Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del Bilag 725
Offentligt
2432572_0001.png
MILJØMINISTERIET
ADRESSE
COWI A/S
Parallelvej 2
2800 Kongens Lyngby
MILJØVURDERING AF
HANDLINGSPLAN FOR CIRKULÆR
ØKONOMI - NATIONAL PLAN FOR
FOREBYGGELSE OG
HÅNDTERING AF AFFALD 2020-
2032
SAMMENFATTENDE REDEGØRELSE
TLF
FAX
WWW
+45 56 40 00 00
+45 56 40 99 99
cowi.dk
INDHOLD
1
2
3
4
4.1
4.2
4.3
5
6
Indledning
Integration af miljøhensyn
Høringssvar
Vurdering af ændringer
Ændringer i Handlingsplanens
hovedindsatsområder
Opsummering af ændringer
Konklusion
Alternativer
Overvågning
2
2
3
4
4
8
10
10
10
PROJEKTNR.
DOKUMENTNR.
A205928
2
VERSION
UDGIVELSESDATO
BESKRIVELSE
UDARBEJDET
KONTROLLERET
GODKENDT
5.0
06-07-2021
Sammenfattende Redegørelse
KHHI
TLHA
TLHA
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 725: Handlingsplan for cirkulær økonomi, fra miljøministeren
2432572_0002.png
2
SAMMENFATTENDE REDEGØRELSE FOR MILJØVURDERING AF HANDLINGSPLAN FOR CIRKULÆR ØKONOMI
1
Indledning
Miljøministeriet offentliggjorde i december 2020 høringsudkast til Handlingsplan
for cirkulær økonomi - National plan for forebyggelse og håndtering af affald
2020-2032 (herefter Handlingsplanen). Høringsudkastet til Handlingsplanen har
været i høring i perioden fra den 8. december 2020 til den 9. februar 2021.
I forbindelse med udarbejdelse af høringsudkastet til Handlingsplanen er der
gennemført en miljøvurdering af Handlingsplanen efter lovbekendtgørelse nr.
973 af 25. juni 2020 om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete
projekter (VVM) (herefter Miljøvurderingsloven). Vurderingen af Handlingspla-
nens sandsynlige væsentlige indvirkninger på miljøet er afrapporteret i en miljø-
rapport, der har været i offentlig høring sammen med selve Handlingsplanen.
Ifølge Miljøvurderingslovens § 13, stk. 1 og 2 skal der i forbindelse med den en-
delige godkendelse eller vedtagelse af planen udarbejdes en sammenfattende
redegørelse, som beskriver:
Hvordan miljøhensyn er integreret i planen eller programmet.
Hvordan miljørapporten og de udtalelser, der er indkommet i offentligheds-
fasen, er taget i betragtning.
Hvorfor den godkendte eller vedtagne plan eller det godkendte eller ved-
tagne program er valgt på baggrund af de rimelige alternativer, der har væ-
ret behandlet.
Hvordan myndigheden vil overvåge de væsentlige indvirkninger på miljøet
af planen eller programmet.
Den sammenfattende redegørelse skal offentliggøres samtidig med den endelige
vedtagelse af Handlingsplanen.
2
Integration af miljøhensyn
Miljøvurderingen er udarbejdet for at sikre en integration af miljøforhold i Hand-
lingsplanen. Allerede i forbindelse med udarbejdelse af høringsudkastet har mil-
jøhensyn indgået som en væsentlig del af planlægningen, idet formålet med
Handlingsplanen er at udarbejde en plan for forebyggelse og håndtering af affald
i Danmark ved at fastlægge mål og rammer for håndteringen af affald frem til år
2032. Miljøvurderingen har i den forbindelse bidraget til, at indarbejdelsen af
disse miljøhensyn i Handlingsplanen, samt høring af berørte myndigheder og of-
fentligheden ift. bl.a. Handlingsplanens miljøpåvirkninger, foreligger dokumente-
ret
Handlingsplanen indeholder en række hovedindsatsområder med tilhørende kon-
krete initiativer til opnåelse af de følgende tre overordnede visioner for affalds-
sektoren i 2030:
Affaldskurven skal knækkes
mindre affald, mindre spild, mere genbrug.
