Til: Miljø- og Fødevareudvalget (MOF).
2.september 2021
Km/21-04145
Henvendelse fra Den Danske Dyrlægeforening vedrørende implementering af
forordning (EU) 2019/6 (om veterinærlægemidler).
Den Danske Dyrlægeforening (DDD) ønsker at gøre udvalgets medlemmer opmærksom på flere
væsentlige forhold i den pågående implementering af forordningen om veterinærlægemidler, som
DDD finder stærkt bekymrende.
DDD mener, at forordningen vil øge risikoen for udvikling af resistens mod hhv. antibiotika og
antiparasitære midler (orme- og coccidiemidler). Samtidig mener DDD, at man tilsidesætter den
faglighed, som danske dyrlæger dagligt udøver i forbindelse med optimal anvendelse af antibiotika
og antiparasitære midler i praksis. Ligeledes mener vi, at man sidder nyere faglig viden fra både
human- og veterinærpraksis (se bilag 1) og en videnskabelig anvisning fra Det Veterinærmedicinske
Råd (se bilag 2) overhørig.
DDD ønsker med denne henvendelse af henlede udvalgets opmærksomhed særligt på nedenstående
punkter:
1. Forordningens artikel 106.1
pålægger dyrlæger at udskrive lægemidler i henhold til
markedsføringstilladelsen for det givne lægemiddel, og dermed
skal
dyrlægen følge
produktresumeerne – også kaldet SPC’et, der beskriver, hvad lægemidlet er godkendt til at
behandle, og hvor længe behandlingen skal foregå.
Problemet består i, at SPC’erne i mange tilfælde ikke er opdaterede iht. ny anerkendt og empirisk
viden opbygget i klinisk praksis. De afspejler i stedet den tid, hvor lægemidlet blev godkendt til
en given behandling og behandlingslængde. Når dyrlæger alligevel tvinges til at følge SPC’et som
godkendt i en anden tid, betyder det, at dyrlæger i mange tilfælde vil komme til at udskrive et
mindre effektivt stof til behandling af dyret, ligesom dosis og behandlingslængde vil være
fejlagtigt i forhold til nyere viden. Dette øger risikoen for udvikling af resistens på sigt. I
svinebesætninger, hvor dyrlæger er pålagt skrappe reduktionsmål på 2 % årligt, vil det, at man
skal følge SPC’et alt andet lige betyde en væsentlig forøgelse i udskrivningen af antibiotika - stik
imod alle politiske krav.
Eksempler på specifikke behandlinger og konsekvenser af at fratage dyrlæger ret til at afvige fra
SPC’et (som fx at reducere behandlingslængden) efter en faglig vurdering er beskrevet i bilag 3.
2.
Forordningens artikel 104.1
åbner mulighed for at lægemidler, som ikke kræver dyrlægerecept i
en anden EU-stat, kan indkøbes til brug i et andet EU-land, hvor produktet har
markedsføringstilladelse, desuagtet at produktet i dette land er receptpligtigt. Det betyder, at
både midler til behandling af coccidier og orm, foruden en række hormonprodukter, fremover
kan indføres i Danmark uden recept. Det udgør en markant risiko for udvikling af resistens hos
parasitter, ligesom ukontrolleret behandling af græssende dyr udgør en risiko for, at lægemidler i
større mængde tilføres miljøet med potentielle skadevirkninger på biodiversitet. Det vil være et
alvorligt tilbageslag for den hidtidige lovfæstede praksis om at skulle påvise parasitter, før
behandling kan gennemføres, og at behandlingen skal ordineres af dyrlæger på baggrund af en