen og Skagerrak, og forbyder dumpning, men undtager geologisk lagring af
CO
2
fra forbuddet mod dumpning. OSPAR-konventionen forbyder således ikke geologisk
lagring af CO
2
i disse områder. Helsingfors-konventionen omfatter havmiljøet i Østersøom-
rådet og forbyder dumpning. Helsingfors-konventionen indeholder ikke nogen undtagelse
for geologisk lagring af CO
2
, og forhindrer således geologisk lagring af CO
2
under havbun-
den i Østersøområdet, herunder Kattegat, Sundet og Bælterne.
På den baggrund foreslås det at ændre havmiljøloven, således at geologisk lagring af CO
2
under havbunden undtages fra havmiljølovens forbud mod dumpning. Endvidere foreslås
det, at definitionen af dumpning ændres, således at det præciseres, at dumpning også omfat-
ter stoffer og materialer, der dumpes på havbunden og under havbunden.
Havmiljøloven indeholder også et forbud mod transport af stoffer og materialer til dump-
ning, undtaget optaget havbundsmateriale. Dette forbud forhindrer, at CO
2
lovligt kan over-
lades til transport, transporteres eller indlastes med henblik på geologisk lagring under hav-
bunden.
Londonprotokollen, der er en del af London-konventionen under IMO (International Mari-
time Organisation), og hvis formål er at forhindre havforurening ved dumpning af affald og
andre stoffer, indeholder et forbud mod eksport af stoffer og materialer, herunder CO
2,
til
dumpning. Havmiljøloven, der implementerer Londonprotokollen, indeholder således be-
stemmelser, som ikke gør det muligt at transportere CO
2
med henblik på geologisk lagring
under havbunden, hvorfor CO
2
heller ikke kan eksporteres til andre lande eller importeres.
I 2009 blev der vedtaget en ændring til Londonprotokollens artikel 6, der undtager eksport
af CO
2
fra forbuddet i artikel 6. Ændringen er endnu ikke trådt i kraft. Ikrafttræden sker først,
når 2/3 dele af de tiltrædende lande til Londonprotokollen meddeler, at de kan tiltræde æn-
dringen. Danmark har endnu ikke tiltrådt ændringen. Derudover har IMO i oktober 2019
vedtaget resolution LP.5(14), som muliggør, at ændringen til Londonprotokollens artikel 6
om eksport af CO
2
midlertidigt kan anvendes, hvis et tiltrædende land har tiltrådt ændringen
5
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 759: Udkast til lovforslag om ændring af lov om beskyttelse af havmiljøet
til artikel 6. Lande, der har tiltrådt ændringen, har mulighed for at anmode IMO om at kunne
anvende eksportundtagelsen samtidig med tiltrædelsen. De lande, der har tiltrådt ændringen,
vil således kunne lovliggøre eksport af CO
2
med henblik på geologisk lagring under havbun-
den i et andet land.
På den baggrund foreslås det at ændre havmiljøloven, således at det bliver muligt
inden
for rammerne af bl.a. Londonprotokollen
at importere og eksportere CO
2
med henblik på
geologisk lagring under havbunden på Danmarks område og uden for Danmarks område.
Det er regeringens holdning, at Danmark skal tiltræde ændringen af Londonprotokollens
artikel 6 og anmode IMO om tilladelse til at kunne anvende eksportundtagelsen allerede fra
tiltrædelsen i henhold til resolution LP.5(14). Hvis Folketinget vedtager lovforslaget, vil
vedtagelsen indebære, at Folketinget giver samtykke til, at Danmark kan tiltræde ændringen
til Londonprotokollens artikel 6, jf. grundlovens § 19, stk. 1, 2. pkt. Der henvises endvidere
til bilag 1 for så vidt angår ændringen til Londonprotokollens artikel 6.
Danmark vil endvidere undersøge mulighederne for tilpasning af Helsingfors-konventionen
mhp. at undtage geologisk lagring af CO
2
under havbunden fra forbuddet mod dumpning.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Dumpning af stoffer og materialer under havbunden
2.1.1. Gældende ret
2.1.1.1.
Havmiljøloven
Havmiljøloven fastsætter et generelt forbud mod dumpning af stoffer eller materialer, bortset
fra dumpning af optaget havbundsmateriale, jf. § 25, stk. 1.
Dumpning er nærmere defineret i havmiljølovens § 4, stk. 2. Efter bestemmelsen forstås ved
dumpning enhver bortskaffelse i havet af stoffer eller materialer fra eller sammen med skibe,
fly eller bevægelige eller fast anbragte platforme og enhver bortskaffelse i havet af skibe, fly
eller bevægelige eller fastanbragte platforme, herunder enhver udledning, udflydning eller
bortskaffelse af stoffer eller materialer, der er bragt om bord eller transporteres med henblik
på bortskaffelse eller stammer fra behandling af stoffer eller materialer, der er bragt om bord
eller transporteres med henblik på bortskaffelse.
Det fremgår af forarbejderne til havmiljølovens § 4, stk. 2, i lov nr. 476 af 30. juni 1993, at
dumpning også omfatter dumpning på havbunden og under havbunden, jf. Folketingstidende
1992-93, tillæg A, spalte 7317.
6
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 759: Udkast til lovforslag om ændring af lov om beskyttelse af havmiljøet
Det fremgår af CCS-direktivet, at lagring af CO
2
i vandsøjlen er forbudt, jf. artikel 2, stk. 4.
Forbuddet i CCS-direktivet blev gennemført ved en ændring af havmiljøloven (lov nr. 463
af 15. maj 2017), hvorefter forbuddet mod dumpning i § 25, stk. 1, blev præciseret til også
at omfatte CO
2
lagring, jf. Folketingstidende 2016-17, A, L 110 som fremsat, s. 15f.
Havmiljølovens eneste undtagelse til forbuddet mod dumpning i havet er dumpning af opta-
get havbundsmateriale. Dumpning af optaget havbundsmateriale kan kun ske efter tilladelse
fra Miljøstyrelsen, der foretager en miljømæssig vurdering af påvirkningen for havet og na-
turen. Der gælder ikke nogen tilsvarende undtagelse for geologisk lagring af CO
2
under hav-
bunden.
De danske havområder består af søterritoriet og den eksklusive økonomiske zone. Ved sø-
territoriet forstås de ydre og indre territorial farvande i henhold til havmiljølovens § 5, stk.
1-3. Ved den eksklusive økonomiske zone forstås havområder uden for og stødende op til
søterritoriet indtil en afstand af 200 sømil fra de til enhver tid gældende basislinjer i henhold
til havmiljølovens § 5, stk. 4. De danske havområder betegnes også som Østersøområdet
eller Nordsøområdet, hvilket er nærmere defineret i havmiljølovens § 5, stk. 5.
2.1.1.2.
Undergrundsloven
Geologisk lagring af CO
2
under havbunden reguleres af undergrundsloven. Tilladelse til geo-
logisk lagring af CO
2
i undergrunden skal meddeles efter undergrundsloven. Undergrunds-
lovens § 2 a bemyndiger endvidere klima-, energi- og forsyningsministeren til at fastætte
regler eller træffe bestemmelser med henblik på at gennemføre eller anvende internationale
konventioner der omfatter forhold som dækkes af undergrundsloven. Geologisk lagring af
CO
2
i undergrundsloven er endvidere reguleret i CCS-bekendtgørelsen, som sammen med
undergrundsloven gennemfører CCS-direktivet.
De gældende regler om meddelelse af tilladelser til geologisk lagring af CO₂ i den danske
undergrund fremgår af undergrundslovens kapitel 6 om anden anvendelse og kapitel 6 a om
særlige bestemmelser om geologisk lagring og rørført transport af CO₂.
Undergrundsloven indeholder derudover i kapitel 7 a generelle krav for tilladelser udstedt i
medfør af undergrundsloven
om f.eks. teknisk og finansiel kapacitet, udpegning og godken-
delse af operatører, forsikring, sikkerhedsstillelse og opdeling af tilladelser. Undergrundslo-
vens
kapitel 8 indeholder hjemmel til at føre tilsyn med tilladelser meddelt i medfør af un-
dergrundsloven.
