Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del Bilag 672
Offentligt
2418815_0001.png
Dato: 21. juni 2021
Høringssvar til ’Udkast til udpegning af beskyttede
havstrategiområder i Nordsøen og Østersøen om-
kring Bornholm’. Journalnummer 2021-5494
Danmarks Naturfredningsforening (DN) fremsender hermed høringssvar på Miljøministeriets
udkast til ’Udkast
til udpegning af beskyttede havstrategiområder i Nordsøen og Østersøen
omkring Bornholm’.
DN takker for muligheden for at afgive høringssvar.
Havstrategidirektivet foreskriver, at medlemslandene skal sikre, at deres havområder, inden
2020, levede op til god økologisk status (GES). Dette nåede hverken Danmark eller nogen an-
dre EU-lande inden for tidsfristen. Derfor er det ekstremt vigtigt, at Danmark nu tager fører-
trøjen på, og viser vejen frem ift. at sikre og beskytte det danske havareal, der er 2,4 gange
større end vores landareal.
Selvom Danmark allerede har udpeget cirka 18,5% Natura 2000 og marine beskyttede områ-
der (MPA’er), er det pt. kun 0,03% af disse (vores boblerev), der er reelt beskyttet mod alle
skadelige aktiviteter. Samtlige andre marine beskyttede havområder mangler en reel beskyt-
telse, med målrettede foranstaltninger for alle områdernes udpegningsgrundlag og ambitiøse
bevaringsmål, der skal sikre, at de opnår både GES, men også gunstig bevaringsstatus jf. Ha-
bitatdirektivet.
Med udpegningen af de nye havstrategiområder i Nordsøen og Skagerrak, samt centrale
Østersø omkring Bornholm, kommer Danmark op på 4,1% strengt beskyttet hav. Dette er et
rigtig godt skridt på vejen, men langt fra
nok til at opnå EU’s Biodiversitetsstrategis
mål om
mindst 10% strengt beskyttet hav senest i 2030. Udover det procentuelle mål har Danmark i
følge Havstrategidirektivets Artikel 13 (4) en forpligtelse til at udpege marine beskytte områ-
der, som danner et repræsentativt og sammenhængende netværk. De beskyttede områder
skal desuden i en tilstrækkelig grad dække diversiteten i de danske havområder.
I marts 2021 fremlagde DN og DFPO
udspillet ’Sammen
om havet’,
der udpeger
mindst 10%
strengt beskyttet havområder i hhv. Nordsøen og Skagerrak, og centrale Østersøen omkring
Bornholm
et udspil der blev rost af alle partierne på Borgen, og stort set samtlige partier
udenom regeringen bakker op om, at Danmark skal udpege mindst 10% strengt beskyttet hav
nu.
DN hilser det meget velkommen, at flere af områderne fra ’Sammen
om Havet’
er medta-
get i regeringens udspil til havstrategiområder. Dog savner DN, at regeringen viser handlekraft
og visioner for de danske havområder, og udpeger mindst 10% strengt beskyttet hav. Sidst i
dette høringssvar, sættes der fokus på, hvilke substrattyper og dybder DN mener der mangler,
for at sikre at Danmark kommer til at leve op til
både EU’s Biodiversitetsstrategi og
Havstrate-
gidirektivet.
Det fremgår af Regeringens udspil, at man med udpegningen af nye havstrategiområder og
fuglebeskyttelsesområder opnår en beskyttelse af mindst 30% af det danske havareal. Dette
er DN ikke enig i. Som DN ser det, er det kun de områder, der gennem Havstrategien bliver
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 672: Kopi af høringssvar fra Danmarks Naturfredningsforenings til regeringens forslag til udpegende af nye beskyttede havstrategiområder
udlagt som beskyttede havområder, der kan leve op til ’30% beskyttelsen’. De
havområder,
der er udpeget gennem de nye fuglebeskyttelsesområder, får ingen reel beskyttelse, da det
kun er nye aktiviteter, der evt. vil blive ulovlige
eksisterende aktiviteter som fx fiskeri med
bundslæbende redskaber eller med garn bliver ikke forbudt i områderne. Derudover mangler
samtlige Natura 2000-områder en reel beskyttelse mod de negative påvirkninger som div. ak-
tiviteter har i områderne i dag. DN mener ikke, at Danmark lever op til habitat- eller fuglebe-
skyttelsesdirektivet med de foreslåede udpegninger
og ikke heller til EU’s biodiversitetsstra-
tegi, der det heraf bl.a. tydeligt fremgår, at alle typer af marine beskyttede områder skal have
fiskeriregulering for at kunne tælle med i de 30 % beskyttelse.
