Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del Bilag 621
Offentligt
2409540_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 25.3.2021
COM(2021) 141 final
ANNEX
BILAG
til
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET,
DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG
REGIONSUDVALGET
OM EN HANDLINGSPLAN FOR UDVIKLINGEN AF ØKOLOGISK PRODUKTION
{SWD(2021) 65 final}
DA
DA
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 621: Oversigt over tiltag i KOMs handlingsplan for økologisk produktion
2409540_0002.png
Indsatsområder
Foreslåede aktører
AKSE .
ØKOLOGISKE FØDEVARER OG PRODUKTER TIL ALLE:
STIMULERE EFTERSPØRGSLEN OG SIKRE FORBRUGERNES TILLID
1
1.1.
Promovering af den økologiske produktionsmåde og EU's økologilogo
Med hensyn til
oplysning og formidling
vil Kommissionen:
fra 2021 lægge større vægt på økologi blandt de temaer, der er omfattet af
den årlige indkaldelse af forslag om
informationsforanstaltninger
vedrørende den fælles landbrugspolitik
fra 2022 løbende
indsamle data om de miljømæssige, økonomiske og
sociale fordele ved den økologiske produktionsmåde og oplyse borgerne,
herunder landbrugerne, om disse fordele ved at øge brugen af sociale
medier
fra 2022
undersøge forbrugernes
kendskab til EU's økologilogo for at
overvåge de fremskridt, der er gjort siden Eurobarometer-undersøgelsen
fra 2020, fortsætte med at gennemføre
Eurobarometer-undersøgelser
som
et værdifuldt redskab til at undersøge, hvor effektive Kommissionens tiltag
til fremme af økologilogoet er, og
fastlægge hvilke større arrangementer, der skal oplyse om økologi,
navnlig i de medlemsstater, hvor efterspørgslen ligger under EU-
gennemsnittet, i samarbejde med Europa-Parlamentet og andre organer
såsom Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg, Regionsudvalget og
Kommissionens repræsentationer i medlemsstaterne.
Kommissionen
1.2.
Kommissionen
1.3.
Kommissionen/medlemsstat
erne/interessenter
1.4.
Kommissionen/Europa-
Parlamentet/Det Europæiske
Økonomiske og Sociale
Udvalg/Regionsudvalget/and
re EU-
organer/medlemsstaterne/in
teressenter
2
2.1.
2.2.
2.3.
2.4.
3
3.1.
3.2.
3.3.
Promovering af den økologiske produktionsmåde og EU's økologilogo
Med hensyn til
salgsfremstød
vil Kommissionen fortsat sikre et
ambitiøst budget til EU's politik for
salgsfremstød
til fremme af forbruget af økologiske produkter, som er i overensstemmelse med
ambitionerne, politikken og indsatsområderne i jord til bord-strategien og den europæiske
kræfthandlingsplan. Kommissionen vil fra 2021:
afsætte et øget budget
inden for rammerne af de årlige
Kommissionen
arbejdsprogrammer for
salgsfremstød
for landbruget med henblik på at
oplyse forbrugerne om og stimulere efterspørgslen efter økologiske
produkter
øge
promoveringen af EU's økologiske produkter på bestemte
Kommissionen/medlemsstat
vækstmarkeder i tredjelande,
f.eks. gennem deltagelse i messer i
erne/interessenter
samarbejde med medlemsstaterne
oplyse EU's økologiske producenter om
eksportmuligheder
ved at drage
Kommissionen/medlemsstat
fordel af EU's netværk af frihandelsaftaler og ligestillingsaftaler og
erne/interessenter
stimulere sektorens synlighed gennem
priser, der gives som anerkendelse
Kommissionen
for topkvalitet i den økologiske fødevarekæde
i EU.