7
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 759: Udkast til lovforslag om ændring af lov om beskyttelse af havmiljøet
CCS-bekendtgørelsen fastsætter de nærmere rammer for tilladelser meddelt efter under-
grundsloven til geologisk lagring af CO
2
. Et konkret CO
2
-lagringsprojekt vil både i planlæg-
ningsfasen og i forbindelse med en tilladelse være underlagt reglerne om vurdering af virk-
ninger på miljøet efter miljøvurderingsloven, hvorefter de konkrete miljømæssige konse-
kvenser vil blive vurderet.
2.1.1.3.
Londonprotokollen
IMO´s Londonprotokol, hvis formål er at forhindre havforurening ved dumpning af affald
og andre stoffer, blev vedtaget den 7. november 1996 og trådte i kraft den 24. marts 2006.
Danmark undertegnede protokollen den 17. april 1997, og for Danmarks vedkommende fin-
der den anvendelse for alle dele af Danmarks territorialfarvande, inklusiv den eksklusive
økonomiske zone, og gælder for alle skibe, der sejler under dansk flag.
Londonprotokollen indeholder et generelt forbud mod dumping i havet i artikel 4, stk. 1, 1.
led. Dumpning er defineret i Londonprotokollen som enhver bevidst bortskaffelse og lagring
af affald og andre materialer i havet fra skibe, fly, platforme eller andre menneskeskabte
konstruktioner på havet. Det omfatter derudover enhver bevidst bortskaffelse i havet af
skibe, fly, platforme og andre menneskeskabte konstruktioner på havet, jf. artikel 1, stk. 4.
I Londonprotokollens Annex I er oplistet, hvad der kan undtages fra forbuddet mod dump-
ning, herunder optaget havbundsmateriale. I 2006 blev der vedtaget en ændring til London-
protokollens Annex I, således at geologisk lagring af CO
2
kan undtages fra forbuddet mod
dumpning.
Det er op til de enkelte tiltrædende lande at vurdere om, og i givet fald, hvilke områder de
ønsker at undtage fra forbuddet mod dumpning i national lovgivning i henhold til London-
protokollens artikel 4, stk. 2.
Undtager de tiltrædende lande til Londonprotokollen geologisk lagring af CO
2
fra forbuddet
mod dumpning, skal lagring ske efter reglerne i Londonprotokollens Annex II, hvorefter det
kun kan ske efter tilladelse, og når der er foretaget en miljøkonsekvensvurdering heraf.
Som nævnt ovenstående i afsnit 2.1.1.1. er det kun optaget havbundsmateriale, der efter den
nugældende havmiljølovs § 25, stk. 1 kan dumpes i havet efter tilladelse, hvilket er i over-
ensstemmelse med Londonprotokollens Annex I.
2.1.1.4.
OSPAR-konventionen
8
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 759: Udkast til lovforslag om ændring af lov om beskyttelse af havmiljøet
OSPAR-konventionen, hvis formål er beskyttelse af havmiljøet i det Nordøstlige Atlanter-
hav, blev undertegnet den 22. september 1992 og trådte i kraft den 25. marts 1998. Danmark
tiltrådte konventionen i 1995, og den finder anvendelse for så vidt angår Danmark i de dan-
ske dele af Nordsøen, Skagerrak og Kattegat, inklusiv indre territorialfarvande, samt for Fæ-
røerne og den østlige del af Grønland.
Parterne i OSPAR-konventionen er foruden Danmark, Belgien, Finland, Frankrig, Tyskland,
Island, Irland, Luxembourg, Holland, Norge, Portugal, Spanien, Sverige, Schweiz, Storbri-
tannien og Den Europæiske Union. Danmark repræsenterer hele Kongeriget, herunder Grøn-
land og Færøerne, i OSPAR.
OSPAR-konventionen indeholder bestemmelser, hvorefter der ikke må skedumpning af af-
fald og andre stoffer i havet, havbunden og i havets undergrund i henhold til artikel 3, stk.
1, og i bilag II og III.
Dumpning defineres som enhver bevidst bortskaffelse i havet, havbunden og havets under-
grund af affald og andre materialer fra skibe, fly eller platforme og enhver bevidst bortskaf-
felse i havet, havbunden og havets undergrund af skibe, fly, platforme eller offshore rørled-
ninger, jf. artikel 1, litra f.
OSPAR-landene vedtog i 2007 en ændring til konventionens bilag II og III om dumpning,
således at forbuddet mod dumpning ikke gælder for CO
2
lagring. Ændringen fastsætter sam-
tidig betingelser for, hvornår der kan ske CO
2
lagring under havbunden, herunder bl.a. at det
skal ske i geologiske formationer i undergrunden, og at lagringen hovedsageligt skal bestå
af CO
2
og kun må indeholde mindre mængder af andet materiale, som stammer fra fangst,
transport eller lagringsprocesser af CO
2
. CCS-bekendtgørelsen indeholder lignende krav til
lagringslokalitet og renheden af CO
2
, som også følger af CCS-direktivet.
Danmark accepterede ændringen til OSPAR-konventionen den 23. juni 2011. Ændringen
trådte derefter i kraft den 23. juli 2011 og gælder for alle de lande, der har tiltrådt ændringen.
2.1.1.5.
Helsingfors-konventionen
Helsingfors-konventionen om beskyttelse af havmiljøet i Østersøområdet blev undertegnet
den 9. april 1992 og trådte i kraft den 17. januar 2000. Danmark tiltrådte konventionen den
18. april 1996, og den finder, så vidt angår Danmark, anvendelse for de danske dele af Øster-
søområdet inklusiv Kattegat, Sundet og Bælterne og de indre territorialfarvande.
Parterne i Helsingfors-konventionen er foruden Danmark, Estland, Den Europæiske Union,
Finland, Tyskland, Letland, Litauen, Polen, Rusland og Sverige.
9
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 759: Udkast til lovforslag om ændring af lov om beskyttelse af havmiljøet
Helsingfors-konventionen forbyder dumpning i Østersøområdet, undtagen optaget hav-
bundsmateriale, jf. artikel 11, stk. 1 og 2. Dumpning defineres som enhver tilsigtet bortskaf-
felse i havet eller havbunden af affald og andre stoffer fra skibe, andre menneskeskabte kon-
struktioner på havet eller luftfartøjer, jf. artikel 2, stk. 4, litra a, i).
Der er ikke i Helsingfors-konventionen en undtagelse fra forbuddet mod dumpning fsva.
geologisk lagring af CO
2
, hvorfor Helsingfors-konventionen forbyder geologisk lagring af
CO
2
under havbunden i Østersøområdet.
2.1.2. Miljøministeriets overvejelser
Den gældende havmiljølovs § 25, stk. 1, indeholder et forbud mod dumpning af stoffer og
materialer i havet, hvilket også omfatter geologisk lagring af CO
2
. Havmiljøloven forhindrer
derfor geologisk lagring af CO
2
under havbunden på Danmarks område. Det foreslås derfor
at ændre havmiljølovens § 25, stk. 1, så geologisk lagring af CO
2
under havbunden undtages
fra forbuddet mod dumpning.
Havmiljøloven gennemfører de gældende konventioner om beskyttelse af havmiljøet, her-
under Londonprotokollen, OSPAR-konventionen og Helsingfors-konventionen, som alle
forbyder dumpning af stoffer og materialer i havet og under havbunden. Både Londonpro-
tokollen og OSPAR-konventionen indeholder bestemmelser, som undtager geologisk lag-
ring af CO
2
fra forbuddet mod dumpning, hvorfor det efter Miljøministeriets opfattelse vil
være muligt at lagre CO
2
under havbunden i det Nordøstatlantiske havområde, herunder
Danmarks dele af Nordsøen og Skagerrak.
Helsingfors-konventionen indeholder derimod ikke en undtagelse for geologisk lagring af
CO
2
under havbunden til forbuddet mod dumpning af stoffer og materialer. Det er således
Miljøministeriets opfattelse, at det ikke er muligt at lagre CO
2
under havbunden i Østersø-
området, herunder Sundet, Lillebælt, Storebælt, Kattegat og de indre territorialfarvande, som
defineret i havmiljølovens § 5, stk. 5.
