Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del Bilag 617
Offentligt
2408516_0001.png
ITD
BRANCHEORGANISATION FOR DEN DANSKE VEJGODSTRANSPORT
Miljø- og Fødevareudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Dato: 02-06-2021
Henvendelse vedrørende mulighed for nulemissionszoner forbeholdt el-køretøjer med videre
Kære udvalgsmedlemmer
Regeringen præsenterede onsdag 26. maj 2021
udspillet ”Tættere
Grønne byer og en hovedstad i
udvikling”,
hvor der lægges op til, at kommuner skal kunne indføre nulemissionszoner til gavn for luft-
kvaliteten i byerne.
ITD arbejder aktivt med at reducere den negative påvirkning fra trafikken, og vi anerkender det politiske
behov for forhandling. Vi vil som branche derfor også gerne medvirke til at finde gode og ikke mindst
holdbare løsninger på indførelsen af nulemissionszoner.
I den forbindelse er vigtigt at fremhæve lastbilernes værdifulde bidrag til erhvervslivet og borgerne i
byerne med leveringen af varer, gods og serviceydelser. Samtidig lever omkring 63 procent af den
samlede lastbilbestand
op til EU’s stre geste iljøkrav, hvilket etyder, at last iler es a del af de
uønskede udledning i byerne er relativt beskeden sammenlignet med andre transportformer.
Det skal understreges, at el-lastbilerne koster op mod tre gange så meget som et tilsvarende dieselkøre-
tøj. ITD henstiller derfor til, at nye begrænsninger indføres på en måde og med en tidshorisont, der giver
vognmænd en realistisk mulighed for at omstille sig.
ITD har fire kernebudskaber, som vi håber, vil indgå i de videre forhandlinger:
-
Nulemissionszoner for erhvervskørsel bør indføres trinvist:
En række af de store lastbilprodu-
center begynder først at levere serieproducerede el-lastbiler fra 2022 og frem. Forventningen er,
at der fortsat vil være meget lange leveringstider på køretøjerne på omkring et år. Dertil kommer
lange afskrivningsperioder, hvorfor vognmændene ikke bare kan udskifte det eksisterende
materiel fra den ene dag til den anden. ITD opfordrer derfor til, at krav til nulemissionszoner
indføres trinvist, så der tages højde for teknologiudviklingen og virksomhedernes investeringer i
eksisterende materiel.
Indfør mulighed for undtagelse/dispensation til servicekørsel:
Det er langt fra alle transport-
opgaver, der kan udføres med el-teknologi - det gælder special-, kran- og særtransport. Disse
transporter har meget dyre opsætninger og udfører en vigtig opgave med kun et beskedent ud-
ledningsniveau. Det samme gør sig gældende for eksempelvis slamsugere, hvilket et nyt regelsæt
bør afspejle.
-
ITD
I Lyren 1 I DK-6330 Padborg
T: +45 7467 1233 I [email protected] I itd.dk
CVR: 40990917
Side
1
af
2
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 617: Henvendelse af 2/6-21 fra ITD - Brancheorganisation for den danske vejgodstransport om indførelsen af nulemissionszoner i Danmark
2408516_0002.png
ITD
BRANCHEORGANISATION FOR DEN DANSKE VEJGODSTRANSPORT
-
Kommunerne opfordres til at inddrage branchen ved indførelse af nulemissionszoner:
Det er
ITD’s klare opfattelse, at ra hei ddragelse ved i dførelse af eve tuelle ule issio szo er også
vil være til gavn for den givne kommune. Hvis ikke nulemissionszonerne udmøntes optimalt, er
der en reel risiko for, at det vil medføre massiv omlastning fra effektive lastbiler til mindre vare-
biler, hvis ikke branchen inddrages i udmøntningen af nye krav. Det kræver 10 varebiler at er-
statte en enkelt lastbil, hvilket vil føre til øget trafik og derved mere trængsel og muligvis flere
ulykker.
Nulemissionszoner skal suppleres med andre tiltag:
Investeringer i nulemissionslastbiler er
ledsaget af en betragtelig anskaffelsespris, og der er i dag ikke den nødvendige ladeinfrastruktur
til stede. Det er afgørende for den grønne omstilling af den tunge vejgodstransport, at der ned-
sættes en støttepulje til indkøb af klimavenlige lastbiler, og at tanknings- og ladeinfrastrukturen
indtænkes i infrastrukturforhandlinger.
-
ITD håber, at vores bidrag vil indgå i de kommende drøftelser om indførelse af nulemissionszoner, og vi
står naturligvis til rådighed ved ønske om yderligere dialog herom.
***
Med venlig hilsen
ITD
Lasse Kristoffersen
Politisk chefkonsulent
ITD
I Lyren 1 I DK-6330 Padborg
T: +45 7467 1233 I [email protected] I itd.dk
CVR: 40990917
Side 2 af 2