Promovering af udbuddet af økologiske produkter i kantiner og øget brug af
grønne offentlige indkøb
For at fremme en større udbredelse af
økologiske produkter i offentlige kantiner
vil Kommissionen
sammen med interessenter og medlemsstaterne:
øge kendskabet til de kriterier for grønne offentlige indkøb,
der blev
Kommissionen/medlemsstat
offentliggjort i 2019, i forbindelse med
offentlige indkøb af sunde
erne/interessenter
fødevarer
og på den
fælles indsats Best-ReMaP
integrere økologiske produkter i de
obligatoriske minimumskriterier
for
Kommissionen/medlemsstat
bæredygtige offentlige indkøb af fødevarer, der skal udvikles som en del af
erne/interessenter
lovgivningsrammen for bæredygtige fødevaresystemer
senest i 2023
analysere
den nuværende situation med hensyn til
anvendelsen af EU's
Kommissionen/medlemsstat
grønne offentlige indkøb.
Kommissionen vil anvende de nationale
erne/interessenter
handlingsplaner for økologisk landbrug til at
overvåge anvendelsen af
1
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 621: Oversigt over tiltag i KOMs handlingsplan for økologisk produktion
2409540_0003.png
3.4.
4
4.1.
4.2.
5
5.1.
5.2.
5.3.
5.4.
5.5.
5.6.
5.7.
6
6.1.
6.2.
6.3.
grønne offentlige indkøb
og opfordre medlemsstaterne til at øge de
offentlige myndigheders anvendelse af grønne offentlige indkøb. Den vil
også opfordre medlemsstaterne til at fastsætte
ambitiøse nationale
vejledende mål
for økologiske produkter i grønne offentlige indkøb, og
i tæt samarbejde med Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg,
Kommissionen/medlemsstat
Regionsudvalget og kommuner som led i Borgmesteraftalen fra 2022
erne/interessenter
forberede specifikke arrangementer
for offentlige forvaltninger med
ansvar for catering for at
oplyse om EU's grønne offentlige indkøb
ved at
knytte disse initiativer sammen med den europæiske klimapagt.
Styrkelse af økologiske skoleordninger
Som led i revisionen af
EU's ramme for skoleordninger,
der er planlagt til 2023 ifølge til jord til bord-
strategien, og i overensstemmelse med den europæiske kræfthandlingsplan vil Kommissionen:
samarbejde med medlemsstaterne om at finde måder til
yderligere at øge
Kommissionen/medlemsstat
tilbuddet om økologiske produkter i skoleordningerne.
Kommissionen vil
erne
opfordre medlemsstaterne til fortsat at øge denne andel, og de ansvarlige
for ordningerne vil skulle gøre en ekstra indsats, og
gennemføre en
undersøgelse af den reelle pris på fødevarer,
herunder
Kommissionen
betydningen af afgifter, med henblik på at udarbejde anbefalinger.
Forebyggelse af
fødevaresvig
og styrkelse af
forbrugernes tillid
Kommissionen vil fra 2021 styrke
bekæmpelsen af svigagtig praksis
og navnlig:
sikre et
solidt tilsyn med kontrolordningerne
i medlemsstaterne og i
Kommissionen/medlemsstat
tredjelande, øge samarbejdet med medlemsstaternes administrationer og
erne/tredjelande
tredjelande, der anerkendes som ækvivalente, bl.a. på grundlag af deres
midler og resultater af tidligere revisioner
bistå medlemsstaterne med at udvikle og gennemføre en politik til
Kommissionen/medlemsstat
forebyggelse af svindel med økologiske produkter
gennem målrettede
erne
workshopper for at udveksle erfaringer og bedste praksis
samarbejde med
EU-Netværket mod Fødevaresvindel og Europol
om at
Kommissionen/EU-
analysere sektoren for at forebygge svindel og koordinere efterforskninger,
Netværket mod
øge samarbejdet med
kompetente myndigheder og retshåndhævende
Fødevaresvindel/Europol/tre
myndigheder i tredjelande
for at udveksle oplysninger om handel og
djelande
svindel med økologiske produkter
støtte medlemsstaterne med
vejledning om skærpet importkontrol
ved
Kommissionen/medlemsstat
grænsen
erne
fremme mere effektive foranstaltninger til bekæmpelse af svigagtig praksis
Kommissionen/medlemsstat
gennem
sanktionskatalogerne
erne
træffe foranstaltninger til at
oplyse forbrugere
og/eller kalde
produkter
Kommissionen/medlemsstat
tilbage fra markedet, hvis der konstateres svig,
og
erne
udvikle
systemer for tidlig varsling
ved hjælp af kunstig intelligens til
Kommissionen/medlemsstat
datamining i EU (f.eks. informationsstyringssystemet vedrørende offentlig
erne
kontrol
IMSOC) og medlemsstaternes databaser.
