Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del Bilag 677
Offentligt
UDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af lov om hold af dyr
(Særlig Salmonella Dublin-smitterisiko og frivillige sundhedsrådgivningsaftaler)
§1
I lov om hold af dyr, jf. lovbekendtgørelse nr. 330 af 2. marts 2021, foretages følgende ændrin-
ger:
1.
I
§ 34 a, stk. 4,
indsættes efter ordene »skriftlig obligatorisk sundhedsrådgivningsaftale«:
»eller
have mulighed for at indgå en frivillig sundhedsrådgivningsaftale,
«
2.
I
§ 34 d, stk. 1,
indsættes efter ordene
»der
udgør en«:
»særlig«.
3.
I
§ 34 d, stk. 2,
indsættes som 2. pkt.:
»Ministeren
kan endvidere fastsætte nærmere regler om, hvilke ejendomme med kvæg der ud-
gør en særlig Salmonella Dublin-smitterisiko.«
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2022.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller delvis
sættes i kraft for Grønland med de afvigelser, som de særlige grønlandske forhold tilsiger.
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 677: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om hold af dyr
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Særlig Salmonella Dublin-smitterisiko på ejendomme med kvæg og fastsættelse af defini-
tion herfor
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris overvejelser
2.1.3. Den foreslåede ordning
2.2. Frivillige sundhedsrådgivningsaftaler for besætninger med andre dyrearter end svin og
kvæg
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris overvejelser
2.2.3. Den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
9. Sammenfattende skema
2
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 677: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om hold af dyr
UDKAST
1. Indledning
Lov om hold af dyr, jf. lovbekendtgørelse nr. 330 af 2. marts 2021, indeholder en række regler,
der tager sigte på at bekæmpe Salmonella-smitterisiko i dyr.
Lovforslaget vedrørende bekæmpelse af smitterisiko for den særlige salmonellavariant, der kal-
des Salmonella Dublin, udmønter således et af initiativerne i handlingsplanen for udryddelsen
af Salmonella Dublin ”Bekæmpelse af Salmonella Dublin hos kvæg 2021 og frem”
fra septem-
ber 2020 (herefter
”handlingsplanen”).
Handlingsplanen supplerer og ligger i forlængelse af en
tilsvarende handlingsplan fra 2017.
Handlingsplanen er en del af Fødevareforlig 4 (2019-2022), som er indgået den 24. oktober
2018 mellem alle Folketingets partier, og lovforslaget udmønter således dele af dette forlig.
Initiativet har til formål at sikre, at flere kvægejendomme kan blive påbudt veterinærfaglig råd-
givning, hvorved indsatsen over for udryddelsen af Salmonella Dublin i den danske kvægpro-
duktion styrkes.
Salmonella Dublin er en af de farligste salmonella-bakterier, da bakterien i forhold til andre
typer af salmonella-bakterier giver mere alvorlig sygdom hos mennesker med øget risiko for
indlæggelse og dødsfald. Som led i udmøntning af Fødevareforlig 3 (2015-2018) blev der derfor
i 2018 indsat en ny § 34 d i lov om hold af dyr. Med bestemmelsen blev der skabt hjemmel til
at meddele påbud om veterinærfaglig rådgivning om bekæmpelse af Salmonella Dublin til be-
sætningsansvarlige på ejendomme med kvæg, der udgør en Salmonella Dublin-smitterisiko.
Det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen, at besætninger med Salmonella Dublin-smit-
terisiko skal forstås som besætninger, som har været i niveau 2 eller 3 i mindst 2 år, og har
positive prøver i kalve/dyr over 3 måneder, jf. Folketingstidende 2018-19, tillæg A, L 53 som
fremsat, side 9. Salmonella Dublin-niveau 2 betyder, at kvægbesætningen på ejendommen har
tegn på infektion med Salmonella Dublin, mens niveau 3 betyder, at der på kvægejendommen
er konstateret smitte med Salmonella Dublin.
Det er imidlertid Fødevarestyrelsens erfaring, at målet om at udrydde Salmonella Dublin vil
kræve, at påbudsbestemmelsen i § 34 d skal kunne anvendes på et tidligere tidspunkt og i flere
tilfælde end dem, der oprindelig var forudsat i forbindelse med indførelsen af bestemmelsen.
Endvidere bør det præciseres, at påbuddet er møntet på kvægejendomme med en
særlig
smit-
terisiko og ikke enhver smitterisiko.
På den baggrund foreslås det at ændre påbudsbestemmelsen i § 34 d, således at den fremadrettet
indeholder hjemmel til, at det i bekendtgørelsesform vil kunne fastsættes, hvornår ejendomme
med kvæg udgør en særlig Salmonella Dublin-smitterisiko og derved kan udløse et påbud om
veterinærfaglig rådgivning.
3
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 677: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om hold af dyr
2421169_0004.png
UDKAST
Herudover foreslås, at det i lovens § 34 a, stk. 4 præciseres, at ministeren kan fastsætte regler
om frivillig indgåelse af sundhedsrådgivningsaftaler for besætninger med andre dyrearter end
svin og kvæg.
