Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del Bilag 745
Offentligt
2438398_0001.png
Notat
16-07-2021
Afrapportering af regeringens 2. NOx-projekt om forhindring af snyd med
lastbilers NOx-begrænsende udstyr
Indhold
Afrapportering ................................................................................................................................ 3
1. Remote Sensing ........................................................................................................................ 4
Stationær remote sensing .......................................................................................................... 5
Arbejdsgruppens vurdering af teknologien ............................................................................ 6
Mobil remote sensing ................................................................................................................. 7
Arbejdsgruppens vurdering af teknologien ............................................................................ 8
Sundheds-, miljø og økonomiske effekter af manipulation eller fejlbehæftede
emissionsbegrænsende udstyr .................................................................................................. 9
2. Undersøgelse af andre mulige kontrolmetoder ....................................................................... 11
Udlæsning af OBD-systemet ................................................................................................... 11
Udlæsning af OBD-systemet i forbindelse med periodesyn ................................................ 12
Udlæsning af OBD-systemet i forbindelse med vejsidesyn ................................................. 12
Udlæsning af OBD-system i forbindelse med vejsidekontrol ............................................... 12
Standmåling af emissionen fra tunge køretøjer ....................................................................... 13
Anvendelse af SEMS i forbindelse med periodesyn af tunge køretøjer .................................. 14
Lav nyttelast påvirker driften af det emissionsbegrænsende udstyr ....................................... 14
Afdækning af alternative metoder til kontrol af de emissionsbegrænsende udstyr ................. 15
Arbejdsgruppens vurdering af indsatsen ................................................................................. 15
3. Kampagnen om den danske indsats mod NOx-snyd .............................................................. 17
Arbejdsgruppens vurdering af indsatsen ................................................................................. 18
4. Afsøge muligheder for støtte i EU-midler ................................................................................ 19
Arbejdsgruppens vurdering af indsatsen ................................................................................. 19
5. Initiativer med henblik på håndhævelse af EU-retsligt forbud mod salg og markedsføring af
chiptuningsudstyr ......................................................................................................................... 20
Håndhævelse af EU's regler om salg og markedsføring af forurenede chiptuningsudstyr ..... 20
Håndhævelsen af forbuddet mod salg og markedsføring af forurenende chiptuningsudstyr .. 20
Arbejdsgruppens erfaringer baseret på indsatsen ................................................................... 21
6. Effektivisering af håndhævelsesindsats gennem revidering af synsregler ............................. 22
Side 1 (28)
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 745: Afrapporteringen på det 2. NOx-projekt om snyd med lastbilers emissionsbegrænsende udstyr, fra transportministeren og miljøministeren
2438398_0002.png
Vejsidesyn
EU-direktiv 2014/47/EU
plume chasing .......................................................... 22
Vejsidesyn
EU-direktiv 2014/47/EU - OBD ........................................................................... 22
Periodesyn
EU-direktiv 2014/45/EU ..................................................................................... 22
Synsbekendtgørelsen - BEK nr. 1684 af 23/11/2020 .............................................................. 23
Anbefaling
Nationalt Niveau ................................................................................................. 23
Anbefaling - EU-niveau ............................................................................................................ 23
7. Deling af erfaringer med kontrolindsatsen overfor NOx-snyd ................................................. 25
Temadagen .............................................................................................................................. 25
Erfaringer fra nabolande .......................................................................................................... 25
Deling af erfaringer .................................................................................................................. 25
Webinar; CORTE/CITA ............................................................................................................ 26
Møde med JRC ........................................................................................................................ 26
Fælles henvendelse til TCMV og RWC ................................................................................... 26
Oplæg på internationale og nationale konferencer .................................................................. 26
Arbejdsgruppens vurdering af indsatsen ................................................................................. 26
8. Afrapportering på anbefalinger fra 1. NOx-projekt .................................................................. 27
Arbejdsgruppens vurdering af indsatsen ................................................................................. 27
Referencer ................................................................................................................................... 28
Side 2 (28)
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 745: Afrapporteringen på det 2. NOx-projekt om snyd med lastbilers emissionsbegrænsende udstyr, fra transportministeren og miljøministeren
2438398_0003.png
Afrapportering
I 2018 igangsatte den daværende regering en opfølgende undersøgelse på regeringens første
undersøgelse af snyd med det emissionsbegrænsende udstyr på lastbiler, det såkaldte 1. NOx-
projekt. Nærværende projekt omhandler den del af det emissionsbegrænsende udstyr, der
anvendes i lastbiler til at begrænse udledningen af NOx.
Den nye indsats skal blandt andet omfatte udviklingen og implementeringen af kontrolmetoder
og værktøj, som kan anvendes til brug for håndhævelsen af regler om lastbilers emission af
luftforurening. Projektet indgår i en samlet plan for en styrket klima- og luftforureningsindsats,
som følge af den daværende regerings Klima- og luftplan "Sammen
om en grønnere fremtid"
i
2018 (Sammen om en grønnere fremtid, 2018). Der er på Finansloven fra 2019 afsat 6 mio. kr.
og projektet er gennemført i perioden 2019-2021 som et samarbejdsprojekt mellem de
ansvarlige myndigheder.
Arbejdsrammen for indsatsen er fastlagt i et kommissorium. Dette kommissorium omhandler
følgende punkter: remote sensing, andre mulige kontrolmetoder, informationskampagne,
mulighed for støtte gennem EU-midler, salg og markedsføring af chiptuningsudstyr, revidering
af synsregler, deling af erfaringer samt opfølgning på anbefalinger fra
”1.
NOx-projekt”.
I forbindelse med projektet er der nedsat en styregruppe bestående af Transportministeriet,
Færdselsstyrelsen, Miljøministeriet samt Miljøstyrelsen.
Undersøgelserne og indsatserne, som er beskrevet i kommissoriet, er bearbejdet i en
arbejdsgruppe, bestående af Færdselsstyrelsen, Miljøstyrelsen, Miljø- og fødevareministeriet
samt Rigspolitiet. Derudover er der nedsat en følgegruppe med centrale interessenter.
De enkelte indsatser er løbende afrapporteret til styregruppen og nærværende notat indeholder
arbejdsgruppens samlede evaluering af indsatsen.
Side 3 (28)
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 745: Afrapporteringen på det 2. NOx-projekt om snyd med lastbilers emissionsbegrænsende udstyr, fra transportministeren og miljøministeren
2438398_0004.png
1. Remote Sensing
I forbindelse med projektet ønskes at finde en effektiv metode til at udvælge køretøjer til
yderligere kontrol. Udvælgelsen har tidligere baseret sig på erfaringer med hvilke køretøjer, der
havde problemer med det emissionsbegrænsende udstyr. Det er derfor ønskeligt i forbindelse
med projektet at afprøve to metoder til udvælgelse af køretøjer, der har en høj emission af NOx,
til yderligere kontrol. De to metoder, der fokuseres på, er stationær remote sensing samt mobil
remote sensing.
Ved stationær remote sensing er udstyret stationært og placeret ved siden af vejbanen. I denne
evaluering er det refereret til som stationær remote sensing. Køretøjet bliver målt, når det
bryder det plan, som er defineret af de to målestationer. Setup fremgår af Figur 1, mens Figur 2
viser et billede fra afprøvning af udstyret i Danmark.
Illustration 1: Skematisk oversigt over stationær
remote sensing. Køretøjet, hvis NOx emission
måles, er det blå køretøj. Køretøjet måles, når det
passerer mellem målestationerne på tegningen
markeret med 1 og 2. Kilde: (Ole Hertel, Report
number 387 year: 2020).
Illustration 2: Billede af afprøvningen af stationær
remote sensing i Danmark. Kilde: (Ole Hertel,
Report number 387 year: 2020).
Den anden remote sensing metode, der er undersøgt i projektet, er mobil remote sensing, ofte
omtalt som plume chasing. I mobil remote sensing monteres udstyret på en bil. Bilen omtales
som en Chase bil og ses på Figur 3. For at bestemme emissionen fra et bestemt køretøj ligger
Chase bilen bag ved køretøjet, mens køretøjet kører på motorvejen. Dette fremgår af Figur 4.
Derved bliver udledningen fra køretøjet målt over en længere periode, mens det kører på
motorvejen. De to metoder samt de resultater, der er opnået gennem projektet, er nærmere
beskrevet i de to næste afsnit.
Side 4 (28)
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 745: Afrapporteringen på det 2. NOx-projekt om snyd med lastbilers emissionsbegrænsende udstyr, fra transportministeren og miljøministeren
2438398_0005.png
Illustration 3: Plume chasing bilen benyttet i
Færdselsstyrelsens plume chasing projekt i 2020.
Kilde: Færdselsstyrelsen.
Illustration 4: Plume chasing bilen ligger efter en
lastbil på motorvejen. Det ses hvordan plume
chasing bilen måler emissionen af NOx på den
foranliggende lastbil. Afstanden mellem plume
chasing bilen og det forankørende køretøj er ca.
50 m. Kilde: (Janssen Jens - AVL, 2020).
Stationær remote sensing
Som en del af NOx-snyd projektet, der er udarbejdet af DCE (Nationalt center for Miljø og
Energi) på foranledning af Miljøstyrelsen, blev stationær remote sensing, som er remote
sensing udstyr, anvendt ved vejsiden. Dette udstyr blev vurderet som værktøj til udvælgelse af
store lastbiler til efterfølgende kontrol. Ydermere skulle udstyret anvendes til en generel
vurdering af omfanget af problemet med NOx-snyd ud fra målinger af emissionsniveauet på en
stor mænge køretøjer også kaldet big-data.
Følgende afsnit vil præsentere de væsentligste konklusioner vedrørende stationær remote
sensing metoden. For yderligere og detaljeret beskrivelse af metoden, henvises til den
udarbejdede rapport (Ole Hertel, Report number 387 year: 2020).