Geologisk lagring af CO
2
under havbunden i Østersøområdet forudsætter således en ændring
af Helsingfors-konventionen. En ændring af Helsingfors-konventionen er betinget af en-
stemmighed fra samtlige konventionsparter. Det er Miljøministeriets vurdering, at en æn-
dring af Helsingfors-konventionen ikke vil være mulig inden fremsættelsen af dette forslag,
eftersom en konventionsændring må ventes som minimum at tage 1-2 år. Lovforslaget frem-
sættes dog på nuværende tidspunkt af hensyn til at sikre muligheden for geologisk lagring
af CO
2
under havbunden i Nordsøområdet.
Med ændringen af havmiljølovens § 25, stk. 1, vil bestemmelsens forbud mod dumpning af
materialer og stoffer ikke længere forhindre geologisk lagring af CO
2
under havbunden i
danske havområder. Det skal dog bemærkes, at der i medfør af de til enhver tid gældende
10
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 759: Udkast til lovforslag om ændring af lov om beskyttelse af havmiljøet
internationale forpligtelser kan følge begrænsninger i adgangen til geologisk lagring af CO
2
under havbunden i danske havområder. Helsingfors-konventionens bestemmelser om dump-
ning vil i den henseende betyde, at der uanset ændringen af havmiljølovens § 25, stk. 1, ikke
vil kunne lagres CO
2
under havbunden i danske havområder, som er omfattet af konventio-
nen, herunder Østersøområdet, medmindre Helsingfors-konventionen bestemmelser om
dumpning ændres.
Klima-, energi- og forsyningsministeren har i medfør af undergrundslovens § 2 a, kompe-
tencen til at fastsætte regler om anvendelse af undergrunden i henhold til Danmarks interna-
tionale forpligtelser. Det forudsættes således, at de til enhver tid gældende bestemmelser i
medfør af Helsingfors-konventionens og andre internationale regler sikres overholdt ved an-
vendelse af undergrundslovens § 2 a.
2.1.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås at ændre definitionsbestemmelsen i havmiljølovens § 4, stk. 2, så det udtrykke-
ligt fremgår, at dumpning i havet også omfatter dumpning i havbunden og under havbunden.
Der vil alene være tale om en præcisering af gældende ret, idet det fremgår af forarbejderne
til lov nr. 476 af 30. juni 1993 om beskyttelse af havmiljøet, at dumpningsbegrebet også
omfatter dumpning i havbunden og under havbunden, jf. Folketingstidende 1992-93, tillæg
A, spalte 7317.
Derudover foreslås det, at geologisk lagring af CO
2
under havbunden undtages fra forbuddet
mod dumpning af stoffer og materialer i havmiljølovens § 25, stk. 1.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1 og 3 og bemærkningerne hertil.
2.2. Transport og eksport af CO
2
til geologisk lagring under havbunden.
2.2.1. Gældende ret
Det fremgår af havmiljølovens § 25, stk. 2, at det ikke er tilladt med henblik på dumpning,
bortset fra dumpning af havbundsmateriale, at overlade stoffer eller materialer til transport
eller at transportere eller indlaste dem.
Havmiljøloven finder anvendelse på alle danske skibe, luftfartøjer, platforme og rørlednin-
ger, uanset hvor de befinder sig. Derudover finder havmiljøloven anvendelse på alle uden-
landske skibe, og luftfartøjer som befinder sig på dansk søterritorium og på udenlandske
11
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 759: Udkast til lovforslag om ændring af lov om beskyttelse af havmiljøet
platforme eller rørledninger, som befinder sig på dansk søterritorium eller dansk kontinen-
talsokkelområde. Endvidere finder havmiljøloven anvendelse på alle udenlandske skibe, der
befinder sig både inden for og uden for de eksklusive økonomiske zoner, i det omfang det er
foreneligt med international ret m.v., jf. § 2, stk. 1.
Forbuddet mod transport af stoffer og materialer med henblik på dumpning i havmiljølovens
§ 25, stk. 2, gælder således for transport med skibe, platforme, rørledninger og luftfartøjer
og således ikke for f.eks. transport med lastbil. Sker transporten med et dansk skib og lig-
nende finder havmiljøloven anvendelse, uanset hvor det befinder sig, og forbuddet mod
transport vil således gælde både inden for dansk søterritorium og uden for dansk søterrito-
rium.
Geologisk lagring af CO
2
under havbunden anses for at være dumpning i henhold til hav-
miljølovens § 25, stk. 1. Forbuddet mod transport af stoffer eller materiale med henblik på
dumpning i havmiljølovens § 25, stk. 2, omfatter således også transport af CO
2
med henblik
på geologisk lagring under havbunden i danske havområder og i andre landes havområder.
Det fremgår endvidere af bemærkningerne til havmiljølovens § 25, stk. 2, i lov nr. 476 af 30.
juni 1993, at den omfatter enhver indlastning og transport her i landet, når formålet er dump-
ning, bortset fra dumpning af havbundsmateriale. Det gælder, uanset om der måtte være
givet dumpningstilladelse i udlandet, jf. Folketingstidende 1992-93, tillæg A, spalte 7328 f.
Det fremgår derudover, at uanset formuleringen af bestemmelsen er det ikke hensigten at
forhindre transport i danske farvande af stoffer eller materialer bestemt for dumpning, idet
en sådan hindring vil være i modstrid med retten til »uskadelig passage« gennem søterritoriet
og »transitpassage« gennem internationale stræder i henhold til havretskonventionen, jf. Fol-
ketingstidende 1992-93, tillæg A, spalte 7329. Udenlandske skibe vil således kunne passere
gennem danske havområder med indlastet CO
2
med henblik på geologisk lagring under hav-
bunden i andre landes havområder.
2.2.1.1.
Londonprotokollen
Londonprotokollens artikel 6 indeholder et forbud mod eksport af stoffer og materialer med
henblik på dumpning i andre lande. Den 30. oktober 2009 blev en ændring til artikel 6 ved-
taget, som undtager eksport af CO
2
til geologisk lagring under havbunden fra forbuddet mod
eksport af stoffer og materialer til dumpning.
Ændringen til artikel 6 er endnu ikke trådt i kraft, som følge af manglende tiltrædelse fra de
tiltrædende lande. Ikrafttræden kan ske når 2/3 dele af de tiltrædende lande til Londonpro-
tokollen meddeler IMO, at de accepterer ændringen. Derefter vil ændringen træde i kraft, 60
12
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 759: Udkast til lovforslag om ændring af lov om beskyttelse af havmiljøet
dage efter 2/3 dele af alle lande har tiltrådt. Siden ændringen blev vedtaget, har 6 ud af i alt
53 lande accepteret ændringen. Danmark har endnu ikke accepteret ændringen.
I oktober 2019 blev resolution LP.5(14) vedtaget. Denne muliggør, at ændringen til London-
protokollens artikel 6 om eksport af CO
2
midlertidigt kan anvendes, hvis et tiltrædende land
har accepteret ændringen og anmodet IMO om at kunne anvende bestemmelsen i henhold til
resolutionen, uagtet den ikke er trådt i kraft.
Londonprotokollen stiller krav om, at lande, der vil eksportere CO
2
med henblik på lagring
i et andet land, indgår en aftale med det modtagende land
.
En aftale skal fastslå ansvarsfor-
delingen for meddelelse af tilladelse til CO
2
lagring og vilkårene herfor. Hvis der indgås
aftale om eksport af CO
2
til geologisk lagring under havbunden med lande, der ikke har
tiltrådt Londonprotokollen, skal aftalen endvidere sikre, at vilkårene for eksport og medde-
lelse af tilladelse til lagring af CO
2
sker i overensstemmelse med Londonprotokollen og øv-
rig internationale regler.
2.2.2. Miljøministeriets overvejelser
For at kunne lagre CO
2
under havbunden skal CO
2
transporteres fra det sted, hvor det ind-
fanges og hen til det sted, hvor lagringen skal finde sted, uanset om lagringen finder sted på
Danmarks område eller uden for Danmarks område.
