Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del Bilag 74
Offentligt
2270236_0001.png
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Spørgsmål
Tale ved samråd om corona og mink den 28. oktober
2020.
Fødevare-, fiskeri- og ligestillingsministerens
besvarelse af samrådsspørgsmål G, H og I, stillet
den 29. september 2020 af Carl Valentin (SF).
Samrådsspørgsmål G:
Vil ministeren redegøre
for usikkerhederne i vurderingen af sammenhængen
mellem de COVID-19-smittede minkfarme i
Danmark og årsagen til den store spredning i
Nordjylland?
Samrådsspørgsmål H:
Vil ministeren redegøre
for og begrunde regeringens holdning til, hvilket
niveau af risiko for COVID-19-smitte mellem mink
og mennesker og fra mink til mink, der er
acceptabelt, og hvad vil regeringen gøre for at
bekæmpe den stigende COVID-19-smitte på danske
minkfarme, herunder risikoen for at minkfarme
forbliver et smittereservoir?
Samrådsspørgsmål I:
Hvilke overvejelser gør
regeringen sig med hensyn til at afvikle alle
minkfarme i Danmark og dermed slutte sig til det
stigende antal europæiske lande, som f.eks.
Frankrig, der afvikler denne industri?
1
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 74: Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings talepapirer fra samrådene om mink den 28/10-20
2270236_0002.png
TALEPAPIR
Svar [MAX 1000 ord = 10 min]
SVAR - Samrådsspørgsmål G
Først og fremmest vil jeg understrege, at arbejdet
med at redegøre for årsagen til den store smitte-
spredning på danske minkfarme er en højt
prioriteret indsats, som Fødevarestyrelsen er i tæt
samarbejde med sundhedsmyndighederne og de
nationale veterinærfaglige eksperter om at få udredt.
Fødevarestyrelsen undersøger adskillige smitteveje
og er i kontakt med både personale, foder-
leverandører, maskinstationer, vikarbureauer og
dyrlæger, som har deres færden på farmene.
Statens Serum Institut arbejder også med at finde
sammenhænge og kobler viden om COVID-19
smittede personer til lister med personkredse, der er
knyttet til minkproduktionerne.
Fødevarestyrelsen får veterinærfaglig ekspert-
bistand fra Dansk Veterinær Konsortium, der er et
samarbejde mellem Københavns Universitet og
Statens Serum Institut om forskningsbaseret
rådgivning. Undersøgelser udført af Dansk
Veterinær Konsortium viser, at de eneste
signifikante risikofaktorer for, at en minkfarm bliver
smittet med COVID-19, er størrelse på besætningen
og afstanden til den nærmeste smittede minkfarm.
2
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 74: Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings talepapirer fra samrådene om mink den 28/10-20
2270236_0003.png
TALEPAPIR
Infektionen startede i Nordjylland og risikofaktoren
i forhold til afstand kan måske forklare, hvorfor det
har spredt sig der.
Der er indtil nu ikke fundet andre sandsynlige
smitteveje end human smitte ind og ud af
minkfarme.
Der er fundet COVID-19 i prøver af fluer, minkpels
og på foden af en enkel måge men betydningen af
dette er fortsat uklart.
Det er vigtigt for mig at understrege, at ligesom det
gælder for vurderinger vedrørende COVID-19 på
andre områder i samfundet, så er smitteveje og
risikofaktorer stadig under forskningsmæssig
udredning. Så der er stadig meget at blive klogere
på, der er stadig usikkerheder, og vi kender ikke alle
svarene endnu.
SVAR - Samrådsspørgsmål H
I alt er der fundet 176 humane tilfælde af
minkvarianten af COVID-19 i hele Danmark.
Det kan siges ganske kort, mink inficeret med
COVID-19 kan smitte mennesker
og det udgør en
trussel for folkesundheden.
Hvis smittevejen kun gik ind på minkfarmene og
ikke ud igen, ville dette være et meget lille, og rent
veterinært, problem.
3
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 74: Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings talepapirer fra samrådene om mink den 28/10-20
2270236_0004.png
TALEPAPIR
Coronavirus er generelt kendt for at kunne mutere. I
den specifikke minkvariant, der er fundet i
Danmark, er der mutationer i et område af virus, der
kan berøre effekten af vacciner mod COVID-19.
Sundhedsmyndighederne har udtrykt bekymring
for, om virus kan mutere i en sådan grad, at vacciner
til beskyttelse af mennesker vil have en reduceret
effekt.
Ifølge Statens Serum Institut udgør de danske
minkbesætninger potentielt et meget stort reservoir
for COVID-19, med stor risiko for yderligere
mutationer. Statens Serum Institut vurderer, at den
fortsatte udvikling af virus i mink, med flere og flere
mutationer, og spredning til mennesker, kan udgøre
en potentiel fare for folkesundheden.
