Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del Bilag 676
Offentligt
2420792_0001.png
Dato: 23. juni 2021
Høring af projektforslag for Naturnationalpark
Gribskov
Overordnet
Det er DNs vurdering at det foreliggende projektforslag overordnet er grundigt, gennemarbej-
det og gennemtænkt.
Naturnationalpark Gribskov ligger centralt i Nationalpark Kongernes Nordsjælland, som lægger
stor vægt på kulturhistorie og turismeudvikling. Dette forhold kan tænkes at medvirke til et
særligt stort publikumspres i naturnationalparken, hvorfor gennemtænkt planlægning og for-
valtning af adgang og rekreative muligheder er en særlig opgave og udfordring i forbindelse
med naturnationalpark Gribskov.
Det er desuden ikke en let opgave at genskabe rammerne for vild natur og fri dynamik. Det
statsejede skovområde har i generationer været et område med kommerciel skovdrift, herun-
der drænet og præget af overvejende kommercielt valgte træarter.
Der er derfor langt til at få genskabt et naturligt og stabilt økosystem, hvor den fri dynamik rå-
der. Det vil tage tid, og der vil særligt i de første år være behov for justeringer.
Derfor er der anledning til at kvittere for den tilgang, som der lægges op til i projektbeskrivel-
sen: Dels anerkendes behovet for i en periode løbende at kunne tilpasse græsningstrykket, ef-
terhånden som naturen ændrer karakter. Dels er projektbeskrivelsen bygget op om indledende
”initialtiltag” / engangstiltag i form af genskabelse af naturlig
hydrologi, rydninger af ikke
hjemmehørende træarter, strukturelle rydninger og overvejelser om eventuel relevans af se-
nere re-introduktion af arter, der naturligt ville kunne forekomme i området.
Ligeledes er det vores opfattelse, at Naturstyrelsen til fulde efterlever intentionen i det frem-
satte lovforslag om at sikre dyreetiske hensyn samt i videst muligt omfang at tilgodese frilufts-
livet, i respekt for at biodiversiteten har førsteprioritet.
Vi har imidlertid nogle overvejelser og forslag til forbedringer, men vores efterfølgende mere
specifikke kommentarer skal ses i lyset af, at vi overordnet set er positive overfor Naturstyrel-
sens projektforslag.
Med venlige hilsener
Søren Mark Jensen
DNs lokale repræsentant
Bo Håkansson
DNs sekretariat
Kopi:
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 676: Kopi af høringssvar fra Danmarks Naturfredningsforening om Naturnationalpark Gribskov samt Fussingø
2420792_0002.png
Kommentarer til de enkelte afsnit i pro-
jektbeskrivelsen
2.1 Eksisterende forhold
Vi har ingen kommentarer til redegørelsen for de eksisterende forhold.
2.2 Planlagte tiltag og anlæg
2.2.1 Naturnationalparkens geografiske afgrænsning
Naturstyrelsens arealer i Gribskov dækker 3888 ha (kilde). Naturnationalparken vil dække
1.300 hektar og vil blive afgrænset af veje, jernbaner og (på en kort andel af strækningen)
privatejede arealer. Naturnationalparken vil dermed omfatte ca. 1/3 af Naturstyrelsens arealer
i Gribskov.
Danmarks Naturfredningsforening anerkender at afgrænsningen af Naturnationalpark Gribskov
i høj grad må foretages med udgangspunkt i at undgå større veje og jernbaner inden for områ-
det. Der er imidlertid et åbenlyst potentiale for at medtage arealerne syd for Kildeportvej,
uden derved at omfatte større veje eller anden infrastruktur.
Til gengæld synes der at være rige muligheder for at kunne sikre alternative muligheder for de
få rekreative interesser (fx hundeslæde-kørsel), som ikke længere vil kunne finde sted inden
for området. Det bakker vi op om, jf. de principper som ministeren, Friluftsrådet og DN sam-
men har udarbejdet.
