ITD
BRANCHEORGANISATION FOR DEN DANSKE VEJGODSTRANSPORT
Miljø- og Fødevareudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Dato: 02-06-2021
Henvendelse vedrørende mulighed for nulemissionszoner forbeholdt el-køretøjer med videre
Kære udvalgsmedlemmer
Regeringen præsenterede onsdag 26. maj 2021
udspillet ”Tættere
på
–
Grønne byer og en hovedstad i
udvikling”,
hvor der lægges op til, at kommuner skal kunne indføre nulemissionszoner til gavn for luft-
kvaliteten i byerne.
ITD arbejder aktivt med at reducere den negative påvirkning fra trafikken, og vi anerkender det politiske
behov for forhandling. Vi vil som branche derfor også gerne medvirke til at finde gode og ikke mindst
holdbare løsninger på indførelsen af nulemissionszoner.
I den forbindelse er vigtigt at fremhæve lastbilernes værdifulde bidrag til erhvervslivet og borgerne i
byerne med leveringen af varer, gods og serviceydelser. Samtidig lever omkring 63 procent af den
samlede lastbilbestand
op til EU’s stre geste iljøkrav, hvilket etyder, at last iler es a del af de
uønskede udledning i byerne er relativt beskeden sammenlignet med andre transportformer.
Det skal understreges, at el-lastbilerne koster op mod tre gange så meget som et tilsvarende dieselkøre-
tøj. ITD henstiller derfor til, at nye begrænsninger indføres på en måde og med en tidshorisont, der giver
vognmænd en realistisk mulighed for at omstille sig.
ITD har fire kernebudskaber, som vi håber, vil indgå i de videre forhandlinger:
-
Nulemissionszoner for erhvervskørsel bør indføres trinvist:
En række af de store lastbilprodu-
center begynder først at levere serieproducerede el-lastbiler fra 2022 og frem. Forventningen er,
at der fortsat vil være meget lange leveringstider på køretøjerne på omkring et år. Dertil kommer
lange afskrivningsperioder, hvorfor vognmændene ikke bare kan udskifte det eksisterende
materiel fra den ene dag til den anden. ITD opfordrer derfor til, at krav til nulemissionszoner
indføres trinvist, så der tages højde for teknologiudviklingen og virksomhedernes investeringer i
eksisterende materiel.
Indfør mulighed for undtagelse/dispensation til servicekørsel:
Det er langt fra alle transport-
opgaver, der kan udføres med el-teknologi - det gælder special-, kran- og særtransport. Disse
transporter har meget dyre opsætninger og udfører en vigtig opgave med kun et beskedent ud-
ledningsniveau. Det samme gør sig gældende for eksempelvis slamsugere, hvilket et nyt regelsæt
bør afspejle.
-
ITD
I Lyren 1 I DK-6330 Padborg
CVR: 40990917
Side
1
af
2