Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del Bilag 695
Offentligt
2426706_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 2. juli 2021
Sagsnummer: 2021-840
MIM 068
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om
godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid til forkromning af magnetiske kerner i højtydende transformere
i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komité-sag)
Forslaget blev drøftet på et videomøde i REACH-komitéen d. 27. april med efterfølgende afstemning i
skriftlig procedure med frist den 16. august 2021.
Forslaget forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet.
Regeringen ønsker generelt at begrænse anvendelse af særligt problematiske stoffer i de tilfælde, hvor der
ikke kan demonstreres sikker brug, eller hvor der findes egnede alternativer. I den konkrete sag drejer det sig
om en specifik anvendelse af stoffet, hvor der ikke findes alternativer. I Kommissionens forslag forventes
indsat en betragtning om vurdering af egnede alternativer. Regeringen er principielt uenig i betragtningen på
baggrund af en nyligt afsagt dom i en appelsag vedrørende en godkendelse af to blychromatpigmenter (C-
389/19), men vurderer, at Kommissionens implementering af retssagens elementer kan anses som
tilstrækkelig i det konkrete forslag, da der ikke findes alternativer til de konkrete funktionelle anvendelser, og
betragtningen ikke ændrer ved dette forhold. Det vurderes, at der er behov for skærpede krav i forhold til
beskyttelsesforanstaltningerne og anvendelsesforholdene. Regeringen agter på den baggrund at støtte
forslaget, idet der lægges afgørende vægt på vedtagelse af skærpede krav til beskyttelsesforanstaltninger af
arbejdstagere. Regeringen vil ikke kunne støtte forslaget, medmindre disse krav imødekommes.
Regeringen lægger endvidere stor vægt på, at betragtningen om konsekvenserne af dommen (C-389/19)
enten bliver slettet eller revideret i betydelig grad. Regeringen vil desuden arbejde for, at
godkendelsesperioden forkortes.
Med venlig hilsen
Lea Wermelin
/
Henrik Hedeman Olsen
Miljøministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 695: Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid til forkromning af magnetiske kerner i højtydende transformere i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komité-sag), fra miljøministeren
2426706_0002.png
Den 28. juni 2021
MIM 068
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af
anvendelsen af chromtrioxid til forkromning af magnetiske kerner i højtydende
transformere i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1907/2006 (REACH) (komité-sag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af
stoffet chromtrioxid til forkromning af magnetiske kerner i højtydende transformere i henhold til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitésag). Forslaget
giver tilladelse til fortsat anvendelse af chromtrioxid til forkromning af magnetiske kerner i
højtydende transformerer til den tyske virksomhed Thyssenkrupp Electrical Steel GmbH og den
franske virksomhed Thyssenkrupp Electrical Steel UGO S.A.S. Tilladelsen gives efter optag på
godkendelseslisten, bilag XIV i REACH, til fortsat at anvende stoffet i en periode på 11 år fra
vedtagelsesdatoen. Forslaget blev drøftet på et videomøde i REACH-komitéen d. 27. april med
efterfølgende afstemning i skriftlig procedure med frist den 16. august 2021. Forslaget forventes ikke
at have nævneværdige økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet - ej heller
statsfinansielle konsekvenser. Forslaget forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.
Regeringen ønsker generelt at begrænse anvendelse af særligt problematiske stoffer i de tilfælde,
hvor der ikke kan demonstreres sikker brug, eller hvor der findes egnede alternativer. I den konkrete
sag drejer det sig om en specifik anvendelse af stoffet, hvor der ikke findes alternativer. I
Kommissionens forslag forventes indsat en betragtning om vurdering af egnede alternativer.
Regeringen er principielt uenig i betragtningen på baggrund af en nyligt afsagt dom i en appelsag
vedrørende en godkendelse af to blychromatpigmenter (C-389/19), men vurderer, at Kommissionens
implementering af retssagens elementer kan anses som tilstrækkelig i det konkrete forslag, da der
ikke findes alternativer til de konkrete funktionelle anvendelser, og betragtningen ikke ændrer ved
dette forhold. Det vurderes, at der er behov for skærpede krav i forhold til
beskyttelsesforanstaltningerne og anvendelsesforholdene. Regeringen agter på den baggrund at
støtte forslaget, idet der lægges afgørende vægt på vedtagelse af skærpede krav til
beskyttelsesforanstaltninger af arbejdstagere. Regeringen vil ikke kunne støtte forslaget, medmindre
disse krav imødekommes. Regeringen lægger endvidere stor vægt på, at betragtningen om
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 695: Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid til forkromning af magnetiske kerner i højtydende transformere i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komité-sag), fra miljøministeren
konsekvenserne af dommen (C-389/19) enten bliver slettet eller revideret i betydelig grad.
Regeringen vil desuden arbejde for, at godkendelsesperioden forkortes.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af
chromtrioxid til forkromning af magnetiske kerner i højtydende transformere.