Forbedring af
sporbarheden
Kommissionen vil fra 2021:
udvikle en
database over certifikater for alle EU-producenter
og
Kommissionen
efterfølgende også relevante
tredjelandsproducenter
på grundlag af den
analyse, der allerede blev indledt i forbindelse med handlingsplanen fra
2014, og som opfølgning på Den Europæiske Revisionsrets anbefalinger
fremme registreringen af kompetente myndigheder og kontrolorganer, så
Kommissionen/medlemsstat
de kan
underskrive kontrolattester digitalt i Traces.
Denne papirløse
erne/interessenter
proces vil mindske den administrative byrde og risikoen for forfalskning af
dokumenter og
koordinere
regelmæssige sporbarhedsøvelser
vedrørende økologiske
Kommissionen/medlemsstat
produkter i samarbejde med medlemsstaterne, deres kontrolorganer og
erne/tredjelande
tredjelande, navnlig i tilfælde af mistanke om svindel med fødevarer.
2
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 621: Oversigt over tiltag i KOMs handlingsplan for økologisk produktion
2409540_0004.png
7
8
8.1.
8.2.
Forbedring af
sporbarheden
Kommissionen vil fra 2021:
i synergi med arbejdet med digitale produktpas vurdere, i hvilket omfang
Kommissionen/medlemsstat
der ved
sporbarheden af økologiske produkter kan drages fordel af
erne/interessenter
blockchainteknologier eller andre digitale teknologier,
og herefter
overveje et
pilotprojekt
med interessenter. Disse skridt vil blive suppleret
med foranstaltninger i Horisont Europa om anvendelse af
blockchainteknologier i landbrugsfødevaresektoren samt andre målrettede
forsknings- og innovationsforanstaltninger, der har til formål at udvikle
innovative løsninger til sporing af økologiske fødevarer.
Den private
sektors bidrag
Med henblik på at
styrke detailhandlernes, grossisternes, cateringtjenesternes, restauranternes og andre
virksomheders rolle
vil Kommissionen fra og med 2021:
sigte mod at opnå klare tilsagn fra relevante
interessenter om at støtte og
Kommissionen/medlemsstat
øge distributionen og salget af økologiske produkter,
inden for rammerne
erne/interessenter
af jord til bord-strategiens
adfærdskodeks for ansvarlig forretnings- og
markedsføringspraksis,
og formidle bedste praksis på relevante platforme
såsom
interessentplatformen for cirkulær økonomi,
og
indgå
partnerskaber med virksomheder,
der er villige til at fremme brugen
Kommissionen/medlemsstat
af økologiske produkter som led i deres
bæredygtighedspolitik.
Disse
erne/interessenter
foranstaltninger vil blive drøftet yderligere
på platformen
Business@Biodiversity.
AKSE .
PÅ VEJ MOD
:
TILSKYNDELSE TIL OMLÆGNING OG STYRKELSE AF HELE VÆRDIKÆDEN
9
9.1.
Tilskyndelse til
omlægning, investeringer og udveksling af bedste praksis
Kommissionen vil inden for rammerne af den
nye fælles landbrugspolitik
og den
fælles fiskeripolitik:
fra 2023
vurdere medlemsstaternes særlige forhold og behov
vedrørende
Kommissionen/medlemsstat
væksten i den økologiske sektor og sikre, at
medlemsstaterne bedst muligt
erne
udnytter den nye fælles landbrugspolitiks muligheder
for at støtte deres
økologiske sektor. Denne støtte vil omfatte
teknisk bistand, udveksling af
bedste praksis og innovationer
inden for økologien og fuld
anvendelse af
relevante instrumenter under den fælles landbrugspolitik såsom
økoordninger
og
forpligtelser til miljøvenlig forvaltning inden for
udvikling af landdistrikterne,
der også omfatter økologisk landbrug.