Det foreslås, at lovændringen træder i kraft den 1. januar 2022.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Særlig Salmonella Dublin-smitterisiko på ejendomme med kvæg og fastsættelse af
definition herfor
2.1.1. Gældende ret
Lov om hold af dyr indeholder i § 34 d hjemmel til, at ministeren for fødevarer, landbrug for
fiskeri kan meddele påbud om veterinærfaglig rådgivning og fastsætte regler om det nærmere
indhold af den veterinærfaglige rådgivning, samt hvilke dyrlæger der må foretage den veteri-
nærfaglige rådgivning.
Efter § 34 d, stk. 1, kan ministeren meddele påbud om veterinærfaglig rådgivning om bekæm-
pelse af Salmonella Dublin til besætningsansvarlige på ejendomme med kvæg, der udgør en
Salmonella Dublin-smitterisiko.
Det fremgår af de almindelige bemærkninger til lovforslag nr. L 53, som dannede grundlag for
indsættelsen af § 34 d i loven, at muligheden for påbud om rådgivning er møntet på besætninger,
som har været i Salmonella Dublin-niveau 2 eller 3 i mindst 2 år, og har positive prøver i
kalve/dyr i alderen over 3 måneder, jf. Folketingstidende 2018-19, tillæg A, side 9. Det er så-
ledes disse besætninger, der efter gældende ret udgør en Salmonella Dublin-smitterisiko, og
muligheden for påbud foreligger alene i forhold til sådanne besætninger.
Fødevarestyrelsen foretager kontrolbesøg på kvægejendomme, som udgør en Salmonella Dub-
lin-smitterisiko, og kontrollerer ved et opfølgende kontrolbesøg, om den besætningsansvarlige
har nået de mål for at fjerne smitterisikoen, som blev sat ved det tidligere kontrolbesøg. Nær-
mere regler herom følger af bekendtgørelse nr. 1791 af 2. december 2020 om salmonella hos
kvæg m.m. (kvægbekendtgørelsen). Den besætningsansvarlige kan eksempelvis efter kvægbe-
kendtgørelsen pålægges at tilvejebringe en handlingsplan for at bekæmpe Salmonella Dublin i
sin kvægbesætning, hvis besætningen udgør en Salmonella Dublin-smitterisiko. Et mål kan i
den forbindelse være, at den besætningsansvarliges handlingsplan for bekæmpelse af Salmo-
nella Dublin skal bringes i orden, hvis planen er mangelfuld, eller hvis den besætningsansvar-
lige ikke har handlet i overensstemmelse med sin handlingsplan mv. Hvis den besætningsan-
svarlige ikke har nået de fastsatte mål for besætningen, har Fødevarestyrelsen mulighed for at
pålægge den besætningsansvarlige at modtage veterinærfaglig rådgivning.
4
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 677: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om hold af dyr
UDKAST
Efter § 34 d, stk. 2, i lov om hold af dyr, kan ministeren fastsætte nærmere regler om den
veterinærfaglige rådgivning, herunder om at dyrlæger med de fornødne veterinærfaglige kvali-
fikationer skal godkendes af Fødevarestyrelsen til at foretage den veterinærfaglige rådgivning.
Fødevarestyrelsen godkender de veterinærfaglige rådgivere ud fra en vurdering af dyrlægernes
faglige viden og erfaring med bekæmpelse af Salmonella Dublin hos kvæg. Godkendelse sker
i overensstemmelse med bekendtgørelse om godkendelse af dyrlæger til at foretage påbudt ve-
terinærfaglig rådgivning med henblik på bekæmpelse af Salmonella Dublin på kvægejen-
domme, jf. bekendtgørelse nr. 1688 af 18. december 2018. Det er på nuværende tidspunkt alene
praktiserende dyrlæger eller dyrlæger ansat som konsulenter i landbrugsorganisationer, der kan
komme i betragtning til at udføre rådgivningen.
En besætningsansvarlig, som bliver omfattet af et påbud om veterinærfaglig rådgivning, kan
frit vælge mellem de veterinærfaglige rådgivere, som Fødevarestyrelsen har godkendt til opga-
ven.
2.1.2. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris overvejelser
Med denne del af lovforslaget skabes der hjemmel til, at ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri kan fastsætte regler om, hvilke ejendomme med kvæg der udgør en (særlig) Salmonella
Dublin-smitterisiko, og dermed vil kunne blive meddelt påbud om veterinærfaglig rådgivning.
Hensigten hermed er at sikre den fornødne fleksibilitet i reglerne om bekæmpelse af Salmonelle
Dublin, således at ministeren i en bekendtgørelse kan fastsætte hvilke ejendomme med kvæg
der udgør en (særlig) Salmonella Dublin-smitterisiko og dermed vil kunne meddeles påbud om
veterinærfaglig rådgivning. Dette gør det muligt at realisere et af de initiativer, som fremgår i
handlingsplanen for Salmonella Dublin fra 2020.
Salmonella Dublin er en af de farligste salmonella-bakterier, da bakterien i forhold til andre
typer af salmonella-bakterier giver mere alvorlig sygdom hos mennesker med øget risiko for
indlæggelse og dødsfald. Salmonella Dublin kan hos dyr udvikle sig til sygdommen salmonel-
lose, hvilket kan give dyrene diarré, lungebetændelse eller føre til aborter. Bakterien kan desu-
den medføre produktionstab i kvægbesætninger, fordi dyrene producerer mindre mælk, døde-
ligheden stiger blandt kalve, og dyrenes velfærd bliver forringet.