Stationær remote sensing er en målemetode, hvor emissionsmåleudstyret er stationært placeret
på hver side af vejbanen jf. illustration nr. 1 og 2. Metoden er baseret på en enhed, der
udsender laserstråler, som reflekteres af spejle på den anden side af vejen. Ud fra intensiteten
af den reflekterede stråle er det muligt at beregne koncentrationen af både NOx og partikler i
udstødningen på de tunge køretøjer. Målingen bliver gennemført lige før (baggrundsmåling) og
lige efter et køretøj har passeret udstyret, hvilket er målingen af køretøjet. Udledningen fra
køretøjet er forskellen mellem målingen af køretøjet og baggrundsmålingen.
Målemetoden gør det muligt at måle øjeblikskoncentrationer af NOx samt partikler i
udstødningen fra køretøjer, der passerer måleområdet. De enkelte målinger tager få sekunder
at udføre, og resultaterne fra hver måling er tilgængelig kort tid efter. Kombinationen af den
stationære placering på vejsiden og den korte tid fra måling til tilgængeligt resultat gør, at det er
muligt at kontrollere emissionerne i realistiske trafikforhold fra et højt antal lastbiler på kort tid.
Da teknologien er baseret på laserstråler, der reflekteres af spejle, har det i projektet været vist,
at målingerne ikke kan gennemføres i regnvejr samt tåge, da regndråberne i luften vil forstyrre
laserstrålen og derved lede til misvisende målinger. Ud fra denne viden er det sandsynligt, at
udstyret heller ikke kan benyttes i snevejr eller i perioder med sjap på vejbanerne, da dette vil
sprøjtes op i laserstrålen ved forbikørsel, når køretøjet passerer måleenheden.
Et afgørende punkt for metodens effektivitet og dermed disponering af myndighedernes
ressourcer er en velovervejet udvælgelse af lokaliteter til målingerne. For eksempel er det
Side 5 (28)
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 745: Afrapporteringen på det 2. NOx-projekt om snyd med lastbilers emissionsbegrænsende udstyr, fra transportministeren og miljøministeren
2438398_0006.png
vigtigt, at målingerne foretages et sted, hvor køretøjernes motorer er tilstrækkelig varme for at
undgå udvælgelse af køretøjer, hvor en forhøjet emissionsmåling skyldes en kold motor.
Ydermere skal der vælges et sted, hvor trafikken kører isoleret i en bane, således at der ikke er
interferenser fra anden trafik.
Når lokaliteten for udstyret skal vælges, er det også vigtigt, at der vælges et sted, hvor køretøjet
er i en stabil acceleration, således at køretøjet har et stabilt kørselsmønster i det øjeblik, hvor
målingen foretages. Ved en pludselig ændring af kørselsmønsteret kan et velfungerende
køretøj have et øjeblik, hvor emissionen fra køretøjet er højt. Men det er også muligt for et
køretøj med et defekt udstødningssystem at have en lav emission ved gennemkørsel, hvis
motoren ikke er udsat for belastning, når køretøjet passerer målestationen.
Ved de gennemførte måleperioder sås det tydeligt, at chaufførens kørselsmønster blev påvirket,
når de observerede skiltning og måleudstyret på vejbanen. Det er derfor vigtigt, at udstyret
bliver camoufleret i forbindelse med målekampagnerne.
Ud over målingernes placering er det afgørende, at der i målekampagnerne bruges en
passende udpegningsgrænse til udvælgelse af køretøjer til kontrol. En for lav
udpegningsgrænse vil resultere i udvælgelse af for mange velfungerende køretøjer, hvorimod
en for høj udpegningsgrænse vil medføre en begrænset udvælgelse af køretøjer med defekte
eller manipulerede emissionsbegrænsende udstyr.
Projektet anbefaler derfor en fleksibel udpegningsgrænse, hvor placering og myndighedernes
ressourcer er afgørende for, hvor højt den skal sættes. Som udgangspunkt bliver en
udpegningsgrænse på 1000 ppm kvælstofmonooxid (NO) anbefalet for både Euro V og Euro VI
køretøjer. Det skal dog bemærkes, at der i afprøvningen af udstyret ikke blev bemærket en
markant forskel mellem udledningen fra køretøjer med defekte udstødningsanlæg og
udledningen fra velfungerende anlæg.
Arbejdsgruppens vurdering af teknologien
Arbejdsgruppen har gennemført både et kontrolleret studie samt et feltstudie af stationær
remote sensing.
Studierne viste, at med stationær remote sensing er det muligt at gennemføre målinger på et
stort antal køretøjer inden for en kort tidsperiode. Målingerne kan gennemføres, mens
køretøjerne er i bevæggelse. Dog skal følgende kriterier for målestedet være opfyldt:
-
-
-
-
Målingerne skal gennemføres i klart vejr.
Målingerne skal gennemføres på et isoleret sted på motorvejen, hvor køretøjerne kører
i en bane.
Målingerne skal gennemføres, når køretøjerne er varme og derfor skal målestedet
vælges ud fra afstanden til eventuelle pausesteder.
Køretøjet skal være i et stabilt kørselsmønster.
Arbejdsgruppen vurderer derfor på baggrund af rapporten (Ole Hertel, Report number 387 year:
2020) samt ud fra tilsvarende studier gennemført i Flanderen 2019 (Nils Hooftmann - Vrije
Universiteit Brussel, 2021), at styrken ved stationær remote sensing primært er, at der kan
samles et stort datasæt med mange målinger, som eventuelt kunne bruges til
markedsovervågning af den eksisterende flåde samt som input til estimat af problemets
omfang.
Denne opfattelse deles ydermere af Joint Research Centre (JRC). Ved anvendelse af stationær
remote sensing er det muligt at opnå en stor mængde data for udledningen fra køretøjer på kort
tid.
Side 6 (28)
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 745: Afrapporteringen på det 2. NOx-projekt om snyd med lastbilers emissionsbegrænsende udstyr, fra transportministeren og miljøministeren
2438398_0007.png
Arbejdsgruppen vurderer på den baggrund, at potentialet for udvælgelse af køretøjer ved brug
af stationær remote sensing er lille, da en lang række faktorer påvirker øjebliksbilledet af
køretøjets udledning og målingerne er således behæftet med stor usikkerhed.
Mobil remote sensing
I forbindelse med afklaring af potentialerne ved mobil remote sensing også kaldet plume
chasing teknologien er der gennemført to projekter, hvor resultaterne er sammenfattet i to
rapporter (Janssen Jens - AVL, 2020) (Airyx, 2021).
Det første plume chasing projekt blev gennemført af AVL og beskrevet i rapporten Plume
Chasing
A Way To Detect High Emitters (Janssen Jens - AVL, 2020). I dette projekt blev
plume chasing måleværdierne sammenholdt med tilsvarende målinger udført med PEMS
(Portable Emissions Measurement System). Hovedfokus i dette projekt er at verificere, at
plume chasing udstyret kan måle forskel i emissionsniveau fra en lastbil med et velfungerende
emissionsbegrænsende udstyr sammenholdt med emissionen fra et defekt eller manipuleret
emissionsbegrænsende udstyr. Målingerne blev foretaget af en uafhængig tredjepart og viste
med tydelighed, at plume chasing udstyret kan måle, om emissionen fra lastbilen svarer til
emissionen fra en velfungerende lastbil eller en defekt/manipuleret lastbil. For yderligere
uddybning af resultaterne henvises der til rapporten (Jenssen Jens, 2020).
I det følgende afsnit redegøres for hovedkonklusionerne fra projektet gennemført af Airyx og
afrapporteret i Heavy Duty Vehicle NOx emission measurement with mobile remote sensing and
subsequent inspection of high emitters (Airyx, 2021). For yderligere uddybning af resultaterne
fra projektet henvises der til rapporten (Airyx, 2021).
I projektet
”Heavy
Duty Vehicle NOx emission measurement with mobile remote sensing and
subsequent inspection of high emitters”
(Airyx, 2021) undersøges, om der er en sammenhæng
mellem kørselssituationer og hvilken emission, der sker fra et køretøj. Emissionen fra
køretøjerne er meget afhængige af accelerationen af køretøjet samt vejens forløb. Når føreren
af køretøjet træder på speederen og dermed accelererer køretøjet, vil emissionen et kort øjeblik
stige som følge af den øgede belastning på motoren. Herefter vil det emissionsbegrænsende
udstyr have korrigeret for den øgede udledning og derfor vil emissionen fra køretøjet falde igen.
Dette er forventeligt af et velfungerende udstødningssystem.
Hvis det emissionsbegrænsende udstyr er manipuleret eller fejlbehæftet, vil emissionen være
konstant på et højt niveau.
I projektet blev det også demonstreret, at når et køretøj kører ned af bakke eller der på anden
måde ikke er nogen belastning på motoren, så vil NOx-emissionen fra køretøjet være meget
lav.
Side 7 (28)
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 745: Afrapporteringen på det 2. NOx-projekt om snyd med lastbilers emissionsbegrænsende udstyr, fra transportministeren og miljøministeren
2438398_0008.png
Igennem plume chasing projektet 2020 blev der fastlagt grænseværdier for emissionen fra
EURO V og EURO VI køretøjer samt måleperioder for disse køretøjer. Således blev der i
forbindelse med projektet udledt nedenstående tabel:
Anbefalede grænseværdier
EURO V
EURO VI
>2.500
>1.200
>3.500
>2.200
60 s
15 s
Udledningsklasse
Mistænkelig [mg/KWh]
Høj [mg/KWh]
Anbefalet måleperiode ved
høj emission
Anbefalet måleperiode ved
lav emission
Ved at anvende de ovenstående måleperioder samt grænseværdier for køretøjerne vil der
opnås en vurdering af, om det emissionsbegrænsede udstyr er sat ud af drift.