Efter den gældende havmiljølovs § 25, stk. 2, er det ikke tilladt med henblik på dumpning at
overlade stoffer eller materialer til transport eller at transportere eller indlaste dem.
Det er således Miljøministeriets opfattelse, at havmiljølovens § 25, stk. 2, bør ændres, så
transport af CO
2
med henblik på geologisk lagring under havbunden, undtages fra forbuddet
mod transport af stoffer og materialer. CO
2
vil derefter bl.a. kunne transporteres og indlastes
på alle danske skibe, luftfartøjer, platforme og rørledninger, uanset hvor de befinder sig og
alle udenlandske skibe, og luftfartøjer som befinder sig på dansk søterritorium og ved uden-
landske platforme eller rørledninger, som befinder sig på dansk søterritorium eller dansk
kontinentalsokkelområde, jf. havmiljølovens § 2, stk. 1, med henblik på geologisk lagring
under havbunden på Danmarks område og med henblik på eksport/import af CO
2
.
For at kunne eksportere CO
2
med henblik på lagring i andre lande er det Miljøministeriets
opfattelse, at Danmark vil skulle acceptere ændringen til Londonprotokollens artikel 6 fra
2009, som undtager eksport af CO
2
fra forbuddet mod eksport af stoffer og materialer med
henblik på dumpning. Ændringen til Londonprotokollens artikel 6 stiller endvidere krav om,
at der indgås en aftale om eksport af CO
2
. Efter Miljøministeriets opfattelse vil en aftale om
eksport af CO
2
i henhold til Londonprotokollen være en mellemstatslig aftale, hvorfor det er
Miljøministeriets opfattelse, at klima-, energi- og forsyningsministeren bør bemyndiges til
13
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 759: Udkast til lovforslag om ændring af lov om beskyttelse af havmiljøet
at indgå sådanne aftaler. Ressortansvaret for geologisk lagring af CO
2
hører under klima-,
energi- og forsyningsministeren, hvorfor det er Miljøministeriets opfattelse, at eventuelle
aftaler om eksport af CO
2
med henblik på geologisk lagring under havbunden bør indgås af
klima-, energi- og forsyningsministeren efter orientering af Miljøministeren.
Selvom Danmark accepterer ændringen til Londonprotokollens artikel 6 med nærværende
lovforslag, vil ændringen ikke træde i kraft før 2/3 dele af alle de tiltrædende lande til Lon-
donprotokollen har accepteret den. Det er derfor Miljøministeriets opfattelse, at Danmark vil
skulle anmode IMO om tilladelse til at anvende resolution LP.5(14), som muliggør at æn-
dringen midlertidig kan tages i brug, selvom den ikke er trådt i kraft.
2.2.3. Den foreslåede ordning
Den foreslåede ordning indebærer, at CO
2
vil kunne transporteres og indlastes på et skib m.v.
med henblik på geologisk lagring under havbunden inden for dansk søterritorium, dansk
eksklusiv økonomisk zone og dansk kontinentalsokkel og med henblik på geologisk lagring
under havbunden uden for Danmarks område, i henhold til den foreslåede bestemmelse i §
1, nr. 4.
Transport af CO
2
med henblik på geologisk lagring under havbunden, vil efter den foreslåede
ordning kunne ske med alle danske skibe, luftfartøjer, platforme og rørledninger, uanset hvor
de befinder sig og alle udenlandske skibe, og luftfartøjer som befinder sig på dansk søterri-
torium og ved udenlandske platforme eller rørledninger, som befinder sig på dansk søterri-
torium eller dansk kontinentalsokkelområde, jf. havmiljølovens § 2, stk. 1.
Hvis Folketinget vedtager lovforslaget, vil vedtagelsen indebære, at Folketinget giver sam-
tykke til, at Danmark kan tiltræde ændringen til Londonprotokollens artikel 6, jf. grundlo-
vens § 19, stk. 1, 2. pkt. IMO vil efter vedtagelsen - gennem Udenrigsministeriet - således
blive informeret om, at Danmark accepterer ændringen til artikel 6, og at Danmark samtidig
anmoder om tilladelse til at anvende resolution LP.5(14) med henblik på midlertidigt at
kunne anvende ændringen til artikel 6, til brug for eksport af CO
2
.
Den foreslåede ordning indebærer således, at klima-, energi- og forsyningsministeren be-
myndiges til efter orientering af miljøministeren at kunne indgå en aftale med et andet land
om transport af CO
2
over landegrænser med henblik på geologisk lagring under havbunden.
Ministeren bemyndiges endvidere til at fastsætte nærmere regler om gennemførelsen af så-
danne aftaler i henhold til ændringen til Londonprotokollens artikel 6, jf. den foreslåede
bestemmelse i § 1, nr. 7.
En aftale vil være at anse for en mellemstatslig aftale og vil kunne angå både eksport og
import af CO
2
. Aftalen vil i henhold til ændringen til Londonprotokollens artikel 6 kunne
14
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 759: Udkast til lovforslag om ændring af lov om beskyttelse af havmiljøet
indgås som en bindende juridisk aftale såsom et ”memorandum of agreement” eller en kon-
vention eller en ikke juridisk bindende aftale, såsom et ”memorandum of understanding”.
Bemyndigelsen til at fastsætte nærmere regler om gennemførslen af aftaler om transport af
CO
2
forudsættes anvendt til, at klima-, energi og forsyningsministeren vil kunne fastsætte
de nærmere betingelser og rammer herfor i overensstemmelse med ændringen til London-
protokollens artikel 6, herunder i forhold til, hvilket land der skal meddele tilladelse til lag-
ring af CO
2
. Derudover vil bemyndigelsen kunne anvendes til at fastsætte yderligere rele-
vante regler om f.eks. ansvaret for udfærdigelse af miljøkonsekvensvurdering, tilsyn med
lagringen m.v.
Såfremt Danmark indgår en aftale om eksport af CO
2
, vil IMO skulle orienteres om aftalen.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 4 og 6, og bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget medfører ikke økonomiske konsekvenser eller implementeringskonsekvenser
for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Der vurderes ikke at være økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet i
forbindelse med lovforslaget, idet det ikke vurderes at påvirke virksomhedernes muligheder
for at teste, udvikle og anvende nye digitale teknologier og forretningsmodeller.
Lovforslaget har til formål at sikre, at havmiljøloven ikke forhindrer transport, eksport og
lagring af CO
2
med henblik på geologisk lagring under havbunden, og regulerer således ikke
selve lagringen af CO
2.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget medfører ikke administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget vil betyde, at havmiljøloven ikke forhindrer lagring, transport og eksport/im-
port af CO
2
med henblik på geologisk lagring under havbunden, hvorfor det vurderes, at
lovforslaget vil bidrage til positive klimamæssige effekter. Lovforslaget vurderes endvidere
at bidrage til efterlevelsen af FN´s verdensmål nr. 13 om bedre klimaindsats.
15
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 759: Udkast til lovforslag om ændring af lov om beskyttelse af havmiljøet
CO
2
lagring er en del af regeringens ambition om at reducere udledningen af CO
2
med 70 %
i 2030. Det følger af den klimaaftale som regeringen indgik i juni 2020 sammen med Ven-
stre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Konserva-
tive Folkeparti, Liberal Alliance og Alternativet, om bl.a. fangst, transport og lagring af CO
2
i Danmark samt transport af indfanget CO
2
på tværs af landegrænser, at det er under forud-
sætning af, at det foregår under sikkerheds- og miljømæssige forsvarlige forhold.
Det vurderes, at CO
2
lagring i udgangspunktet vil kunne mindske den samlede udledning af
CO
2
til luften. CO
2
kan lagres i undergrund, hvor der er mange velforbundne porerum af en
vis størrelse, fx sandsten som er et eksempel på en velegnet lagringsbjergart. For at undgå
lækage er det nødvendigt, at reservoiret er forseglet med lag af ugennemtrængelige bjergarter
med meget få eller meget små porerum med dårlig forbindelse mellem hinanden, f.eks. ler-
sten, hvorved det undgås, at CO
2
udledes i luften.