2.2.2 Udsætning af store planteædende pattedyr
I dag forekommer i området sika, rådyr og dådyr. Projektbeskrivelsen lægger op til at disse
arter fortsat skal være forekommende som græssere, som suppleres med ikke-reproducerende
kreaturer, og også til at der udsættes krondyr og elge som ”browsere”.
Hensigten er opnå et alsidigt og varieret græsningstryk, og der sigtes på at øge det samlede
græsningstryk til i første omgang 70 kg græsser pr. hektar, hvad der ifølge DCE er i den lave
ende af et naturligt græsningstryk (men langt højere end i dag, i området).
DN er enig i, at det i biologisk henseende er nødvendigt at sikre en større græsningstryk og i
at der bør sikres forekomst af ”browsere”.
Opsætning af vildthegn er et markant tiltag. To af DNs i alt 10 lokale afdelinger i Nordsjælland
(Gribskov- og Helsingørafdelingen) har givet udtryk for meget stor betænkelighed ved etable-
ringen af et vildthegn omkring Naturnationalpark Gribskov og lægger vægt på, at der også er
mulighed for at udsætte andre græssere end de foreslåede. Sammen med den planlagte gen-
opretning af den naturlige hydrologi mener disse to afdelinger således, at det er muligt at ud-
vikle og styrke biodiversiteten, og at der kan opnås et øget græsningstryk og en rimelig grad
af naturlig dynamik uden at opsætte vildthegn.
I respekt for at opsætning af vildthegn er et markant tiltag er det derfor helt afgørende at der i
projektbeskrivelsen gives meget tydelige beskrivelser af de faglige overvejelser, der fører til
beslutningen om at udsætte elge, stude og krondyr og dermed for at etablere et vildthegn om-
kring området. Det er således vigtigt for både forståelse og opbakning til udsætning af brow-
sere og dermed til etablering af vildthegn, at de faglige begrundelser fremstår klart i projekt-
beskrivelse og dette bør derfor uddybes.
Endvidere bør der gives faglige begrundelser for, hvorfor hest, bison og vildsvin er fravalgt, så
der er gennemsigtighed i de faglige overvejelser både bag valg og fravalg af dyr. Vi henviser
2
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 676: Kopi af høringssvar fra Danmarks Naturfredningsforening om Naturnationalpark Gribskov samt Fussingø
her til forståelsen af, at der i den nationale videnskabelige følgegruppe var en enig anbefaling
af vildsvin.
Vi har ikke den fornødne ekspertise til at forholde os til den tænkte indbyrdes fordeling i sam-
mensætningen af græsserne, men ønsker at den baseres på faglig viden, og vi kvitterer for, at
Naturstyrelsen lægger op til løbende at revurdere sammensætningen.
I projektbeskrivelsen angives endvidere at
Græsningstrykket er at betragte som en sigtelinje og det er ikke givet, at man ender med
den angivne fordeling af arter eller det beregnede antal dyr. Det er forventningen, at den eksi-
sterende bestand af dådyr vil øges forholdsvist hurtigt allerede fra etableringen af naturnatio-
nalparken, mens de indledningsvist ret små udsætninger af elge og krondyr vil udvikle sig
langsommere. Startbestanden af de reproducerende bestande af eksisterende hjortearter og
udsatte dyr vil være væsentligt lavere end 70 kg græsningsdyr per hektar. Med en gradvis be-
standsopbygning er der mulighed for en løbende vurdering af såvel dyrenes tilstand, som hvor
og hvordan de færdes på arealerne
herunder søger deres føde, og derved får indvirkning på
naturen. Dermed skal det løbende vurderes, om der skal udtages individer og/eller arter og
sættes andre arter ind i stedet, eller om der eksempelvis skal reguleres på forholdet mellem
arterne”.
Vi kan støtte denne tilgang med et lavt græsningstryk til at starte med, og en løbende vurde-
ring af behovet for justeringer herunder at øge græsningstrykket. Vi tager dog for givet at
hensigten er, at der på sigt opnås etableringen af et grundlæggende stabilt økosystem, hvor
forholdet mellem arterne ikke har meget store menneskeskabte udsving, og hvor der ikke lø-
bende foretages ”udskiftninger” i artssammensætningen. Altså tilnærmelsesvist et ”selvforval-
tende” økosystem
med som udgangspunkt primært udsving som følge af naturlig dynamik,
med minimal menneskelig indgriben.