I projektet er det demonstreret, at hvis et køretøj udleder mere end grænseværdien
’høj’,
vil det
emissionsbegrænsende udstyr være fejlbehæftet. Hvis et køretøj måles i det
’mistænkelige’
interval, vil det være overvejende sandsynligt, at det emissionsbegrænsende udstyr har en fejl,
som påvirker udledning fra køretøjet.
Det skal understreges, at den ovennævnte rapporterede måleperiode er den minimale
måleperiode, hvor plume chasing bilen i hele måleperioden er i udstødningsskyen. Det vil sige,
at den reelle tid, hvor der måles, er længere end den ovenstående måleperiode, da det under
normale vind- og vejrforhold og grundet trafiksikkerhed ikke altid er muligt at forblive i
udstødningsskyen kontinuerligt.
Mobil remote sensing udstyret er primært undersøgt i forbindelse med motorvejskørsel ved 90
km/timen. Derfor kan det ud fra rapporterne ikke vurderes, om grænseværdierne skal være
anderledes, hvis der måles i byen eller på landevejen.
Undersøgelsen med mobil remote sensing har primært haft fokus på lastbiler og busser, der
kører på motorvejen. Udvælgelsen på motorvejen er optimal, da en inspektørbil eller politibil kan
varetage alle delene af håndhævelsen fra måling af emissionsniveauet til standsning og
undersøgelse af køretøjet. På landevejen vil det derimod være svært for samme bil både at
ligge bag lastbilen og måle emissionsniveauet samt at overhale lastbilen med henblik på at
standse denne for yderligere inspektion. Målinger i byen vil være meget præget af start og stop
kørsel og derfor vil den reelle måleperiode for hvert enkelt køretøj blive forlænget. Derfor har
det primære fokus gennem projektet været på udvælgelse på motorvej.
Mobil remote sensing udstyret kan ikke på nuværende tidspunkt anvendes til at måle på andre
forureningskomponenter, herunder partikler.
Arbejdsgruppens vurdering af teknologien
Det vurderes, at mobil remote sensing også kaldet plume chasing har et væsentligt potentiale i
forhold til en intelligent udvælgelse af køretøjer til videre kontrol og at udstyret har en væsentligt
større fleksibilitet i kontroløjemed, da det ikke kræver opstilling.
Side 8 (28)
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 745: Afrapporteringen på det 2. NOx-projekt om snyd med lastbilers emissionsbegrænsende udstyr, fra transportministeren og miljøministeren
2438398_0009.png
Ligeledes kan denne metode benyttes til at måle over tid, hvorved målingernes usikkerhed
begrænses. Arbejdsgruppen ser derfor denne metode som yderst anbefalelsesværdig.
Gennem projekterne gennemført i forbindelse med stationær remote sensing, mobil remote
sensing samt tilbagemeldinger fra kontrolmyndighederne ses det, at udbredelsen af
manipulation samt defekt emissionsbegrænsende udstyr er fundet på danskregistrerede
lastbiler og for lastbiler med anden registrering. Herudfra vurderes det af arbejdsgruppen, at
problemet med manipulerede og defekt emissionsbegrænsende udstyr vurderes at være
grænseoverskridende.
Der er gennem projekterne (Airyx, 2021) samt (Ole Hertel, Report number 387 year: 2020)
fundet, at den forhøjede emission af NOx umiddelbart skyldes tre forhold; 1) manipulation, 2)
defekt udstyr eller 3) kørsel med ikke-driftsvarmt udstyr over længere strækninger.
Sundheds-, miljø og økonomiske effekter af manipulation eller fejlbehæftede
emissionsbegrænsende udstyr
Som en del af projektet er det på baggrund af målinger ved Padborg og Storebæltsbroen
estimeret, at 5-10% af Euro V og Euro VI lastvognene på det danske vejnet kører med
manipuleret eller fejlbehæftede emissionsbegrænsende udstyr. Det skal dog bemærkes, at
denne estimering er forbundet med en høj usikkerhed (Ole Hertel, Report number 387 year:
2020).
Det estimerede antal køretøjer med defekte anlæg ligger til grund for at beregne det forøgede
antal af for tidlige dødsfald med omkring 10, hvilket svarer til omkring 0,2% af det samlede antal
for tidlige dødsfald fra luftforureningen i Danmark. Udover for tidlig død er der også en lang
række andre negative helbredseffekter.
Hvis det antages, at omfanget af manipulation og fejl på emissionsbegrænsende udstyr har
samme omfang i de øvrige EU-lande, vil det samlede antal for tidligt døde i Danmark stige til 33
som følge af langtransport af luftforurening til Danmark fra de øvrige EU-lande. Dette svarer til
lidt under 1% af det samlede antal for tidlige dødsfald fra luftforureningen i Danmark. Det skal
dog påpeges, at beregningen af antallet af for tidlig død som følge af den øgede luftforurening
har en estimeret usikkerhed på ± 50%.
De ekstra omkostninger for samfundet som følge af manipulation og fejl på
emissionsbegrænsende udstyr på lastvognstrafikken i Danmark og det øvrige EU ligger på
omkring 1 milliard kroner, hvoraf de omkring 100 millioner kr. stammer fra manipulation og fejl
på lastvognstrafikken i Danmark. Denne estimering er ligeledes forbundet med en estimeret
usikkerhed på ± 50%.
I forbindelse med projektet er det estimeret, at ca. 71% af sundhedseffekterne stammer fra
udenlandske kilder, herunder blandt andet lastbiler med anden registrering end dansk (Ole
Hertel, Report number 387 year: 2020). Arbejdsgruppen vurderer derfor, at der er tale om et
grænseoverskridende problem.
I forbindelse med det tidligere afviklede NOx projekt blev det i projektet ”Undersøgelse
af NOx-
snyd med tunge køretøjer”
vist, at ved et årligt kørselsbehov på 150.000 km er det anslået, at
der kan opnås besparelser på 15.000 kr.
30.000 årligt på service, vedligeholdelse og indkøb
af Adblue (Frandsen, 2018). Et kørselsbehov på 150.000 km årligt svarer til kørselsmønsteret
for en lastbil, som primært anvendes til international transport.
Ud over de negative effekter for sundhed og samfundsøkonomi, vurderer arbejdsgruppen, at
den ulovlige manipulation fører til en uhensigtsmæssig konkurrenceforvridning, da der er mange
penge at spare for operatører af lastbiler ved ikke at vedligeholde lastbilernes
Side 9 (28)
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 745: Afrapporteringen på det 2. NOx-projekt om snyd med lastbilers emissionsbegrænsende udstyr, fra transportministeren og miljøministeren
2438398_0010.png
emissionsbegrænsende udstyr. Derudover vurderer arbejdsgruppen, at såfremt der opstår et
behov for at udskifte lastbilens emissionsbegrænsende udstyr, vil det økonomiske incitament til
manipulation ligeledes forøges (Frandsen, 2018).
Arbejdsgruppen vurderer i den forbindelse, at der kan opstå en konkurrenceforvridning til fordel
for den operatør, som manipulerer det emissionsbegrænsende udstyr på sine lastbiler.
Side 10 (28)
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 745: Afrapporteringen på det 2. NOx-projekt om snyd med lastbilers emissionsbegrænsende udstyr, fra transportministeren og miljøministeren
2438398_0011.png
2. Undersøgelse af andre mulige kontrolmetoder
Når et køretøj er udvalgt til nærmere kontrol grundet en høj emission af NOx baseret på en
måling fra stationær remote sensing eller mobil remote sensing, er det vigtigt, at den
efterfølgende kontrol af køretøjets emissionsbegrænsende udstyr gennemføres på en
kvalificeret måde, således at det er muligt at be- eller afkræfte, om det emissionsbegrænsende
udstyr er funktionsdygtigt. En sådan undersøgelse kan både finde sted i forbindelse med
vejsidesyn, som er gennemført af Færdselsstyrelsens inspektører, vejsidekontrol, som er
gennemført af politiet, eller ved periodesyn.
Dette område har derfor fokus på både vejsiden samt på periodesyn. Indsatsen er delt i 4
områder:
1.
2.
3.
4.
Udlæsning af OBD-systemet
Standmåling af emission fra tunge køretøjer
Anvendelse af SEMS udstyr i forbindelse med periodesyn
Afdækning af alternative metoder til kontrol af det emissionsbegrænsende udstyr
Disse fire områder er valgt ud fra hvor tilgængelig teknologien er og om den anvendes andre
steder i Europa.
Udlæsning af OBD-systemet
1
er en meget tilgængelig teknik, da den gennemføres på rutine
basis som en del af et værksstedsbesøg. Udstyret, der anvendes til udlæsning af OBD-
systemet på køretøjer, omtales i dette notat som OBD-udstyr.
Standmålinger eller måling på et stillestående køretøj har et potentiale, da det ikke umiddelbart
vurderes muligt at ændre den faktiske emission af køretøjet.
SEMS (Simplified emissions Measurement system) har tidligere som forsøg været anvendt i
Sverige som en del af periodesyn på lette køretøjer. Derfor vurderes det, at potentialet for at
anvende udstyret i forbindelse med periodesyn af tunge køretøjer er til stede.
Som en sidste del af indsatsen ses der på, om der er andre oplagte metoder eller teknologier,
der kan anvendes i forbindelse med periodesyn af tunge køretøjer. Dette afvikles som et
litteraturstudie med et nabotjek.
Udlæsning af OBD-systemet
OBD (On Board Diagnostics) systemet er det interne kommunikationssystem, der findes i nyere
køretøjer. OBD-systemet står for kommunikationen mellem forskellige dele af køretøjet og
instrumentbrættet. Hvis der opstår en fejl i køretøjet, vil OBD-systemet automatisk vurdere, om
fejlen er alvorlig nok til at tænde en fejllampe, som brugeren af køretøjet kan se. OBD-systemet
blev introduceret for tunge køretøjer fra 2005 og frem.
