Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del Bilag 738
Offentligt
2437291_0001.png
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Spørgsmål BR
Vil ministeren redegøre for, om det er
lovmedholdeligt, når By og Havn fortsætter med
byggeaktiviteterne på Lærkesletten på trods af, at
der kører en klagesag hos Planklagenævnet
og Miljø- og fødevareklagenævnet, som har fået
opsættende virkning og dermed
må forventes at få konsekvenser for det samlede
projekt?
Samrådsspørgsmål BS
Mener ministeren, at det er acceptabelt at fortsætte
med byggeaktiviteter, når der ligger
en klar afgørelse om opsættende virkning, og
hvordan vil ministeren sikre, at det ikke
får konsekvenser for de natur og miljøhensyn som
afgørelserne fra klagenævnene netop
understreger ikke er tilgodeset i plangrundlaget?
Svar
Tak for det.
Det er lidt over hundrede år siden, at vi i Danmark
fik vores første naturfredningslov.
Siden er der fulgt love, krav og internationale
direktiver, som alle har til formål at passe på vores
alle sammens natur og miljø.
1
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 738: Miljøministerens talepapir fra samrådet den 25/8-2021 om Amager Fælled
2437291_0002.png
TALEPAPIR
Mange af dem har mit eget parti stået fadder til eller
været ansvarlige for at føre ud i livet. Lige fra
Stauning, der sikrede bedre beskyttelse af vores
kyster og skove. Til min forgænger Svend Auken, der
var med til at implementere habitatdirektivet
herhjemme, som skal passe på vores sårbare natur
og arter.
Det er vigtige regler. Og det er regler, som
selvfølgelig skal overholdes.
Det gælder, når der gennemføres klimatilpasnings-
projekter, der beskytter vores byer og kyster mod
oversvømmelser.
Det gælder, når der opføres nye vindmøller. Eller
lægges nye jernbanespor, som skal styrke den
kollektive trafik. Og det gælder, når der bygges
boliger, hvor danske familier kan bo og leve.
Reglerne skal overholdes. Og der skal tages hensyn
til naturen. Det siger sig selv.
For vi skal passe godt på vores natur og vende den
naturkrise, som vi står i.
Et bredt flertal bestående af Socialdemokratiet,
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Venstre,
Konservative Folkeparti og Dansk Folkeparti i
Københavns Borgerrepræsentation stemte i vinter
for kommuneplantillægget og lokalplanen for
Vejlands Kvarter.
2
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 738: Miljøministerens talepapir fra samrådet den 25/8-2021 om Amager Fælled
2437291_0003.png
TALEPAPIR
I spørgsmålet om Amager Fælled har det ikke
skortet på påstande. Og ikke mindst på de sociale
medier er bølgerne gået højt.
Så derfor er der god grund til at få klarlagt her, hvad
der er op og ned i sagen, og hvad status er.
For ligesom det gælder på alle mulige andre
områder i vores samfund:
Ja, så skal en vurdering af de fortsatte aktiviteter på
Amager Fælled selvfølgelig foretages af de
myndigheder, som har kompetencen til det, og som
behandler sagen.
Det er et helt grundlæggende princip, som jeg
tænker, vi alle her er enige om.
I sagen om Amager Fælled har klagenævnene
forholdt sig til spørgsmålet om opsættende virkning
af klager over afgørelser efter planloven og
miljøvurderingsloven.
Og i tilsynsmyndigheden
altså Teknik- og Miljøforvaltningen i Københavns
Kommune, hvor borgmesteren for bordenden
tilhører samme parti som samrådsspørger
Ja, her har man så vurderet:
- Hvilke aktiviteter, der er omfattet af
klagenævnenes afgørelser om opsættende virkning,
og som derfor
ikke
kan fortsætte.
3
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 738: Miljøministerens talepapir fra samrådet den 25/8-2021 om Amager Fælled
2437291_0004.png
TALEPAPIR
- Og hvilke aktiviteter, der ikke er omfattet, og som
derfor
kan
fortsætte.
Vi har heldigvis mange regler, både i Danmark og
internationalt, der skal sikre, at natur- og
miljøhensyn bliver varetaget, når man for eksempel
bygger nyt.
Her er der allerede foretaget
eller er ved at blive
foretaget
vurderinger efter disse regler af
forskellige myndigheder.
Og i forhold til de klager, som Miljøstyrelsen har
behandlet, er der ikke blevet konstateret
overtrædelser eller ulovlige forhold.
Klagenævnene er uafhængige, og det indebærer, at
hverken erhvervsministeren, hvorunder
klagenævnene hører, eller jeg kan eller skal udtale os
om de uafhængige klagenævns afgørelser.
Jeg har heller ikke har nogen instruktionsbeføjelser
over for tilsynsopgaven i Teknik- og
Miljøforvaltningen i Københavns Kommune eller
over for Ankestyrelsens eller domstolenes
vurderinger.
Senest har byretten afsagt kendelse om forbud
betinget af sikkerhedsstillelse mod de igangværende
byggeaktiviteter i forhold til fire konkrete tilladelser
meddelt af Københavns Kommune. Og i dag har
Fælledby meddelt, at de kærer byrettens afgørelse.
