Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del Bilag 694
Offentligt
2426700_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 2. juli 2021
Sagsnummer: 2021-840
MIM 067
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om god-
kendelse af anvendelser af 4-(1,1,3,3-tetramethylbutyl)phenol, ethoxyleret (OPE) som proceskemikalie til in-
dustriel produktion af vacciner i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006
(REACH) (komitésag)
Forslaget blev drøftet på et videomøde i REACH-komitéen d. 4. februar med efterfølgende afstemning i
skriftlig procedure med frist den 16. august 2021.
Forslaget forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet.
Regeringen ønsker generelt at begrænse anvendelse af særligt problematiske stoffer i de tilfælde, hvor der
ikke kan demonstreres sikker brug, eller hvor der findes egnede alternativer. I den konkrete sag er bekymrin-
gen ved anvendelse af stoffet ikke relateret til eksponering for arbejdstagere eller mennesker via miljøet, men
relateret til hormonforstyrrende effekter i miljøet af nedbrydningsproduktet octylphenol. Konsekvenserne af
udledning af octylphenol kan ikke kvantificeres socioøkonomisk. Udledningen af octylphenol estimeres til
effektivt set at være nul (<1 g om året) . Der findes ikke alternativer til den specifikke anvendelse af stoffet. I
Kommissionens forslag er indsat en betragtning om vurdering af egnede alternativer. Regeringen er princi-
pielt uenig i betragtningen på baggrund af en af nyligt afsagt dom i en godkendelsessag om to blychromatpig-
menter (T-837/16), men vurderer, at Kommissionens implementering af retssagens elementer kan anses som
tilstrækkelig i det konkrete forslag, da der ikke findes alternativer til den konkrete funktionelle anvendelse,
og betragtningen ikke ændrer ved dette forhold.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget, idet man lægger stor vægt på, at betragtningen om kon-
sekvenserne af dommen (T-837/16) enten bliver slettet eller revideret i betydelig grad.
Med venlig hilsen
Lea Wermelin
/
Henrik Hedeman Olsen
Miljøministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 694: Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelser af 4-(1,1,3,3-tetramethylbutyl)phenol, ethoxyleret (OPE) som proceskemikalie til industriel produktion af vacciner i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitésag), fra miljøministeren
2426700_0002.png
Den 28. juni 2021
MIM 067
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anven-
delser af 4-(1,1,3,3-tetramethylbutyl)phenol, ethoxyleret (OPE) som proceskemi-
kalie til industriel produktion af vacciner i henhold til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af stof-
fet 4-(1,1,3,3-tetramethylbutyl)phenol, ethoxyleret (OPE) som proceskemikalie til industriel produk-
tion af vacciner i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006
(REACH) (komitésag). Forslaget giver tilladelse til opstart af en industriel produktion af vacciner
med anvendelse af OPE som proceskemikalie til virksomhederne Janssen Vaccines og Jansen Biolo-
gics fra Nederlandene. Tilladelserne gives efter optag på godkendelseslisten, bilag XIV i REACH, til
anvendelse af stoffet i en periode på 12 år fra solnedgangsdatoen. Forslaget blev drøftet på et video-
møde i REACH-komitéen d. 4. februar med efterfølgende afstemning i skriftlig procedure med frist
den 16. august 2021. Forslaget forventes ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser
for erhvervslivet - ej heller statsfinansielle konsekvenser. Forslaget forventes ikke at påvirke beskyt-
telsesniveauet. Regeringen ønsker generelt at begrænse anvendelse af særligt problematiske stoffer i
de tilfælde, hvor der ikke kan demonstreres sikker brug, eller hvor der findes egnede alternativer. I
den konkrete sag er bekymringen ved anvendelse af stoffet ikke relateret til eksponering for arbejds-
tagere eller mennesker via miljøet, men relateret til hormonforstyrrende effekter i miljøet af ned-
brydningsproduktet octylphenol. Konsekvenserne af udledning af octylphenol kan ikke kvantificeres
socioøkonomisk. Udledningen af octylphenol estimeres til effektivt set at være nul (<1 g om året) .
Der findes ikke alternativer til den specifikke anvendelse af stoffet. I Kommissionens forslag er indsat
en betragtning om vurdering af egnede alternativer. Regeringen er principielt uenig i betragtningen
på baggrund af en af nyligt afsagt dom i en godkendelsessag om to blychromatpigmenter (T-
837/16), men vurderer, at Kommissionens implementering af retssagens elementer kan anses som
tilstrækkelig i det konkrete forslag, da der ikke findes alternativer til den konkrete funktionelle an-
vendelse, og betragtningen ikke ændrer ved dette forhold. Regeringen agter på den baggrund at
støtte forslaget, idet man lægger stor vægt på, at betragtningen om konsekvenserne af dommen (T-
837/16) enten bliver slettet eller revideret i betydelig grad.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af 4-
(1,1,3,3-tetramethylbutyl)phenol, ethoxyleret (OPE) som proceskemikalie til industriel produktion af
vacciner.