2.2.3 Etablering af hegn
Projektbeskrivelsen angiver en række tiltag for at imødegå utilsigtede konsekvenser af vildt-
hegnet, herunder:
”Hegnet
skal tillade mindre pattedyr så som hare, ræv, grævling og rådyr sikker passage af
hegnet. En del dyr (især ræv, grævling mv.) kan skubbe/grave sig under hegnet, dertil kom-
mer egentlige passager, som etableres med jævne mellemrum ved udvalgte spring i terrænet
og ved dyrenes naturlige veksler. Hvor hegnet passerer grøfter og vandløb, skal der være sær-
lig opmærksomhed på at muliggøre passage af de mindre pattedyr
ikke mindst bæveren,
som forventes at indfinde sig i naturnationalparken på sigt”.
Vi anser det for helt afgørende at man i videst muligt omfang sikrer, at andre arter end de ud-
satte græssere uhindret kan passere ind og ud af området, og bakker derfor op om de be-
skrevne tiltag.
Vi henviser her ud over til vore kommentarer til projektbeskrivelsens afsnit 2.2.2
2.2.4 Friluftsfaciliteter samt veje, stier og spor
Det er DNs ønske at man i videst muligt omfang skal sikre og forbedre offentlighedens adgang
til området og mulighederne for helt nye naturoplevelser, i respekt for at hensynet til naturen
her går forud for alt andet. Vi vil derfor gerne kvittere for, at projektbeskrivelsen netop tilstræ-
ber at indfri denne målsætning.
Vi hæfter os således ved at projektbeskrivelsen angiver at ”Placeringen
af indgangspartier,
veje og stier leder naturnationalparkens gæster uden om sårbare naturområder og levesteder
og medvirker derved til, at friluftslivets påvirkning af biodiversiteten bliver mindst mulig”.
3
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 676: Kopi af høringssvar fra Danmarks Naturfredningsforening om Naturnationalpark Gribskov samt Fussingø
Samt at Naturstyrelsen inden for området i forbindelse med analyser af områdets sårbare na-
turarealer og græsningspotentiale
for store pattedyr operer med etablering af tre ”stilleområ-
der”. Det fremgår således af forslaget at styrelsen ”har
identificeret tre delområder på samlet
390 ha, hvor stier og vejforløb er trukket ud i kanterne af disse områder, for at mindske for-
styrrelserne, og et sted placeres en observationsplatform for at sikre, at området også vil
kunne nydes på afstand”.
Vi ønsker dog, at der i projektforslaget kommer til at indgå mere konkrete overvejelser og
mere specifikke beskrivelser af hvordan man forvaltningsmæssigt vil sikre, at der ikke fx er ak-
tiviteter som mountainbiking, orienteringsløb, ridning og hunde luftning i de tre særlige stille-
områder.
Vi har en forhåbning og forventning om, at den lokale følgegruppe for Naturnationalparken op-
retholdes og anbefaler, at man i dette regi sammen evaluerer løbende på disse hensyn.
2.2.5 Trafiksikkerhedsmæssige foranstaltninger
Vi kan tilslutte os de planlagte foranstaltninger.
2.2.6 Tiltag på tilgrænsende arealer
Vi henviser til de principper for afvejning af naturmæssige og rekreative hensyn, som ministe-
ren, Friluftsrådet og DN sammen har udarbejdet og kan i det lys anbefale den beskrevne til-
gang, hvor alternative muligheder (for bl.a. hundeslædekørsel) etableres på tilgrænsende are-
aler.
Vi hæfter os ved at projektbeskrivelsen angiver, at planlægningen af en række tiltag udestår.
Vi har en forhåbning og forventning om at den lokale følgegruppe for Naturnationalparken op-
retholdes og anbefaler, at man i dette regi får mulighed for at bidrage til Naturstyrelsens over-
vejelser, før der tages beslutninger.
