Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del Bilag 710
Offentligt
2428395_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 7. juli 2021
Sagsnummer: 2021-606
./.
Til udvalgets orientering fremsendes hermed samlenotat til rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 19. juli
2021.
Rasmus Prehn
/
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri • Slotsholmsgade 12 • 1216
København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR
41956011
• EAN
5798000880016
[email protected] • www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 710: Samlenotat til rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 19. juli 2021, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2428395_0002.png
EU og Internationalt
Den 7. juli 2021
FVM 073
________________________________________________________________
SAMLENOTAT
Rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 19. juli 2021
________________________________________________________________
1.
Formandskabets arbejdsprogram for andet halvår 2021
- Præsentation
KOM-dokument foreligger ikke
side 2
Kommissionens meddelelse til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske Økono-
miske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget om en handlingsplan for udviklingen
af økologisk produktion
- Vedtagelse af rådskonklusioner
KOM (2021) 141
side
4
Internationale handelsaftaler og
–forhandlinger
på landbrugsområdet
- Information fra Kommissionen og udveksling af synspunkter
KOM-dokument foreligger ikke
side 10
4.
Kommissionens forslag til Rådets forordning om ændring af Rådets forordning
(EU) 2020/1706 for så vidt angår medtagelse af autonome EU-toldkontingenter for
visse fiskevarer
- Sagen er ikke på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 19. juli
2021, men forslaget forventes vedtaget på et kommende rådsmøde.
KOM (2021) 308
side 17
Kommissionens forslag til Rådets afgørelse om den holdning, der skal indtages på
Unionens vegne i perioden 2021-26 i Specialudvalget om Fiskeri, som er fastlagt i
Handels- og Samarbejdsaftalen mellem Unionen og Det Europæiske Atomenergi-
fællesskab på den ene side og Storbritannien og Nordirland på den anden side
- Sagen er ikke på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 19. juli
2021, men forslaget forventes vedtaget på et kommende rådsmøde.
KOM (2021) 353
side 20
1.
2.
2.
3.
4.
5.
3.
5.
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 710: Samlenotat til rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 19. juli 2021, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2428395_0003.png
NOTAT OM RÅDSMØDE (LANDBRUG OG FISKERI)
Den 19. juli 2021
1.
Formandskabets arbejdsprogram for andet halvår 2021
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat.
Resumé
Blandt det slovenske formandskabs hovedprioriteter for landbrug er færdiggørelsen af den juridiske
tekst om reformen af den fælles landbrugspolitik, hvor der på rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 28.
juni 2021 var opbakning til en politisk aftale. På veterinær-, fødevare- og planteområdet forventes
hovedsageligt fokus på fødevaremærkning, forebyggelse af plante- og dyresygdomme og evaluering
af dyrevelfærdslovgivning. På fiskeri forudses fastlæggelse af fiskerimuligheder for 2022 samt arbej-
des videre med revisionen af fiskerikontrolforordningen. Sagen er på dagsordenen for rådsmødet
(landbrug og fiskeri) den 19. juli 2021 med henblik på en præsentation.
Baggrund
Slovenien overtog den 1. juli 2021 formandskabet for Rådet. Slovenien indgår i trio-formandskab med
Tyskland (andet halvår 2020) og Portugal (første halvår 2021).
Sagen er på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 19. juli 2021 med henblik på præsen-
tation.
Formål og indhold
Landbrug
Som hovedprioritet forventes det slovenske formandskab at have fokus på færdiggørelsen af den juridi-
ske tekst om reformen af den fælles landbrugspolitik. Derudover vil formandskabet forsøge at få vedta-
get rådskonklusioner om Kommissionens økologiske handlingsplan. Dette efterfølges formentlig af en
drøftelse af håndteringen af de nationale strategiske planer under landbrugspolitikken samt landbrugs-
statistik i efteråret 2021. Kommissionens langsigtede vision for landdistrikterne bliver sandsynligvis
emnet for det uformelle rådsmøde (landbrug) i Slovenien i september 2021.
Desuden forventes formandskabet at sætte fokus på medlemsstaternes implementering af direktiv
2019/633 om urimelig handelspraksis i landbrugssektoren. Derudover lægges der op til en drøftelse og
eventuelt vedtagelse af rådskonklusioner om Kommissionens meddelelse om en beredskabsplan for fø-
devareforsyning og fødevaresikkerhed. Som vanligt forventes formandsskabet også at afholde rådsmø-
dedrøftelser om markedssituationen for landbrugsvarer samt om landbrugsrelaterede aspekter af inter-
national handel.
Endelig vil formandskabet have et væsentligt fokus på skov, afskovning og EU’s nye
skovstrategi.
Fødevarer, planter og dyresundhed
På fødevareområdet vil det slovenske formandskab prioritere arbejdet med fødevaremærkning med sær-
ligt fokus på honning. På planteområdet vil formandskabet videreføre drøftelserne om forebyggelse af
plantesygdomme samt koordinere en fælles holdning til phytosanitære krav til planter og planteproduk-
ter i forhandlingerne af handelsaftaler med tredjelande. På dyresundhedsområdet vil formandskabet
fokusere på biosikkerhed med henblik på at forebygge dyresygdomme. Desuden lægges der op til drøf-
telser af evalueringen af dyrevelfærdslovgivning samt digitalisering af veterinærområdet.
2
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 710: Samlenotat til rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 19. juli 2021, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2428395_0004.png
Fiskeri
Det forventes, at det slovenske formandskab vil fremlægge forslag om fiskerimuligheder for Østersøen
for 2022 med henblik på vedtagelse på rådsmødet (landbrug og fiskeri) i oktober 2021. Forslaget om
fiskerimuligheder Nordsøen, Skagerrak og Kattegat mv. i 2022 forventes fremlagt med henblik på ved-
tagelse på rådsmødet (landbrug og fiskeri) i december 2021. Hertil kommer, at de årlige konsultationer
mellem EU/UK/Norge og kyststatsforhandlingerne også skal forberedes i Rådet. Formandskabet for-
ventes endvidere at fokusere på arbejdet med revision af fiskerikontrolforordningen.
Sagen er på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 19. juli 2021 med henblik på præsen-
tation.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om formandskabsprogrammet.
Nærhedsprincippet
Der redegøres ikke for nærhedsprincippet i denne sammenhæng, da der ikke er tale om stillingtagen til
konkrete forslag.
Konsekvenser
Præsentationen af formandskabets program forventes ikke i sig selv at have lovgivningsmæssige eller
finansielle konsekvenser. Regeringen vil tage konkret stilling til de enkelte forslags konsekvenser.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i Det Rådgivende Fødevareudvalgs EU-underudvalg, § 2-udvalget
(landbrug), § 5-udvalget (fiskeri) og Den Nationale Komité for Landbrugsdyr. Der er kommet følgende
høringssvar:
Danmarks Fiskeriforening PO og Danmarks Pelagiske Producentorganisation bemærker, at arbejdet
med at få fastsat TAC’er og kvoter for 2022, med virkning
fra den 1. januar 2022 må forventes at blive
en hel fundamental arbejdsopgave for formandskabet. Det er endvidere positivt, at formandskabet ven-
tes at give arbejdet med kontrolforslaget og de kommende trilogforhandlinger prioritet.
Dyreværns-Organisationernes Samarbejds-Organisation (DOSO) mener, at dyrevelfærd skal integreres
som et selvstændigt element i bæredygtighedsbegrebet for EU’s fødevareproduktion.
DOSO bifalder
Kommissionens løfte om at udarbejde lovforslag, der forbyder dyr
bag tremmer og fikserede dyr i EU’s
landbrug, og DOSO opfordrer formandsskabet til at fremskynde processen. Endelig opfordrer DOSO
formandsskabet til at fremskynde lovgivning om maksimum 8 timers transport af levende dyr.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at Rådet vil tage præsentationen af formandskabsprogrammet til efterretning.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen vil tage formandskabets prioriteter til efterretning.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 710: Samlenotat til rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 19. juli 2021, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2428395_0005.png
2.
Kommissionens meddelelse til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske
Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget om en handlingsplan for ud-
viklingen af økologisk produktion
KOM (2021) 141
Revideret genoptryk af samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 12. maj 2021. Æn-
dringer er markeret i marginen.
Resumé
Kommissionen har fremlagt en ny handlingsplan for økologi for 2021-27. Den erstatter en tidligere
handlingsplan, som udløb i 2020. Handlingsplanen er ikke i sig selv lovmæssigt forpligtende. Med-
lemsstaterne har ikke været involveret i arbejdet med at udarbejde handlingsplanen, men vil blive
inddraget i en kommende implementeringsplan. Kommissionens handlingsplan for udviklingen af
økologisk produktion skal bidrage til at realisere jord-til-bord strategien og biodiversitetsstrategiens
mål om, at mindst 25 pct.
af EU’s landbrugsjord skal være økologisk i 2030.
Handlingsplanen angiver
konkrete og centrale virkemidler for at kunne nå dette mål. Handlingsplanen indeholder desuden ar-
bejdsmetoder til monitering og opfølgning i forhold til målopfyldelsen. Handlingsplanen har i sig
selv ikke betydning for beskyttelsesniveauet i Danmark og EU. Sagen er på dagsordenen for rådsmø-
det (landbrug og fiskeri) den 19. juli 2021 med henblik på vedtagelse af rådskonklusioner.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2021) 141 af 25. marts 2021 fremlagt meddelelse til Europa-Parlamentet,
Rådet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget om en handlingsplan for ud-
viklingen af økologisk produktion. Meddelelsen er modtaget i en dansk sprogudgave fra Rådssekretari-
atet den 25. marts 2021.