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 725: Handlingsplan for cirkulær økonomi, fra miljøministeren
2432572_0003.png
MILJØVURDERING AF DANMARKS NATIONALE PLAN FOR FOREBYGGELSE OG HÅNDTERING AF AFFALD 2020-2032
3
Affaldssektoren skal være klimaneutral i 2030.
Udsortering af 80 % dansk plastik fra affaldsforbrænding i 2030.
Dette kan potentielt medføre miljøpåvirkninger på f.eks. menneskers sundhed,
luft, jordbund og vand, klima, materielle goder samt ressourceeffektivitet. En
virkeliggørelse af planens visioner vil dog forudsætte yderligere tiltag, som ikke
er defineret i eller fastlagt i Handlingsplanen.
Det er vurderet i miljørapporten, at vedtagelse og realisering af initiativerne i
forslag til Handlingsplanen vil medføre følgende væsentlige positive miljøpåvirk-
ninger:
Flere produkter og materialer genbruges eller genanvendes i stedet for at
forbrændes (ressourceeffektivitet og klima)
Reducerede udledninger til luft fra affaldsforbrænding (menneskers sundhed
og klima)
Forøgelse af værdien af affald (materielle goder)
Reduktion i forbruget af naturskabte ressourcer til produktion (ressourceef-
fektivitet, materielle goder og klima)
Reduceret spredning af uønskede stoffer til jordbund og grundvand (men-
neskers sundhed, jordbund og vand)
Det er vurderet i miljørapporten, at vedtagelse og realisering af initiativerne i
høringsudkastet til Handlingsplanen overordnet vurderes at medføre positive
indvirkninger på miljøet. Der er ikke identificeret væsentlige negative effekter på
miljøet som følge af implementeringen af Handlingsplanen.
3
Høringssvar
Høringsudkast til Handlingsplanen samt den tilhørende miljørapport har været i
offentlig høring fra den 8. december 2020 til den 9. februar 2021. Der er ind-
kommet svar fra 75 parter. De indkomne høringssvar afspejler generelle og spe-
cifikke kommentarer samt ønsker til ændringer i eller tilføjelse til Handlingspla-
nen.
Miljøministeriet har anført følgende i forhold til behandling af de udtalelser, der
er indkommet i høringsperioden:
Der er i offentlighedsfasen indkommet mange høringssvar, men ingen af
høringssvarene vedrører vurderingerne i miljørapporten
Høringssvar og Miljøministeriets svar på disse er samlet i Høringsnotat om
Handlingsplan for cirkulær økonomi (2021), hvor der fremgår et resumé af
de enkelte høringssvar, ministeriernes bemærkninger til høringssvarene, og
hvorvidt høringssvarene giver anledning til ændringer af Handlingsplanen.
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 725: Handlingsplan for cirkulær økonomi, fra miljøministeren
2432572_0004.png
4
SAMMENFATTENDE REDEGØRELSE FOR MILJØVURDERING AF HANDLINGSPLAN FOR CIRKULÆR ØKONOMI
Høringsnotatet vedlægges den endelige Handlingsplan og sammenfattende
redegørelse.
Ændringsforslag og kommentarer til Handlingsplanen er taget i betragtning,
og har givet anledning til en række ændringer i Handlingsplanens initiativer
(se nedenstående afsnit).
I denne sammenfattende redegørelse beskrives, hvilke væsentlige ændringer de
indkomne høringssvar har forårsaget i Handlingsplanen og hvordan dette påvir-
ker konklusionerne i miljørapporten.
4
Vurdering af ændringer
Høringssvarene har givet anledning til nedenstående væsentlige ændringer i
Handlingsplanen. Der er særligt fokus på ændringer ift. Handlingsplanens initia-
tiver, da det primært er disse, der danner grundlag for konklusionerne i miljø-
rapporten.