2.3 Naturgenopretning og andre initiativer i området
Da Gribskov i generationer har været en produktionsskov er det ifølge projektbeskrivelsen
nødvendigt med en række ”initialtiltag” / engangstiltag med henblik på at fremskynde samt at
genskabe rammerne for at naturlig dynamik efterfølgende kan råde. Denne tilgang er DN enig
i. Men vi anbefaler at den endelige projektbeskrivelse angiver en omtrentlig tidshorisont for
varigheden af denne fase.
Projektbeskrivelsen angiver, at omfattende strukturfældninger vil være nødvendige med hen-
blik på, ”at
skabe både rumlig og artsmæssig variation. Disse fældninger vil i naturnationalpar-
kens etableringsfase være ganske omfattende og i lighed med ved indfasning af urørt skov, vil
træeffekterne fra ikke-hjemmehørende
nåletræer blive taget ud af skoven og solgt”.
Der er som udgangspunkt intet problem i at sikre en indtægt fra de træeffekter, som af biolo-
giske hensyn bør fældes og udtages. Omvendt er der netop et udtalt behov for at øge mæng-
den af forekommende dødt ved i området.
Vi anbefaler derfor en uddybende beskrivelse af, hvordan et udtag af træeffekter evt. kan sikre
en indtægt, uden derved at tilsidesætte behovet for at sikre mere dødt ved i området. Der må
ikke kunne opstå misforståelser omkring rydningerne, som indebærer en forståelse af at man
fælder for at kunne skaffe indtægter.
Vi anser det for vigtigt at eksperter laver en konkret vurdering af evt. behov for strukturfæld-
ninger. Det er vigtigt, at der kun fældes og udtages ikke-hjemmehørende træer og hvis der
undtagelsesvist fældes hjemmehørende træer bør de blive som dødt ved i skovbunden.
4
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 676: Kopi af høringssvar fra Danmarks Naturfredningsforening om Naturnationalpark Gribskov samt Fussingø
2.3.1 Genopretning af naturlig hydrologi
Projektbeskrivelsen lægger op til, at engangstiltag rettet mod genskabelse af naturlig hydro-
logi, som udgangspunkt skal ske i forbindelse med etableringen. Det fremgår at ”hensyn
til
jernbane og Parforcejagtveje begrænser antallet af
potentielle større vådområder”,
men om-
kring 19% af arealet vil blive genskabte som vådområder.
DNs synspunkt er, at der i videst muligt omfang skal genskabes den oprindelige hydrologi i
området. Men vi tager til efterretning at hensyn til jernbane og parforcejagtvejene kan sætte
begrænsninger for fuld genskabelse.
2.3.2 Rydning af nåletræsbevoksninger
DN er af den generelle opfattelse, at større monokulturer bør undgås. DN mener derudover, at
der bør laves en vurdering af eksperter af det hensigtsmæssige omfang (ud fra en biodiversi-
tetsmæssig betragtning) af rydning af områdets nåletræsbevoksninger.
2.3.3 Bekæmpelse af invasive arter
Projektbeskrivelsen angiver, at der kun er få kendte forekomster af invasive plantearter i om-
rådet samt at ”eksisterende
og eventuelle nye forekomster af invasive arter vil blive løbende
overvåget med henblik eventuelt behov
for senere bekæmpelse” og at pt kendte forekomster
af japansk pileurt vil blive bekæmpet ved udlægning af fiberdug.
Det er DNs vurdering at forekomst af invasive plante- og dyrearter er et generelt, væsentligt
og voksende problem for biodiversiteten i Danmark. Derfor er der i udpræget grad behov for
særlig fokus og bekæmpelse, ikke mindst i Naturnationalparkerne.
Derfor anbefaler vi en skærpet tilgang i forhold til projektbeskrivelsen, således at eksisterende
og eventuelle nye forekomster ikke alene overvåges men henblik på evt. behov for senere be-
kæmpelse, men ubetinget og målrettet bekæmpes straks de konstateres.
