Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del Bilag 669
Offentligt
2418618_0001.png
20.06.2021
Journalnummer 2021-1935
Høringssvar – Udpegning af
fuglebeskyttelsesområde i
Smålandsfarvandet
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 669: Henvendelse af 20/6-21 fra European Energy om udpegning af fuglebeskyttelsesområde i Smålandsfarvandet
2418618_0002.png
Høringssvar vedr. Udpegning af fuglebeskyttelsesområde i Smålandsfarvandet
Journal nr. 2021-1935
Contents
Indledning ..................................................................................................................................................... 2
Forpligtelser til udpegning af fuglebeskyttelses-områder ............................................................... 2
Modellering af fugleforekomster på baggrund af nye data .............................................................. 4
Forslag til ændret afgrænsning ............................................................................................................... 6
Argumenter for ændret afgrænsning ....................................................................................................10
Side 1
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 669: Henvendelse af 20/6-21 fra European Energy om udpegning af fuglebeskyttelsesområde i Smålandsfarvandet
2418618_0003.png
Høringssvar vedr. Udpegning af fuglebeskyttelsesområde i Smålandsfarvandet
Journal nr. 2021-1935
Indledning
Dette høringssvar er udarbejdet i forbindelse med Miljøministeriets høring af udkast til
bekendtgørelse for udpegning af nye fuglebeskyttelsesområder på det danske havområde
1
.
Miljøstyrelsen henviser i sit høringsbrev til, at de nye udpegninger af seks marine
fuglebeskyttelsesområder foretages på baggrund af en dialog med EU-Kommissionen om
manglende udpegning af marine fuglebeskyttelsesområder. Den foreslåede udpegning af F128
Smålandsfarvandet er ifølge høringsbrevet udpeget til beskyttelse af gråstrubet lappedykker
og ederfugl.
European Energy ønsker indledningsvis at anerkende, at området i Smålandsfarvandet er
egnet til udpegning som fuglebeskyttelsesområde på grund af forekomsterne af særligt
ederfugl og gråstrubet lappedykker.
European Energy har imidlertid igennem de seneste 9 år gennemført undersøgelser, der har til
formål at tilvejebringe oplysninger, der skal muliggøre en tilladelse til at etablere en
havvindmøllepark på det areal, der kaldes Omø Syd. Omø Syd vil med den foreslåede
afgrænsning af F128 blive omgrænset af et fuglebeskyttelsesområde. Det er European
Energys klare forståelse, efter drøftelser med Energistyrelsen, at en udpegning af
projektområdet for havvindmøller til fuglebeskyttelse vil gøre det ualmindeligt vanskeligt at
etablere en havvindmøllepark, som hidtil planlagt. Det skyldes de restriktive bestemmelser i
EU's fuglebeskyttelsesdirektiv, som yder en særlig streng beskyttelse af fuglearter på
udpegningsgrundlaget til fuglebeskyttelsesområder. European Energy er opmærksom på, at
forpligtelsen til ved nye projekter at vurdere påvirkningen på arter på udpegningsgrundlaget
også vil gælde, selvom Omø Syd undtages fra fuglebeskyttelsesområdet, da også projekter,
som ligger i nærheden af Natura 2000-områder, vil skulle vurderes. Efter European Energys
opfattelse vil en placering indenfor fuglebeskyttelsesområdet imidlertid i praksis være
ensbetydende med, at havvindmølleparken, Omø Syd, ikke kan gennemføres.
European Energy foreslår derfor
i tråd med Folketingets klimalov og fokus på udbygning af
havvindenergi - at fuglebeskyttelsesområdet tilpasses, så der gøres plads til havvindmøller
såvel som fuglebeskyttelsesområde i Smålandsfarvandet. European Energy vil i dette
høringssvar fremlægge fagligt begrundede forslag til ændrede afgrænsninger af
Miljøministeriets forslag til fuglebeskyttelsesområde F128, der dels vil sikre, at
udpegningsgrundlaget for området vil være opretholdt og som for det ene af forslagene
endvidere også vil sikre en højere repræsentation af ederfugle indenfor det udpegede
fuglebeskyttelsesområde, mens det for gråstrubet lappedykker vurderes at give mindst
samme beskyttelse som det forslag, der er sendt i høring.