I miljørapporten er Handlingsplanens initiativer opdelt ift. hvorvidt de er til-
strækkeligt konkrete til at kunne miljøvurderes, om de udelukkende kan angive
en retning i forhold til potentielle miljøeffekter, eller om de på nuværende tids-
punkt ikke kan miljøvurderes, fordi det ikke er muligt at sige, hvorledes og i
hvilket omfang de vil realiseres som følge af planen, og hvilke effekter de vil
medføre. Denne klassificering er afgørende for betydningen af de ændringer, der
er foretaget i Handlingsplanen ift. den overordnede miljøvurdering af Handlings-
planen. Derfor er der for hver væsentlig ændring af initiativer i Handlingsplanen
nedenfor i parentes angivet, hvorvidt initiativet i miljøvurderingen er klassifice-
ret som ”miljøvurderet”, ”retningsgivende” eller ”ikke miljøvurderet”.
For nye
initiativer angives en umiddelbar klassificering ud fra beskrivelsen i Handlings-
planen.
4.1
Ændringer i Handlingsplanens hovedindsatsområder
I Handlingsplanens kapitel 2,
Rammer for forebyggelse og håndtering
af affald
er foretaget følgende ændringer:
Indsat en tilføjelse omkring den nationale strategi for bæredygtigt byg-
geri og Langsigtet renoveringsstrategi.
Tilføjet yderligere til forholdet mellem den nationale og de kommunale
affaldshåndteringsplaner
Opdateret affaldsdata til 2019
Afsnit om miljø- og klimaeffekter ved forebyggelse og genanvendelse
af affald er opdateret
Beskrivelse af EUDP indsat
plus beskrivelse af EU’s nulforureningsstra-
tegi.
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 725: Handlingsplan for cirkulær økonomi, fra miljøministeren
2432572_0005.png
MILJØVURDERING AF DANMARKS NATIONALE PLAN FOR FOREBYGGELSE OG HÅNDTERING AF AFFALD 2020-2032
5
I Handlingsplanens hovedindsatsområde
Mindre affald og bedre udnyt-
telse af naturressourcer
(kapitel 3) er tilføjet en målsætning om, at alle
offentlige indkøb skal være miljømærkede i 2030. Der er desuden foretaget
følgende væsentlige ændringer i forhold til planens initiativer under dette
hovedindsatsområde:
Initiativ
Styrket indsats overfor skadelige stoffer i PVC og arbejde for
substitution til andre materialer
(retningsgivende) er udtaget af planen.
Initiativ
Udvikling af kunstig intelligens, der kan screene internettet for
farlige produkter
(retningsgivende) er ændret til
Implementering af
kunstig intelligens, der screener internettet for farlige produkter
(AIME).
Initiativ
Styrke beføjelserne og kontrollen med produktsikkerhed og ke-
mikalier
(retningsgivende) er udtaget af planen.
Initiativ
Forenkling af reglerne om frivillige tilbagetagningsordninger
hos virksomheder
(retningsgivende) er udtaget af planen, da initiativet
er gennemført og gældende.
Initiativ
Etablere én indgang til det offentlige for virksomheder med cir-
kulære forretningsmodeller
er tilføjet til planen. Ift. miljøvurderingen
vil
initiativet umiddelbart klassificeres som ”kan ikke miljøvurderes”, da
initiativets effekter ikke kan forudsiges på grundlag af den foreliggende
beskrivelse.
I Handlingsplanens hovedindsatsområde
Mere og bedre genanvendelse
(kapitel 4) er tilføjet, at 74 kommuner har fået dispensation ift. indsamling
af en eller flere af ”de 10 fraktioner”
indtil 31/12/2022. Der er desuden fo-
retaget følgende væsentlige ændringer i forhold til Handlingsplanens initiati-
ver under dette hovedindsatsområde:
Initiativ
Evaluering af erfaringer i Danmark med særskilt og kombineret
indsamling af mad- og drikkekartoner med frist seneste 2023
er tilføjet
til planen. Ift. miljøvurderingen vil initiativet umiddelbart klassificeres
som ”kan ikke miljøvurderes”, da
initiativets effekter ikke kan forudsi-
ges på grundlag af den foreliggende beskrivelse.
Initiativ
Analyse af omkostningsreduktioner for affaldshåndtering
er ud-
taget af planen.