COVID-19 er derfor ikke alene et problem i mink-
farmene, men udgør også en alvorlig trussel mod
samfundet som helhed.
Dansk Veterinær Konsortium konkluderer, at
COVID-19 typisk først påvises i danske minkfarme
sent i smitteforløbet, hvilket vanskeliggør en rettidig
indsats med henblik på at reducere risikoen for, at
der sker smitte fra mink til mennesker.
Den aktuelle situation viser, at der fortsat sker
spredning af virus mellem mennesker og mink.
Dette viser analyser af virus fra smittede mink og fra
4
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 74: Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings talepapirer fra samrådene om mink den 28/10-20
2270236_0005.png
TALEPAPIR
personer, der har relation til minkfarme og har
været smittet med COVID-19, sammenholdt med
tidspunkter for smitte og udviklingen af infektionen
i minkfarmene.
Ifølge Statens Serum Institut er smitterisikoen for
personer, der arbejder på en minkfarm, betragteligt
højere end for resten af befolkningen.
For at sikre folkesundheden afliver
Fødevarestyrelsen minkbesætninger, der er smittet
med COVID-19, samt minkbesætninger, der ligger
inden for en radius på 7,8 km af en smittet
besætning.
Afstanden på de 7,8 km beror på beregninger fra
Dansk Veterinær Konsortium om smittespredningen
i den første fase af epidemien.
Regeringens fokus er derfor at få stoppet smitte-
spredningen
både fra mink til mink, og mellem
mink og mennesker. Strategien for at bremse
smitteudviklingen er, at aflive smittede
minkbesætninger, samt besætninger i 7,8 km-zonen
hurtigst muligt.
Der er derfor blevet mobiliseret meget store
ressourcer for at øge aflivningskapaciteten, og der er
nu ved at være kapacitet til for alvor at få
gennemført aflivningen af de berørte besætninger.
Dels er der i samarbejde mellem Fødevarestyrelsen,
Beredskabsstyrelsen, Sundhedsmyndighederne,
5
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 74: Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings talepapirer fra samrådene om mink den 28/10-20
2270236_0006.png
TALEPAPIR
Politiet og Forsvaret sikret kapacitet til en styrket
indsats indtil opgaven er løst, og samtidig har
Fødevarestyrelsen givet mulighed for, at ejerne af
smittede besætninger selv kan stå for aflivning af
deres mink.
Det kan dog blive nødvendigt at ændre tilgangen,
hvis der kommer ny viden eller nye tiltag, som kan
vise sig at være ligeså effektive til at bremse smitte-
spredning af COVID-19 i mink.
SVAR - Samrådsspørgsmål I
De danske regler om beskyttelse af pelsdyr er fastsat
for at sikre minks velfærd og gennemføre
Europarådets rekommandation om pelsdyr.
Reglerne opfylder således de fælleseuropæiske
velfærdsnormer for pelsdyr. Siden 2011 har det
været obligatorisk, at minkbesætninger skal have en
sundhedsrådgivningsaftale, og siden 2012 har der
været fastsat krav om uddannelse og efter-
uddannelse for de ansvarlige for minkbesætninger.
Fødevarestyrelsen udfører regelmæssigt velfærds-
kontrol i et antal minkbesætninger, i lighed med
dyrevelfærdskontrollen hos andre husdyr. Der er
også blevet gennemført særlige kontrolkampagner
med fokus på behandling af syge og tilskadekomne
mink.
6
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 74: Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings talepapirer fra samrådene om mink den 28/10-20
2270236_0007.png
TALEPAPIR
Fødevarestyrelsen vurderer, at regelefterlevelsen er
blevet markant bedre i de senere år, hvilket også
fremgår af resultaterne fra dyrevelfærdskontrollen.
Branchen har også selv taget en række initiativer, og
har bl.a. udarbejdet en branchekode for god praksis
på minkfarme.
Danmark er en af verdens førende producenter af
minkskind, og der produceres årligt 12 -13 mio.
skind her i landet. Kopenhagen Fur, som er ejet af
Dansk Pelsdyrsavlsforenings medlemmer, havde i
2018/19 en samlet omsætning på 5,2 milliarder
kroner.
Der er derfor tale om en stor produktion med en
betydelig følgeindustri, og et forbud mod minkavl vil
derfor ikke bare ramme den enkelte pelsdyravler,
men også få store negative samfundsøkonomiske
konsekvenser.
Samlet set har regeringen derfor ikke aktuelle planer
om, at forbyde minkavl i Danmark.
7