Der vil løbende være behov for at holde øje med om såvel invasive plante- som dyrearter
etablerer sig inden for området og siden bekæmpes. Vi ser her et potentiale for at interessen-
ter kan bidrage konstruktivt og i praksis og anbefaler at man drøfter dette i følgegruppen for
området. Det bør derfor overvejes tilføjet projektbeskrivelsen.
2.3.4 Biodiversitetsfremmende tiltag
I projektbeskrivelsen angives strukturfældninger og veteranisering som tiltag. Det angives
bl.a.: ”på
baggrund af den løbende overvågning af biodiversiteten følges også tilgangen af
dødt ved. I det omfang, tilgangen falder markant over en længere periode, kan der iværksæt-
tes tiltag, som fremmer forekomsten af dødt ved
som f.eks. strukturfældning, veteranise-
ring, brand og genopretning af naturlig hydrologi”.
Da formålet med Naturnationalparken er i videst muligt omfang at genskabe
rammerne
for fri
dynamik anbefaler vi i DN, at man i højere grad betragter både strukturfældninger og vetera-
nisering som ”initialtiltag” / engangstiltag i forbindelse med etableringen,
og at man er meget
tilbageholdende med yderligere menneskelige indgreb af den karakter efterfølgende.
Der angives planer om at etablere 25 små plantninger med udsåning af arter der er forsvundet
fra området, som siden skal sprede sig fra plantningerne, og at de 25 plantninger tænkes en-
ten indhegnede eller etablerede under fældede egetoppe. DN mener, at det er vigtigt, at der
kun foretages plantninger og udsåning af forsvundne arter, såfremt der er tungtvejende faglige
grunde til det. Derfor anbefaler vi her en vurdering af behovet for sådanne plantninger og af
hvilke arter der eventuelt kunne være tale om.
Også i ovenstående sammenhæng vil det være anbefalelsesværdigt at man i givet fald drøf-
tede behovet i den lokale følgegruppe, før iværksættelse.
Projektbeskrivelsen angiver også tidligere overvejelser om potentialet for at genudsætte eg-
hjort og tidligere kendte sommerfuglearter der nu er forsvundne fra området. DN tager ikke
5
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 676: Kopi af høringssvar fra Danmarks Naturfredningsforening om Naturnationalpark Gribskov samt Fussingø
2420792_0006.png
her stilling til disse overvejelser, men understreger nødvendigheden af at sådanne overvejelser
i givet fald tager udgangspunkt i IUCNs kriterier for reintroduktioner og translokationer og en
grundig inddragelse af relevante interessenter.
2.3.5 Forventede klimaeffekter
Ingen kommentarer.
3 Overordnede retningslinjer for forvaltning
3.1 Udviklingsmål
Projektbeskrivelsen angiver at ”Naturnationalpark
Gribskov ikke har et fast defineret ud-
viklingsmål, da den løbende vil ændre sig. Der er tale om områder, som har forudsætning for
en vildere natur med en dynamisk udvikling, der kan bidrage til en øget biodiversitet”.
Grundlæggende er DN enig i. at der hverken skal eller kan fastsættes strengt definerede ud-
viklingsmål for dynamisk natur, som skal tilstræbes at have en selvforvaltende karakter.
Omvendt vil man med de valg der træffes om udsætning af græssere, deres tæthed og indbyr-
des fordeling, også træffe valg om den fremtidige retning for området. Blandt andet for ikke
løbende at skifte retning, blot med henblik på målrettet at optimere biodiversiteten i sådanne
områder, taler DCE om fastsættelse af en ”Baseline” (afsnit 2 i DCEs
rapport
om biodiversitets-
effekter af Rewilding).
Projektbeskrivelsen angiver (med rette) indledningsvist et behov for løbende tilpasninger i en
længere periode. Men det er omvendt også vigtigt, at der fra start af er en fælles forståelse af
hvilket økosystem man sigter mod at genskabe rammerne for, så man ikke foranlediges til lø-
bende at tilpasse sammensætning og tætheder af dyr med henblik på målrettet at
optimere
biodiversiteten. Formålet med Naturnationalparker
er ikke
målrettet løbende at ændre tiltag
for at optimere biodiversiteten i et givent område, men at genskabe rammerne for fri dynamik
i et tilnærmelsesvist genskabt oprindeligt økosystem. Samlet set vil mere vild natur og dyna-
mik bidrage til at øge biodiversiteten, på en naturlig måde.