Sagen er på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 19. juli 2021 med henblik på vedtagelse
af rådskonklusioner.
Formål og indhold
Formålet med Kommissionens handlingsplan for økologi er at bidrage til at realisere Kommissionens
jord-til-bord strategi og biodiversitetsstrategiens mål om, at mindst 25 pct.
af EU’s landbrugsjord skal
være økologisk i 2030. Handlingsplanen angiver konkrete og centrale virkemidler for at kunne nå dette
mål. Handlingsplanen indeholder desuden arbejdsmetoder til monitering og opfølgning i forhold til
målopfyldelsen. Handlingsplanen supplerer den nye økologiforordning 2018/848, der skal anvendes fra
1. januar 2022, og som skal modernisere sektoren og harmonisere økologireglerne i EU. Handlingspla-
nen afløser Kommissionens tidligere økologihandlingsplan, der udløb i 2020.
I handlingsplanen opstilles 23 tiltag, der er bygget op om tre akser
øget økologisk forbrug, øget øko-
logisk produktion og fortsat forbedring af sektorens bæredygtighed
for at sikre en afbalanceret vækst
i sektoren.
Kommissionen opfordrer medlemsstaterne til at udarbejde nationale økologihandlingsplaner for at øge
andelen af landbrugsjord, der drives økologisk. Der er store forskelle mellem medlemsstaterne med hen-
syn til andelen af landbrugsjord, der i øjeblikket drives økologisk, idet den laveste andel er 0,5 pct. og
den højeste over 25 pct. De nationale økologihandlingsplaner skal supplere de nationale strategiske pla-
ner under den fælles landbrugspolitik ved at indeholde foranstaltninger, der rækker videre end landbru-
get og de muligheder, der er under den fælles landbrugspolitik.
4
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 710: Samlenotat til rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 19. juli 2021, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2428395_0006.png
Øget forbrug
Økologihandlingsplanen indeholder en række konkrete tiltag, der har til formål at sætte skub i efter-
spørgslen, opretholde forbrugernes tillid og bringe de økologiske fødevarer tættere på forbrugerne.
Dette omfatter: at informere og formidle oplysninger om økologisk produktion, stimulere forbruget af
økologiske produkter, tilskynde til større anvendelse af økologiske produkter i offentlige kantiner gen-
nem offentlige udbud og øge uddelingen af økologiske produkter inden for rammerne af EU's skoleord-
ning. Initiativerne tager f.eks. også sigte på at forebygge svig, øge forbrugernes tillid og forbedre spor-
barheden af økologiske produkter. Den private sektor kan ligeledes spille en vigtig rolle ved f.eks. at give
de ansatte "økochecks", som de kan bruge til at købe økologiske fødevarer.
Øget produktion
Den fælles landbrugspolitik vil fortsat være et vigtigt redskab til støtte for omstillingen til økologisk pro-
duktion. For øjeblikket er ca. 1,8 pct. (7,5 mia. euro) af den fælles landbrugspolitik afsat til støtte af
økologisk landbrug. Udover den fælles landbrugspolitik peger handlingsplanen på vigtige tiltag som:
afholdelse af informationsarrangementer og netværkssamarbejde med henblik på udveksling af god
praksis, certificering af grupper af landbrugere frem for af enkeltpersoner, forskning og innovation, brug
af blockchain og andre teknologier til at forbedre sporbarheden og øge gennemsigtigheden på markedet,
styrkelse af lokal og håndværksmæssig forarbejdning, støtte til organisering af fødevarekæden og for-
bedring af dyrenes ernæring. For at udbrede kendskabet til økologisk produktion vil Kommissionen
hvert år afholde en EU-dag om økologi og uddele priser til aktører i den økologiske fødevarekæde, der
gives som anerkendelse for ekspertise på alle trin i den økologiske fødevarekæde. Kommissionen vil også
tilskynde til udvikling af økoturismenetværk gennem såkaldte "økodistrikter". "Økodistrikter" er områ-
der, hvor landbrugere, borgere, aktører i turistbranchen, sammenslutninger og offentlige myndigheder
arbejder sammen om en bæredygtig forvaltning af lokale ressourcer baseret på økologiske principper og
praksisser.
Det bemærkes også i handlingsplanen, at økologisk akvakulturproduktion fortsat er en relativt ny sektor,
men at den rummer et betydeligt vækstpotentiale. De kommende nye EU-retningslinjer for en bæredyg-
tig udvikling af akvakultursektoren i EU vil tilskynde medlemsstaterne og interessenterne til at støtte
mere økologisk produktion i denne sektor.
Øget bæredygtighed
Endelig sigter handlingsplanen også på at forbedre det økologiske landbrugs evne til at levere resultater
med hensyn til bæredygtighed. For at opnå dette, skal tiltagene fokusere på øget dyrevelfærd, sikring af
tilgængeligheden af økologiske frø, reduktion af sektorens CO2-fodaftryk og minimering af brugen af
plast, vand og energi.
Kommissionen har også til hensigt at øge andelen af forskning og innovation og afsætte mindst pct. af
budgettet for forsknings- og innovationsaktioner inden for landbrug, skovbrug og landdistrikter til em-
ner, der er specifikke eller relevante for den økologiske sektor.
Kommissionen vil nøje overvåge fremskridtene ved hjælp af en årlig opfølgning sammen med repræsen-
tanter for Europa-Parlamentet, medlemsstaterne og interessenterne gennem halvårlige statusrapporter
og en midtvejsevaluering.
Formandskabet har fremlagt et udkast til rådskonklusioner, der samlet set støtter Kommissionens
handlingsplan og anerkender dens fremgangsmåde og initiativer for at nå målsætningen om 25 pct. øko-
logisk dyrket landbrugsjord i 2030.
5
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 710: Samlenotat til rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 19. juli 2021, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2428395_0007.png
Det anerkendes, at det bliver udfordrende for den økologiske sektor at nå målet. Man fremhæver økolo-
giens rolle i at skabe et bæredygtigt landbrug og styrke biodiversiteten. Det fremhæves, at både den
private sektor og myndighederne skal spille en stor rolle ved at bruge grønne udbud til samlet at øge
efterspørgslen på økologi. Forbrugernes tillid til produkterne og forbedret sporbarhed skal sikre de øko-
logiske produkters integritet og forebyggelse af svindel, skal styrkes.
Reformen af
EU’s
landbrugspolitik anses for central for at skabe motivation for mere økologisk produk-
tion, og man anerkender, at økologi vil spille en rolle i de nationale støttemuligheder under den fælles
landbrugspolitik. Der opfordres desuden til, at medlemsstaterne udarbejder nationale økologiske hand-
lingsplaner for at drive udviklingen hen mod 2030. Det fremhæves dog, at der skal tages hensyn til med-
lemsstaternes forskellige udgangspunkter og forhold, når der fastlægges målsætninger i de nationale
økologihandlingsplaner. Man fremhæver og byder korte forsyningskæder og lokal produktion velkom-
men, ligesom man også ønsker mere udvikling af økologisk akvakultur.
Øremærkede forskningsmidler til genetiske ressourcer og plantebeskyttelsesmidler til økologi under
Horizon-programmet hilses også velkomment. Vigtigheden af øget adgang til økologisk proteinfoder for
at øge den økologiske produktion fremhæves. Desuden understreges behovet for enklere godkendelse af
lav-risiko plantebeskyttelsesmidler samt bedre adgang til disse som biologisk bekæmpelse. Kommissio-
nens opstart af ækvivalensforhandlinger med større samhandelspartnere for at understøtte eksporten
noteres. Der udtrykkes enighed med, at et transparent marked og begrænsning af administrative byrder
for interessenter og myndigheder er vigtig for at udvikle den økologisk sektor.
Endelig anmodes Kommissionen om løbende at afrapportere til Rådet om udviklingen mod 2030, og
man støtter initiativer, der kan udvikle økologien over hele EU, herunder den nye årlige EU økologidag.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om meddelelsen. Det samme gælder Det Økonomiske og Soci-
ale Udvalg (ØSU) og Regionsudvalget.
Nærhedsprincippet
Der er ikke redegjort for nærhedsprincippet i denne sammenhæng, da der ikke er tale om stillingtagen
til konkrete forslag.
Gældende dansk ret
Meddelelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.
Konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv statsfinansielle, administrative, samfundsøkonomiske eller erhvervsøko-
nomiske konsekvenser. Meddelelsen påvirker ikke i sig selv beskyttelsesniveauet i Danmark og EU. Så-
fremt sagen måtte afføde konkrete forslag fra Kommissionen vil forslagets økonomiske mv. konsekven-
ser blive vurderet i forbindelse med regeringens stillingtagen hertil.
Høring
Sagen har været i høring i på høringsportalen og i skriftlig høring i §2-udvalget (landbrug) og Det Råd-
givende Fødevareudvalgs EU-underudvalg.
Dansk Erhverv støtter
Kommissionens ambitiøse mål om, at 25 pct. af EU’s landbrugsareal er økologisk
inden 2030. Dansk Erhverv støtter tiltag med fokus på eksport af økologiske fødevarer til bl.a. tredje-
6
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 710: Samlenotat til rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 19. juli 2021, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2428395_0008.png
lande, men efterlyser samtidigt et større fokus på importens betydning. En lang række økologiske føde-
varer dyrkes enten slet ikke eller kun i et meget begrænset omfang i EU, men er nødvendige at bringe på
markedet for at sikre forbrugerne et spændende og varieret udbud af økologiske fødevarer. Herudover
støtter Dansk Erhverv tiltag om at øge grønne offentlige indkøb, øget fokus på sporbarhed gennem digi-
tale løsninger med det formål at minimere svindel, samt fokus på den private sektors bidrag til øget
økologisk forbrug.