Forpligtelser til udpegning af fuglebeskyttelses-områder
Forpligtelsen til udpegning af fuglebeskyttelsesområder følger af fuglebeskyttelsesdirektivets
artikel 4. Forpligtelsen er nærmere udlagt gennem EU-Domstolens praksis, som bl.a. slår fast,
at medlemsstaterne er forpligtet til at udpege de områder, som efter ornitologiske kriterier
vurderes bedst egnede til at beskytte fuglearter. EU-domstolen lægger i sin praksis desuden
Ændring af bekendtgørelse nr. 1595 af 6. december 2018 om udpegning og administration af
internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter
(habitatbekendtgørelsen)
1
Side 2
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 669: Henvendelse af 20/6-21 fra European Energy om udpegning af fuglebeskyttelsesområde i Smålandsfarvandet
2418618_0004.png
Høringssvar vedr. Udpegning af fuglebeskyttelsesområde i Smålandsfarvandet
Journal nr. 2021-1935
vægt på
udpegningen af IBA’er
2
ved vurdering af, hvorvidt medlemslandene har udlagt
fuglebeskyttelsesområder, hvis antal og areal er tilstrækkelig i henhold til
direktivbestemmelserne. Hvis et medlemsland udpeger andre områder end dem, der er opført
som IBA, så skal det videnskabeligt dokumenteres over for Kommissionen, hvorfor disse
områder er bedre egnede som fuglebeskyttelsesområder. Videnskabelige data om fuglearters
forekomst i området er derfor afgørende for afgrænsningen af området.
2
"Important Bird Areas". Betegnelsen dækker over vigtige fugle- og biodiversitetsområder,
der ved hjælp af et internationalt vedtaget sæt kriterier globalt er identificeret som vigtige for
bevarelsen af fuglebestande
Side 3
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 669: Henvendelse af 20/6-21 fra European Energy om udpegning af fuglebeskyttelsesområde i Smålandsfarvandet
2418618_0005.png
Høringssvar vedr. Udpegning af fuglebeskyttelsesområde i Smålandsfarvandet
Journal nr. 2021-1935
Modellering af fugleforekomster på baggrund af nye data
Foruden de tre bådtællinger i 2014 og de fem fugletællinger i 2014/15, der ligger til grund for
projektets oprindelige VVM, så har BioConsult-SH, på foranledning af European Energy,
foretaget yderligere ni fugletællinger i 2020/21, der dækker det meste af Smålandsfarvandet.
Disse fugletællinger er foretaget for at afdække forekomsten af havfugle i Smålandsfarvandet,
herunder ederfugl og gråstrubet lappedykker, som er de to fuglearter, der er på
udpegningsgrundlaget for det foreslåede fuglebeskyttelsesområde F128
3
.
Figur 1
Transekter for flytællinger i 2014/15 (blå streger) samt i 2020/21 (røde streger). Der blev
i løbet af vinteren 2014/15 foretaget fem flytællinger i et mindre område af
Smålandsfarvandet, mens der i vinteren 2020/21 blev foretaget i alt ni fugletællinger
dækkende næsten hele Smålandsfarvandet.
European Energy har bedt EPConsult Energies om at udarbejde en model, der er i stand til at
forklare og dermed forudsige fordelingen af ederfugl og gråstrubet lappedykker i
Smålandsfarvandet. EPConsult Energies har udviklet modellen på baggrund af data fra
For en nærmere teknisk gennemgang af, hvordan flytællingerne er foretaget, henvises til
rapporten ”Omø Syd
Offshore Wind Farm Ornithology Impact. Bird Modelling
– Final report”,
der er vedlagt som bilag til nærværende høringssvar.
3
Side 4
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 669: Henvendelse af 20/6-21 fra European Energy om udpegning af fuglebeskyttelsesområde i Smålandsfarvandet
2418618_0006.png
Høringssvar vedr. Udpegning af fuglebeskyttelsesområde i Smålandsfarvandet
Journal nr. 2021-1935
2020/21 flytællinger samt data vedr. relevante miljøparametre for Smålandsfarvandet,
herunder havdybde, strømhastigheder, egnethed for filtrerende muslinger mm.
