Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del Bilag 643
Offentligt
2414966_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 14. juni 2021
Sagsnummer: 2021-606
./.
Til udvalgets orientering fremsendes hermed grundnotat om Kommissionens forslag om ændring af
bilag II og III til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 med hensyn til maksi-
malgrænseværdier for rester af pesticiderne 6-benzyladenin og aminopyralid i eller på specifikke pro-
dukter (komitésag).
Forslaget forventes sat til skriftlig afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Fo-
der (SCoPAFF) med frist i slutningen af juni 2021.
En vedtagelse af forslaget vurderes at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark.
Regeringen agter at støtte forslaget.
Rasmus Prehn
/
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri • Slotsholmsgade 12 • 1216
København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR
41956011
• EAN
5798000880016
[email protected] • www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 643: Grundnotat om maksimalgrænseværdier for pesticidrester 6-benzyladenin og aminopyralid,
2414966_0002.png
Den 11. juni 2021
FVM 068
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag om ændring af bilag II og III til Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 med hensyn til maksimalgrænseværdier
for rester af pesticiderne 6-benzyladenin og aminopyralid i eller på specifikke
produkter (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om ændringer vedrørende maksimalgrænseværdier for pesticid-
rester i bilag II og III til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 for to aktiv-
stoffer i en række afgrøder og i produkter af animalsk oprindelse (komitésag). Forslaget vedrører æn-
dringer af maksimalgrænseværdier på baggrund af nye anvendelser i EU og revurderinger for stof-
ferne 6-benzyladenin og aminopyralid. Ændringerne betyder, at der er maksimalgrænseværdier, der
sættes op, maksimalgrænseværdier, der sættes ned, nye maksimalgrænseværdier der etableres og
maksimalgrænseværdier, der er sat på detektionsgrænsen, justeres, så de svarer til, hvad man teknisk
kan måle i laboratoriet. Der er gennemført risikovurderinger af Den Europæiske Fødevaresikkerheds-
autoritet (EFSA) for de anførte stoffer, og ændringerne vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable
af DTU Fødevareinstituttet. DTU Fødevareinstituttet har også foretaget en vurdering af eventuelle
kombinationseffekter, som ikke giver anledning til sundhedsmæssige betænkeligheder. Forslaget for-
ventes sat til skriftlig afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoP-
AFF) med frist i slutningen af juni 2021. En vedtagelse af forslaget vurderes at betyde et uændret be-
skyttelsesniveau i Danmark. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget. Det bemærkes, at
regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer, som den tidligere regering i 2012
forelagde Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésager om fastsættelse af maksimal-
grænseværdier for pesticidrester.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag II og III til Europa-Parlamentets og Rådets for-
ordning (EF) nr. 396/2005 af 23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller på
vegetabilske og animalske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF (her-
efter pesticidrammeforordningen).
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 14, stk. 1, litra a, og artikel 49, stk. 2 i pesticidrammeforord-
ningen.
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 643: Grundnotat om maksimalgrænseværdier for pesticidrester 6-benzyladenin og aminopyralid,
2414966_0003.png
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Føde-
varer og Foder (SCoPAFF). Såfremt der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen -
med henblik på legalitetskontrol - forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med hen-
holdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for to måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt
Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget, eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen. Opnås
der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité, forelægger Kommissionen sagen for Rådet, der udtaler
sig med kvalificeret flertal inden for to måneder. Kommissionen underretter samtidig Europa-Parla-
mentet. Hvis Rådet vedtager forslaget eller ikke udtaler sig inden for fristen, skal forslaget sendes til
Europa-Parlamentet til legalitetskontrol. Kommissionen vedtager forslaget, hvis Europa-Parlamentet
ikke inden for en frist på fire måneder har gjort indsigelse mod forslaget.
Forslaget forventes sat til skriftlig afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder
(SCoPAFF) med frist i slutningen af juni 2021.
Formål og indhold
En maksimalgrænseværdi for pesticidrester kan, efter den fornødne konkrete risikovurdering i EU, ind-
føres eller ændres på baggrund af:
1) Nye anvendelser af pesticidmidler i EU, eksempelvis anvendelse af nye pesticider, udvidet anven-
delse til andre afgrøder af et allerede godkendt pesticid eller ændret anvendelse af et pesticid på en
afgrøde.
2) Importtolerancer, ansøgninger fra tredjelande for fødevarer, der indføres til EU, og hvor der ikke
allerede er fastsat en dækkende EU-grænseværdi for restindholdet af pesticider.
3) Revurdering af maksimalgrænseværdierne på baggrund af for eksempel planlagt revurdering af pe-
sticidet, nye oplysninger om toksikologi eller en tilbagekaldelse af eksisterende godkendelser.