4
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 738: Miljøministerens talepapir fra samrådet den 25/8-2021 om Amager Fælled
2437291_0005.png
TALEPAPIR
Jeg har noteret mig, at bygherren har stoppet alle
aktiviteter efter byrettens kendelse, og at kæren af
kendelsen ikke har opsættende virkning.
Jeg vil kort redegøre for fakta i forhold til Miljø- og
Fødevareklagenævnets afgørelse og håndhævelse af
afgørelser efter miljøvurderingsloven.
Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse
Den 7. juli 2021 tillægger Miljø- og
Fødevareklagenævnet opsættende virkning til en
klage over en afgørelse fra Københavns Kommune.
Klagen gælder kommunens afgørelse af 11. februar
2021 om en § 25-tilladelse efter
miljøvurderingsloven til etablering og drift af
byudvikling på en del af Amager Fælled, kaldet
Vejlands Kvarter.
Klagenævnet har ikke taget endelig stilling til de
spørgsmål, der er rejst i klagen. Det vil først ske
under den senere prøvelse af sagen.
Det fremgår af nævnets pressemeddelelse, at
klagenævnets afgørelse indebærer, at § 25-
tilladelsen ikke kan udnyttes, før nævnet har truffet
endelig afgørelse om bl.a. klagepunktet om
påvirkningen af stor vandsalamander. Her forventer
nævnet at kunne træffe afgørelse i sagen inden
udgangen af januar 2022.
5
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 738: Miljøministerens talepapir fra samrådet den 25/8-2021 om Amager Fælled
2437291_0006.png
TALEPAPIR
Nævnet har baseret sin vurdering på de oplysninger
i sagen, der er umiddelbart tilgængelige. Nævnet vil
under sin senere prøvelse af § 25-tilladelsen tage
endelig stilling til de spørgsmål, der er rejst i klagen.
Håndhævelse af afgørelser efter
miljøvurderingsloven
Det er Teknik- og Miljøforvaltningen i Københavns
Kommune
hvor altså Peder Hvelplunds partifælle
er borgmester
der har givet tilladelse til etablering
og drift af Vejlands Kvarter efter
miljøvurderingslovens § 25.
Det følger af miljøvurderingslovens § 46, at det er
den kompetente myndighed, dvs. Københavns
Kommune, der er tilsynsmyndighed.
Ankestyrelsen varetager det almindelige tilsyn med
kommunerne, når der ikke er en særlig klageinstans,
herunder på miljø- og planområdet.
Spørgsmålet om, hvorvidt Teknik- og
Miljøforvaltningen i København Kommunes
håndtering af sagen er i overensstemmelse med
lovgivningen, er indbragt for Ankestyrelsen. Og det
vil indenrigs- og boligministeren redegøre nærmere
for.
Afslutning
Miljøvurderingsloven skal sikre, at natur- og
miljøhensyn varetages.
6
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 738: Miljøministerens talepapir fra samrådet den 25/8-2021 om Amager Fælled
2437291_0007.png
TALEPAPIR
Det vil sige, at der selvfølgelig skal passes godt på
naturen
også i forbindelse med byggeri.
Men det er ikke det samme som, at der ikke må
bygges i områder, hvor der findes særlige arter. Det
er muligt at dispensere fra artsbeskyttelsen, hvis
direktivkravene herfor bliver overholdt.
Miljøstyrelsen har givet dispensation efter
artsfredningsbekendtgørelsen. Miljøstyrelsen
vurderede i den forbindelse:
At med de afværgeforanstaltninger, der er indbygget
i projektet, vil levevilkårene for stor
vandsalamander forbedres. Der har været tale om
flytning af en spidssnudet frø og ingen stor
vandsalamander.
I forbindelse med beslutningen om byggeriet i
Vejlands Kvarter frem for Ørestad Fælled Kvarter
foretog Københavns Kommune en undersøgelse af
området, herunder af områdets naturværdier.
Undersøgelsen blev offentliggjort på kommunens
hjemmeside.
Det fremgår også af lovbemærkningerne om de
miljømæssige konsekvenser af lovforslaget om
ændringen af fredningen i området, at det nye
byggefelt ved Vejlands Allé ikke er kendetegnet ved
høj biodiversitet, at artsrigdommen og variationen
ikke er så høj som på resten af Amager Fælled, og at
7
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 738: Miljøministerens talepapir fra samrådet den 25/8-2021 om Amager Fælled
2437291_0008.png
TALEPAPIR
byggefeltet er vurderet som værende i ’ringe’ til
’moderat’ naturtilstand.
Der er regler om tilsyn med og håndhævelse af
reglernes overholdelse. Og der er regler om tilsyn
med de kompetente kommunale myndigheder, som
skal sikre, at reglerne også efterleves i praksis.
Og den konkrete vurdering af sagen ligger netop nu
hos de kompetente myndigheder.
Jeg vil overlade til indenrigs- og boligministeren at
redegøre nærmere for det kommunale tilsyn.
Tak for ordet.
8