Forespørgsel til skriftlig besvarelse E-000651/2021
til Kommissionen jf. forretningsordenens artikel 138
Niels Fuglsang (S&D) & Marianne Vind (S&D)
Om: Bekæmpelse af international handel med bushmeat
Den ulovlige handel med bushmeat, herunder kød fra aber, antiloper, pangoliner og flagermus, er ikke blot en årsag til
udryddelse af arter, men også til udvikling af pandemier (hiv, ebola, covid-19).
Dette kød kommer hovedsagelig fra Afrika, men også fra Latinamerika og Asien. Det forbruges i Europa af indvandrer-
samfund eller anvendes i den traditionelle farmakopé i Asien. Da denne handel er meget lukrativ
–
med priser på op til 100
EUR pr. kilo for en abe
–
er krybskytteriet stigende. I Frankrig beslaglægges der hvert år 7 ton kød af denne art i lufthavnene
i Paris, hvilket udgør en meget lille andel af importmængden.
Der findes løsninger til bekæmpelse af denne handel: Man kan styrke kontrollen i lufthavnene, oplyse om risiciene ved
zoonoser, indsamle data og udvikle alternativer til krybskytteri (såsom DABAC-programmet i Gabon, Cameroun og Congo,
der tilskynder til opdræt af vildt).
Kommissionen bedes besvare følgende spørgsmål:
1. Indsamler den eksempler på bedste praksis, som medlemsstaterne har indført for at bekæmpe denne handel?
2. Har den kendskab til innovative tekniske hjælpemidler, der kan lette toldkontrollen?
3. Støtter den programmer, der tilbyder alternativer til krybskytteri?
Støttes af et medlem
1
Svar afgivet på Europa-Kommissionens vegne
af Virginijus Sinkevičius
Forespørgslens reference: E-000651/2021
Kommissionen er bekendt med, at medlemsstater har truffet foranstaltninger til bekæmpelse af ulovlig handel med vilde
dyr og planter, hvoraf nogle er udarbejdet inden for rammerne af EU's handlingsplan mod ulovlig handel med vilde dyr og
planter
2
. Det primære forum for udveksling af relevante oplysninger er håndhævelsesgruppen, der er nedsat ved EU's
forordning om handel med vilde dyr og planter
3
.
Den ulovlige handel med bushmeat berører ikke kun udryddelsestruede arter omfattet af konventionen om international
handel med udryddelsestruede vilde dyr og planter
4
og EU's forordning om handel med vilde dyr og planter, men også kød
fra andre dyr. Al import af kød er omfattet af de relevante bestemmelser i EU's sundhedslovgivning og underkastes offentlig
kontrol ved EU's grænsekontrolsteder. Derudover fastsætter forordning (EU) 2019/2122
5
bestemmelser om medlemssta-
ternes kompetente myndigheders forpligtelser for så vidt angår særlig offentlig kontrol
6
og oplysningsmateriale
7
. Gennem-
førelsen og håndhævelsen er medlemsstaternes ansvar.
Ved alle typer grænseovergange (land, jernbane, havne, lufthavne og post) foretager toldmyndighederne stikprøvekontrol-
ler af forsendelser, der ikke fremlægges til veterinær grænsekontrol, samt af personlig baggage. Der tages forskellige
Denne forespørgsel støttes af et andet medlem end forespørgerne: Dominique Bilde (ID)
COM(2016)0087 af 26.2.2016, https://ec.europa.eu/environment/cites/trafficking_en.htm.
3
Rådets forordning (EF) nr. 338/97 om beskyttelse af vilde dyr og planter ved kontrol af handelen hermed, særlig artikel 14, stk. 3.
4
https://cites.org/eng.
5
Kommissionens delegerede forordning (EU) 2019/2122 af 10. oktober 2019 om supplerende regler til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) 2017/625 for så vidt angår visse kategorier af dyr og varer, der er undtaget fra offentlig kontrol ved grænsekontrolsteder,
særlig kontrol af passagerers personlige bagage og af små sendinger af varer til fysiske personer, som ikke er bestemt til at blive mar-
kedsført, og om ændring af Kommissionens forordning (EU) nr. 142/2011.
6
Særlig artikel 9 og 10.
7
Bilag II og III.
2
1