For ederfugl viser den udviklede model sig at have god forklaringskraft på tætheder af arten i
Smålandsfarvandet (pseudo-R
2
= 0,295, p < 0,0001), mens modellen i mindre grad er i stand
til at forklare fordelingen af gråstrubet lappedykker (pseudo R
2
= 0,033). Dette skyldes dels,
at antallet af observationer af gråstrubet lappedykker er lille sammenlignet med ederfugl, men
også at gråstrubet lappedykker
i modsætning til ederfugl - lever af fisk, hvorfor en mere
sporadisk og stokastisk fordeling af arten er forventelig. For at vurdere artens fordeling i
Smålandsfarvandet blev en anden metode baseret direkte på observationer af arten under
flytællinger derfor i stedet anvendt.
Fordelingen af de to arter, baseret på modellens forudsigelser af ederfugl samt de direkte
observationer af gråstrubet lappedykker fremgår af hhv. figur 2 og figur 3
4
.
Figur 2
Fordeling af ederfugle i Smålandsfarvandet baseret på EPConsult Energies modellering.
4
For en nærmere gennemgang af data og metode henvises til COWIs Notat ”A221604_Referat
af EPC-rapport
om Bird Modelling” samt til selve hovedrapporten ”Omø Syd Offshore Wind
Farm Ornithology Impact. Bird modelling
– Final Report”, begge er vedlagt som bilag til
nærværende høringssvar.
Side 5
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 669: Henvendelse af 20/6-21 fra European Energy om udpegning af fuglebeskyttelsesområde i Smålandsfarvandet
2418618_0007.png
Høringssvar vedr. Udpegning af fuglebeskyttelsesområde i Smålandsfarvandet
Journal nr. 2021-1935
Figur 3
Fordeling af gråstrubet lappedykker baseret på fugletællinger foretaget af BioConsult SH.
Forslag til ændret afgrænsning
Da EPConsult Energies' model med stor forklaringskraft er i stand til at forklare og dermed
forudsige fordelingen af ederfugle i Smålandsfarvandet, så kan modellen bruges til at
analysere konsekvenserne for beskyttelsen af denne art i forbindelse med alternative
afgrænsninger af det foreslåede fuglebeskyttelsesområde.
Modellen er testet op mod to alternative afgrænsninger af fuglebeskyttelsesområdet; 1)
Option 2: En afgrænsning, hvor det foreslåede havmølleområde samt omkringliggende arealer
(en bufferzone) er taget ud af udpegningen og 2) Option 3: En afgrænsning, hvor der er
medtaget alternative udpegninger som erstatning for udtag af havmølleområdet (se figur 4).
Formålet med de to alternative afgrænsninger er at foreslå et alternativ til det nuværende
forslag, som vil tilgodese fuglebeskyttelsesinteresser, og som samtidig må forventes i højere
grad at give mulighed for varetagelsen af klima- og energiinteresser.
Side 6
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 669: Henvendelse af 20/6-21 fra European Energy om udpegning af fuglebeskyttelsesområde i Smålandsfarvandet
2418618_0008.png
Høringssvar vedr. Udpegning af fuglebeskyttelsesområde i Smålandsfarvandet
Journal nr. 2021-1935
Figur 4
Forslag til alternative udformninger af det foreslåede fuglebeskyttelsesområde. Den solide
sorte linje angiver nuværende forslag til fuglebeskyttelsesområde, der er sendt i høring.
Den stiplede sorte linje angiver det område, havmøllepark samt omkringliggende
bufferareal, som European Energy foreslår taget ud af udpegningen, og de røde linjer
angiver forslag til alternative udpegninger, som European Energy foreslår taget med i
stedet for. Selve Omø Syd havmøllepark er markeret med grøn linje.
i. Forventede konsekvenser for forekomsten af ederfugl i de alternative modeller
For ederfugl viser modellen, at det for Option 2, hvor havmølleparken samt omkringliggende
bufferarealer tages ud af udpegningen, stadig er muligt at opretholde en beskyttelse af ca.