Nedenfor gennemgås DN’s
fokuspunkter ift. de nye områder, samt udkastets generelle emner.
Generelt hilser DN de nyudpegede områder meget velkomne og vil understrege, at vi ikke øn-
sker at flytte eller omplacere dem, kun sikre at foranstaltninger, overvågning, kontrol etc. er
tilstrækkelige, samt at der udpeges flere områder, så der opnås en udpegning af mindst 10 %
streng beskyttelse. For at understøtte dette arbejde har DN vedhæftet et forslag til hvor flere
områder konkret kan placeres, så Danmark kommer tættere på at opfylde direktivkravet om
sammenhæng og repræsentativitet, samt når EU-målet om mindst 10 % streng beskyttelse.
På sigt skal Danmark også udpege flere områder
der får ’30%-beskyttelsen’, samt
styrke be-
skyttelsesniveauet for de eksisterende udpegede beskyttede områder, så vi når mindst 30 %
reel og effektiv beskyttelse af vores havområde, senest i 2030.
Sammenhæng og repræsentativitet
Ifølge miljørapporten er formålet med udpegningen af de nye havstrategiområder, at ”…
sikre
et netværk af beskyttede områder, som er økologisk sammenhængende. Det skal bidrage til,
at der er et spredningspotentiale for arter mellem områderne”,
samt at ”…
skabe sammen-
hæng mellem eksisterende danske områder og udenlandske beskyttede områder”.
DN mener ikke, at formålet er opfyldt med de foreslåede områder, da disse ligger for spredt til
at kunne sikre denne sammenhæng. For eksempel er afstanden mellem område H og de andre
områder meget stor. I flere tilfælde er områderne for små, fx område D, og områderne dækker
heller ikke i tilstrækkelig grad nok substrattyper og dybder. Der mangler fx mere lavvande om-
råder i udpegningen, særligt bland de strengt beskyttede områder. DN vil dog rose regeringens
forslag, da udpegningen dækker habitattyper, substrater og dybder som pt. ikke er beskyttede
i dansk farvand, herunder den dybe, bløde mudderbunden og dybe sandbanker.
DN mener, at der med baggrund i de ovennævnte mangler bør udpeges flere områder, samt at
en videnskabelig analyse af områdernes sammenhæng bør laves, så også de eksisterende ud-
pegede områder bliver inkluderet samt vores nabolandes beskyttede områder. Der bør udpe-
ges så mange nye områder, at Danmark som minimum når hhv. 30% beskyttet og 10%
strengt beskyttet hav i hele det danske havområde.
Beskyttelsen af områderne
DN mener, at de foreslåede bevaringsmål for beskyttede og strengt beskyttede havområder
giver god mening og hilser dem velkomne. Overordnet set er også de foreslåede foranstaltnin-
gerne for at nå bevaringsmålene gode, dog med visse mangler, der gennemgås nedenfor.
De nye beskyttede og strengt beskyttede havområder får en bedre beskyttelse end de nuvæ-
rende Natura 2000-områder, og de nye områderne er også mere hensigtsmæssigt udvalgte
end de seks eksisterende havstrategiområderne i Kattegat, og kommer derfor også til at med-
føre en betydeligt bedre beskyttelse af havmiljøet end de eksisterende områder. Af Miljørap-
porten fremgår det, at ”Til
sammen kan områderne sammen med de eksisterende Natura
2
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 672: Kopi af høringssvar fra Danmarks Naturfredningsforenings til regeringens forslag til udpegende af nye beskyttede havstrategiområder
2418815_0003.png
2000-områder bidrage til et sammenhængende netværk, hvor bredden af biodiversiteten i de
to farvandsområder beskyttes”.
