Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del Bilag 727
Offentligt
2432831_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 22-06-2021
Enhed: MEDINT
Sagsbeh.: DEPJAR
Sagsnr.: 2109567
Dok. nr.: 1791305
Folketingets Sundhedsudvalg har den 25. maj 2021 stillet følgende spørgsmål nr.
1320 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 1320:
”Det
danske præsidentskab i Nordisk Råd har sendt en opfordring til de nordiske par-
lamenter om en fælles nordisk parlamentarisk debat om antibiotikaresistens, jf. MOF
alm.del
bilag 590, og SUU alm. del bilag 435. Vil ministrene til brug for udvalgenes
drøftelse af henvendelsen give en status for antibiotikaresistens i Danmark og for de
initiativer, der er taget på området?”
Svar:
Sundhedsministeriet har til brug for min besvarelse indhentet bidrag fra Sundheds-
styrelsen og Statens Serum Institut. Se vedlagte SUU alm del
bilag 1 til svar på spm.
1320. Jeg henholder mig til oplysningerne fra Sundhedsstyrelsen og Statens Serum In-
stitut.
Ydermere har Sundhedsministeriet indhentet bidrag fra Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri, som har oplyst følgende:
”O status for a tibiotikaresiste s i Da ark ka Fødevarestyrelse oplyse, at der
generelt er en meget lav forekomst af antibiotikaresistens i fødevarebårne bakterier i
danske produktionsdyr og animalske produkter. Der er fortsat ikke fundet carbape-
nemresistens i hverken kvæg, svin eller fjerkræ. Carbapanem er et kritisk vigtigt anti-
biotikum reserveret til behandling af mennesker. Der er dog en høj forekomst af hus-
dyr-MRSA i den danske svineproduktion.
Om arbejdet på området, herunder initiativer, kan Fødevarestyrelsen oplyse føl-
gende:
Initiativer vedrørende husdyr-MRSA
Som en del af Veterinærforlig III (2018-2021) er der iværksat særlige indsatser til
håndtering af forekomsten af husdyr-MRSA i svineproduktionen, som følger op på
den tidligere handlingsplan på området (Handlingsplan for husdyr-MRSA (2015-
2018)). I Veterinærforlig III indgår bl.a. indsatser om smittebeskyttelse med det for-
mål at begrænse, at husdyr-MRSA spredes fra besætninger med grise til det omgi-
vende samfund. Endvidere indgår et overvågningsprogram for husdyr-MRSA i produk-
tionsdyr med et aktionsniveau for andre dyrearter end svin. Det betyder, at såfremt
forekomsten af husdyr-MRSA på besætningsniveau overstiger et aktionsniveau på 10
pct., skal Det Veterinærmedicinske Råd konsulteres.
./.
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 727: Kopi af sundhedsministerens svar på SUU alm. del - spm. 1320, om status for antibiotikaresistens i Danmark og for de initiativer, der er taget på området
2432831_0002.png
Reduktionsmål for antibiotikaforbrug
Ud over indsatser relateret til husdyr-MRSA er der som en del af Veterinærforlig III
iværksat indsatser for at sikre et lavt forbrug af antibiotika og for at forebygge resi-
stens. Det bemærkes, at Danmark siden 2010 har haft politiske reduktionsmål for
brugen af antibiotika til behandling af produktionsdyr. Fra 2015 har der været fokus
på at reducere antibiotikaforbruget til grise, da dette udgør ca. 75 pct. af det samlede
antibiotikaforbrug til dyr i Danmark. Antibiotikaforbruget til grise er blevet reduceret
med 27 pct. fra 2010 til 2020. Det nuværende reduktionsmål for antibiotika til grise,
som er blevet fastsat under Veterinærforlig III, er på 2 pct. per år [8 pct. i alt] for peri-
oden 2019 til 2022 sammenlignet med forbruget i 2018.
Gult Kort-ordningen
Forbruget af antibiotika til grise reguleres primært med Gult Kort-ordningen, som in-
deholder grænseværdier for det maksimale forbrug af antibiotika til grise. Ordningen
har siden 2010 bidraget væsentligt til den opnåede reduktion i forbruget. Ordningens
grænseværdier er løbende blevet sænket.
Antibiotika, der er kritisk vigtig for behandling af mennesker, blev inkluderet i Gult
Kort-ordningen med en særlig vægtning i 2016. Forbruget af antibiotikagrupperne
flourokinolon, colistin og 3./4. generation cefalosporin er i dag tæt ved nul. Samtidigt
er forbruget af antibiotikagruppen tetracyklin til grise blevet halveret siden 2016.
Derudover er det fra den 1. juni 2021 et krav, at dyrlæger ordinerer og anvender kri-
tisk vigtige antibiotika på baggrund af en diagnostisk dokumentation og resistensbe-
stemmelse. Det bemærkes, at dette har været et krav ved brug af fluorokinoloner si-
den 2003.
Overvågning og afrapportering af antibiotikaforbrug
Antibiotikaforbrug, både humant og veterinært, samt antibiotikaresistens afrapporte-
res årligt i DANMAP-rapporten. DANMAP står for "The Danish Integrated Antimicro-
bial Resistance Monitoring and Research Programme". Alt salg af ordineret veteri-
nærmedicin indberettes til Fødevarestyrelsens database VetStat. Fødevarestyrelsen
har som en del af Veterinærforlig III moderniseret VetStat for at sikre et bedre og
mere detaljeret overblik over medicinforbruget til dyr. Forekomsten af antibiotikare-
sistens i dyr og kød overvåges gennem både EU-overvågnings-programmet og en sup-
plerende dansk overvågning. Derudover gennemføres løbende overvågningsprojekter
ud fra mulige trends og tendenser udpeget af DANMAP-samarbejdet.
Internationalt arbejde
Fødevarestyrelsen benytter DNA-baserede metoder til resistensbestemmelse af bak-
terier og arbejder internationalt for, at denne metode bliver mere anvendt inden for
EU. I den nye EU-overvågning, som trådte i kraft den 1. januar 2021, er det nu muligt
at foretage en del af resistensbestemmelserne baseret på DNA-sekvensen. Som en
del af Fødevareforlig 4 (2019-2022) har Fødevarestyrelsen igangsat et projekt, hvis
formål er at undersøge, hvordan en anden genetisk metode, metagenom sekvente-
ring, kan bidrage eller supplere til overvågningen af resistens.
Danmark bidrager tillige i væsentlig grad til internationale samarbejder, hvor Fødeva-
restyrelsen bl.a. indgår i flere arbejdsgrupper under EU, Codex Alimentarius, OIE (Ver-
de s orga isatio e for Dyresu dhed) og Nordisk Råd. ”
Derudover kan jeg oplyse, at regeringen har vægtet at prioritere det internationale
arbejde, idet antibiotikaresistens er en trussel, der overskrider landegrænser. Der har
Side 2
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 727: Kopi af sundhedsministerens svar på SUU alm. del - spm. 1320, om status for antibiotikaresistens i Danmark og for de initiativer, der er taget på området
ikke mindst været fokus på at understøtte udvikling og selvstændiggørelse af det
tværfaglige forskningscenter ICARS (International Centre for Antimicrobial Resistance
Solutions), som i partnerskab med lav- og mellemindkomstlande udvikler kontekst-
specifikke løsninger for at reducere forekomsten af antibiotikaresistens.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Jacob Redecker
Side 3