Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del Bilag 693
Offentligt
2425844_0001.png
Retskontor
J.nr. 2021 - 4338
Ref. Jesob
Den 1. juli 2021
Kommissorium
Udredning om visse faktiske og retlige forhold i forbindelse med behandlingen af et
konkret sagskompleks om tilskud til landbrugere
1.
Rigsrevisionen har den 12. maj 2021 offentliggjort sin beretning nr. 15/2020 om forvaltning
af tilskud til landbrugere. I beretningen konkluderer Rigsrevisionen mere generelt, at
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri ikke har sikret en korrekt forvaltning af tilskud
til landbrugere, idet der ikke er sikret tilstrækkelig kontrol af tilskudsansøgernes
bagvedliggende ejerforhold. Dette har muliggjort, at landbrugere
ved at opsplitte deres bedrift
på flere selskaber/CVR-numre
har kunnet undgå støttelofter og samtidig opnå andre ikke-
økonomisk målbare fordele i form af færre kontroller og sanktioner. Rigsrevisionen finder i
beretningen administrationen kritisabel, hvilket Statsrevisorerne har tilsluttet sig.
Som et blandt en række initiativer til opfølgning på Rigsrevisionens beretning har Ministeriet
for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri besluttet, at der skal gennemføres en udredning om visse
faktiske og retlige forhold i forbindelse med dels behandlingen af et konkret sagskompleks
omtalt i Rigsrevisionens beretning, dels departementets efterfølgende godkendelse af
Landbrugsstyrelsens administrationsgrundlag.
Udredningen gennemføres under ledelse af juridisk konsulent Jens Møller, tidligere direktør
hos Folketingets Ombudsmand.
2.
Det fremgår af Rigsrevisionens beretning, at en måde, hvorpå en landbruger kan få mere
udbetalt i tilskud, end landbrugeren er berettiget til, er ved at opsplitte sin bedrift og ansøge fra
flere selskaber. Herved er det muligt at omgå de fastsatte tilskudsregler i strid med formålet
med lovgivningen. Det følger i den forbindelse af omgåelsesklausulen i artikel 60 i forordning
nr. 1306/2013, at der ikke må gives nogen fordele til landbrugere, hvis det kan fastslås, at
betingelserne for at opnå sådanne fordele er kunstigt skabt og i strid med formålene med den
pågældende lovgivning.
Rigsrevisionen bemærker i sin beretning, at Landbrugsstyrelsen ikke kontrollerer
bagvedliggende ejerforhold for de ansøgende selskaber, ligesom det fremgår af
Landbrugsstyrelsens administrationsgrundlag, at det ikke skal kontrolleres, om landbrugeren
ansøger via flere selskaber. Registreringer af ansøgere i Landbrugsstyrelsens systemer er
foregået enten på CPR- eller CVR-nummer, som begge i administrativ praksis har været anset
for en bedrift. Opretter en landbruger flere CVR-numre, anså Landbrugsstyrelsen således efter
dagældende praksis alle CVR-numre for at være selvstændige bedrifter.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 10 60 00
CVR 41956011
EAN 5798000880016
[email protected]
www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 693: Kommissorium for faktuel udredning (7 initiativer) som opfølgning på samråd den 17/6-21 (samrådsspm. BM)
Rigsrevisionen bemærker endvidere, at Landbrugsstyrelsen siden 2005 har været opmærksom
på en risiko forbundet med den manglende kontrol af ansøgernes bagvedliggende ejerforhold.
Rigsrevisionen bemærker også, at det daværende Miljø- og Fødevareministerium i marts 2018
blev gjort opmærksom på, at lovgivningen åbnede mulighed for at omgå de fastsatte støttelofter,
når Landbrugsstyrelsens administration var baseret på CVR-numre. Landbrugsstyrelsen
indstillede til ministeriet, at der fortsat skulle administreres med afsæt i styrelsens eksisterende
praksis, hvilket ministeriet godkendte. Miljø- og Fødevareministeriet og Landbrugsstyrelsen
besluttede herefter at fortsætte en administration af tilskudssager baseret på CVR-numre, selv
om det indebar en mulighed for at omgå fastsatte støttelofter.