I forbindelse med NOx-projektet er det undersøgt, hvordan udlæsning af OBD-systemet kan
medvirke til at vise, om det emissionsbegrænsende udstyr er i en velfungerende tilstand.
Udlæsningen kan både ske i forbindelse med et vejsidesyn eller et periodesyn.
Der er arbejdet med udlæsning i to forskellige situationer, herunder vejsidekontrol/vejsidesyn og
ved periodesyn af tunge køretøjer.
1
OBD-system kan også betegnes som egendiagnosesystem. Sidstnævnte betegnelse
anvendelse bl.a. i visse EU-retsakter. I dette notat, anvendes kun betegnelsen OBD-system.
Side 11 (28)
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 745: Afrapporteringen på det 2. NOx-projekt om snyd med lastbilers emissionsbegrænsende udstyr, fra transportministeren og miljøministeren
2438398_0012.png
Udlæsning af OBD-systemet i forbindelse med periodesyn
For at kortlægge mulighederne i forbindelse med udlæsning af OBD-systemet er der udarbejdet
en rapport af Teknologisk institut/2M teknik for Færdselsstyrelsen, hvori det er beskrevet,
hvordan en mulig kontrolmetode kan anvendes i forbindelse med syn af tunge køretøjer. På
baggrund af rapporten vurderes det som muligt at udvikle en kontrolmetode, der vil kunne
anvendes til at vurdere, om det emissionsbegrænsende udstyr er velfungerende i forbindelse
med periodesyn af tunge køretøjer (Winther, 2021).
Udlæsning af OBD-systemet i forbindelse med vejsidesyn
Færdselsstyrelsen har i forbindelse med projektet indkøbt fem enheder af OBD-udstyr. Disse
bliver anvendt ved vejsidesyn i forbindelsen med miljøsyn af køretøjer. Ydermere har alle
Færdselsstyrelsens inspektører samt politiets specialister deltaget i følgende kurser omkring
udlæsning af information fra motorstyringen:
-
-
2 dages kursus om forureningsbegrænsende udstyr samt anvendelse af OBD-system
(BESCO Kolding)
3 dages kursus om emissionsbegrænsende udstyr, SCR mv. hos TEC i Hvidovre.
Alle Færdselsstyrelsens inspektører har deltaget i 1 dages kursus ved Besco i Kolding, hvor
Wabco/Wurth demonstrerede den praktiske anvendelse af OBD-udstyr.
Vejsidesynet er målrettet demonstreringen af, om det emissionsbegrænsende udstyr er vel-
fungerende. Såfremt det emissionsbegrænsende udstyr ikke er velfungerende, vil det gennem
udlæsning af OBD-systemet blive undersøgt, om det emissionsbegrænsende udstyr er defekt
eller om det er manipuleret. Såfremt det er defekt, vil chaufføren blive bedt om at køre på
værksted for at udbedre fejlen og køretøjets registreringsland vil blive anmodet om at indkalde
køretøjet til syn. Såfremt det er manipuleret, vil politiet blive inddraget i sagen.
Udlæsning af OBD-system i forbindelse med vejsidekontrol
Anvendelse af OBD-udstyr til udlæsning og analyse af data fra lastbilernes OBD-system blev
allerede taget i anvendelse i politiets vejsidekontrol i 2017. Indledningsvis var det et forsøg på at
anvende denne tilgang til at afdække manipulation af lastbilers forureningsbegrænsende udstyr
ved at søge oplysninger om aktive og inaktive enheder i lastbilen.
Det viste sig at være en valid metode, idet OBD-udstyret kunne give information om de
systemer og komponenter, der skulle være tilstede og aktive, samtidig med at den kunne
udlæse hvilke systemer og komponenter, der var tilstede og aktive.
Med indførelse af skærpede sanktioner for manipulation (konstruktiv ændring) af det
forureningsbegrænsende udstyr pr. 1. januar 2018 og tilmed et krav om tilbageholdelse af
køretøjet indtil lovliggørelse, blev data og parametre fra lastbilens OBD og CAN Bus system og
signaler yderligere afgørende, idet incitamentet til at skjule evt. manipulation i lastbilens
software tiltog i en sådan grad, at manipulation i dag stort set ikke er mulig at afdække uden at
anvende OBD-udstyr.
Det har således også vist sig, at uddannelse af kontrolpersonalet i forhold til at anvende OBD-
udstyr og i kendskab til lastbilernes OBD-system og emissionsbegrænsende udstyr er
afgørende for at kunne udføre en valid og kvalitativ kontrol. Denne uddannelse af
kontrolpersonalet er afgørende, fordi OBD-udstyret kan levere alle data og parametre for
køretøjet, men det er kontrolpersonalet, der skal analysere dem.
Politiet har gennem projektet fået stor erfaring med at anvende OBD-udstyr til udlæsning af
OBD-system og CAN Bus signaler. I projektperioden har politiet arbejdet med at udvikle en
metode til udlæsning og evaluering af udlæsningen fra OBD-systemet.
Side 12 (28)
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 745: Afrapporteringen på det 2. NOx-projekt om snyd med lastbilers emissionsbegrænsende udstyr, fra transportministeren og miljøministeren
2438398_0013.png
Den udviklede metode sikrer udlæsning af de rigtige data og parametre med henblik på en
ensartet analyse. Undersøgelsesparadigmerne er dynamiske, idet der løbende tilgår ny viden
ligesom manipulationsmetoderne hele tiden udvikles og ændres.
Politiets anvendelse af OBD-udstyr, data og parametre har udelukkende til formål at sikre et
tilstrækkeligt mistankegrundlag om manipulation eller defekter. Beviset for evt. manipulation
eller defekter sikres gennem undersøgelse hos autoriseret reparatør, idet politiet skal bevise
hvilken teknisk/konstruktiv ændring, der er foretaget.
Politiet er teknisk klædt på til at undersøge lastbiler og afsløre defekte og manipulerede
lastbiler.
Udvælgelsen af lastbiler til undersøgelse og kontrol er imidlertid baseret på erfaring og
tilfældighed. For at optimere udvælgelsen af de ”rigtige” lastbiler til undersøgelse og kontrol vil
det være hensigtsmæssigt at implementere et mobilt remote sensing system, som der er blevet
afprøvet i forbindelse med nærværende projekt.
Illustration 5: Eksempel på OBD-udlæsningsudstyr - Kilde: Færdselsstyrelsen.
Standmåling af emissionen fra tunge køretøjer
Undersøgelsen udført af svenske AVL for Færdselsstyrelsen indikerer, at der er et potentiale i
at lave standmåling af NOx-emission med henblik på at vurdere, om det
emissionsbegrænsende udstyr er funktionelt. Undersøgelsens resultater antyder, at der er en
sammenhæng mellem funktionen af emissionsbegrænsende udstyr og NOx-emissionen straks
efter, at et køretøj er standset. Det vurderes dog umiddelbart ikke at være en metode, som
kontrolmyndighederne, navnlig Færdselsstyrelsen og politiet, vil kunne anvende i praksis, da
Side 13 (28)
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 745: Afrapporteringen på det 2. NOx-projekt om snyd med lastbilers emissionsbegrænsende udstyr, fra transportministeren og miljøministeren
2438398_0014.png
resultatet af en høj måling både kan skyldes koldt emissionsbegrænsende udstyr, defekt
emissionsbegrænsende udstyr og manipuleret emissionsbegrænsende udstyr. Det vurderes, at
specielt emissionsbegrænsende udstyr, der er kolde, vil være overrepræsenterede ved denne
metode (Jenssen Jens, 2020).
Derimod vurderes metoden at have potentiale til at kunne blive anvendt til NOx-kontrol ved
periodesyn. Det vil dog kræve en nærmere undersøgelse, førend det endeligt kan vurderes, om
metoden er anvendelig ved periodesyn. Det bemærkes desuden, at standmåling altid vil have
visse begrænsninger på grund af emissionsbegrænsende udstyrs forskellige virkemåder.
Anvendelse af SEMS i forbindelse med periodesyn af tunge køretøjer
Undersøgelsen er gennemført som en felttest, hvor udstyret er benyttet i forbindelse med syn af
tunge køretøjer i Kolding. Projektet er gennemført af det Svenske firma Exis AB for
Færdselsstyrelsen (Lars Eriksson, 2020).
Metoden, der blev anvendt i føromtalte projekt, var at montere SEMS udstyret på et køretøj.
Derefter blev der kørt en prøvetur med køretøjet på ca. 8 km. Ud fra målingerne opnået under
prøveturen kunne det vurderes, om emissionen fra køretøjet var som forventet.
Projektet viste, at det er muligt som en del af periodesynet for tunge køretøjer at anvende
SEMS udstyr. Ydermere blev det vist, at SEMS udstyret kan måle, om det
emissionsbegrænsende udstyr er velfungerende. Udstyret kan måle både på EURO V og
EURO VI køretøjer.
I forbindelsen med SEMS metoden skal det bemærkes, at hvis denne metode skal
implementeres i forbindelse med periodesyn af tunge køretøjer, skal der udarbejdes og
valideres en detaljeret metode, ligesom der skal udarbejdes en grænseværdi for udledningen
fra køretøjerne.
Lav nyttelast påvirker driften af det emissionsbegrænsende udstyr
I forbindelse med projektet omkring plume chasing gennemført af AiryX (Airyx, 2021) blev det
demonstreret, at lav nyttelast kan påvirke det emissionsbegrænsende udstyr således, at det
ikke opnår den fornødne driftstemperatur.