Landbrugsrådgivningstjenesterne
vil på specifikke områder blive styrket
navnlig inden for rammerne af
det landbrugsfaglige viden- og
innovationsnetværk (AKIS)
for at fremme udveksling af relevant viden
på dette område
fra 2022
fremme udveksling af bedste praksis
(undervisningsplaner og
Kommissionen/medlemsstat
uddannelsesprogrammer, kurser, materialer osv.) på EU-plan og nationalt
erne/interessenter
plan, så uddannelsesudbydere (f.eks. tekniske skoler, universiteter) kan
udvikle kurser om økologisk landbrug
som en del af den almindelige
læseplan og
fremlægge innovative løsninger rettet mod den økologiske
sektor
(produktion, forarbejdning, detailhandlen og forbrug). Der vil blive
oprettet
EU-netværk af demonstrationsbedrifter
med henblik på at
fremme en deltagerorienteret tilgang (formidling). Bedste praksis og
synergier med
EIP-AGRI-projekterne
vil blive fremmet via det fremtidige
netværk under den fælles landbrugspolitik, og
tilskynde medlemsstaterne til at medtage øget anvendelse af økologisk
Kommissionen/medlemsstat
akvakultur i deres reviderede
flerårige nationale strategiske planer for
erne/interessenter
akvakultur
og til at gøre bedst mulig brug af de muligheder, som Den
Europæiske Hav-, Fiskeri- og Akvakulturfond for 2021-2027 rummer for at
3
9.2.
9.3.
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 621: Oversigt over tiltag i KOMs handlingsplan for økologisk produktion
2409540_0005.png
10
10.1.
10.2.
11
12
12.1.
nå dette mål. Kommissionen vil inden for rammerne af den åbne
koordinationsmetode også lette
udvekslingen af bedste praksis og
innovation inden for økologisk akvakultur.
Udvikling af
sektoranalyser
med henblik på øget
markedsgennemsigtighed
For at give et omfattende overblik over sektoren vil Kommissionen fra 2021:
på grundlag af data fra Eurostat
regelmæssigt offentliggøre rapporter om
den økologiske produktion
i EU, navnlig med oplysning om arealer,
bedrifter, der beskæftiger sig med økologisk produktion, og de vigtigste
produktionssektorer, og
offentliggøre en
årlig rapport om indførslen
fra tredjelande.
Udvikling af
sektoranalyser
med henblik på øget
markedsgennemsigtighed
Kommissionen vil fra 2022:
intensivere
indsamlingen af markedsdata
i samarbejde med
medlemsstaterne og udvide
EU's markedsobservatoriers
analyse til også at
omfatte økologiske produkter.
Støtte til
organiseringen af fødevarekæden
Kommissionen vil fra 2021:
analysere graden af organisering i forsyningskæderne i den økologiske
sektor
og i samråd med repræsentanter for producentorganisationerne og
andre berørte interessenter anvise måder,
hvorpå den kan forbedres,
og
undersøge, hvorvidt
oprettelse af og tilslutning til
producentorganisationer for specifikke økologiske produkter er juridisk
muligt,
og, hvor det er muligt, opfordre medlemsstaterne til at stille midler
til rådighed til dette formål. Producentorganisationer har en større
markedsstyrke og kan generelt bidrage til at styrke de økologiske
landbrugeres position i landbrugs- og fødevareforsyningskæden, navnlig
når de konfronteres med
urimelig handelspraksis.
Hvis der er tilstrækkelig
dokumentation for, at der forekommer urimelig handelspraksis, som er til
skade for økologiske producenters interesser,
vil Kommissionen imødegå
dette
med alle de instrumenter, den har til rådighed.
Kommissionen
Kommissionen
Kommissionen/medlemsstat
erne/EU's
markedsobservatorier
Kommissionen/medlemsstat
erne/interessenter
Kommissionen/medlemsstat
erne/interessenter
12.2.
13
14
14.1.
14.2.
15
Støtte til
organiseringen af fødevarekæden
Kommissionen vil fra 2022:
øge kendskabet til
og
give bedre information
om
"gruppecertificering",
Kommissionen/medlemsstat
små bedrifter kan dele omkostningerne og den administrative byrde ved
erne/interessenter
certificering i overensstemmelse med forordning (EU) 2018/848 om
økologisk produktion.