Dansk Erhverv opfordrer til, at det bliver gjort muligt for medlemslandene at lave et økologisk spise-
mærke til den specialiserede detailhandel, f.eks. bagere, slagter- og fiskeforretninger inspireret af Det
Økologiske Spisemærke til restauranter og storkøkkener. En sådan ordning vil kunne løfte den private
sektors bidrag yderligere, mens forbrugere samtidigt vil blive præsenteret for økologiske fødevarer og
måltider langt flere steder end det er tilfældet i dag. Dansk Erhverv bemærker til handlingsplanens tiltag
nr. 12 (hvis der er tilstrækkeligt bevis for uretfærdig handelspraksis, som straffer økologiske producen-
ter, skal Kommissionen tage stilling til dette ved at bruge alle de værktøjer, den har til rådighed), at
Dansk Erhverv generelt er skeptisk over for særregulering af den frie handel mellem virksomheder på
EU’s indre marked, og
derfor ikke støtter dette tiltag, men henvisning til den generelle og allerede eksi-
sterende lovregulering af området. Dansk Erhverv mener, at der i forhold til alternative proteinkilder
bør være fokus på indsatser mod global afskovning og arbejdet med bioøkonomi og -teknologi, så der
sikres overensstemmelse hele vejen rundt politisk og gerne flere år frem i tiden. Afslutningsvist er det
vigtigt for Dansk Erhverv, at der findes en pragmatisk løsning på det kommende kontrolkrav i detail-
handlen for så vidt angår uindpakkede fødevarer.
Landbrug & Fødevarer bakker op om Kommissionens fokus på, at det er markedet, der i sidste ende skal
sikre omlægning til økologisk produktion. Det er afgørende for landmændenes sikkerhed, at der er en
vedholdende efterspørgsel efter de økologiske produkter, og derfor er det også afgørende, at der igang-
sættes indsatser, der kan påvirke efterspørgslen efter økologiske produkter.
Landbrug & Fødevarer bakker grundlæggende op om Kommissionen forslag om nationale strategier og
aktionsplaner for, hvordan det enkelte medlemsland kan bidrage til EU-målsætningen om 25 pct. øko-
logisk areal i det samlede EU i 2030. Lande med store permanente græsarealer kan hurtigere og med
begrænset risiko omlægge større arealer til økologi. I Danmark har man forholdsvis få af de arealer, men
til gengæld meget god landbrugsjord, der oplagt bruges til produktion af foder- og konsumafgrøder. Det
forhold bør inkluderes, når medlemslandenes bidrag opgøres.
Landbrug & Fødevarer påpeger, at det bør overvejes, om Kommissionen skal tilføje specifikke indsatser
i forhold til omlægning af økologisk ægproduktion. European Egg Packers and Traders Association
(EEPTA) har I et brev til Kommissionen den 13. april 2021 skrevet at de forventer, at størstedelen af
EU’s burægsproduktion skal omlægges til alternative systemer inden for det næste årti, og her bør Kom-
missionen være særligt opmærksomme på forhindringer i forhold til omlægning til økologi. Kommissi-
onen forventes inden for de næste måneder at tage stilling til, om der kræves minimum 48 timers tilba-
gehold af produkter fra økologiske dyr, der er behandlet med f.eks. parasitmidler hvor den generelle
tilbageholdelsestid er fastsat til nul dage. Hvis dette gøres gældende bør der akut på EU-niveau igang-
sættes indsatser der kan finde løsninger til at alternative parasitbehandlinger, hvis den økologiske æg-
produktion skal opretholdes og vokse i EU.
I forlængelse af dette, vil Landbrug & Fødevarer opfordre til, at der via Kommissionens handlingsplan
også planlægges indsatser der løbende vurderer unødvendige/ekstra praktiske eller administrative byr-
der som følge af den kommende økologiforordning
7
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 710: Samlenotat til rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 19. juli 2021, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2428395_0009.png
De Samvirkende Købmænd
anfører, at d
e kommende kontrolkrav til detailleddet for så vidt angår uind-
pakkede fødevarer, jf. den kommende økologiforordning, ikke harmonerer med ønsket om at fremme
det økologiske forbrug. De Samvirkende Købmænd mener, at problemet med de kommende kontrolkrav
i detailleddet er, at det gør det mere besværligt at håndtere de økologiske varer. En konsekvens af det
kan være, at man vælger ikke at sælge varerne (nedgang for økologien). En anden konsekvens kan være,
at man vælger indpakning, oftest plastik, i modstrid med den økologiske tankegang.
Økologisk Landsforening mener overordnet, at handlingsplanen indeholder mange gode anbefalinger.
Økologisk Landsforening noterer, at der er mange anbefalinger, der lægger sig tæt op ad det, som man
ynder at kalde den danske model med push-and-pull, hvor man både investerer i udvikling af økologi,
fremmer muligheden for at lægge om til økologi og stimulerer efterspørgslen.
Økologisk Landsforening stiller spørgsmålstegn ved, hvorfor opfordringen til medlemslandene om at
nedsætte momsen på økologisk frugt og grønt ikke er skrevet med ind i selve anbefalingerne, men kun
figurerer i den indledende tekst. Ifølge Økologisk Landsforening er det et stort problem for udbredelsen
af økologi via markedskræfterne, at økologi konkurrerer mod produkter, der er for billige sammenholdt
med deres negative eksternaliteter. Økologisk Landsforening mener, at markeds- og prismekanismerne
på sigt bør indrettes, så de mest belastende produkter bliver de dyreste at fremstille. Men her og nu er
det oplagt og enkelt at sætte momsen ned på økologi, så momsprovenuet som minimum ikke bliver hø-
jere end provenuet på tilsvarende konventionelle produkter. En overslagsberegning med afsæt i en gen-
nemsnitlig merpris på økologi på 40 pct. viser, at der er et merprovenu på 1,1 mia. kr. på omsætning af
økologi i Danmark. Opgjort alene på frugt og grønt er den på 0,36 mia. kr.
Økologisk Landsforening havde også gerne set, at Kommissionen ikke blot anviser, at der udbydes et
eco-scheme til økologi. Det er vigtigt, at den grønne omstilling bliver cost-effektivt for samfundet. Frem-
for at udbyde et selvstændigt eco-scheme til økologi bør hele EU’s landbrugsstøttesystem forberedes til
gradvis at afvikle den passive arealstøtte og erstatte den med betaling til fælles goder som klima, natur,
dyrevelfærd, vandmiljø, rent drikkevand, adgang til landbrugslandskabet.
For så vidt angår troværdighed, vil Økologisk Landsforening gerne advare imod, at der skabes tvivl om
økologiens troværdighed, og at kravene for at sikre regeloverholdelse holdes proportionale, så økologien
ikke kvæles i regler, kontrol og test. Det er Økologisk Landsforenings opfattelse, at systemet i det store
og hele i dag garanterer økologien, og at EU og dets medlemslandene derfor skal være forsigtige med at
indføre yderligere kontrol og overvågning.
Danske korn- og foderselskaber (DAKOFO) støtter en markedsstyret tilgang til udvikling af en bæredyg-
tig økologisk værdikæde. DAKOFO mener, at økologihandlingsplanen indeholder en række relevante
indsatsområder i forhold til at løse nogle af de udfordringer og barrierer, den økologiske produktion står
overfor i dag. DAKOFO tvivler på, om det er realistisk at nå de ambitiøse målsætninger i handlingspla-
nen
såfremt man baserer produktionen på en markedsdreven udvikling. DAKOFO kan her frygte, at
rentabiliteten vil komme under pres i forhold til en ubalance mellem produktionsomkostninger, udbud
og afsætning af produkterne, og at det reelt kan blive en konkret udfordring for den markedsdrevne
udvikling i både plante- og husdyrsektorerne. DAKOFO er meget enig i, at proteinkilder og vitaminer er
to af de vigtigste indsatsområder vedrørende fremadrettede indsatser på foderområdet. Endeligt mener
DAKOFO, at det kunne være relevant at identificere lovgivningsmæssige hindringer for udviklingen af
den økologiske produktion med henblik på at sikre landbruget og fødevareindustrien de bedste vilkår
for at udvikle produktionen i takt med markedets efterspørgsel.
8
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 710: Samlenotat til rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 19. juli 2021, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2428395_0010.png
Dansk Planteværn er af den holdning, at økologi skal være markedsdrevet og mener, at momsen bør
være den samme på alle fødevarer
økologiske som konventionelle. Af den grund mener Dansk Plante-
værn, at der ikke bør fastsættes et mål for det økologiske areal i EU, men snarer fokuseres på, at jorden
skal dyrkes bæredygtigt, så forbrugere kan efterspørge sunde, sikre fødevarer. Dansk Planteværn bakker
overordnet op om alternative produktionsformer; men erindrer om, at biologiske og syntetiske pestici-
der er komplementære værktøjer. Flere af medlemmerne af Dansk Planteværn er langt i udviklingen af
biologisk plantebeskyttelse, men processen er lang og muligheden for at få godkendelser behandlet på
EU-niveau har vist sig mere udfordrende end forventet. Dansk Planteværn mener, at et konventionelt
landbrug, hvor man bruger pesticider så lidt som muligt, men så meget som nødvendigt, i mange tilfælde
kan bidrage til en mere bæredygtig og produktiv fødevareproduktion.
