Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del Bilag 658
Offentligt
2417424_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 17. juni 2021
Sagsnummer: 2021-840
MIM 054
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering om ændring af bilag III til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 1223/2009 om kosmetiske produkter
(komitesag)
Forslaget har været drøftet på et virtuelt møde i arbejdsgruppen for kosmetik den 12. november 2020, og
forventes sat til skriftlig afstemning i Den Stående Komité for Kosmetiske Produkter med forventet frist for
afgivelse af stemme den 30. juni 2021.
En vedtagelse af forslaget vil øge det sundhedsmæssige beskyttelsesniveau for forbrugere i Danmark og EU.
Regeringen agter at stemme for forslaget.
Med venlig hilsen
Lea Wermelin
/
Henrik Hedeman Olsen
Miljøministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 658: Notat om ændring af bilag III i kosmetikforordningen, komitésag
2417424_0002.png
Den 14. juni 2021
MIM 054
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om ændring af bilag III til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1223/2009 om kosmetiske produkter (komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om ændring af bilag III til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 1223/2009 om kosmetiske produkter (Kosmetikforordningen). Formålet med
forslaget er at begrænse brugen af Methyl-N-methylanthranilate (M-N-MA, CAS nr.: 85-91-6) som
parfumestof i kosmetiske produkter, eftersom EU's Videnskabelige Komité for Forbrugersikkerhed
(VKF) har vurderet, at stoffet har fototoksiske egenskaber, når det eksponeres for UV lys.
Parfumestoffet M-N-MA anvendes i forskellige kosmetiske produkttyper som for eksempel parfumer,
shampoo og sæbe. Forslaget vil begrænse brugen af M-N-MA, så det ikke må anvendes i solcremer
og andre produkter, der markedsføres til eksponering for naturligt / kunstigt UV-lys. Stoffet er af
VKF vurderet sikkert at bruge i produkter, der ikke afrenses (leave-on) i koncentration op til 0,1% og
i produkter, der skylles af (rinse-off), op til 0,2%. Derudover har VKF vurderet, at stoffet ikke må
bruges i kombination med nitroserende stoffer, hvor der stilles krav til, at det højst tilladte indhold af
nitrosaminer i produktet er 50 µg/kg, samt at produktet skal holdes i nitrit-fri beholdere. Forslaget
har ingen væsentlige statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser eller økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet. Regeringen agter på den baggrund at støtte
forslaget. Forslaget vil blive sat til afstemning i skriftlig procedure med forventet frist for afgivelse af
stemme den 30. juni 2021.
Baggrund
Kommissionen forventes at fremsætte et forslag om ændring af listen over stoffer, som kun må
anvendes i overensstemmelse med de fastsatte begrænsninger (bilag III), til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 1223/2009 om kosmetiske produkter for at begrænse anvendelsen af M-N-
MA i kosmetiske produkter. Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 31, stk 2, i
kosmetikforordningen.
Forslaget vedrører tilpasningen af bilag III, som er listen over stoffer, som i kosmetiske produkter kun
må forekomme i overensstemmelse med de fastsatte begrænsninger.
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 658: Notat om ændring af bilag III i kosmetikforordningen, komitésag
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Kosmetiske
Produkter. Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen forslaget for Rådet og
Europa-Parlamentet med henblik på legalitetskontrol, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og
absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-
Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen. Opnås der ikke
kvalificeret flertal i Den Stående Komité for Kosmetiske Produkter, forelægger Kommissionen sagen
for Rådet, der udtaler sig med kvalificeret flertal inden for 2 måneder. Kommissionen underretter
samtidig Europa-Parlamentet. Hvis Rådet vedtager forslaget eller ikke udtaler sig inden for fristen,
skal forslaget sendes til Europa-Parlamentet til legalitetskontrol. Kommissionen vedtager forslaget,
hvis Europa-Parlamentet ikke inden for en frist på 4 måneder har gjort indsigelse mod forslaget.
Forslaget har været drøftet på et virtuelt møde i arbejdsgruppen for kosmetik den 12. november 2020,
og forventes sat til skriftlig afstemning i Den Stående Komité for Kosmetiske Produkter med forventet
frist for afgivelse af stemme den 30. juni 2021.