Dette er yderligere blevet belyst både i projektet
”Real
Driving Emission i Copenhagen
PEMS
report”
((ECM), 2021)
samt projektet ”The
Effect of Payload on the Temperature of The SCR-
system”
(Færdselsstyrelsen, 2021). Begge projekter viste, at lastbiler med en lav nyttelast og en
høj motoreffekt ikke opnår den fornødne driftstemperatur af det emissionsbegrænsende udstyr
og dermed har en høj emission under hele turen. Det blev desuden noteret, at dette problem
også opstår ved korte ture, hvor det emissionsbegrænsende udstyr ikke når at opnå sin
driftstemperatur inden turen er slut, hvilket resulterer i en ligeledes høj emission under hele
turen.
I projektet
”The Effect of Payload on The Temperature of The SCR-system”
(Færdselsstyrelsen,
2021) blev det tydeligt demonstreret, at specielt lastbiler med høj motoreffekt har problemer
med at opnå en tilstrækkelig driftstemperatur i det emissionsbegrænsende udstyr. Når det
emissionsbegrænsende udstyr ikke er driftsvarmt, kan den katalytiske reaktion ikke finde sted,
hvorfor udstyret ikke vil kunne begrænse emissionen fra køretøjet. Dermed vil køretøjet have en
høj emission under hele turen.
Undersøgelsen viser, at problemerne er til stede både for EURO V og EURO VI-køretøjer under
bykørsel samt for EURO V køretøjet ligeledes på motorvejen uden nyttelast. Det bemærkes, at
den føromtalte rapport bygger på kun 5 tunge køretøjer og resultaterne derfor udelukkende er
indikationer for hvordan emissionsbegrænsende udstyr fungerer når køretøjet er i drift.
Side 14 (28)
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 745: Afrapporteringen på det 2. NOx-projekt om snyd med lastbilers emissionsbegrænsende udstyr, fra transportministeren og miljøministeren
2438398_0015.png
Alle resultaterne er opnået med en udetemperatur på omkring 10°C. Den gennemsnitlige
temperatur året rundt i Danmark er 8,3°C (DMI, ud). Derfor er tilstanden af det
emissionsbegrænsende udstyr, der er præsenteret i rapporten, meget repræsentativ for den
normale tilstand af det emissionsbegrænsende udstyr i Danmark.
Når et køretøj har inaktivt emissionsbegrænsende udstyr, kan emissionerne fra køretøjet være
op til 40 gange højere end når det emissionsbegrænsende udstyr er aktivt (Jenssen Jens,
2020). Hvorfor arbejdsgruppen finder det yderst relevant at påpege effekten af lav nyttelast og
inaktivt emissionsbegrænsende udstyr i forbindelse med de i EU-regi igangværende EURO VII
forhandlinger.
Afdækning af alternative metoder til kontrol af de emissionsbegrænsende udstyr
For at afdække om der er andre oplagte muligheder for at måle NOx-emissionen fra tunge
køretøjer i forbindelse med periodesyn, er der udarbejdet en rapport af Force Technology for
Færdselsstyrelsen (Bræstrup, 2021).
Af rapporten fremgår det, at der ikke findes nogle metoder, der bygger på målinger af
stillestående køretøjer. Årsagen er, at for at opnå en valid måling af NOx-emissionen skal
køretøjet være driftsvarmt. Derfor skal en evt. metode udarbejdes i sammenhæng med en
testkørsel. Rapporten gennemgår en række andre metoder men ingen af metoderne vurderes
at være mere anvendelige på nuværende tidspunkt end SEMS teknologien.
Arbejdsgruppens vurdering af indsatsen
Nøglen til den effektive kontrol er en intelligent udvælgelse af køretøjer samt en effektiv
undersøgelse af køretøjet efterfølgende. I forbindelse med en effektiv undersøgelse af køretøjet
har arbejdsgruppen fundet kontrol gennem udlæsning af OBD-data fra køretøjet særdeles
anvendeligt. Udlæsning i forbindelse med vejsidekontrol/vejsidesyn, der har været gennemført
både af politiet og Færdselsstyrelsens inpektører, har vist, at det er muligt at vurdere, om det
emissionsbegrænsende udstyr er velfungerenede.
Arbejdsgruppen vurderer derfor, at en effektiv kontrolindsats bør fokusere på vejsidekontrol og
vejsidesyn. En fordel ved vejsidesyn og vejsidekontrol er blandt andet, at man vil nå et bredere
udsnit af lastbiler end ved fx periodesyn, hvor det i overvejende grad kun er danske lastbiler,
som kontrolleres.
Projektet har tydelig vist, at uddannelse af kontrolpersonalet er vigtigt i forhold til afsløring af
manipulation eller defekt emissionsbegrænsende udstyr. I starten af projektet blev der typisk
afsløret køretøjer med en emulator, der snyder lastbilen til at tro, at det emissionsbegrænsende
udstyr er velfungerende. Denne form for manipulation er typisk på EURO V lastbiler.
I den sidste del af projektet er tilbagemeldingen fra vejsidesyn samt vejsidekontrol, at der også
ses EURO VI køretøjer, hvor der findes software manipulation. Når softwaret ændres,
efterlades der ikke nogen fysiske beviser i lastbilen og derfor er det langt vanskeligere at
afsløre, om der er foretaget manipulation af det emissionsbegrænsende udstyr.
Ud fra disse tilbagemeldinger kan arbejdsgruppe dog ikke konkludere, om der reelt er en
stigning i antallet af EURO VI køretøjer, der har software manipulation eller om der er tale om
en mere kvalificeret kontrol af køretøjerne, som følge af den fokuserede uddannelse som
Færdselsstyrelsens og Rigspolitiets kontrolpersonel i forbindelse med projektet har deltaget i.
Da teknologien, der anvendes til manipulation af lastbiler hele tiden udvikler sig, er det vigtigt, at
der er et kontinuerligt fokus på uddannelse af kontrolpersonale. Ydermere finder
Side 15 (28)
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 745: Afrapporteringen på det 2. NOx-projekt om snyd med lastbilers emissionsbegrænsende udstyr, fra transportministeren og miljøministeren
2438398_0016.png
arbejdsgruppen, at den viden, der opnås fra vejsidesyn/vejsidekontrol, kan anvendes til at
optimere periodesynsreglerne.
Projekterne har også vist, at i forbindelse med periodesyn af køretøjer kan en række teknologier
anvendes. Teknologierne kan grupperes i to grupper. Fælles for teknologierne er, at målingen
af udstødningsgassen skal ske, når køretøjet er driftsvarmt. I den ene gruppe er måling af
udstødningsgassen, mens køretøjet er i bevægelse. Her finder arbejdsgruppen, at SEMS er
den teknologi, der på nuværende tidspunkt er tættest på et færdigt produkt. I den anden gruppe
af teknologier er måleudstyr, der kan anvendes, når køretøjet er bragt til standsning. Fælles for
begge metoder er, at de skal undersøges yderligere, før de kan anvendes i forbindelse med
periodesyn.
Litteraturstudiet har ikke afdækket nogle mere anvendelige metoder eller teknologier i
forbindelse med måling af NOx-emission fra tunge køretøjer i forbindelse med periodesyn.
Side 16 (28)
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 745: Afrapporteringen på det 2. NOx-projekt om snyd med lastbilers emissionsbegrænsende udstyr, fra transportministeren og miljøministeren
2438398_0017.png
3. Kampagnen om den danske indsats mod NOx-snyd
I forbindelsen med NOx-projektet er der gennemført en informationskampagne.
Informationskampagnen er delt i tre indsatsområder.
Det ene område er målrettet vognmænd samt chauffører. For at informere vognmænd og
chauffører om indsatsen mod synd med NOx er der udarbejdet en folder (se illustrationer
forneden), der kan uddeles i forbindelse med vejsidesyn af tunge køretøjer. Folderen er
udarbejdet på 9 sprog. Folderen er udarbejdet i et letlæseligt sprog og informerer i korte træk
om hvilke miljømæssige samt økonomiske konsekvenser, det har for både vognmanden og for
chaufføren, hvis det emissionsbegrænsende udstyr ikke er velfungerende. Folderen oplyser
chaufføren om hvilke tegn fra lastbilen, man skal reagere på i forhold til det
emissionsbegrænsende udstyr.
Det andet område er målrettet virksomheder samt vognmænd, der er organiseret i de større
brancheorganisationer. For at informationen omkring den danske indsats mod snyd med NOx
kommer ud i branchen, er der udarbejdet et nyhedsbrev på engelsk. Nyhedsbrevet informerer i
korte træk om alle de projekter, der har været afviklet i Danmark i forbindelse med indsatsen
mod snyd med det emissionsbegrænsende udstyr. Ydermere informerer nyhedsbrevet om de
økonomiske konsekvenser ved et defekt emissionsbegrænsende udstyr. Nyhedsbrevet er sendt
ud til de internationale transportorganisationer IRU og CORTE samt delt gennem Nordisk
vejforum. I forbindelse med delingen i Nordisk vejforum blev der holdt en kort introduktion til
materialet.
Som en sidste del af indsatsen er der udarbejdet en præsentation af det
emissionsbegrænsende udstyr, samt de tiltag der har været afprøvet i Danmark i forbindelse
med indsatsen. Præsentationen er sendt til en række tekniske skoler og den er blevet godt
modtaget af skolerne, der allerede anvender den i undervisningen. Der har generelt været stor
interesse fra skolernes side i at modtage præsentationen.
Illustration 6: Side 1 af folder (dansk)
Side 17 (28)
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 745: Afrapporteringen på det 2. NOx-projekt om snyd med lastbilers emissionsbegrænsende udstyr, fra transportministeren og miljøministeren
2438398_0018.png
Illustration 7: Side 2 af folder (dansk)
Arbejdsgruppens vurdering af indsatsen
Med informationskampagnen har det været muligt at nå ud til mange dele af branchen. I
forbindelse med indsatsen har der klart været størst interesse for materialet til skoler og
uddannelsessteder.
