Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del Bilag 667
Offentligt
2417903_0001.png
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvilke initiativer ministeren vil
tage som opfølgning på den skarpe kritik Statsrevisorerne
udtaler af, at Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
i perioden 2014-2019 ikke har sikret en korrekt og
tilstrækkelig kontrol af tilskud til landbrugere?
Vil ministeren redegøre for, om ministeren er enig i
kritikken af, at den utilstrækkelige kontrol medfører risiko
for, at nogle landbrugere uberettiget har fået tilskud, og vil
ministeren tage initiativ til at undersøge sager tilbage til
2014 og kræve tilbagebetaling af EU-støtte? Der henvises til
beretning nr. 15/2020 om forvaltning af tilskud til
landbrugere, jf. MOF alm. del
bilag 555
Svar
Indledning
Tak for spørgsmålet. Og tak for muligheden for at
redegøre for mine initiativer.
Lad det være sagt med det samme: Rigsrevisionens
og Statsrevisorernes kritik er meget alvorlig.
1
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 667: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 17/6-21 om Statsrevisorenes kritik af kontrol af tilskud til landbrugere
2417903_0002.png
TALEPAPIR
Rigsrevisionens kritik drejer sig især om tre forhold.
For det første,
at manglende kontrol generelt har
givet risiko for omgåelse ved opsplitning af bedrifter.
For det andet
en række problematiske forhold
vedrørende et konkret sagsforløb, hvor der har været
tale om opsplitning på flere CVR-numre.
Og for det tredje
en række fejl i sagsbehandlingen af
50 sager under miljøteknologiordningerne.
Kritikken kalder i den grad på svar. Der er kort sagt
brug for handling
og handling nu.
Fra det øjeblik jeg satte mig i ministerstolen, har mit
fokus været klart: Der skal være styr på
forvaltningen. Der skal ryddes op. Og omverdenens
tillid skal genoprettes.
2
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 667: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 17/6-21 om Statsrevisorenes kritik af kontrol af tilskud til landbrugere
2417903_0003.png
TALEPAPIR
Som bekendt har jeg meget tidligt fremlagt en 10-
punkts plan. I den plan er det et helt centralt punkt,
at der skal være en sund forvaltningskultur på hele
ministerområdet.
Og i dag vil jeg redegøre nærmere for de syv nye
initiativer, der er et direkte svar på kritikken fra
Rigsrevisionen.
Initiativerne er omfattende.
De retter sig mod Landbrugsstyrelsen. Men de retter
sig også mod resten af ministerområdet.
De skal sikre god forvaltning fremadrettet. Men de er
samtidig også rettet mod at få ryddet op bagudrettet.
Det har samtidig været min vurdering, at der er
behov for friske kræfter til at gennemføre
initiativerne.
3
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 667: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 17/6-21 om Statsrevisorenes kritik af kontrol af tilskud til landbrugere
2417903_0004.png
TALEPAPIR
Landbrugsstyrelsen skal derfor have ny direktør. Det
bliver en bunden opgave for den nye direktør at
gennemføre initiativerne. Og at sikre omverdenens
tillid til Landbrugsstyrelsens forvaltning.
Men lad mig for en god ordens skyld også slå fast:
Landbrugsstyrelsen har gode og dedikerede
medarbejdere. Selvom der har været kritik, bliver der
udført et hårdt og godt stykke arbejde hver dag i
styrelsen.
Når det er sagt, er der plads til forbedring. Og det er
den, vi skal sætte i gang nu.
Initiativerne
Og nu til de syv initiativer.
For det første indføres der fremadrettet fuld kontrol
af landbrugernes bagvedliggende ejerforhold.
Rigsrevisionen påpeger risikoen for omgåelse ved, at
tilskudsansøgere opdeler bedrifter i flere CVR-
numre.
4
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 667: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 17/6-21 om Statsrevisorenes kritik af kontrol af tilskud til landbrugere
2417903_0005.png
TALEPAPIR
Det gøres der nu op med. Efter vi har modtaget
beretningen
er
der
indført
kontrol
med
bagvedliggende ejerforhold. Og det gælder på alle
ordninger, hvor problematikken kan gøre sig
gældende. Ikke kun for de ordninger, Rigsrevisionen
undersøgte.
Der er selvfølgelig en pris, der skal betales for et
sådant initiativ. Kontrol koster ressourcer. Det vil i
visse tilfælde betyde langsommere sagsbehandling.
Det vil forsinke visse udbetalinger. Og det vil belaste
visse ansøgere. Også dem, som måtte have legitime
grunde til opdelingen.
Det kan give anledning til kritiske røster. Men det må
vi tage med. Det er en pris, vi må betale med åbne
øjne. For der
er
behov for kontrol.
Det skal selvfølgelig gøres klogt og med omtanke.
Jeg har derfor bedt Landbrugsstyrelsen om hurtigst
muligt at udvikle en effektiv kontrolmodel med
færrest mulige ulemper.
5
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 667: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 17/6-21 om Statsrevisorenes kritik af kontrol af tilskud til landbrugere
2417903_0006.png
TALEPAPIR
Jeg har også bedt om, at styrelsen inddrager EU-
Kommissionen. Dette skal sikre overholdelse af EU-
reglerne.
For det andet skal der bagudrettet gennemføres en
systematisk gennemgang af støtte til bedrifter, hvor
der har været risiko for omgåelse som følge af
manglende kontrol med opsplitning af bedrifter.
Og det skal omfatte alle modtagere, hvor det i forhold
til forældelse og andre regler er muligt at rejse
tilbagebetalingskrav.
På baggrund af gennemgangen vil der så blive rejst
konkrete tilbagebetalingskrav, hvor det er muligt.