7. [Miljø- og naturmæssige konsekvenser]
Meddelelse af tilladelse til geologisk lagring af CO
2
kan ske efter reglerne i undergrundslo-
ven og CCS-bekendtgørelsen. Det følger heraf, at et konkret CO
2
-lagringsprojekt både i
planlægningsfasen og i forbindelse med en tilladelse vil være underlagt reglerne om vurde-
ring af virkninger på miljøet efter miljøvurderingsloven, hvorefter de konkrete miljømæssige
konsekvenser vil blive vurderet.
CO
2
-lagring i Danmark er i opstartsfasen, hvorfor der ikke på nuværende tidspunkt er med-
delt tilladelse til lagring på et lagringslokalitet inden for dansk område. Enkelte andre lande
er længere fremme med at udvikle konkrete projekter for CO
2-
lagring og har derfor flere
erfaringer end Danmark.
En rapport af de internationale erfaringer med geologisk lagring af CO
2
i et miljømæssigt
perspektiv er under udarbejdelse.
8. Forholdet til EU-retten
CCS-direktivet fastsætter bl.a. de nærmere betingelser for tilladelser til og vilkårene for geo-
logisk lagring af CO
2,
samt tilsyn hermed. Direktivet er gennemført i undergrundsloven og
CCS-bekendtgørelsen.
Formålet med CCS-direktivet har været at fjerne alle eksisterende hindringer for geologisk
lagring af CO
2
og indeholder derfor også ændringer til øvrig EU-regulering, herunder bl.a.
Rådets direktiv nr. 337 af 27. juni 1985 om vurdering af visse offentlige og private projekters
indvirkning på miljøet (VVM-direktivet), Europa-Parlamentets og Rådets direktiv nr. 35 af
21. april 2004 om miljøansvar for så vidt angår forebyggelse og afhjælpning af miljøskader
16
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 759: Udkast til lovforslag om ændring af lov om beskyttelse af havmiljøet
(miljøansvarsdirektivet), Europa-Parlamentets og Rådets direktiv nr. 12 af 5. april 2006 om
affald (affaldsdirektivet) og Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 1013 af 14. juni
2006 om overførsel af affald (transportforordningen).
Ændringen til affaldsdirektivet fra 2006 betyder, at direktivet ikke finder anvendelse på luft-
formige stoffer, der udsendes i atmosfæren og kuldioxid, der opsamles og tranporteres med
henblik på geologisk lagring, og som lagres geologisk i overensstemmelse med CCS-direk-
tivet. Affaldsdirektivet fra 2006 er efterfølgende erstattet af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv nr. 98 af 19. november 2008 om affald. Affaldsdirektivet fra 2008 indeholder ikke
samme eksplicitte undtagelse til dets anvendelsesområde fsva. Carbon Capture and Storage
(CCS) som affaldsdirektivet fra 2006, men eftersom affaldsdirektivet kun regulerer forhold
vedrørende affald, som ikke er reguleret af anden lovgivning, og CCS-direktivet regulerer
CCS generelt (lex specialis), finder affaldsdirektivet ikke anvendelse for CCS.
CCS-direktivets ændring af transportforordningen betyder, at overførsel af CO
2
med henblik
på geologisk lagring i overensstemmelse med CCS-direktivet ikke er omfattet af dets anven-
delsesområde og således ikke indgår i dets regler om import/eksport af affald. Transportfor-
ordningen finder direkte anvendelse i dansk ret og suppleres af reglerne i bekendtgørelse nr.
1229 af 21. november 2019 om overførsel af affald og overførsel af brugt elektrisk og elek-
tronisk udstyr (import-/eksportbekendtgørelsen). Transport af CO
2
med henblik på geologisk
lagring reguleres således ikke af transportforordningen eller import-/eksportbekendtgørel-
sen.
Da lovforslaget ikke følger af en EU-retlig (eller folkeretlig) forpligtelse og dermed ikke
indgår i et normativt hierarki skal der efter Miljøministeriets vurdering ikke gennemføres en
miljøvurdering eller screening af lovforslaget i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2001/42/EF af 27. juni 2001 om vurdering af bestemte planers og programmers ind-
virkning på miljøet (miljøvurderingsdirektivet).
9. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 27. august 2021 til den 24. september 2021
været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Aarhus Universitet, Advokatrådet/advokatsamfundet, By og Havn, Bæredygtigt Landbrug,
Daka Denmark A/S, Danish Cable Protection Comittee (DKCPC), Danish Seafood Associ-
ation, Danmarks Fiskeriforening, Danmarks Fritidssejler Union, Danmarks Jægerforbund,
Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks Pelagiske Producentorganisation, Danmarks
Skibsmæglerforening, Danmarks Sportsfiskerforbund, Danmarks Vindmølleforening,
Dansk Akvakultur, Dansk Amatørfiskerforening, Dansk Byggeri, Dansk Energi, Danske
Energi Brancheforening, Dansk Erhverv, Danske Regioner, Dansk Fritidsfiskerforbund,
17
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 759: Udkast til lovforslag om ændring af lov om beskyttelse af havmiljøet
2441047_0018.png
Dansk Industri, Dansk Kano og Kajak Forbund, Dansk Miljøteknologi, Dansk Møllerfor-
ening, Dansk Ornitologisk Forening, Dansk Sejlunion, Dansk Skovforening, Dansk Sports-
dykkerforbund, Dansk Transport og Logistik, Danske Advokater, Danske Havne, Danske
Maritime, Danske Rederier, Danske Regioner, Danske Råstoffer, Danske Tursejlere (DT),
DCA
Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug, DCE (Center for Miljø og Energi), DHI
Institut for Vand og Miljø, Drivkraft Danmark, Energinet.dk, DTU, Femern A/S, Forenin-
gen af Lystbådehavne i Danmark, EnviNa Foreningen af miljø-, plan- og naturmedarbejdere
i det offentlige, Foreningen af Rådgivende Ingeniører, Foreningen Nej til Motorvej på Røs-
næs, Friluftsrådet, GEUS, Green Network, Greenpeace, Hedeselskabet, Ingeniørforeningen
i Danmark, ISOBRO, KIMO Danmark, Kommunalteknisk chefforening, Kyst, Land og
Fjord, KL, Københavns Universitet, Landbrug & Fødevarer, Landdistrikternes Fællesråd,
Landsforeningen Levende Hav, Mærsk, Mærsk Olie & Gas A/S, NOAH, OCEANA, Oil Gas
Denmark, Plastic Change, Plastindustrien i Danmark, Region Hovedstaden, Region Midtjyl-
land, Region Nordjylland, Region Sjælland, Region Syddanmark, Rådet for Grøn Omstil-
ling, Sportsfiskerforbundet, Sund og Bælt, Teknologisk Institut, Total, Vadehavssamarbej-
det, Vattenfall, Verdensnaturfonden, Verdens Skove, Vestas, Vindmølleindustrien, Visit
Denmark, Økologisk Landsforening, Ørsted.
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindre udgif- Negative konsekvenser/merudgifter
ter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
før »Ingen«)
Økonomiske
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Implemente-
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Økonomiske
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative
konsekvenser for
erhvervslivet
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
18
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 759: Udkast til lovforslag om ændring af lov om beskyttelse af havmiljøet
2441047_0019.png
Administrative
konsekvenser for
borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Ingen
Ingen
CO
2
lagring under havbunden er en
del af regeringens ambition om at re-
ducere udledningen af CO
2
med 70 %
i 2030. Det vurderes, at CO
2
lagring i
udgangspunktet vil kunne mindske
den samlede udledning af CO
2
til luf-
ten. Lovforslaget har til formål at
fjerne forhindringer for lagring af
CO
2,
hvorfor det vurderes at have po-
sitive klimamæssige konsekvenser.
Ingen
Miljø- og natur- En rapport af de internationale erfa- En rapport af de internationale erfa-
mæssige konse- ringer med geologisk lagring af CO
2
ringer med geologisk lagring af CO
2
kvenser
under havbunden i et miljømæssigt under havbunden i et miljømæssigt
perspektiv er under udarbejdelse.
perspektiv er under udarbejdelse.