DN mener ikke, at det sammenhængende netværk som man
ønsker sig vil blive realiseret med de nye områder i sammenhæng med de eksisterende Natura
2000-områder, da beskyttelsen af områderne er vidt forskellige, og Natura 2000-områderne
på ingen måde har den beskyttelse, som det kræves for at udgøre brikkerne i netværket. Der
er pt. ingen af de marine habitatnaturtyper der er i gunstig tilstand (undtaget havgrotter på
Bornholm), og da der generelt er en mangel på restriktioner og/eller foranstaltninger for akti-
viteter i Natura 2000-områderne, sker der ingen reel beskyttelse af biodiversiteten i disse om-
råder.
Mangler i beskyttelsen af områderne
Konsekvensvurderinger af aktiviteter uden for og igennem områderne
Det undrer DN, at der ikke sættes krav om konsekvensvurderinger af aktiviteter, der sker
uden for de kommende beskyttede og strengt beskyttede områder. Hvordan vil man sikre,
at aktiviteter dermed ikke påvirker negativt ind i områderne, og dermed medvirker til, at
beskyttelsen af området bliver forringet? Dette er særligt problematisk i tilfældet med de
mindre områder med streng beskyttelse, som område C og D, især da der bedrives et me-
get intensivt fiskeri lige udenfor og omkring disse områder.
Som det fremgår af udkastet til havstrategiområderne, så er det kun ved anlæg af kabler,
rør, ledninger mv., at der ’pålægges
godkendelsesmyndigheden, at det sker under størst
mulig hensyntagen til de beskyttede havstrategiområder’.
DN finder, at alle typer af aktivi-
teter skal konsekvensvurderes ift. potentiel negativ påvirkning på det beskyttede havom-
råde. DN anbefaler desuden, at denne konsekvensvurdering skal være en fuld VVM-under-
søgelse.
Forsvarets aktiviteter i områderne
Det fremgår, at forsvaret må fortsætte sine aktiviteter i områderne, da forsvaret er undta-
get Havstrategidirektivet. DN undrer sig over, at dette kan tillades, især i fredstid. Forsvaret
bør som alle andre skulle søge om tilladelse til aktiviteter, der kan have en negativ påvirk-
ning på havområdernes udpegning
aktiviteterne skal koordineres, så påvirkningen bliver
så minimal som muligt, og planlagt på det mindst uhensigtsmæssige tidspunkt på året. Der
har tidligere været problemer med minerydning i marine beskyttede områder, hvor boble-
gardiner ikke blevet brugt, og DN vil derfor kraftigt anbefale, at dette bliver et krav i hav-
strategiområderne, og at alle minerydningsaktiviteter, samt forsvarets aktiviteter, kun udfø-
res hvis de er bydende nødvendige, og da skal påvirkningen på havnaturen søges minimeret
så meget som muligt. Der skal tages særligt hensyn til undervandsstøj og brug af boblegar-
diner skal være obligatorisk ved aktiviteter såsom minerydning, da aktiviteten støjer meget
og kan skade havpattedyrs hørelse og dermed mulighed for at finde føde.
Nabobloktilladelser
Det fremgår af udkastet, at hvis der søges om nabobloktilladelser, og området ligger inden
for en radius af 15 km af de udpegede havstrategiområder, så kan havstrategiområdet blive
flyttet. Hvordan vil man sikre, at den havnatur, der har indfundet sig i det beskyttede områ-
det kan
’nå
at flytte sig’ til et nyt område? At man tillader, at naturen kan flyttes til fordel
for olie- og gasindvinding, går stik imod den politiske ambition om et fossilfrit Danmark i
2050, ligesom det går stik imod alt sund fornuft om, at lade naturen betale for erhvervsin-
teresser. DN mener, at muligheden for nabobloktilladelser skal slettes og at beskyttelsen af
områderne skal være permanent. Er dette ikke muligt, finder DN at der skal sættes krav
om, at nye område skal være fysisk sammenhængende med det nedlagte område, samt at
et evt. ønske om at nedlægge et område bør kræve, at der udlægges et nyt område hur-
tigst muligt
for at sikre naturen muligheden for at ’flytte’ til det nye område.