91,9% af den samlede, estimerede bestand på 22.531 fugle i området. Det svarer til, at
20.711 ederfugle stadig vil være omfattet af fuglebeskyttelsesområdet. Til sammenligning
ligger udpegningskriteriet for internationalt vigtige områder for ederfugl, svarende til 1% af
den biogeografiske flywaybestand, på 9.800 fugle.
Benytter man sig i stedet af option 3, hvor der udpeges alternative områder til erstatning af
det område, der tages ud, så vil det være muligt at opnå en større beskyttelse af ederfugl,
svarende til 106,3 % af de fugle, der er dækket af den nuværende udpegning.
ii. Forventede konsekvenser for forekomsten af gråstrubet lappedykker i de alternative
modeller
Side 7
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 669: Henvendelse af 20/6-21 fra European Energy om udpegning af fuglebeskyttelsesområde i Smålandsfarvandet
2418618_0009.png
Høringssvar vedr. Udpegning af fuglebeskyttelsesområde i Smålandsfarvandet
Journal nr. 2021-1935
For gråstrubet lappedykker er modellen i mindre omfang i stand til af forudsige fordeling af
arten. I stedet baseres vurderingen af konsekvenserne af de alternative udformninger på
fordelingen af fugle observeret under flytællingerne.
For Option 2 medfører dette, at ca. 87,9 % af de optalte gråstrubede lappedykkere stadig vil
være omfattet af fuglebeskyttelsesområdet.
Denne vurdering er alene baseret på det gennemsnitlige antal af gråstrubet lappedykker
(165), der blev observeret under BioConsult-SH’s
flytællinger i vinteren
2020/21. Benytter
man sig i stedet af data fra DHI’s tre bådtællinger fra august-september
2014, så ser man, at
disse tællinger resulterede i langt større estimater for antallet af gråstrubede lappedykkere i
undersøgelsesområdet, fra ca. 1.300
2.100 individer.
Figur 5
Samlet fordeling af de estimerede 5.270 gråstrubede lappedykkere baseret på de tre
skibstællinger foretaget af DHI i august-september 2014. Tællingerne viser, at kun en
mindre del af de gråstrubede lappedykkere ligger indenfor beskæringsområdet (skraveret
grønt), der består af havmølleområdet ved Omø Syd samt omkringliggende bufferarealer,
altså det område som European Energy foreslår udtaget af udpegningen. Hovedparten af
de observerede fugle ligger i det resterende fuglebeskyttelsesområde (grøn).
Fælles for disse tre tællinger er, at det estimerede antal gråstrubet lappedykker i
fuglebeskyttelsesområdet, selv når man tager havmølleområdet samt omkringliggende
bufferarealer ud af udpegningen, i alle tilfælde overgår 1 % kriteriet for arten (500 individer),
Side 8
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 669: Henvendelse af 20/6-21 fra European Energy om udpegning af fuglebeskyttelsesområde i Smålandsfarvandet
2418618_0010.png
Høringssvar vedr. Udpegning af fuglebeskyttelsesområde i Smålandsfarvandet
Journal nr. 2021-1935
hvorved option 2 stadig vil leve op til kriteriet som væsentligt fuglebeskyttelsesområde for
arten.
Da EPConsults model kun i mindre grad er i stand til at forudsige fordelingen af gråstrubet
lappedykker, og da der kun i beskedent omfang er lavet tællinger i de alternative
udpegningsområder, så er det ikke muligt med sikkerhed at angive, hvor mange gråstrubede
lappedykkere, der vil være omfattet af udvidelserne i Option 3. Udtag af havmølleparken samt
bufferområde udgør dog samlet et areal på 71,6 km², mens de fire alternative
udpegningsområder tilsammen udgør et areal på 195,8 km². Dermed vil option 3 samlet
medføre, at fuglebeskyttelsesområdet øges med 124,2 km². EPConsult Energies vurderer det
derfor som sandsynligt, at den alternative afgrænsning vil rumme en understøttelse af
gråstrubet lappedykker i et omfang, der vil opveje udtagning af havmølleområdet og dermed
levere samme grad af beskyttelse som Miljøministeriets forslag til udpegning.