Side 18 (28)
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 745: Afrapporteringen på det 2. NOx-projekt om snyd med lastbilers emissionsbegrænsende udstyr, fra transportministeren og miljøministeren
2438398_0019.png
4. Afsøge muligheder for støtte i EU-midler
Arbejdsgruppen har løbende haft dialog med Kommissionen i relevante tekniske arbejdsgrupper
og med Kommissionens Joint Research Center (JRC) omkring udfordringer ved snyd med det
emissionsbegrænsende udstyr. Erfaringerne fra de danske undersøgelser er delt med både de
øvrige medlemslande og Kommissionen.
Miljøministeriet har henvendt sig til EU’s Joint Research Centre (JRC) med henblik på at
kortlægge igangværende indsatser i EU's institutioner på området. JRC var glade for interessen
og henviste til hovedresultaterne ved den Workshop om Remote sensing i Bruxelles, som
Færdselsstyrelsen, Transportministeriet og Miljøstyrelsen deltog i i november 2019.
Det er arbejdsgruppens
vurdering, at deltagelsen ved JRC’s EU Workshop om remote sensing i
Bruxelles har bidraget betydeligt til arbejdsgruppens afsøgning af EU-indsatsen inden for
udvikling af håndhævelsesmetoder med remote sensing, ligesom der er stor interesse for det
danske arbejde. Miljøstyrelsen blev bedt om at præsentere det danske NOx-snyd projekt ved
næste møde i JRC om remote sensing. Denne workshop er aldrig blevet afholdt og erfaringer
indgår i stedet i Kommissionens arbejde med en ny Euro 7/VII, der ventes fremsat 4. kvt. 2021.
I deres meddelelse om nulemissionsstrategi har Kommissionen tilkendegivet, at de vil se på en
forbedret emissionstest, syn af køretøjer samt se på bilen gennem hele dens levetid.
EU’s nye forsknings-
og innovationsprogram Horizon Europa trådte i kraft d. 1. januar 2021, og
dækker perioden til og med 2027. Horizon Europa har stor fokus på forskning og innovation, der
understøtter den grønne omstilling. Herunder EU kommissionens nul-emissions handlingsplan,
hvor vejtransporten spiller en central rolle.
Foruden innovation, der understøtter elektrificering af transporten, er der fokus på at reducere
den sundhedsskadelige forurening fra de transportområder, hvor der mange år frem fortsat
forventes at være behov for at anvende mere traditionelle brændstofbaserede drivmidler.
Danske universiteter, godkendte teknologiske Institutter og virksomheder har inden for denne
prioritering mulighed for at deltage i EU konsortier, der søger om støtte til innovationsprojekter,
der skal reducere luftforureningen fra den tunge vejtransport, herunder teknologiudvikling som
kan
effektivisere håndhævelsen af ”NOx reglerne”.
Som den del af Horizon Europas prioritering af nul-emissionsløsninger er der etableret et
innovationspartnerskab med titlen ‘Towards zero emission road transport’. Her vil alle aktører,
der er relevante for at realisere partnerskabets formål, blive inviteret til at deltage som
projektparter. Dette inkluderer myndigheder. Afhængig af den videre planlægning af
partnerskabet vil der blive mulighed for at søge om støtte til opfølgningen på resultaterne af det
danske NOX-snyd projekt. Det skal ske inden for rammerne af ansøgerkonsortier med
deltagelse fra andre EU-lande.
Arbejdsgruppens vurdering af indsatsen
Det er arbejdsgruppens vurdering, at Kommissionens positive respons vil bidrage til udviklingen
af håndhævelsesmetoder i EU-regi, der kan anvendes overfor NOx-emission i samtlige
medlemslande. Da lastbiler har udpræget grænseoverskridende transport anses en EU-løsning
som særdeles relevant og kan have stor effekt. Der har ikke været behov for at inddrage
ekstern finansiering i forbindelse med projektet.
Side 19 (28)
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 745: Afrapporteringen på det 2. NOx-projekt om snyd med lastbilers emissionsbegrænsende udstyr, fra transportministeren og miljøministeren
2438398_0020.png
5. Initiativer med henblik på håndhævelse af EU-retsligt forbud
mod salg og markedsføring af chiptuningsudstyr
Selvom EU-regler i dag i vidt omfang forbyder salg af udstyr, der forringer køretøjets
miljøpræstation, er disse typer af udstyr alligevel frit tilgængeligt til salg i virksomheder i en stor
del af EU-medlemsstaterne. Derfor undersøges det som en del af indsatsen, hvordan de
forskellige EU-medlemsstater håndterer reglerne omkring salg og markedsføring af
chiptuningsudstyr.
Håndhævelse af EU's regler om salg og markedsføring af forurenede
chiptuningsudstyr
Færdselsstyrelsen sendte i september 2019 et spørgeskema i høring hos myndighederne i en
række europæiske lande. Spørgeskemaet omhandlede lovgivning om manipulationsudstyr,
værkstedsbranchens udførelse af chiptuning samt myndighedernes fremgangsmåde i forhold til
at håndhæve et forbud mod ulovlig chiptuning. Der er modtaget svar fra Østrig, Finland og
Norge. Resultatet af høringen er opsummeret i særskilt notat til Transportministeriets
Færdselskontor.
Nabohøringen viser, at der ikke er en ensartet lovgivning om salg af manipulationsudstyr og
chiptuning. Det er primært reguleret i de responderende landes færdselslov og forsøges
håndhævet igennem vejside- og periodesyn.
I besvarelserne går det igen, at kontrol i relation til ulovligt manipulationsudstyr foretages ved
vejside- og periodesyn. En af respondenterne oplyser, at de udelukkende laver visuel kontrol,
mens en anden oplyser, at de følger en vejledning fra CITA (International organisation, som
beskæftiger sig med køretøjsinspektion). Det tredje land oplyser, at de forsøger at lave kontrol,
men at de savner konkrete værktøjer og metoder.
Omkring salg af manipulationsudstyr og udførsel af ulovlig manipulation oplyser
respondenterne, at det i de respektive lande er lovligt at sælge manipulationsudstyr og udføre
manipulation på biler, som ikke skal benyttes på offentlige veje. Der oplyses dog ikke noget om
håndhævelse eller sanktioner i den relation. Der fremgår ikke oplysninger om sanktioner mod
salg og installation af chiptuningsudstyr i landenes regulering.
Svarene viser en forskellig tilgang til sanktioner i forhold til anvendelsen af ulovligt
manipulationsudstyr. Et land svarer, at de ikke har specificerede sanktioner. Et andet land
svarer, at kontrollen med anvendelse af manipulationsudstyr foretages ved vejside- og
periodesyn, hvorfor det ikke straffes med bøde. Her har de dog en mulighed for at kræve, at et
manipuleret køretøj lovliggøres. Sidste land svarer, at de har mulighed for at give en bøde på
70 eller 120 euro.
Det er arbejdsgruppens vurdering, at nabotjekket ikke har bidraget med information, som kan
bidrage til ændringer af den danske regulering eller håndhævelse på området.
Håndhævelsen af forbuddet mod salg og markedsføring af forurenende
chiptuningsudstyr
Arbejdsgruppen har gennem projektet observeret, at der forsat findes et bredt udvalg af
manipulationsudstyr/chiptuningsudstyr på markedet til forskellige køretøjer. Dette udstyr
antages at have en indflydelse på emissionerne fra køretøjet.
Der pågår lige nu et arbejde med en revision af reglerne omkring chiptuningsbekendtgørelsen.
Revisionen forventes at resultere i bedre håndhævelsesmuligheder over for ulovligt
chiptuningsudstyr.
Side 20 (28)
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 745: Afrapporteringen på det 2. NOx-projekt om snyd med lastbilers emissionsbegrænsende udstyr, fra transportministeren og miljøministeren
2438398_0021.png
I forbindelse med ikrafttrædelse af de nye regler vil Færdselsstyrelsen opdatere vejledningen
omkring chiptuning og oplyse om de utilsigtede miljømæssige konsekvenser, som følger af
ulovlig chiptuning.
Arbejdsgruppens erfaringer baseret på indsatsen
På baggrund af nabotjekket er det tydeligt, at vores nabolande ikke på daværende tidspunkt
havde et specielt fokus på reglerne for salg af chiptuningsudstyr. Ydermere er det klart, at
informationerne ikke fører til ændringer inden for de danske regler på området.
Arbejdsgruppen ser positivt på revisionen omkring chiptuningsbekendtgørelsen.
Ud fra de gennemførte nabotjek finder arbejdsgruppen, at Danmark er i front i forhold til at finde
løsninger til bekæmpelse af snyd med lastbilens emissionsbegrænsende udstyr. Dette
bekræftes af, at der fra andre myndigheder ses at være en stor interesse for den danske
indsats og erfaringer fra dette projekt.
Side 21 (28)
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 745: Afrapporteringen på det 2. NOx-projekt om snyd med lastbilers emissionsbegrænsende udstyr, fra transportministeren og miljøministeren
2438398_0022.png
6. Effektivisering af håndhævelsesindsats gennem revidering af
synsregler
Som en del af indsatsen er de danske regler inden for vejsidesyn samt periodesyn gennemgået,
således at der gennem lovgivningen kan sikres, at der er sammenhæng mellem
funktionsniveauet af det emissionsbegrænsende udstyr og synsreglerne. Det skal særligt sikres,
at periodesynet er i stand til fyldestgørende at afgøre, om det emissionsbegrænsende udstyr er
i velfungerende stand, hvis der ved vejsiden opdages et køretøj med et defekt
emissionsbegrænsende udstyr, som på denne baggrund sendes til syn.
