Notat om ICES-rådgivning for fangst fra brislingebestanden i Nordsøen, Skagerrak
og Kattegat fra 1. juli 2021 til 30. juni 2022
Af DFFPO, DPPO og MID
Det danske fiskerierhverv har gennem længere tid haft fokus på, om det er de rigtige faktorer, der indgår i
de modeller, Det Internationale Havforskningsråd (ICES) bruger i deres fiskerirådgivning. Det gælder ikke
mindst den såkaldte ”Management
Strategy Evaluation (MSE)”-
model, og de forsigtighedsprincipper, som
danner grundlag for den årlige kvoterådgivning fra ICES.
Hvad er MSE-modeller?
Management strategi evaluering (MSE) modeller er et værktøj, som forskere og forvaltere kan bruge til
at simulere og forudsige udviklingen i fx en fiskebestand (fiskerisystem). Modellerne giver dem
mulighed for at teste forskellige fangststrategier eller forvaltningsprocedurer og derved forudsige, om
fastlagte forvaltningsmål kan nås.
I de senere år har der været en udvikling i ICES mod stadigt mere komplekse modeller og en stadig større
forsigtighed i kvoterådgivningen, ikke mindst gennem anvendelsen af den såkaldte
Fcap,
et loft på
fiskeridødeligheden, som er indført af ICES som en ekstra forsigtighed. Denne proces er sket uden en
tilbundsgående analyse af, hvad det har betydet for udnyttelsen af ressourcerne og de afhængige erhverv.
ICES indførte Fcap i sin rådgivning for fangst af kortlivede arter i 2014, og begrundelsen er følgende (ICES
Technical Guidelines, 2021) (
1
):
”For many of these stocks of short-lived species,
Fcap is defined to limit exploitation rates when biomass is
high.
A large stock is usually estimated with greater uncertainty; when the catch is taken, for example, the
uncertainty in the escapement biomass is greater. By capping the F, the escapement biomass is increased in
proportion to the stock size, maintaining a high probability of achieving the minimum amount of biomass
left to spawn. In some cases (such as following high recruitment), this will result in a median SSB above MSY
Bescapement in the long term.”
Indførelsen af Fcap i ICES-rådgivningen har haft store konsekvenser for fangstmulighederne fra
brislingebestanden – som det fremgår af Tabel 1 herunder. Ud fra de tabte fangstmuligheder vist i Tabel 1
kan man med god ret spørge, om der er en optimal forvaltning af brislingebestanden?
Tabel 1. Kvoter på brisling i Nordsøen ved MSY tilgang uden Fcap og med Fcap, samt tabt kvotemulighed,
2016-2020.
1
https://www.ices.dk/sites/pub/Publication%20Reports/Guidelines%20and%20Policies/16.04.03.01_Reference_points_for_category_1_and_2.pdf
1