Forholdet til EU- CCS-direktivet fastsætter bl.a. de nærmere betingelser for tilladelser og vil-
retten
kår for geologisk lagring af CO
2,
samt tilsyn med geologisk lagring af CO
2.
Direktivet er gennemført i undergrundsloven og CCS-bekendtgørelsen.
CCS-direktivets artikel 2, stk. 4, om forbud om lagring af CO
2
i vandsøjlen
er delvis gennemført i havmiljølovens § 25 om forbud mod dumpning af
materialer og stoffer i havet, i havbunden og under havbunden, jf. lov nr.
463 af 15. maj 2017, jf. Folketingstidende 2016-17, A, L 110 som fremsat,
s. 15f.
Da lovforslaget ikke følger af en EU-retlig (eller folkeretlig) forpligtelse og
dermed ikke indgår i et normativt hierarki skal der efter Miljøministeriets
vurdering ikke gennemføres en miljøvurdering eller screening af lovforsla-
get i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/42/EF af 27.
juni 2001 om vurdering af bestemte planers og programmers indvirkning på
miljøet (miljøvurderingsdirektivet).
Er i strid med de
principper
for
implementering
af erhvervsrettet
EU-regulering/
Ja
Nej
X
19
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 759: Udkast til lovforslag om ændring af lov om beskyttelse af havmiljøet
2441047_0020.png
Går videre end
minimumskrav i
EU-regulering
(sæt X)
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af havmiljølovens § 4, stk. 2, at der ved dumpning forstås enhver bortskaffelse
i havet
som ikke er udtømning
af stoffer eller materialer fra eller sammen med skibe, fly
eller bevægelige eller fast anbragte platforme og enhver bortskaffelse i havet af skibe, fly
eller bevægelige eller fastanbragte platforme, herunder enhver udledning, udflydning eller
bortskaffelse af stoffer eller materialer, der er bragt om bord eller transporteres med henblik
på bortskaffelse eller stammer fra behandling af stoffer eller materialer, der er bragt om bord
eller transporteres med henblik på bortskaffelse.
Det foreslås at ændre havmiljølovens
§ 4, stk. 2,
således at det kommer til at fremgå, at
dumpning i havet også omfatter enhver bortskaffelse på havbunden og under havbunden.
Der er tale om en lovteknisk præcision af bestemmelsens anvendelsesområde. Det fremgår
af forarbejderne til lov nr. 476 af 30. juni 1993, at dumpning også omfatter dumpning på
havbunden og under havbunden jf. Folketingstidende 1992-93, tillæg A, spalte 7317. Æn-
dringen vil således alene være en præcisering af gældende ret og ikke en udvidelse af hav-
miljølovens anvendelsesområde.
Formålet med ændringen er at tydeliggøre rækkevidden af forbuddet mod dumpning i hav-
miljølovens § 25, stk. 1.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Havmiljølovens kapitel 9 omhandler dumpning. Kapitlet indeholder således regler om for-
bud mod dumping af stoffer og materialer samt forbud mod transport heraf. Derudover in-
deholder kapitlet regler om dumpning af havbundsmateriale, som kan undtages fra forbuddet
mod dumpning.
20
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 759: Udkast til lovforslag om ændring af lov om beskyttelse af havmiljøet
Af hensyn til lovens klarhed og systematik foreslås indsat en overskrift i kapitel 9, således
at det kommer til at fremgå, at havmiljølovens § 25 omhandler forbud mod dumpning.
Til nr. 3
Det fremgår af havmiljølovens § 25, stk. 1, at dumpning af stoffer og materialer ikke må
finde sted, bortset fra dumpning af optaget havbundsmateriale.
Det fremgår af forarbejderne til havmiljølovens § 4, stk. 2, i lov nr. 476 af 30. juni 1993, at
dumpning også omfatter dumpning på havbunden og under havbunden, jf. Folketingstidende
1992-93, tillæg A, spalte 7317.
Havmiljøloven blev ved lov nr. 463 af 15. maj 2017, ændret således, at forbuddet mod dump-
ning i § 25, stk. 1, gennemfører CCS-direktivets artikel 2, stk. 4, om forbud mod lagring af
CO
2
i vandsøjlen, jf. Folketingstidende 2016-17, A, L 110 som fremsat, s. 15f. CCS-direk-
tivets artikel 2, stk. 4, om forbud mod lagring af CO
2
i vandsøjlen vedrører ikke umiddelbart
lagring under havbunden, men eftersom havmiljølovens § 25, stk. 1, forbyder dumpning i
havet, på havbunden og under havbunden jf. § 4, stk. 2, og bemærkningerne hertil, er det
Miljøministeriets vurdering, at havmiljølovens § 25, stk. 1, forbyder lagring af CO
2
også
under havbunden.
Det foreslås at ændre havmiljølovens
§ 25, stk. 1,
således, at geologisk lagring af CO
2
under
havbunden undtages fra forbuddet mod dumpning af stoffer og materialer.
Formålet med ændringen er at sikre, at havmiljøloven ikke forhindrer geologisk lagring af
CO
2
under havbunden på det danske søterritorium, dansk eksklusiv økonomisk zone og
dansk kontinentalsokkelområde.
Med ændringen af havmiljølovens § 25, stk. 1, vil havmiljøloven ikke længere indeholde et
forbud mod geologisk lagring af CO
2
under havbunden i de danske havområder. Der kan
dog i medfør af Danmarks til enhver tid gældende internationale forpligtelser være hindrin-
ger for geologisk lagring af CO
2
under havbunden i de danske havområder.
Helsingfors-konventionen om beskyttelse af havmiljøet i Østersøområdet forbyder dump-
ning i Østersøområdet, undtagen optaget havbundsmateriale, jf. artikel 11, stk. 1 og 2.
Dumpning defineres som enhver tilsigtet bortskaffelse i havet eller havbunden af affald og
andre stoffer fra skibe, andre menneskeskabte konstruktioner på havet eller luftfartøjer, jf.
artikel 2, stk. 4, litra a, i).
Der er ikke i Helsingfors-konventionen en undtagelse fra forbuddet mod dumpning, som
angår geologisk lagring af CO
2
under havbunden.
21
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 759: Udkast til lovforslag om ændring af lov om beskyttelse af havmiljøet
Helsingfors-konventionens bestemmelser om dumpning betyder således, at der ikke vil
kunne lagres CO
2
under havbunden i de danske havområder, som er omfattet af konventio-
nen, herunder Østersøområdet, medmindre Helsingfors-konventionen bestemmelser om
dumpning ændres.
Klima-, energi- og forsyningsministeren har i medfør af undergrundslovens § 2 a, kompe-
tencen til at fastsætte regler om anvendelse af undergrunden i henhold til Danmarks interna-
tionale forpligtelser. Det forudsættes således, at de til enhver tid gældende bestemmelser i
medfør af Helsingfors-konventionen og andre internationale regler sikres overholdt ved an-
vendelse af undergrundslovens § 2 a. Såfremt Helsingfors-konventionens bestemmelser om
dumpning på et tidspunkt giver mulighed for geologisk lagring af CO
2
under havbunden ved
en ændring af konventionen, vil der således kunne meddeles tilladelse til geologisk lagring
af CO
2
under havbunden i Østersøområdet i henhold til undergrundsloven.
Geologisk lagring af CO
2
reguleres i øvrigt af undergrundsloven og CCS-bekendtgørelsen,
som gennemfører CCS-direktivet. Tilladelse til geologisk lagring af CO₂ meddeles efter un-
dergrundslovens kapitel 6 om anden anvendelse og kapitel 6 a om særlige bestemmelser om
geologisk lagring og rørført transport af CO₂.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
Det fremgår af havmiljølovens § 25, stk. 2, at det ikke er tilladt med henblik på dumpning,
bortset fra dumpning af havbundsmaterialer, at overlade stoffer eller materialer til transport
eller at transportere eller indlaste dem.
Londonprotokollens artikel 6 indeholder derudover et forbud mod eksport af stoffer og ma-
terialer til dumpning i andre lande, hvorfor der efter bestemmelsen ikke kan ske transport af
CO
2
med henblik på geologisk lagring i et andet land.