De tre metoder, der er kortlagt i forbindelse med effektivisering af håndhævelsesregler, er
plume chasing, OBD samt SEMS. Vurderingen af synsreglerne er derfor sket fra et ønske om at
optimere håndhævelsen, således at det med de tre metoder anvendt ved vejsidesyn og
periodesyn vil kunne afklares effektivt, om det emissionsbegrænsende udstyr er velfungerende.
Vejsidesyn
EU-direktiv 2014/47/EU
plume chasing
Når der ses på plume chasing udstyret, kan det anvendes til smart udvælgelse af tunge
køretøjer. I henhold til vejsidesynsdirektivet (2014/47/EU bilag 2 punkt 3 underpunkt 8.2.2.2 C
tæthed) kan et køretøj ikke godkendes hvis fjerndetektionsudstyr, som i dette tilfælde er plume
chasing, viser, at kravene ikke er opfyldt. Dette vil blive anset som en væsentlig mangel.
Hvis et køretøj skal kunne indkaldes til syn alene på grundlag af en plume chasing måling, vil
der skulle fastsættes krav i den nationale vejsidesynsbekendtgørelse, hvor der skal tilføjes en
fejlkode samt en grænseværdi for udledningen. Grænseværdien er beskrevet i afsnit 1 i denne
afrapportering.
Vejsidesyn
EU-direktiv 2014/47/EU - OBD
I forhold til udlæsning af OBD-systemet i forbindelse med vejsidesyn, kan det konstateres, at
der i EU-direktivet 2014/47/EU skelnes mellem dieselmotorer og benzinmotorer. Det bemærkes,
at såfremt et køretøj, som er drevet af en benzinmotor, i sit OBD-system melder om en fejl i
køretøjets emissionsbegrænsende udstyr, skal dette anses som en væsentlig fejl.
I modsætning hertil bemærkes det, at tilsvarende ikke er gældende, hvis samme fejl meldes i et
køretøj, som er drevet af en dieselmotor.
Det vurderes derfor at være hensigtsmæssigt, hvis det fremgik af vejsidesynsdirektivet, at det
anses for en væsentlig mangel, hvis et køretøj, som er drevet af en dieselmotor, i sit OBD-
system melder om fejl i køretøjets emissionsbegrænsende udstyr på samme måde, som det
gælder for køretøjer med benzinmotor.
Periodesyn
EU-direktiv 2014/45/EU
I forhold til periodesyn af køretøjer med dieselmotor er det ikke et krav at anvende OBD-udstyr
til kontrol af det emissionsbegrænsende udstyr. Det fremgår kun, at det er et krav at lave en
røggasmåling på det emissionsbegrænsende udstyr. Derfor vil det med det nuværende direktiv
ikke være muligt at påvise, at det emissionsbegrænsende udstyr er velfungerende i forbindelse
med periodesyn. Ydermere, fremgår det ikke af direktivet, at det anses for at være en væsentlig
mangel, såfremt udlæsning af OBD-systemet viser en alvorlig fejl, jf. bemærkninger i tidligere
afsnit om vejsidesyn.
Denne mangel medfører, at hvis et udenlandsk køretøj på baggrund af en høj plume chasing
måling bliver indkaldt til syn, vil det være overvejende sandsynligt, at køretøjet bliver godkendt
ved syn uden yderligere reparation af det emissionsbegrænsende udstyr. Dette skyldes, at den
Side 22 (28)
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 745: Afrapporteringen på det 2. NOx-projekt om snyd med lastbilers emissionsbegrænsende udstyr, fra transportministeren og miljøministeren
2438398_0023.png
nuværende røggasmåling ikke nødvendigvis kan afgøre, om det emissionsbegrænsende udstyr
er velfungerende.
Synsbekendtgørelsen - BEK nr. 1684 af 23/11/2020
Når et dansk køretøj er stoppet ved en vejsidekontrol med en for høj emission af NOx, vil
reglerne, som de fremstår i dag, betyde, at køretøjet alene skal måles med et røggastester.
Resultatet af denne test vil, medmindre det emissionsbegrænsende udstyr er fjernet, vise, at
køretøjet overholder reglerne for røggasmålingen og derfor vil køretøjet uden nogen former for
reparation kunne godkendes ved syn på trods af den høje måling fra plume chasing udstyret.
Derfor er det nødvendigt at lave en ændring af den nuværende synsbekendtgørelse, således at
det bliver et krav at tilslutte en OBD-udstyr til køretøjet og udlæse eventuelle fejlkoder på det
emissionsbegrænsende udstyr.
Anbefaling
Nationalt Niveau
På baggrund af ovenstående redegørelse for synsreglerne anbefaler arbejdsgruppen, at der
indføres følgende ændringer i de nationale regler:
Indførsel af en national fejlkode samt grænseværdi i bilag II i bekendtgørelse nr. 1306
af 07/09/2020 (vejsidesyn), således at køretøjer, der har en for høj udledning målt med
plume chasing, kan kaldes til syn på dette grundlag.
Indførsel af krav om anvendelse af OBD-udstyr for kontrol af det
emissionsbegrænsende udstyr i forbindelse med syn. Dette krav skal fremgå af
bekendtgørelse nr. 1684 af 23/11/2020 (synsbekendtgørelsen).
Det bemærkes, at den foreslåede ændring vedrørende OBD-udstyr vil være en
overimplementering af direktiv 2014/45/EU (periodesynsdirektivet), hvorfor ændringerne vil
kræve inddragelse af Erhvervsministeriet eller Økonomiudvalget, hvis ændringen medfører
væsentlige erhvervsøkonomiske konsekvenser. De erhvervsøkonomiske konsekvenser ved
ændringerne kendes ikke på nuværende tidspunkt.
Igennem projektperioden har der været fokus på både manipuleret og defekt
emissionsbegrænsende udstyr. Specielt i forbindelse med defekt emissionsbegrænsende
udstyr finder arbejdsgruppen det relevant at påpege, at ud fra gældende lovgivning bliver kørsel
med defekt emissionsbegrænsende udstyr straffet med en bøde på 1000 kr., hvis der derimod
er tale om bevidst manipulation starter bøden på 7.500 kr. til chaufføren og 15.000 kr. til
operatøren. Dette er uagtet, at emissionen fra en defekt lastbil er på samme niveau som
emissionen fra en manipuleret lastbil.
Anbefaling - EU-niveau
Såfremt et køretøj, der ikke er registeret i Danmark, stoppes i Danmark med et defekt
emissionsbegrænsende udstyr, vil det på nuværende tidspunkt, kun være muligt, såfremt
udstyret ikke er påviseligt manipuleret at udskrive en bøde på 1000 kr. samt sende køretøjet
videre med en henstilling om at få udbedret fejlen.
Derudover kan kontrolmyndighederne anmode hjemlandet om at indkalde køretøjet til syn. Hvis
dette sker, så vil det med det nuværende periodesynsdirektiv ikke være et krav at undersøge
køretøjet med OBD-udstyr og derfor vil det med stor sandsynlighed ikke blive verificeret, om det
emissionsbegrænsende udstyr er velfungerende. Hvis dette er tilfældet, vil man kunne køre i
Danmark med et emissionsbegrænsende udstyr, der udleder langt mere end det skal og spare
udgiften til reparation af systemet, idet dette ikke kan påvises ved syn i henhold til de
nuværende regler i periodesynsdirektivet.
Side 23 (28)
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 745: Afrapporteringen på det 2. NOx-projekt om snyd med lastbilers emissionsbegrænsende udstyr, fra transportministeren og miljøministeren
2438398_0024.png
Derfor anbefaler arbejdsgruppen, at der udarbejdes en henvendelse til EU-kommissionen,
hvoraf det fremgår, at det vil være et problem for konkurrencen, hvis ikke der indføres krav om
OBD-udstyr til udlæsning af fejlkoder fra det emissionsbegrænsende udstyr i forbindelse med
syn af køretøjer.
Side 24 (28)
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 745: Afrapporteringen på det 2. NOx-projekt om snyd med lastbilers emissionsbegrænsende udstyr, fra transportministeren og miljøministeren
2438398_0025.png
7. Deling af erfaringer med kontrolindsatsen overfor NOx-snyd
I forbindelse med NOx-projektet har der været stort fokus på deling af erfaringer fra projektet.
Årsagen er en ambition om at få andre lande til at have fokus på problemet med manipulation af
det emissionsbegrænsende udstyr og for at udbrede kendskabet til den danske indsats i
forbindelse med snyd med det emissionsbegrænsende udstyr.
Temadagen
Temadagen forventes at blive delt op i to dele, hvor den ene del afvikles om formiddagen og
den anden del om eftermiddagen. Om formiddagen kommer de forskellige konsulenter, der har
været benyttet igennem projektet og præsenterer deres del af projektet. Alle konsulenter har
takket ja til at deltage og ser frem til muligheden for at dele deres erfaringer med udstyret og
teknologierne med deltagerne på temadagen.
Om eftermiddagen vil der være en praktisk del, hvor udstyret samt teknikkerne vil blive
demonstreret på tunge køretøjer.
Der er udsendt invitationer bredt ud i Danmark samt i EU, herunder til CITA, Styregruppen
Arbejdsgruppen, Følgegruppen samt kontrolmyndigheder fra følgende lande:
Norge, Sverige, Finland, Tyskland, Holland, Belgien, Østrig, Bulgarien, Tjekkiet, Litauen,
Letland, Polen, Rumænien, Slovakiet, Estland, Slovenien, Spanien, Frankrig og England
Herudover er Motortester leverandøren Wabco/Wurth inviteret som gæst.
Grundet COVID-19 situationen i hele EU afholdes temadagen den 1. september 2021. Dog
betyder situationen med COVID-19, at nogle deltagere har meldt afbud grundet forventede
rejserestriktioner.