Dansk Akvakultur støtter økologihandlingsplanen og ønsker vækst af økologien inden for både dam-
brug, havbrug og muslingeopdræt. For at realisere Dansk Akvakulturs egen strategi, hvor økologi også
er i fokus, er det afgørende med bedre rammevilkår, herunder en revision af dambrugsbekendtgørelsen,
hvor både indretnings- og BAT-krav blokerer for omlægning til økologisk drift af større traditionelle
dambrug. Udvikling af den økologiske skaldyrs- og havbrugsproduktion kan ske inden for rammerne af
de eksisterende bekendtgørelser, men økologiske dambrug er en forudsætning for opdræt af økologisk
yngel og sættefisk til andre økologiske anlæg.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemsstater.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser Kommissionens handlingsplan velkommen, da den vurderes at ville understøtte jord-
til-bord strategien samt biodiversitetsstrategien. Kommissionens målsætninger for økologi hænger godt
sammen med regeringens dagsorden om at fordoble det økologiske areal, eksport og forbrug frem til
2030. Da udkastet til rådskonklusioner i al væsentlighed reflekterer de samme indsatser som handlings-
planen, er regeringen overordnet positiv over for rådskonklusionerne. Regeringen arbejder for, at der
skal tages hensyn til medlemsstaternes forskellige udgangspunkter og forhold, når der fastlægges mål-
sætninger i de nationale økologihandlingsplaner.
Regeringen støtter et højt ambitionsniveau i
EU’s
økologiregler, idet økologien både skal udvikles og
udbredes. Regeringen lægger særlig vægt på udbredelse af økologi, da det tjener til at udbygge det øko-
logisk dyrkede areal, løfte dyrevelfærden, forbedre biodiversiteten, miljøet, grundvandet og øge afsæt-
ningen af højværdiprodukter.
Regeringen arbejder for, at EU’s økologiregler
er med til at understøtte og fremme den økologiske pro-
duktion samt at sikre fokus på forskning og innovation, som kan bidrage til, at den økologiske produk-
tion vedvarende kan udvikles og udbredes. Regeringen lægger vægt på, at økologisk produktion kan bi-
drage til fælles samfundsgoder og til at finde gode bæredygtige løsninger i spørgsmål som proteinforsy-
ning til økologiske dyr og til emballeringskrav i detailhandlen.
Regeringen lægger vægt på, at EU’s økologiregler kan bidrage med at levere løsninger
i forhold til kli-
madagsordenen. Også i dette spørgsmål bør forskning og innovation understøtte, at der findes gode
bæredygtige løsninger.
Regeringen finder, at reguleringen af kontrolkravene bør fastholdes i økologiforordningen, dels for bedst
at sikre en procesbaseret kontrol, dels fordi det er frivilligt at dyrke økologisk, og der ikke er tale om en
9
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 710: Samlenotat til rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 19. juli 2021, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2428395_0011.png
regulering angående sundhed og fødevaresikkerhed. Regeringen er åben over for anvendelsen af ny tek-
nologi i kontrolarbejdet, hvis det sker uden væsentlig byrde for erhvervet eller myndigheder. Det er end-
videre vigtigt, at særligt udviklingslandene kan eksportere til det europæiske marked, men også at ek-
sportmulighederne fra EU styrkes.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Der er oversendt grundnotat til Folketingets Europaudvalg den 20. april 2021.
Meddelelsen har været forelagt Folketingets Europaudvalg den 20. maj 2021 forud for rådsmødet (land-
brug og fiskeri) den 26.-27. maj 2021, jf. samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 12.
maj 2021.
Notatet er ligeledes fremsendt til Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg.
3.
Internationale handelsaftaler og
–forhandlinger
på landbrugsområdet
KOM-dokument foreligger ikke
Revideret genoptryk af samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 14. april 2021. Æn-
dringer er markeret i marginen.
Resumé
Kommissionen orienterer
om status for EU’s regionale og bilaterale handelsaftaler og
-forhandlinger
samt multilaterale forhandlinger på landbrugsområdet. Sagen er på dagsordenen for rådsmøde
(landbrug og fiskeri) den 19. juli 2021 med henblik på information fra Kommissionen og udveksling af
synspunkter.
Baggrund
Kommissionen orienterer på rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 19. juli 2021
om status for EU’s
regionale og bilaterale handelsaftaler og -forhandlinger samt multilaterale forhandlinger på landbrugs-
området.
Sagen er på dagsordenen for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 19. juli 2021 med henblik på informa-
tion fra Kommissionen og udveksling af synspunkter.
Formål og indhold
EU’s og Storbritanniens
chefforhandlere blev den 24. december 2020 enige om en samlet aftale om det
fremtidige forhold mellem EU og Storbritannien. Handels- og Samarbejdsaftalen mellem EU og Stor-
britannien blev underskrevet den 30. december 2020 og trådte formelt i kraft den 1. maj 2021.
Aftalekomplekset består først og fremmest af en bred aftale om økonomisk samarbejde, herunder blandt
andet varehandel, fair konkurrencevilkår og bæredygtighed. Aftalens kapitel om varehandel indeholder
fuld told- og kvotefrihed inden for alle sektorer, hvilket EU ikke har i frihandelsaftaler med andre tred-
jelande. Herudover indeholder aftalen en række regler, der alle har til formål at skabe en så gnidningsfri
varehandel som mulig
det vil sige regler om tekniske handelsbarrierer, sanitære og fytosanitære for-
anstaltninger (dyre- og plantesundhed, SPS-standarder), et bredt og frivilligt reguleringsmæssigt sam-
arbejde samt et tæt toldsamarbejde. Aftalen lægger desuden op til gensidig anerkendelse af certificering
i forhold til blandt andet økologiske produkter og vin.
10
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 710: Samlenotat til rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 19. juli 2021, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2428395_0012.png
Et centralt spørgsmål har igennem hele forhandlingsprocessen været, hvordan man sikrer fair konkur-
rence mellem europæiske og britiske virksomheder. Man er i den forbindelse blevet enige om forpligtel-
ser om fair konkurrence inden for blandt andet statsstøtte, konkurrence-området, arbejdstagerrettighe-
der og social beskyttelse, miljø og sundhed, klima og skat. I forhold til miljø og klima (inklusiv ener-
gimål) indeholder aftalen såkaldte ’non-regression klausuler’, som betyder, at parterne forpligter sig til
rammer, der modvirker en sænkning af nuværende standarder.
På EU-siden er EU/UK-aftalen kommet godt fra start grundet myndighedernes og virksomhedernes
forberedelser. Det ændrer dog ikke på, at også danske virksomheder oplever de uundgåelige negative
konsekvenser af Brexit med Storbritanniens udtrædelse af det indre marked og toldunionen, herunder
nye oprindelsesregler for varer. Hertil kommer de reducerede kvoter for danske fiskere. I Storbritannien
er der fortsat store udfordringer efter udtrædelsen af EU’s indre marked og toldunion, der indtil videre
har medført betydelige fald i import og eksport i forhold til EU. Fra britisk side har man endnu engang
måtte udskyde iværksættelse af importkontrolsystemer på de fleste områder til udgangen af 2021 for at
give myndigheder og virksomheder mere tid til forberedelserne på de nye rammevilkår. Ligeledes mod-
tog Kommissionen torsdag den 17. juni 2021 en anmodning fra Storbritannien om at forlænge forhand-
lingspausen under protokollen om Nordirland med 3 måneder frem til 30. september 2021. Det betyder
blandt andet en forlængelse af overgangsperioden for leverancer af kølet kød til Nordirland. Kommissi-
onen har valgt at imødekomme anmodningen, så længe visse betingelser er opfyldt, som blandt andet
betyder, at produkterne fortsat skal igennem grænsekontrol, de skal sælges direkte til forbrugeren i
Nordirland og produkterne skal mærkes med, at det kun må sælges i Nordirland.
EU og Mercosur-landene (Argentina, Brasilien, Paraguay, Uruguay) indgik den 28. juni 2019 en politisk
aftale om handelsdelen af en bredere associeringsaftale. I øjeblikket pågår den juridiske gennemgang og
oversættelse til alle EU’s sprog, hvorefter aftalen kan forelægges for Rådet og Europa-Parlamentet
til
godkendelse. Det er endnu uvist, hvornår dette vil finde sted. Endvidere arbejder Kommissionen på en
supplerende politisk erklæring med Mercosur om klima- og miljøforpligtelser.
EU og Mexico påbegyndte i juni 2016 forhandlingerne om en modernisering af den eksisterende frihan-
delsaftale fra 2000. Parterne blev enige om de sidste detaljer i begyndelsen af 2020. Med moderniserin-
gen af aftalen har man sikret yderligere liberalisering af handelen med varer og tjenesteydelser, reduk-
tion af ikke-toldmæssige handelshindringer m.m. samt investeringsbeskyttelse som kendt fra handels-
aftalen med Canada (CETA). Derudover ventes aftalen at indeholde et ambitiøst bæredygtighedskapitel
med stærke og juridisk bindende forpligtelser ift. miljø- og klimabeskyttelse samt arbejdstagerrettighe-
der. Aftalen ventes at blive den første EU handelsaftale med specifikke bestemmelser om korruption og
hvidvaskning. Aftalen forventes tidligst at blive behandlet i Rådet i efteråret 2021.
EU og Chile indledte i november 2017 forhandlinger om modernisering af handelsdelen af den eksiste-
rende associeringsaftale mellem parterne. Forhandlingerne er gået langsomt pga. uenigheder om især
geografiske betegnelser (GI’er) og investeringsbeskyttelse. Chile har på det seneste udvist fornyet enga-
gement, da man ønsker en aftale forud for præsidentvalget i november 2021. EU er indstillet på at
accelerere forhandlingerne, og der er udvekslet toldtilbud primo juni 2021.