Rigsrevisionen omtaler i beretningen endvidere et konkret sagskompleks med fire ansøgninger
om tilskud under ordningen ”Modernisering af svineslagtestalde 2016”,
herunder mulig
interessentpåvirkning af sagernes konkrete afgørelse. Det pågældende sagskompleks og
sagsbehandlingen heraf er nærmere omtalt i Rigsrevisionens beretning, side 18-21, herunder
boks 3.
Landbrugsstyrelsens afgørelse i sagskomplekset er for tiden under vurdering ved EU-
Kommissionen, som foreløbigt har underkendt afgørelsen under henvisning til omgåelse. EU-
Kommissionens endelige afgørelse i sagen forventes at foreligge i efteråret 2021.
3.
Udredningen skal i lyset heraf omfatte en undersøgelse af myndighedernes sagsbehandling
med henblik på en juridisk vurdering af det konkrete sagskompleks, som Rigsrevisionen
omtaler i sin beretning.
Der skal gennemføres en faktuel undersøgelse af håndteringen og sagsbehandlingen i
Landbrugsstyrelsen og departementet i det daværende Miljø- og Fødevareministerium af det
omtalte konkrete sagskompleks samt departementets godkendelse af styrelsens
administrationsgrundlag. Giver de undersøgte forhold anledning til anbefalinger vedrørende
organisatoriske eller sagsbehandlingsmæssige forhold, kan sådanne anbefalinger indgå i
forbindelse med afrapporteringen.
I forlængelse heraf skal det vurderes, om gældende ret er tilsidesat i forbindelse med
myndighedshåndteringen og behandlingen af det konkrete sagskompleks samt den
efterfølgende godkendelse af administrationsgrundlaget.
Fokus i udredningen skal være på forhold hos de involverede myndigheder, mens en vurdering
af, om der er grundlag for, at det offentlige søger nogen enkeltpersoner draget til ansvar, ligger
uden for kommissoriet. Det er således ikke en del af opdraget, at der til brug for nærværende
faktiske og juridiske udredning foretages individuelle ansvarsvurderinger. Det vil på baggrund
af udredningen blive vurderet, om der er grundlag for at tage skridt til nærmere at undersøge
dette spørgsmål.
Fremkommer der i forbindelse med udredningen andre forhold, som er af en sådan karakter, at
de ud fra kommissoriet må anses for nærliggende at undersøge, men som ikke umiddelbart
skønnes at være omfattet af kommissoriet, kan der rettes henvendelse til Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri med henblik på en drøftelse heraf.
4.
Udredningen skal først og fremmest bygge på en gennemgang af de relevante dele af det
samlede skriftlige materiale, som har været tilgængeligt for Rigsrevisionen i forbindelse med
Rigsrevisionens udarbejdelse af ovennævnte beretning.
2
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 693: Kommissorium for faktuel udredning (7 initiativer) som opfølgning på samråd den 17/6-21 (samrådsspm. BM)
Der kan ikke som led i arbejdet med udredningen foretages afhøringer eller indhentes udtalelser
fra enkeltpersoner.
5.
Der skal ske afrapportering i form af en rapport til Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeri.
EU-Kommissionens endelige afgørelse i ovennævnte sagskompleks, der som nævnt forventes
at foreligge i efteråret 2021, skal indgå i rapporten. Rapporten skal foreligge snarest muligt
derefter.
Rapporten vil blive offentliggjort. I det omfang tavshedsbelagte oplysninger om bl.a.
enkeltpersoners strafbare, økonomiske, erhvervsmæssige eller privatlivet tilhørende forhold
måtte indgå i rapporten, skal rapporten udarbejdes på en sådan måde, at dens offentliggørelse
ikke skader hensynet til de pågældende enkeltpersoner.
3