Derfor anbefaler vi, at man i projektbeskrivelsen henviser til DCEs overvejelser om fastsæt-
telse af ”Baseline”, altså en tydeligere rammesætning.
3.2 Principper for forvaltning af de udsatte dyr
Dyreetiske hensyn
DN har forståelsen for at samtlige tilkendegivelser fra politisk side og interesseorganisationer
entydigt og ubetinget peger på behovet for at sikre at udsatte dyr under hegn ikke lider.
Det er vores opfattelse at projektbeskrivelsen til fulde sætter rammerne for at sikre det.
Med det beskrevne beredskab, løbende tilsyn og vurdering af behovet for at reducere antallet
af dyr FØR bestandene reelt vil sulte, vil hjortevildtet og andre arter i Naturnationalparkerne
efter vor vurdering i højere grad være sikrede mod lidelser, end hjortevildtet uden for Natur-
nationalparkerne, som jo kan udsættes for alvorlige menneskepåførte lidelser som f.eks. an-
skydninger i forbindelse med jagt, påkørsler af biler, få klippet benene af i høstmaskiner og
andre frygteligheder, uden nødvendigvis at få hjælp til at gøre en ende på deres lidelser.
Og vi noterer os, at der lægges op til indledningsvist at have et ret lavt græsningstryk og der-
med også relativt lav dyretæthed, hvilket også er udtryk for et dyreetisk forsigtighedsprincip.
6
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 676: Kopi af høringssvar fra Danmarks Naturfredningsforening om Naturnationalpark Gribskov samt Fussingø
2420792_0007.png
Vi er endvidere opmærksomme på, at man fra politisk side har ønsket at øge fokus på at både
gældende og kommende (Lov om naturnationalparker) lovgivning udmønter dette dyreetiske
hensyn i praksis, igennem hyppigt tilsyn.
Vi bakker således op om de omfattende beskrevne indsatser for at forebygge en risiko for at
dyr under hegn vil lide eller dø af sult, sygdom eller skader i en Naturnationalpark.
Græsningstryk og artssammensætning
Vi forstår, at man vil starte med et lavt græsningstryk (af bl.a. dyreetiske hensyn) og et lavt
antal elge krondyr og kreaturer, for så nøje at følge udviklingen og så tilpasse antallet af dyr
og fordelingen på tværs af arter.
Den tilgang kan vi anbefale, men henviser også til vores anbefaling af at henvise til DCEs over-
vejelser om fastsættelse af ”Baseline” så man grundlæggende har en rammesætning for områ-
det at sigte efter (se bemærkninger oven for til afsnit 3.1).
3.3 Principper for forvaltning af friluftsliv og rekreative faci-
liteter
Vi henviser til de
principper
som ministeren, Friluftsrådet og DN sammen har udarbejdet og
kan i det lys tilslutte os den beskrevne tilgang i projektbeskrivelsen.
Vi ønsker i den forbindelse at henlede opmærksomheden på, at forebyggelse og afhjælpning af
både reelle og tænkte konflikter mellem natur- og rekreative interesser forudsætter en nær og
konstruktiv dialog mellem myndigheder og interessenter.
Så vi anbefaler også i denne sammenhæng på det kraftigste, at man opretholder den lokale
følgegruppe og her har en løbende dialog om konkrete udfordringer og tiltag til at sikre alle
hensyn.
3.4 Principper for forvaltning af vildtet
Udtaget af dyr
Projektbeskrivelsen afspejler til fulde rammerne, der vil blive sat med vedtagelsen af Lov om
naturnationalparker, ved ikke at tillade rent rekreativ jagt.