Forhandlingerne med henholdsvis Australien og New Zealand blev igangsat i sommeren 2018, og der er
nu afviklet 11 forhandlingsrunder med Australien og 11 forhandlingsrunder med New Zealand. I begge
forhandlingsforløb er der udvekslet toldtilbud og Kommissionen sigter på at nå til slutspillet i forhand-
lingerne med begge lande i 2022.
11
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 710: Samlenotat til rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 19. juli 2021, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2428395_0013.png
Forhandlinger om en regional frihandelsaftale mellem EU og ASEAN
1
-landene blev igangsat i 2007,
men manglen på fremskridt gjorde, at man i 2009 besluttede i første omgang at søge handelsliberalise-
ring gennem bilaterale frihandelsaftaler med de enkelte ASEAN-lande. Ambitionen er, at disse aftaler
på sigt kan udgøre byggesten til en egentlig EU-ASEAN frihandelsaftale.
Forhandlingerne med Indien om en frihandelsaftale blev besluttet genoptaget ved EU-Indien topmødet
den 8. maj. Forhandlingerne har ligget stille siden 2013. En frihandelsaftale med Indien vil være af stor
strategisk, politisk og økonomisk betydning. Det blev videre besluttet på topmødet at indlede forhand-
linger om en investeringsaftale samt om en aftale om geografiske betegnelse (GI’er).
I det bilaterale forhandlingsspor indledte EU og Filippinerne i 2015 forhandlinger om en frihandelsaf-
tale. Filippinerne er blandt de største aftagere af landbrugsprodukter fra EU, så en frihandelsaftale vil
potentielt være til fordel for EU’s landbrugssektor,
men forhandlingerne har ligget stille siden 2017. EU
indledte i 2016 desuden forhandlinger med Indonesien om en frihandelsaftale, som potentielt også vil
indebære fordele for landbrugssektoren i EU. Der er afholdt 10 forhandlingsrunder. Fra dansk side ar-
bejdes sammen med ligesindede EU-lande for, at forhandlingerne bidrager til bæredygtig produktion af
råvarer, især palmeolie. Tidligere indledte frihandelsforhandlinger med Malaysia blev sat i bero i 2012
efter malaysisk ønske. Efter valget i Thailand i 2019 undersøges mulighederne for genoptagelse af fri-
handelsforhandlinger med Thailand, der blev indledt i 2013, men sat i bero efter militærkuppet i 2014.
EU og USA indgik den 15. juni 2021 en politisk aftale om gensidig suspension af kompensationstold i
WTO-sagerne mod henholdsvis Airbus og Boeing for en periode på 5 år med henblik på at finde en per-
manent løsning. WTO gav i oktober 2019 USA ret til at indføre told på op til 7,5 mia. USD på europæiske
varer som kompensation for WTO-stridig statsstøtte til Airbus. WTO bemyndigede i oktober 2020 EU
til at pålægge amerikanske varer kompensationstold for op til 4 mia. USD i Danmark i den parallelle sag
om amerikansk støtte til Boeing. Primært den danske fødevareeksport har været eksponeret for de ame-
rikanske toldsatser.
Færdigforhandlede frihandelsaftaler
Frihandelsaftalen mellem EU og Vietnam trådte i kraft den 1. august 2020. Frihandelsaftalen fjerner
blandt andet tolden på stort set alle varer, herunder landbrugsvarer. Samtidig åbnes det vietnamesiske
marked for europæiske serviceudbydere på en række områder. Aftalen skal generelt sikre ens spillereg-
ler for europæiske og vietnamesiske virksomheder. Endelig indeholder aftalen bestemmelser, der skal
sikre forsvarlige sociale og miljømæssige standarder.
EU og Singapore afsluttede i december 2017 de politiske forhandlinger om en frihandels- og investe-
ringsaftale. Frihandelsaftalen trådte i kraft den 21. november 2019, mens investeringsbeskyttelsesafta-
len først kan træde i kraft efter ratifikation af samtlige medlemsstater, hvilket erfaringsmæssigt kan tage
flere år.
Frihandelsaftalen mellem EU og Japan trådte i kraft den 1. februar 2019. Aftalen sikrer attraktiv mar-
kedsadgang for bl.a. svinekød og mejeriprodukter. Ud over toldafviklingen har der fra EU’s side været
fokus på ophævelse af tekniske handelshindringer, og der er eksempelvis opnået gode resultater vedrø-
rende godkendelsesprocedurer for fødevaretilsætningsstoffer.
1
Brunei, Cambodja, Indonesien, Laos, Malaysia, Myanmar/Burma, Filippinerne, Singapore, Thailand og Vietnam.
12
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 710: Samlenotat til rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 19. juli 2021, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2428395_0014.png
Frihandelsaftalen mellem EU og Canada (CETA) trådte i foreløbig anvendelse den 21. september 2017.
Endelig ikrafttræden af aftalen kræver national ratifikation i hver enkelt EU-medlemsstat. Folketinget
tilsluttede sig dansk ratifikation den 1. juni 2017.
Den første frihandelsaftale i den nye generation af EU’s frihandelsaftaler blev indgået med
Sydkorea.
Aftalen trådte endeligt i kraft i december 2015 efter at have været i foreløbig ikrafttræden siden juli 2011.
Aftalen medførte afvikling af næsten alle toldsatser og har ført til en meget væsentlig stigning i samhan-
delen med varer og tjenesteydelser samt investeringer.
WTO-forhandlingerne
Uenigheder blandt WTO’s medlemmer kombineret med den anspændte relation mellem USA og Kina
lægger fortsat pres på det multilaterale handelssystem. Krisen i WTO handler blandt andet om mang-
lende fremdrift i forhandlingssporet samt behov
for opdatering af WTO’s regelsæt. Dertil kommer
spørgsmålet om udviklingslandenes handelsvilkår i WTO. Det mest akutte problem er dog krisen i tvist-
bilæggelsessystemet, hvor appelorganet ophørte med at fungere den 10. december 2019 som følge af
USA’s blokering
for udnævnelse af nye medlemmer. EU lægger afgørende vægt på en multilateral model
for tvistbilæggelse med appelmulighed, men har givet situationens alvor valgt at deltage i en alternativ
midlertidig voldgiftsmekanisme sammen med en række andre WTO-medlemmer, så længe appelorga-
net ikke er funktionsdygtigt. EU har i år rakt ud til den nye amerikanske administration med henblik på
at revitalisere reformprocessen i WTO. Den erklærede amerikanske interesse for reformer i WTO og
villighed til at samarbejde derom med EU har endnu ikke manifesteret sig i konkrete fælles initiativer.
WTO’s ministerkonference (MC12), som skulle have været afholdt i Kasakhstan i juni 2020, blev aflyst
som følge af COVID-19 og vil nu i stedet finde sted i Geneve i december 2021. Der er begrænsede for-
ventninger til, at ministerkonferencen kan levere konkrete resultater i form af nye aftaler, heller ikke
på landbrugsområdet. Størst opmærksomhed knytter sig til, om der kan indgås en multilateral aftale om
fiskerisubsidier, som knytter sig til verdensmål 14 (SDG) om beskyttelse af havene. Derudover er Dan-
mark med i en gruppe af lande, der arbejder for en mere markant rolle for handel og klima/miljø i WTO
og for afholdelsen af grønne sideevents i marginen af ministerkonferencen.
COVID-19 pandemiens handelspolitiske konsekvenser
Som følge af COVID-19 pandemien ses protektionistiske tendenser i mange lande og regulering af hand-
len, herunder med fødevarer. Afhængigt af, om landene er nettoeksportører eller -importører af land-
brugsvarer er der eksempler på henholdsvis eksportbegrænsninger eller regulering af importen. Endvi-
dere har en række lande gennem nationale hjælpepakker og lignende tiltag ydet støtte til blandt andet
landbrugs- og fødevareområdet, hvilket har konsekvenser for den internationale handel.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres i forbindelsen med drøftelsen, men skal i henhold til TEUF artikel
207, stk. 3 og jf. artikel 218 godkende frihandelsaftaler.
Nærhedsprincippet
Der redegøres ikke for nærhedsprincippet i denne sammenhæng, da der ikke er tale om stillingtagen til
konkrete forslag.
13
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 710: Samlenotat til rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 19. juli 2021, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2428395_0015.png
Konsekvenser
Drøftelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Drøftelsen vil ikke
i sig selv berøre beskyttelsesniveauet. Det vurderes, at åbningen af nye markeder og indgåelsen af nye
handelsaftaler generelt vil have positive erhvervsøkonomiske og samfundsøkonomiske effekter.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i § 2-udvalget (landbrug), hvor der er indkommet følgende bemærk-
ninger:
Landbrug & Fødevarer
støtter generelt EU’s offensive handelspolitik, hvor der er fokus på indgåelse af
frihandelsaftaler med strategisk vigtige markeder. Fokus på eksport er
ifølge Landbrug & Fødevarer
afgørende for at sikre vækst og beskæftigelse i Danmark og i Europa.
