Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del Bilag 612
Offentligt
2407199_0001.png
Stevns og Køge kommuners høringssvar til Vejdirektoratets VVM-undersøgelse
Stevns og Køge kommuner har med stor interesse læst Vejdirektoratets VVM-undersøgelse og afgi-
ver på den baggrund dette høringssvar.
Vores fælles udfordring
I begge kommuner påskønner vi, at der blev afsat midler til en VVM-undersøgelse af en ny vejforbin-
delse. Det har bragt os et skridt nærmere en realisering. Endvidere dokumenterer VVM-undersøgel-
sen, at en ny forbindelsesvej fra Stevns til Sydmotorvejen har sin tydelige samfundsøkonomiske be-
rettigelse med interne renter på over 7 % og 11 %.
Stevns og Køge kommuner oplever, at der nu er såvel en regional som landspolitisk bred anerken-
delse af karakteren af den infrastrukturmæssige udfordring, men også velvilje til at løse den i fælles-
skab. Især er det glædeligt, at vi kan afgive høringssvar i den kontekst, at Regeringen har vejen med
i sit infrastrukturudspil
- Danmark Fremad.
Vi står derfor nu tættere på en løsning end nogensinde før.
Udgangspunktet er fortsat en linjeføring så nordligt som muligt
Udgangspunktet har i hele forløbet været en så nordlig linjeføring som mulig samt størst mulig effekt
for vores borgere. Det vil sige den linjeføring, som flytter flest biler ud af Strøby Egede, flytter flest
biler ud af flaskehalsen i Køge og som understøtter vores fulde udviklingspotentialer.
I den forbindelse noterer Stevns og Køge kommuner sig, at VVM-undersøgelsens linjeføring A ud-
mærker sig ved – i forhold til de undersøgte linjeføringer – at levere de største effekter på følgende
centrale punkter:
Fjerner 5.620 køretøjer fra Strandvejen ved Comwell i Køge Kommune
Fjerner 3.620 biler ud af Strøby Egede by
Leverer de bedste rejsetidsgevinster og flytter flest køretøjer i selve myldretidstrafikken
Er billigst at anlægge
Opnår en intern rente på over 11 %
Strækningen beregnes til at mobilisere 10.300 køretøjer
Vi noterer os samtidig, at linjeføring A sandsynligvis ikke er realisérbar i praksis, i og med VVM-
undersøgelsen har afdækket en bestand af flagermus i Vallø Storskov, som er kategoriseret som
bilag IV-arter, hvis økologiske funktionalitet især påvirkes af vejens gennemskæring af skoven.
På det foreliggende grundlag er der i VVM-undersøgelsen alene ét alternativ – den mere sydligt be-
liggende linjeføring B (eller Bb), som er kendetegnet ved, at den ikke leverer tilsvarende effekter som
linjeføring A.
Endelig stillingtagen til en kommende linjeføring er en vigtig beslutning, som fortjener at blive truffet
på det bedst mulige grundlag. Det er vores opfattelse, at det foreliggende grundlag ikke i tilstrækkelig
grad afdækker alle muligheder, i og med der på nuværende tidspunkt i praksis alene foreligger ét
realiserbart alternativ. Derfor appellerer vi til, at VVM-undersøgelsens resultater danner grundlag for
26 MAJ 2021
S. 1/3
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 612: Henvendelse af 31/5-21 fra Charlotte Falk Andersen, Herfølge, om genoptagelse af forslag om Stevnsvej via Vallø Fredningen
2407199_0002.png
at beslutte en udvidelse af den eksisterende VVM-undersøgelse. En udvidelse som tager afsæt i
kommunernes oprindelige udgangspunkt med en linjeføring så nordligt som muligt.
Baseret på resultaterne af den foreliggende VVM-undersøgelse vil en linjeføring, som er mere nordligt
beliggende, med meget stor sandsynlighed yderligere forbedre effekterne i forhold til såvel linjeføring
A som B (og Bb). Både i form af en bedre samfundsøkonomisk effekt, forøget trafikaflastning på
centrale steder såvel i Stevns som Køge kommuner, og uden tilsvarende negative virkninger på mil-
jøet.
Udvidelse af eksisterende VVM-undersøgelse
Stevns og Køge kommuner foreslår konkret, at Vejdirektoratets kommissorium udvides med minimum
følgende to undersøgelseskorridorer, der læner sig op ad alternativ fem og seks i Vejdirektoratets
forundersøgelse.
1) En variant af VVM-undersøgelsens linjeføring A. Linjeføring A fastholdes fra Klippinge frem til
nord for Hårlev, følger i stedet Østbanens skinner i nordgående retning, går vestover syd for
Vedskølle og syd om Herfølge med et nyt tilslutningsanlæg på Sydmotorvejen.
2) En undersøgelseskorridor der udspringer fra Stevnsvejen syd for Strøby Egede, går vest over
Tryggevælde Ådal, syd om Herfølge og med et nyt tilslutningsanlæg på Sydmotorvejen.