Det danske kvægerhverv og de danske myndigheder har siden 2002 gennemført indsatser over
for Salmonella Dublin. Indsatsen er løbende tilpasset og er en del af Fødevareforlig 4, som alle
Folketingets Partier stod bag. Indsatsen har dog ikke resulteret i, at målet om udryddelse af
Salmonella Dublin er nået. Som følge heraf har forligskredsen i januar 2021 godkendt en ny
handlingsplan (dateret september 2020) for Salmonella Dublin.
5
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 677: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om hold af dyr
2421169_0006.png
UDKAST
Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi (IFRO) har i 2017 estimeret de samfundsøkono-
miske omkostninger som følge af fødevarebårne sygdomsbyrder, hvori salmonella også indgår.
IFRO estimerer, at et registreret tilfælde med salmonella koster samfundet ca. 0,5 mio. kr. IFRO
har dog ikke forholdt sig til de specifikke omkostninger forbundet med Salmonella
Dublin.
Fødevarestyrelsen har i perioden fra 2015 til 2020 registreret mellem 19 og 31 humane tilfælde
smittet med Salmonella Dublin årligt (24 tilfælde i snit pr. år) og estimerer på baggrund af
beregningerne fra IFRO, at human sygdom med Salmonella Dublin har medført samfundsøko-
nomiske omkostninger for sygdomsbyrde på omkring 12 mio. kr. om året i perioden 2015-2020.
Det er vurderingen fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, at der med de gældende
regler ikke til fulde kan træffes de foranstaltninger, der er nødvendige for at udrydde Salmonella
Dublin i kvægbesætninger. Formålet med lovforslaget er således at realisere et af de initiativer,
som fremgår af den nye handlingsplan, hvor målet er, at flere kvægejendomme kan blive påbudt
veterinærfaglig rådgivning, hvorved indsatsen for at udrydde Salmonella Dublin styrkes.
Som anført i afsnit 1 og 2.1.1, fremgår det af de almindelige bemærkninger til lovforslag nr. L
53 om ændring af lov om hold af dyr, at påbudsbestemmelsen i § 34 d, stk. 1, er møntet på
besætninger, som har været i niveau 2 eller 3 i mindst 2 år, og har positive prøver i kalve/dyr i
alderen over 3 måneder, jf. Folketingstidende 2018-19, tillæg A, side 9. Bemærkningerne rum-
mer ikke mulighed for at fastsætte andre definitioner af, hvilke kvægejendomme der udgør en
Salmonella Dublin-smitterisiko. Bemærkningerne refererer desuden til smitteniveau 2 og 3. På
tidspunktet for fremsættelse af det pågældende lovforslag var niveau 2 var udtryk for, at kvæg-
besætningen på ejendommen havde tegn på infektion med Salmonella Dublin, mens niveau 3
indebar, at der på kvægejendommen var konstateret smitte med Salmonella Dublin.
Med henblik på at kunne realisere det element i handlingsplanen, der handler om, at flere kvæg-
ejendomme kan blive meddelt et påbud om veterinærfaglig rådgivning, skal der etableres hjem-
mel til, at ministeren kan meddele påbud om veterinærfaglig rådgivning om bekæmpelse af
Salmonella Dublin - også i andre tilfælde end dem, der i lyset af ovennævnte bemærkninger må
anses for omfattet af påbudsbestemmelsen i dag. Med henblik på at sikre den fleksibilitet i
lovgrundlaget, der er nødvendig for at løbende kunne tilpasse bekæmpelsesindsatsen til de kon-
krete forhold i takt med, at ny viden på området bliver kendt, foreslås det, at definitionen af
ejendomme med kvæg, der udgør en Salmonella Dublin risiko, fremover fastsættes i en be-
kendtgørelse.
Herudover er det en del af den nye handlingsplan for udryddelse af Salmonella Dublin, at der
fremadrettet kun skal være to Salmonella Dublin-niveauer for kvægejendomme. Formålet her-
med er at forenkle administrationen af reglerne om niveauer i kvægbekendtgørelsen. Regler om
Salmonella Dublin-niveauer har sammenhæng med, at Salmonella Dublin-indsatsen er baseret
6
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 677: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om hold af dyr
UDKAST
på overvågning af antistoffer mod Salmonella Dublin i kvægbesætninger. På baggrund af ni-
veauet af antistoffer bliver den enkelte ejendom tildelt et Salmonella Dublin-niveau. Placering
i Salmonella Dublin-niveau 2 og 3 udløser en række forpligtelser og konsekvenser for den be-
sætningsansvarlige. Regler om Salmonella Dublin-niveauerne er fastsat i bekendtgørelse nr.
1791 af 2. december 2020 om salmonella hos kvæg m.m. (kvægbekendtgørelsen), der er udstedt
med hjemmel i lov om hold af dyr § 26, § 29, § 30, stk. 1 og 3, § 33, § 34, stk. 1 og § 36.