Det foreslås at ændre havmiljølovens
§ 25, stk. 2,
således at transport af CO
2
undtages fra
forbuddet mod at overlade stoffer eller materialer til transport eller at transportere eller ind-
laste dem.
Ændringen af havmiljølovens § 25, stk. 2, vil betyde, at CO
2
kan transporteres og indlastes
på alle danske skibe, luftfartøjer, platforme og rørledninger, uanset hvor de befinder sig, alle
udenlandske skibe, og luftfartøjer som befinder sig på dansk søterritorium og ved udenland-
ske platforme eller rørledninger, som befinder sig på dansk søterritorium eller dansk konti-
nentalsokkelområde med henblik på geologisk lagring i Danmarks havområder og uden for
22
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 759: Udkast til lovforslag om ændring af lov om beskyttelse af havmiljøet
Danmarks havområder. Det afgørende for, om CO
2
kan transporteres og indlastes i overens-
stemmelse med den foreslåede ændring i havmiljølovens § 25, stk. 2, er, at det sker med
henblik på geologisk lagring af CO
2
under havbunden
.
Havmiljøloven finder ikke anvendelse på øvrige former for transport end de ovenfor nævnte,
og CO
2
vil derfor ikke kunne transporteres med andre transportmidler, såsom lastbil, tog
mv., i henhold til havmiljøloven.
Med vedtagelsen af lovforslaget vil Danmark kunne tiltræde ændringen til Londonprotokol-
lens artikel 6 fra 2009, hvormed det vil være muligt at transportere CO
2
over landegrænser
med henblik på lagring, såfremt der indgås en aftale med det modtagende land. Der henvises
til pkt. 2.2, og bemærkningerne til § 1, nr. 4 og 7.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 5
Havmiljølovens kapitel 9 omhandler dumpning. Kapitlet indeholder således regler om for-
bud mod dumping af stoffer og materialer samt forbud mod transport heraf. Derudover in-
deholder kapitlet regler om dumpning af havbundsmateriale, som kan undtages fra forbuddet
mod dumpning.
Af hensyn til lovens klarhed og systematik foreslås indsat en overskrift i kapitel 9, således
at det kommer til at fremgå, at reglerne i havmiljølovens §§ 26-29 omhandler dumpning af
optaget havbundsmateriale.
Med lovforslaget foreslås det at indsætte bestemmelser om geologisk lagring af CO
2
under
havbunden i kapitel 9 om dumpning, hvorfor det vil være hensigtsmæssigt at have en under-
overskrift for bestemmelserne, der vedrører dumpning af optaget havbundsmateriale. Der
henvises til bemærkningerne til § 1, nr. 5.
Til nr. 6
Havmiljølovens kapitel 9 omhandler dumpning. Kapitlet indeholder således regler om for-
bud mod dumping af stoffer og materialer samt forbud mod transport heraf. Derudover in-
deholder kapitlet regler om dumpning af havbundsmateriale, som kan undtages fra forbuddet
mod dumpning.
Londonprotokollens artikel 6 indeholder et forbud mod eksport af stoffer og materialer til
dumpning i andre lande, hvorfor der efter Londonprotokollen ikke kan ske transport af CO
2
med henblik på geologisk lagring under havbunden i et andet lands havområde. Den 30.
23
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 759: Udkast til lovforslag om ændring af lov om beskyttelse af havmiljøet
oktober 2009 blev en ændring til artikel 6 vedtaget, som undtager eksport af CO
2
til geolo-
gisk lagring fra forbuddet mod eksport af stoffer og materialer til dumpning.
Ændringen til artikel 6 er endnu ikke trådt i kraft, som følge af manglende tiltrædelse fra de
tiltrædende lande. Ikrafttræden kan ske, når 2/3 dele af de tiltrædende lande til Londonpro-
tokollen meddeler IMO, at de tiltræder ændringen. Derefter vil ændringen træde i kraft 60
dage efter, at 2/3 dele af alle lande har tiltrådt. Siden ændringen blev vedtaget, har 6 ud af i
alt 53 lande accepteret ændringen. Danmark har endnu ikke accepteret ændringen.
I oktober 2019 blev resolution LP.5(14) vedtaget. Denne muliggør, at ændringen til London-
protokollens artikel 6 om eksport af CO
2
midlertidigt kan anvendes, hvis et tiltrædende land
har accepteret ændringen og anmodet IMO om at kunne anvende bestemmelsen i henhold til
resolutionen, uagtet den ikke er trådt i kraft.
Londonprotokollen stiller krav om, at lande, der vil eksportere CO
2
med henblik på lagring
i et andet land, indgår en aftale med det modtagende land
.
En aftale skal fastslå ansvarsfor-
delingen for meddelelse af tilladelse til CO
2
lagring og vilkårene herfor. Hvis der indgås
aftale om eksport af CO
2
til geologisk lagring med lande, der ikke har tiltrådt Londonproto-
kollen, skal aftalen endvidere sikre, at vilkårene for eksport og meddelelse af tilladelse til
lagring sker i overensstemmelse med Londonprotokollen og øvrig internationale regler.
Det foreslås at indsætte en overskrift til kapitel 9, således at det kommer til at fremgå, at
reglerne i de foreslåede bestemmelser i §§ 29 a og 29 b, omhandler geologisk lagring af CO
2
under havbunden. Overskriften indsættes af hensyn til lovens klarhed og systematik.
Det foreslås endvidere i
§ 29 a, stk. 1,
at klima-, energi- og forsyningsministeren efter ori-
entering af miljøministeren kan indgå aftaler med andre lande om transport af CO
2
til geolo-
gisk lagring uden for dansk område.
En aftale i henhold til den foreslåede bestemmelse vil være at anse for en mellemstatslig
aftale og vil kunne angå både eksport og import af CO
2
med henblik på geologisk lagring.
Aftalen vil i henhold til ændringen til Londonprotokollens artikel 6 kunne indgås som en
bindende juridisk aftale såsom et ”memorandum of agreement” eller en konvention eller en
ikke juridisk bindende aftale, såsom et ”memorandum of understanding”.
Såfremt Folketinget vedtager lovforslaget, indebærer dette samtykke til, at Danmark kan
tiltræde ændringen til Londonprotokollens artikel 6 om eksport af CO
2
med henblik på geo-
logisk lagring af CO
2
, jf. grundlovens § 19, stk. 1, 2. pkt. IMO vil således gennem Udenrigs-
ministeriet blive informeret om, at Danmark tiltræder ændringen, og at Danmark samtidig
vil anmode om at anvende resolution LP.5(14) med henblik på midlertidigt at anvende æn-
24
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 759: Udkast til lovforslag om ændring af lov om beskyttelse af havmiljøet
dringen til Londonprotokollens artikel 6. Når Danmark har tiltrådt ændringen og fået tilla-
delse til at anvende den midlertidigt, vil der kunne indgås aftaler om eksport/import af CO
2
med henblik på geologisk lagring under havbunden.
En endelig ikrafttræden af ændringen til Londonprotokollens artikel 6 vil afvente, at 2/3 dele
af alle tiltrædende lande til Londonprotokollen tiltræder ændringen. Indtil videre har 6 lande
ud af i alt 53 tiltrædende lande tiltrådt ændringen til Londonprotokollens artikel 6.
Endvidere foreslås det i
§ 29 a, stk. 2,
at klima-, energi- og forsyningsministeren efter orien-
tering af miljøministeren fastsætter regler om gennemførelsen af aftalerne efter stk. 1.
Bemyndigelsen til at fastsætte nærmere regler om gennemførelsen af aftaler om transport af
CO
2
over landegrænser med henblik på geologisk lagring under havbunden forudsættes an-
vendt til, at klima-, energi og forsyningsministeren vil kunne fastsætte de nærmere betingel-
ser og rammer herfor i overensstemmelse med ændringen til Londonprotokollens artikel 6,
herunder i forhold til, hvilket land der skal meddele tilladelse til lagring af CO
2
. Derudover
vil bemyndigelsen kunne anvendes til at fastsætte yderligere relevante regler om f.eks. an-
svaret for udfærdigelse af miljøkonsekvensvurdering, tilsyn med lagringen m.v.