Forslaget er fremlagt i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006
(REACH). Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8.
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i REACH-komiteen. Afgiver komitéen en positiv
udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver komitéen en negativ
udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget, idet Kommissionen inden for
to måneder kan forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned kan forelægge forslaget
for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen inden
for to måneder forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned forelægge forslaget for
appeludvalget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan
Kommissionen ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv
udtalelse, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med
kvalificeret flertal kan Kommissionen vedtage forslaget.
Forslaget blev drøftet på et videomøde i REACH-komitéen d. 27. april 2021 med efterfølgende
afstemning i skriftlig procedure med frist den 16. august 2021.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig med
at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret, og at
disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er økonomisk
og teknisk levedygtige, jf. REACH artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter ved optagelsen af stoffet på
kandidatlisten, hvor en del virksomheder begynder arbejdet med at skifte til egnede alternativer.
Udfasningsprocessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over
stoffer, der kræver godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste
ende skal de virksomheder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne,
ansøge om og få godkendelse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de
socioøkonomiske fordele opvejer risici.
Forordningens bilag XIV indeholder de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan
markedsføres eller anvendes efter den såkaldte ”solnedgangsdato” (det vil sige den dato, hvor
anvendelse skal ophøre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om
godkendelse af fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan
anvendes sikkert, og at der ikke findes egnede alternativer. I de tilfælde, hvor behandling af sagen er
påbegyndt efter solnedgangsdatoen, gives godkendelsen fra vedtagelsesdatoen, jf. REACH Afsnit VII.
Forslaget til gennemførelsesretsakten vedrører en forvaltningsafgørelse, hvorefter Kommissionen
træffer afgørelse vedrørende ansøgning fra virksomhederne Thyssenkrupp Electrical Steel GmbH fra
Tyskland og Thyssenkrupp Electrical Steel UGO S.A.S. fra Frankrig om fortsat anvendelse af op til 400
tons om året af chromtrioxid:
2
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 695: Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid til forkromning af magnetiske kerner i højtydende transformere i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komité-sag), fra miljøministeren
1.
Til anvendelse til forkromning af stål, der anvendes i magnetiske kredsløb af elektriske
apparater (magnetiske kerner af højtydende transformere).
Thyssenkrupp Electrical Steel GmbH og Thyssenkrupp Electrical Steel UGO S.A.S. fremsendte den 20.
februar 2019 ansøgning om godkendelse af chromtrioxid til ovennævnte anvendelse. Ansøgningen har
i henhold til procedurerne i REACH-forordningen været behandlet af det Europæiske
Kemikalieagentur, ECHA, i udvalgene for risikovurdering, RAC, og socioøkonomisk vurdering, SEAC,
som henholdsvis den 12. og 11. marts 2020 har afgivet følgende udtalelser:
o
RAC
konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er
kræftfremkaldende. Udvalget konkluderede endvidere, at de risikohåndteringsforanstaltninger og
anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningen, er passende og effektive i forhold til at
begrænse risikoen for arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet under forudsætning af
overholdelse af disse.
SEAC
konkluderede, at der ikke på nuværende tidspunkt findes alternative stoffer eller
teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgeren. SEAC bemærker, at
ansøgerne tidligere har introduceret produkter på markedet baseret på alternativer, men at disse
måtte trækkes tilbage, da produkterne ikke levede op til de tekniske krav til transformere. SEAC
har desuden konkluderet, at ansøgeren har påvist, at de socioøkonomiske fordele opvejer de risici
for menneskers sundhed eller miljøet, der følger af anvendelsen af stoffet. SEAC har anbefalet en
11-årig frist for fornyet vurdering.
o
På grundlag af analysen af alternativer mv., som ansøgeren har udarbejdet, anbefaler Kommissionen, at
der gives en godkendelse med en frist for fornyet vurdering på 11 år fra vedtagelsesdatoen for den
beskrevne anvendelse under forudsætning af anvendelse af de risikohåndteringsforanstaltninger og
anvendelsesforhold, som ansøgeren har beskrevet.