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 694: Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelser af 4-(1,1,3,3-tetramethylbutyl)phenol, ethoxyleret (OPE) som proceskemikalie til industriel produktion af vacciner i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitésag), fra miljøministeren
Forslaget er fremlagt i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006
(REACH). Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8.
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i REACH-komiteen. Afgiver Komitéen en positiv ud-
talelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver Komitéen en negativ udta-
lelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget, idet Kommissionen inden for to
måneder kan forelægge Komitéen et ændret forslag eller inden for en måned kan forelægge forslaget
for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen inden
for to måneder forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned forelægge forslaget for
appeludvalget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan
Kommissionen ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv udta-
lelse, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med kvalificeret
flertal kan Kommissionen vedtage forslaget.
Forslagene blev drøftet på et videomøde i REACH-komitéen d. 4. februar 2020 med efterfølgende af-
stemning i skriftlig procedure med frist den 16. august 2021.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig med
at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret, og at
disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er økonomisk
og teknisk levedygtige, jf. REACH artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter ved optagelsen af stoffet på kandidat-
listen, hvor en del virksomheder begynder arbejdet med at skifte til egnede alternativer. Udfasningspro-
cessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over stoffer, der kræver
godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste ende skal de virksom-
heder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne, ansøge om og få godken-
delse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de socioøkonomiske fordele
opvejer risici.
Forordningens bilag XIV indeholder de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan mar-
kedsføres eller anvendes efter den såkaldte ”solnedgangsdato” (dvs. den dato, hvor anvendelse skal op-
høre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om godkendelse af
fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan anvendes sikkert, og
at der ikke findes egnede alternativer. I de tilfælde, hvor behandling af sagen er påbegyndt efter solned-
gangsdatoen, gives godkendelsen fra vedtagelsesdatoen jf. REACH Afsnit VII.
Forslaget til gennemførelsesretsakterne vedrører en forvaltningsafgørelse, hvorefter Kommissionen
træffer afgørelse vedrørende ansøgning fra virksomhederne Janssen Vaccines og Jansen Biologics fra
Nederlandene om opstart af én produktion med anvendelse af ca. 270 kg om året af 4-(1,1,3,3-
tetramethylbutyl)phenol, ethoxyleret (OPE):
1.
Til anvendelse som overfladeaktivt stof i industriel produktion af vacciner.
Janssen Vaccines og Jansen Biologics fremsendte den 30. maj 2019 ansøgning om godkendelse af 4-
(1,1,3,3-tetramethylbutyl)phenol, ethoxyleret (OPE) til ovennævnte anvendelse. Ansøgningerne har i
2
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 694: Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelser af 4-(1,1,3,3-tetramethylbutyl)phenol, ethoxyleret (OPE) som proceskemikalie til industriel produktion af vacciner i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitésag), fra miljøministeren
henhold til procedurerne i REACH-forordningen været behandlet af det Europæiske Kemikalieagen-
tur, ECHA, i udvalgene for risikovurdering, RAC, og socioøkonomisk vurdering, SEAC, som den 24.
februar 2020 har afgivet følgende udtalelser:
o
RAC
konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er
hormonforstyrrende i miljøet. RAC konkluderede endvidere, at de risikohåndterings-
foranstaltninger og anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningen, er passende og effektive i
forhold til at begrænse risikoen under forudsætning af overholdelse af disse. RAC konkluderede
desuden, at anvendelsen effektivt set ikke vil medføre nogen udledning til miljøet
(<1 g om året).
SEAC
konkluderede, at der ikke på nuværende tidspunkt findes alternative stoffer eller
teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgeren. SEAC bemærker, at
ansøger har en detaljeret og troværdig plan for at substituere OPE, der indikerer at substitution
tidligst kan ske efter 15 år med usikkerheder, der vil forlænge denne periode. SEAC har desuden
konkluderet, at de socioøkonomiske fordele for ansøgeren ved fortsat anvendelse udgør 100-1000
millioner euro over en 15-årig periode. SEAC har ikke kvantificeret yderligere socioøkonomiske
konsekvenser men vurderer, at vaccineproduktion kvalitativt set er en fordel for samfundet. SEAC
har anbefalet en 12-årig frist for fornyet vurdering.
o
Kommissionen anbefaler på ovenstående baggrund, at der gives 12 års godkendelse fra solnedgangsda-
toen d. 4. januar 2021 for de beskrevne anvendelser under forudsætning af anvendelse af de risikohånd-
teringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som ansøgeren har beskrevet.