Vi anbefaler at baggrunden for dette tydeliggøres (ikke mindst fordi etablering af Gribskov Na-
turnationalpark er iværksat før lovens vedtagelse) i projektbeskrivelsen. Således at der er tale
om faglig begrundelse for forbud mod jagt og ikke er tale om et forbud mod rekreativ jagt be-
grundet i holdninger. Almindelig rekreativ jagt og andre forstyrrelser af vildtet kan ændre dets
adfærd markant, og dermed også dyrenes græsningsadfærd. Eksempelvis er krondyr i største-
delen af landet i dag udpræget nataktive, mens de i få uforstyrrede områder kan være dagak-
tive, hvilket er deres naturlige fourageringsadfærd (se Naturstyrelsens udkast til
forvaltnings-
plan for krondyr,
s. 13/51).
I lyset af at der ikke er tale om et holdningsbetinget forbud er det derfor vigtigt også at under-
strege at der vil være behov og mulighed for at udtage (herunder nedlægge) dyr. Det er mu-
ligt under strengt kontrollerede forhold at nedlægge dyr, uden at ændre de resterende dyrs
adfærd (f.eks. i Dyrehaven i København). DN kan derfor anbefale den tilgang der lægges op
til, hvor Naturstyrelsen også fastsætter omfang og metoder for udtaget.
7
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 676: Kopi af høringssvar fra Danmarks Naturfredningsforening om Naturnationalpark Gribskov samt Fussingø
Forvaltning af naturligt forekommende dyr
Det angives at ”de naturligt
forekommende dyr (rådyr, dådyr, sikahjort, grævling, ræv mfl.)
forvaltes i princippet så lidt som muligt
inden for gældende lovgivning. Der tilskudsfodres
ikke”.
Vi er usikre på hvad der menes med forvaltning af grævling, da grævling hverken må jages el-
ler reguleres.
Invasive arter
Det angives at ”invasive
arter (mink, mårhund og vaskebjørn) bekæmpes efter gældende reg-
ler og forvaltningsplaner”.
Vi anbefaler en præcisering af dette. I Naturnationalparkerne vil der være et særlig stort behov
for målrettet og løbende at bekæmpe disse arter, der i udpræget grad vil have store og væ-
sentlige negative konsekvenser for det naturlige dyreliv. Derfor er behov for en intensiveret
indsats sammenlignet med forvaltningsplanernes ambitionsniveau, hvis arterne etablerer sig.
Omvendt er det (jf. pointen med forstyrrelser fra almindelig rekreativ jagt) vigtigt, at den
praktiske bekæmpelse sker på en så lidt forstyrrende måde, som muligt. Anvendelse af fælder
er derfor oplagt. Vi ser her en mulighed for at Naturstyrelsen om ønsket kan få hjælp af frivil-
lige, herunder fra relevante interesseorganisationer.
Derfor ser vi også her et udtalt behov for at have en løbende dialog i en permanent følge-
gruppe for Naturnationalpark Gribskov.
3.5 Principper for forvaltning af vandmiljøet
Vi kan anbefale den beskrevne tilgang.
3.6 Principper for forvaltning af kultur- og verdensarv
Vi kan anbefale den beskrevne tilgang.
3.7 Principper for forvaltning af faciliteter og aktiviteter på
tilstødende arealer
Vi henviser her til de principper som ministeren, Friluftsrådet og DN sammen har udarbejdet
og er i det lys enige i den beskrevne tilgang.
Følgegrupper for Naturnationalparker kontra skovbrugerråd
Vi noterer os dog, at der henvises til
drøftelser i ”Naturstyrelsens
lokale brugerråd Gribskov”.
Det er DNs opfattelse at der for alle Naturnationalparker bør være individuelle specifikke følge-
grupper. For så vidt angår Gribskov udgør Naturnationalparken ca. 1/3 af de arealer Natursty-
relsen ejer i Gribskov, og der er specifikke hensyn og formål for Naturnationalparken, som ikke
er gældende for de øvrige arealer.