Dette understøttes af BioConsult-SH’s
flytællinger i 2020/21 (se figur 3) samt af DCE’s rapport
fra 2019
5
, hvoraf det fremgår, at der i forbindelse med flytællinger i 1999 og 2000 blev
observeret forekomst af gråstrubet lappedykkere udenfor IBA-området i et af de delområder,
som European Energy foreslår medtaget i stedet for havmølleområdet (se figur 6).
Petersen, I.K., Nielsen, R.D. & Clausen, P. 2019. Opdateret vurdering af IBA-udpegningr i
relation til otte specifikke marine områder. Aarhus Universitet, DCE
Nationalt Center for Miljø
og Energi, 80 s.
Teknisk rapport nr. 203
5
Side 9
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 669: Henvendelse af 20/6-21 fra European Energy om udpegning af fuglebeskyttelsesområde i Smålandsfarvandet
2418618_0011.png
Høringssvar vedr. Udpegning af fuglebeskyttelsesområde i Smålandsfarvandet
Journal nr. 2021-1935
Figur 6
Fordelingen af i alt 619 observerede gråstrubede lappedykkere ved i alt 8 optællinger af
fugle fra fly vha. transektoptællingsmetoden ved Omø Stålgrunde i 1999 og 2000. De
benyttede transektlinjer for optællingerne er indikeret. Kilde: Petersen et al, 2019.
Argumenter for ændret afgrænsning
i. European Energys forslag til afgrænsning tilgodeser både fuglebeskyttelsesinteresser og
klima- og energiinteresser
Som argumenteret for ovenfor leverer de foreslåede ændrede afgrænsninger i både option 2
og option 3 en beskyttelse, der svarer til mere end 1% af den biogeografiske flyway bestand
for både ederfugl og gråstrubet lappedykker. Dermed er udpegningskriteriet for
fuglebeskyttelsesområdet for begge arter opretholdt, selv om antallet af beskyttede fugle er
mindre end i det forslag, der er sendt i høring.
Endvidere vurderes det, at option 3, hvor der medtages supplerende områder i udpegningen,
som minimum vil levere
de
n samme grad af beskyttelse af de to fuglearter på
udpegningsgrundlaget som det forslag, der er sendt i høring.
Den ændrede afgrænsning, som udtager Omø Syd fra fuglebeskyttelsesområdet, må samtidig
forventes at øge sandsynligheden for, at havvindmølleparken kan etableres og dermed sikre et
væsentligt bidrag til den grønne omstilling.
Side 10
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 669: Henvendelse af 20/6-21 fra European Energy om udpegning af fuglebeskyttelsesområde i Smålandsfarvandet
2418618_0012.png
Høringssvar vedr. Udpegning af fuglebeskyttelsesområde i Smålandsfarvandet
Journal nr. 2021-1935
ii. Udpegningen af det foreslåede fuglebeskyttelsesområde F128 fraviger fra det tilsvarende
IBA-område 118
På kortet nedenfor er IBA område 118 sammenholdt med det foreslåede, nye
fuglebeskyttelsesområde F128.
Figur 7
Figuren viser omfanget af IBA 118 (rød streg), det i høringen foreslåede
fuglebeskyttelsesområde (grøn), samt de eksisterende IBA-områder, som Miljøstyrelsen i
forbindelse med deres forslag har taget ud af udpegningen (lyserød). Eksisterende
fuglebeskyttelsesområder er vist med mørkeblåt.
De sammenholdte kortlag viser, at udpegningen af Fuglebeskyttelsesområde F128
Smålandsfarvandet ikke svarer til IBA-område 118 i forholdet 1:1. De områder, som på kortet
er farvet lyserød, indgår således i IBA område 118, men er ikke en del af udpegningen af F128
Smålandsfarvandet.