Perspektiver ved udvidelse af eksisterende VVM-undersøgelse
I begge kommuner ser vi en række perspektiver ved at udvide VVM-undersøgelsen og opkvalificere
beslutningsgrundlaget førend, der bliver truffet beslutning om en konkret linjeføring. Udvidelse af
VVM-undersøgelsen bør som minimum:
Afklare muligheden for at etablere en linjeføring, der fjerner flest mulige køretøjer ud af Strøby
Egede og af Strandskoven.
Vurdere hvor mange køretøjer, en linjeføring sydvest om Herfølge og en ny motorvejstilslut-
ning ved Herfølge vil flytte væk fra Ringvejen i Køge og udenom Herfølge.
Afklare muligheden for at etablere en linjeføring, der som minimum fastholder den selvsamme
aflastning af Vedskølle, som linjeføring A med 2.860 køretøjer.
Vurdere hvorvidt det, med den nye viden i VVM-undersøgelsen, alligevel er muligt at krydse
Tryggevælde Ådal på nye punkter, og derfor nu også muligt at genbesøge linjeføringer, der i
Forundersøgelsen ikke blev set som mulige.
Afklare, hvorvidt det, med den nye viden i VVM-undersøgelsen om Vallø Storskov, alligevel
vil være hensigtsmæssigt at dispensere fra den frivillige fredning på Vallø Stifts jorde i denne
sammenhæng.
Afklare muligheden for at etablere en linjeføring, der fastholder de positive effekter fra Forun-
dersøgelsen i forhold til erhverv og turisme.
26 MAJ 2021
S. 2/3
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 612: Henvendelse af 31/5-21 fra Charlotte Falk Andersen, Herfølge, om genoptagelse af forslag om Stevnsvej via Vallø Fredningen
2407199_0003.png
Den mest effektfulde linjeføring
Stevns og Køge kommuner vurderer, at kimen til den mest effektfulde vejføring og det stærkeste
kompromis ligger i det geografiske bånd, der vertikalt strækker sig nord for Hårlev og Syd for Herfølge.
Det gør vi på baggrund af delkonklusionerne fra den lange række af trafikanalyser, der er udarbejdet
siden 2008, Vejdirektoratets forundersøgelse og VVM-undersøgelse og ikke mindst vores lokalkend-
skab og egne visioner for kommunen. Blot som et eksempel fremfører Stevns Kommune allerede i
Planstrategien sin ambition om et robust ’Parkér og Rejs-anlæg’ der, hvor en ny vejføring rammer
Østbanens skinner nord for Hårlev. Det vil også bidrage til et markant løft af vores samlede infrastruk-
tur.
Endelig er vi af den overbevisning, at der vil ske en ændring i fremtidens arbejdsform. Erfaringerne
fra Corona-perioden vil sammen med fremtidens megatrends om øget krav til fleksibilitet og work-life
balance ligeledes påvirke de velkendte trafikmønstre. Samtidig ser vi også ind i en fremtid, hvor
Stevns Kommune er placeret som Hovedstadens næste udviklingsområde, vores befolkningsgrund-
lag vokser og den bevidste satsning på en vækstplan, hvor Køge er et af landets knudepunkter, er en
succes. Flaskehalsen i Køge og trafikbelastningen med 22.000 køretøjer i Strandskoven vil som følge
heraf utvivlsomt vokse.
Stevns og Køge kommuner appellerer derfor til,
at der udarbejdes et tillæg til VVM-undersøgelsen,
så vi én gang for alle kan få afdækket, hvordan vi får størst værdi af en anlægsinvestering på over �½
mia. kr. En investering der bedst muligt understøtter et langsigtet udviklingsperspektiv og løser de
akutte infrastrukturmæssige udfordringer – til gavn for de borgere, som i dag på daglig basis mangler
en hverdag med logistisk sammenhæng og bruger alt for lang tid i kø til og fra arbejde.
Afslutningsvis appellerer de to kommuner til, at
der i forbindelse med fastlæggelse af den endelige
linjeføring nedsættes et udvalg med lokale borgerrepræsentanter og medlemmer af kommunalbesty-
relserne fra Køge Kommune og Stevns Kommune, således at der i beslutningsprocessen kan tages
størst muligt hensyn til de borgere og interesser, som vil være mest påvirket af den nye vej. Endvidere
ønskes en linjeføring syd om Herfølge og Holmebækvej og med videre tilslutning mod vestmotorvejen
og gangbro over vejen. Endelig at beplantning og andre støjdæmpende tiltag samt cykelstier inddra-
ges i udformningen af linjeføringen.
Venlig hilsen
Anette Mortensen
Borgmester
56 57 50 10
[email protected]
Erik Swiatek
Formand for Teknik- og Ejendomsudvalget
[email protected]
26 MAJ 2021
S. 3/3