Behovet for specifikke følgegrupper for Naturnationalparker skal endvidere ses i lyset af, at der
efter DNs forståelse ventes en snarlig lovændring, som vil muliggøre etablering af Naturnatio-
nalparker også på privatejede arealer. Også her bør Naturstyrelsen sidde for bordenden. Og
derfor bør konceptet fra start af være, at der etableres og opretholdes specifikke lokale følge-
grupper for Naturnationalparkerne. Ligesom DN finder det afgørende, at den nationale interes-
sent-følgegruppe og ekspert-følgegruppen tilsvarende bør opretholdes efter etableringen, så
der også løbende sikres en bred vifte af input fremadrettet. Vi anbefaler at der udarbejdes
klare kommissorier for følgegruppernes arbejde.
Der vil intet være til hinder for, at de respektive interessenter kan vælge enten samme eller
andre lokale repræsentanter, i forhold til repræsentationen i Naturstyrelsens lokale brugerråd.
8
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 676: Kopi af høringssvar fra Danmarks Naturfredningsforening om Naturnationalpark Gribskov samt Fussingø
3.8 Principper for forvaltning af naturgenopretningstiltag
I afsnittet redegøres blandt andet for, at der kan være behov for særlige forvaltningstiltag ret-
tet mod de naturtyper og arter, som indgår i Natura 2000 områdets udpegningsgrundlag. Lige-
ledes peges på, at der kan være behov for særlige forvaltningstiltag rettet mod rødlistede ar-
ter.
Grundlæggende ser vi ingen modstrid mellem Natura 2000 og vild natur. Men vi anerkender at
der i helt særlige tilfælde kan være behov for særlige forvaltningstiltag.
Vi er således med den præcisering enige i tilgangen og peger på, at der netop er behov for at
forebygge en misforståelse om, at reetablering af store sammenhængende naturområder vil
indebære at truede arter og naturtyper kan forsvinde.
I Danmark er ca. 60% af landet i dag således opdyrket og 10-12% er byer og infrastruktur.
Det indebærer at naturen generelt og i ekstrem grad lider under mangel på plads og sammen-
hæng og følgelig er der ikke ”råd til” at fåtallige arter kan forsvinde fra et af deres få tilbage-
værende levesteder. Og derfor kan der netop være behov for særlige forvaltningstiltag i Natur-
nationalparkerne, indtil vi i Danmark måtte have genskabt så megen natur, at der igen er råd
til at fri dynamik kan indebære at arter og naturtyper forsvinder på små lokaliteter, fordi de
dukker op på andre.
For så vidt angår afsnittets øvrige indhold henvises til kommentarer andetsteds i dette hø-
ringssvar.
3.9 Principper for overvågning af udviklingen i området
I Danmark har vi i dag stort set ikke længere større sammenhængende naturområder med vild
natur i fri dynamik. Etableringen af Naturnationalparker er i vore øjne et stort skridt i retnin-
gen af et paradigmeskifte, hvor der skal genskabes større sammenhængende naturområder,
hvor vi som udgangspunkt slipper tøjlerne. Da områderne, herunder Gribskov, er voldsomt
prægede af generationers intensive kommercielle anvendelse og styring, vil en tilbagevenden
til fri dynamik i en periode kunne indebære store udsving og skift i naturens karakter.
Forudsætningen for at kunne følge disse store skift, og forholde sig til dem, er overvågning af
udviklingen i området. Overvågningen må derfor forudsættes at være omfattende.
Naturnationalpark Gribskovs beliggenhed i et endnu større skovområde (Gribskov), som nu
udlægges som urørt skov, giver en unik mulighed for at erfare hvilke konkrete gavnlige effek-
ter, der over tid vil opstå ved at udsætte store græssere kontra ikke at udsætte store græs-
sere i ellers biologisk og forvaltningsmæssigt sammenlignelige skovområder. Denne mulighed
ser vi gerne omtalt i afsnittet om overvågning
Og vi efterlyser derfor også en nøjere beskrivelse af hvordan denne målrettede overvågning
kan tænkes tilrettelagt og kan komme til at hvile på grundige baselineundersøgelser både in-
denfor og udenfor naturnationalparken, som vil gøre denne sammenligningen faglig mulig.
9