Fælles for den danske landbrugs- og fødevareklynge er et ønske om fokus på, at den indgåede handels-
aftale med Storbritannien i praksis kommer til at fungere så gnidningsfrit som muligt, det vil sige, at de
administrative procedurer og krav ved samhandlen strømlines, og at implementering af aftalen sikres;
at den aktive EU-handelspolitik fortsættes med det formål at skabe nye markedsmuligheder ved at for-
handle nye ambitiøse handelsaftaler som supplement til den indgåede aftale med Storbritannien; at
vækstmarkeder som blandt andet Kina og Indien rummer et stort potentiale og derfor bør prioriteres i
forhold til nye handelsaftaler; at sikre en fuld og transparent implementering af allerede indgåede han-
delsaftaler, og at aftalerne ikke misbruges; at aftalerne for så vidt angår markedsadgang til EU indehol-
der klare krav i forhold til centrale områder, som påfører produktionen i EU særlige omkostninger, så-
som blandt andet fødevaresikkerhed og dyrevelfærd; at WTO fortsat prioriteres og om muligt moderni-
seres til i endnu højere grad at kunne opretholde gensidige regler for samhandel, idet EU aktivt bør søge
løsninger multilateralt for at sikre et fremtidsdueligt WTO.
Generelt bør enhver frihandelsaftale indgået af EU med tredjelande være omfattet af en ”single pocket”-
tilgang i WTO-regi,
der sikrer, at EU’s handelsindrømmelser i form af nye eller større importtarifkvoter
indgår med fuld og akkumuleret effekt i fremtidige WTO-forhandlinger om yderligere liberalisering af
den globale handel.
Aktuelt arbejdes der fra EU’s side på – som en del af EU’s Green Deal
- at indføre en grøn grænseudlig-
ningstold på importvarer ind i EU. Denne skal tage højde for forskellene i CO2-regulering henholdsvis i
EU og i tredjelande og sikre mod CO2-lækage. Landbrug & Fødevarer er principielt ikke i mod løsninger,
der kan imødegå lækageproblematikken, som naturligt affødes af Green Deal’s
fordyrelse af produktio-
nen i EU. Dog forholder Landbrug & Fødevarer sig skeptisk over for forslaget, da dette vil skulle imple-
menteres, uden at der sker brud på de internationale handelsregler med risiko for afledte handelskrige.
Desuden må forslaget ikke fordyre import af råvarer ind i EU, da dette vil skade konkurrencedygtighe-
den
på EU’s eget marked ift. importerede færdigvarer.
Derudover må forslaget ikke koste markedsad-
gang og konkurrencedygtighed på eksportmarkederne i forbindelse med den nødvendige genforhand-
ling af eksisterende, bilaterale handelsaftaler.
Landbrug & Fødevarer har forståelse for briternes udsættelse af nye regler for så vidt angår eksportcer-
tifikater og fødevarekontrol, der skulle have trådt i kraft den 1. april 2021. Udsættelsen sikrer europæiske
eksportører og britiske importører mere tid til at afklare praktiske udeståender og forberede fremtidige
processer for at undgå flaskehalse i samhandlen.
14
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 710: Samlenotat til rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 19. juli 2021, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2428395_0016.png
Landbrug & Fødevarer bemærker, at den vedtagne CPTPP-aftale mellem Japan, Canada, Australien,
Malaysia, Mexico, Peru, Vietnam, Brunei, Chile, Singapore og New Zealand uden om USA
foruden den
indgåede USA-Japan-aftale, den vedtagne RCEP-aftale og britiske handelsforhandlinger med tredje-
lande
lægger pres på EU for at indgå flere bilaterale handelsaftaler. I denne sammenhæng støtter
Landbrug & Fødevarer en opsplitning af fremtidige handelsaftaler i en handelsrelateret del og en inve-
steringsrelateret del, således at færdigforhandlede handelsaftaler sikres en hurtigere ratifikation og an-
vendelse.
Landbrug & Fødevarer ser det desuden som vigtigt, at der bliver skabt markedsadgang, fx i form af ve-
terinære certifikater, til lande i Sydamerika, herunder de lande som EU har indgået frihandelsaftaler
med (Chile, Peru, Colombia og de centralamerikanske lande). Landbrug & Fødevarer ser gerne, at der
ved en eventuel revidering af aftalen med Peru og Colombia arbejdes for nul-told for fersk/kølet svine-
kød. For eksempel har USA nul-told til Colombia, hvilket sætter EU i en meget svær konkurrencemæssig
situation.
Landbrug & Fødevarer støtter principielt set fri og fair handel med Mercosur, som EU har indgået en
politisk aftale med. Eksempelvis har mejerisektoren offensive interesser på markedet og er tilfredse med
de kvoter til Mercosur-landenes eksportører, der er givet på ost, smør og mælkepulver. Omvendt har
primært
EU’s
okse- og fjerkrækød betalt en høj pris for aftalen, idet Mercosur får en eksportkvote for
oksekød ind i EU på 99.000 tons slagtekropsækvivalens (ca. 76.000 tons produktvægt) og for fjerkræ
en kvote på 180.000 tons slagtekropsækvivalens (129.000 tons produktvægt), der samtidig bliver told-
fri. Denne tilbudte mængde omfattes desuden ikke af kvotedelingen i forbindelse med Brexit, hvorfor
den alene tilfalder EU27. Dette vurderes af Landbrug &
Fødevarer ikke holdbart for stabiliteten på EU’s
marked for okse- og-
fjerkrækød eller for den danske eller EU’s samlede
okse- og fjerkræsektor.
Det er centralt, at en implementering af aftalen med Mercosur sker i overensstemmelse med tidligere
anvendte principper for kvotetildeling baseret på licenser og historisk samhandel, således at enkelte
store kødeksporterende virksomheder fra Mercosur ikke kan sætte sig på meget væsentlige dele af mar-
kedet for
import af kød til EU med negative konsekvenser for især SMV’ers mulighed for at agere på
markedet. Det er desuden centralt, at Europa-Kommissionen sikrer en lige og fuldstændig implemente-
ring af aftalens bestemmelser, og at der i tilfælde af uoverensstemmelser om aftalens implementering i
Mercosur følges op hurtigt blandt andet med brug af den nyoprettede chief trade enforcement officer i
Europa-Kommissionen.
Landbrug & Fødevarer lægger vægt på, at den konstruktive dialog med USA genoptages. Det senest af-
holdte topmøde mellem parterne og aftaler om et fremtidigt handels- og teknologiråd samt om midler-
tidig løsning på Airbus/Boeing-sagen bør fungere som første skridt på vejen, og med den nye amerikan-
ske administration og handelsrepræsentant på plads bør der være basis for at identificere fælles interes-
seområder inden for handelspolitikken. Den fortsatte dialog må ske på grundlag af videnskabelige stan-
darder af de forskellige reguleringstilgange i henholdsvis EU og USA. Herunder påpeges fra dansk fjer-
kræssektors side, at der i forhandlingerne bør tages særligt hensyn til EU’s forsigtighedsprincip og føl-
somme sektorer, hvor EU allerede har givet væsentlige importindrømmelser i WTO eller som er særligt
økonomisk konkurrenceudsatte på grund af forskellige lovbestemte produktionsmetoder.
Landbrug & Fødevarer ønsker en permanent løsning på Airbus versus Boeing-sagen, og i den forbindelse
vurderes det positivt, at man er nået til enighed om en midlertidig, gensidig tilbagerulning af straftolden.
Hvis straftolden ikke fjernes permanent, vil den koste eksport og arbejdspladser i både EU og USA, og
15
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 710: Samlenotat til rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 19. juli 2021, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2428395_0017.png
blandt andre mindre fødevareproducenter vil skulle betale prisen for ulovlig statsstøtte til de store fly-
selskaber.
Ydermere finder Landbrug & Fødevarer det vigtigt, at arbejdet med frihandelsforhandlinger i Sydøst-
asien, både i forhold til ASEAN-blokken som helhed og de bilaterale bevægelser mod forhandlinger med
Indonesien og Filippinerne, prioriteres, da der her findes et stort yderligere potentiale for blandt andet
dansk mejerieksport.
I forhold til de igangværende Australien-frihandelsforhandlinger har særligt mejerisektoren udeluk-
kende offensive interesser. I forhandlingerne med New Zealand er den europæiske mejerisektor dog
bekymret over
liberaliseringen af kærnemælkspulver i EU’s seneste toldtilbud, hvilket skal ses i sam-
menhæng med, at der ikke forventes en stor europæisk eksport til New Zealand under aftalen. Okse-
kødssektoren har defensive interesser i forhandlingerne med både Australien og New Zealand. EU28
importerede i 2018 ca. 15.000 tons oksekød fra Australien og ca. 5000 tons fra New Zealand. Der ek-
sporteres ikke noget nævneværdigt den anden vej. En reduktion eller fjernelse af den nuværende told på
12,8 pct. + et fast beløb pr. 100 kg afhængigt af udskæringen vil presse den europæiske oksekødssektor,
der i forvejen er under stort pres fra de langsigtede konsekvenser af Brexit og forhandlingerne om den
mulige, endelige godkendelse af Mercosur-aftalen.
DyreværnsOrganisationernesSamarbejdsOrganisation (DOSO) henstiller til, at dyrevelfærd indføjes
som et kardinalpunkt i samtlige internationale handelsaftaler således, at EU (de enkelte medlemsstater)
har frihed til at fravælge import af animalske produkter, der ikke mindst lever op til EU’s egne regler for
dyrevelfærd. DOSO mener, at internationale handelsaftaler skal modvirke handel med og i særdeleshed
transport af levende dyr til fordel for handel med kroppe og forarbejdede produkter.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er generelt bred enighed i Rådet om vigtigheden af en ambitiøs EU-frihandelsdagsorden, ikke
mindst som led i genopretning efter COVID-19. En del medlemsstater har samtidig fokus på de mulige
negative konsekvenser for sensitive europæiske sektorer som følge af en øget global samhandel med
fødevarer. For så vidt angår WTO er der fuld opbakning fra medlemsstaterne til Kommissionens aktive
indsats for at fremme og reformere det multilaterale handelssystem.