Med henblik på at målrette bekæmpelsesprogrammet og samtidig tydeliggøre, hvilken mål-
gruppe påbuddet er møntet på, foreslås det, at det i lovteksten præciseres, at det alene er besæt-
ninger, som udgør en
særlig
Salmonella Dublin-smitterisiko, som kan blive meddelt påbud om
veterinærfaglig rådgivning.
I tilknytning hertil foreslås, at der i § 34 d, stk. 2, tilføjes en bemyndigelsesbestemmelse, således
ministeren kan fastsætte nærmere regler om, hvilke ejendomme med kvæg der udgør en særlig
Salmonella Dublin-smitterisiko. Herved vil der i bekendtgørelsesform kunne fastsættes præcise
bestemmelser om, hvilke ejendomme med kvæg der fremover vil kunne være genstand for et
påbud om veterinærfaglig rådgivning.
Det er foreløbig hensigten at udmønte bemyndigelsen ved i en bekendtgørelse at fastsætte, at
påbud om veterinærfaglig rådgivning kan anvendes på besætninger, som har været i Salmonella
Dublin-niveau 2 i mindst 1 år og har positive prøver i kalve/dyr i alderen over 3 måneder. Dette
medfører, at påbud vil kunne anvendes overfor flere kvægbesætninger, end det i dag er tilfældet.
Bemyndigelsesbestemmelsen muliggør, at der fremadrettet hurtigere kan foretages ændringer
af, i hvilke situationer påbud vil kunne anvendes, således at der løbende kan tages højde for de
aktuelle forhold i takt med, at ny viden bliver tilgængelig på området med Salmonella Dublin.
Det er hensigten løbende at evaluere effekten af påbud om veterinærfaglig rådgivning i forhold
til ambitionen om udryddelse af Salmonella Dublin. Ved evalueringen vil der blive lagt vægt
på, hvorvidt de udstedte påbud om veterinærfaglig rådgivning har medført en reduktion af Sal-
monella Dublin forekomsten i Danmark og de afledte konsekvenser heraf.
2.1.3. Den foreslåede ordning
På baggrund af overvejelserne i afsnit 2.1.2. foreslås det, at § 34 d, stk. 1, i lov om hold af
dyrpræciseres, så det af ordlyden fremgår, at målgruppen for påbudsbestemmelsen er ejen-
domme med kvæg, der udgør en
særlig
Salmonella Dublin-smitterisiko.
Med dette forslag til præcisering, vil det blive tydeliggjort, at påbud om veterinærfaglig rådgiv-
ning kun kan gives, når der foreligger en
særlig
Salmonella Dublin-smitterisiko, og at ikke
enhver smitterisiko kan danne grundlag for et påbud.
7
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 677: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om hold af dyr
UDKAST
I tilknytning til spørgsmålet om, hvornår der foreligger en særlig Salmonella Dublin-smitteri-
siko, foreslås det at tilføje en bemyndigelsesbestemmelse i § lovens 34 d, stk. 2, således at
ministeren kan fastsætte nærmere regler om, hvilke ejendomme med kvæg der udgør en særlig
Salmonella Dublin-smitterisiko.
Det er i første omgang hensigten, at der med hjemmel i bemyndigelsesbestemmelsen vil blive
fastsat regler om, at der foreligger særlig Salmonella Dublin-risiko i besætninger, som har været
i Salmonella Dublin-niveau 2 i mindst 1 år og har positive prøver i kalve/dyr i alderen over 3
måneder.
Med bestemmelsen sikres, at der fremadrettet er mulighed for at tilpasse definitionen af særlig
Salmonella Dublin-smitterisiko i takt med, at ny viden forekommer om Salmonella Dublin.
Definitionen af, hvornår kvægejendomme udgør en særlig Salmonella Dublin-smitterisiko, vil
være baseret på en faglig og saglig vurdering understøttet af videnskabelige eller statistiske
undersøgelser, der tilsiger et behov for at ændre definitionen som led i udryddelsen af Salmo-
nella Dublin.
Det forventes, at udmøntning af bemyndigelsen vil medføre færre humane sygdomstilfælde og
nedsatte produktionsomkostninger. Det vil ydermere kunne betyde eksportmæssig fordele for
dansk oksekød, reduktion i antallet af humane sygdomstilfælde, færre udgifter til sundhedsvæ-
senet og færre sygedagpenge mv.
2.2. Frivillige sundhedsrådgivningsaftaler for besætninger med andre dyrearter end svin
og kvæg
2.2.1. Gældende ret
En sundhedsrådgivningsaftale er en aftale, der indgås mellem den ansvarlige for en besætning
og en dyrlæge. For besætninger med svin og kvæg af en vis størrelse samt minkfarme er det
obligatorisk at indgå en sundhedsrådgivningsaftale. For mindre besætninger med svin og kvæg
samt besætninger med får, geder og akvakulturdyr er det frivilligt for den ansvarlige for en
besætning at indgå en sundhedsrådgivningsaftale. Alt afhængig af dyreart er der forskellige
typer aftaler, men krav og beføjelser er de samme, hvad enten en aftale er indgået som obliga-
torisk eller frivillig.