Initiativ
Tilpasning af forbrændingskapacitet
(miljøvurderet) er betyde-
ligt ændret idet det fremover er et krav, at kommunerne udbyder det
forbrændingsegnede affald fra husholdninger. Samtidig bortfalder ret-
ten til anvisning af forbrændingsegnet affald fra erhverv. Det vurderes
fortsat, at det ændrede initiativ kan miljøvurderes, idet der er tale om
samme reduktion af forbrændingskapaciteten og stramning af miljø-
krav til forbrændingsanlæggene.
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 725: Handlingsplan for cirkulær økonomi, fra miljøministeren
2432572_0006.png
6
SAMMENFATTENDE REDEGØRELSE FOR MILJØVURDERING AF HANDLINGSPLAN FOR CIRKULÆR ØKONOMI
Initiativ
Særskilt indsamling af tekstil hos virksomheder
(miljøvurderet)
er udtaget af planen.
Under Handlingsplanens hovedindsatsområde
Bedre udnyttelse af bio-
masse
(kapitel 5) er foretaget følgende væsentlige ændringer i forhold til
planens initiativer:
Initiativ
Pulje til pyrolyse mv.
på 100 mio. kr./år i 2021 og 2022 er til-
føjet til planen. Ift. miljøvurderingen klassificeres initiativet umiddel-
bart som ”retningsgivende”, da initiativet
må forventes at medføre po-
sitive miljømæssige effekter, men at disse ikke kendes tilstrækkeligt til
at kunne miljøvurdere dem.
Initiativ
National madspildsdag
(retningsgivende) er udtaget af planen.
Haveaffald er tilføjet til planens initiativ
Skærpede grænseværdier for
tungmetaller og fysiske urenheder i madaffald til gødning
(miljøvurde-
ret).
Under Handlingsplanens hovedindsatsområde
Bæredygtigt byggeri
(kapi-
tel 6) er foretaget følgende væsentlige ændringer i forhold til planens initia-
tiver:
Initiativ
Fremme af klimavenlige byggematerialer
er tilføjet til planen.
Initiativet er en del af Strategi for bæredygtigt byggeri. Ift. miljøvurde-
ringen
klassificeres initiativet umiddelbart som ”retningsgivende”, da
initiativet må forventes at medføre positive miljømæssige effekter,
men at disse ikke kendes tilstrækkeligt til at kunne miljøvurdere dem.
Initiativ
Strategi for bæredygtigt byggeri
(kan ikke miljøvurderes) er
udtaget af planen. Dette skyldes, at strategien er udkommet. Strategi
for bæredygtigt byggeri indeholder en del initiativer, som er tilføjet til
Handlingsplanen (se nedenfor).
Initiativ
Udvikling af mere retvisende miljødata for materialer
er tilføjet
til planen. Initiativet er en del af Strategi for bæredygtigt byggeri. Ift.
miljøvurderingen klassificeres initiativet umiddelbart som ”retningsgi-
vende”, da initiativet må forventes at medføre positive miljømæssige
effekter, men at disse ikke kendes tilstrækkeligt til at kunne miljøvur-
dere dem.
Initiativ
Implementering af den frivillige bæredygtighedsklasse i byg-
ningsreglementet
(miljøvurderet) er udtaget af planen og afløst af initi-
ativ
Regulering med afsæt i den frivillige bæredygtighedsklasse.
Initia-
tivet er en del af Strategi for bæredygtigt byggeri. Ift. miljøvurderin-
gen klassificeres det
nye initiativ umiddelbart som ”retningsgivende”,
da initiativet må forventes at medføre positive miljømæssige effekter
(hvis resultatet af testfasen bliver, at den frivillige bæredygtigheds-
klasse implementeres i Bygningsreglementet), men at disse ikke ken-
des tilstrækkeligt til at kunne miljøvurdere dem.
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 725: Handlingsplan for cirkulær økonomi, fra miljøministeren
2432572_0007.png
MILJØVURDERING AF DANMARKS NATIONALE PLAN FOR FOREBYGGELSE OG HÅNDTERING AF AFFALD 2020-2032
7
Initiativ
Indfasning af grænseværdi for klimaaftryk fra bygninger
er til-
føjet til planen. Initiativet er en del af Strategi for bæredygtigt byggeri.