Regeringens generelle holdning
Fra regeringens side vil man tage Kommissionens orientering til efterretning, idet omfattende og ambi-
tiøse handelsaftaler generelt er i Danmarks interesse som et vigtigt skridt på vejen til at opnå forbedret
adgang til en række store markeder med deraf følgende forøgede eksportmuligheder og vækst i Dan-
mark. Endvidere kommer handelsliberalisering generelt danske forbrugere til gode i form af lavere pri-
ser og større udvalg af varer og tjenesteydelser. Fra dansk side bakker man derfor op om en fri og fair
handelspolitik baseret på respekt for bæredygtig udvikling, miljø, klima og arbejdstagerrettigheder.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt for Folketingets Europaudvalg forud for det uformelle videomøde for
EU’s landbrugs-
og fiskeriministre den 26. april 2021, jf. samlenotat oversendt til Folketingets Euro-
paudvalg den 14. april 2021.
Notatet er ligeledes fremsendt til Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg.
16
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 710: Samlenotat til rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 19. juli 2021, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2428395_0018.png
4.
Kommissionens forslag til Rådets forordning om ændring af Rådets forordning
(EU) 2020/1706 for så vidt angår medtagelse af autonome EU-toldkontingenter
for visse fiskevarer
KOM (2021) 308
Nyt notat.
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til Rådets forordning om ændring af Rådets forordning (EU)
2020/1706 for så vidt angår medtagelse af autonome EU-toldkontingenter for visse fiskevarer for pe-
rioden 2021-23. Hensigten er at sikre passende forsyningsvilkår for EU's fiskeforarbejdningsindustri.
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2021) 308 af 15. juni 2021 fremsendt forslag til Rådets forordning om
ændring af Rådets forordning (EU) 2020/1706 for så vidt angår medtagelse af autonome EU-toldkon-
tingenter for visse fiskevarer. Forslaget er oversendt til Rådet den 16. juni 2021 i en dansk sprogudgave.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 31 og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal.
Sagen er ikke på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 19. juli 2021, men forslaget for-
ventes vedtaget på et kommende rådsmøde.
Formål og indhold
Rådets forordning (EU) 2020/1706 om åbning og forvaltning af autonome EU-toldkontingenter for
visse fiskevarer for perioden 2021-23 blev vedtaget den 13. november 2020. Forordningens formål er at
sikre konkurrenceevnen for
EU’s forarbejdningsindustri
og for at undgå at skade
EU’s
produktion af
fiskevarer ved at sikre, at der er tilstrækkelige forsyninger af fiskevarer.
Storbritannien forlod EU den 31. januar 2020 med en overgangsperiode indtil udgangen af 2020. For-
ordning (EU) 2020/1706 var baseret på den antagelse, at der ved udløbet af overgangsperioden ville
være indgået en frihandelsaftale mellem EU og Storbritannien, så handelsstrømmene mellem EU-med-
lemsstaterne og Storbritannien kunne fortsætte, uden at der indføres importtold. Handels- og Samar-
bejdsaftalen indeholder bestemmelser om told- og kvotefri adgang for fiskevarer, men de britiske over-
søiske lande og territorier (OLT'er) er ikke længere omfattet af EU’s OLT-associeringsafgørelse
og der-
med ikke af toldnedsættelser for eksport af fiskevarer til EU.
Derudover udløb de bilaterale tillægsprotokoller med Island og Norge, hvori der er fastsat kontingenter
for visse fisk og fiskevarer, den 30. april 2021. Da forhandlingerne om nye kontingenter ikke er afsluttet,
finder Kommissionen, at det kan skabe mangel på toldfrie fiskevarer til forarbejdning i EU.
Kommissionen finder det derfor nødvendigt at ændre forordning (EU) 2020/1706 for at afhjælpe kon-
sekvenserne af Storbritanniens udtrædelse af EU for så vidt angår tabet af OLT'’ernes præferencestatus
og for at afhjælpe konsekvenserne af udløbet af de bilaterale tillægsprotokoller med Norge og Island.
17
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 710: Samlenotat til rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 19. juli 2021, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2428395_0019.png
Forslaget indeholder indførelse af nye kontingenter for patagonisk loligo, sild konserveret i saltlage,
frossen sild, frosne fileter og sildelapper, filet af rødfisk og frossen fisk af forskellige arter inden for told-
kontingenter af passende størrelse. Alle kontingenter er fastsat til kontingentsats 0 pct. Det vil sige told-
fri.
Forslaget indeholder blandt andet indførelse af følgende arter:
Sild konserveret i saltlage (drænet nettovægt): 15.000 tons pr. år i 1�½ år.
Sild af arterne Clupea harengus, Clupea pallasii (til forarbejdning) (frossen): 10.000 tons pr. år i 1�½
år.
Sildefileter og sildelapper af arterne Clupea harengus, Clupea pallasii (frossen): 25.000 tons pr. år i
1�½ år.
Formandskabets kompromisforslag
Formandskabet har fremlagt et kompromisforslag, der medfører en ændring i forhold til Kommissio-
nens forslag. I lyset af Norges ensidige øgning af deres kvoteandel for makrel indeholder formandsska-
bets kompromisforslag ikke et kontingent for makrel af arten Scomber scombrus og Scomber japonicus
(frossen): 15.000 tons pr. år i 1�½ år.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Nærhedsprincippet
Toldsatserne i den fælles toldtarif falder under
EU’s
enekompetence. Nærhedsprincippet finder derfor
ikke anvendelse.
Gældende dansk ret
Ikke relevant
Konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige eller administrative konsekvenser, men vil have visse statsfi-
nansielle konsekvenser for så vidt angår indvirkninger af en manglende indtægt fra told på EU-budget-
tet, som i stedet afløses af toldpræferencer og konkurrencedygtige
råvarer for EU’s
fiskeforarbejdnings-
industri. Forordningen om autonome toldkontingenter støtter desuden væksten og opretholder beskæf-
tigelsen i sektoren, samtidig med, at den giver forbrugerne en stabil forsyning til en rimelig pris og ska-
ber en værditilvækst for industrien.
Forslaget indeholder væsentlige kontingenter for sild for Danmark, som skal sikre råvareforsyningen til
den danske forarbejdningsindustri.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i § 5-udvalget (fiskeri), der er kommet følgende høringssvar:
Danish Seafood Association, DSA hilser Kommissionens forslag om EU-toldkontingenter velkomment,
idet de danske producenter af silde-færdigvarer er sikret toldfri tilførsel af den norske NVG-sild. DSA er
dog bekymrede for, at forslaget kun rækker 1 år og 6 måneder frem, da organisationen tvivler på, at der
på den tid kan komme en ny EØS-aftale på plads. Hvis aftalen ikke kommer på plads, vil der igen opstå
behov for at forlænge ordningen for toldfri import via ATQ’er. DSA har det grundlæggende synspunkt,
at første prioritet bør være, at den danske sildeindustri har tilstrækkelig forsyninger af råvarer til (dansk)
18
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 710: Samlenotat til rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 19. juli 2021, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2428395_0020.png
videreforarbejdning. Der bør ikke opstå en situation, hvor Danmark har fri import af forarbejdede sil-
devarer samtidig med, at der begrænses med 15 pct. told på fersk held sild. Derfor ønsker DSA også, at
øge kontingenter for hel fersk sild i forbindelse med EØS-forhandlingerne. DSA mener, at det vil skabe
konkurrenceforvridning, hvis Danmark i flere år begrænses tilførslen af ferske hele sild, hvis der sidelø-
bende er fri import af forarbejdede sildevarer.
DSA gør videre opmærksom på, at Brexit grundlæggende har påvirket handelsstrømmene og råvarefor-
syningerne til dansk fiskeindustri, hvorfor der er behov for at revurdere de autonome toldkvoter
(ATQ’erne). DSA gør opmærksom på, at der nu transporteres store mængder koldvandsrejer direkte fra
Canada til Storbritannien, hvilket betyder at danske rejevirksomheder kan opleve knaphed senere på
året. Derfor forudser DSA behov for at importere større mængder Jordani-rejer fra USA. DSA mener, at
det blot er en af effekterne af Brexit, hvilket også bør danne grundlag for en revision
af ATQ’erne.
Danmarks Fiskeriforening PO (DFPO) og Danmarks Pelagiske Producentorganisation (DPPO) støtter
generelt mulighederne for så megen international frihandel som muligt. Som følge af COVID-19 krisen,
finder erhvervet det dog fortsat
vigtigt, at man fra EU’s side laver en samlet og konkret vurdering af
forarbejdningsindustriens behov og de samlede frihandelsmuligheder, før man træffer beslutning om
eventuelt forlængelse af toldkontingenter. Generelt bør toldkontingenterne holdes på et absolut mini-
mum i den udstrækning, at forsyningen kan stamme fra europæisk fanget fisk. I den sammenhæng,
mener DFPO og DPPO også, at man som udgangspunkt bør reducere de toldkontingenter, som ikke har
været udnyttet fuldt ud, i stedet for blot at forlænge dem uændret.
I det konkrete tilfælde kan DFPO og DPPO dog bakke op om Danish Seafood Associations ønske om nye
kontingenter for sild konserveret i saltlage. DFPO og DPPO noterer med tilfredshed, at formandskabet
foreslår kontingentet for makrel fjernet i lyset af Norges ensidige øgning af deres kvoteandel for makrel.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være generel opbakning til formandskabets kompromisforslag.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen arbejder generelt for liberaliseringer af told- og markedsadgang fra tredjelande med det for-
mål at sikre helt afgørende og stabile forsyninger af råvarer til den danske fiskeforarbejdningsindustri
under hensyntagen til bæredygtige vilkår, økonomisk, socialt og miljømæssigt.