Efter § 34 a, stk. 1, i lov om hold af dyr kan ministeren fastsætte regler om, at store og større
svine- og kvægbesætninger skal være omfattet af en skriftlig obligatorisk sundhedsrådgivnings-
8
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 677: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om hold af dyr
UDKAST
aftales basismodul. Basismodul giver ikke den besætningsansvarlige øgede beføjelser med hen-
syn til anvendelse af lægemidler i besætningen i forhold til besætninger uden en sundhedsråd-
givningsaftale. Denne type aftale er primært indført for at tilgodese behovet for rådgivning om
dyrevelfærd og smittebeskyttelse. Med samme hjemmel kan ministeren fastsætte regler om
indholdet af aftalerne og om anmeldelse af aftalerne.
Herudover følger det af § 34 a, stk. 2, at ministeren kan fastsætte regler om, at besætningsejeren
eller dennes repræsentant og en dyrlæge frivilligt kan indgå sundhedsrådgivningsaftalens ba-
sismodul for svine- og kvægbesætninger, der ikke er omfattet af den obligatoriske ordning, der
er reguleret i § 34 a, stk. 1.
Efter § 34 a, stk. 3, kan ministeren fastsætte regler om, at besætningsejeren eller dennes repræ-
sentant ud over obligatoriske sundhedsrådgivningsaftaler, jf. § 34 a, stk. 1, på frivilligt grundlag
kan indgå skriftlige sundhedsrådgivningsaftalers tilvalgsmodul med en dyrlæge. Ved denne
type sundhedsrådgivningsaftale får den besætningsansvarlige øgede beføjelser med hensyn til
anvendelse af lægemidler i besætningen, hvis der er stillet en besætningsdiagnose af den prak-
tiserende dyrlæge. Aftaletypen indebærer endvidere, at dyrlægen skal aflægge et større antal
rådgivningsbesøg i besætningen end ved basismodul.
Endelig kan ministeren i henhold til § 34 a, stk. 4, fastsætte regler om, at besætninger med andre
dyrearter end dem, der er nævnt i § 34 a, stk. 1 og 2, skal være omfattet af en skriftlig obligato-
risk sundhedsrådgivningsaftale indgået mellem besætningsejeren eller dennes repræsentant og
en dyrlæge, herunder om indholdet af aftalerne og om anmeldelse af indgåede aftaler.
Bemyndigelsesbestemmelserne i § 34 a, stk. 1-3, er udmøntet ved bekendtgørelse nr. 991 af 25.
maj 2021 om sundhedsrådgivningsaftaler for svinebesætninger og bekendtgørelse nr. 992 af 25.
maj 2021 om sundhedsrådgivningsaftaler for kvægbesætninger. Bemyndigelsesbestemmelsen
i § 34 a, stk. 4, er udmøntet ved bekendtgørelse nr. 1650 af 18. december 2018 om obligatorisk
sundhedsrådgivning i minkfarme.
Herudover er der med hjemmel § 34 a udstedt bekendtgørelse nr. 993 af 25. maj 2021 om sund-
hedsrådgivningsaftaler for fåre- og gedebesætninger og bekendtgørelse nr. 994 af 25. maj 2021
om sundhedsrådgivningsaftaler for akvakulturvirksomheder.
2.2.2. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris overvejelser
I forbindelse med en revision af lov om dyrlæger og lov om hold af dyr i 2010 blev hjemlerne
til, at ministeren kan fastsætte regler om indgåelse af sundhedsrådgivningsaftaler for husdyrbe-
sætninger, overført fra lov om dyrlæger til lov om hold af dyr, jf. lov nr. 401 af 21. april 2010
om ændring af lov om dyrlæger og lov om hold af dyr. Den oprindelige hjemmel i § 14 i lov
om dyrlæger blev i den forbindelse ikke videreført i sin helhed, uagtet at hensigten var at vide-
reføre de eksisterende hjemler i forhold til fastsættelse af regler om både obligatoriske og fri-
villige sundhedsrådgivningsaftaler.
9
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 677: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om hold af dyr
UDKAST
Det fremgår af lovbemærkningerne til lovforslag nr. L 85 om ændring af lov om dyrlæger og
lov om hold af dyr jf. Folketingstidende 2009-2010, A, side 20, at reglerne om sundhedsråd-
givning i forhold til andre dyrearter end kvæg- og svinebesætninger (i praksis akvakulturanlæg
og fåre- og gedebesætninger) ikke berøres af lovforslaget.
Det fremgår således, at det ved lovændringen var hensigten at videreføre hjemlen til at fastsætte
regler om indgåelse af frivillige sundhedsrådgivningsaftaler for besætninger med andre dyrear-
ter end svin og kvæg i sin helhed.
På denne baggrund foreslås det, at den gældende hjemmel i § 34 a til fastsættelse af regler om
sundhedsrådgivningsaftaler præciseres, således at det tydeligt fremgår, at der kan fastsættes
regler om frivillige sundhedsrådgivningsaftaler for andre dyrearter end kvæg og svin.
2.2.3. Den foreslåede ordning
På baggrund af det ovenfor beskrevne om rækkevidden af § 34 a foreslås det, at der i § 34 a,
stk. 4, indsættes en bestemmelse (præcisering), som bemyndiger ministeren til at fastsætte reg-
ler om indgåelse af frivillige sundhedsrådgivningsaftaler for besætninger med andre dyrearter
end kvæg og svin og om indholdet af disse aftaler samt om anmeldelse af indgåede aftaler.