Der henvises til de enkelte bemærkningerne til § 2.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2022.
Til § 3
Det foreslås, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland.
Havmiljøloven gælder ikke for Færøerne og Grønland, hvorfor det foreslås, at lovforslaget
heller ikke skal gælde for Færøerne og Grønland.
25
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 759: Udkast til lovforslag om ændring af lov om beskyttelse af havmiljøet
2441047_0026.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om beskyttelse af havmiljøet,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1165 af
25. november 2019, som ændret
ved § 4 i lov nr. 126 af 30. januar
2021, foretages følgende ændrin-
ger:
§ 4. ---
Stk. 2.
Ved dumpning forstås i
denne lov enhver bortskaffelse i ha-
vet - som ikke er udtømning - af
stoffer eller materialer fra eller
sammen med skibe, fly eller bevæ-
gelige eller fast anbragte platforme
og enhver bortskaffelse i havet af
skibe, fly eller bevægelige eller
fastanbragte platforme, herunder
enhver udledning, udflydning eller
bortskaffelse af stoffer eller materi-
aler, der er bragt om bord eller
transporteres med henblik på bort-
skaffelse eller stammer fra behand-
ling af stoffer eller materialer, der
er bragt om bord eller transporteres
med henblik på bortskaffelse.
Stk. 3-4. ---
Kap. 9.
Dumping
2.
Efter overskriften til kapitel 9
indsættes før § 25 som overskrift:
»Forbud mod dumpning«.
§ 25.
Dumpning af stoffer eller ma-
3.
I
§ 25, stk. 1,
indsættes efter
terialer må ikke finde sted, bortset »bortset fra dumpning af optaget
26
1.
I
§ 4, stk. 2
indsættes efter » Ved
dumpning forstås efter denne lov
enhver bortskaffelse i havet«: », på
havbunden og under havbunden«.
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 759: Udkast til lovforslag om ændring af lov om beskyttelse af havmiljøet
2441047_0027.png
fra dumpning af optaget havbunds- havbundsmateriale«: »og geologisk
materiale.
lagring af CO
2
under havbunden«.
Stk. 2.
Det er ikke tilladt med hen-
blik på dumpning, bortset fra
dumpning af havbundsmaterialer,
at overlade stoffer eller materialer
til transport eller at transportere el-
ler indlaste dem.
4.
I
§ 25, stk. 2,
indsættes efter »Det
er ikke tilladt med henblik på
dumpning, bortset fra dumpning af
havbundsmaterialer«: »og geolo-
gisk lagring af CO
2
under havbun-
den«.
5.
Før § 26 indsættes som over-
skrift:
»Dumpning af optaget hav-
bundsmateriale«.
§ 26.
Miljøministeren meddeler til-
ladelse til og fører tilsyn med
dumpning af optaget havbundsma-
teriale.
§ 29.
Miljøministeren kan, herun-
der til opfyldelse af internationale
aftaler, foretage ændringer i bilag 1
og 2
6.
Efter § 29 indsættes:
»Geologisk lagring af CO
2
under
havbunden.
§ 29 a.
Klima-, energi- og forsy-
ningsministeren kan efter oriente-
ring af miljøministeren indgå afta-
ler med andre lande om transport af
CO
2
til geologisk lagring under
havbunden uden for dansk område.
Stk. 2.
Klima-, energi- og forsy-
ningsministeren fastsætter efter ori-
entering af miljøministeren regler
om gennemførelsen af aftalerne ef-
ter stk. 1.«
§2
27
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 759: Udkast til lovforslag om ændring af lov om beskyttelse af havmiljøet
2441047_0028.png
Loven træder i kraft den 1. januar
2022.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.
28
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 759: Udkast til lovforslag om ændring af lov om beskyttelse af havmiljøet
Bilag 2
RESOLUTION LP.3 (4)
ON THE AMENDMENT TO ARTICLE 6 OF THE LONDON PROTOCOL
(Adopted on 30 October 2009)
THE FOURTH MEETING OF CONTRACTING PARTIES TO THE 1996 PROTOCOL TO
THE CONVENTION ON THE PREVENTION OF MARINE POLLUTION BY DUMPING OF
WASTES AND OTHER MATTER, 1972
RECALLING the objectives of the 1996 Protocol to the London Convention ("London Pro-
tocol") that include the protection and preservation of the marine environment from all
sources of pollution;
REITERATING the serious concern regarding the implications for the marine environment
of climate change and ocean acidification, as a result of elevated levels of carbon dioxide
in the atmosphere;
WELCOMING the adoption and entry into force of the amendment to include the seques-
tration of carbon dioxide streams in sub-seabed geological formations in Annex 1 to the
London Protocol, as set out in Resolution LP.1(1);
RECALLING that Resolution LP.1(1) recognized that carbon dioxide capture and seques-
tration should not be considered as a substitute to other measures to reduce carbon dioxide
emissions, but considered such sequestration as one of a portfolio of options to reduce
levels of atmospheric carbon dioxide and as an important interim solution;
NOTING that not all countries have suitable sub-seabed geological formations for the se-
questration Issues and its conclusions, as set out in its report LP(CO2 1/8;
WELCOMING the work of the Legal and Technical Working Group on Transboundary CO2
Sequestration Issues and its conclusions, as set out in its report LP/CO2 1/8;
WELCOMING FURTHER the work of the Intersessional Correspondence Group on Trans-
boundary CO2 Sequestration Issues and its conclusions, as set out in its report LC 31/5;
REITERATING the agreement of Contracting Parties in 2008 that the London Protocol
should not constitute a barrier to the transboundary movement of carbon dioxide streams
to other countries for disposal as a measure to mitigate climate change and ocean acidifi-
cation;
EMPHASIZING that this resolution should not be interpreted as legitimizing the export of
any other waste or other matter to other countries for disposal;
EMPHASIZING ALSO that Contracting Parties should ensure that the long distance export
of carbon dioxide streams between UN regions is reduced to the minimum consistent with
the protection and preservation of the marine environment from all sources of pollution,
taking into account the special position of developing countries;
STRESSING that the accountability for compliance with the provisions of the Protocol will
rest with the Contracting Party in the case of export to non-Contracting Parties;
29
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 759: Udkast til lovforslag om ændring af lov om beskyttelse af havmiljøet
NOTING that the transboundary movement of carbon dioxide after injection (migration) is
not export for dumping and therefore not prohibited by Article 6; and
STRESSING that management of shared formations is an important issue that should be
addressed to ensure appropriate environmental protection;
1 ADOPTS the following amendment to Article 6 of the London Protocol, in accordance with
Article 21 of the Protocol, as set out in the Annex to this resolution; and
2 INVITES the Scientific Group under the London Protocol in collaboration with the Scientific
Group under the London Convention to consider the need for amendments to the
Specific
Guidelines for Assessment of Carbon Dioxide Streams for Disposal into Sub-seabed Geo-
logical Formations,
to provide further specific guidance in cases of export of such streams
to other countries for disposal and issues related to the management of transboundary
movement of carbon dioxide after injection.
ANNEX
AMENDMENT TO ARTICLE 6 OF THE LONDON PROTOCOL
Add “1” before: Contracting Parties shall not allow the export of wastes or other matter to
other countries for dumping or incineration at sea.
Add a new paragraph 2 as follows:
"2 Notwithstanding paragraph 1, the export of carbon dioxide streams for disposal in
accordance with annex 1 may occur, provided that an agreement or arrangement has
been entered into by the countries concerned. Such an agreement or arrangement shall
include:
.1 confirmation and allocation of permitting responsibilities between the exporting
and receiving countries, consistent with the provisions of this Protocol and other
applicable international law; and
.2 in the case of export to non-Contracting Parties, provisions at a minimum equiva-
lent to those contained in this Protocol, including those relating to the issuance of
permits and permit conditions for complying with the provisions of annex 2, to ensure
that the agreement or arrangement does not derogate from the obligations of Con-
tracting Parties under this Protocol to protect and preserve the marine environment.
A Contracting Party entering into such an agreement or arrangement shall notify it to the
Organization."
30