Regeringen støtter, at der introduceres nye toldkontingenter for sild for at tage højde for, at de bilaterale
tillægsprotokoller med Island og Norge, hvori der er fastsat kontingenter for visse fisk og fiskevarer, ikke
er fornyet p.t. I den sammenhæng kan regeringen støtte formandskabets kompromisforslag.
Regeringen støtter, at forordningen tillægges tilbagevirkende kraft med henblik på at undgå konsekven-
serne af udløbet af de bilaterale tillægsprotokoller med Norge og Island.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
19
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 710: Samlenotat til rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 19. juli 2021, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2428395_0021.png
5.
Kommissionens forslag til Rådets afgørelse om den holdning, der skal indtages
på Unionens vegne i perioden 2021-26 i Specialudvalget om Fiskeri, som er fast-
lagt i Handels- og Samarbejdsaftalen mellem Unionen og Det Europæiske Atom-
energifællesskab på den ene side og Storbritannien og Nordirland på den anden
side
KOM (2021) 353
Nyt notat.
Resumé
Forslaget fastlægger de principper og retningslinjer, som EU skal anvende i Specialudvalget om Fi-
skeri, som er fastsat i Handels- og Samarbejdsaftalen mellem EU og Storbritannien i perioden 2021-
26. Der henvises generelt til målene i EU’s fælles fiskeripolitik.
Forslaget skønnes at have positiv virk-
ning for beskyttelsesniveauet i Danmark, idet det forventes at bidrage til en bæredygtig forvaltning af
fælles bestande mellem EU og Storbritannien.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2021) 353 af 29. juni 2021 fremsendt forslag til Rådets afgørelse om den
holdning, der skal indtages på Unionens vegne i perioden 2021-26 i Specialudvalget om Fiskeri, som er
fastlagt i Handels- og Samarbejdsaftalen mellem Unionen og Det Europæiske Atomenergifællesskab på
den ene side og Storbritannien og Nordirland på den anden side.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 43 i sammenhæng med artikel 218, stk. 9, og kan
vedtages af Rådet med kvalificeret flertal.
Sagen er ikke på dagsordenen for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 19. juli 2021, men forslaget for-
ventes vedtaget på et kommende rådsmøde.
Formål og indhold
I medfør af Handels- og Samarbejdsaftalen mellem EU og Storbritannien nedsættes der et Specialudvalg
om Fiskeri, som blandt andet har til formål at overvåge gennemførelsen af aftalen på fiskeriområdet
eller supplerende aftaler, vedtage beslutninger og henstillinger om alle forhold, hvor aftalen kræver
dette, og diskutere tekniske forhold, som fremkommer i gennemførelsen af aftalen eller supplerende
aftaler. Der er i Handels- og Samarbejdsaftalen fastlagt en række specifikke elementer, som Specialud-
valget om Fiskeri særligt skal beskæftige sig med på fiskeriområdet, herunder at være forum for drøftelse
og samarbejde om bæredygtig fiskeriforvaltning.
Kommissionens
foreliggende forslag indeholder forhandlingsdirektiver om EU’s overordnede position i
Specialudvalget om Fiskeri i perioden 2021-26.
Kommissionen foreslår, at EU under Handels- og Samarbejdsaftalen skal følge blandt andet følgende
principper:
handle i overensstemmelse med de mål og principper, som EU sigter mod inden for rammerne af
den fælles fiskeripolitik. Det vedrører særligt;
o
ved hjælp af forsigtighedstilgangen og målet om maksimal bæredygtig udnyttelse at fremme
gennemførelsen af en økosystembaseret tilgang til fiskeriforvaltning,
o
at undgå og begrænse uønskede fangster mest muligt og gradvis at eliminere udsmid,
o
at reducere fiskeriets negative indvirkning på det marine økosystem og habitaterne,
20
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 710: Samlenotat til rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 19. juli 2021, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
at fremme et økonomisk levedygtigt og konkurrencedygtigt EU-fiskeri, hvor de, der er af-
hængige af fiskeriet, sikres en rimelig levestandard, samtidig med at der tages hensyn til
forbrugernes interesser samt forvaltningen af fælles bestande i overensstemmelse med mål-
sætningerne i EU’s eksterne
fiskeripolitik.
sikre, at foranstaltninger, der vedtages af Specialudvalget om Fiskeri, og som er juridisk bindende,
er i overensstemmelse med mål og principper i Handels- og Samarbejdsaftalen, herunder langsigtet
bæredygtighed, anvendelse af den bedst tilgængelige videnskabelige rådgivning og anvendelse af
proportionale og ikke-diskriminatoriske foranstaltninger.
sikre, at EU’s internationale forpligtelser overholdes.
være i overensstemmelse med Rådets konklusioner af 19. marts 2012 om Kommissionens medde-
lelse om den fælles fiskeripolitiks eksterne dimension.
o
Kommissionen foreslår, at EU, hvor det er passende, skal stræbe efter at understøtte arbejdet i Special-
udvalget om Fiskeri gennem blandt andet følgende tiltag:
diskussion og samarbejde i relation til bæredygtig fiskeriforvaltning,
overveje udvikling af flerårige strategier for bevarelse og forvaltning som basis for fastsættelse af
fiskerimuligheder og andre forvaltningsforanstaltninger,
overveje tilgange til indsamling af data til videnskabelige og forvaltningsmæssige formål og deling
af sådanne data,
overveje foranstaltninger med henblik på at sikre overholdelse af gældende regler, herunder fælles
kontrol- og overvågningsprogrammer og udveksling af data for at lette overvågningen af kvoteud-
nyttelse samt kontrol og håndhævelse,
forberede årlige konsultationer, og
udvikle en mekanisme til frivillige kvotebytter i årets løb mellem parterne.
Før vedtagelsen af foranstaltninger, som har juridisk virkning, i Specialudvalget om Fiskeri, skal det
sikres, at den holdning, der skal indtages på
EU’s
vegne, tager hensyn til de seneste videnskabelige og
andre relevante oplysninger, der er sendt til Kommissionen, i overensstemmelse med principperne og
retningslinjerne. Derfor vil Kommissionen forud for det enkelte møde
fremlægge et dokument/”non-
paper”, som præciserer detaljerne i EU’s holdning, for Rådet eller dets forberedende organer med hen-
blik på drøftelse.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Nærhedsprincippet
Forslaget er et led i gennemførelsen af den fælles fiskeripolitik, hvorfor nærhedsprincippet er tilgodeset.
Gældende dansk ret
Ikke relevant.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget har i sig selv ingen statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
Såfremt sagen måtte afføde konkrete forslag, vil forslagets økonomiske
konsekvenser mv. blive vurderet i forbindelse med regeringens stillingtagen hertil.
21
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 710: Samlenotat til rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 19. juli 2021, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2428395_0023.png
Forslaget skønnes at have positiv virkning for beskyttelsesniveauet i Danmark, idet det forventes at bi-
drage til en bæredygtig forvaltning af fælles bestande mellem EU og Storbritannien.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i § 5-udvalget (fiskeri). Der er kommet følgende høringssvar:
Danmarks Fiskeriforening PO (DFPO) og Danmarks Pelagiske Producentorganisation (DPPO) mener
overordnet set, at det fastslås i forslaget, at udvalget skal handle i overensstemmelse med de mål og
principper, som EU sigter mod inden for rammerne af den fælles fiskeripolitik.
For DFPO og DPPO er af afgørende betydning, hvordan EU's medlemsstater og fiskerisektor er repræ-
senteret i Specialudvalget. I Kommissionens forslag nævnes intet om inddragelse af interessenter i pro-
cessen, i konsultationer eller i der forberedende arbejde. Det er også begrænset, hvad der står om med-
lemsstaternes inddragelse. DFPO og DPPO fremhæver, at man fra starten har understreget betydningen
af inddragelse af fiskerisektoren. DFPO og DPPO mener ikke, at repræsentation fra sektoren sker bedst
gennem de Regionale Rådgivende Råd (AC’erne). Der er for mange aspekter,
som vil gå tabt, hvis de
mange forskellige former for fiskeri skal være repræsenteret ved en enkelt eller ganske få repræsentan-
ter. En model der ligner den, som man kender fra forhandlingerne mellem EU og Norge, hvor fiskeri-
sektoren er en del af de nationale delegationer, vil være den bedste.
DFPO og DPPO undrer sig over indsamling af data til videnskabelig og forvaltningsmæssige formål, da
EU-fartøjer også fisker i farvande, der ikke er omfattet af aftalen med Storbritannien. DFPO og DPPO
mener, at det virker besynderligt, hvis indsamling af data inden for EU, er afhængig af farvandet mere
end af aktiviteten. Omvendt vil det også være besynderligt, hvis der i Specialudvalget træffes beslutnin-
ger, som vedrører andre farvande, uden at fiskeriet i disse farvande er inddraget.
Det fremgår ikke tydeligt, om spørgsmål om eksempelvis beskyttede områder, også skal behandles i det
særlige udvalg, herunder for eksempel Doggerbanke.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generel opbakning til forhandlingsdirektiverne fra medlemsstaterne.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter generelt forhandlingsdirektiverne. Regeringen lægger vægt på tæt involvering af
medlemsstaterne og andre aktører i arbejdet i Specialudvalget om Fiskeri.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
22