Ift. miljøvurderingen klassificeres initiativet umiddelbart som ”retnings-
givende”, da initiativet må forventes at medføre positive miljømæssige
effekter (særligt for klima), men at disse ikke kendes tilstrækkeligt til
at kunne miljøvurdere dem.
Initiativ
Videreudvikling af LCA og LCC til designværktøjer
er tilføjet til
planen. Initiativet er en del af Strategi for bæredygtigt byggeri. Ift.
miljøvurderingen klassificeres initiativet umiddelbart som ”kan ikke
mil-
jøvurderes”,
da initiativets effekter ikke kan forudsiges på grundlag af
den foreliggende beskrivelse.
Initiativ
Den almene boligsektor som frontløber for digitalisering af hele
bygningens livscyklus
er tilføjet til planen. Initiativet er en del af Stra-
tegi for bæredygtigt byggeri. Ift. miljøvurderingen klassificeres initiati-
vet umiddelbart som ”kan ikke miljøvurderes”, da initiativets effekter
ikke kan forudsiges på grundlag af den foreliggende beskrivelse.
Initiativ
Pulje til bæredygtigt byggeri
er tilføjet. Ift. miljøvurderingen
klassificeres initiativet umiddelbart som ”kan ikke miljøvurderes”, da
initiativets effekter ikke kan forudsiges på grundlag af den foreliggende
beskrivelse.
Initiativ
Udarbejdelse af standardiserede bygningspas
(kan ikke miljø-
vurderet) er udtaget af planen, da processen er afsluttet.
Initiativ
Helhedsvurderinger ved renoveringer
er tilføjet til planen. Initi-
ativet er en del af Strategi for bæredygtigt byggeri. Ift. miljøvurderin-
gen klassificeres initiativet umiddelbart som
”kan ikke miljøvurderes”,
da initiativets effekter ikke kan forudsiges på grundlag af den forelig-
gende beskrivelse.
Initiativ
Krav eller retningslinjer for selektiv nedrivning
er tilføjet til pla-
nen. Ift. miljøvurderingen klassificeres initiativet umiddelbart
som ”kan
ikke miljøvurderes”, da initiativets effekter ikke kan forudsiges på
grundlag af den foreliggende beskrivelse.
Initiativ
Sikkert og sundt genbrug i byggeriet
er tilføjet til planen. Initi-
ativet er en del af Strategi for bæredygtigt byggeri. Ift. miljøvurderin-
gen klassificeres initiativet umiddelbart som ”retningsgivende”, da initi-
ativet må forventes at medføre positive miljømæssige effekter (særligt
for menneskers sundhed), men at disse ikke kendes tilstrækkeligt til at
kunne miljøvurdere dem.
Initiativ
Mindre spild af materialer på byggepladsen
er tilføjet til pla-
nen. Initiativet er en del af Strategi for bæredygtigt byggeri. Ift. miljø-
vurderingen klassificeres initiativet umiddelbart
som ”kan ikke miljø-
vurderes”, da initiativets effekter ikke kan forudsiges på grundlag af
den foreliggende beskrivelse.
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 725: Handlingsplan for cirkulær økonomi, fra miljøministeren
2432572_0008.png
8
SAMMENFATTENDE REDEGØRELSE FOR MILJØVURDERING AF HANDLINGSPLAN FOR CIRKULÆR ØKONOMI
Initiativ
Langsigtet renoveringsstrategi
er udtaget af planen.
Under Handlingsplanens hovedindsatsområde
Plastik i en cirkulær øko-
nomi
(kapitel 7) er foretaget følgende væsentlige ændringer i forhold til
planens initiativer:
Initiativ
Realisering af engangsplastikdirektivets mål om særskilt ind-
samling af drikkeflasker
(retningsgivende) er udtaget af planen, idet
Danmark allerede opfylder dette.