Dette svarer til, hvad der kan fastsættes bestemmelse om for så vidt angår øvrige typer af sund-
hedsrådgivningsaftaler omfattet af § 34 a.
Den foreslåede bestemmelse er ikke begrænset til specifikke dyrearter i husdyrproduktion, men
hensigten er for indeværende, at bestemmelsen skal danne grundlag for regler om indgåelse af
frivillige sundhedsrådgivningsaftaler for fåre- og gedebesætninger samt akvakulturanlæg.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Det vurderes, at lovforslaget ikke medfører implementeringskonsekvenser for det offentlige.
Forslaget vedrørende § 34 d, stk. 1 og 2, vurderes at give positive økonomiske konsekvenser
for det offentlige. Det forventes, at regler, der udstedes med hjemmel i § 34 d, stk. 2, hvor
ministeren kan fastsætte, hvilke kvægejendomme, der udgør en særlig Salmonella Dublin-smit-
terisiko, og derved kan blive påbudt veterinærfaglig rådgivning med hjemmel i § 34 d, stk. 1,
vil medvirke til at nedbringe forekomsten af salmonella yderligere på kvægejendomme med
særlig Salmonella Dublin-smitterisiko. Desuden forventes en reduktion i antallet af humane
sygdomstilfælde, som vil medføre færre udgifter til sundhedsvæsenet og færre sygedagpenge
mv.
Lovforslaget har i øvrigt ikke i sig selv økonomiske konsekvenser for stat, regioner eller kom-
muner.
10
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 677: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om hold af dyr
UDKAST
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Forslaget vedrørende § 34 d, stk. 1 og 2, forventes at have begrænsede økonomiske og admini-
strative konsekvenser for erhvervslivet.
Dansk Veterinær Konsortium, som er et samarbejde mellem Københavns Universitet (KU) og
Statens Serum Institut (SSI), skønner, at der i år 2020 var 50 mælkeleverende og 25 ikke-mæl-
keleverende besætninger, der havde været i Salmonella Dublin-niveau 2 i mere end 1 år og
fortsat havde positive blodprøver. Hvis det lægges til grund, at ejendomme med kvæg, der ud-
gør en særlig Salmonella Dublin-smitterisiko, er besætninger, som har været i Salmonella Dub-
lin-niveau 2 i mindst 1 år og har positive prøver i kalve/dyr i alderen over 3 måneder, jf. over-
vejelserne i afsnit 2.1.2., ville disse besætninger principielt kunne blive omfattet af et påbud om
veterinærfaglig rådgivning. Der er imidlertid ikke et entydigt svare på, hvor mange af disse
bedrifter der reelt vil blive pålagt rådgivning, idet afgørelse om at påbyde rådgivning afhænger
af den konkrete situation på den enkelte ejendom. Hvis det antages, at ca. 25 pct. af de 75
bedrifter med øget smitterisiko vil blive pålagt rådgivning, vil det medføre efterlevelsesomkost-
ninger for ca. 0,2 mio. kr. i 2022 i dyrlægeudgifter. Hvis det antages, at 50 pct. af bedrifterne
vil blive pålagt rådgivning i 2022, vil efterlevelsesomkostningerne stige til ca. 0,4 mio. kr. per
år. Det betyder, at der vil være yderligere øvrige efterlevelsesomkostninger i form af dyrlæge-
udgifter for erhvervet på 0,1-0,3 mio. kr. til sammenligning med de hidtidige omkostninger
efter den gældende definition af kvægejendomme, der udgør en særlig Salmonella Dublin-smit-
terisiko.
Hvis man lægger den påtænkte definition af særlig smitterisiko til grund som beskrevet i afsnit
2.1.2., kan udmøntningen af den pålagte veterinærfaglige Salmonella Dublin-rådgivning koste
det samlede erhverv mellem 0,2 og 0,4 mio. kr. om året i form af dyrlægeudgifter. Hertil be-
mærkes, at forskning fra Københavns og Aarhus Universitet har vurderet, at den forventede
økonomiske gevinst for erhvervet i den samlede indsats for at udrydde Salmonella Dublin kan
estimeres til 23-28 mio. kr. Lovforlaget i sig selv udgør imidlertid alene et element i denne
samlede indsats.
Det vurderes, at ændringen af § 34 a ikke i sig selv vil indebære økonomiske konsekvenser, idet
der alene er tale om en præcisering.
Lovforslaget har været forelagt Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering, som har vur-
deret, at lovforslaget medfører administrative konsekvenser under 4 mio. kr. årligt. Det bliver
derfor ikke specificeret yderligere.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Det vurderes, at lovforslaget ikke vil indebære administrative konsekvenser for borgerne.
11
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 677: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om hold af dyr
2421169_0012.png
UDKAST
6. Miljømæssige konsekvenser
Det vurderes, at lovforslaget vedrørende § 34 d, stk. 1 og 2 ikke vil indebære miljømæssige
konsekvenser.
Ligeledes vurderes det, at forslaget om præcisering af § 34 a, stk. 4, ikke vil indebære miljø-
mæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter, idet der er tale om nationale regler.
