Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del Bilag 744
Offentligt
2438110_0001.png
Indenrigs- og boligminister Kaare Dybvad Beks talepapir
Anledning
Dato / tid
Sted
Talens varighed
Talens formål
Besvarelse af samrådsspørgsmål BR og BS
25. august 2021 klokken 14.00
15.30
Lokale 1-133 på Christiansborg
Cirka 10 minutter
Besvarelse af samrådsspørgsmål BR og BS
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg har
efter ønske fra Peder Hvelplund (EL) indkaldt
indenrigs- og boligministeren og
miljøministeren i samråd.
Samrådet er åbent.
Miljøministeren taler først og dernæst
indenrigs- og boligministeren.
Publikum og
programpunkt
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 744: Indenrigs- og boligministerens talepapir fra samrådet den 25/8-2021 om Amager Fælled
2438110_0002.png
Det talte ord gælder
Spørgsmål BR
”Vil
ministeren redegøre for, om det er lovmedholdeligt, når By og
Havn fortsætter med byggeaktiviteterne på Lærkesletten på trods
af, at der kører en klagesag hos Planklagenævnet og Miljø- og
fødevareklagenævnet, som har fået opsættende virkning og
dermed må forventes at få konsekvenser for det samlede projekt?”
Samrådsspørgsmål BS
”Mener
ministeren, at det er acceptabelt at fortsætte med
byggeaktiviteter, når der ligger en klar afgørelse om opsættende
virkning, og hvordan vil ministeren sikre, at det ikke får
konsekvenser for de natur og miljøhensyn som afgørelserne fra
klagenævnene netop understreger ikke er tilgodeset i
plangrundlaget?”
[Svar]
Det er en central målsætning for regeringen at sikre byer, hvor alle
har råd til at bo.
Det gælder ikke mindst i København, hvor det kan være svært at
finde boliger, der er til at betale for skolelæreren, politibetjenten,
SoSu-assistenten og rigtig mange andre.
1
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 744: Indenrigs- og boligministerens talepapir fra samrådet den 25/8-2021 om Amager Fælled
2438110_0003.png
I vinter var der et flertal i Københavns Borgerrepræsentation
bestående af Socialdemokratiet, Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti, Venstre, Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti,
der stemte for kommuneplantillæg nr. 4 og lokalplan nr. 599 for
Vejlands Kvarter. Enhedslisten og Alternativet stemte imod.
Planerne giver mulighed for byggeri af boliger, skole,
daginstitutioner, plejehjem og butikker på i alt 219.000
kvadratmeter. Derudover stiller lokalplanen krav om, at kvarteret
skal huse minimum 25 pct. almene boliger
–mindst
35.650 m2
almene boliger.
Vi har brug for flere boliger i København, hvis der skal være rum
til de mange nye borgere, som byen har fået i de sidste årtier og
formentlig også vil få i de kommende. Og vi har brug for, at mange
af de nye boliger er til at betale.
I mine øjne var det derfor helt rigtigt rent politisk, at et flertal i
Borgerrepræsentationen stemte for et kommuneplantillæg og en
lokalplan, der åbner mulighed for mange nye boliger, herunder
mange billige boliger. Vi har ganske enkelt brug for flere boliger i
København, der er til at betale. Og gerne hurtigt.
2
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 744: Indenrigs- og boligministerens talepapir fra samrådet den 25/8-2021 om Amager Fælled
2438110_0004.png
Når det er sagt, skal planlægningen for Vejlands Kvarter
selvfølgelig leve op til gældende regler.
Miljøministeren har netop i sit svar på de to samrådsspørgsmål
gjort rede for Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse og de
relevante natur- og miljøhensyn. Som miljøministeren nævnte, har
vi aftalt, at jeg nu redegør for klagesagen i Planklagenævnet og det
kommunale tilsyn i Ankestyrelsen.
[Klagesagen generelt]
Jeg vil gerne begynde med at understrege, at Planklagenævnet er
et uafhængigt, domstolslignende organ. Af lov om
Planklagenævnet fremgår, at nævnet er uafhængigt af
instruktioner om den enkelte sagsbehandling og afgørelse.
Det indebærer, at jeg som minister ikke kan udtale mig om,
hvordan en klagesag bør behandles eller hvilket resultat,
klagenævnet bør nå frem til.
Det er derfor ikke op til mig som indenrigs- og boligminister at
afgøre, om det er lovmedholdeligt, hvis bygherren fortsætter
forskellige aktiviteter på Amager Fælled i København efter
Planklagenævnets afgørelse i sagen.
3
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 744: Indenrigs- og boligministerens talepapir fra samrådet den 25/8-2021 om Amager Fælled
2438110_0005.png
Og jeg kan derfor heller ikke udtale mig om, hvorvidt aktiviteter på
arealet er acceptable i lyset af klagenævnenes foreløbige
afgørelser.