Side 11
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 669: Henvendelse af 20/6-21 fra European Energy om udpegning af fuglebeskyttelsesområde i Smålandsfarvandet
2418618_0013.png
Høringssvar vedr. Udpegning af fuglebeskyttelsesområde i Smålandsfarvandet
Journal nr. 2021-1935
European Energy antager, at denne fravigelse fra IBA-området er udtryk for, at Miljøstyrelsen
har foretaget en konkret faglig vurdering af de enkelte delområder, og at dette har ført til, at
mindre dele af IBA-området i forslaget ikke er udpeget som fuglebeskyttelsesområde. Denne
tilpasning er sket selvom EU-Domstolens praksis er, at hvis et medlemsland udpeger andre
områder end dem, der er opført som IBA, så skal det videnskabeligt dokumenteres over for
EU-Kommissionen, hvorfor disse områder er bedre egnede som fuglebeskyttelsesområder.
European Energy er ikke bekendt med indholdet af Miljøstyrelsens faglige vurdering og
dokumentation, men antager, at Miljøministeriet med udpegningen er rede til fagligt at
argumentere overfor EU-Kommissionen for en fravigelse fra IBA-området.
Med rapporten fra EPConsult Energies har European Energy tilvejebragt et relevant, alternativt
fagligt grundlag for en ændret afgrænsning, som tilsvarende vil kunne forelægges Europa-
Kommissionen som dokumentation for, at betingelserne for udpegning af et
fuglebeskyttelsesområde i Smålandsfarvandet er opfyldte, samtidig med at
havvindmølleprojektet ved Omø Syd kan gennemføres.
iii. Miljøministeriet undtager i andet fuglebeskyttelsesområde en eksisterende
havmøllepark fra udpegningen
Den foreslåede udpegning af et andet fuglebeskyttelsesområde - F127 Nordvestlige Kattegat -
er afgrænset på en sådan måde, at afgrænsningen er trukket udenom havmølleparken Anholt-
Grenå. Det område, som er skåret fra i fuglebeskyttelsesområdet i ft. IBA-området er
markeret på kortet nedenfor med farven lyserød. Heller ikke denne udpegning følger således
det tilsvarende IBA-område.
Side 12
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 669: Henvendelse af 20/6-21 fra European Energy om udpegning af fuglebeskyttelsesområde i Smålandsfarvandet
2418618_0014.png
Høringssvar vedr. Udpegning af fuglebeskyttelsesområde i Smålandsfarvandet
Journal nr. 2021-1935
Figur 8
Figuren
viser,
at Miljøstyrelsen i forbindelse med det udsendte høringsforslag til udpegning
af fuglebeskyttelsesområde F127 Nordvestlige Kattegat, har udtaget et område omkring
den eksisterende Anholt-Grenå havmøllepark
European Energy kan konstatere, at der med udpegningen, som undtager havmølleparken og
et betydeligt bufferareal rundt om havmølleparken, er truffet et klart valg om at varetage
hensyn til klima- og energiinteresser samt økonomiske hensyn til allerede gennemførte og
fremtidige anlægsinvesteringer i området. European Energy mener, at der tilsvarende for Omø
Syd kan træffes et valg om en alternativ grænsedragning, som vil muliggøre både havvind og
fuglebeskyttelse.
European Energy vil gerne understrege, at der
selvom Omø Syd endnu ikke er anlagt
er
væsentlige klima- og energiinteresser på spil, som kan danne grundlag for, at der på
tilsvarende vis tages hensyn til Omø Syd i udpegningen af F128 Smålandsfarvandet. Da
European Energy med de nye data og forslag til alternative afgrænsninger kan tilvejebringe en
udpegning, hvor 1 % kriteriet fortsat vil kunne opfyldes, er betingelserne for at træffe et valg,
Side 13
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 669: Henvendelse af 20/6-21 fra European Energy om udpegning af fuglebeskyttelsesområde i Smålandsfarvandet
2418618_0015.png
Høringssvar vedr. Udpegning af fuglebeskyttelsesområde i Smålandsfarvandet
Journal nr. 2021-1935
som undtager Omø Syd fra udpegningen
efter European Energys vurdering
til stede.
European Energy skal på den baggrund stærkt opfordre til, at grænsedragningen for F128
Smålandsfarvandet ændres efter samme principper som for F127 Nordvestlige Kattegat.
European Energy er opmærksom på, at en ændret afgrænsning skal ske i dialog med og i
sidste ende godkendes af Europa-Kommissionen. European Energy bidrager meget gerne i
dialogen med Europa-Kommissionen.
Side 14