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den
til den
…..
været sendt i høring hos følgende
myndigheder og organisationer m.v.:
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an- (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
før »Ingen«)
Økonomiske kon- Nedbringelse af salmonella-fore-
Ingen
sekvenser for stat, komst på ejendomme med særlig Sal-
kommuner og re- monella Dublin-smitterisiko forven-
gioner
tes at give en reduktion af humane
sygdomstilfælde og derfor give færre
udgifter til sundhedsvæsenet, færre
sygedagpenge og mindre tabt arbejds-
fortjeneste.
Implementerings- Ingen
konsekvenser for
stat, kommuner og
regioner
Ingen
Økonomiske kon- Den forventede erhvervsøkonomiske Den foreløbige definition af, hvad
sekvenser for er- gevinst for erhvervet i den samlede der udgør en særlig Salmonella Dub-
hvervslivet
indsats for at udrydde Salmonella lin-smitterisiko, jf. afsnit 2.1.2, be-
Dublin kan estimeres til 23 til 28 mio.
12
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 677: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om hold af dyr
2421169_0013.png
UDKAST
kr. Lovforslaget udgør imidlertid kun virker, at udmøntningen af den på-
ét element.
lagte veterinærfaglige Salmonella
Dublin rådgivning estimeres at
kunne koste det samlede erhverv
mellem 0,2 og 0,4 mio. kr. årligt i
dyrlægeudgifter.
Administrative
Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative
Ingen
konsekvenser for
borgerne
Miljømæssige
konsekvenser
Ingen
Begrænsede administrative konse-
kvenser.
Ingen
Ingen
Forholdet til EU- Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
retten
Er i strid med de
principper for im-
plementering
af erhvervsrettet
EU-regulering/
Går videre end mi-
nimumskrav i EU-
regulering
(sæt X)
Ja
Nej
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Lov om hold af dyr § 34 a indeholder bemyndigelsesbestemmelser i henhold til hvilke, mini-
steren kan fastsætte regler om indgåelse af sundhedsrådgivningsaftaler for husdyrbesætninger,
både obligatoriske og frivillige aftaler. Bemyndigelsesbestemmelserne indeholder hjemmel til,
at ministeren kan fastsætte regler om indgåelse af sundhedsrådgivningsaftaler for svine- og
kvægbesætninger og for besætninger med andre dyrearter end svin og kvæg, herunder om ind-
holdet af aftalerne og om anmeldelse af indgåede aftaler. For en nærmere beskrivelse af gæl-
dende ret henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit 2.2.1.
13
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 677: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om hold af dyr
UDKAST
Det foreslås, at det i
§ 34 a, stk. 4,
præciseres, at ministeren kan fastsætte regler om,
at besæt-
ningsejeren eller dennes repræsentant og en dyrlæge frivilligt kan indgå en sundhedsrådgivningsaf-
tale for besætninger med andre dyrearter, end dem der er nævnt i § 34 a, stk. 1 og 2, herunder om
indholdet af aftalerne og om anmeldelse af indgåede aftaler.
Hensigten med forslaget er således
at præcisere, at ministeren kan fastsætte
regler om
indgåelse af frivillige sundhedsrådgivnings-
aftaler for besætninger med andre dyrearter end svin og kvæg.
Den foreslåede bestemmelse (præcisering) vil ikke være begrænset til specifikke dyrearter, men
det er indtil videre hensigten, at bestemmelsen vil skulle udgøre hjemmel for bekendtgørelse
om sundhedsrådgivningsaftaler for fåre- og gedebesætninger og bekendtgørelse om sundheds-
rådgivningsaftaler for akvakulturanlæg.
Den foreslåede præcisering indebærer ikke ændringer i den nugældende ordning for sundheds-
rådgivningsaftaler. Reglerne om sundhedsrådgivningsaftaler, som er udmøntet i en række be-
kendtgørelser for besætninger med svin, kvæg, får og geder, mink og akvakulturanlæg, påtæn-
kes ikke ændret på baggrund af den foreslåede præcisering, der alene har til formål at sikre klar
og tydelig hjemmel for fastsættelse af regler om indgåelse af frivillige sundhedsrådgivningsaf-
taler for andre dyrearter end svin og kvæg
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, afsnit. 2.2.
Til nr. 2
Det fremgår af lovens § 34 d, stk. 1, at ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan meddele
påbud om veterinærfaglig rådgivning om bekæmpelse af Salmonella Dublin til besætningsan-
svarlige på ejendomme med kvæg, der udgør en Salmonella Dublin-smitterisiko.
Det er den besætningsansvarlige, som kan blive påbudt veterinærfaglig rådgivning, hvis dennes
kvægejendomme udgør en Salmonella Dublin-smitterisiko. En besætningsansvarlig er den per-
son, der i det Centrale Husdyrbrugsregister (CHR) er registreret som bruger af besætningen.
Hvis der ikke er registreret en bruger, er det ejeren af besætningen, der er besætningsansvarlig.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit.
2.1.1.
Der foreslås en ændring af lovens
§ 34 d, stk. 1,
ved,
at ordet ”særlig” indsættes før ”Salmonella
Dublin-smitterisiko”. Formålet hermed er at tydeliggøre, at påbudsbestemmelsen er møntet på
ejendomme med besætninger af kvæg, der udgør en
særlig
Salmonella Dublin-smitterisiko og
ikke enhver smitterisiko.