4) Implementering af Codex-grænseværdier i EU - tilpasning af EU-maksimalgrænseværdier til de
maksimalgrænseværdier, der er fastsat af Codex Alimentarius (FAO
Food and Agriculture Orga-
nization/WHO
World Health Organization).
5) Andre særlige forhold, for eksempel at stoffet forekommer som miljøforurening.
Kommissionens forslag
Kommissionen foreslår på baggrund af videnskabelige risikovurderinger fra EFSA, at bilag II og III æn-
dres med hensyn til maksimalgrænseværdier for stofferne 6-benzyladenin og aminopyralid.
De væsentligste ændringer af maksimalgrænseværdier i forslaget og baggrunden for disse fremgår af
nedenstående skema.
I skemaet nedenfor refereres der i kolonnen ”Baggrund for ændring” til ovenstående liste over baggrund
for ændring af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Pesticid
Produkter
Foreslåede ændringer
Baggrund
for
æn-
dring
3
6-benzyladenin
Alle produkter.
Maksimalgrænseværdien, der er sat
på detektionsgrænsen, justeres, så
den svarer til, hvad man teknisk
kan måle i laboratoriet.
2
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 643: Grundnotat om maksimalgrænseværdier for pesticidrester 6-benzyladenin og aminopyralid,
2414966_0004.png
Pesticid
Produkter
Foreslåede ændringer
Aminopyralid
Muskel og spiselige slag-
tebiprodukter (undtagen
lever og nyre) fra svin.
Fedtvæv, lever og nyre fra
svin samt slagtebipro-
dukter (undtagen lever og
nyre) fra kvæg, får, ged og
hest.
Fedtvæv, lever og nyre fra
fjerkræ.
Aminopyralid
Ny maksimalgrænseværdi foreslås
fastsat. Maksimalgrænseværdien
har hidtil ligget på detektionsgræn-
sen.
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat op.
Baggrund
for
æn-
dring
3
3
Aminopyralid
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat ned.
3
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens
vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Forslaget vedrører ændring af bilag til pesticidrammeforordningen. Ændringen vil være direkte gæl-
dende i Danmark.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget har heller ingen væ-
sentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller for EU´s budget. For-
slaget skønnes heller ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser. Ligeledes medfører
forslaget ingen nævneværdige administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Forslaget er udarbejdet på baggrund af videnskabelige vurderinger fra EFSA, som har vurderet, at de
foreslåede ændringer vedrørende maksimalgrænseværdier er sundhedsmæssigt acceptable for forbru-
gerne.
DTU Fødevareinstituttet vurderer, at der ikke vil være sundhedsmæssige problemer som følge af de fo-
reslåede ændringer vedrørende maksimalgrænseværdier. DTU Fødevareinstituttet bemærker, at EFSA
ikke har foretaget en vurdering af eventuelle kombinationseffekter, idet der endnu ikke foreligger en
harmoniseret metode til dette. Der arbejdes i EFSA målrettet på at udvikle en sådan metode.
Det fremgår af pesticidrammeforordningens artikel 14, stk. 2, at eventuelle kombinationseffekter skal
indarbejdes i vurderingen af pesticidrester i fødevarer, når der findes en egnet metode.
I fravær af en harmoniseret metode til vurdering af mulige kombinationseffekter har DTU Fødevarein-
stituttet
på grundlag af den nuværende viden om kombinationseffekter og indtag af pesticidrester hos
den danske befolkning
foretaget en overslagsmæssig vurdering af risikoen for indtaget af pesticider,
hvor der tages højde for kombinationseffekter. På baggrund heraf vurderes de foreslåede maksimal-
grænseværdier ikke at give anledning til sundhedsmæssige betænkeligheder.
3
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 643: Grundnotat om maksimalgrænseværdier for pesticidrester 6-benzyladenin og aminopyralid,
2414966_0005.png
En vedtagelse af forslaget vurderes på den baggrund at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende høringssvar:
Biodynamisk Forbrugersammenslutning har indsendt høringssvar med det hovedbudskab, at alle føde-
varer skal være biodynamiske eller økologiske for at undgå gift i fødevarer.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemsstater.
Baseret på afstemningerne fra tidligere lignende forslag vurderes der at være kvalificeret flertal for for-
slaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Pesticidrammeforordningen, og de deraf afledte forordninger, er vigtige elementer i beskyttelsen af de
danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kan alene støtte forslag, der vurderes at være sundhedsmæs-
sigt acceptable.
Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med henblik på fuld har-
monisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer
i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforordningens bilag løbende ændres, herunder bilag II,
III, IV og V.
Det er vurderingen, at de foreslåede ændringer vil medføre en tilstand på fødevareområdet, der er
sundhedsmæssigt acceptabel.
Regeringen agter på denne baggrund at støtte forslaget.
Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer, som den tidligere
regering i 2012 forelagde Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésager om fastsættelse
af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4