Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del Bilag 74
Offentligt
2270237_0001.png
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Spørgsmål
Tale ved samråd om corona og mink den 28. oktober
2020.
Fødevare-, fiskeri- og ligestillingsministerens
besvarelse samrådsspørgsmål E stillet den 7.
oktober 2020 af Erling Bonnesen (V) og
samrådsspørgsmål F stillet den 9. oktober 2020 af
Orla Østerby (KF) og Per Larsen (KF).
Samrådsspørgsmål E:
Vil ministeren redegøre
for regeringens holdning til mink- og
pelsproduktion i Danmark og oplyse, hvordan
regeringen vil tilrettelægge fremtidige sikre
rammevilkår for mink- og pelsproduktionen i
Danmark? Hvilke konkrete initiativer vil ministeren
tage for at sikre, at det for minkavlerne i Danmark
er muligt at se en fremtid for investeringer i
produktion og salg af minkskind? Ministeren bedes
bl.a. forholde sig til, at de mange nedslagtninger
presser mulighederne for at have tilstrækkeligt
fremtidigt avlsmateriale.
Samrådsspørgsmål F:
Mener ministeren, at det
er proportionalt at slå millioner af mink ihjel pga.
corona? Vil ministeren sikre fuld kompensation til
de berørte avlere på kort og langt sigt? Gør det slet
ikke indtryk på ministeren, at dyrlægerne kalder det
1
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 74: Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings talepapirer fra samrådene om mink den 28/10-20
2270237_0002.png
TALEPAPIR
unødvendigt, at man slår mink ihjel på farme, hvor
minkene har dannet antistoffer?
Svar [MAX 1000 ord = 10 min]
Svar
samrådsspørgsmål E:
Det er regeringens holdning, at der også fremover
bør være mulighed for hold af mink i Danmark med
henblik på pelsproduktion, men selvfølgeligt fortsat
underkastet en række regler, bl.a. om dyrevelfærd.
Reglerne om beskyttelse af pelsdyr gennemfører
Europarådets rekommandation om pelsdyr.
I 2011 blev det obligatorisk, at minkbesætninger
skulle have en sundhedsrådgivningsaftale, der
indebærer, at der fire gange årligt kommer en
besætningsdyrlæge på rådgivningsbesøg med fokus
på minks sundhed og velfærd. Det skal dog
bemærkes, at der i forbindelse med corona-
situationen er givet dispensation fra besøgskravet
frem til marts 2021.
Derudover har der siden 2012 været fastsat konkrete
uddannelseskrav, der i dag indebærer, at personer,
som har det daglige ansvar for driften af en
minkfarm, skal have gennemført en uddannelse, så
de har de fornødne faglige kvalifikationer og
færdigheder til at udføre arbejdet - medmindre de
kan dokumentere tilstrækkelig praktisk erfaring
med drift af en minkbesætning. Desuden skal
2
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 74: Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings talepapirer fra samrådene om mink den 28/10-20
2270237_0003.png
TALEPAPIR
driftsansvarlige for minkbesætninger løbende
gennemføre efteruddannelse hvert tredje år.
Der er også fastsat regler om husning og hegning af
mink, som har til formål at hindre, at mink kan
slippe fra farmene ud i naturen til skade for den
vilde fauna.
Den fremtidige minkproduktion vil fortsat skulle
opfylde disse krav af hensyn til dyrevelfærden og
med henblik på beskyttelse af den vilde fauna, så det
kan sikres, at der også fortsat vil være tale om en
forsvarlig produktion.
I forhold til muligheden for at skaffe avlsmateriale
til de minkfarme, der har fået aflivet deres avlsdyr i
forbindelse med bekæmpelsen af COVID-19 i mink,
er det efter regeringens opfattelse et spørgsmål, som
først og fremmest må håndteres af pelsdyravlerne
selv.
Heldigvis er størstedelen af landets minkfarme
indtil videre gået fri af sygdommen, og af de
foranstaltninger, som det har været nødvendigt at
iværksætte for at begrænse smittespredningen
og
der bør derfor være mulighed for på et senere
tidspunkt, at indkøbe og indsætte nye avlsdyr fra
besætninger, som ikke har fået deres dyr aflivet.
Samtidigt vil jeg i den forbindelse minde om, at de
minkavlere, som har fået aflivet deres besætninger,
3
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 74: Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings talepapirer fra samrådene om mink den 28/10-20
2270237_0004.png
TALEPAPIR
jo faktisk får udbetalt erstatning fra statskassen,
herunder kompensation for aflivning af avlsdyr.
Svar - Samrådsspørgsmål F:
COVID-19 er en alvorlig trussel mod samfundet som
helhed, og jeg vil derfor gerne slå fast, at hensynet til
folkesundheden kommer først og at beslutningen
om aflivning af ikke-smittede mink er truffet ud fra
dette hensyn.
Jeg har noteret mig kritikken af denne beslutning,
uden at det dog er gået helt op for mig, hvordan
kritikerne forestiller sig, at vi alternativt kan
håndtere den alvorlige situation vi står i, og hvilke af
sundhedsmyndighedernes vurderinger og
anbefalinger det er at man mener, at jeg bør undlade
at agere på?
Når det er sagt, er regeringen selvsagt bevidst om, at
det er en alvorlig situation som minkbranchen nu
befinder sig i, og det er bl.a. af hensyn til mink-
erhvervets mulighed for at overleve, at vi nu
arbejder for at bekæmpe og inddæmme smitten.
Samtidigt bliver der også ydet erstatning til de
minkavlere, hvis farme er blevet smittede.