4.2
Opsummering af ændringer
Følgende initiativer er således udtaget af Handlingsplanen:
Styrket indsat overfor skadelige stoffer i PVC og arbejde for substitution til
andre materialer
(retningsgivende)
Styrke beføjelser og kontrol med produktsikkerhed og kemikalier
(retnings-
givende)
Forenkling af reglerne om frivillige tilbagetagningsordninger
(retningsgi-
vende)
Analyse af omkostningsreduktioner for affaldshåndtering
(kan ikke miljøvur-
deres)
Særskilt indsamling af tekstil hos virksomheder
(miljøvurderet)
National madspildsdag
(retningsgivende)
Strategi for bæredygtigt byggeri
(kan ikke miljøvurderes)
Udarbejdelse af standardiseret bygningspas
(kan ikke miljøvurderes)
Langsigtet renoveringsstrategi
(kan ikke miljøvurderes)
Realisering af engangsplastikdirektivets mål om særskilt indsamling af drik-
keflasker
(retningsgivende)
Disse initiativer er alle fjernet, fordi de enten er gennemført eller blevet en del af
gældende lovgivning. Dette gør dem overflødige som initiativer i Handlingspla-
nen og fjernelse af disse initiativer vil således ikke påvirke miljørapportens re-
sultater ift. miljøpåvirkninger.
Følgende initiativer er væsentligt ændrede:
Udvikling af kunstig intelligens, der kan screene internettet for farlige pro-
dukter
(retningsgivende) ændret til
Implementering af kunstig intelligens,
der screener internettet for farlige produkter (AIME).
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 725: Handlingsplan for cirkulær økonomi, fra miljøministeren
2432572_0009.png
MILJØVURDERING AF DANMARKS NATIONALE PLAN FOR FOREBYGGELSE OG HÅNDTERING AF AFFALD 2020-2032
9
Tilpasning af forbrændingskapacitet
(miljøvurderet) er betydeligt ændret
idet det fremover er et krav, at kommunerne udbyder det forbrændingseg-
nede affald fra husholdninger. Samtidig bortfalder retten til anvisning af for-
brændingsegnet affald fra erhverv.
Haveaffald er tilføjet til initiativ
Skærpede grænseværdier for tungmetaller
og fysiske urenheder i madaffald til gødning
(miljøvurderet)
Implementering af den frivillige bæredygtighedsklasse i bygningsreglemen-
tet
(miljøvurderet) er udtaget af planen og afløst af initiativ
Regulering med
afsæt i den frivillige bæredygtighedsklasse
(retningsgivende)
Den første og tredje ændring vurderes at medføre mindre positive miljøeffekter,
primært ift. menneskers sundhed. Det er ikke muligt at vurdere, om ændringen i
initiativet omkring tilpasning af forbrændingskapacitet vil medføre væsentlige
ændringer ift. vurderingen i miljørapporten, da det endnu ikke er klart, hvorle-
des dette præcist implementeres. Den sidste ændring vurderes potentielt at
kunne medføre en mindre negativ ændring i de potentielle positive indvirkninger
på klima, ressourceforbrug og indeklima, som vurderet i miljørapporten.
Følgende nye initiativer er tilføjet planen:
Etablere én indgang til det offentlige for virksomheder med cirkulære forret-
ningsmodeller
(kan ikke miljøvurderes)
Evaluering af erfaringer i Danmark med særskilt og kombineret indsamling
af mad- og drikkekartoner med frist seneste 2023
(kan ikke miljøvurderes)
Pulje til pyrolyse
(retningsgivende)
Fremme af klimavenlige byggematerialer
(retningsgivende)
Udvikling af mere retvisende miljødata for materialer
(retningsgivende)
Indfasning af grænseværdi for klimaaftryk fra bygninger
(retningsgivende)
Videreudvikling af LCA og LCC til designværktøjer
(kan ikke miljøvurderes)
Den almene boligsektor som frontløber for digitalisering af hele bygningens
livscyklus
(kan ikke miljøvurderes)
Pulje til bæredygtigt byggeri
(kan ikke miljøvurderes)
Helhedsvurderinger ved renoveringer
kan ikke miljøvurderes)
Sikkert og sundt genbrug i byggeriet
(retningsgivende)
Krav eller retningslinjer for selektiv nedrivning
(kan ikke miljøvurderes)
Mindre spild af materialer på byggepladsen
(kan ikke miljøvurderes)
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 725: Handlingsplan for cirkulær økonomi, fra miljøministeren
2432572_0010.png
10
SAMMENFATTENDE REDEGØRELSE FOR MILJØVURDERING AF HANDLINGSPLAN FOR CIRKULÆR ØKONOMI
Tilføjelse af ovenstående initiativer til planen vurderes at kunne medføre mindre
positive ændringer i forhold til det, som er vurderet i miljørapporten.