3
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 672: Kopi af høringssvar fra Danmarks Naturfredningsforenings til regeringens forslag til udpegende af nye beskyttede havstrategiområder
2418815_0004.png
Jagt
På listen over hvilke aktiviteter, der skal forbydes eller reguleres i de beskyttede områder,
mangler jagt. Jagt og ekstraktive aktiviteter er uforenelige med streng beskyttelse, da det
medfører, at individer fjernes fra bestande, samt at områderne bliver forstyrrede af direkte
menneskelig aktivitet. Jagt og alle typer af fiskeri eller indsamling af arter er også tydeligt
forbudt i IUCN’s definition af streng beskyttelse. DN mener derfor, at alle typer af jagt bør
tilføjes til listen over forbudte aktiviteter indenfor de strengt beskyttede områder. I de be-
skyttede områder kan jagt tillades, hvis områdets økosystem og udpegningsgrundlag sta-
digvæk kan nå sine bevaringsmål.
Undervandsstøj
DN mener, at undervandsstøj er blevet overset i begge typer af beskyttede områder. Især i
de strengt beskyttede områder skal undervandsstøj også reguleres, hvis områderne skal
kunne betragtes som værende strengt beskyttede og for at al direkte menneskelig påvirk-
ning bliver minimeret så meget som muligt. DN anerkender, at det er vanskeligt at flytte på
store sejlruter, men mener stadigvæk, at det er vigtigt at minimere støj fra skibstrafik,
både erhvervs- og privat trafik, så meget som muligt i de strengt beskyttede områder.
Dette kan opnås ved fx at indføre en hastighedsbegrænsning for sejlads gennem områ-
derne.
Forbud mod fiskeri med bundslæbende redskab - også i forskningsøjemed
DN mener, at fiskeri med bundslæbende redskaber skal forbydes generelt i begge typer af
de beskyttede områder, også ved forskningsformål. Det skyldes, at det er det første trawl-
træk som proportionelt set, har den største påvirkning på havnaturen, og at bundtrawl med
forskningsformål derved kan have en stor negativ påvirkning på begge typer af beskyttede
områder, og forhindre, at bevaringsmålene for områderne nås.
Forbud mod opankring undtaget i nødsituation
Ifølge IUCN’s definition på et strengt beskyttet område, skal opankring i strengt beskyttede
områder forbydes, da dette kan skade eller i hvert fald påvirke havbunden. Da bevarings-
målene for begge typer af havstrategiområder omfatter havbunden og der særligt i de
strengt beskyttede områder er fokus på at have et højt beskyttelsesniveau, hvor menneske-
lig påvirkning er minimeret så meget som muligt, mener DN, at IUCN’s definition på et
strengt beskyttet område skal følges. DN anbefaler derfor, at opankring indenfor de strengt
beskyttede områder bliver forbudt, medmindre der er tale om en nødsituation.
Kontrol af den foreslåede regulering
Det bekymrer DN, at det ikke konkretiseres hvordan kontrollen af de foreslåede foranstalt-
ninger skal ske. Det er helt afgørende, at der indføres en effektiv og transparent kontrol af
al regulering, herunder med særligt fokus på fiskeri i de beskyttede områder. Til dette for-
mål anbefaler DN, at der bliver pålagt obligatorisk AIS for alle fartøjer, som fisker i nærhe-
den af de beskyttede områder. I tilfælde hvor fiskeri (undtaget fiskeri med bundslæbende
redskaber) må fortsætte i de beskyttede områder, anbefaler DN, at der bliver pålagt krav
om AIS på alle fartøjer som fisker eller bevæger sig indenfor de beskyttede områder.
Diverse miljøpåvirkninger i de beskyttede havstrategiområder
DN hilser det velkomment, at man i kapitel 5 af miljørapporten gennemgår diverse forstyrrel-
ser og miljøpåvirkninger. DN glæder sig over,
at men tydeligt erkender at ”Fiskeri
med bund-
slæbende redskaber har en væsentlig indvirkning på mulighederne for at opnå god miljøtil-
4
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 672: Kopi af høringssvar fra Danmarks Naturfredningsforenings til regeringens forslag til udpegende af nye beskyttede havstrategiområder
stand ift. flere af deskriptorerne i Danmarks havstrategi, herunder biodiversitet, erhvervsmæs-
sigt udnyttede fiskebestande, havets fødenet og havbundens integritet.”
Og derfor er det vig-
tigt og fint, at den aktivitet bliver reguleret i alle havstrategiområderne.
