Færdselsstyrelsen
Sorsigvej 35
6760 Ribe
Telefon: 7221 8899
E-mail:
Web:
www.fstyr.dk
Notat
20-08-2021
Overliggernotat - vedrørende regeringens 2. NOx-projekt om forhindring af snyd med
lastbilers NOx-begrænsende udstyr
Indledning
Med afsæt i anbefalingerne og konklusionerne i regeringens 1. NOx-projekt, som overordnet
kortlagde omfanget af ulovlig NOx
1
-udledning fra lastbiler tog den daværende regering i sit
klima- og luftudspil fra oktober 2018 initiativ til et nyt projekt mod snyd med lastbilers
emissionsbegrænsende udstyr, også kaldet det 2. NOx-projekt. Ulovlig NOx-udledning
forurener luften og er blandt andet til skade for miljøet og folkesundheden. Den nuværende
regering har derfor valgt at fortsætte projektet vedr. begrænsning af ulovlig NOx-udledning fra
lastbiler.
Projektet blev igangsat som følge af, at danske og udenlandske medier satte fokus på, at der
snydes med det udstyr, der har til formål at begrænse udledningen af NOx fra lastbiler for, at
vognmanden kan spare penge på vedligeholdelse mv. Det viste sig blandt andet, at lastbilerne
således forurenede ca. 40 gange så meget. I tillæg var der i forbindelse med 1. NOx-projekt
konstateret udfordringer med håndhævelsen af reglerne på området hos myndighederne i
Danmark. Særligt når det gælder lastbiler, er der operatører, som benytter manipulationsudstyr
til at frakoble lastbilers emissionsbegrænsende udstyr, ligesom der er operatører, der benytter
lastbiler, hvor det emissionsbegrænsende udstyr er defekt. I den forbindelse er der blevet
konstateret særlige håndhævelsesmangler i myndighedernes arbejde med at opdage og bevise
den ulovlige manipulation af lastbilers emissionsbegrænsende udstyr.
Det 2. NOx-projekt har hovedsageligt haft til formål at vurdere konsekvenser for miljøet samt
identificere, udvikle og implementere nye kontrolmetoder og værktøjer, som skal anvendes til at
styrke myndighedernes indsats, så den ulovlige luftforurening fra lastbiler lettere kan afsløres og
begrænses.
Det 2. NOx-projekt er nu gennemført ved en arbejdsgruppe bestående af Transportministeriet,
Færdselsstyrelsen, Miljøministeriet, Miljøstyrelsen og politiet. Projektet har samlet set været
meget udbytterigt i forhold til at skabe nødvendig viden om problemstillingen om manipulation af
emissionsbegrænsende udstyr samt udvikle tiltag til at begrænse problemet fra et
håndhævelsesmæssig perspektiv.
Projektet har også allerede nu medført adskillige positive resultater. Som følge af projektet
planlægges eksempelvis indkøb af det relevante udstyr til bedre at måle emissioner ligesom det
danske kontrolpersonale bliver opkvalificeret.
1
NOx er et andet udtryk for kvælstofoxider og består primært af gasserne NO og NO
2
, som
stammer fra forbrænding af fossile brændstoffer i bl.a. forbrændingsmotorer. NO
2
påvirker
desuden lungerne, er giftigt at indånde og er et særligt stort problem for personer med astma og
KOL samt børn og ældre.
Side 1 (6)