Erfaringer fra nabolande
I forbindelsen med NOx-projektet er der gennemført et nabotjek for at kortlægge, hvordan vores
nabolande håndterer målingen af NOx-emissionen i forbindelse med periodesyn af tunge
køretøjer. Nabotjekket er gennemført af Force Teknologi for Færdselsstyrelsen.
Undersøgelsen fokuserede på Norge, Sverige, Finland, Tyskland, Holland, Frankrig, Østrig,
Schweiz og England. Denne række af nabolande er udvalgt, fordi de tidligere har været nævnt i
sammenhæng med bekæmpelse af udledning af NOx.
Den generelle tilbagemelding fra alle landene var, at de følger EU-direktiv 2014/45/EU
periodesynsdirektivet. Direktivet foreskriver, at udstødningen skal måles via opacitet måling
under hurtig tomgang. Denne måling er ikke målrettet NOx-emission fra køretøjer.
Efterfølgende er Færdselsstyrelsen blevet opmærksom på, at Frankrig undersøger
mulighederne for at måle NOx-emissionen fra køretøjer. Færdselsstyrelsen har rettet
henvendelse til Frankrig, som kun kunne oplyse, at projektet ikke var afsluttet endnu.
Senere i projektet er det dog klart, at andre EU-lande også har indsatser, der vedrører kontrol af
det emissionsbegrænsende udstyr specielt målrettet partikelfiltre. I denne forbindelse er
arbejdsgruppen opmærksom på, at Holland, Belgien og Tyskland indfører måling af
partikelantal som del af periodesyn. Arbejdsgruppen er yderligere opmærksom på, at flere lande
har eller vil afholde remote sensing kampagner, hvormed de vil klarlægge niveuerne af NOx-
emission fra køretøjer.
Deling af erfaringer
Igennem hele projektet har der været fokus på både at indsamle viden om igangværende
projekter samt at dele den viden, der er opnået i den danske indsats mod NOx-snyd.
Side 25 (28)
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 745: Afrapporteringen på det 2. NOx-projekt om snyd med lastbilers emissionsbegrænsende udstyr, fra transportministeren og miljøministeren
2438398_0026.png
Webinar; CORTE/CITA
I forbindelse med udbredelsen af kendskabet til NOx-projektet i Europa har Færdselsstyrelsen i
samarbejde med politiet på baggrund af det arbejde, der har været udført i arbejdsgruppen,
været inviteret som oplægsholder til et webinar omkring manipulation med
emissionsbegrænsende udstyr på lastbiler. Webinaret blev afholdt af CORTE
2
og CITA
3
.
Der var en stor interesse for vores arbejde samt anerkendelse af vores indsats. På webinaret
var der ca. 120 deltagere, blandt andet med deltagelse fra DG move og ICCT
4
.
Møde med JRC
På baggrund af det arbejde, der har været gennemført i arbejdsgruppen, har Færdselsstyrelsen
afholdt et teknisk møde med JRC. På mødet blev resultaterne fra specielt den danske indsats
omkring mobil remote sensing diskuteret. Deltagerne fra JRC var meget positive omkring mobil
remote sensing metoden og udtrykte et ønske om at se udstyret, såfremt det skulle anvendes
igen i Danmark. Dialogen med JRC er genoptaget i forbindelse med offentliggørelsen af de
resterende resultater og rapporter fra projekterne.
Fælles henvendelse til TCMV og RWC
I forbindelse med afslutningen af NOx-projektet har arbejdsgruppen rettet en fælles
henvendelse til de to komiteer TCMV og RWC. Henvendelsen består i et overblik over alle de
områder, som har været i fokus igennem NOx-projektet.
Oplæg på internationale og nationale konferencer
Der har været god interesse for den danske indsats i forbindelse med NOx-projektet.
Færdselsstyrelsen er således på baggrund af arbejdet udført i arbejdsgruppen blevet inviteret til
at holde et oplæg på den internationale konference Integer Vehicle Emissions Live - virtual
conference 2021. Færdselsstyrelsen var også indbudt i 2020, hvor konferencen blev aflyst
grundet COVID-19.
For at udbrede kendskabet til NOx-projektet i Danmark havde Færdselsstyrelsen på baggrund
af arbejdet udført i arbejdsgruppen fået optaget et oplæg på konferencen Trafikdage 2021.
Et tilsvarende oplæg var optaget på Trafikdage 2020, som blev aflyst grundet COVID-19.
Arbejdsgruppens vurdering af indsatsen
Det er arbejdsgruppens oplevelse, at der er stor interesse fra udlandet omkring den danske
indsats mod NOx-snyd. For mange af de kontrolmyndigheder, som arbejdsgruppen har været i
kontakt med gennem projektet, har det været et nyt område.
Det er arbejdsgruppens vurdering, at den indsats, der er gjort i forbindelse med NOx-projektet,
har bragt Danmark i en unik position som vigtig partner i forbindelse med afsløring af snyd med
emissionssystemer.
Færdselsstyrelsen er på baggrund af NOx-projektet blevet inviteret til at deltage i styregruppen
for CARES
City remote Emission sensing, som er et projekt gennem Horizon 2020.
Arbejdsgruppen vurderer endvidere, at problemstillingen med fordel fortsat bør løftes på EU-
niveau, da der i andre lande ses at være et væsentligt lavere videns- og kompetenceniveau til
denne form for kontrol af lastbilers emissionsbegrænsende udstyr i forhold til Danmark.
2
3
http://www.corte.be/
https://citainsp.org/
4
https://theicct.org/
Side 26 (28)
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 745: Afrapporteringen på det 2. NOx-projekt om snyd med lastbilers emissionsbegrænsende udstyr, fra transportministeren og miljøministeren
2438398_0027.png
8. Afrapportering på anbefalinger fra 1. NOx-projekt
Afrapportering af anbefalinger fra 1. NOx-projekt til 2. NOx-projekt er afdækket i et særskilt
notat til Transportministeriets Færdselskontor.
Følgende anbefalinger blev i forbindelse med 1. NOx-projekt ridset op, og er dækket af
nærværende baggrundsnotat som listet nedenfor:
Internationalt
Markedsføring af udstyr og forbedret kontrol ved syn
- Denne del er dækket af indsatsen beskrevet i punkt 5, samt punkt 6.
Følge den internationale udvikling
- Gennem NOx-projektet har der været stort fokus på både af følge samt påvirke den
internationale udvikling. Dette er nærmere beskrevet i punk 7.
Nationalt
Fokus på kontrolindsatsen
- I forbindelse med NOx indsatsen skal der afholdes en temadag. Dette er beskrevet i
punkt 7.
Remote sensing
- Der har været gennemført en række studier af både mobil og stationær remote sensing.
Metoderne er beskrevet under punkt 1.
Uddannelse og vidensdeling mellem politiet og Færdselsstyrelsens inspektører
- Færdselsstyrelsen og politiet har sammen gennemført en lang række kurser inden for
emissionssystemer. Ydermere har de gennemført et videndelingsarrangement. Der er
en fælles forståelse hos både politiet og Færdselsstyrelsen for forsat samarbejde
mellem parterne. Parterne er således blevet enige om at facilitere et halvårligt møde
mellem politiet og Færdselsstyrelsens inspektører, hvor der er fokus på aktiviteter samt
vidensdeling inden for NOx området
Uddannelse og videndeling er nærmere beskrevet under punkt 2.
Bred information om NOx-snyd og danske sanktioner
- Beskrevet i punkt 3. vedr. informationskampagnen.
Arbejdsgruppens vurdering af indsatsen
Arbejdsgruppen vurderer, at opsamlingspunkterne er dækket i forbindelsen med indsatsen i
nærværende NOx-projekt.
Side 27 (28)
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 745: Afrapporteringen på det 2. NOx-projekt om snyd med lastbilers emissionsbegrænsende udstyr, fra transportministeren og miljøministeren
2438398_0028.png
Referencer
(ECM), L. E. (2021).
Real Driving Emission in Copenhagen - PEMS project.
Sweden: EXIS and
ECM.
Airyx, P. D. (2021).
Report: HDV NOx emission measurement with mobile remote sensing and
sobsequent inspection of high emitters.
Airyx.
Bræstrup, F. (2021).
Methodes and technologies to support Periodic Technical Inspection of
emission-controlled systems on Heavy duty vehicles.
Force Technology.
Frandsen, S. (2018).
Undersøgelse af NOx-Snyd med tunge køretøjer.
Århus: Teknologisk
Insitut .
Færdselsstyrelsen. (2021).
The Effect of the Payload on the Temperature of the SCR-System.
Færdselsstyrelsen.
Janssen Jens - AVL, H. N.-A. (2020).
Plume Chasing - A Way to detect high NOx emitting
vehicles.
AVL.
Jenssen Jens, H. N. (2020).
Stationary NOx measurements - A way to detect high NOx emitting
vehicles.
AVL.
Lars Eriksson, P. A. (2020).
SEMS equitment in connection with periodical technical inspection
of lorries.
ECM and EXIS.
Nils Hooftmann - Vrije Universiteit Brussel, N. E.-T.-T. (2021).
Analysis of the 2019 Flemish
remote sensing campaign. .
Department Omgeving .
Ole Hertel, C. R. (Report number 387 year: 2020).
Control of SCR-systems using roadside
remote sensing.
DCE - Danish centre for Environment and Energy and NEQ.
Pöhler, D. (2020).
HDV NOx emission measurement with mobil remote sensing (plume chasing)
and subsequent inspection of high emitters.
Sammen om en grønnere fremtid.
(2018). Retrieved from
https://www.regeringen.dk/nyheder/2018/miljoe-og-klimaudspil/
Winther, K. (2021).
Appication of OBD eqiutment for inspection of heavy trucks.
Århus:
Teknologisk Insitut .
Side 28 (28)