DN understreger, at det, i lyset af den store udbygning af havvind på hele havarealet, og af en
energiø i Nordsøen, som vil optage havbund, ændre habitattyper og hydrografiforhold, er helt
afgørende, at der bliver udlagt mindst hhv. 30 % beskyttet og 10% strengt beskyttet havareal.
Det skal sikre, at de naturtyper og arter, der lever i havet, sikres levesteder, når byggeriet, og
dermed tabet af havbund, ændrer på havarealet. Udbygningen kommer også til at lede til kon-
tinuerlig støj i etableringsfasen og efterfølgende, når møllerne skal tilses, samt lavfrekvent støj
fra vindmøllerne i driftsfasen. DN ønsker en udbygning af vedvarende energi, men beskyttet
natur og et hav i balance er også et klimavirkemiddel.
Det fremgår af miljørapporten for olie- og gasaktiviteter, at der ved udlægningen af de nye
havstrategiområder vil være en ’samfundsøkonomisk
omkostning’.
DN undrer sig over, hvorle-
des der kan være tale om omkostning, når der pt. ikke er givet tilladelser til udbygning af olie-
og gasaktiviteter i områderne. Derudover skal Danmark være fossilfrit i 2050, og dermed bør
områdernes evt. økonomisk negative påvirkning på den danske økonomi ikke spille ind. I rege-
ringens forslag mangler der også havstrategiområder i olie- og gaskoncessionsområdet, hvilket
er problematisk, da dette hindrer Danmark i at danne et repræsentativt og sammenhængende
netværk. DN anbefaler derfor, at flere områder bliver udpeget her.
Med henblik på andre aktiviteter og potentielle forstyrrelser som gennemgås i kapitel 5, be-
kymrer og undrer DN sig over, at der ikke er krav om at undersøge potentielle forstyrrelser så
som råstofsindvinding, klapning, seismiske undersøgelser, akvakultur - til trods for, at de kan
foregå lige udenfor et beskyttet område. Sådanne forstyrrelser kan have signifikant påvirkning
på det enkelte områdes, samt hele netværkets, evne til at nå sine bevaringsmål og/eller GES
og gunstig bevaringsstatus. Vi ønsker derfor, at de forskellige typer af aktiviteter, som kan
have negativ påvirkning ind i områderne vurderes, inden de får en tilladelse, som tilfældet er i
de eksisterende Natura 2000-områder.
Overvågning
DN finder, at den foreslåede overvågning af områdernes biologi vil være både mangelfuld og
utilstrækkelig. Det fremgår, at der skal laves monitorering af mindst to af de udpegede beskyt-
tede havområde, hvilket ikke på nogen måde vil være tilstrækkeligt til at følge den biologiske
udvikling i områderne.
DN anbefaler, at overvågningen som minimum repræsenterer alle substrattyper/naturtyper i
alle farvandene, på alle dybder, ellers kan man ikke sikre den tilstrækkelige faglige viden om
udviklingen i områderne. Derudover anbefaler DN, at der laves en basisanalyse for alle de ud-
pegede områder (både beskyttede og strengt beskyttede), så den biologiske udvikling inden
for områderne kan følges, når vilkårene for områderne ændres. Uden denne baseline og efter-
følgende løbende overvågning kan vi ikke vide hvad effekterne af beskyttelsen er, eller om vi
er på vej til at nå bevaringsmålene for områderne, GES og/eller gunstig bevaringsstatus.
Observationspunkter ved miljørapporten for beskyttede havstrategiområder
Beregningerne på hvad lukningen af områderne, samt ændringen af tilladte aktiviteter, koster,
er udelukkende baseret på, hvad det kommer til at koste fiskeriet. Det handler desuden om et
øjebliksbillede, hvor der udelukkende kigges på de umiddelbare omkostninger. Der er til gen-
gæld ikke set på hvilken positiv effekt lukningen vil have, fx afledte effekter som lagret CO
2
,
5
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 672: Kopi af høringssvar fra Danmarks Naturfredningsforenings til regeringens forslag til udpegende af nye beskyttede havstrategiområder
2418815_0006.png
reduceret/ophørt næringsstofcirkulering i vandsøjlen grundet brugen af bundslæbende redska-
ber, og mulig spill-over effekt af fisk til de omkringliggende områder.