14
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 677: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om hold af dyr
UDKAST
Til nr. 3
Det fremgår af lovens § 34 d, stk. 2, at ministeren kan fastsætte nærmere regler om den veteri-
nærfaglige rådgivning, herunder om, at dyrlæger med de fornødne veterinærfaglige kvalifika-
tioner skal godkendes af Fødevarestyrelsen til at foretage den veterinærfaglige rådgivning.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit.
2.1.1.
Det foreslås, at der indsættes en yderligere bemyndigelse i
§ 34 d, stk. 2,
således at ministeren
kan fastsætte nærmere regler om, hvilke ejendomme med kvæg der udgør en særlig Salmo-
nella Dublin-smitterisiko.
Den foreslåede bestemmelse skal forstås i sammenhæng med begrebet ”særlig Salmonella Dub-
lin-smitterisiko”,
jf. ændringen i lovforslagets nr. 2. Formålet med ændringen er, at ministeren
får hjemmel til i en bekendtgørelse at fastsætte regler om, hvilke ejendomme med kvæg der
udgør en særlig Salmonella Dublin-smitterisiko.
Definitionen af, hvilke kvægejendomme der udgør en særlig Salmonella Dublin-smitterisiko,
vil blive fastsat ud fra en faglig og saglig vurdering understøttet af videnskabelige eller statisti-
ske undersøgelser, der tilsiger et behov for at ændre definitionen som led i udryddelsen af Sal-
monella Dublin.
Den foreslåede § 34 d, stk. 2, vil opfylde behovet for, at definitionen i bekendtgørelsesform kan
tilpasses efter den aktuelle situation på området med Salmonella Dublin i takt med, at ny og
relevant viden på området bliver tilgængelig.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, afsnit 2.1.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2022
Til § 3
Lovforslagets § 3 indeholder bestemmelse om lovens territoriale gyldighedsområde. Den fore-
slåede bestemmelse indebærer, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland, men loven kan
dog ved kongelig anordning helt eller delvist sættes i kraft for Grønland med de ændringer, som
de grønlandske forhold tilsiger.
15
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 677: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om hold af dyr
2421169_0016.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om hold af dyr jf. lovbekendtgørelse nr. 330 af 2.
marts 2021, foretages følgende ændringer:
§ 34 a. Ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri
kan fastsætte regler om, at store og
større svine- og kvægbesætninger
skal være omfattet af en skriftlig
obligatorisk
sundhedsrådgivningsaftales basis-
modul indgået mellem besætnings-
ejeren
eller dennes repræsentant og en
dyrlæge,
herunder om indholdet af aftalerne
og om anmeldelse af
indgåede aftaler.
Stk. 2. Ministeren kan fastsætte
regler om, at besætningsejeren
eller dennes repræsentant og en
dyrlæge frivilligt kan
indgå sundhedsrådgivningsaftalens
basismodul for svine- og
kvægbesætninger, der ikke er om-
fattet af stk. 1.
Stk. 3. Ministeren kan fastsætte
regler om, at besætningsejeren
eller dennes repræsentant ud over
obligatoriske
sundhedsrådgiv-
ningsaftaler,
jf. stk. 1, på frivilligt grundlag kan
indgå skriftlige sundhedsrådgiv-
ningsaftalers tilvalgsmoduler
med en dyrlæge.
1.
I
§ 34 a, stk. 4,
indsættes efter ordene »skriftlig ob-
ligatorisk sundhedsrådgivningsaftale«:
»eller
have mulighed for at indgå en frivillig sundheds-
rådgivningsaftale,
«
16
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 677: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om hold af dyr
2421169_0017.png
UDKAST
Stk. 4. Ministeren kan fastsætte
regler om, at besætninger
med andre dyrearter end dem, der
er nævnt i stk. 1 og 2, skal være om-
fattet af en skriftlig obligatorisk
sundhedsrådgivningsaftale
indgået mellem besætningsejeren
eller dennes repræsentant og en
dyrlæge, herunder om indholdet af
aftalerne og om anmeldelse af ind-
gåede aftaler.
§ 34 d, stk. 1. Ministeren for føde-
varer, landbrug og fiskeri kan med-
dele påbud om veterinærfaglig råd-
givning om bekæmpelse af Salmo-
nella Dublin til besætningsansvar-
lige på ejendomme med kvæg, der
udgør en Salmonella Dublin-smit-
terisiko.
§ 34 d, stk. 2. Ministeren kan fast-
sætte nærmere regler om den vete-
rinærfaglige rådgivning, herunder
om, at dyrlæger med de fornødne
veterinærfaglige
kvalifikationer
skal godkendes af Fødevarestyrel-
sen til at foretage den veterinærfag-
lige rådgivning.
2.
I
§ 34 d, stk. 1,
indsættes efter ordene
»der
udgør
en«:
»særlig«.
3.
I
§ 34 d, stk. 2,
indsættes som 2. pkt.:
»Ministeren kan endvidere fastsætte nærmere regler
om, hvilke ejendomme med kvæg, der udgør en særlig
Salmonella Dublin-smitterisiko.«
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2022.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan
ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i kraft for
Grønland med de afvigelser, som de særlige grønlandske
forhold tilsiger.
17