Stevns og Køge kommuners høringssvar til Vejdirektoratets VVM-undersøgelse
Stevns og Køge kommuner har med stor interesse læst Vejdirektoratets VVM-undersøgelse og afgi-
ver på den baggrund dette høringssvar.
Vores fælles udfordring
I begge kommuner påskønner vi, at der blev afsat midler til en VVM-undersøgelse af en ny vejforbin-
delse. Det har bragt os et skridt nærmere en realisering. Endvidere dokumenterer VVM-undersøgel-
sen, at en ny forbindelsesvej fra Stevns til Sydmotorvejen har sin tydelige samfundsøkonomiske be-
rettigelse med interne renter på over 7 % og 11 %.
Stevns og Køge kommuner oplever, at der nu er såvel en regional som landspolitisk bred anerken-
delse af karakteren af den infrastrukturmæssige udfordring, men også velvilje til at løse den i fælles-
skab. Især er det glædeligt, at vi kan afgive høringssvar i den kontekst, at Regeringen har vejen med
i sit infrastrukturudspil
- Danmark Fremad.
Vi står derfor nu tættere på en løsning end nogensinde før.
Udgangspunktet er fortsat en linjeføring så nordligt som muligt
Udgangspunktet har i hele forløbet været en så nordlig linjeføring som mulig samt størst mulig effekt
for vores borgere. Det vil sige den linjeføring, som flytter flest biler ud af Strøby Egede, flytter flest
biler ud af flaskehalsen i Køge og som understøtter vores fulde udviklingspotentialer.
I den forbindelse noterer Stevns og Køge kommuner sig, at VVM-undersøgelsens linjeføring A ud-
mærker sig ved – i forhold til de undersøgte linjeføringer – at levere de største effekter på følgende
centrale punkter:
•
Fjerner 5.620 køretøjer fra Strandvejen ved Comwell i Køge Kommune
•
Fjerner 3.620 biler ud af Strøby Egede by
•
Leverer de bedste rejsetidsgevinster og flytter flest køretøjer i selve myldretidstrafikken
•
Er billigst at anlægge
•
Opnår en intern rente på over 11 %
•
Strækningen beregnes til at mobilisere 10.300 køretøjer
Vi noterer os samtidig, at linjeføring A sandsynligvis ikke er realisérbar i praksis, i og med VVM-
undersøgelsen har afdækket en bestand af flagermus i Vallø Storskov, som er kategoriseret som
bilag IV-arter, hvis økologiske funktionalitet især påvirkes af vejens gennemskæring af skoven.
På det foreliggende grundlag er der i VVM-undersøgelsen alene ét alternativ – den mere sydligt be-
liggende linjeføring B (eller Bb), som er kendetegnet ved, at den ikke leverer tilsvarende effekter som
linjeføring A.
Endelig stillingtagen til en kommende linjeføring er en vigtig beslutning, som fortjener at blive truffet
på det bedst mulige grundlag. Det er vores opfattelse, at det foreliggende grundlag ikke i tilstrækkelig
grad afdækker alle muligheder, i og med der på nuværende tidspunkt i praksis alene foreligger ét
realiserbart alternativ. Derfor appellerer vi til, at VVM-undersøgelsens resultater danner grundlag for
26 MAJ 2021
S. 1/3