Styrelsen skal selvsagt også rette op på de fejl,
Rigsrevisionen fandt i sagsbehandlingen af de 50
sager under miljøteknologiordningerne.
Gennemgangen vil koste ressourcer, tage lang tid og
belaste nogle tilskudsmodtagere.
6
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 667: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 17/6-21 om Statsrevisorenes kritik af kontrol af tilskud til landbrugere
2417903_0007.png
TALEPAPIR
Der er også usikkerhed om omfanget af mulige
tilbagebetalingskrav.
Men det er en pris, der er værd at betale. Ret skal
være ret. Uberettiget støtte skal selvfølgelig kræves
tilbage, hvor det er muligt.
Igen skal det selvfølgelig gøres klogt. Jeg har derfor
bedt styrelsen om hurtigst muligt at tilrettelægge en
effektiv metode for gennemgangen.
For det tredje vil der blive gennemført en faktuel
udredning af det konkrete, problematiske sagsforløb,
der beskrives i Rigsrevisionens beretning. Det drejer
sig om det konkrete sagskompleks, hvor der er sket
opsplitning på flere CVR-numre.
Opgaven vil være at afdække de retlige aspekter af
myndighedernes håndtering af det faktiske
sagsforløb.
7
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 667: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 17/6-21 om Statsrevisorenes kritik af kontrol af tilskud til landbrugere
2417903_0008.png
TALEPAPIR
Vi skal simpelthen finde ud af, hvad der er op og ned
i sagen. Der skal skabes klarhed. Når vi står med den
udredning, ved vi, om der er baggrund for at gå videre
med at søge at placere et ansvar.
Tidligere direktør hos Folketingets Ombudsmand
Jens Møller vil stå i spidsen for denne udredning.
Det fjerde initiativ er en ekstern analyse af
Landbrugsstyrelsens væsentligste opgaver. Det vil
sige arbejdet med at udbetale de ca. ni milliarder
kroner årligt. Og arbejdet med at sætte rammerne for
landbrugserhvervet gennem regulering.
Der er simpelthen behov for at skabe et samlet
overblik og komme på forkant. Svagheder og risici
skal identificeres. Fremadrettede løsninger på
problemerne skal udpeges. Nu skal vi til bunds.
For det femte vil jeg væsentligt styrke
departementets tilsyn med hele ministerområdet.
8
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 667: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 17/6-21 om Statsrevisorenes kritik af kontrol af tilskud til landbrugere
2417903_0009.png
TALEPAPIR
Det har Statsrevisorerne opfordret mig til. Og jeg er
enig.
Det vil have flere konkrete elementer.
Der
vil
blive
oprettet
et
tilsynskontor
i
departementet. Det skal blandt andet sikre, at der
bliver reageret hurtigere på risici.
Der vil også blive udarbejdet en styrket tilsynsplan.
Det skal sikre tilsyn på alle de relevante områder.
Og endelig vil departementets dialog med
Rigsrevisionen vil blive væsentligt styrket. Det skal
sikre en tæt dialog og ekstra opmærksomhed på
revisionerne.
For det sjette vil jeg igangsætte et serviceeftersyn af
andre
væsentlige
opgaveområder
under
Fødevareministeriet.
9
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 667: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 17/6-21 om Statsrevisorenes kritik af kontrol af tilskud til landbrugere
2417903_0010.png
TALEPAPIR
Statsrevisorerne har opfordret mig til generelt at
vurdere
kvaliteten
af
og
hele
ministeriets
tilskudsforvaltning
kontrolvirksomhed.
Baggrunden er en række kritiske beretninger fra
Rigsrevisionen de seneste år. Og igen er jeg enig med
Statsrevisorerne.
Der skal skabes et overblik over problemer og risici
samt mulige løsninger. Vi skal på forkant. Vi skal
udvise rettidig omhu.
Det er en omfattende opgave. Det vil tage tid. Men det
er det rigtige at gøre.
Endelig for det syvende vil jeg styrke indsatsen for at
sikre en god forvaltningskultur på hele
ministerområdet.
Det er allerede en del af min 10-punkts plan. Og
meget er allerede sket. Men nu sættes der ekstra tryk
på.
10
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 667: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 17/6-21 om Statsrevisorenes kritik af kontrol af tilskud til landbrugere
2417903_0011.png
TALEPAPIR
Det skal i endnu højere grad blive en del af
ministerområdets DNA, at forvaltningen præges af
de klassiske dyder som saglighed og faglighed.
Det indebærer blandt andet, at der selvfølgelig skal
være dialog med interesseorganisationerne, men at
den dialog skal holdes inden for rimelige rammer.
Den må ikke blive for tæt.
Oplysningskampagner, onlinekurser og målrettet
ledelseskommunikation: Det er nogle af de relevante
redskaber.
Afslutning
Lad mig afslutningsvis endnu engang slå fast: Jeg
tager
kritikken
fra
Rigsrevisionen
og
Statsrevisorerne dybt alvorligt. Man skal kunne have
tillid til forvaltningen. Punktum.
Jeg vil derfor gennemføre de nødvendige tiltag. Der
skal ryddes op bagud.
11
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 667: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 17/6-21 om Statsrevisorenes kritik af kontrol af tilskud til landbrugere
2417903_0012.png
TALEPAPIR
Og problemer skal undgås fremad. Det gælder i
Landbrugsstyrelsen.
Fødevareministeriet.
Det bliver et kæmpe arbejde. Det kommer til at tage
tid. Det kommer til at koste ressourcer. Men det skal
gennemføres.
Det er mit mål. Det er min plan. Helt enkelt.
Nu vil jeg tillade mig at dele et handout ud. Det skal
give jer et overblik over de initiativer, jeg lige har
gennemgået.
Tak for ordet.
Og
det
gælder
i
hele
12