Erstatningen ydes efter en erstatningsordning, der
har eksisteret i mere end 30 år. I henhold til denne
ydes der fuld erstatning for de aflivede mink, og
herudover 20 pct. driftstabserstatning, dvs. delvis
dækning for tabet af avlsdyrenes merværdi.
4
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 74: Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings talepapirer fra samrådene om mink den 28/10-20
2270237_0005.png
TALEPAPIR
Ordningen gælder for såvel minkavlere som land-
manden, hvis dyr skal aflives pga. fugleinfluenza
eller kogalskab. Princippet for erstatning er således
ens for alle
uanset hvilke dyr man har.
Ved aflivning af ikke-smittede besætninger, der er
beliggende inden for en radius af 7,8 km fra en
smittet besætning, ydes der fuld erstatning for
dyrene og fuld driftstabserstatning, da denne
situation er at sidestille med ekspropriation.
Beslutningen om at overgå til en strategi med
aflivning af smittede, samt omkringliggende
besætninger blev således truffet på grundlag af
sundhedsfaglige vurderinger af de krav om hygiejne,
brug af værnemidler og smittebeskyttelse, der den 7.
juli 2020 blev iværksat under den hidtidige strategi
og hvor det måtte konstateres, at de oprindelige
krav ikke har været tilstrækkelige til at inddæmme
smittespredningen i Nordjylland.
På den baggrund har Fødevarestyrelsen iværksat en
procedure, hvor man som udgangspunkt afliver de
nyest smittede besætninger og besætninger i nye
områder først, og herefter afliver besætninger, der
tidligere er påvist smittede. Dette sker med henblik
på mest effektivt at inddæmme smitten.
Parallelt hermed aflives de ikke-smittede
besætninger i en zone på 7,8 km rundt om de
smittede besætninger. Denne zone er fastsat på
5
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 74: Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings talepapirer fra samrådene om mink den 28/10-20
2270237_0006.png
TALEPAPIR
baggrund af risikofaktorundersøgelser udført af
Statens Serum Institut og Københavns Universitet
som har vist, at afstand til den nærmeste smittede
minkfarm, sammen med besætningsstørrelse, var de
eneste signifikante risikofaktorer forbundet med
risikoen for, at en minkfarm bliver smittet med
covid-19.
Fødevarestyrelsen vurderer, bl.a. på bagrund af
hidtidige erfaringer og den observerede spredning,
at der stadig er grund til at fastholde den nuværende
strategi for aflivning.
Det kan dog blive nødvendigt at ændre strategien,
hvis der kommer ny viden eller nye tiltag, som kan
vise sig at være lige så effektive til at bremse smitte-
spredning af COVID-19 i mink.
Fødevarestyrelsen undersøger derudover adskillige
andre mulige smitteveje og er i kontakt med både
personale, foderleverandører, maskinstationer,
vikarbureauer og dyrlæger, som har deres færden på
farmene.
Statens Serum Institut arbejder også med at finde
sammenhænge og kobler viden om COVID-19
smittede personer til lister med personkredse, der er
knyttet til minkproduktionerne.
Men samlet set kan det siges ganske kort; mink
inficeret med COVID-19 kan smitte mennesker
og
det udgør en trussel for folkesundheden.
6
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 74: Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings talepapirer fra samrådene om mink den 28/10-20
2270237_0007.png
TALEPAPIR
Coronavirus er generelt kendt for at kunne mutere. I
den specifikke minkvariant, der er fundet i
Danmark, er der mutationer i et område af virus, der
kan berøre effekten af vacciner mod COVID-19.
Sundhedsmyndighederne har udtrykt bekymring
for, om virus kan mutere i en sådan grad, at vacciner
til beskyttelse af mennesker vil have en reduceret
effekt.
Ifølge Statens Serum Institut udgør de danske
minkbesætninger potentielt et meget stort reservoir
for COVID-19, med stor risiko for yderligere
mutationer. Statens Serum Institut vurderer, at den
fortsatte udvikling af virus i mink, med flere og flere
mutationer, og spredning til mennesker, kan udgøre
en potentiel fare for folkesundheden.
I forhold til, om det gør indtryk, at nogle dyrlæger
siger, at vi ikke behøver at slå mink med antistoffer
ihjel, så vil jeg sige, at det gør indtryk.
Men COVID-19 er ikke alene et problem i mink-
farmene, men udgør også en alvorlig trussel mod
samfundet som helhed, så i denne sag læner
regeringen sig op af sundhedsmyndighedernes
anbefalinger.
Ligeledes har jeg noteret mig, at Den Danske
Dyrlægeforening har givet udtryk for, at foreningen
7
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 74: Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings talepapirer fra samrådene om mink den 28/10-20
2270237_0008.png
TALEPAPIR
bakker op om sundhedsmyndighedernes
forsigtighedsprincip.
Samtidigt overvåger myndighederne naturligvis
fortsat udviklingen nøje, og tager løbende stilling til
situationen.
Dette gælder for eksempel i forhold til, hvorvidt det
vil være muligt, at kunne friteste mink, der blev
smittet tidligt i forløbet. Her afventer jeg en samlet
vurdering af de veterinære og sundhedsmæssige
risici, og det vil blive på denne baggrund, at der
træffes en beslutning.
Ligeledes må vi erkende, at udviklingen i COVID-
situationen er en stor ubekendt
og det er et
forbehold som vi må tage, når vi diskuterer både
konsekvenser og fremtidsudsigter - for mink-
branchen og de mange andre brancher, som er
berørte af situationen også.
Og her vil jeg igen anmode om at debatten
nuanceres, så at det er den samlede strategi der
diskuteres, og ikke de enkelte elementer hver for sig.
8