Det nævnes også på s. 52 at lukningen af visse områder for fiskeri med bundslæbende redska-
ber gør, at garnfiskerne så sikres områder, hvor de er fri for konkurrence fra bl.a. bundtrawls
fiskere. DN vil understrege, at formålet med marine beskyttede områder ikke er og ikke skal
være, at de bruges som et værktøj for at fremme ét fiskeri over et andet. DN arbejder aktivt
for en omstilling til et bæredygtigt fiskeri, men hvis man vil fremme skånsomt fiskeri, kan
dette fx gøres ved at udvide trawlzonen, så den dækker mere end de 3 sømil fra kysten som
pt. er tilfældet, eller ved at udpege skånsomme kystfiskerzoner. Marine beskyttede områder
skal udpeges hvor de giver mest biologisk mening.
På s. 13 gennemgås en række miljømål som udpegningen af de beskyttede havstrategiområ-
der skal hjælpe Danmark med at nå. DN ønsker dog, at det uddybes hvordan udpegningen af
områderne hjælper med at nå målene.
I rapporten refereres der i fire tilfælde til, at et udpeget havstrategiområde også er identifice-
ret som et EBSA-område. Dette er helt fint, dog savner DN en reference til hvor man kan finde
alle EBSA-områder, der er blevet identificeret, da dette arbejde så vidt vi ved ikke er blevet
publiceret. Vi ønsker, at en reference til opgørelsen og baggrundsrapporten for EBSA-udvalget
tilføjes miljørapporten for de nye havstrategiområder.
DN’s anbefaling
Med baggrund i det fælles udspil DN lavede med DFPO
’Sammen om havet’
1
, har DN i det ved-
hæftede bilag peget på områder i Nordsøen, Skagerrak og centrale Østersøen, der sammen
med regeringens foreslåede områder skal sikre mindst 10 % streng beskyttelse i de to havom-
råder. De supplerende områder er udpegede med henblik på, at de sammen med de eksiste-
rende Natura 2000-områder og regeringens forslag, når
mindst 10 % som er EU’s mål for
streng beskyttelse, samt at de sikrer et mere sammenhængende og repræsentativt netværk af
beskyttede områder.
DN anbefaler, at regeringen udpeger de supplerende områder, som fremgår af bilaget, hurtigst
muligt. Vores pressede havnatur har brug for kraftige og hurtige tiltag. Udover et kort over
områderne, har DN også opgjort en tabel over størrelserne i km
2
og i procent for hvert enkelt
område, samt for det totale areal per havområde. Koordinater for de supplerende områder er
tidligere blevet fremsendt til Miljøministeriet.
For område nr. 48 og 47 i Østersøen omkring Bornholm kan man udpege områderne således,
at mindst 100 km
2
af begge områder bliver udlagt som strengt beskyttede, og det resterende
område bliver udpeget som et almindeligt beskyttet havstrategiområde. Dog bør det totale
areal fortsat udgøre mindst 10 % af det danske havområde omkring Bornholm. For områderne
i Nordsøen er DN bevidst om, at nogle af de foreslåede områder ligger indenfor udbudsområ-
der for havvind,
og at særligt DN’s område nr. 10,
som ligger indenfor Nordsøen II, nok sand-
synligvis bør flyttes - dog på en sådan måde, at man finder et tilsvarende område med henblik
på sammenhæng til de andre områder og med henblik på dybe og substrattyper.
Uden disse supplerende udpegninger mangler der områder for streng beskyttelse i den cen-
trale og nordlige del af Nordsøen, i Skagerrak, og i Østersøen vest og nordvest for Bornholm.
Uden yderligere udpegninger i disse områder, er der mangler i repræsentativitet og dækning af
forskellige substrattyper, habitater, arter og dybder, hvilket DN finder bekymrende med tanke
på havmiljøets pressede tilstand.
1
https://www.dn.dk/media/76532/sammen-om-havet_marts-2021.pdf
6
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 672: Kopi af høringssvar fra Danmarks Naturfredningsforenings til regeringens forslag til udpegende af nye beskyttede havstrategiområder
2418815_0007.png
Udover, at Danmark skal op på mindst 10 % streng beskyttelse, vil DN understrege, at det er
vigtigt, at hvert strengt beskyttet og beskyttet område er tilstrækkeligt stort for at mindske
randeffekter fra omkringliggende, ikke-beskyttede områder, ind i det beskyttede området. Vi-
denskaben siger, at 100 km
2
er minimumsstørrelsen og dette anbefaler DN også.