Styrkelse af lokal forarbejdning og
forarbejdning i lille skala
og fremme
korte handelsveje
Kommissionen vil fra 2023:
som led i dens bestræbelser på at støtte handel med økologiske produkter
Kommissionen/medlemsstat
på EU's indre marked samarbejde med medlemsstaterne og interessenter
erne/interessenter
for at fremme lokal forarbejdning og
forarbejdning i lille skala
i
overensstemmelse med det mål, der er fastlagt i forordning (EU) 2018/848
om økologisk produktion, om overgang til
kortere økologiske
forsyningskæder, der giver miljømæssige og sociale fordele.
Dette
indsatsområde vil blive styrket gennem målrettet forskning og innovation
inden for rammerne af Horisont Europa, herunder støtte til anvendelsen af
digitale teknologier, og
tilskynde medlemsstaterne til at støtte udviklingen og gennemførelsen af
Kommissionen/medlemsstat
"økodistrikter".
erne/interessenter
Styrkelse af lokal forarbejdning og
forarbejdning i lille skala
og fremme
korte handelsveje
Eftersom økologisk produktion kan øge
den sociale inklusion
i landdistrikterne og samtidig
fremme
anstændige arbejds- og levevilkår,
vil Kommissionen fra 2022:
bistå medlemsstaterne med at udforme foranstaltninger for økologisk
Kommissionen/medlemsstat
4
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 621: Oversigt over tiltag i KOMs handlingsplan for økologisk produktion
2409540_0006.png
16
16.1.
16.2.
16.3.
17
17.1.
17.2.
landbrug i landdistrikterne, der fremmer
ligestilling mellem kønnene, de
erne/interessenter
unge landbrugere og beskæftigelsen,
og som kan omfatte
udveksling af
bedste praksis.
Forbedring af
dyrs ernæring
i overensstemmelse reglerne for økologisk produktion
Kommissionen har til hensigt:
inden for rammerne af Horisont Europa at
støtte forskning og innovation
Kommissionen/medlemsstat
inden for
alternative kilder til økologiske vitaminer og andre muligvis
erne/interessenter
nødvendige stoffer
og inden for
alternative proteinkilder
under
hensyntagen til den tekniske og økonomiske gennemførlighed
at undersøge muligheder for at
støtte anvendelsen af
Kommissionen/medlemsstat
fodertilsætningsstoffer fremstillet uden genetisk modificerede
erne/interessenter
mikroorganismer, foder baseret på insekter og marine fodermidler
og
at vedtage et
algeinitiativ
i 2022 med henblik på at støtte algeproduktion i
Kommissionen/medlemsstat
EU og EU's algeindustri for at sikre forsyningen af alger som
alternativt
erne/interessenter
fodermiddel
ved økologisk husdyrbrug.
Styrkelse af økologisk
akvakultur
Kommissionen har til hensigt fra 2022 at:
støtte
forskning og innovation
inden for
alternative kilder til
Kommissionen/medlemsstat
næringsstoffer, opdræt og dyrevelfærd inden for akvakultur
fremme
erne/interessenter
investeringer
i
tilpassede polykultur- og multitrofiske
akvakultursystemer,
og fremme af
aktiviteter i klækkerier og
yngelopdrætsanlæg,
og
identificere hindringer for vækst i den økologiske akvakultursektor i EU
Kommissionen/medlemsstat
og i givet fald
tage hånd om dem med passende foranstaltninger.
erne/interessenter
AKSE .
DEN ØKOLOGISKE SEKTOR GÅR FORAN MED ET GODT EKSEMPEL:
ET STØRRE BIDRAG FRA ØKOLOGI TIL BÆREDYGTIGHED
18
Reduktion af
klima- og miljøaftrykket
Kommissionen vil fra 2022:
træffe foranstaltninger til i samarbejde med interessenter at
oprette et
Kommissionen/interessenter
pilotnetværk af klimavenlige bedrifter,
inden for hvilket bedste praksis kan
udveksles. En foreslået mission på området jordbundsbeskyttelse og
fødevarer kan bidrage til pilotnetværket navnlig gennem anvendelse af
levende laboratorier og "fyrtårne" og andre aktiviteter til støtte for
kulstofbindende dyrkning.