I følge planlovens § 51 er det kommunalbestyrelsen, der fører
tilsyn med, at planloven og bestemmelser i lokalplaner bliver
overholdt, ligesom tilsynsmyndigheden
altså i dette tilfælde
Københavns Kommune
skal foranledige et ulovligt forhold efter
planloven lovliggjort, medmindre forholdet har underordnet
betydning.
[Tilsynet med kommunerne]
Jeg har fået oplyst, at Ankestyrelsen har modtaget en række klager
over Københavns Kommune i sagen om Amager Fælled.
Som miljøministeren også har nævnt, er Ankestyrelsen på
nuværende tidspunkt ved at afklare, om Ankestyrelsen har
kompetence til at behandle klagerne som kommunal
tilsynsmyndighed.
Jeg kan forstå, at Ankestyrelsen derfor bl.a. har sendt en høring til
Københavns Kommune. Og i lyset af Københavns Byrets kendelse
af 17. august 2021, som i mellemtiden er blevet kæret til
landsretten, har Ankestyrelsen sendt en supplerende høring til
4
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 744: Indenrigs- og boligministerens talepapir fra samrådet den 25/8-2021 om Amager Fælled
2438110_0006.png
Borgerrepræsentationen om, hvad byrettens kendelse giver
kommunen anledning til.
Eftersom Indenrigs- og Boligministeriet er overordnet
tilsynsmyndighed, og Ankestyrelsen endnu ikke har taget stilling
til, hvad styrelsen eventuelt har af kompetence og anledning til at
gøre i sagen, kan jeg ikke udtale mig nærmere om den konkrete
sag.
Helt generelt kan jeg sige om det kommunale tilsyn, at det er et
retligt tilsyn. Ankestyrelsen fører altså tilsyn med, at kommunerne
overholder den lovgivning, der særligt gælder for offentlige
myndigheder.
Hvis en kommune har en tilsynspligt efter lovgivningen, vil det
kommunale tilsyn eksempelvis kunne føre tilsyn med, at
kommunen ikke tilsidesætter den konkrete tilsynspligt.
Ankestyrelsen vil dog ikke kunne gå ind i en sag, hvis der er en
anden klage- eller tilsynsmyndighed, der kan tage stilling til den
pågældende sag.
Ankestyrelsen vil heller ikke kunne tage stilling til spørgsmål, som
domstolene har afsagt dom i.
5
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 744: Indenrigs- og boligministerens talepapir fra samrådet den 25/8-2021 om Amager Fælled
2438110_0007.png
Vi må derfor i første omgang afvente Ankestyrelsens vurdering af,
om Ankestyrelsen har kompetence til at behandle nogle af
spørgsmålene i sagen som kommunal tilsynsmyndighed og i givet
fald, hvad Ankestyrelsen så mener om sagen.
[Afslutning]
Jeg vil gerne slutte, hvor jeg begyndte. Planklagenævnet er et
uafhængigt, domstolslignende organ. Som minister hverken kan
eller vil jeg udtale mig om hverken Planklagenævnets konkrete
afgørelse i sagen eller byrettens kendelse. Sidstnævnte er nu kæret
til landsretten.
Derimod vil jeg endnu en gang understrege, hvor vigtigt det er for
regeringen at sikre blandede byer, hvor alle kan finde en bolig,
som er til at betale.
I København kræver det, at der bliver bygget mange nye boliger,
og at en væsentlig andel af dem bliver almene.
Det skal gerne ske hurtigt. Derfor vil det være rigtig ærgerligt, hvis
de verserende sager fører til forsinkelser af byudviklingen af
Vejlands Kvarter.
Planlægningen for Vejlands Kvarter er som nævnt stemt igennem
Københavns Borgerrepræsentation af et bredt flertal af partier.
6
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 744: Indenrigs- og boligministerens talepapir fra samrådet den 25/8-2021 om Amager Fælled
2438110_0008.png
Enhedslisten stemte imod.
Det er desværre ikke den eneste gang, Enhedslisten har stemt
imod lokalplaner, hvor der stilles krav om nye almene boliger.
I perioden fra 1.januar 2017 til 1. juli 2021 er der stemt om og
vedtaget lokalplaner i Københavns Kommune, som samlet
indeholder 182.975 etagemeter til almene boliger.
Enhedslisten har kun stemt for knap 64.000 af disse etagemeter
svarende til 35 pct. Dermed er det parti, der har skrevet flere
billige boliger på fanerne i praksis sjældent med, når det handler
om at få vedtaget de lokalplaner, der er nødvendige, for at
boligerne kan bygges.
Derfor vil jeg slutte med en appel til, at partier som Enhedslisten,
der ønsker flere billige boliger i København, også er klar til at
bidrage til de svære diskussioner
og
beslutninger, som er
nødvendige, hvis boligerne skal bygges.
Det synes jeg, vi skylder de mange nuværende og kommende
københavnere, der ellers vil have meget svært ved at finde en
bolig, de kan betale.
Tak for ordet.
7