DN anbefaler desuden, at de såkaldte Artikel 11 og 18 processer, som skal bruges i forbindelse
med den Fælles Fiskeripolitik, idet fiskeriet reguleres udenfor 12 sømil, sættes i gang så hur-
tigt som muligt, helst umiddelbart efter, at områderne er blevet udpeget. Det er vigtigt, efter-
som erfaringen viser, at processerne med at få fiskeriregulering på plads udenfor 12 sømils-
grænsen tager flere år.
DN mener også, at en analyse over havstrategiområdernes evne til at danne et sammenhæn-
gende og repræsentativt netværk med de eksisterende beskyttede områder skal udføres, og at
der i studiet skal kigges på, om Danmark med udpegningerne når målene i Havstrategidirekti-
vets Artikel 13 (4) og hvis ikke, hvad og hvor meget der mangler.
Afslutning
DN vil afslutningsvis gentage, at vi hilser det velkomment, at der nu med udpegningen af de
foreslåede havstrategiområder tages et fint første skridt på vejen mod en bedre og fyldestgø-
rende beskyttelse af vores havmiljø. Dog vil DN påpege, at udover at Danmark skal udpege
flere områder i Nordsøen, Skagerrak og centrale Østersøen omkring Bornholm, så skal arbej-
det med at udpege mindst 10 % af Kattegat og Bælthavet/vestlig Østersø som strengt beskyt-
tede områder begyndes hurtigst muligt. Danmark skal have udpeget mindst 10 % af det totale
havareal senest i 2030, og derfor er det bydende nødvendigt, hurtigst muligt, at udpege områ-
der i Kattegat og Bælthavet/vestlig Østersø.
DN mener også, at der er brug for at udpege flere kystnære og/eller lavvande områder som
strengt
beskyttede, fx DN’s område nr. 45 som dækker de mere lavvandede
dele af Rønne
Banke er oplagt at inkludere i udpegning af streng beskyttelse.
DN vil også opfodre til, at der laves en baseline for alle områderne, at alle områderne får en
forvaltningsplan, at der sikres et overvågningsprogram, foranstaltninger, bevaringsmål osv. og
at dette findes samlet for at kunne sikre en så effektiv og transparent beskyttelse som muligt.
Venlig hilsen
Therese Nissen, Natur- og Miljøpolitisk rådgiver,
[email protected],
31193231
Aimi Hamberg, Havpolitisk rådgiver,
[email protected],
53864055
7
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 672: Kopi af høringssvar fra Danmarks Naturfredningsforenings til regeringens forslag til udpegende af nye beskyttede havstrategiområder
2418815_0008.png
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 672: Kopi af høringssvar fra Danmarks Naturfredningsforenings til regeringens forslag til udpegende af nye beskyttede havstrategiområder
2418815_0009.png
MIM
NORDSØ SKAGER-
RAK
ID
A
B
C
D
E
F
G
H
km2
2471,951
78,367
107,909
40,521
131,08
130,233
425,825
258,922
DN
NORDSØ SKAGER-
RAK
% af
NS/SKG
ID
4,22
0,134
0,184
0,069
0,224
0,222
0,727
0,442
1
2
3
4
5
6
7
8
10
11
17
18
km2
626,037
479,269
103,494
152,31
487,789
161,794
40,946
100,041
125,263
398,243
103,753
103,355
2882,3
% af
NS/SKG
1,069
0,818
0,177
0,26
0,833
0,276
0,07
0,171
0,214
0,68
0,177
0,176
4,921
SUM
3644,8
6,222 SUM
ØSTERSØ OMRKING
BORNHOLM
ID
J
K
L
M
SUM
ØSTERSØ OMRKING
BORNHOLM
km2
% ØS
ID
321,241
2,96
83,741
0,772
130,368
1,201
120,756
1,113
656,1
6,046 SUM
km2
% ØS
45
133,999
1,235
47
196,976
1,815
48
246,078
2,268
577,1
5,318
MIM suppleret
med DN
NORDSØ SKAGER-
RAK
SUM
km2
6527,1
%
11,143
ØSTERSØ OMRKING
BORNHOLM
SUM
km2
1233,2
%
11,364