Forbedring af den
genetiske biodiversitet
og
øget udbytte
For at
styrke biodiversiteten og øge udbyttet
har Kommissionen til hensigt:
fra 2022 at
øremærke midler inden for rammerne af Horisont Europa til
Kommissionen
at støtte bevarelse og anvendelse af genetiske ressourcer,
præforædlings- og forædlingsaktiviteter og tilgængeligheden af
økologiske frø
og til at bidrage til udviklingen af
økologisk heterogent
planteformeringsmateriale og plantesorter, der er egnede til den
økologiske produktion
oprette et
EU-netværk af demonstrationsbedrifter
for at fremme en
Kommissionen/medlemsstat
deltagerorienteret tilgang (formidling). Bedste praksis og synergier med
erne/interessenter
EIP-AGRI-projekterne
vil blive fremmet via det fremtidige netværk under
den fælles landbrugspolitik
styrke inden for hvilket bedste praksis kan udveksles, navnlig inden for
Kommissionen/medlemsstat
rammerne af
det landbrugsfaglige viden- og innovationsnetværk (AKIS),
erne/interessenter
for at fremme viden om materiale, der egner sig til økologisk landbrug, og
støtte forskning og innovation, der skal
bidrage til øgede udbytter.
Kommissionen
Alternativer til
omstridte produktionsmidler
og
andre plantebeskyttelsesmidler
Kommissionen:
5
19
19.1.
19.2.
19.3.
19.4.
20
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 621: Oversigt over tiltag i KOMs handlingsplan for økologisk produktion
2409540_0007.png
20.1.
20.2.
21
22
23
har til hensigt fra 2023 at
øremærke midler inden for rammerne af
Horisont Europa til forsknings- og innovationsprojekter inden for
alternative tilgange ved omstridte produktionsmidler,
med særlig vægt på
kobber og andre stoffer, der er vurderet af Den Europæiske
Fødevaresikkerhedsautoritet, og
vil fra 2022 med udgangspunkt i den kommende forordning om
biopesticider og via de styrkede landbrugsrådgivningstjenester, navnlig det
landbrugsfaglige viden- og innovationsnetværk,
fremme, hvor det er
relevant, anvendelsen af alternative plantebeskyttelsesmidler, såsom
dem, der indeholder biologisk virksomme stoffer.
Styrkelse af
dyrevelfærd
Inden for rammerne af
dyrevelfærdsplatformen
vil Kommissionen:
fortsætte samarbejdet med medlemsstaterne og civilsamfundet for at finde
konkrete og gennemførlige løsninger til,
hvordan dyrevelfærden i
økologisk produktion kan forbedres yderligere.
En mere
effektiv udnyttelse af ressourcer
Kommissionen har til hensigt:
vedtage en ramme for
biobaseret, komposterbar og biologisk nedbrydelig
plast,
som skal omfatte principper og kriterier, i henhold til hvilke
anvendelsen af bæredygtige biobaserede materialer, der under naturlige
forhold er biologisk letnedbrydelige, er til gavn for miljøet. Rammen vil
gælde for alle
plasttyper, herunder de plastmaterialer, der anvendes i alle
typer landbrug,
og vil derfor også være af stor betydning for
økologisk
landbrug, der går forrest
i henseende til bæredygtighed.
En mere
effektiv udnyttelse af ressourcer
Kommissionen vil:
fremme en mere
effektiv og bæredygtig anvendelse af vandressourcer,
øget anvendelse af vedvarende energi og rene transportformer og
reduktion af udledningen af næringsstoffer i alle typer landbrug, hvor
økologisk produktion går forrest,
og med inddragelse af medlemsstaterne
gennem deres strategiske planer under den fælles landbrugspolitik, og der
vil blive gjort brug af de nye strategiske retningslinjer for akvakultur og
EHFAF.
Kommissionen
Kommissionen
Kommissionen/medlemsstat
erne/interessenter
Kommissionen/medlemsstat
erne/interessenter
Kommissionen/medlemsstat
erne
6