Høringen har desuden givet anledning til en række tekstmæssige ændringer i
Handlingsplanen, som ikke vurderes at have ændret på Handlingsplanens ind-
hold eller Handlingsplanens sandsynlige indvirkning på miljøet. Dette vurderes
ud fra, at tilretningerne hovedsageligt er præciseringer og tilføjelser ift. det, som
allerede er lagt til grund i miljøvurderingen og som dermed er sammenhæn-
gende med de oprindelige vurderinger af initiativer.
En række initiativer har ligeledes fået ændret titlen, uden at der indholdsmæs-
sigt er ændret væsentligt i initiativerne. Disse ændringer er ikke specificeret her,
da de ikke påvirker indvirkningen på miljøet.
4.3
Konklusion
De anførte ændringer, som er foretaget i Handlingsplanen, giver således ikke
anledning til så væsentlige ændringer, at det har betydning for konklusionerne i
miljørapporten. Dette vurderes bl.a. ud fra, at ændringerne i høj grad gælder
retningsgivende initiativer eller initiativer, der ikke umiddelbart kan miljøvurde-
res. Derudover gælder, at virkeliggørelse af planens visioner og initiativer vil for-
udsætte yderligere tiltag, som ikke er defineret i eller fastlagt Handlingsplanen.
Ændringerne, som er foretaget i Handlingsplanen, fører dermed ikke til ændrin-
ger af miljøpåvirkningerne i en sådan grad, at der skal foretages ændringer i
miljørapporten.
5
Alternativer
Handlingsplanen indeholder ikke deciderede alternativer eller alternative initiati-
ver, men er i tilblivelsesprocessen løbende blevet justeret og vurderet i.f.t. de
sandsynlige væsentlige miljøpåvirkninger, som de foreløbige visioner og initiati-
ver kunne give anledning til. Dette også som følge af de politiske forhandlinger,
som har været en del af Handlingsplanens tilblivelse. Herigennem er der løbende
i den gennemførte planlægning opnået en gradvis optimering af de foreslåede
mål, regler og initiativers sandsynlige indvirkninger på miljøet.
6
Overvågning
I henhold til § 12, stk. 4 i Miljøvurderingsloven skal myndigheden overvåge de
væsentlige miljøpåvirkninger af planens eller programmets gennemførelse.
Miljøvurderingen af Handlingsplanen har vist, at Handlingsplanens indvirkninger
på miljøet i betydeligt omfang vil blive opfanget gennem miljømyndighedernes
(kommunerne og de statslige myndigheder) generelle overvågning af miljøet, i
eksempelvis vand- og naturplaner og opfølgningen fastlagt i disse planer.
Derudover vil Miljøstyrelsen og Miljøministeriet nøje følge udviklingen i de for-
skellige indikatorer, der er defineret for de enkelte hovedindsatsområder. Ift.
minimering, håndtering og behandling affald vil dette bl.a. ske via den nationale
affaldsstatistik, der udgives fra Miljøstyrelsen ca. én gang om året.
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 725: Handlingsplan for cirkulær økonomi, fra miljøministeren
2432572_0011.png
MILJØVURDERING AF DANMARKS NATIONALE PLAN FOR FOREBYGGELSE OG HÅNDTERING AF AFFALD 2020-2032
11
Der vil derfor ikke være behov for at overvåge indvirkningerne fra Handlingspla-
nen udover de initiativer, som er indeholdt i Handlingsplanen.