I marts 2019 er der faldet dom i en sag (T-837/16), hvor Sverige har stævnet Kommissionens
gennemførelsesafgørelse om godkendelse af to blychromatpigmenter. Sverige har anført, at der forelå
oplysninger om mulige alternativer til de beskrevne anvendelser, og at den tildelte godkendelse derfor
var i strid med godkendelsesordningen. Danmark, Finland og Europa-Parlamentet intervenerede i
sagen til støtte for Sverige, mens ECHA støttede Kommissionen. I marts 2019 har retten afsagt dom i
sagen og har givet Sverige medhold. Af rettens dom fremgår blandt andet, at Kommissionen ikke må
forsyne godkendelsen med betingelser, der sigter på at udbedre utilstrækkeligheder/mangler ved den
foreliggende analyse af alternativer. Kommissionen har i maj 2019 appelleret dele af dommen, herunder
de dele, der berører bevisbyrden i analysen af alternativer, Kommissionens mulighed for at foretage egne
skøn samt muligheden for at tilføje betingelser til godkendelsen for at udbedre utilstrækkeligheder ved
ansøgningen. Kommissionen har i alle godkendelser siden appellen indsat en betragtning med de
kriterier, som Kommissionen har lagt til grund for at vurdere den teknologiske og økonomiske egnethed
af alternativer i den konkrete godkendelsessag. Der er i februar 2021 faldet dom i appelsagen (C-389/19)
og domstolen har forkastet Kommissionens appel. Kommissionen har vurderet, at der ikke er egnede
alternativer tilgængelige for de søgte anvendelser.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget til gennemførelsesretsakt.
3
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 695: Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid til forkromning af magnetiske kerner i højtydende transformere i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komité-sag), fra miljøministeren
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til godkendelsen er ikke relevant i forhold til dansk lovgivning, da den kun
vedrører anvendelse uden for Danmark.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget har ingen statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
Forslaget skønnes ikke at medføre nævneværdige erhvervs- eller
samfundsøkonomiske konsekvenser.
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Høring
Et notat om forslaget har været i skriftlig høring i EU-Miljø specialudvalget, hvor der er indkommet
bemærkninger fra Rådet for Grøn Omstilling, der mener, at godkendelsesperioden bør reduceres til 5
år, således at alternativer afprøves i denne periode.
Det bemærkes hertil, at fristen for fornyet vurdering (’godkendelsesperioden’) især fastsættes under
hensyntagen til ansøgernes konkrete muligheder for at anvende alternative stoffer eller teknologier,
men at der også tages hensyn til risici og socioøkonomiske forhold. I den aktuelle sag har ansøger
tidligere introduceret produkter på markedet baseret på alternativer, men måtte trække disse tilbage,
da de ikke levede op til de tekniske krav og Kemikalieagenturets Socioøkonomiske Komité har
vurderet, at der ikke er mulighed for substitution inden for en kort årrække.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der vil være et flertal af medlemsstater, som vil støtte forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat
anvendelse være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socioøkonomiske fordele ved fortsat brug skal
opveje eventuelle risici for mennesker og miljø.
Forslaget til gennemførelsesretsakt tager udgangspunkt i, at ansøgerne skal overholde de generelle
krav i REACH om kontrol af risici for mennesker og miljø samt gældende arbejdsmiljø- og miljøkrav.
Det vurderes, at der er behov for skærpede krav i forhold til beskyttelsesforanstaltningerne og
anvendelsesforholdene på følgende områder: 1) Yderligere krav om brug af procesudsug og 2)
Yderligere krav om brug af personligt beskyttelsesudstyr i form af masker. Regeringen vil derfor lægge
afgørende vægt på, at der fastsættes krav til godkendelsen, som mindst svarer til de danske
arbejdsmiljøkrav. Ansøgerne har søgt om en 11-årig godkendelsesperiode fra 2018 til 2029.
Regeringen vil heroverfor arbejde for en kortere godkendelsesperiode frem til 2029, dvs. på 8 år.
I det konkrete forslag til gennemførelsesretsakt forventes Kommissionen i en betragtning at beskrive de
kriterier, som Kommissionen har lagt til grund for at vurdere den teknologiske og økonomiske egnethed
af alternativer i den konkrete sag. Disse kriterier bygger på den argumentation, som Kommissionen har
4
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 695: Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid til forkromning af magnetiske kerner i højtydende transformere i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komité-sag), fra miljøministeren
anvendt i deres appel af dommen i sagen om de to blychromatpigmenter (C-389/19). Det vurderes, at
Kommissionens betragtning kan skabe en uønsket præcedens for fremtidige godkendelser, idet
Kommissionen anlægger en meget snæver fortolkning af, hvorvidt alternativer er egnede. Regeringen er
således principielt uenig med Kommissionens betragtning i forslaget. I den konkrete ansøgning
vurderes der dog ikke at være egnede alternativer til de konkrete anvendelser. Regeringen anser derfor
Kommissionens implementering af retssagens elementer for tilstrækkelig i det konkrete forslag men
lægger stor vægt på, at betragtningen om konsekvenserne af dommen (C-389/19) enten bliver slettet
eller revideret i betydelig grad.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget, idet der lægges afgørende vægt på vedtagelse af
skærpede krav til beskyttelsesforanstaltninger af arbejdstagere. Regeringen vil ikke kunne støtte
forslaget, medmindre disse krav imødekommes. Regeringen lægger endvidere stor vægt på, at
betragtningen om konsekvenserne af dommen (C-389/19) enten bliver slettet eller revideret i betydelig
grad. Regeringen vil desuden arbejde for, at godkendelsesperioden forkortes.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
5