Formål og indhold
Formålet med forslaget er at begrænse anvendelsen af parfumestoffet M-N-MA, som har fototoksiske
egenskaber.
EU’s videnskabelige komite for forbrugersikkerhed (VKF)
har vurderet, at M-N-MA har fototoksiske
egenskaber. Anvendelsen af M-N-MA frarådes i produkter, der markedsføres til eksponering for
naturligt / kunstigt UV-lys, fordi disse produkter indebærer langvarig og intens sollyseksponering for
UV-doser, der ikke kan afvises at medføre fototoksisk effekter. M-N-MA er et sekundær amin, så
sikkerheden af anvendelsen af stoffet i kosmetiske produkter er betinget af, at stoffet ikke bruges i
kombination med nitroserende stoffer, at nitrosaminindholdet i produktet højest er 50 µg/kg, samt at
produktet opbevares i nitrit-fri beholdere Ved disse forhold har VKF vurderet, at M-N-MA er sikker i
koncentrationer op til 0,1% i produkter, der ikke skylles af (leave-on) og op til 0,2% i produkter, der
skylles af (rinse-off).
M-N-MA er på nuværende tidspunkt ikke reguleret i forordningen. EU Kommissionen foreslår derfor,
at M-N-MA tilføjes på listen over stoffer, som kun må anvendes i overensstemmelse med de fastsatte
begrænsninger (bilag III) baseret på vurderingen fra VKF.
Forslaget tager hensyn til, at branchen bør have en passende tidsfrist i forhold til at tilpasse sig de nye
regler til begrænsning af M-N-MA i kosmetiske produkter. Det foreslås derfor, at der for nye
produkter, der bringes i omsætning på det europæiske marked, gælder en overgangsperiode på 6
måneder regnet fra tidspunktet for ikrafttrædelse, mens der for produkter, der allerede er blevet bragt
i omsætning på markedet, gælder en overgangsperiode på 9 måneder regnet fra tidspunktet for
ikrafttrædelse. Sidstnævnte indebærer, at eksisterende produkter, der ikke er i overensstemmelse med
forslaget, skal fjernes fra markedet inden overgangsperiodens udløb
.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om forslaget. Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et
led i forskrifts proceduren med kontrol med henblik på legalitetskontrol.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
2
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 658: Notat om ændring af bilag III i kosmetikforordningen, komitésag
Gældende dansk ret
Kosmetikforordningen er umiddelbart gældende i Danmark
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Der er tale om et forslag til en forordning om ændring af Kosmetikforordningen. Idet der er tale om en
forordning, vil ændringerne få direkte virkning i Danmark, og forslaget vil derfor ikke medføre behov
for ændringer i gældende dansk ret.
Økonomiske konsekvenser
Det vurderes, at forslaget vil medføre mindre ikke-væsentlige økonomiske/administrative
konsekvenser for det offentlige, i form af kontrol og håndhævelse af reglerne. Det forventes kun at
være mindre omkostninger, da reglerne ikke forventes at blive kontrolleret hvert år. Forslaget vurderes
endvidere ikke at have væsentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
En vedtagelse af forslaget vil øge det sundhedsmæssige beskyttelsesniveau for forbrugere i Danmark
og EU.
Høring
Et notat om forslaget har været skriftlig høring i EU Miljø-specialudvalget, hvor der er indkommet
bemærkninger fra Forbrugerrådet Tænk, som støtter Regeringens foreløbige holdning til forslaget.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget blev præsenteret til seneste EU arbejdsgruppe møde for kosmetiske produkter i marts 2021,
og det forventes, at andre medlemsstater er positive over for forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen ønsker at begrænse befolkningens udsættelse for problematiske stoffer. Der er tale om en
begrænsning af et stof, som er baseret på en vurdering fra VKF, og som vil medføre en bedre
forbrugerbeskyttelse, idet der i dag ikke er nogen begrænsning for brugen af M-N-MA.
Regeringen agter på den bagrund at stemme for forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3