I marts 2019 er der faldet dom i en sag (T-837/16), hvor Sverige har stævnet Kommissionens gennem-
førelsesafgørelse om godkendelse af to blychromatpigmenter. Sverige har anført, at der forelå oplysnin-
ger om mulige alternativer til de beskrevne anvendelser, og at den tildelte godkendelse derfor var i strid
med godkendelsesordningen. Danmark, Finland og Europa-Parlamentet intervenerede i sagen til støtte
for Sverige, mens ECHA støttede Kommissionen. I marts 2019 har retten afsagt dom i sagen og har givet
Sverige medhold. Af rettens dom fremgår blandt andet, at Kommissionen ikke må forsyne godkendelsen
med betingelser, der sigter på at udbedre utilstrækkeligheder/mangler ved den foreliggende analyse af
alternativer. Kommissionen har i maj 2019 appelleret dele af dommen, herunder de dele, der berører
bevisbyrden i analysen af alternativer, Kommissionens mulighed for at foretage egne skøn samt mulig-
heden for at tilføje betingelser til godkendelsen for at udbedre utilstrækkeligheder ved ansøgningen. I
det konkrete forslag til gennemførelsesretsakt har Kommissionen indsat en betragtning med de krite-
rier, som Kommissionen har lagt til grund for at vurdere den teknologiske og økonomiske egnethed af
alternativer i den konkrete godkendelsessag. Der er endnu ikke afsagt endelig dom i sagen. Kommissio-
nen har vurderet, at der ikke er egnede alternativer tilgængelige for de søgte anvendelser.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget til gennemførelsesretsakt.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens
vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til godkendelsen er ikke relevant i forhold til dansk lovgivning, da den kun ved-
rører anvendelse uden for Danmark.
3
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 694: Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelser af 4-(1,1,3,3-tetramethylbutyl)phenol, ethoxyleret (OPE) som proceskemikalie til industriel produktion af vacciner i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitésag), fra miljøministeren
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget har ingen statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller konsekven-
ser for EU’s budget.
Forslaget skønnes ikke at medføre erhvervs- eller samfundsøkonomiske konsekven-
ser.
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU, da der ikke er
nogen udledning af stoffet.
Høring
Et notat om forslaget har været i høring i EU Miljø-specialudvalget, hvor der ikke er indkommet be-
mærkninger.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemsstater.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat anven-
delse være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socioøkonomiske fordele ved fortsat brug skal opveje
eventuelle risici for mennesker og miljø.
Regeringen finder, at der er redegjort for et tilstrækkeligt beskyttelsesniveau og at der ikke findes
egnede alternativer til den specifikke anvendelse. Det bemærkes, at substitution af OPE i den konkrete
anvendelse sandsynligvis vil tage mere end 12 år. Det bemærkes endvidere, at anvendelsen effektivt set
ikke giver anledning til nogen udledninger
(<1 g om året).
Forslaget til gennemførelsesretsakt tager
herudover udgangspunkt i, at ansøgeren skal overholde de generelle krav i REACH om kontrol af risici
for mennesker og miljø samt gældende arbejdsmiljø- og miljøkrav.
I det konkrete forslag til gennemførelsesretsakt har Kommissionen i en betragtning beskrevet de krite-
rier, som Kommissionen har lagt til grund for at vurdere den teknologiske og økonomiske egnethed af
alternativer i den konkrete sag. Disse kriterier bygger på den argumentation, som Kommissionens har
anvendt i deres appel af dommen i sagen om de to blychromatpigmenter (T-837/16). Det vurderes, at
Kommissionens betragtning kan skabe en uønsket præcedens for fremtidige godkendelser, idet Kom-
missionen anlægger en meget snæver fortolkning af, hvorvidt alternativer er egnede. Denne fortolkning
vurderes hverken at leve op til hensigterne med REACH-forordningen eller at leve op til dommen. Re-
geringen er således principielt uenig med Kommissionens betragtning i forslaget. I den konkrete ansøg-
ning vurderes der dog ikke at være egnede alternativer til den konkrete anvendelse. Regeringen anser
derfor Kommissionens implementering af retssagens elementer for tilstrækkelig i det konkrete forslag,
men lægger stor vægt på, at betragtningen om konsekvenserne af dommen (T-837/16) enten bliver slet-
tet eller revideret i betydelig grad.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget, men lægger stor vægt på, at betragtningen om
konsekvenserne af dommen (T-837/16) enten bliver slettet eller revideret i betydelig grad.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
4